Постанова
від 21.03.2023 по справі 160/12660/22
ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

21 березня 2023 року м. Дніпросправа № 160/12660/22Суддя І інстанції Ніколайчук С.В.

Третій апеляційний адміністративний суд

у складі колегії суддів: головуючого - судді Чепурнова Д.В. (доповідач),

суддів: Мельника В.В., Сафронової С.В.,

за участю секретаря судового засідання Ліненко А.О.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Дніпрі апеляційну скаргу ОСОБА_1

на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 22 грудня 2022 року у справі за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Управління соціального захисту населення Кам`янської районної державної адміністрації Дніпропетровської області, Дніпропетровського обласного центру зайнятості про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії, -

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 звернувся до суду з вищевказаним позовом, в якому просив:

- визнати протиправними дії (бездіяльність) Управління соціального захисту населення Кам`янської районної державної адміністрації Дніпропетровської області (код ЄДРПОУ 23361054) щодо не нарахування та не виплати ОСОБА_1 компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі (згідно постанові Кабінету Міністрів України № 859 «Деякі питання призначення і виплати компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі») і не нарахування та не сплати єдиного соціального внеску на загальнообов`язкове соціальне страхування непрацюючій працездатній особі, яка здійснює догляд за особою похилого віку, яка згідно з висновком медичного закладу потребує постійного стороннього догляду (згідно Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування», розділ 2 «Платники єдиного внеску, їх права та обов`язки», стаття 4 «Платники єдиного внеску», пункт 1 «Платники єдиного внеску є:») за період з 30.06.2010 по 24.05.2021 (крім періодів з 01.10.2010 по 31.10.2010 та з 06.11. 2020 по 27.12.2020);

- зобов`язати Управління соціального захисту населення Кам`янської районної державної адміністрації Дніпропетровської області (код ЄДРПОУ 23361054) нарахувати та виплатити ОСОБА_1 компенсацію фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі (згідно постанові кабінету міністрів України № 859 «Деякі питання призначення і виплати компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі») і нарахувати та сплатити єдиний соціальний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування непрацюючій працездатній особі, яка здійснює догляд за особою похилого віку, яка згідно з висновком медичного закладу потребує постійного стороннього догляду (згідно закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування», розділ 2 «Платники єдиного внеску, їх права та обов`язки», стаття 4 «Платники єдиного внеску», пункт 1 «Платники єдиного внеску є:») за період з 30.06.2010 по 24.05.2021 (крім періодів з 01.10.2010 по 31.10.2010 та з 06.11.2020 по 27.12.2020) та подати відповідні відомості до Пенсійного фонду України;

- визнати протиправними дії (бездіяльність) П`ятихатського центру зайнятості Кам`янського району Дніпровського обласного центру зайнятості (код ЄДРПОУ 20274544) щодо відмови ОСОБА_1 у реєстрації як безробітної особи за період з 30.06.2010 по 24.05.2021 (крім періодів з 01.10.2010 по 31.10.2010 та з 06.11.2020 по 27.12.2020);

- зобов`язати П`ятихатськогий центр зайнятості Кам`янського району Дніпровського обласного центру зайнятості (код ЄДРПОУ 20274544) зареєструвати ОСОБА_1 , як безробітну особу за період з 30.06.2010 по 24.05.2021 (крім періодів з 01.10.2010 по 31.10.2010 та з 06.11.2020 по 27.12.2020).

Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 22 грудня 2022 року у задоволенні позовних вимог відмовлено.

Не погодившись з рішенням суду першої ОСОБА_1 подав апеляційну скаргу, в якій посилаючись на порушення норм матеріального та процесуального права просить його скасувати та прийняти нове рішення по справі, яким задовольнити позовні вимоги в повному або частковому обсязі. Визнати протиправними дії (бездіяльність) УСЗН у не нарахуванні та не виплаті державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям з 30.06.2010 року по 23.08.2020 року та зобов`язати УСЗН нарахувати та виплатити державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям з 30.06.2010 року по 23.08.2020 року.

Апеляційна скарга обґрунтована тим, що на думку позивача він має право з 30.06.2010 року по 17.06.2021 року (крім періодів з 01.10.2010 року по 31.10.2010 року, з 06.11.2020 по 27.12.2020 року) на компенсацію фізичній особі, яка надає соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі особі із числа членів своєї сім`ї, які спільно з нею проживають, пов`язані спільним побутом, мають взаємні права та обов`язки та є невиліковно хворою, яка через порушення функцій організму не може самостійно пересуватися та самообслуговуватися. Також скаржник зазначає, що має право бути зареєстрованим як безробітній у П`ятихатській районній філії Дніпропетровського обласного центру зайнятості з 30.06.2010 року по 25.05.2021 року (крім періодів з 01.10.2010 року по 31.10.2010 року, з 06.11.2020 року по 27.12.2020 року).

В судовому засіданні апеляційної інстанції позивача підтримав вимоги апеляційної скарги з викладених у ній підстав, представник Дніпропетровського обласного центру зайнятості заперечував проти її задоволення, просив залишити без змін рішення суду першої інстанції, інші сторони до суду не з`явились, про час та місце слухання справи повідомлялися належним чином.

Перевіривши законність та обґрунтованість рішення суду в межах доводів апеляційної скарги та заявлених вимог, дослідивши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга підлягає частковому задоволенню з наступних підстав.

Судом першої інстанції встановлено та матеріалами справи підтверджено, що ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , є громадянином України, що підтверджується паспортом громадянина України № НОМЕР_1 .

Відповідно до довідки про реєстрацію місця проживання №819 від 23.10.2020 ОСОБА_1 зареєстрований за адресою: АДРЕСА_1 .

Мати позивача ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , є особою з інвалідністю ІІ групи, що підтверджується посвідченням серії НОМЕР_2 , довідкою МСЕК серії НОМЕР_3 з 01.06.2010 та довідкою МСЕК серії АВ №0039474 з 01.06.2013.

Відповідно до висновків ЛКК №180/914 та ЛКК №196/929 термінами з 27.09.2018 по 27.09.2019 та з 24.11.2020 по 24.11.2021 відповідно, ОСОБА_2 з діагнозом ревматоїдний артрит 2 ст. активності, суставна форма, ПФХ 3 ст., остеопроз, інвалідність ІІ групи, потребує постійного стороннього догляду ОСОБА_1 .

Згідно з висновками ЛКК №180/915 та ЛКК №196/930 термінами з 27.09.2018 по 27.09.2019 та з 24.11.2020 по 24.11.2021 відповідно встановлено, що ОСОБА_1 за станом здоров`я доглядати за ОСОБА_2 може.

Як стверджує позивач в позовній заяві та не заперечується відповідачами, вперше за призначенням компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі, ОСОБА_1 звернувся до відповідача 19.01.2021. Позивачу було призначено відповідну компенсацію.

В подальшому виплата компенсації була припинена, у зв`язку з чим позивач повторно звернувся до Управління соціального захисту населення Кам`янської районної державної адміністрації Дніпропетровської області щодо виплати компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі.

Листом Управління соціального захисту населення Кам`янської районної державної адміністрації Дніпропетровської області від 11.10.2021 №1055/2 позивача повідомлено, що компенсація фізичним особам, які надають соціальні послуги на непрофесійній основі призначається відповідно постанови Кабінету Міністрів України від 23 вересня 2021 року № 859 «Про затвердження Порядку призначення і виплати компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги на непрофесійній основі». Відповідно до статті 13 Закону України "Про соціальні послуги" розмір призначено компенсації обчислюється як різниця між прожитковим мінімумом на одну особу з розрахунку на місяць, установленим законом на 1 січня календарного року, в якому надаються соціальні послуги та середньомісячним сукупним доходом отримувача компенсації. У разі відсутності офіційних даних про дохід працездатного члена сім`ї отримувача, відсутності у нього офіційного доходу (крім осіб, які перебувають у місця позбавлення або обмеження волі, під домашнім арештом, до яких застосовуються заходи забезпечення кримінального провадження у вигляді відсторонення від роботи (посади), запобіжні заходи у вигляді тримання під вартою; перебувають у складних життєвих обставинах, викликаних тривалою хворобою, що підтверджується висновком лікарсько консультативної комісії закладу охорони здоров`я встановленого зразка; є алко- або наркозалежними, що підтверджується висновком лікарсько-консультативної комісії заклад охорони здоров`я первинного рівня на підставі довідки встановленого зразка заклад охорони здоров`я, що провадить діяльність з надання наркологічної допомоги населенню, якому особа перебуває на диспансерному обліку; зареєстровані як безробітні в державні службі зайнятості та не отримують допомоги по безробіттю; які звернулись за призначення компенсації відповідно до частини сьомої статті 13 Закону України "Про соціальні послуги) його середньомісячний сукупний дохід дорівнює одній мінімальній заробітній платі.

18.07.2022 позивач втретє звернувся за призначенням компенсації до Управління соціального захисту населення Кам`янської районної державної адміністрації Дніпропетровської області, зазначивши період з 30.06.2010 по 17.06.2021.

Листом Управління соціального захисту населення Кам`янської районної державної адміністрації Дніпропетровської області від 19.07.2022 №1107/2 позивача повідомлено, що Постановою Кабінету Міністрів України від 23 вересня 2020 року № 859 затверджено «Порядок подання та оформлення документів, призначення і виплати компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду на непрофесіональній основі». Цей Порядок встановлює механізм призначення і виплати компенсації за догляд, що призначається фізичній особі, яка надає соціальні послуги з догляду без провадження підприємницької діяльності на непрофесіональній основі особам із числа членів своєї сім`ї, які спільно 3 нею проживають, пов`язані спільним побутом, мають взаємні права та обов`язки та є особою з інвалідністю 1 групи. Відповідно довідки до акта огляду медико - соціальною експертною комісією серія AB № 0039474 ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , має II (другу) групу інвалідності, що суперечить вимогам вищезазначеної постанови. Виходячи з вищевикладеного, права на призначення компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги на непрофесійній основі позивач не має.

Також, з метою оформлення статусу безробітної особи для отримання компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі, 08.08.2022 позивач звернувся до П`ятихатської районної філії Дніпропетровського обласного центру зайнятості із заявою, в якій просив зареєструвати його, як безробітну особу, за період з 30.06.2010 по 31.06.2021 (крім періодів з 06.11.2020 по 27.12.2020 та з 24.05.2021 по час подання заяви).

На звернення позивача П`ятихатською районною філією Дніпропетровського обласного центру зайнятості надані відповіді, оформлені листами від 09.08.2022 за №0697-22, якими повідомлено:

- ОСОБА_1 у П`ятихатській районній філії Дніпропетровського обласного центру зайнятості перебував на обліку і мав статус безробітного: з 06.11.2020 по 28.12.2020, виплата допомоги по безробіттю здійснювалась у період з 06.11.2020 по 28.12.2020; з 24.05.2021 по 08.10.2021, виплата допомоги по безробіттю здійснювалась у період з 24.05.2021 по 29.09.2021;

- ОСОБА_1 у період з 30.06.2010 по 23.05.2021 не звертався до служби зайнятості з питань пошуку роботи.

Не погоджуючись з діями відповідачів щодо відмови у призначенні компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі, та в оформленні статусу безробітної особи за період з 30.06.2010 по 24.05.2021 (крім періодів з 01.10.2010 по 31.10.2010 та з 06.11.2020 по 27.12.2020), позивач звернувся до суду з цим позовом.

Колегія суддів, проаналізувавши на підставі фактичних обставин справи застосування судом першої інстанції норм матеріального і процесуального права при винесенні оскарженого рішення, виходить з наступного.

Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ч.6, 7 ст.13 Закону України «Про соціальні послуги» фізичні особи, які надають соціальні послуги з догляду відповідно до цього Закону без здійснення підприємницької діяльності, можуть надавати соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі без проходження навчання та дотримання державних стандартів соціальних послуг отримувачам соціальних послуг з числа членів своєї сім`ї, які спільно проживають, пов`язані спільним побутом, мають взаємні права і обов`язки та є:

1) особами з інвалідністю I групи;

2) дітьми з інвалідністю;

3) громадянами похилого віку з когнітивними порушеннями;

4) невиліковно хворими, які через порушення функцій організму не можуть самостійно пересуватися та самообслуговуватися.

Фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду відповідно до цього Закону без здійснення підприємницької діяльності, виплачується компенсація за догляд.

Порядок подання та оформлення документів, призначення і виплати компенсації за догляд затверджує Кабінет Міністрів України.

На виконання вказаної норми закону постановою Кабінету Міністрів України від 23.09.2020 №859, затверджено Порядок подання та оформлення документів, призначення і виплати компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі (далі Порядок №859).

Відповідно до п.1, п.7, п.14, п.17 Порядку №859, цей Порядок встановлює механізм призначення і виплати компенсації за догляд (далі - компенсація), що призначається фізичній особі, яка надає соціальні послуги з догляду без провадження підприємницької діяльності на непрофесійній основі, без проходження навчання та дотримання державних стандартів соціальних послуг (далі - фізична особа, яка надає соціальні послуги) особам із числа членів своєї сім`ї, які спільно з нею проживають, пов`язані спільним побутом, мають взаємні права та обов`язки (далі - соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі) та є:

особами з інвалідністю I групи;

дітьми з інвалідністю;

громадянами похилого віку з когнітивними порушеннями;

невиліковно хворими, які через порушення функцій організму не можуть самостійно пересуватися та самообслуговуватися.

Призначення і виплата компенсації здійснюються уповноваженим органом з місяця подання фізичною особою, яка надає соціальні послуги.

Уповноважений орган перевіряє подані/надіслані фізичною особою, яка надає соціальні послуги, документи/відомості, зазначає кількість прийнятих документів, порядковий номер заяви, дату її реєстрації, кількість неподаних документів, які необхідно подати, і дату, до якої такі документи повинно бути подано.

Повідомлення про прийняття заяви з пакетом документів видається особисто фізичній особі, яка надає соціальні послуги, під час їх подання або надсилається протягом одного робочого дня з дати подання заяви на поштову адресу або адресу електронної пошти такої особи.

Якщо до заяви не додано всіх необхідних документів, уповноважений орган протягом трьох робочих днів із дати отримання заяви надсилає на поштову адресу або адресу електронної пошти фізичної особи, яка надає соціальні послуги, повідомлення про те, що документи потрібно подати. Якщо документи подано не пізніше ніж через один місяць з дня отримання повідомлення, днем подання заяви вважається день її прийняття уповноваженим органом або відправлення поштою.

Компенсація призначається з місяця звернення за нею, якщо протягом місяця з дня звернення подано всі необхідні документи.

Рішення про призначення компенсації або про відмову в її наданні приймається уповноваженим органом протягом 10 днів з дати подання документів, зазначених у пункті 7цього Порядку, і наступного дня після його прийняття надсилається фізичній особі, яка надає соціальні послуги.

Рішення уповноваженого органу про відмову у призначенні компенсації може бути оскаржено у визначеному законодавством порядку.

Як було встановлено судом, вперше за призначенням компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі, ОСОБА_1 звернувся 19.01.2021. Позивачу було призначено відповідну компенсацію.

В подальшому виплата компенсації була припинена, у зв`язку з чим позивач повторно звертався до Управління соціального захисту населення Кам`янської районної державної адміністрації Дніпропетровської області щодо виплати компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі, зазначивши бажаний період виплати компенсації з 30.06.2010 по 17.06.2021.

Листами Управління соціального захисту населення Кам`янської районної державної адміністрації Дніпропетровської області від 11.10.2021 №1055/2 та від 19.07.2022 №1107/2 позивачу було відмовлено у виплаті компенсації через невідповідність поданих документів та групи інвалідності ОСОБА_2 вимогам постанови Кабінету Міністрів України від 23.09.2020 №859.

Досліджуючи питання щодо призначення компенсації за нормами постанови Кабінету Міністрів України від 23.09.2020 №859, суд зазначає, що пунктом 1 вказаної постанови визначено перелік осіб, щодо яких може надаватись соціальна послуга з догляду на непрофесійній основі, та доглядаючи за якими, особа може отримати компенсацію, зокрема, щодо осіб які є невиліковно хворими, які через порушення функцій організму не можуть самостійно пересуватися та самообслуговуватися.

Як вбачається з матеріалів справи матері позивача ОСОБА_2 встановлено діагноз ревматоїдний артрит 2 ст. активності, суставна форма, ПФХ 3 ст., остеопроз, інвалідність ІІ групи, а також встановлено потребу у сторонньому догляді, що підтверджується довідками МСЕК серії 10 ААА №010777 та серії АВ №0039474 з 01.06.2013 та висновками ЛКК №180/914 та ЛКК №196/929.

Відповідно до Індивідуальної програми реабілітації інваліда №528 клініко-функціональний діагноз та код за МКХ-10 у позивача є М06.9 з ураженням опорно-рухової системи. (а.с. 32)

Так, відповідно до наявних в матеріалах справи документів, засобом пересування для ОСОБА_2 визначено крісло колісне базове універсальне. (а.с.3)

Зазначене свідчить про наявність у матері позивача ОСОБА_2 порушення функцій організму, що позбавляє її можливості самостійно пересуватися.

Натомість, Управління соціального захисту населення Кам`янської районної державної адміністрації Дніпропетровської області відмовляючи позивачу у призначення та виплати компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі, зазначених обставин не дослідило, обмежившись посиланням на те, що ОСОБА_2 має ІІ групу інвалідності, а не І групу інвалідності, яка необхідна для призначення такої компенсації.

При цьому, питання призначення особам компенсаційних виплат відноситься до дискреційних повноважень Управління соціального захисту населення.

У зв`язку з чим, колегія суддів приходить до висновку про неправомірність відмови у призначенні позивачу спірної компенсації, та наявність підстав для зобов`язання Управління соціального захисту населення Кам`янської районної державної адміністрації Дніпропетровської області повторно розглянути подану позивачем заяву нарахувати та виплатити ОСОБА_1 компенсацію фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі.

Разом з тим, з огляду на те, що компенсація призначається з місяця звернення за нею, якщо протягом місяця з дня звернення подано всі необхідні документи, а також враховуючи те, що позивач звернувся вперше за спірною компенсацією лише 19.01.2021 року, то колегія суддів не вбачає підстав для призначення її з 30.06.2010 року по 01.01.2021 року.

Щодо позовних вимог ОСОБА_1 до Дніпропетровського обласного центру зайнятості, колегія суддів зазначає наступне.

Згідно з пунктом 2 частини 1 статті 1 Закону України «Про зайнятість населення» від 05 липня 2012 року № 5067-VI (далі - Закон № 5067-VI, в редакції, чинній на момент звернення позивача із заявою про встановлення статусу безробітного у серпні 2022 року, безробітний - особа віком від 15 до 70 років, яка через відсутність роботи не має заробітку або інших передбачених законодавством доходів як джерела існування, готова та здатна приступити до роботи.

Відповідно до пункту 1 частини 1 статті 43 Закону № 5067-VI статусу безробітного може набути: особа працездатного віку до призначення пенсії (зокрема на пільгових умовах або за вислугу років), яка через відсутність роботи не має заробітку або інших передбачених законодавством доходів, готова та здатна приступити до роботи.

Згідно з частиною другою статті 43 Закону № 5067-VI статус безробітного надається зазначеним у частині першій цієї статті особам за їх особистою заявою (у тому числі поданою засобами електронної ідентифікації) у разі відсутності підходящої роботи з першого дня реєстрації у територіальних органах центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення та трудової міграції, незалежно від зареєстрованого місця проживання чи місця перебування.

Статус зареєстрованого безробітного надається зазначеним у частині першій цієї статті особам у день подання ними особистої заяви про надання статусу зареєстрованого безробітного до будь-якого обраного ними територіального органу центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення та трудової міграції, незалежно від наявності або відсутності у таких осіб задекларованого та зареєстрованого місця проживання (перебування).

Порядок реєстрації, перереєстрації та ведення обліку громадян, які шукають роботу, і безробітних у територіальних органах центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення та трудової міграції, визначається Кабінетом Міністрів України.

Так, порядок реєстрації, перереєстрації безробітних та ведення обліку осіб, які шукають роботу визначено постановою Кабінету Міністрів України від 19 вересня 2018 р. № 792 (далі - Порядок №792).

Згідно з пунктом 1 Порядку № 792 особливості реєстрації, перереєстрації безробітних, надання статусу безробітного та призначення виплати допомоги по безробіттю у період встановлення карантину визначаються Державним центром зайнятості.

В силу положень Порядку № 792 реєстрація безробітного - надання особі, яка шукає роботу, статусу зареєстрованого безробітного.

Статус безробітного надається особам, які зазначені у частині першій статті 43 Закону України Про зайнятість населення (пункт 14 Порядку № 792).

Згідно з п.17 Порядку № 792 для надання статусу безробітного особа, яка шукає роботу, подає заяву про надання статусу безробітного (у тому числі засобами електронної ідентифікації) до центру зайнятості, який обирає для обслуговування, пред`являє документи, зазначені в підпункті 1 пункту 4 цього Порядку, а також:

- трудову книжку (цивільно-правовий договір чи документ, який підтверджує припинення останнього виду зайнятості). Особа, яка втратила трудову книжку, пред`являє дублікат трудової книжки чи довідку архівної установи про прийняття та звільнення з роботи;

- документ про освіту або його дублікат (за наявності такого документа або дубліката);

- військово-обліковий документ для осіб, які звільнилися із строкової військової служби.

Форма заяви про надання статусу безробітного затверджується Мінекономіки.

Рішення про надання статусу безробітного чи відмову у наданні такого статусу приймається центром зайнятості не пізніше сьомого календарного дня з дня подання особою, яка шукає роботу, заяви про надання статусу безробітного (п.22 Порядку № 792).

Пунктом 23 Порядку № 792 визначено, що підставами для відмови у наданні статусу безробітного є:

1) відсутність на дату прийняття рішення про надання статусу безробітного документів, зазначених у пунктах 17 і 18 цього Порядку;

2) встановлення факту зайнятості особи, у тому числі отримання повідомлення від роботодавця про працевлаштування особи;

3) подання заяви про надання статусу безробітного особою, яка не зазначена у частині першій статті 43 Закону України «Про зайнятість населення»;

4) письмова відмова особи від пропозиції підходящої роботи;

5) невідвідування роботодавця та неподання в установлений строк без поважних причин особою письмової відповіді роботодавця про результати співбесіди відповідно до виданого центром зайнятості направлення на працевлаштування;

6) неповернення особою коштів, отриманих за період попередньої реєстрації, що припинена на підставі абзаців вісімнадцятого - двадцятого підпункту 1 пункту 30 цього Порядку;

7) наявність в особи статусу безробітного.

У разі прийняття центром зайнятості рішення про відмову у наданні статусу безробітного особа може повторно подати заяву про надання зазначеного статусу не раніше ніж через сім календарних днів з дня прийняття такого рішення.

Рішення центру зайнятості про відмову у наданні статусу безробітного може бути оскаржене в установленому законодавством порядку (п. 24 Порядку № 792).

Отже, згідно з ч. 2 статті 43 Закону № 5067-VI статус зареєстрованого безробітного надається зазначеним у частині першій цієї статті особам у день подання ними особистої заяви про надання статусу зареєстрованого безробітного до будь-якого обраного ними територіального органу центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення та трудової міграції, незалежно від наявності або відсутності у таких осіб задекларованого та зареєстрованого місця проживання (перебування).

Як встановлено судом, ОСОБА_1 звернувся 06.11.2020 з особистою заявою про надання статусу безробітного до П`ятихатської районної філії.

Статус безробітного отримав 06.11.2020 (наказ №НТ201106 від 06.11.2020). Виплата допомоги по безробіттю призначена відповідно до частини 2 статті 22, частину 3 статті 23 Закону України № 1533-ІІІ від 02.03.2000 «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття» та здійснювалась у період з 06.11.2020 по 28.12.2020 (наказ №HT201106 від 06.11.2020).

Реєстрація безробітного ОСОБА_1 припинена 28.12.2020, відповідно до абзацу шістнадцятого підпункту 1 пункту 30 Порядку № 792, у зв`язку з письмовою заявою про припинення реєстрації (наказ №HT201228 від 28.12.2020).

Вдруге ОСОБА_1 звернувся до П`ятихатської районної філії 24.05.2021.

За заявою позивача йому було поновлено статус безробітного 24.05.2021 (наказ №НТ210524 від 24.05.2021). Виплата допомоги по безробіттю поновлена відповідно до частини 2 статті 22, частини 3 статті 23 Закону №1533 та здійснювалась у період з 24.05.2021 по 29.09.2021 (наказ №HT210524 від 24.05.2021).

Реєстрація безробітного ОСОБА_1 припинена 08.10.2021 відповідно до абзацу третього підпункту 1 пункту 30 Порядку № 792, у зв`язку з працевлаштуванням на умовах трудового договору (контракту) (наказ №HT211008 від 08.10.2021).

Окрім зазначених періодів позивач не звертався до П`ятихатської районної філії із заявою та всіма необхідними документами для отримання послуг служби зайнятості в тому числі і у спірний період з 30.06.2010 року, доказів зворотного суду не надано і ці факти позивачем не заперечуються.

Вищенаведене доводить, що у Дніпропетровського обласного центру зайнятості відсутні повноваження реєструвати позивача у службі зайнятості, надавати статус безробітної особи та виплачувати матеріальне забезпечення на випадок безробіття за період з 30.06.2010 по 24.05.2021 (крім періодів з 01.10.2010 по 31.10.2010 та з 06.11.2020 по 27.12.2020), оскільки позивач у цей період не звертався до відповідача 2 з заявою і відповідна вимога суперечить нормам Закону України «Про зайнятість населення» (а саме ч.2 ст. 43).

Щодо заявлених в апеляційній скарзі вимог про визнання протиправними дії (бездіяльність) УСЗН у не нарахуванні та не виплаті державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям з 30.06.2010 року по 23.08.2020 року та зобов`язання УСЗН нарахувати та виплатити державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям з 30.06.2010 року по 23.08.2020 року, колегія суддів зазначає наступне.

Згідно із ч.5 ст. 308 КАС України суд апеляційної інстанції не може розглядати позовні вимоги та підстави позову, що не були заявлені в суді першої інстанції.

Враховуючи те, що зазначені у апеляційній скарзі вимоги про визнання протиправними дії (бездіяльність) УСЗН у не нарахуванні та не виплаті державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям з 30.06.2010 року по 23.08.2020 року та зобов`язання УСЗН нарахувати та виплатити державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям з 30.06.2010 року по 23.08.2020 року не були заявлені у суді першій інстанції, то вони не підлягають розгляду у суді апеляційної інстанції.

Враховуючи вищенаведене, висновки суду першої інстанції про відмову у задоволенні позовних вимог не відповідають обставинам справи та з огляду на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи, рішення суду першої інстанції підлягає скасуванню з прийняттям нової постанови про часткове задоволення позовних вимог.

Відповідно до ч.6 ст. 139 КАС України якщо суд апеляційної чи касаційної інстанції, не повертаючи адміністративної справи на новий розгляд, змінить судове рішення або ухвалить нове, він відповідно змінює розподіл судових витрат.

Враховуючи часткове задоволення позовних вимог позивача, з огляду на положення ч.3 ст. 139 КАС України, понесені позивачем судові витрати у розмірі 2481,00 грн. підлягають стягненню з Управління соціального захисту населення Кам`янської районної державної адміністрації Дніпропетровської області за рахунок його бюджетних асигнувань.

Керуючись: пунктом 2 частини 1 статті 315, статтями 321, 322 КАС України, Третій апеляційний адміністративний суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу ОСОБА_1 задовольнити частково.

Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 22 грудня 2022 року - скасувати та прийняти нову постанову, якою позовні вимоги задовольнити частково.

Визнати протиправними дії (бездіяльність) Управління соціального захисту населення Кам`янської районної державної адміністрації Дніпропетровської області щодо не нарахування та не виплати ОСОБА_1 компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі;

Зобов`язати Управління соціального захисту населення Кам`янської районної державної адміністрації Дніпропетровської області (код ЄДРПОУ 23361054) повторно розглянути питання нарахування та виплати ОСОБА_1 компенсації фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі з 01 жовтня 2021 року (місяця звернення ОСОБА_1 за такою компенсацію), з урахуванням висновків суду.

Стягнути з Управління соціального захисту населення Кам`янської районної державної адміністрації Дніпропетровської області на користь ОСОБА_1 понесені судові витрати зі сплати судового збору у розмірі 2481,00 грн.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена протягом тридцяти днів з дня складення в повному обсязі, шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду.

В повному обсязі постанова складена 24 березня 2023 року.

Головуючий - суддяД.В. Чепурнов

суддяВ.В. Мельник

суддяС.В. Сафронова

СудТретій апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення21.03.2023
Оприлюднено31.03.2023
Номер документу109879938
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них

Судовий реєстр по справі —160/12660/22

Ухвала від 15.01.2024

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Ніколайчук Світлана Василівна

Ухвала від 25.12.2023

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Ніколайчук Світлана Василівна

Ухвала від 20.11.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чепурнов Д.В.

Постанова від 21.03.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чепурнов Д.В.

Постанова від 21.03.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чепурнов Д.В.

Ухвала від 09.01.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чепурнов Д.В.

Рішення від 22.12.2022

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Ніколайчук Світлана Василівна

Ухвала від 27.12.2022

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Ніколайчук Світлана Василівна

Рішення від 22.12.2022

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Ніколайчук Світлана Василівна

Ухвала від 06.12.2022

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Ніколайчук Світлана Василівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні