Рішення
від 02.12.2022 по справі 916/815/22
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ


ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"02" грудня 2022 р.м. Одеса Справа № 916/815/22

Господарський суд Одеської області у складі судді Шаратова Ю.А.

при секретарі судового засідання Кастровій М.С.,

розглянувши справу за позовом: Акціонерного товариства «Українська залізниця» (03150, м. Київ, вул. Єжи Гедройця, 5, код ЄДРПОУ 40075815) в особі Регіональної філії «Донецька залізниця» Акціонерного товариства «Українська залізниця» (84404, м. Лиман, вул. Привокзальна, 22, код ЄДРПОУ 40150216) до Державного підприємства «Морський торговельний порт «Южний» (65481, Одеська обл., м. Южне, вул. Берегова, 13, код ЄДРПОУ 04704790)

про стягнення штрафу в розмірі 69 265,00 грн.

Представники:

Від позивача не з`явився;

Від відповідача Заверюха В.О. (адвокат, довіреність від 01.09.2022).

Суть спору:

Акціонерне товариство «Українська залізниця» (далі - Позивач) в особі Регіональної філії «Донецька залізниця» Акціонерного товариства «Українська залізниця» звернулось до Господарського суду Одеської області із позовною заявою до Державного підприємства «Морський торговельний порт «Южний» (далі Відповідач, ДП «МТП «Южний») про стягнення штрафу за неправильне зазначення маси вантажу в перевізному документі (накладній) у розмірі 69 265,00 грн.

Ухвалою суду від 16.05.2022 прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження у справі, постановлено розглядати її в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи за наявними у справі матеріалами.

15.06.2022 на адресу суду надійшов Відзив від 10.06.2022 № 2077/01/102/22 (вх. № 10469/22), у якому ДП «МТП «Южний» просило, зокрема, розгляд справи здійснювати за правилами загального позовного провадження з повідомленням та викликом сторін.

Ухвалою суду від 09.08.2022 постановлено розглядати справу за правилами загального позовного провадження та призначено підготовче засідання на 14.09.2022.

Підготовче засідання відкладалось протокольними ухвалами від 14.09.2022 на 30.09.2022, від 30.09.2022 на 21.10.2022.

Протокольною ухвалою від 21.10.2022 закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті на 04.11.2022.

Протокольною ухвалою від 04.11.2022 оголошено перерву в судовому засіданні до 17.11.2022.

Судове засідання призначене на 17.11.2022 не відбулося, про що складено відповідну довідку.

Ухвалою суду від 21.11.2022 призначено судове засідання на 02.12.2022.

Позивач не забезпечив явку свого повноважного представника до судового засідання. Надав Заяву з процесуальних питань від 21.10.2022 (вхід. від 21.10.2022 № 23428/22), в якій просив розглянути справу без участі представника позивача, за наявними в матеріалах справи документами.

Позовні вимоги з посиланням на частини першу, п`яту статті 307 Господарського кодексу України, статтю 3 Закону України «Про залізничний транспорт» від 04.07.1996 № 273/96-ВР, статті 2, 5, 6, 23, 24, 118, 122, 129 Статуту залізниць України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 06.04.1998 № 457, пункти 1.2, 2.1 Правил оформлення перевізних документів, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 21.11.2000 № 644, в редакції наказу Міністерства інфраструктури України від 08.06.2011 № 138, пункт 10 Правил складання актів, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 28.05.2002 № 334, обґрунтовані неправильним зазначенням Відповідачем у накладній № 42332700 маси вантажу «вугілля кам`яне, непоіменоване в алфавіті, імпорт (високо-летуче коксівне вугілля WELLMORE)», що був відправлений у вагоні № 63618748 зі станції Берегова (експорт) регіональної філії «Одеська залізниця» до станцій призначення Сартана регіональної філії «Донецька залізниця».

Позивач зазначає, що на проміжній станції Волноваха на підставі акту загальної форми № 60387 було здійснено контрольне переважування вагону № 63618748 та складено Комерційний акт від 13.12.2021 № 486202/439 відповідно до статті 129 Статуту залізниць України. Результат зафіксовано у протоколі зважування та в Книзі обліку контрольних зважувань та перевірки кількості вантажу ф. ГУ-78.

Позивач вказує на те, що Комерційний акт від 13.12.2021 № 486202/439 засвідчує, що під час комісійного зважування з повною зупинкою і розчепленням на 150 т вагонних вагах ст. Волноваха вагона № 63618748 відправленого за накладною № 42332700, було встановлено розбіжності фактичної маси вантажу з зазначеною в накладній масою більше документа на 8 550 кг і понад вантажопідйомність на 8 350 кг та встановлено відсутність ознак втрати вантажу. В накладній № 42332700 зроблено відмітку про складання комерційного акту, а надлишок вантажу у кількості 7 500 кг перевантажено у вагон № 96289517 та відправлено за досильною накладною № 52346426 від 18.12.2021.

На станції призначення Сартана вантаж було видано одержувачу, а в розділі «Є» комерційного акту зроблено відмітку, що під час перевірки вантажу різниці проти цього акту не виявлено та зареєстровано комерційний акт з дробовим № 1283. В зв`язку з цим, номер комерційного акта при видачі вантажу на станції призначення склав - № 486202/439/1283.

Позивачем відповідно до статті 118 Статуту залізниць України нараховано штраф в розмірі п`ятикратної провізної плати (тарифу) за перевезення вагону № 63618748 за накладною № 42332700 у сумі 69 265,00 грн. (13 583,00 Х 5 = 69 265,00).

У Відповіді на відзив від 23.06.2022 (вхід. від 27.06.2022 № 11331/22) Позивач, заперечуючи проти доводу Відповідача про ненадання до позовної заяви результатів зважування на електронних ЗВВТ, звертає увагу про надання ним електронного протоколу зважування.

Позивач заперечує проти доводу Відповідача про порушення пункту 10 Правил складання актів, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 28.05.2002 № 334, під час складання Комерційного акту від 13.12.2021 № 486202/439/1283.

При цьому, Позивач зазначає, що цей комерційний акт станції Волноваха підписаний трьома працівниками залізниці: заступником начальника станції Довгопольською Г.В. (посада визначена у пункті 10 Правил складання актів), комерційним агентом Протасенко Л.В. (особа, що приймала участь у перевірці і уповноважена відповідно до наказу начальника структурного підрозділу «Станція Волноваха» від 28.01.2021 № 94) та інженером Голдлевскою О.О. (особа, яка уповноважена наказом від 28.01.2021 № 94 на підписання комерційних актів за відсутності в штатному розпису станції Волноваха штатної одиниці начальника вантажного району, завідувача вантажного двору, складу, контейнерного відділу, контейнерного майданчика, сортувальної платформи).

Позивач посилається на висновок Верховного Суду викладений у пункті 5.6 постанови від 21.08.2019 у справі № 905/2360/18, згідно із яким, що у разі, коли в штаті структурного підрозділу залізниці не передбачено посади начальника вантажного району (завідувач вантажного двору, складу, контейнерного відділу, контейнерного майданчика, сортувальної платформи), на підставі наказу начальника такого підрозділу залізниці чи відповідно до робочої (посадової) інструкції іншого працівника залізниці має бути уповноважено на підписання від імені залізниці комерційних актів для забезпечення вимоги щодо їх оформлення за підписом трьох осіб, перелік яких визначено у пункті 10 Правил складання актів.

Представник Відповідача у судовому засіданні заперечував проти позову, просив відмовити у його задоволенні повністю. У Відзиві від 10.06.2022 (вхід. від 15.06.2022 № 10469/22) ДП «МТП «Южний» зазначає, що надані Позивачем копія протоколу зважування вагонів на вагонних вагах від 13.12.2021 та копія книги обліку контрольних зважувань та перевірки кількості вантажу у вагоні ф. ГУ-78 від 13.12.2021, на думку Відповідача, не можуть бути прийняті як ані належні, ані допустимі докази у зв`язку з наявністю в них розбіжностей у часі зважування вагону № 63618748.

При цьому звертає увагу, що відповідно до протоколу зважування на вагонних вагах слідує, що спірний вагон було зважено на проміжній станції Волноваха Донецької залізниці 13.12.2021 о 08:57 год. А з витягу книги контрольних зважувань вбачається, що зважування спірного вагону відбулося 13.12.2021 о 13:40. На думку Відповідача, така невідповідність спотворює реальний стан ситуації, що в свою чергу робить подані Позивачем докази не належними та недопустимими. Також, звертає увагу, що залізницею не вказано яке відношення даний протокол та книга мають до ваг, якими було здійснено переважування на станції Волноваха.

Крім того, ДП «МТП «Южний» вказує на те, що ведення Книги обліку контрольних зважувань та перевірки кількості вантажу у вагоні форм ГУ-78 передбачено Інструкцією з ведення станційної комерційної звітності, затвердженої наказом Укрзалізниці від 04.06.2003 № 147-Ц, яка не пройшла державну реєстрацію в якості нормативно-правового акту та є внутрішнім документом залізниці, який не створює юридичних наслідків для Відповідача.

Відповідач, із посиланням на пункти 3.4, 3.5, 3.6 Інструкції про порядок застосування засобів ваговимірювальної техніки на залізничному транспорті України, затвердженої наказом Міністерства інфраструктури України від 31.07.2012 № 442, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 11.10.2012 за № 1716/22028, що була чинною на момент виникнення спірних правовідносин, вказує на те, що Позивачем не надано доказів на підтвердження того, що відомості у витязі з Книги обліку контрольних зважувань та перевірки кількості вантажу у вагоні відповідають результатам зважування, роздрукованим пристроєм, підключеним до вагопроцесора вагонної тензометричної ваги, а також формування цих відомостей у мережі автоматизованої системи управління, підключеної до вказаного вагопроцесора.

А відтак, на думку Відповідача, відсутні підстави для врахування наданих Позивачем витягів з Книги обліку контрольних зважувань та перевірки кількості вантажу у вагоні і Актів загальної форми (форма ГУ-23) від 13.12.2021 № 60387 та від 18.12.2021 № 7377, як доказів, що підтверджують результати зважування, оскільки зазначені в них відомості про зважування не ґрунтуються на доказах, що підтверджують результати зважування, отримані відповідно до пунктів 3.4, 3.6 вказаної Інструкції.

Окрім того, відповідач звертає увагу на протиріччя між відомостями акту загальної форми від 13.12.2021 № 60387, комерційного акту від 13.12.2021 № 486202/439/1283 в яких зазначено про перевантаження вагону понад його вантажопідйомність на 8 350 кг, і актом загальної форми від 18.12.2021 № 7377 та залізничною накладною від 18.10.2021 № 52346426, в яких вказано про вивантаження в інший вагон залишку вантажу понад вантажопідйомність спірного вагону загальною масою 7 500 кг.

Також, Відповідач, із посиланням на пункт 8 Правил складання актів, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 28.05.2002 № 334, пункт 5.5 Правил оформлення перевізних документів, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 21.11.2000 № 644, у редакції наказу Міністерства інфраструктури України від 08.06.2011 № 138, зазначає, що вказаними нормами не передбачено одночасне складання комерційного акту та акту загальної форми у разі виявлення неправильного зазначення маси вантажу у перевізному документі (накладній).

ДП «МТП «Южний» вказує на відсутність підтвердження належними та допустимими доказами повноважень осіб, підписи яких наявні в розділі «Є» Комерційного акту від 13.12.2021 № 486202/439/1283. А також, зазначає про не підтвердження з боку Позивача факту перевірки вантажу на станції призначення Сартана, що прибув з актом попутної станції Волноваха, зокрема, його кількості та ваги. На думку Відповідача, вказана обставина свідчить про те, що відмітка в комерційному акті «Під час перевірки вантажу (багажу, вантажобагажу) різниці проти цього акта не виявлено» проставлена та засвідчена без достатніх правових підстав.

Відповідач зазначає, що Позивачем при складанні комерційного акту не були враховані норми статті 52 Статуту залізниць України щодо правильності визначення маси вантажу в разі надлишку - граничного розходження визначення маси нетто. А також норм пункту 27 Правил видачі вантажів, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 21.11.2000 № 644, згідно із якими, надлишок вантажу порівняно з масою, вказаною в накладній, вважається таким, що не перевищує норму, якщо він не виходить за межу граничного розходження визначення маси нетто, яке становить 0,2 %.

Тобто, з урахуванням вказаних норм, допустимою є різниця маси нетто вантажу у вагоні № 63618748 у розмірі 139,5 кг (0,2% від 69750 кг), що не було враховано при складанні комерційного акту.

ДП «МТП «Южний» звертає увагу, що Позивач не зазначає про те, яким чином наданий ним технічний паспорт засобу ваговимірювальної техніки (ЗВВТ) відноситься до ваг, якими було здійснено переважування вагону № 63618748. Тобто, за твердженням Відповідача, Позивачем не надано доказів на підтвердження того, що переважування вагону було проведено саме на вагах, технічний паспорт яких долучено до матеріалів справи. При цьому, Відповідач зазначає про відсутність відомостей щодо ваг у документах, наданих Позивачем на підтвердження результатів зважування вагонів.

Окрім того, Відповідач зазначає, що із запису від 15.09.2021 в наданому Позивачем технічному паспорті вбачається, що похибка ваг складає 2т-25т (1е), 25т-100т (1е). А така похибка могла вплинути на визначення ваги вантажу.

Відповідач, із посиланням на пункти 1.5, 1.7, 2.1, 2.3, 3.4 Інструкції про порядок застосування засобів ваговимірювальної техніки на залізничному транспорті України, затвердженої наказом Міністерства інфраструктури України від 31.07.2012 № 442, що була чинною на момент виникнення спірних правовідносин, пункт 5 Правил приймання вантажів до перевезення, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 21.11.2000 № 644, зазначає, що технологічний процес навантаження вагонів силами ДП «МТП «Южний» обов`язково передбачає зважування належним чином паспортизованими (сертифікованими) електронними вагами кожного вагону після навантаження.

ДП «МТП «Южний» вказує, що на станції відправлення зважування було проведено на вагах заводський № 217 модель «ПУЛЬСАР» ВТВ-1СТБ, повірених в установленому порядку. А відтак, за твердженням Відповідача, при проведенні ним зважування сертифікованими та паспортизованими електронними вагами не могла бути визначена невірна маса вантажу у вагоні № 63618748. А результати цього зважування містяться у копії електронної вагової квитанції, яка підтверджує правильність визначення вантажу на станції відправлення. При цьому, окремо зазначає, що Позивачем не надано результатів свого зважування у вигляді визначеному наведеною Інструкцією.

Крім того, Відповідач вказує на те, що після завантаження вагону № 63618748 він був прийнятий до перевезення Позивачем без будь-яких зауважень, що підтверджується Пам`яткою про забирання вагонів від 08.12.2021 № 27281, підписаною працівниками відправника і залізниці. А після прийняття залізницею вагону № 63618748 до перевезення, за твердженням ДП «МТП «Южний», воно не є особою, на яку покладається відповідальність по збереженню вантажу на шляху слідування від станції відправлення до станції призначення.

Також, Відповідач звертає увагу на те, що Комерційний акт від 13.12.2021 № 486202/439/1283 в порушення пункту 10 Правил складання актів, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 28.05.2002 № 334, не містить підпису начальника вантажного району (завідувача вантажного двору, складу, контейнерного відділу, контейнерного майданчика, сортувальної платформи). При цьому вказує, що до позовної заяви не надано належних доказів відсутності на станції Волноваха посад начальника вантажного району (завідувача вантажного двору, складу, контейнерного відділу, контейнерного майданчика, сортувальної платформи).

Відповідач звертає увагу на те, що у Комерційному акті від 13.12.2021 № 486202/439/1283 вказано, що при огляді вагону виявлено: навантаження нижче рівня бортів 40 см, розрівняно.

Однак, згідно із відомостями з офіційного сайту ПАТ «Крюківський вагонобудівний завод» напіввагони, які використовує залізниця, мають наступні такі характеристики - вантажопідйомність, не більше - 70.3, 70,5 т. (спірний вагон - 70 т. згідно документів позивача і відповідача), маса тари, не більше 23,7, 23,5 т. (спірний вагон - 23,2 т. згідно документів позивача і відповідача). Тобто, за твердженням Відповідача, при перевантаженні такого вагону на 8350 кг., що становить 11 % від максимальної його вантажопідйомності, такий вантаж (вугілля) не міг би бути нижче рівня бортів на 40 см, а перевезення його взагалі було б неможливим.

У Додаткових поясненнях від 16.11.2022 (вхід. від 18.11.2022 № 26270/22) Відповідач звертає увагу на те, що напіввагон № 63618748 має наступні характеристики: Код моделі 931; Шифр моделі 12-783; Тара 23200 т; Вантажопідйомність не більше 70 т; об`єм кузова 78 куб. м, що підтверджується відомостями з офіційного сайту ПАТ «Крюківський вагонобудівний завод», а також листом Виробничого підрозділу «Дирекція залізничних перевезень з організації взаємодії портів та припортових станцій» станції Берегова від 10.11.2022.

ДП «МТП «Южний» зазначає, що відповідно до сертифікату (FORM FOR CARGO INFORMATION (IMBC) For Solid Bulk Cargoes) від 20.10.2021 на вантаж, який перевозився у напіввагоні № 63618748 вугілля марки «WELLMORE HIGH VOLOTILE COCING COAL» має коефіцієнт розміщення (щільності) (stowage factor) 40-41 GUFT/MT (кубічних футів на тонну), а 41 GUFT/MT (максимальне значення) відповідно до таблиць конверсії факторів навантаження в інші одиниці виміру, які містяться у відкритому доступі в мережі «Інтернет» та можуть бути визнані загальновідомими, становить 0,875 тонн на метр кубічний. А відтак, з урахуванням округлення цього коефіцієнту до значення 0,9 максимальна вага вантажу, що може бути розміщений у напіввагоні з об`ємом кузова 78 куб. м. складає 70,2 тонн (78 Х 0,9 = 70,2).

З урахуванням наведеного, за твердженням Відповідача, розташування вантажу не могло б бути нижче бортів на 40 см, а навпаки б мало б значно перевищувати верхній рівень бортів вагону. Ці обставини, на думку ДП «МТП «Южний», спростовують відомості зазначені в Комерційному акті від 13.12.2021 № 486202/439 про завантаження вагону № 63618748 вантажем кількістю 78 300 тонн.

Розглянувши матеріали справи, дослідивши представлені докази, заслухавши представника Відповідача, суд

в с т а н о в и в :

08.12.2021 зі станції відправлення Берегова (експорт) регіональної філії «Одеська залізниця» відправником ДП «МТП «Южний» на адресу одержувача ПАТ «МК «АЗОВСТАЛЬ» (станція призначення Сартана регіональної філії «Донецька залізниця») у вагоні № 63618748 відправлений вантаж «вугілля кам`яне, непоіменоване в алфавіті, імпорт (високо-летуче коксівне вугілля WELLMORE), країна походження США», що підтверджується залізничною накладною № 42332700. /а.с. 17/.

Частинами першою, другою статті 11 Цивільного кодексу України передбачено, що цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки, зокрема, з договорів та інших правочинів.

Відповідно до частини другої статті 908 Цивільного кодексу України загальні умови перевезення визначаються цим Кодексом, іншими законами, транспортними кодексами (статутами), іншими нормативно-правовими актами та правилами, що видаються відповідно до них. Умови перевезення вантажу, пасажирів і багажу окремими видами транспорту, а також відповідальність сторін щодо цих перевезень встановлюються договором, якщо інше не встановлено цим Кодексом, іншими законами, транспортними кодексами (статутами), іншими нормативно-правовими актами та правилами, що видаються відповідно до них.

Частиною третьою статті 909 Цивільного кодексу України передбачено, що укладення договору перевезення вантажу підтверджується складенням транспортної накладної (коносамента або іншого документа, встановленого транспортними кодексами (статутами).

Згідно із частинами першою, другою статті 307 Господарського кодексу України за договором перевезення вантажу одна сторона (перевізник) зобов`язується доставити ввірений їй другою стороною (вантажовідправником) вантаж до пункту призначення в установлений законодавством чи договором строк та видати його уповноваженій на одержання вантажу особі (вантажоодержувачу), а вантажовідправник зобов`язується сплатити за перевезення вантажу встановлену плату. Договір перевезення вантажу укладається в письмовій формі. Укладення договору перевезення вантажу підтверджується складенням перевізного документа (транспортної накладної, коносамента тощо) відповідно до вимог законодавства. Перевізники зобов`язані забезпечувати вантажовідправників бланками перевізних документів згідно з правилами здійснення відповідних перевезень.

Відповідно до статті 6 Статуту залізниць України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 06.04.1998 № 457 (далі Статут залізниць України) накладна - основний перевізний документ встановленої форми, оформлений відповідно до цього Статуту та Правил і наданий залізниці відправником разом з вантажем. Накладна є обов`язковою двосторонньою письмовою формою угоди на перевезення вантажу, яка укладається між відправником та залізницею на користь третьої сторони - одержувача. Накладна одночасно є договором на заставу вантажу для забезпечення гарантії внесення належної провізної плати та інших платежів за перевезення. Накладна супроводжує вантаж на всьому шляху перевезення до станції призначення.

Згідно із статтею 23 Статуту залізниць України Відправники повинні надати станції навантаження на кожне відправлення вантажу заповнену накладну (комплект перевізних документів). Станція призначення видає накладну одержувачу разом з вантажем. Дата приймання і видачі вантажу засвідчується на накладній календарним штемпелем станції. В разі проведення митного контролю дата видачі вантажу ставиться після закінчення митних операцій. Для посвідчення прийняття вантажу до перевезення станція видає відправнику квитанцію. Форма накладної і порядок її заповнення, а також форма квитанції затверджуються Мінтрансом. Під час перевезення масових вантажів у випадках, передбачених Правилами, допускається оформлення однієї накладної (комплекту перевізних документів) на перевезення цілого маршруту або групи вагонів чи комплекту контейнерів. Станції видають вантажовідправникам бланки накладних (комплектів перевізних документів) за плату згідно з тарифом.

Отже, наявна у матеріалах справи залізнична накладна № 42332700 свідчить про укладення між Позивачем (перевізником) і Відповідачем (вантажовідправник) договору перевезення вантажу на користь вантажоодержувача.

Статтею 37 Статуту залізниць України передбачено, що під час здавання вантажів для перевезення відправником має бути зазначена у накладній їх маса. Тарні і штучні вантажі перевозяться із зазначенням у накладній маси і кількості вантажних місць. Маса цих вантажів визначається до здавання їх для перевезення і зазначається на вантажних місцях. Вантажі, що перевозяться насипом і наливом, а також інші вантажі, зважування яких на вантажних вагах неможливе, зважуються на вагонних вагах. Перелік вантажів, що можуть перевозитися насипом і наливом, установлюється Правилами. Загальна маса вантажу визначається шляхом зважування на вагах або підрахуванням маси на вантажних місцях за трафаретом чи стандартом. Маса окремих вантажів може визначатися розрахунковим методом, за обміром або умовно (нафтопродукти в цистернах, тварини, лісоматеріали тощо). Маса вантажів визначається відправником. Спосіб визначення маси зазначається у накладній.

Відповідно до пункту 2.1 Правил оформлення перевізних документів, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 21.11.2000 № 644, у редакції наказу Міністерства інфраструктури України від 08.06.2011 № 138, відправник заповнює відповідні графи накладної згідно з додатком 3 до цих Правил.

Згідно із Додатком 3 Правил оформлення перевізних документів, графа 24 накладної «Маса вантажу, визначена відправником» заповнюється відправником, якщо маса вантажу визначена ним. Вказуються маса у кілограмах брутто вантажу, загальна маса відправки (прописом). У графі 26 накладної «Спосіб визначення маси» відправником зазначається спосіб визначення маси вантажу (на вагах, за стандартом, за трафаретом, за обміром, за розрахунками, умовно), тип ваг (товарні, вагонні, елеваторні тощо), їх вантажопідйомність та ким було визначено масу вантажу (залізницею/відправником). Якщо масу вантажу визначено за стандартом, то в цій графі зазначається також стандартна маса брутто/нетто одного вантажного місця.

У графі 55 накладної «Правильність внесених відомостей підтверджую» представник відправника засвідчує правильність відомостей, указаних ним у перевізному документі. В електронній накладній накладається електронний цифровий підпис відправника.

Відмітки у залізничній накладній № 42332700 свідчать, що вантаж завантажений відправником, пакування насипом, маса вантажу визначена на електронних вагах заводський № 217, Модель ваг «ПУЛЬСАР» ВТВ1СТБ, і становить 69 750 кг у вагоні № 63618748. Завантаження вантажу у вагон здійснено вантажовідправником. Правильність внесених у накладну відомостей підтверджена відправником, з накладенням електронного цифрового підпису оператора з оброблення перевізних документів ОСОБА_1 .

Статтею 122 Статуту залізниць України передбачено, що за неправильно зазначені у накладній масу, кількість місць вантажу, його назву, код та адресу одержувача з відправника, порта стягується штраф у розмірі згідно із статтею 118 цього Статуту. При цьому відправник несе перед залізницею відповідальність за наслідки, які виникли.

Пунктом 5.5 Правил оформлення перевізних документів, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 21.11.2000 № 644, у редакції наказу Міністерства інфраструктури України від 08.06.2011 № 138, передбачено, якщо під час перевезення вантажу або на станції його призначення буде виявлено неправильне зазначення у накладній маси, кількості місць вантажу, його назви, коду та адреси одержувача з відправника, порта стягується штраф у розмірі згідно зі статтею 118 Статуту залізниць України. При цьому відправник несе перед залізницею відповідальність за наслідки, які виникли. Цей факт засвідчується актом загальної форми, якщо за цим фактом не складався комерційний акт.

Статтею 118 Статуту залізниць України встановлено, що за пред`явлення вантажу, який заборонено до перевезень або який потребує під час перевезення особливих заходів безпеки, та з неправильним зазначенням його найменування або властивостей з відправника, крім заподіяних залізниці збитків і витрат, стягується штраф у розмірі п`ятикратної провізної плати за всю відстань перевезення.

Відповідно до статті 129 Статуту залізниць України обставини, що можуть бути підставою для матеріальної відповідальності залізниці, вантажовідправника, вантажоодержувача, пасажирів під час залізничного перевезення, засвідчуються комерційними актами або актами загальної форми, які складають станції залізниць. Комерційний акт складається для засвідчення, зокрема, невідповідності найменування, маси і кількості місць вантажу, багажу чи вантажобагажу натурою з даними, зазначеними у транспортних документах. Залізниця зобов`язана скласти комерційний акт, якщо вона сама виявила зазначені вище обставини або якщо про існування хоча б однієї з них заявив одержувач або відправник вантажу, багажу чи вантажобагажу. Порядок складання комерційних актів та актів загальної форми встановлюється Правилами.

13.12.2021 працівниками станції Волноваха Комерційний акт № 486202/439/1283 про те, що на підставі актів ГУ-23 № 38153 від 11.12.2021, № 60387 від 13.12.2021 ст. Волноваха по відправці, зазначеної на лицьової стороні даного акту, проведено контрольне комісійне зважування вагона на справних 150 тонних тензиметричних вагонних вагах ст. Волноваха, Донецької залізниці, держповірка 15.03.2021, контрольний огляд-перевірка 15.09.2021, з повною зупинкою і розчепленням вагона. По документу значиться вантаж вугілля кам`яне, брутто не вказано, тара 23 200 кг, нетто 69 750 кг. Фактично при зважуванні виявилося: брутто 101 500 кг, тара 23 200 кг (згідно документа), нетто 78 300 кг, що більш документа на 8 550 кг та понад ВП 8 350 кг. При огляді виявлено: навантаження нижче рівня бортів 40 см, розрівняно. Вантаж марковано. Виємок, течі вантажу немає. Вагон бездвірний, розвантажувальні люка зачинені на запірній пристрій. Вагон технічно справний. Контрольне комісійне зважування проведено агентом комерційним ОСОБА_2 , в присутності ДСЗ ОСОБА_3 13.12.2021. З моменту прибуття і до відправлення вагон знаходився під охороною. Посада начальника вантажного району (двору) за штатним розписом відсутня. /а.с. 14-15/.

Суд не приймає довід Відповідача про те, що Комерційний акт від 13.12.2021 № 486202/439/1283 підписаний неповноважними особами, з огляду на наступне.

Згідно із пунктом 10 Правил складання актів, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 28.05.2002 № 334, комерційний акт підписує начальник станції (його заступник), начальник вантажного району (завідувач вантажного двору, складу, контейнерного відділу, контейнерного майданчика, сортувальної платформи) і працівник станції, який особисто здійснював перевірку, а також одержувач, якщо він брав участь у перевірці. Крім того, у разі необхідності, до перевірки вантажу і підписання акта можуть бути залучені також інші працівники залізниці.

Суд при розгляді цієї справи враховує правову позицію, викладену у постанові Верховного Суду від 23.11.2018 у справі № 916/2450/17, згідно із якою, якщо в штаті структурного підрозділу залізниці не передбачено посади начальника вантажного району (завідувач вантажного двору, складу, контейнерного відділу, контейнерного майданчика, сортувальної платформи), то на підставі наказу начальника такого підрозділу залізниці чи відповідно до робочої (посадової) інструкції іншого працівника залізниці має бути уповноважено на підписання від імені залізниці комерційних актів для забезпечення вимоги щодо їх оформлення за підписом трьох осіб, перелік яких визначено пунктом 10 Правил складання актів, і такими доказами можуть підтверджуватися повноваження осіб на підписання комерційного акта.

Аналогічний висновок викладений у пункті 5.6 постанови Верховного Суду від 21.08.2019 у справі № 905/2360/18.

Судом, при розгляді цієї справи, № 916/815/22, встановлено, що начальником структурного підрозділу «Станція Волноваха» Регіональної філії «Донецька залізниця» АТ «Українська залізниця» видано наказ «Про призначення відповідальних осіб, які мають право підпису комерційних актів по станції Волноваха» від 28.01.2021 № 94. /а.с. 12/

Комерційний акт від 13.12.2021 № 486202/439/1283 на станції Волноваха підписаний трьома працівниками залізниці: заступником начальника станції Довгопольською Г.В. (посада визначена у пункті 10 Правил складання актів), комерційним агентом Протасенко Л.В. (особа, що приймала участь у перевірці і уповноважена відповідно до наказу начальника структурного підрозділу «Станція Волноваха» від 28.01.2021 № 94) та інженером Голдлевскою О.О. (особа, яка уповноважена наказом від 28.01.2021 № 94 на підписання комерційних актів за відсутності в штатному розпису станції Волноваха штатної одиниці начальника вантажного району, завідувача вантажного двору, складу, контейнерного відділу, контейнерного майданчика, сортувальної платформи).

Отже, склад працівників залізниці, що підписали Комерційний акт від 13.12.2021 № 486202/439/1283, відповідав складу визначеному імперативно у пункті 10 Правил складання актів, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 28.05.2002 № 334.

Суд не приймає довід Відповідача про те, що після завантаження вагону № 63618748, його відповідно до Пам`ятки про забирання вагонів від 08.12.2021 № 27281, підписаною працівниками відправника і залізниці, було прийнято до перевезення залізницею без будь-яких зауважень. Оскільки, відповідно до пункту 28 Правил приймання вантажів до перевезення, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 21.11.2000 № 644, вантажі, завантажені відправниками у вагони відкритого типу (платформи, напіввагони тощо), приймаються залізницею до перевезення шляхом візуального огляду вагона, вантажу, його маркування (у т. ч. захисного) та кріплення у вагоні без перевірки маси та кількості вантажу. Тобто вказана процедура не передбачає перевірку маси вантажу залізницею. А відтак, прийняття вантажу до перевезення без такої перевірки не означає безумовне та автоматичне підтвердження перевізником відомостей про його масу, вказаних у залізничній накладній.

Згідно із пунктами 5, 7 Правил приймання вантажів до перевезення, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 21.11.2000 № 644, загальна маса вантажу визначається відправником зважуванням або розрахунковим способом. Спосіб визначення маси вантажу і тип ваг відправник зобов`язаний зазначити в накладній. Усі засоби вимірювальної техніки, які використовуються для визначення маси вантажів, мають бути повірені відповідно до вимог чинного законодавства. Засоби ваговимірювальної техніки повинні бути взяті на облік залізницею та відповідати вимогам Інструкції про порядок застосування засобів ваговимірювальної техніки на залізничному транспорті України, затвердженої наказом Міністерства інфраструктури України від 31 липня 2012 року № 442, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 11 жовтня 2012 року за № 1716/22028, та інших нормативно-правових актів. Маса вантажів, які перевозяться навалом, насипом, наливом, визначається зважуванням на вагонних вагах. Допускається використання інших типів ваг, крім вагонних, за умови їх відповідності вимогам законодавства про метрологію.

Пунктом 10 Правил приймання вантажів до перевезення, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 21.11.2000 № 644, передбачено, що зважування вантажів на вагонних вагах провадиться із зупинкою і розчіпленням вагонів або із зупинкою без розчіплення. Зважування під час руху дозволяється тільки на вагонних вагах, призначених для цього способу зважування. Із зупинкою і розчіпленням вагонів зважуються вантажі: зернові, насіння, комбікорм і висівки, що перевозяться насипом; харчові в цистернах (олія, меляса тощо); картопля, овочі, баштанні культури, макуха, сіль харчова, метали всіх найменувань і лом кольорових металів, які перевозяться навалом.

Відповідно до пунктів 1.5, 1.7, 2.1 Інструкції про порядок застосування засобів ваговимірювальної техніки на залізничному транспорті України, затвердженої наказом Міністерства інфраструктури України від 31.07.2012 № 442, що була чинною на момент виникнення спірних правовідносин, для визначення маси вантажів, що перевозяться залізничним транспортом, можуть застосовуватися електромеханічні (електронні) та важільні вагонні ваги для зважування із зупинкою та зважування у русі, а також інші засоби ваговимірювальної техніки (ЗВВТ), передбачені Правилами приймання вантажів до перевезення. ЗВВТ повинні відповідати вимогам чинних нормативно-правових актів, у тому числі цієї Інструкції, і нормативних документів. ЗВВТ, які перебувають у власності як залізниць, так і організацій, які не належать до сфери управління Укрзалізниці (далі - сторонні організації), підлягають обліку залізницями.

Пунктом 2.3 Інструкції про порядок застосування засобів ваговимірювальної техніки на залізничному транспорті України, що була чинною на момент виникнення спірних правовідносин, передбачено, якщо ЗВВТ відповідають вимогам цієї Інструкції, інших нормативно-правових актів та нормативних документів, вони беруться на облік ревізором вагового господарства дирекції, який відповідно до вимог пункту 2.2 розділу 2 Правил технічної експлуатації залізниць України, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 20.12.1996 № 411, зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 25.02.1997 за № 50/1854, оформлює технічний паспорт засобу ваговимірювальної техніки згідно з додатком 1 до цієї Інструкції. У технічному паспорті ЗВВТ робиться запис про повірку або державну метрологічну атестацію, вказується нормована похибка для різних режимів зважування згідно з вимогами пункту 1.9 розділу I цієї Інструкції, зазначається можливість зважування небезпечних вантажів згідно з наданими документами та робиться запис про придатність ЗВВТ для зважування відповідних вантажів, що перевозяться залізничним транспортом. У технічному паспорті електронних ЗВВТ записуються також заводські номери датчиків, вагопроцесора, у разі потреби - контрольне число фіскальної реєстрації регулювання ЗВВТ, зазначене в експлуатаційних документах виробника ЗВВТ, яке визначає його технічний стан.

Технічний паспорт ЗВВТ надається начальнику станції, на якій будуть оформлятися перевізні документи за результатами зважування на цих ЗВВТ. Технічні паспорти ЗВВТ повинні зберігатися в місці, визначеному розпорядчим документом начальника станції, який забезпечує їх схоронність. На прохання власника ЗВВТ йому може бути надано копію технічного паспорта ЗВВТ. Технічні паспорти ЗВВТ, які зберігаються у начальника станції, є документами, згідно з якими розглядаються претензії, пов`язані з визначенням маси вантажу.

Згідно із пунктами 4.1, 4.5, 5.33 Інструкції про порядок застосування засобів ваговимірювальної техніки на залізничному транспорті України, що була чинною на момент виникнення спірних правовідносин, на ЗВВТ за результатами зважування, згідно з якими оформляються перевізні документи під час перевезень залізничним транспортом, поширюється метрологічний нагляд. ЗВВТ підлягають повірці або державній метрологічній атестації. Повірка чи державна метрологічна атестація ЗВВТ проводиться у порядку, встановленому ДСТУ 2708:2006 «Метрологія. Повірка засобів вимірювальної техніки. Організація та порядок проведення» та ДСТУ 3215-95 «Державна система забезпечення єдності вимірювань. Метрологічна атестація засобів вимірювальної техніки. Організація та порядок проведення». Використання ЗВВТ, які не пройшли повірку або державну метрологічну атестацію, забороняється. Результати повірки або державної метрологічної атестації державні повірники записують також у контрольному примірнику технічного паспорта ЗВВТ. При цьому для електронних ЗВВТ, які мають програмне забезпечення, записують також контрольне число фіскальної реєстрації регулювання ЗВВТ. Повірка та обслуговування ЗВВТ повинні проводитися відповідно до інтервалів, наведених в додатку 3 до цієї Інструкції.

Маса вагону № 63618748 і вантажу в ньому, відправленому зі станції Берегова (експорт) за накладною № 42332700 була визначена 08.12.2021 на вагонних тензометричних вагах заводський № 217 модель «ПУЛЬСАР» ВТВ-1СТБ. Результати цього зважування містяться у копії електронної вагової квитанції, яка підтверджує правильність визначення вантажу на станції відправлення, а також в документі «Отвес» від 08.12.2021, у яких вказано кількість завантаженого вантажу, зокрема, у вагон № 63618748 69,75 тонн (нетто). /а.с. 45, 44/.

У Технічному паспорті засобу вимірювальної техніки (ЗВВТ) на Вагонні тензометричні безфундаментні ваги модель «ПУЛЬСАР» ВТВ-1СТБ (ПУЛЬСАР 2.791.013РЄ), заводський номер 217, вказано, що ваги підлягають повірці не рідше одного разу на шість місяців (при використанні для зважування сільгосппродукції та харчових вантажів) і не рідше одного разу на рік (при використанні для зважування інших вантажів).

Як вбачається зі змісту вказаного Технічного паспорту засобу вимірювальної техніки (ЗВВТ) Вагонні ваги «ПУЛЬСАР» ВТВ-1СТБ (заводський номер 217) проходили повірку 17.06.2021. /а.с. 46, 48/.

Вказані обставини також підтверджуються Актом про результати технічного обслуговування ваг для зважування вантажів від 17.06.2021 № 0621/6ТО і Свідоцтвом про повірку законодавчо регульованого засобу вимірювальної техніки від 17.06.2022 № 410/3-М/02, що містять висновки про придатність до експлуатації та відповідність вимогам настанови з експлуатації фірми-виробника вагонних ваг ВТВ-1СБ, заводський номер 217. /а.с. 49, 50/.

Отже, станом на 08.12.2021, дату зважування вагону № 63618748 і вантажу в ньому, відправленого за залізничної накладною № 42332700 Вагонні ваги «ПУЛЬСАР» ВТВ-1СТБ, заводський номер 217, пройшли періодичну повірку відповідно до Інструкції про порядок застосування засобів ваговимірювальної техніки на залізничному транспорті України, затвердженої наказом Міністерства інфраструктури України від 31.07.2012 № 442, а відтак, вважаються справними.

У наданому Позивачем витязі з Технічного паспорту засобу вимірювальної техніки (ЗВВТ) на Вагонні тензиметричні ваги 150ВВС52-1-13.5, номер в Державному реєстрі засобів вимірювальної техніки 43336-14, оформленому 21.02.2018, зазначені міжповірочний інтервал один раз в 12 місяців та інтервал між оглядами-перевірками один раз в 6 місяців.

Згідно із записами у вказаному Технічному паспорті засобу вимірювальної техніки (ЗВВТ) Вагонні тензиметричні ваги 150ВВС52-1-13.5 проходили повірку 15.03.2021 за результатами якої зроблено запис: «Вагам проведено профілактичне обслуговування. Ваги перевірені ВПВ № 19992324. Похибка складає 2т-25т (1е), 25т-100т (1е). Контрольне число відсутнє. Для зважування вантажу який перевозиться залізницею придатні». Також, 15.09.2021 вказані ваги проходили огляд-перевірку, за результатами якої їх визнано приданими для зважування вантажу який перевозиться залізницею. /а.с. 10/.

Тобто, станом на 13.12.2021, дати зважування вагону № 63618748 на станції Волноваха, Вагонні тензиметричні ваги 150ВВС52-1-13.5, номер в Державному реєстрі засобів вимірювальної техніки 43336-14, пройшли періодичну повірку та огляд-перевірку відповідно до Інструкції про порядок застосування засобів ваговимірювальної техніки на залізничному транспорті України, а відтак, вважаються справними.

Відповідно до частин першої, другої статті 86 Господарського процесуального кодексу України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також вірогідність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Отже, комерційний акт є тільки одним з доказів, який господарський суд оцінює у сукупності з усіма іншими доказами зі справи. Зокрема, комерційний акт може оцінюватися як такий, що не має сили доказу, якщо він не відповідає фактичним обставинам.

Як вже зазначалось, працівниками станції Волноваха в Комерційному акті від 13.12.2021 № 486202/439/1283 зроблено запис про те, що при огляді вагону № 63618748 виявлено: навантаження нижче рівня бортів 40 см, розрівняно.

Однак, згідно із відомостями з офіційного сайту ПАТ «Крюківський вагонобудівний завод», а також листа Виробничого підрозділу «Дирекція залізничних перевезень з організації взаємодії портів та припортових станцій» станції Берегова від 10.11.2022, напіввагон № 63618748 має наступні характеристики: Код моделі 931; Шифр моделі 12-783; Тара 23200 т; Вантажопідйомність не більше 70 т; об`єм кузова 78 куб. м.

Відповідно до сертифікату (FORM FOR CARGO INFORMATION (IMBC) For Solid Bulk Cargoes) від 20.10.2021 на вантаж, який перевозився у напіввагоні № 63618748 вугілля марки «WELLMORE HIGH VOLOTILE COCING COAL» має коефіцієнт розміщення (щільності) (stowage factor) 40-41 GUFT/MT (кубічних футів на тонну), а 41 GUFT/MT (максимальне значення) відповідно до таблиць конверсії факторів навантаження в інші одиниці виміру, які містяться у відкритому доступі в мережі «Інтернет» та визнаються судом загальновідомими, становить 0,875 тонн на метр кубічний. А відтак, з урахуванням округлення цього коефіцієнту до значення 0,9 максимальна вага вантажу, що може бути розміщений у напіввагоні з об`ємом кузова 78 куб. м. складає 70,2 тонн (78 Х 0,9 = 70,2).

Отже, запис представників Позивача в Комерційному акті від 13.12.2021 № 486202/439/1283 про розташування вантажу нижче рівня бортів 40 см (розрівняно), сам по собі спростовує наведені в ньому ж відомості про виявлення при зважуванні: брутто 101 500 кг, тара 23 200 кг, нетто 78 300 кг. Оскільки, така маса нетто не відповідає фактичному розташуванню вантажу з такими характеристиками щільності (коефіцієнтом розміщення). Адже для маси 78,3 т об`єм, який займав би такий вантаж, становить 87 куб. м. (78,3 / 0,9 = 87), що значно більше об`єму кузова напіввагону № 63618748 визначеному його технічними характеристиками - 78 куб. м. Окрім того, вантаж об`ємом 87 куб. м. об`єктивно не може знаходитись нижче рівня бортів 40 см у розрівняному стані.

З урахуванням наведеного, суд дійшов висновку про те, що наявність надлишку вантажу у вагоні № 63618748 більше документа на 8 550 кг та понад ВП 8 350 кг, про що складено Комерційний акт від 13.12.2021 № 486202/439/1283, не відповідає фактичним обставинам.

На підставі викладеного, суд вважає такими, що не обґрунтовані та не підлягають задоволенню у повному обсязі позовні вимоги про стягнення з Відповідача штрафу за неправильне зазначення маси вантажу в перевізному документі (накладній) у розмірі 69 265,00 грн.

Згідно із пунктом 2 частини першої статті 129 Господарського процесуального кодексу України у спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав, судовий збір покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.

Керуючись, частинами першою, другою статті 11, частиною другою статті 908, частиною третьою статті 909 Цивільного кодексу України, частинами першою, другою статті 307 Господарського кодексу України, статтями 6, 23, 37, 118, 122, 129 Статуту залізниць України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 06.04.1998 № 457, пунктами 2.1, 5.5 Додатком 3 Правил оформлення перевізних документів, пунктами 5, 7, 10, частиною п`ятою пункту 28 Правил приймання вантажів до перевезення, пунктом 10 Правил складання актів, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 28.05.2002 № 334, пунктами 1.5, 1.7, 2.1, 2.3, 4.1, 4.5, 5.33 Інструкції про порядок застосування засобів ваговимірювальної техніки на залізничному транспорті України, затвердженої наказом Міністерства інфраструктури України від 31.07.2012 № 442, статтями 73, 74, 76-80, 86, 123, 124, 129, 236, 237, 238, 240, 241, 327 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

У задоволені позову відмовити повністю.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення господарського суду може бути оскаржене в апеляційному порядку до Південно-західного апеляційного господарського суду шляхом подачі апеляційної скарги в строк встановлений частиною першою статті 256 Господарського процесуального кодексу України.

Повний текст у зв`язку із тривалою відсутністю електропостачання в будівлі суду складено 26 грудня 2022 р.

Суддя Ю.А. Шаратов

Дата ухвалення рішення02.12.2022
Оприлюднено29.12.2022

Судовий реєстр по справі —916/815/22

Постанова від 19.06.2023

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Колоколов С.І.

Ухвала від 17.04.2023

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Колоколов С.І.

Ухвала від 03.04.2023

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Колоколов С.І.

Ухвала від 27.02.2023

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Колоколов С.І.

Рішення від 02.12.2022

Господарське

Господарський суд Одеської області

Шаратов Ю.А.

Ухвала від 21.11.2022

Господарське

Господарський суд Одеської області

Шаратов Ю.А.

Ухвала від 08.08.2022

Господарське

Господарський суд Одеської області

Шаратов Ю.А.

Ухвала від 15.05.2022

Господарське

Господарський суд Одеської області

Шаратов Ю.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні