ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
16 січня 2023 року Справа № 280/6417/22 м.ЗапоріжжяЗапорізький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Мінаєвої К.В., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом
Товариства з обмеженою відповідальністю «ЗАЗ ІНДАСТРІЗ»
до Головного управління ДПС у Львівській області, Державної податкової служби України
про визнання протиправним рішення та зобов`язання вчинити певні дії,
ВСТАНОВИВ:
До Запорізького окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Товариства з обмеженою відповідальністю «ЗАЗ ІНДАСТРІЗ» (далі позивач) до Головного управління ДПС у Львівській області (далі відповідач 1), Державної податкової служби України (далі відповідач 2), в якому позивач просить суд:
1) визнати протиправним та скасувати рішення комісії, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації №7440006/40209877 від 06.10.2022;
2) зобов`язати відповідача 2 зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну позивача від 30.08.2022 №10 за датою подання її до реєстру;
3) стягнути на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань відповідача 1 судові витрати у вигляді сплаченого судового збору в сумі 2481,00 грн.
Позовна заява подана представником позивача адвокатом Гроною Д.С., який діє на підставі довіреності від 24.11.2021 №б/н.
В обґрунтування позовних вимог зазначено, що позивач є виробником автотранспортних засобів та в якості постачальника уклав договір поставки з ТОВ «Автомобільний центр Голосіївський». В процесі здійснення господарської діяльності, позивачем складено та направлено для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - ЄРПН) податкову накладну №10 від 30.08.2022, реєстрацію якої було зупинено. Після отримання квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної позивач надіслав контролюючому органу пояснення з підтверджуючими документами для підтвердження реальності здійснення ним господарської операції по складеній податковій накладній. Однак комісією, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН або відмову в такій реєстрації прийнято рішення №7440006/40209877 від 06.10.2022 про відмову у реєстрації спірної податкової накладної з підстав ненадання платником податку копій документів визначених у переліку. На думку позивача, саме лише зазначення про відсутність певних документів не є достатньою підставою для відмови в реєстрації податкової накладної, оскільки контролюючим органом повинно бути зазначено об`єктивні обставини, які перешкоджають реєстрації податкової накладної з урахуванням відсутності таких документів. Позивач повідомив, що в процедурі адміністративного оскарження рішення комісії регіонального рівня до комісії ДПС України надав копії документів на підтвердження реального характеру господарських операцій за податковою накладною. Проте комісія ДПС України, отримавши від платника податків необхідні документи, залишила скаргу позивача без задоволення, а рішення комісії регіонального рівня без змін. Позивач вважає рішення контролюючого органу таким, що не містять чіткого визначення підстав для відмови в реєстрації податкової накладної; з метою належного захисту своїх прав як платника податку просить суд зобов`язати відповідача 2 зареєструвати в Єдиному державному реєстрі податкових накладних податкову накладну №10 від 30.08.2022 датою подання її на реєстрацію. Просить суд задовольнити позовні вимоги у повному обсязі.
Ухвалою суду від 14.11.2022 відкрито провадження у справі, призначено справу до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення та виклику сторін.
Позиція відповідачів викладена у відзиві на позовну заяву (вх.№45830 від 30.11.2022). Так, представник відповідача 1 зазначає, що Комісією ГУ ДПС у Львівській області прийнято рішення №7440006/40209877 від 06.10.2022 про відмову в реєстрації податкової накладної в ЄРПН №10 від 30.08.2022, оскільки наданні платником податку копій документів не є достатніми для прийняття відповідного рішення про реєстрацію зазначених податкових накладних. Крім того, вказує, що реєстрація спірної податкової накладної в ЄРПН зупинена, оскільки коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 8703 відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Також зауважує, що позивачем не надано платіжних доручень, банківських виписок на виконання господарської операції та, більш того, долучений з додатками контракт поставки та оборотно-сальдові відомості надані без перекладу на державну мову. Відтак, на думку представника відповідачів, позивачем не надано частину документів передбачених порядком та не підтверджено первинними документами господарську операцію, що свідчить про безпідставне формування податкового кредиту третім сторонам. Щодо зобов`язання відповідача 2 зареєструвати в ЄРПН податкової накладної, представник відповідачів вважає таку вимогу передчасною, в той час як належним способом захисту порушеного права є зобов`язання відповідача 1 та відповідача 2 повторно розглянути питання щодо реєстрації податкової накладної №10 від 30.08.2022. З огляду на викладене, представник відповідача 1 просить відмовити у задоволенні позову у повному обсязі.
Ухвалою суду від 05.12.2022 у задоволенні клопотання представника Головного управління ДПС у Львівській області про розгляд даної справи в порядку загального позовного провадження відмовлено.
13.12.2022 до суду через підсистему «Електронний суд» від представника відповідачів надійшли додаткові пояснення (вх.№47260), в яких останній наголошує на тому, що до повідомлення про надання пояснення та копій документів щодо податкової накладної №10 від 30.08.2022 та до матеріалів даної справи не долучено товарно-транспортні накладні, які є основними документами на перевезення вантажів. Крім того, представник зазначає, що позивачем не додано також документів щодо організації та перевезення транспортних засобів, що ставить під сумнів достовірність господарської операції, відображеної у податковій накладній.
Дослідивши наявні в матеріалах справи письмові докази, суд встановив такі обставини.
Товариство з обмеженою відповідальністю «ЗАЗ ІНДАСТРІЗ» (далі ТОВ «ЗАЗ ІНДАСТРІЗ»), код ЄДРПОУ 40209877 зареєстроване як юридична особа 31.12.2015, видами діяльності за КВЕД є: 29.10 Виробництво автотранспортних засобів (основний); 28.30 Виробництво машин і устаткування для сільського та лісового господарства; 29.32 Виробництво інших вузлів, деталей і приладдя для автотранспортних засобів; 30.99 Виробництво інших транспортних засобів і обладнання, не віднесених до інших угруповань; 45.11 Торгівля автомобілями та легковими автотранспортними засобами; 45.19 Торгівля іншими автотранспортними засобами; 45.20 Технічне обслуговування та ремонт автотранспортних засобів; 45.31 Оптова торгівля деталями та приладдям для автотранспортних засобів; 45.40 Торгівля мотоциклами, деталями та приладдям до них, технічне обслуговування і ремонт мотоциклів; 45.61 Оптова торгівля сільськогосподарськими машинами й устаткуванням; 52.21 Допоміжне обслуговування наземного транспорту (а.с.14-15, т.1)..
25.08.2022 між позивачем, в якості постачальника, та Товариством з обмеженою відповідальністю «АВТОМОБІЛЬНИЙ ЦЕНТР ГОЛОСІЇВСЬКИЙ» (далі ТОВ «АВТОМОБІЛЬНИЙ ЦЕНТР ГОЛОСІЇВСЬКИЙ»), в якості покупця/дилера, укладено договір поставки №040722, відповідно до умов якого постачальник призначає ТОВ «АВТОМОБІЛЬНИЙ ЦЕНТР ГОЛОСІЇВСЬКИЙ» уповноваженим дилером, з метою реалізації автомобілів марки «Renault» виробництва позивача (а.с.18, т.1).
Відповідно до умов зазначеного договору ТОВ «ЗАЗ ІНДАСТРІЗ» зобов`язаний передавати ТОВ «АВТОМОБІЛЬНИЙ ЦЕНТР ГОЛОСІЇВСЬКИЙ» автомобілі належної якості у повній відповідності з специфікацією згідно з умовами договору по акту приймання-передачі, а ТОВ «АВТОМОБІЛЬНИЙ ЦЕНТР ГОЛОСІЇВСЬКИЙ» зобов`язаний прийняти та оплатити поставлені автомобілі (а.с.20, т.1).
Згідно зі специфікацією до договору позивач поставив покупцю двадцять вісім автомобілів Renault Arkana на загальну суму 13472993,40 грн., в тому числі ПДВ 2245498,90 грн. (а.с.25, т.1).
Крім того, сторонами було складено Акт приймання-передачі автомобілів №ZI00-000010 від 30.08.2022 на двадцять вісім автомобілів. Автомобілі були отримані представником ТОВ «АВТОМОБІЛЬНИЙ ЦЕНТР ГОЛОСІЇВСЬКИЙ» за видатковою накладною №ZI00-000010 від 30.08.2022 на підставі довіреності №153 від 30.08.2022 (а.с.26-28, т.1).
Виконання послуг також підтверджується оборотно-сальдовими відомостями по рахунку 261 за серпень 2022 року та банківськими виписками ТОВ «ЗАЗ ІНДАСТРІЗ» (а.с.45-50, т.1).
На виконання вимог пунктів 201.1, 201.7, 201.10 статті 201 Податкового кодексу України (далі - ПК України), позивачем за правилом першої події складено та направлено до ЄРПН податкову накладну №10 від 30.08.2022 на 13 472 993,40 грн., в тому числі ПДВ 2 245 498,90 грн. (а.с.30-31, т.1).
Відповідно до отриманої квитанції №9183241554 від 14.09.2022 вказану податкову накладну прийнято, її реєстрація зупинена у зв`язку із тим, що «Відповідно до п.201.16 ст. 201 Податкового кодексу України реєстрація ПН/РК від 30.08.2022 №10 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 8703, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються) та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних» (а.с.32, т.1).
Позивач з метою розблокування податкової накладної надіслав повідомлення №3 від 29.09.2022, до якого долучено пояснення щодо діяльності ТОВ «ЗАЗ ІНДАСТРІЗ», разом з якими додано підтверджуючі документи щодо реальності здійснення господарської операцій по податковій накладній, реєстрація якої зупинена (а.с.33, т.1).
Згідно з наказом Державної податкової служби України від 28.03.2022 №173 «Про забезпечення безперебійної роботи територіальних органів ДПС» (зі змінами), у зв`язку з введенням в Україні воєнного стану відповідно до Указу Президента України від 24.02.2022 № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні», від 14.03.2022 №133/2022 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні», з метою забезпечення безперебійної роботи територіальних органів ДПС в умовах дії правового режиму воєнного стану та встановленого простою в роботі деяких територіальних органів ДПС, відповідно до підпункту 1.1 пункту 1 положень про територіальні органи ДПС, затверджених наказом ДПС від 12.11.2020 № 643 «Про затвердження положень про територіальні органи ДПС» (зі змінами), закріплено виконання повноважень за територіальними органами ДПС, які будуть виконувати повноваження територіальних органів, в роботі яких встановлено простій, зокрема, повноваження щодо проведення аналізу та здійснення управління ризиками з метою визначення форм і обсягів податкового контролю, у частині організації роботи територіальних органів ДПС щодо здійснення моніторингу фінансово-господарських операцій платників податків на наявність податкових ризиків та організації роботи з питань зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних) пункту 4 положень, - за територіальними органами ДПС згідно з додатком 1.
Так, з 19.09.2022 повноваження з розгляду повідомлень платників щодо зупинених податкових накладних та прийняття рішень про відмову/реєстрацію податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних, були передані від Комісії ГУ ДПС у Запорізькій області до відповідної Комісії ГУ ДПС у Львівській області.
Відтак подані позивачем 29.09.2022 пояснення щодо підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній №10 від 30.08.2022 у Львівській області, за результатами розгляду яких прийнято рішення від 06.10.2022 №7440006/40209877, яким позивачу відмовлено в реєстрації податкової накладної №10 від 30.08.2022 з підстав ненадання платником розрахунків документів та/або банківських виписок з особових рахунків (а.с.34, т.1).
Не погоджуючись з зазначеним рішенням позивачем подано до відповідача 2 скаргу на рішення комісії ГУ ДПС у Львівській області №7440006/40209877від 06.10.2022 (а.с.35-37, т.1).
Рішенням комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН №56916/40209877/2 від 25.10.2022 відповідно по пункту 56.23 пункту 56 ПК України скаргу ТОВ «ЗАЗ ІНДАСТРІЗ» на первісне рішення залишено без задоволення та рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН без змін. Підставою для прийняття зазначеного рішення стало ненадання платником податку копій розрахункових документів, банківських виписок з особових рахунків.
Вважаючи оскаржуване рішення про відмову у реєстрації податкової накладної протиправним, позивач звернувся до суду із даним позовом про його скасування та зобов`язання відповідача 2 зареєструвати податкову накладну в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Суд, дослідивши матеріали справи, оцінивши надані докази, їх достатність і взаємний зв`язок у сукупності, дійшов висновку, що позов підлягає задоволенню з наступних підстав.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює Податковий кодекс України.
Відповідно до підпункту «а», «б» пункту 185.1 статті 185 ПК України об`єктом оподаткування податком є операції платників податку з постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно /до статті 186 цього Кодексу; постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу.
Датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг згідно з пунктом 187.1 статті 187 ПК України вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:
а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;
б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.
Відповідно до пункту 201.1. статті 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Пунктом 201.10 статті 201 ПК України визначено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою. Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.
Механізм внесення відомостей, що містяться у податковій накладній та/або розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до неї, до Єдиного реєстру податкових накладних визначає Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 №1246 (далі - Порядок №1246).
Положеннями пункту 2 Порядку №1246 (в редакції на момент виникнення спірних правовідносин) визначено, що податкова накладна - це електронний документ, який складається платником податку на додану вартість відповідно до вимог ПК України в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.
Відповідно до абзацу 10 пункту 12 Порядку №1246 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДПС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки, крім іншого, наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування.
За результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (пункт 13 Порядку №1246).
Квитанція в електронній формі надсилається платнику податку протягом операційного дня та є підтвердженням прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Примірник квитанції в електронній формі зберігається в ДПС (пункт 14 Порядку №1246).
У разі зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування формується квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Така квитанція одночасно надсилається постачальнику (продавцю) та отримувачу (покупцю) - платнику податку (пункт 17 Порядку №1246).
Згідно з пунктом 201.16 статті 201 ПК України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
На виконання даної норми постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165 «Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних» (далі - Порядок №1165), яка набрала чинності 01.02.2020, та якою затверджено:
- Порядок зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок зупинення реєстрації податкової накладної);
- Порядок розгляду скарги щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок розгляду скарги).
Податкові накладні/розрахунки коригування (крім розрахунків коригування, складених у разі зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, та розрахунків коригування, складених на неплатника податку), що подаються для реєстрації в Реєстрі, перевіряються щодо відповідності таким ознакам безумовної реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування (далі - ознаки безумовної реєстрації) зазначеним в пункті 3 Порядку №1165.
Платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).
Податкова накладна / розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
Відповідно до пункту 6 Порядку №1165 у разі, коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня. У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку. Включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення. Платник податку отримує рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку через електронний кабінет у день прийняття такого рішення (додаток 4). У рішенні зазначається підстава, відповідно до якої встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Комісією регіонального рівня розглядається питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, у разі виявлення обставин та/або отримання інформації, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку та/або отримання інформації та копій відповідних документів від платника податку, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Документами, необхідними для розгляду питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, можуть бути: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством; інші документи, що підтверджують невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Інформацію та копії документів, подані платником податку, комісія регіонального рівня розглядає протягом семи робочих днів, що настають за датою їх надходження, та приймає відповідне рішення. За результатами розгляду інформації та копій документів комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, яке платник податку отримує в електронному кабінеті у день його прийняття (додаток 4). Виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.
Відповідно до пунктів 7,8 Порядку №1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється. Платник податку отримує інформацію щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, через електронний кабінет.
У разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації (пункт 10 Порядку №1165).
Пунктом 11 Порядку №1165 передбачено, що у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
Додатком №1 до Порядку №1165 затверджені Критерії ризиковості платника податку на додану вартість. За пунктом 8 зазначених Критеріїв визначено, що у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.
Механізм розгляду скарги щодо рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних визначає Порядок розгляду скарги щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Відповідно до вказаного Порядку розгляд скарги здійснюється комісією центрального рівня за участю уповноваженої особи Мінфіну. Скарга подається платником податку на додану вартість у строки, визначені статтею 56 ПК України, з наступного дня після набрання чинності рішенням комісії регіонального рівня. Платник податку має право додавати до скарги пояснення та копії документів, які підтверджують інформацію, зазначену в податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрація яких зупинена.
За результатами розгляду скарги комісія центрального рівня у строк, визначений пунктом 56.23 статті 56 ПК України, приймає одне з таких рішень:
- задовольняє скаргу та скасовує рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі;
- залишає скаргу без задоволення та рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі без змін.
За результатами розгляду скарги комісія центрального рівня у строк, визначений пунктом 56.23 статті 56 ПК України, у порядку, визначеному статтею 42 Кодексу, надсилає платнику податку відповідне рішення (додаток 3). Рішення за результатами розгляду скарги набирає чинності з дня його прийняття.
Судом встановлено, що основною діяльністю ТОВ «ЗАЗ ІНДАСТРІЗ» є виробництво автотранспортних засобів та, крім того, торгівля автомобілів. В межах своєї господарської діяльності ТОВ «ЗАЗ ІНДАСТРІЗ» реалізувало ТОВ «АВТОМОБІЛЬНИЙ ЦЕНТР ГОЛОСІЇВСЬКИЙ» товар (автомобілі) у кількості двадцяти восьми штук на загальну суму 13 472 993,40 грн. Ця операція відображена у долучених до справи первинних документах (зокрема, договір поставки, специфікація до договору поставки, видаткова накладна, акт приймання-передачі, акт звірки, оборотно-сальдова відомість, банківські виписки).
ТОВ «ЗАЗ ІНДАСТРІЗ» по факту першої події (відвантаження товару) склало податкову накладну №10 від 30.08.2022 та скерувало її на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних. Реєстрація цієї податкової накладної була зупинена контролюючим органом шляхом надіслання квитанцій з пропозицією надати пояснення та копії документів щодо підтвердження зазначених в податкових накладних інформації з мотивів відповідності платника податку пункту 1 Критеріїв ризиковості платника податку.
Відповідно до пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, одним із критеріїв ризиковості операції є відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), у таблиці даних платника податку на додану вартість (далі - платник податку) як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 рази, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному вебсайті ДПС.
У квитанції від 14.09.2022 контролюючий орган вказав на те, що коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 8703, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання.
Проте позивачем при поданні скарги на оскаржуване рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН від 06.10.2022 №7440006/40209877 звернено увагу комісії на наступному. ТОВ «ЗАЗ ІНДАСТРІЗ» є виробником автотранспортних засобів. Під час реалізації 30.08.2022 готових легкових автомобілів покупцю була видана видаткова накладна із обов`язковим реквізитом УКТЗЕД 8703 23 19 10. Зауважено на тому, що ТОВ «ЗАЗ ІНДАСТРІЗ» завозить комплектуючі (по УКТЗЕД, наприклад, 8407 34 10 00, 8511 50 00 91, 8511 40 00 91, 8507 10 20 20, 8708 40 20 00) та кузови по УКТЗЕД 8707101010, а вже після виробничого циклу мають готовий автомобіль, який продають за УКТЗЕД 8703 23 19 10.
Разом з тим, квитанція не містить інформації, які документи необхідні контролюючому органу для прийняття рішення про реєстрацію спірної податкової накладної.
Суд звертає увагу на те, що контролюючий орган має конкретизувати перелік документів, необхідних для виконання покладених на нього функцій, для того, щоб платник податку чітко розумів адресовану йому вимогу. При цьому, можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення податковим органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків з зазначенням необхідності надання документів за вичерпним переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не довільно, на власний розсуд.
Так, Верховний Суд неодноразово наголошував, що невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії має наслідком визнання його протиправним.
На виконання пропозиції подати додаткові документи з метою реєстрації податкової накладної №10 від 30.08.2022 з детальним поясненням щодо здійснення господарської операції за цією податковою накладною, платник податків долучив копії первинних документів (витяг, свідоцтво виробника, контракти (імпорт), додатки до контрактів, специфікації до контрактів, CMR, інвойси, митні декларації, договори поставки готових автомобілів, договір щодо послуги складання автомобілів, накладні,, АПП, відомості використання давальницької сировини, АВР (послуги складання автомобілів), банківські виписки, акт звірки, оборотно-сальдові відомості, видаткова накладна, доручення).
Рішення контролюючого органу про відмову у реєстрації податкової накладної №10 від 30.08.2022 обґрунтоване тим, що платник податків не надав копій таких документів: розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків.
Поряд з цим, форма рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН визначена Порядком № 117 (додаток 2 до Порядку). Форма такого рішення передбачає, що у разі відмови в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН через ненадання платником податку копій документів, документи, які не надано, повинні бути підкресленими, тобто конкретно вказані. Проте, в порушення наведених вимог законодавства, оскаржуване рішення містить лише загальне твердження про їх ненадання, без конкретизації (підкреслення) конкретного переліку документів, які, на думку комісії, не надані. Тобто, рішення суб`єкта владних повноважень не містить чіткої підстави його прийняття, що свідчить про їх необґрунтованість.
Оцінюючи мотиви прийняття спірного рішення суд враховує, що в письмовому поясненні позивач повідомив контролюючий орган про те, що з метою ведення господарської діяльності укладено договори оренди офісного приміщення, майна (офісного приладдя). Для здійснення основного виду діяльності (виробництво автотранспортних засобів) ТОВ «ЗАЗ ІНДАСТРІЗ» укладено договір підряду з крупним виробником автомобілів ПРАТ «ЗАЗ», який має власні промислові потужності. Відповідно до укладеного договору здійснюється крупно вузлова зборка автомобілів марки «Renault» (ТОВ «ЗАЗ ІНДАСТРІЗ» передає на ПРАТ «ЗАЗ» комплектуючі вироби та кузови для складання автомобілів як давальницька сировина). В поясненнях платник податку також зазначив, що ТОВ «ЗАЗ ІНДАСТРІЗ» отримано свідоцтво про присвоєння міжнародного ідентифікаційного коду виробника колісних транспортних засобів в Україні, а також сертифікати відповідності продукції. Крім того, звернув увагу, що тільки УКТЗ 8703231910 на підставі даних конструкторської документації відповідає технічним характеристикам виробленої продукції (автомобілям) та відповідно застосування іншого УКТЗ для відображення господарської операції з реалізації вироблених автомобілів неможливе.
Оцінюючи надані платником податків на розгляд комісії ГУ ДПС у Львівській області пояснення та первинні документи суд дійшов висновку, що такі документи є достатніми для підтвердження викладених в повідомленні пояснень позивача щодо підтвердження інформації, зазначеної в податковій накладній №10 від 30.08.2022, відтак є достатніми для прийняття рішення про їх реєстрацію.
Крім того, суд відхиляє доводи представника відповідачів, викладених у поясненнях, щодо ненадання позивачем документів щодо організації та перевезення транспортних засобів, оскільки вони не були підставою прийняття оскаржуваного рішення №7440006/40209877 від 06.10.2022.
Суд також враховує, що платник податків повторно скерував первинні документи щодо здійснення господарської діяльності та деталізованим поясненням щодо господарських відносин з ТОВ «АВТОМОБІЛЬНИЙ ЦЕНТР ГОЛОСІЇВСЬКИЙ» разом із скаргою на рішення ГУ ДПС у Львівській області про відмову в реєстрації податкової накладної №10 від 30.08.2022
Підставою для відмови в реєстрації податкової накладної №10 від 30.08.2022 в рішенні комісії ДПС України зазначено ненадання платником податку копій розрахункових документів, банківських виписок з особових рахунків. Відповідно до умов складеного договору поставки оплата вартості автомобілів здійснюється покупцем шляхом перерахування на поточний рахунок постачальника 100% вартості кожного автомобіля після його реалізації покупцем кінцевого споживачеві, але не пізніше ніж за 90 днів від дати поставки автомобілів. Таким чином, податкова накладна була виписана по факту настання «першої події», котрою в розумінні пункту 187.1 статті 187 ПК України було постачання/відвантаження товару, а не зарахування коштів на рахунок.
У відзиві на позовну заяву не надано пояснень причини віднесення операції позивача до ризикових відповідно до пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.
Суд зазначає, що всі сумніви та протиріччя контролюючого органу щодо дотримання позивачем вимог податкового законодавства України під час здійснення господарської діяльності повинні досліджуватися шляхом проведення перевірок такого платника податків, за умови наявності підстав для її проведення визначених ПК України, а не шляхом блокування реєстрації податкових накладних.
Здійснення контролюючим органом моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства. Здійснення моніторингу не повинне підміняти за своїм змістом проведення документальних податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу. Така правова позиція вже неодноразово висловлювалась Верховним Судом, зокрема у постановах від 23.10.2018 по справі №822/1817/18, від 21.05.2019 по справі №0940/1240/18, від 10.04.2020 по справі №819/330/18.
Водночас відсутність певного документа чи ненадання його контролюючому органу не може бути підставою для відмови в реєстрації податкової накладної без наведення відповідного обґрунтування, а також за умови, якщо інші надані документи підтверджують проведення господарської операції.
Отже, суд відхиляє доводи відповідачів про те, що прийняти рішення про реєстрацію податкової накладної було неможливо з огляду на ненадання позивачем копій документів. Разом з тим, суд наголошує, що контролюючим органом не висувалась вимога щодо надання позивачем конкретних документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Європейським Судом з прав людини у рішенні по справі «Суомінен проти Фінляндії» (Suominen v. Finland), №37801/97, пункт 36, від 01.07.2003) вказано, що орган влади зобов`язаний виправдати свої дії, навівши обґрунтування своїх рішень. Отже, рішення суб`єкта владних повноважень повинно ґрунтуватися на оцінці усіх фактів та обставин, що мають значення. Мають значення, як правило, ті обставини, які передбачені нормою права, що застосовується. Суб`єкт владних повноважень повинен врахувати усі ці обставини, тобто надати їм правову оцінку: прийняти до уваги або відхилити. У разі відхилення певних обставин висновки повинні бути мотивованими, особливо, коли має місце несприятливе для особи рішення.
Таким чином, суд дійшов висновку, що матеріали справи не містять належних і достатніх доказів спростування відповідачами тверджень позивача, наведення відповідних мотивів прийняття спірного рішення та неврахування наданих позивачем документів, а відтак, підтверджень правомірності рішення податкового органу, у зв`язку з чим, рішення про відмову реєстрації податкової накладної в ЄРПН є протиправними та підлягають скасуванню.
Щодо позовних вимог про зобов`язання Державну податкову службу України зареєструвати в ЄРПН податкову накладну, суд зазначає таке.
За приписами пунктів 19, 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, встановлено, що у разі надходження до ДПС України рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.
Враховуючи відсутність у Головного управління ДПС у Львівській області правових підстав для відмови у реєстрації податкової накладної шляхом прийняття відповідного рішення, суд дійшов висновку, що належним способом захисту порушеного прав позивача є зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати в ЄРПН податкову накладну №10 від 30.08.2022 датою її направлення на реєстрацію.
Враховуючи положення частин першої, другої статті 77, 90 КАС України, оцінивши докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, суд вважає, що заявлені позовні вимоги знайшли своє підтвердження матеріалами справи, є обґрунтованими, а надані сторонами письмові докази є належними та достатніми для постановлення судового рішення про задоволення адміністративного позову.
Відповідно до частини першої статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Квитанцією від 07.11.2022 №144 підтверджується сплата позивачем судового збору у розмірі 2 481,00 грн. (а.с.11). За таких обставин, судові витрати на оплату судового збору в розмірі 2 481,00 грн. підлягають стягненню на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань відповідача 1.
Керуючись статтями 2, 5, 72, 77, 139, 241, 243-246, 255, 295 КАС України, суд
ВИРІШИВ:
Позов Товариства з обмеженою відповідальністю «ЗАЗ ІНДАСТРІЗ» задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Львівській області від 06.10.2022 №7440006/40209877 про відмову у реєстрації податкової накладної №10 від 30.08.2022 в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну Товариства з обмеженою відповідальністю «ЗАЗ ІНДАСТРІЗ» №10 від 30.08.2022 датою її направлення на реєстрацію.
Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «ЗАЗ ІНДАСТРІЗ» за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Львівській області судові витрати зі сплати судового збору в розмірі 2481,00 грн. (дві тисячі чотириста вісімдесят одна гривня нуль копійок).
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення безпосередньо до Третього апеляційного адміністративного суду.
Повне найменування сторін:
Позивач Товариство з обмеженою відповідальністю «ЗАЗ ІНДАСТРІЗ», місцезнаходження: 69600, м. Запоріжжя, просп.Соборний, буд.8; код ЄДРПОУ 40209877.
Відповідач 1 Головне управління ДПС у Львівській області, місцезнаходження: 79026, м. Львів, вул. Стрийська, буд.35; код ЄДРПОУ 43968090.
Відповідач 2 Державна податкова служба України, місцезнаходження: 04053, м.Київ, Львівська площа, буд.8, код ЄДРПОУ 43005393.
Рішення у повному обсязі складено та підписано 16.01.2023.
Суддя К.В.Мінаєва
Суд | Запорізький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 16.01.2023 |
Оприлюднено | 19.01.2023 |
Номер документу | 108436531 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Мінаєва Катерина Володимирівна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Мінаєва Катерина Володимирівна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Мінаєва Катерина Володимирівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні