ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
22 грудня 2022 року Справа № 160/12660/22 Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого суддіНіколайчук С.В. за участі секретаря судового засіданняФедуркіній А.В., за участі: позивача представника відповідача 1 представник відповідача 2 Кузьмак О.І., не з`явився (повідомлений належним чином) Нємкіна А.В., розглянувши у відкритому судовому засіданні у місті Дніпро адміністративну справу за позовною заявою ОСОБА_1 до Управління соціального захисту населення Кам`янської районної державної адміністрації Дніпропетровської області, Дніпропетровського обласного центру зайнятості про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії,-
ВСТАНОВИВ:
19.08.2022 до Дніпропетровського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява ОСОБА_1 (далі позивач) до Управління соціального захисту населення Кам`янської районної державної адміністрації Дніпропетровської області (далі - відповідач-1), П`ятихатської районної філії Дніпропетровського обласного центру зайнятості (далі відповідач-2), в якій позивач просить
- визнати протиправними дії (бездіяльність) управління соціального захисту населення Кам`янської районної державної адміністрації Дніпропетровської області (код ЄДРПОУ 23361054) щодо не нарахування та не виплати ОСОБА_1 компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі (згіднопостанові Кабінету Міністрів України № 859 «Деякі питання призначення і виплати компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі») і не нарахування та не сплати єдиного соціального внеску на загальнообов`язкове соціальне страхування непрацюючій працездатній особі, яка здійснює догляд за особою похилого віку, яка згідно з висновком медичного закладу потребує постійного стороннього догляду (згідноЗакону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування», розділ 2 «Платники єдиного внеску, їх права та обов`язки», стаття 4 «Платники єдиного внеску», пункт 1 «Платники єдиного внеску є:») за період з 30.06.2010 по 24.05.2021 (крім періодів з 01.10.2010 по 31.10.2010 та з 06.11. 2020 по 27.12.2020);
- зобов`язати управління соціального захисту населення Кам`янської районної державної адміністрації Дніпропетровської області (код ЄДРПОУ 23361054) нарахувати та виплатити ОСОБА_1 компенсацію фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі (згіднопостанові кабінету міністрів України № 859 «Деякі питання призначення і виплати компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі») і нарахувати та сплатити єдиний соціальний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування непрацюючій працездатній особі, яка здійснює догляд за особою похилого віку, яка згідно з висновком медичного закладу потребує постійного стороннього догляду (згіднозакону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування», розділ 2 «Платники єдиного внеску, їх права та обов`язки», стаття 4 «Платники єдиного внеску», пункт 1 «Платники єдиного внеску є:») за період з 30.06.2010 по 24.05.2021 (крім періодів з 01.10.2010 по 31.10.2010 та з 06.11.2020 по 27.12.2020) та подати відповідні відомості до Пенсійного фонду України;
- визнати протиправними дії (бездіяльність) П`ятихатського центру зайнятості Кам`янського району Дніпровського обласного центру зайнятості (код ЄДРПОУ 20274544) щодо відмови ОСОБА_1 у реєстрації як безробітної особи за період з 30.06.2010 по 24.05.2021 (крім періодів з 01.10.2010 по 31.10.2010 та з 06.11.2020 по 27.12.2020);
- зобов`язати П`ятихатськогий центр зайнятості Кам`янського району Дніпровського обласного центру зайнятості (код ЄДРПОУ 20274544) зареєструвати ОСОБА_1 , як безробітну особу за період з 30.06.2010 по 24.05.2021 (крім періодів з 01.10.2010 по 31.10.2010 та з 06.11.2020 по 27.12.2020).
В обґрунтування правової позиції позивачем зазначено, що з 03.06.2010 по 24.05.2021 він доглядав за матір`ю, був зареєстрований за адресою: АДРЕСА_1 , зі своєю матір`ю ОСОБА_2 , був безробітний та не отримував допомогу по безробіттю (крім періодів з 01.10.2010 по 31.10.2010 та з 06.11.2020 по 27.12.2020). Позивач вказує, що доглядаючи за матір`ю, він не знав, що має право отримувати компенсацію фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі (згідноз Постановою Кабінету Міністрів України № 859 «Деякі питання призначення і виплати компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі»), тому не отримував висновки ЛКК П`ятихатського центра первинної медико-санітарної допомоги та не був зареєстрований як безробітний у П`ятихатській районній філії Дніпропетровського обласного центру зайнятості. Оформлювати виплату компенсації фізичній особі, яка надає соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі, позивач почав з 19.01.2021. За заявою позивача про нарахування компенсації за період з 30.06.2010 по 24.05.2021 (крім періодів з 01.10.2010 по 31.10.2010 та з 06.11. 2020 по 27.12.2020) Управління соціального захисту населення Кам`янської районної державної адміністрації Дніпропетровської області відмовило у виплаті компенсації через невідповідність поданих документів вимогам Постанови Кабінету Міністрів України №859 «Деякі питання призначення і виплати компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі». Також, позивач 08.08.2022 здійснював спроби зареєструватись, як безробітна особа, у П`ятихатській районній філії Дніпропетровського обласного центру зайнятості за період 30.06.2010 по 24.05.2021 (крім періодів з 01.10.2010 по 31.10.2010 та з 06.11. 2020 по 27.12.2020), однак позивачу відмовлено у реєстрації в статусі безробітної особи. Вказані обставини стали підставою для звернення до суду з цим позовом.
Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 26.08.2022 відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін та проведення судового засідання.
09.09.2022 представником Управління соціального захисту населення Кам`янської районної державної адміністрації Дніпропетровської області подано до суду відзив на позовну заяву, в якому позовні вимоги не визнав та просив суд відмовити у задоволенні позовних вимог. В обґрунтування правової позиції зазначено, що у пункті 4 постанови Кабінету Міністрів України від 23.09.2020 року №859 «Деякі питання призначення і виплати компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі» зазначено, що ця постанова набирає чинності з дня її опублікування і застосовується з 1 січня 2020 року для осіб, які звернуться за призначенням компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі, протягом 60 календарних днів із дня опублікування цієї постанови, крім підпункту 2 пункту 7 Порядку подання та оформлення документів, призначення і виплати компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі, затвердженого зазначеною постановою, який набирає чинності з 1 січня 2021 року. Постанова Кабінету Міністрів України від 23.09.2020 року №859 набула чинності 25.09.2020. Позивач звернувся 18.07.2022 до управління за призначенням допомоги. Згідно з довідкою до акта огляду медико - соціальною експертною комісією серія АВ № 0039474 ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , має ІІ (другу) групу інвалідності, що не відповідає вимогам постанови Кабінету Міністрів України від 23 вересня 2020 року № 859, якою затверджено «Порядок подання та оформлення документів, призначення і виплати компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі».
Мати позивача не відноситься до жодної з перелічених вище категорій громадян, яка зазначена в порядку, тому права на призначення компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги на непрофесійній основі ОСОБА_1 не має.
13.09.2022 року на адресу суду від П`ятихатської районної філії Дніпропетровського обласного центру зайнятості надійшло клопотання прозаміну відповідача П`ятихатську районну раду філію Дніпропетровського обласного центру зайнятостіна належного відповідача Дніпропетровський обласнийцентр зайнятості.
Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 20.09.2022 клопотання П`ятихатського районного центру зайнятості про заміну належного відповідача у справі № 160/12660/22 задоволено; замінено неналежного відповідача у справі № 160/12660/22 - П`ятихатський районний центр зайнятості на належного відповідача - Дніпропетровський обласний центр зайнятості (фактична адреса: пр.Пушкіна, 4, м. Дніпро, 49006, код ЄДРПОУ 03490909). Розгляд справи розпочато спочатку.
05.10.2022 представником Дніпропетровського обласного центру зайнятості подано до судувідзив на позовну заяву, в якому позовні вимоги не визнав та просив суд відмовити у задоволенні позовних вимог. В обґрунтування правової позиції зазначено, що позивач згідно з вимогами чинного законодавства, надав всі необхідні документи та звернувся 06.11.2020 з особистою заявою про надання статусу безробітного до П`ятихатської районної філії. Статус безробітного отримав 06.11.2020 (наказ №НТ201106 від 06.11.2020). Виплата допомоги по безробіттю призначена відповідно до частини 2 статті 22, частину 3 статті 23 Закону України № 1533-ІІІ від 02.03.2000 «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття» та здійснювалась у період з 06.11.2020 по 28.12.2020 (наказ №HT201106 від 06.11.2020). Реєстрація безробітного припинена 28.12.2020, відповідно до абзацу шістнадцятого підпункту 1 пункту 30 Порядку № 792, у зв`язку з письмовою заявою про припинення реєстрації (наказ №HT201228 від 28.12.2020). Вдруге ОСОБА_1 звернувся до П`ятихатської районної філії 24.05.2021. За заявою позивача йому було поновлено статус безробітного 24.05.2021 (наказ №НТ210524 від 24.05.2021). Виплата допомоги по безробіттю поновлена відповідно до частини 2 статті 22, частини 3 статті 23 Закону №1533 та здійснювалась у період з 24.05.2021 по 29.09.2021 (наказ №HT210524 від 24.05.2021). Реєстрація безробітного припинена 08.10.2021 відповідно до абзацу третього підпункту 1 пункту 30 Порядку № 792, у зв`язку з працевлаштуванням на умовах трудового договору (контракту) (наказ №HT211008 від 08.10.2021). Окрім зазначених періодів позивач не звертався до П`ятихатської районної філії із заявою та всіма необхідними документами для отримання послуг служби зайнятості. Таким чином, у Дніпропетровського обласного центру зайнятості відсутні повноваження реєструвати позивача у службі зайнятості, надавати статус безробітної особи та виплачувати матеріальне забезпечення на випадок безробіття за період з 30.06.2010 по 24.05.2021 (крім періодів з 01.10.2010 по 31.10.2010 та з 06.11.2020 по 27.12.2020).
Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 02.11.2022 подальший розгляд адміністративної справи №160/12660/22 вирішено здійснювати за правилами загального позовного провадження. Підготовче засідання призначено на 22.11.2022.
Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 09.11.2022 позовну заяву залишено без руху та надано строк на усунення недоліків позову.
На адресу суду 21.10.2022 від позивача надійшла заява про усунення недоліків позовної заяви, зокрема, пояснення пропуску строку звернення до суду.
В підготовче засідання, призначене на 22.11.2022 позивач та представники відповідачів не прибули, про дату, час та місце розгляду справи повідомлені належним чином. Судом відкладено розгляд справи до 06.12.2022.
Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 25.11.2022 продовжено розгляд справи №160/12660/22.
В підготовче засідання, призначене на 06.12.2022 позивач та представники відповідачів не прибули, про дату, час та місце розгляду справи повідомлені належним чином.
Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 06.12.2022 закрито підготовче провадження у справі та призначено справу до розгляду по суті в судовому засіданні на 22.12.2022.
В судове засідання, призначене на 22.12.2022, з`явились позивач та представник відповідача-2. Представник відповідача-1 в судове засідання не прибув, про дату, час та місце розгляду справи повідомлений належним чином.
Заслухавши пояснення позивача та представника відповідача-2, дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору, суд встановив наступні обставини та відповідні їм правовідносини.
ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , є громадянином України, що підтверджується паспортом громадянина України № НОМЕР_1 .
Відповідно до довідки про реєстрацію місця проживання №819 від 23.10.2020 ОСОБА_1 зареєстрований за адресою: АДРЕСА_1 .
Мати позивача ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , є особою з інвалідністю ІІ групи, що підтверджується посвідченням серії НОМЕР_2 , довідкою МСЕК серії НОМЕР_3 з 01.06.2010 та довідкою МСЕК серії АВ №0039474 з 01.06.2013.
Відповідно до висновків ЛКК №180/914 та ЛКК №196/929 термінами з 27.09.2018 по 27.09.2019 та з 24.11.2020 по 24.11.2021 відповідно, ОСОБА_2 з діагнозом ревматоїдний артрит 2 ст. активності, суставна форма, ПФХ 3 ст., остеопроз, інвалідність ІІ групи, потребує постійного стороннього догляду ОСОБА_1 .
Згідно з висновками ЛКК №180/915 та ЛКК №196/930 термінами з 27.09.2018 по 27.09.2019 та з 24.11.2020 по 24.11.2021 відповідно встановлено, що ОСОБА_1 за станом здоров`я доглядати за ОСОБА_2 може.
Як стверджує позивач в позовній заяві та не заперечується відповідачами, вперше за призначенням компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі, ОСОБА_1 звернувся до відповідача 19.01.2021. Позивачу було призначено відповідну компенсацію.
В подальшому виплата компенсації була припинена, у зв`язку з чим позивач повторно звернувся до Управління соціального захисту населення Кам`янської районної державної адміністрації Дніпропетровської області щодо виплати компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі.
Листом Управління соціального захисту населення Кам`янської районної державної адміністрації Дніпропетровської області від 11.10.20221 №1055/2 позивача повідомлено, що компенсація фізичним особам, які надають соціальні послуги на непрофесійній основі призначається відповідно постанови Кабінету Міністрів України від 23 вересня 2021 року № 859 «Про затвердження Порядку призначення і виплати компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги на непрофесійній основі». Відповідно до статті 13 Закону України "Про соціальні послуги" розмір призначено компенсації обчислюється як різниця між прожитковим мінімумом на одну особу з розрахунку на місяць, установленим законом на 1 січня календарного року, в якому надаються соціальні послуги та середньомісячним сукупним доходом отримувача компенсації. У разі відсутності офіційних даних про дохід працездатного члена сім`ї отримувача, відсутності у нього офіційного доходу (крім осіб, які перебувають у місця позбавлення або обмеження волі, під домашнім арештом, до яких застосовуються заходи забезпечення кримінального провадження у вигляді відсторонення від роботи (посади), запобіжні заходи у вигляді тримання під вартою; перебувають у складних життєвих обставинах, викликаних тривалою хворобою, що підтверджується висновком лікарсько консультативної комісії закладу охорони здоров`я встановленого зразка; є алко- або наркозалежними, що підтверджується висновком лікарсько-консультативної комісії заклад охорони здоров`я первинного рівня на підставі довідки встановленого зразка заклад охорони здоров`я, що провадить діяльність з надання наркологічної допомоги населенню, якому особа перебуває на диспансерному обліку; зареєстровані як безробітні в державні службі зайнятості та не отримують допомоги по безробіттю; які звернулись за призначення компенсації відповідно до частини сьомої статті 13 Закону України "Про соціальні послуги) його середньомісячний сукупний дохід дорівнює одній мінімальній заробітній платі.
18.07.2022 позивач втретє звернувся за призначенням компенсації до Управління соціального захисту населення Кам`янської районної державної адміністрації Дніпропетровської області, зазначивши період з 30.06.2010 по 17.06.2021.
Листом Управління соціального захисту населення Кам`янської районної державної адміністрації Дніпропетровської області від 19.07.2022 №1107/2 позивача повідомлено, що Постановою Кабінету Міністрів України від 23 вересня 2020 року № 859 затверджено «Порядок подання та оформлення документів, призначення і виплати компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду на непрофесіональній основі». Цей Порядок встановлює механізм призначення і виплати компенсації за догляд, що призначається фізичній особі, яка надає соціальні послуги з догляду без провадження підприємницької діяльності на непрофесіональній основі особам із числа членів своєї сім`ї, які спільно 3 нею проживають, пов`язані спільним побутом, мають взаємні права та обов`язки та є особою з інвалідністю 1 групи. Відповідно довідки до акта огляду медико - соціальною експертною комісією серія AB № 0039474 ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , має II (другу) групу інвалідності, що суперечить вимогам вищезазначеної постанови. Виходячи з вищевикладеного, права на призначення компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги на непрофесійній основі позивач не має.
Також, з метою оформлення статусу безробітної особи для отримання компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі, 08.08.2022 позивач звернувся до П`ятихатської районної філії Дніпропетровського обласного центру зайнятості із заявою, в якій просив зареєструвати його, як безробітну особу, за період з 30.06.2010 по 31.06.2021 (крім періодів з 06.11.2020 по 27.12.2020 та з 24.05.2021 по час подання заяви).
На звернення позивача П`ятихатською районною філією Дніпропетровського обласного центру зайнятості надані відповіді, оформлені листами від 09.08.2022 за №0697-22, якими повідомлено:
- ОСОБА_1 у П`ятихатській районній філії Дніпропетровського обласного центру зайнятості перебував на обліку і мав статус безробітного: з 06.11.2020 по 28.12.2020, виплата допомоги по безробіттю здійснювалась у період з 06.11.2020 по 28.12.2020; з 24.05.2021 по 08.10.2021, виплата допомоги по безробіттю здійснювалась у період з 24.05.2021 по 29.09.2021;
- ОСОБА_1 у період з 30.06.2010 по 23.05.2021 не звертався до служби зайнятості з питань пошуку роботи.
Не погоджуючись з діями відповідачів щодо відмови у призначенні компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі, та в оформленні статусу безробітної особи за період з 30.06.2010 по 24.05.2021 (крім періодів з 01.10.2010 по 31.10.2010 та з 06.11.2020 по 27.12.2020), позивач звернувся до суду з цим позовом.
Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи, доводам позивача, викладеним в позовній заяві, та доводам відповідача, викладеним в відзиві на позов, суд врахував такі норми чинного законодавства, які діяли на момент виникнення спірних правовідносин.
Відповідно до ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Спірні правовідносини урегульовані Законом України «Про соціальні послуги» (далі - Закон).
Відповідно доч.6, 7 ст.13 цього Законуфізичні особи, які надають соціальні послуги з догляду відповідно до цього Закону без здійснення підприємницької діяльності, можуть надавати соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі без проходження навчання та дотримання державних стандартів соціальних послуг отримувачам соціальних послуг з числа членів своєї сім`ї, які спільно проживають, пов`язані спільним побутом, мають взаємні права і обов`язки та є:
1) особами з інвалідністю I групи;
2) дітьми з інвалідністю;
3) громадянами похилого віку з когнітивними порушеннями;
4) невиліковно хворими, які через порушення функцій організму не можуть самостійно пересуватися та самообслуговуватися.
Фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду відповідно до цього Закону без здійснення підприємницької діяльності, виплачується компенсація за догляд.
Порядок подання та оформлення документів, призначення і виплати компенсації за догляд затверджує Кабінет Міністрів України.
На виконання вказаної норми закону постановою Кабінету Міністрів України від 23.09.2020 №859, затверджено Порядок подання та оформлення документів, призначення і виплати компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі (даліПорядок №859).
Відповідно до п.1, п.7, п.14, п.17 Порядку №859, цей Порядок встановлює механізм призначення і виплати компенсації за догляд (далі - компенсація), що призначається фізичній особі, яка надає соціальні послуги з догляду без провадження підприємницької діяльності на непрофесійній основі, без проходження навчання та дотримання державних стандартів соціальних послуг (далі - фізична особа, яка надає соціальні послуги) особам із числа членів своєї сім`ї, які спільно з нею проживають, пов`язані спільним побутом, мають взаємні права та обов`язки (далі - соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі) та є:
особами з інвалідністю I групи;
дітьми з інвалідністю;
громадянами похилого віку з когнітивними порушеннями;
невиліковно хворими, які через порушення функцій організму не можуть самостійно пересуватися та самообслуговуватися.
Призначення і виплата компенсації здійснюються уповноваженим органом з місяця подання фізичною особою, яка надає соціальні послуги.
Уповноважений орган перевіряє подані/надіслані фізичною особою, яка надає соціальні послуги, документи/відомості, зазначає кількість прийнятих документів, порядковий номер заяви, дату її реєстрації, кількість неподаних документів, які необхідно подати, і дату, до якої такі документи повинно бути подано.
Повідомлення про прийняття заяви з пакетом документів видається особисто фізичній особі, яка надає соціальні послуги, під час їх подання або надсилається протягом одного робочого дня з дати подання заяви на поштову адресу або адресу електронної пошти такої особи.
Якщо до заяви не додано всіх необхідних документів, уповноважений орган протягом трьох робочих днів із дати отримання заяви надсилає на поштову адресу або адресу електронної пошти фізичної особи, яка надає соціальні послуги, повідомлення про те, що документи потрібно подати. Якщо документи подано не пізніше ніж через один місяць з дня отримання повідомлення, днем подання заяви вважається день її прийняття уповноваженим органом або відправлення поштою.
Компенсація призначається з місяця звернення за нею, якщо протягом місяця з дня звернення подано всі необхідні документи.
Рішення про призначення компенсації або про відмову в її наданні приймається уповноваженим органом протягом 10 днів з дати подання документів, зазначених упункті 7цього Порядку, і наступного дня після його прийняття надсилається фізичній особі, яка надає соціальні послуги.
Рішення уповноваженого органу про відмову у призначенні компенсації може бути оскаржено у визначеному законодавством порядку.
Відповідно до статистичної картки постанови Кабінету Міністрів України від 23.09.2020 №859, яка у загальному доступі розміщена на веб сайті https://zakon.rada.gov.ua/, вказана постанова набрала чинності 25.09.2020 року.
Як було встановлено судом, вперше за призначенням компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі, ОСОБА_1 звернувся 19.01.2021. Позивачу було призначено відповідну компенсацію.
В подальшому виплата компенсації була припинена, у зв`язку з чим позивач повторно звертався до Управління соціального захисту населення Кам`янської районної державної адміністрації Дніпропетровської області щодо виплати компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі, зазначивши бажаний період виплати компенсації з 30.06.2010 по 17.06.2021.
Листами Управління соціального захисту населення Кам`янської районної державної адміністрації Дніпропетровської області від 11.10.20221 №1055/2 та від 19.07.2022 №1107/2 позивачу було відмовлено у виплаті компенсації через невідповідність поданих документів та групи інвалідності ОСОБА_2 вимогам постанови Кабінету Міністрів України від 23.09.2020 №859.
Досліджуючи питання щодо призначення компенсації за нормами постанови Кабінету Міністрів України від 23.09.2020 №859, суд зазначає, що пунктом 1 вказаної постанови визначено перелік осіб, щодо яких може надаватись соціальна послуга з догляду на непрофесійній основі, та доглядаючи за якими, особа може отримати компенсацію.
Такими особами є: особи з інвалідністю I групи; діти з інвалідністю; громадяни похилого віку з когнітивними порушеннями; невиліковно хворі, які через порушення функцій організму не можуть самостійно пересуватися та самообслуговуватися.
Мати позивача ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , є особою з інвалідністю ІІ групи, що підтверджується посвідченням серії НОМЕР_2 , довідкою МСЕК серії НОМЕР_3 з 01.06.2010 та довідкою МСЕК серії АВ №0039474 з 01.06.2013.
Таким чином, мати позивача - ОСОБА_2 , не віднесена до осіб, догляд за якими передбачає виплату компенсації за Постановою Кабінету Міністрів України від 23.09.2020 №859.
Судом встановлено відсутність підстав для призначення виплати компенсації ОСОБА_1 за Постановою Кабінету Міністрів України від 23.09.2020 №859 через невідповідність медичного статусу ОСОБА_2 вимогам, встановленим у пункті 1 зазначеної Постанови.
Суд звертає увагу, що позивач просить призначити йому допомогу з 30.06.2010.
Відповідно до п.14 Постанови Кабінету Міністрів України від 23.09.2020 №859 компенсація призначається з місяця звернення за нею, якщо протягом місяця з дня звернення подано всі необхідні документи.
У відповідача-1 не було законодавчо встановленого обов`язку вирішення питання щодо призначення компенсації за попередні періоди аніж місяць звернення із заявою про призначення компенсації.
Водночас, суд звертає увагу, що до прийняття Постанови Кабінету Міністрів України від 23.09.2020 №859 діяла Постанова Кабінету Міністрів України від 29.04.2004 №558 «Про затвердження Порядку призначення і виплати компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги».
Отже, у період з бажаної позивачем дати призначення компенсації 30.06.2010 та до набрання чинності Постановою Кабінету Міністрів України від 23.09.2020 №859 - 25.09.2020, діяли норми Постанови Кабінету Міністрів України від 29.04.2004 №558, якими були врегульовані питання та вимоги до осіб, які бажали оформити компенсацію фізичним особам, які надають соціальні послуги.
Відповідно до п. 1 Постанови №558 непрацюючим фізичним особам, які постійно надають соціальні послуги громадянам похилого віку, особам з інвалідністю, дітям з інвалідністю, хворим, які не здатні до самообслуговування і потребують постійної сторонньої допомоги (крім осіб, що обслуговуються соціальними службами), призначається щомісячна компенсаційна виплата (далі - компенсація).
Пунктом 4 Постанови №558 передбачено, що компенсація не призначається:
1) фізичним особам, які надають соціальні послуги громадянам, яким призначено:
державну соціальну допомогу на догляд відповідно до Закону України "Про державну соціальну допомогу особам, які не мають права на пенсію, та особам з інвалідністю" 1727-15 або надбавку на догляд до державної соціальної допомоги згідно із Законом України "Про державну соціальну допомогу особам з інвалідністю з дитинства та дітям з інвалідністю" 2109-14;
надбавку на догляд або державну соціальну допомогу на догляд відповідно до Законів України "Про пенсійне забезпечення" 1788-12 і "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" 2262-12;
відшкодування витрат на надання послуг по догляду відповідно до Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності" 1105-14;
2) фізичним особам, які надають соціальні послуги і отримують допомогу на догляд відповідно до Закону України "Про психіатричну допомогу" 1489-14;
3) фізичним особам, які надають соціальні послуги на платній основі;
4) самозайнятим особам;
5) фізичним особам, які проходять альтернативну (невійськову) службу;
6) фізичним особам, які надають соціальні послуги громадянам похилого віку, особам з інвалідністю, хворим, які за висновком лікарсько-консультаційної комісії потребують постійного стороннього догляду і не здатні до самообслуговування та перебувають у трудових відносинах, у тому числі на умовах неповного робочого дня (крім роботи вдома).
Згідно з п. 5 Постанови №558 компенсація призначається і виплачується структурним підрозділом з питань соціального захисту населення районної, районної у м. Києві державної адміністрації, виконавчого органу міської ради за місцем проживання, перебування особи, якій надаються соціальні послуги, з дня подання фізичною особою, яка надає соціальні послуги, та особою, яка їх потребує, заяв разом з документами, зазначеними у пункті 6 цього Порядку.
Днем подання заяв для призначення компенсації вважається день реєстрації структурним підрозділом з питань соціального захисту населення районної, районної у м. Києві державної адміністрації, виконавчого органу міської ради заяв з необхідними документами.
Якщо заяви та документи надсилаються поштою, днем подання заяв для призначення компенсації вважається дата, зазначена на поштовому штемпелі місця відправлення.
З аналізу норм Постанови №558 встановлено, що компенсація призначається і виплачується з дня подання фізичною особою, яка надає соціальні послуги, та особою, яка їх потребує, заяв разом з необхідними документами.
Судом встановлено та позивачем підтверджено, що він не звертався ані до Управління соціального захисту населення Кам`янської районної державної адміністрації Дніпропетровської області, ані до інших структурних підрозділів з питань соціального захисту населення районної державної адміністрації, виконавчого органу міської ради за місцем проживання, перебування особи, якій надаються соціальні послуги, з 30.06.2010 по 19.01.2021 (дата першого звернення позивача відбулась за нормами Постанови №859).
При цьому, як Постановою №859, так і Постановою №558 визначено процедуру звернення з відповідними заявами на призначення компенсації, та проведення необхідної перевірки відповідним органом соціального захисту населення відповідності осіб до норм Постанов для призначення компенсації.
Вказаними постановами обумовлено строки призначення компенсації за дати звернення із заявою для можливості проведення перевірки за наданими заявниками документами.
Однак, у зв`язку з тим, що з 30.06.2019 року позивач не звертався до відповідного органу соціального захисту населення, не подавав заяв на призначення компенсації та документів на підтвердження відповідності до норм Постанови №558, то, підстави для призначення компенсації за попередні періоди відсутні, як і через встановлену процедуру призначення компенсації, так і через неможливість здійснення належної перевірки органом соціального захисту населення поданих позивачем документів.
Таким чином, судом не встановлено ні порушення, ні протиправності дій відповідача, ні прав позивача щодо відмови Управлінням соціального захисту населення Кам`янської районної державної адміністрації Дніпропетровської області у призначенні компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі, ОСОБА_1 за період з 30.06.2010 по 24.05.2021 (крім періодів з 01.10.2010 по 31.10.2010 та з 06.11.2020 по 27.12.2020), з огляду на відсутність звернення позивача у зазначені періоди, та не відповідність медичного статусу ОСОБА_2 вимогам, встановленим у пункті 1 Постанови №859.
Стосовно дій Дніпропетровського обласного центру зайнятості щодо відмови у призначенні статусу безробітної особи за період з 30.06.2010 по 24.05.2021 (крім періодів з 01.10.2010 по 31.10.2010 та з 06.11.2020 по 27.12.2020), суд зазначає наступне.
Згідно з пунктом 2 частини 1статті 1 Закону України «Про зайнятість населення» від 05 липня 2012 року № 5067-VI(далі - Закон № 5067-VI, в редакції, читнній на моменнт звернення позивача із заявою про встановлення статусу безробітного у серпні 2022 року, безробітний - особа віком від 15 до 70 років, яка через відсутність роботи не має заробітку або інших передбачених законодавством доходів як джерела існування, готова та здатна приступити до роботи.
Відповідно до пункту 1 частини 1статті 43 Закону № 5067-VIстатусу безробітного може набути: особа працездатного віку до призначення пенсії (зокрема на пільгових умовах або за вислугу років), яка через відсутність роботи не має заробітку або інших передбачених законодавством доходів, готова та здатна приступити до роботи.
Згідно з частиною другоюстатті 43 Закону № 5067-VIстатус безробітного надається зазначеним у частині першій цієї статті особам за їх особистою заявою (у тому числі поданою засобами електронної ідентифікації) у разі відсутності підходящої роботи з першого дня реєстрації у територіальних органах центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення та трудової міграції, незалежно від зареєстрованого місця проживання чи місця перебування.
Статус зареєстрованого безробітного надається зазначеним у частині першій цієї статті особам у день подання ними особистої заяви про надання статусу зареєстрованого безробітного до будь-якого обраного ними територіального органу центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення та трудової міграції, незалежно від наявності або відсутності у таких осіб задекларованого та зареєстрованого місця проживання (перебування).
Порядок реєстрації, перереєстрації та ведення обліку громадян, які шукають роботу, і безробітних у територіальних органах центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення та трудової міграції, визначається Кабінетом Міністрів України.
Так, порядок реєстрації, перереєстрації безробітних та ведення обліку осіб, які шукають роботу визначенопостановою Кабінету Міністрів України від 19 вересня 2018 р. № 792(далі - Порядок №792).
Згідно з пунктом 1 Порядку № 792 особливості реєстрації, перереєстрації безробітних, надання статусу безробітного та призначення виплати допомоги по безробіттю у період встановлення карантину визначаються Державним центром зайнятості.
В силу положень Порядку № 792 реєстрація безробітного - надання особі, яка шукає роботу, статусу зареєстрованого безробітного.
Статус безробітного надається особам, які зазначені у частині першій статті 43 Закону УкраїниПро зайнятість населення(пункт 14Порядку № 792).
Згідно з п.17 Порядку № 792 для надання статусу безробітного особа, яка шукає роботу, подає заяву про надання статусу безробітного (у тому числі засобами електронної ідентифікації) до центру зайнятості, який обирає для обслуговування, пред`являє документи, зазначені в підпункті 1 пункту 4 цього Порядку, а також:
- трудову книжку (цивільно-правовий договір чи документ, який підтверджує припинення останнього виду зайнятості). Особа, яка втратила трудову книжку, пред`являє дублікат трудової книжки чи довідку архівної установи про прийняття та звільнення з роботи;
- документ про освіту або його дублікат (за наявності такого документа або дубліката);
-військово-обліковий документ для осіб, які звільнилися із строкової військової служби.
Форма заяви про надання статусу безробітного затверджується Мінекономіки.
Рішення про надання статусу безробітного чи відмову у наданні такого статусу приймається центром зайнятості не пізніше сьомого календарного дня з дня подання особою, яка шукає роботу, заяви про надання статусу безробітного (п.22 Порядку № 792).
Пунктом 23 Порядку № 792 визначено, що підставами для відмови у наданні статусу безробітного є:
1) відсутність на дату прийняття рішення про надання статусу безробітного документів, зазначених у пунктах 17 і 18 цього Порядку;
2) встановлення факту зайнятості особи, у тому числі отримання повідомлення від роботодавця про працевлаштування особи;
3) подання заяви про надання статусу безробітного особою, яка не зазначена у частині першій статті 43 Закону України«Про зайнятість населення»;
4) письмова відмова особи від пропозиції підходящої роботи;
5) невідвідування роботодавця та неподання в установлений строк без поважних причин особою письмової відповіді роботодавця про результати співбесіди відповідно до виданого центром зайнятості направлення на працевлаштування;
6) неповернення особою коштів, отриманих за період попередньої реєстрації, що припинена на підставі абзаців вісімнадцятого - двадцятого підпункту 1 пункту 30 цього Порядку;
7) наявність в особи статусу безробітного.
У разі прийняття центром зайнятості рішення про відмову у наданні статусу безробітного особа може повторно подати заяву про надання зазначеного статусу не раніше ніж через сім календарних днів з дня прийняття такого рішення.
Рішення центру зайнятості про відмову у наданні статусу безробітного може бути оскаржене в установленому законодавством порядку (п. 24 Порядку № 792).
Отже, згідно з ч. 2статті 43 Закону № 5067-VI статус зареєстрованого безробітного надається зазначеним у частині першій цієї статті особам у день подання ними особистої заяви про надання статусу зареєстрованого безробітного до будь-якого обраного ними територіального органу центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення та трудової міграції, незалежно від наявності або відсутності у таких осіб задекларованого та зареєстрованого місця проживання (перебування).
Як встановлено судом, ОСОБА_1 звернувся 06.11.2020 з особистою заявою про надання статусу безробітного до П`ятихатської районної філії.
Статус безробітного отримав 06.11.2020 (наказ №НТ201106 від 06.11.2020). Виплата допомоги по безробіттю призначена відповідно до частини 2 статті 22, частину 3 статті 23 Закону України № 1533-ІІІ від 02.03.2000 «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття» та здійснювалась у період з 06.11.2020 по 28.12.2020 (наказ №HT201106 від 06.11.2020).
Реєстрація безробітного ОСОБА_1 припинена 28.12.2020, відповідно до абзацу шістнадцятого підпункту 1 пункту 30 Порядку № 792, у зв`язку з письмовою заявою про припинення реєстрації (наказ №HT201228 від 28.12.2020).
Вдруге ОСОБА_1 звернувся до П`ятихатської районної філії 24.05.2021.
За заявою позивача йому було поновлено статус безробітного 24.05.2021 (наказ №НТ210524 від 24.05.2021). Виплата допомоги по безробіттю поновлена відповідно до частини 2 статті 22, частини 3 статті 23 Закону №1533 та здійснювалась у період з 24.05.2021 по 29.09.2021 (наказ №HT210524 від 24.05.2021).
Реєстрація безробітного ОСОБА_1 припинена 08.10.2021 відповідно до абзацу третього підпункту 1 пункту 30 Порядку № 792, у зв`язку з працевлаштуванням на умовах трудового договору (контракту) (наказ №HT211008 від 08.10.2021).
Окрім зазначених періодів позивач не звертався до П`ятихатської районної філії із заявою та всіма необхідними документами для отримання послуг служби зайнятості в тому числі і у спірний період з 30.06.2010 року, доказів зворотного суду не надано і ці факти позивачем не заперечуються.
Вищенаведене доводить, що у Дніпропетровського обласного центру зайнятості відсутні повноваження реєструвати позивача у службі зайнятості, надавати статус безробітної особи та виплачувати матеріальне забезпечення на випадок безробіття за період з 30.06.2010 по 24.05.2021 (крім періодів з 01.10.2010 по 31.10.2010 та з 06.11.2020 по 27.12.2020), оскільки позивач у цей період не звертався до відповідача 2 з заявою і відповідна вимога суперечить нормам Закону України«Про зайнятість населення» (а саме ч.2 ст. 43).
Відтак, судом не встановлено ні протипрвних дій суб`єкта владних повноважень, ні порушень прав позивача відмовою Дніпропетровського обласного центру зайнятості у призначенні статусу безробітної особи за період з 30.06.2010 по 24.05.2021 (крім періодів з 01.10.2010 по 31.10.2010 та з 06.11.2020 по 27.12.2020), оскільки наведеними нормами законодавства не передбачено встановлення статусу безробітної особи за періоди до дати звернення з відповідною заявою та надання необхідного пакету документів.
Відповідно до ч. 1ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства Україникожна сторона повинна, довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановленихстаттею 78 цього Кодексу.
Частиною 2ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства Українивизначено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Позивач вмотивованих доводів на підтвердження позову не надав, натомість, відповідачі виконали покладений на них ч.2 ст.77 Кодексу адміністративного судочинства України обов`язок та довели, що вони діяли у відповідності до вимог ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України, чим спростували твердження позивача про порушення його прав та інтересів.
За таких обоставин, з`ясувавши та перевіривши всі фактичні обставини справи, об`єктивно оцінивши докази, що мають юридичне значення, враховуючи вимоги законодавства України, суд зробив висновок про відсутність правових підстав для задоволення позовних вимог.
Підстави для вирішення питання розподілу судових витрат згідно з ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України відсутні, з огляду на те, що позивачу відмовлено в задоволенні позову.
Керуючись ст. ст.ст. 241-246, 293, 295, 297 , Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
У задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 до Управління соціального захисту населення Кам`янської районної державної адміністрації Дніпропетровської області (52600, Дніпроптеровська обл, м. Верхньодніпровська, пл. О. Поля, 5, код ЄДРПОУ 44389261), Дніпропетровського обласного центру зайнятості (49006, м. Дніпро, вул. Ю. Савченко, 12, код ЄДРПОУ 03490909) про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії - відмовити.
Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в строки, передбачені статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України.
До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи рішення суду оскаржується до Третього апеляційного адміністративного суду через Дніпропетровський окружний адміністративний суд відповідно до підпункту 15.5 пункту 15 Розділу VII Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України.
Повний текст рішення суду складений 27 грудня 2022 року.
Суддя С.В. Ніколайчук
Суд | Дніпропетровський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 22.12.2022 |
Оприлюднено | 30.12.2022 |
Номер документу | 108141749 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них |
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Ніколайчук Світлана Василівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Ніколайчук Світлана Василівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Ніколайчук Світлана Василівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Ніколайчук Світлана Василівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Ніколайчук Світлана Василівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Ніколайчук Світлана Василівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні