ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
У Х В А Л А
про залишення позовної заяви без руху
"16" січня 2023 р. справа № 300/105/23
м. Івано-Франківськ
Суддя Івано-Франківського окружного адміністративного суду Чуприна О.В., розглянувши матеріали адміністративного позову ОСОБА_1 , в інтересах якої діє представник за довіреністю Олійник Ярослав Михайлович, до Управління соціального захисту населення Верховинської районної державної адміністрації Івано-Франківської області про визнання дій протиправними щодо відмови у видачі посвідчення та зобов`язання видати "посвідчення члена сім`ї загиблого", -
В С Т А Н О В И В:
ОСОБА_1 (надалі по тексту також позивач, ОСОБА_1 ), в інтересах якої діє представник за довіреністю Олійник Ярослав Михайлович (надалі по тексту - представник позивача), 10.01.2023 звернулася до суду з адміністративним позовом до Управління соціального захисту населення Верховинської районної державної адміністрації Івано-Франківської області (надалі по тексту - відповідач, Управління), в якому просить суд:
- визнати відмову відповідача у видачі "посвідчення члена сім`ї загиблого" ОСОБА_1 як вдові ліквідатора другої категорії на підставі пункту 1 частини 1 статті 10 Законом України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" протиправною;
- зобов`язати відповідача невідкладно видати ОСОБА_1 як особі, на яку поширюється чинність Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" "посвідчення члена сім`ї загиблого".
З`ясовуючи питання про наявність підстав для відкриття провадження в адміністративній справі та дотримання позивачем вимог до позовної заяви, суддя зазначає таке.
Відповідно до пункту 3 частини першої статті 171 Кодексу адміністративного судочинства України (надалі по тексту також - КАС України) суддя після одержання позовної заяви з`ясовує, зокрема, чи відповідає позовна заява вимогам, встановленим статтями 160, 161, 172 цього Кодексу.
За приписами пунктів 5, 8 частини 5 статті 160 коментованого Кодексу, серед іншого, у позовній заяві зазначається:
- виклад обставин, якими позивач обґрунтовує свої вимоги; зазначення доказів, що підтверджують вказані обставини;
- зазначення доказів, які не можуть бути подані разом із позовною заявою (за наявності).
Так, в обґрунтування заявлених позовних вимог позивач вказує, що ОСОБА_1 є вдовою її чоловіка ОСОБА_2 та має право на пільги встановлені частини 1 статті 10 Законом України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту".
Однак на засвідчення таких обставин позивач не надала підтвердження, що вона не одружилася вдруге після смерті ОСОБА_2 як того вимагають положення частини 1 статті 10 Законом України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту".
Частинами 4 та 7 статті 161 КАС України регламентовано, що позивач зобов`язаний додати до позовної заяви всі наявні в нього докази, що підтверджують обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги; до заяви про визнання індивідуального акта протиправним чи адміністративного договору недійсним додається також оригінал або копія оспорюваного акта чи договору або засвідчений витяг з нього, а у разі відсутності акта чи договору у позивача - клопотання про його витребування.
Письмовими доказами є документи (крім електронних документів), які містять дані про обставини, що мають значення для правильного вирішення спору. Письмові докази подаються в оригіналі або в належним чином засвідченій копії, якщо інше не визначено цим Кодексом. Якщо для вирішення спору має значення лише частина документа, подається засвідчений витяг з нього. Копії документів вважаються засвідченими належним чином, якщо їх засвідчено в порядку, встановленому чинним законодавством. Учасник справи, який подає письмові докази в копіях (електронних копіях), повинен зазначити про наявність у нього або іншої особи оригіналу письмового доказу. Учасник справи підтверджує відповідність копії письмового доказу оригіналу, який знаходиться у нього, своїм підписом із зазначенням дати такого засвідчення (частини 1, 2, 4, 5 статті 94 КАС України).
Крім того, з`ясовуючи відповідність адміністративного позову вимогам, визначених в КАС України, необхідно вказати, що за змістом частини 3 статті 161 КАС України до позовної заяви додається документ про сплату судового збору у встановлених порядку і розмірі або документи, які підтверджують підстави звільнення від сплати судового збору відповідно до закону.
Із змісту позовної заяви слідує, як зазначив представник позивача "від сплати судового збору мала б бути звільнена, як вдова ліквідатора наслідків аварії на Чорнобильській АЕС".
Так, статтею 5 Закону України "Про судовий збір" встановлюються пільги щодо сплати судового збору.
Дана стаття встановлює пільги щодо сплати судового збору, в тому числі і для певних категорій фізичних осіб.
В силу правового регулювання пунктів частини 1 статті 5 Закону, законодавець передбачив пільги по сплаті судового збору як для невизначеного кола осіб в певних категоріях спорів, так і для спеціальних суб`єктів у встановлених випадках та/або у відповідних спорах чи спірних правовідносинах.
Зокрема, від сплати судового збору під час розгляду справи в усіх судових інстанціях згідно звільняються позивачі - громадяни, віднесені до 1 та 2 категорій постраждалих внаслідок Чорнобильської катастрофи.
Статтею 10 Закону України "Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" визначено осіб, які належать до учасників ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС, а саме: учасниками ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС вважаються громадяни, які безпосередньо брали участь у будь-яких роботах, пов`язаних з усуненням самої аварії, її наслідків у зоні відчуження у 1986-1987 роках незалежно від кількості робочих днів, а у 1988-1990 роках - не менше 30 календарних днів, у тому числі проведенні евакуації людей і майна з цієї зони, а також тимчасово направлені або відряджені у зазначені строки для виконання робіт у зоні відчуження, включаючи військовослужбовців*, працівники державних, громадських, інших підприємств, установ і організацій незалежно від їх відомчої підпорядкованості, а також ті, хто працював не менше 14 календарних днів у 1986 році на діючих пунктах санітарної обробки населення і дезактивації техніки або їх будівництві. Перелік цих пунктів визначається Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до посвідчення серії НОМЕР_1 (категорія 2) ОСОБА_2 мав право на пільги-компенсації, встановлені законом Закону України "Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" для осіб які безпосередньо брали участь у будь-яких роботах, пов`язаних з усуненням самої аварії, її наслідків у зоні відчуження у 1986-1987 роках.
Статтею 21 Закону України "Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" визначено компенсації та пільги громадянам, віднесеним до категорії 2.
Пунктом першим вказаної статті визначено пільги, передбачені пунктами 1, 2, 3, 5, 6, 7, 8, 11, 12, 17, 18, 20, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 29, 30, 31 статті 20 Закону.
Так, пунктом 18 частини 1 статті 20 Закону України "Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" передбачено, що особам, віднесеним до категорії 1 (а в силу вимог статті 21 Закону до категорії 2), надаються гарантовані державою пільги зі сплати податків, зборів, мита та інших платежів до бюджету відповідно до податкового та митного законодавства.
Також, стаття 21 Закону України "Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" вказує, що пільги, передбачені пунктами 5, 7, 8, 11, 12, 20, 23 і 27 статті 20, надаються дружині померлого громадянина, смерть якого пов`язана з Чорнобильською катастрофою.
Суд констатує, що пільги зі сплати судового збору, визначені пунктом 18 частини 1 статті 20 Закону України "Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" і пунктом 10 частини 1 статті 5 Закону України "Про судовий збір", стосуються безпоседньо осіб - громадян, віднесених до 2 категорії постраждалих внаслідок Чорнобильської катастрофи. При цьому, на дружин таких громадян, пільги зі сплати судового збору, що встановлені коментованими положеннями двох законів, не розповсюджуються.
Відтак, в даному випадку, правових підстав для звільнення ОСОБА_1 від сплати судового збору за звернення до суду немає.
Таким чином, за подання даного адміністративного позову, в якому заявлено одну вимогу немайнового характеру, судовий збір, що підлягає сплаті позивачем, становить 1 073,60 гривень.
Як свідчать матеріали позовної заяви позивач не надав суду документ про сплату судового збору в розмірі 1 073,60 гривень, що є недоліком оформлення позовної заяви.
Так, судові витрати за приписами частин 1 та 2 статті 132 КАС України складаються із судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи. Розмір судового збору, порядок його сплати, повернення і звільнення від сплати встановлюються законом.
Згідно частини 1 статті 1 Закону України "Про судовий збір" судовий збір - це збір, що справляється на всій території України за подання заяв, скарг до суду, за видачу судами документів, а також у разі ухвалення окремих судових рішень, передбачених цим Законом. Судовий збір включається до складу судових витрат.
Відповідно до частини 1 статті 4 Закону України "Про судовий збір" судовий збір справляється у відповідному розмірі від прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року, в якому відповідна заява або скарга подається до суду - у відсотковому співвідношенні до ціни позову та у фіксованому розмірі.
Статтею 7 Закону України "Про Державний бюджет України на 2023 рік" встановлено, що прожитковий мінімум для працездатних осіб в розрахунку на місяць з 01.01.2023 складає 2 684,00 гривні.
Положенням підпункту 1 пункту 3 частини другої статті 4 Закону України "Про судовий збір" визначено, що за подання до адміністративного суду фізичною особою адміністративного позову немайнового характеру ставка судового збору складає 0,4 розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб.
Отже, розмір судового збору, який підлягає до сплати позивачем, становить 1 073,60 гривень (2684 х 0,4 = 1 073,60 гривень).
Разом з тим, за приписами частини 1 статті 9 Закону України "Про судовий збір" суд не вправі відкрити провадження у справі, в разі якщо до спеціального фонду Державного бюджету України не надійшов судовий збір в розмірі, передбаченому цим Законом.
Виходячи зі змісту прохальної частини позовної заяви, суддя вважає, що ОСОБА_1 заявила одну вимогу немайнового характеру, тому сплаті підлягає судовий збір за подання даної позовної заяви в розмірі 1 073,60 гривень.
Отже, позовну заяву подано без додержання вимог статей 160 та 161 Кодексу адміністративного судочинства України.
Відповідно до частини першої статті 169 Кодексу адміністративного судочинства України, суддя, встановивши, що позовну заяву подано без додержання вимог, встановлених статтями 160, 161 цього Кодексу, протягом п`яти днів з дня подання позовної заяви постановляє ухвалу про залишення позовної заяви без руху.
Вважаю, що згідно з вимогами частини першої статті 169 Кодексу адміністративного судочинства України позовну заяву належить залишити без руху та надати позивачу строк для їх усунення.
Керуючись статтями 160, 161, 169, 171, 241, 248, 256 Кодексу адміністративного судочинства України, суддя,
У Х В А Л И В:
1. Позовну заяву ОСОБА_1 , в інтересах якої діє представник за довіреністю Олійник Ярослав Михайлович, до Управління соціального захисту населення Верховинської районної державної адміністрації про визнання дій протиправними щодо відмови у видачі посвідчення та зобов`язання видати "посвідчення члена сім`ї загиблого", - залишити без руху.
2. Встановити позивачу з дня вручення цієї ухвали десятиденний строк для усунення вказаних в описовій частині ухвали недоліків шляхом приведення у відповідність адміністративного позову до вимог, статей 160, 161 Кодексу адміністративного судочинства України, зокрема:
2.1. подання належним чином засвідчених відповідно до вимог частини 5 статті 94 КАС України копій доказів (у двох примірниках) на підтвердження обставин, визначених у позові:
- підтвердження, що ОСОБА_1 як дружина "померлого ветерана війни" не одружилася вдруге після смерті ОСОБА_2 як передбачено положеннями частини 1 статті 10 Законом України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту".
2.2. долучення до позовної заяви документ про сплату судового збору в розмірі 1 073,60 гривень.
Роз`яснити, що в разі не усунення недоліків у вище зазначений строк позовна заява буде повернена позивачу.
Ухвала набирає законної сили з моменту її підписання суддею та не підлягає оскарженню.
Суддя Чуприна О.В.
Суд | Івано-Франківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 16.01.2023 |
Оприлюднено | 18.01.2023 |
Номер документу | 108407330 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Заверуха Олег Богданович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Заверуха Олег Богданович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Заверуха Олег Богданович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Заверуха Олег Богданович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Заверуха Олег Богданович
Адміністративне
Івано-Франківський окружний адміністративний суд
Чуприна О.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні