ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
17 січня 2023 року
м. Київ
справа № 826/8022/18
адміністративне провадження № К/9901/2979/19
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Стрелець Т.Г.,
суддів: Стеценка С.Г., Тацій Л.В.,
розглянувши у судовому засіданні в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами адміністративну справу № 826/8022/18
за позовом ОСОБА_1 до Міністерства молоді та спорту України, третя особа - Громадська організація «Федерація стрільби України», про визнання протиправними дій, зобов`язати вчинити дії, провадження у якій відкрито
за касаційною скаргою Громадської організації «Федерація стрільби України» на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 21 вересня 2018 року (головуючий суддя - Каракашьян С.К.) та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 18 грудня 2018 року (головуючий суддя - Бужак Н.П., судді - Степанюк А.Г., Мельничук В.П.)
в с т а н о в и в :
І. ІСТОРІЯ СПРАВИ
КОРОТКИЙ ЗМІСТ ПОЗОВНИХ ВИМОГ
До Окружного адміністративного суду міста Києва звернувся ОСОБА_1 (надалі - позивач, ОСОБА_1 ) з позовом до Міністерства молоді та спорту України (далі - відповідач, Мінмолодьспорту), третя особа: Громадська організація "Федерація стрільби України" (далі - третя особа, ГО «Федерація стрільби України», скаржник), в якому, з урахуванням доповнень до позову, просив суд:
визнати дії (рішення) Міністерства молоді та спорту України протиправними в частині встановлення вимог до учасників змагань з ознак їх приналежності до громадських організацій;
утриматися від вчинення таких дій (рішень) в майбутньому.
Позовні вимоги позивач обґрунтовував тим, що його не було допущено до низки змагань, з огляду на виключення позивача з громадської організації.
КОРОТКИЙ ЗМІСТ РІШЕНЬ СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 21 вересня 2018 року суд вийшов за межі позовних вимог та позов задовольнив частково.
Визнано протиправними дії щодо затвердження Міністерством молоді та спорту України регламенти проведення змагань від 20.03.2018 року № 429/55, від 20.04.2018 №572/55, від 15.06.2018 №772/55, від 18.07.2018 №849/55 від 16.08.2018 №962/55 в частині встановлення вимог щодо подачі членського квитка Федерації стрільби України.
Зобов`язано Міністерство молоді та спорту України утриматись від затвердження регламентів змагань зі стрільби з вимогами щодо подачі членського квитка Федерації стрільби України.
В решті позовних вимог відмовлено.
Постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 18 грудня 2018 року апеляційні скарги Громадської організації "Федерація стрільби України" та Міністерства молоді та спорту України залишено без задоволення, а рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 21 вересня 2018 року - без змін.
Задовольняючи позовні вимоги, суди попередніх інстанцій виходили з того, що вимогою щодо надання членського квитка обмежено коло осіб, які можуть брати участь у змаганнях, при цьому можливість такого обмеження не встановлено жодним чинним нормативно - правовим актом України. Таким чином, затвердивши положення у такій редакції відповідач обмежив коло можливих учасників змагань, позбавивши можливості участі в офіційних змаганнях осіб, які не є учасниками певної громадської організації , зокрема позивача. Суд першої інстанції також дійшов висновків про доцільність виходу за межі позовних вимог для захисту прав позивача, та конкретизації документів, при затвердженні яких відповідачем було допущено порушення як прав позивача, так і вимог чинного законодавства. Крім того, колегія суддів суду апеляційної інстанції звернула увагу, що громадська організація «Федерація стрільби» фінансується щодо проведення змагань відповідачем за бюджетні кошти. Тому, враховуючи, що спірним наказом Міністерства молоді та спорту України від 06.08.2010 затверджено регламенти проведення змагань в частині встановлення вимог щодо подачі членського квитка Федерації стрільби України з порушенням вимог чинного законодавства України, на думку суду апеляційної інстанції, суд першої інстанції правомірно вийшов за межі позовних вимог та визнав протиправними дії щодо затвердження регламентів в частині встановлення таких вимог та зобов`язав Міністерство утриматись від затвердження регламентів змагань зі стрільби з вимогою щодо подачі членського квитка Федерації.
КОРОТКИЙ ЗМІСТ ВИМОГ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ ТА ВІДЗИВУ (ЗАПЕРЕЧЕНЬ)
24 січня 2019 року на адресу суду касаційної інстанції надійшла касаційна скарга Громадської організації «Федерація стрільби України» на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 21 вересня 2018 року та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 18 грудня 2018 року, в якій третя особа, посилаючись на порушення судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права, просить скасувати зазначені рішення та ухвалити нове, яким відмовити в задоволенні позовних вимог, а також розглядати справу за його участю.
В обґрунтування поданої касаційної скарги третя особа зазначає, що Законом України «Про громадські об`єднання» не обмежується одержання членських внесків та встановлення їх розміру самою організацією та не ставиться права останньої в залежність від одержання фінансування від держави спортивних заходів. Скаржник, аналізуючи Закони України «Про громадські об`єднання», «Про фізичну культуру і спорт» та Вимоги до змісту положення (регламенту) про офіційні фізкультурно - оздоровчі заходи або спортивні змагання, стверджує, що Федерація вправі визначати певні умови участі в змаганнях, в тому числі у вигляді обов`язкового членства у Федерації для допуску до змагань та сплату членських внесків задля забезпечення функціонування Федерації.
Протоколом автоматизованого розподілу судової справи № 826/8022/18 між суддями від 24.01.2019 визначено наступний склад колегії суддів для розгляду вказаної справи: Анцупова Т.О. - головуючий суддя, судді- Стародуб О.П., Кравчук В.М.
Ухвалою Верховного Суду від 01 лютого 2019 року за даною касаційною скаргою відкрито касаційне провадження.
15 лютого 2019 року на адресу суду касаційної інстанції надійшов відзив відповідача на подану касаційну скаргу, в якому він підтримує доводи останньої, просить її задовольнити, рішення судів першої та апеляційної інстанцій скасувати та ухвалити нове, яким в задоволенні позову відмовити, а також просить розглядати справу за його участю.
Згідно протоколу повторного автоматизованого розподілу між суддями від 25.06.2019 вказану касаційну скаргу перерозподілено колегії суддів у наступному складі: Стрелець Т.Г. - головуючий суддя, судді - Стеценко С.Г., Тацій Л.В.
Ухвалою Верховного Суду від 16 січня 2023 року касаційну скаргу Громадської організації «Федерація стрільби України» призначено до касаційного розгляду.
II. ФАКТИЧНІ ОБСТАВИНИ СПРАВИ
Міністерством молоді та спорту України були затверджені регламенти проведення змагань, зокрема:
від 20.03.2018 № 429/55 - Регламент проведення І туру чемпіонату України зі стрільби стендової;
від 20.04.2018 №572/55 - Регламент проведення Кубку України - ІІІ етап «Кубок Чорного моря» зі стрільби стендової;
від 15.06.2018 №772/55 - Регламент проведення ІІ туру чемпіонату України зі стрільби стендової;
від 18.07.2018 №849/55 - Регламент проведення чемпіонату України серед ДЮСШ, ШВСМ, ЦОП та СК зі стрільби стендової;
від 16.08.2018 №962/55 - Регламент проведення Кубку України - ІV етап «Кубок Слобожанщини» зі стрільби стендової.
ІІІ. ДЖЕРЕЛА ПРАВОВОГО РЕГУЛЮВАННЯ (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин)
Загальні правові, організаційні, соціальні та економічні основи діяльності у сфері фізичної культури і спорту, суспільні відносини у створенні умов для розвитку фізичної культури і спорту врегульовано Законом України «Про фізичну культуру і спорт» від 24.12.1993 № 3808-XII (далі- Закон № 3808-XII).
Згідно зі статтею 45 Закону № 3808-XII організація підготовки та проведення фізкультурно-оздоровчого заходу або спортивного змагання здійснюється відповідно до положення (регламенту) про такий фізкультурно-оздоровчий захід або таке спортивне змагання, що затверджується відповідно організаторами фізкультурно-оздоровчих або спортивних заходів. (ч.1)
Статус та назву чемпіонату і Кубка можуть мати лише офіційні спортивні змагання. (ч.2 ст. 45 Закону № 3808-XII)
Офіційні фізкультурно-оздоровчі та спортивні заходи - спортивні заходи, включені до Єдиного календарного плану фізкультурно-оздоровчих і спортивних заходів України, календарних планів фізкультурно-оздоровчих і спортивних заходів Автономної Республіки Крим, областей, міст Києва та Севастополя, календарних планів фізкультурно-оздоровчих і спортивних заходів районів, міст, селищ та сіл (далі - календарні плани) (ч.3 ст.45 Закону № 3808-XII).
Порядок складання календарних планів, а також вимоги до змісту положення (регламенту) про офіційні фізкультурно-оздоровчі заходи або спортивні змагання затверджуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері фізичної культури та спорту. (частина 4 статті 45 Закону № 3808-XII).
Вимоги до змісту положення (регламенту) про офіційні фізкультурно-оздоровчі заходи або спортивні змагання, затверджені наказом Міністерства України у справах сім`ї, молоді та спорту від 06.08.2010 №2659, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 01 вересня 2010 р. за N 766/18061 (далі - Вимоги №2659).
Згідно п. 2 Вимог №2659, Положення про захід - документ, що визначає умови його проведення і включає такі розділи:
цілі і завдання заходу;
строки і місце проведення заходу;
організація та керівництво проведенням заходу;
учасники заходу;
характер заходу (змагання особисті, командні, особисто-командні);
програма проведення змагань;
безпека та підготовка місць проведення заходу;
умови визначення першості та нагородження переможців і призерів;
умови фінансування заходу та матеріального забезпечення учасників;
строки та порядок подання заявок на участь у заході;
інші умови, які забезпечують якісне проведення конкретного заходу.
Приписами пункту 3 Вимог №2659, передбачено, що положення про захід розробляється на підставі правил спортивних змагань з видів спорту, затверджених в установленому порядку.
Порядок організації офіційних спортивних змагань і навчально-тренувальних зборів (далі - спортивні заходи), що проводяться з метою реалізації відповідних програм розвитку фізичної культури і спорту, та порядок матеріального забезпечення їх учасників визначається Положенням про порядок організації і проведення офіційних спортивних змагань і навчально-тренувальних зборів та порядок матеріального забезпечення їх учасників, затвердженого наказом Міністерства молоді і спорту України від 09.02.2018 № 617 (далі - Положення № 617)
Відповідно до абзацу 6 пункту 3 розділу І Положення № 617, учасники спортивного заходу - спортсмени, тренери, спортивні судді, інші особи, які забезпечують організаційне супроводження спортивного заходу, зокрема фахівці з медичного та науково-методичного забезпечення, налаштування та ремонтування спортивного обладнання і спортивного інвентарю, комп`ютерного моделювання, відеозйомки, управління автотранспортними засобами та маломірними моторними суднами, особи, які супроводжують спортсменів з інвалідністю та учасників спортивних заходів, інші фахівці з урахуванням специфіки видів спорту, перелік яких обумовлюється регламентними документами з проведення спортивного змагання або розпорядчим документом організатора заходу з проведення навчально-тренувального збору.
ІV. ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
Вирішуючи питання про обґрунтованість поданої касаційної скарги, Верховний Суд виходить з наступного.
08 лютого 2020 року набрали чинності зміни до Кодексу адміністративного судочинства (далі - КАС України), внесені Законом України від 15.01.2020 № 460-ІХ, за правилом пункту 2 розділу ІІ «Прикінцеві та перехідні положення» якого, касаційні скарги на судові рішення, які подані і розгляд яких не закінчено до набрання чинності цим Законом, розглядаються в порядку, що діяв до набрання чинності цим Законом.
Суд касаційної інстанції наголошує на тому, що відповідно до частини 1 статті 341 КАС України, Суд переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.
Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази (ч. 2 ст. 341 КАС України).
Як вбачається з матеріалів справи предметом спору є дії (рішення) Міністерства молоді та спорту України в частині встановлення вимог до учасників змагань з ознак їх приналежності до громадських організацій, а також зобов`язання утримання від вчинення даних дій в майбутньому.
Судами попередніх інстанцій встановлено, що Міністерством молоді та спорту України були затверджені регламенти проведення змагань, зокрема :
від 20.03.2018 № 429/55 - Регламент проведення І туру чемпіонату України зі стрільби стендової;
від 20.04.2018 №572/55 - Регламент проведення Кубку України - ІІІ етап «Кубок Чорного моря» зі стрільби стендової;
від 15.06.2018 №772/55 - Регламент проведення ІІ туру чемпіонату України зі стрільби стендової;
від 18.07.2018 №849/55 - Регламент проведення чемпіонату України серед ДЮСШ, ШВСМ, ЦОП та СК зі стрільби стендової;
від 16.08.2018 №962/55 - Регламент проведення Кубку України - ІV етап «Кубок Слобожанщини» зі стрільби стендової.
Колегія суддів касаційної інстанції погоджується з висновками судів попередніх інстанцій, здійснених на основі аналізу змісту пунктів 3 «Організація та керівництво проведенням заходу», пункту 9 «Умови фінансування заходу» вищезазначених Регламентів, з урахуванням вимог ч. 2 статті 45 Закону, що вони стосувалися саме проведення офіційних змагань. Вказаний факт сторонами не оспорюється.
Колегія суддів касаційної інстанції зазначає, що у розділі 4 «Учасники заходу» відображені лише вимоги допуску до участі у змаганнях за ознаками статі та віку (чоловіки, жінки, юніори та юніорки), а також необхідність надання документу, що посвідчує особу, а саме - паспорта громадянина України.
Колегія суддів касаційної інстанції звертає увагу, що визначення термінології «учасники спортивного заходу» ми не знаходимо, ані в приписах Закону № 3808-XII, ані в приписах Вимог №2659.
Водночас, приписами Положення № 617 розкривається тлумачення терміну «учасники спортивного заходу». Так, відповідно до абзацу 6 пункту 3 розділу І Положення № 617, учасники спортивного заходу - спортсмени, тренери, спортивні судді, інші особи, які забезпечують організаційне супроводження спортивного заходу, зокрема фахівці з медичного та науково-методичного забезпечення, налаштування та ремонтування спортивного обладнання і спортивного інвентарю, комп`ютерного моделювання, відеозйомки, управління автотранспортними засобами та маломірними моторними суднами, особи, які супроводжують спортсменів з інвалідністю та учасників спортивних заходів, інші фахівці з урахуванням специфіки видів спорту, перелік яких обумовлюється регламентними документами з проведення спортивного змагання або розпорядчим документом організатора заходу з проведення навчально-тренувального збору.
Тому, як вбачається з приписів Положення № 617, до учасників спортивного заходу відносяться спортсмени без обмеження наявності членства у федерації з відповідного виду спорту.
Більше того, скаржником не підтверджується наявність даного застереження щодо обов`язкового членства учасників спортивних заходів у Федерації стрільби України у Правилах спортивних змагань зі стрільби стендової, на підставі яких, згідно вимог пункту 3 Вимог №2659, приймається Положення про кожен спортивний захід зі стендової стрільби.
Таким чином, враховуючи вищенаведене, колегія суддів касаційної інстанції вважає правильними висновки судів попередніх інстанцій, що, затвердивши регламенти у такій редакції, відповідач фактично обмежив коло можливих учасників змагань, позбавивши можливості участі в офіційних змаганнях осіб, які не є учасниками певної громадської організації , зокрема позивача.
Колегія суддів касаційної інстанції погоджується з доводами скаржника, що Законом України «Про громадські об`єднання» не обмежується одержання членських внесків та встановлення їх розміру самою організацією та не ставиться права останньої в залежність від одержання фінансування від держави спортивних заходів.
Водночас, вказані доводи не спростовують неправомірності вимог до учасників спортивних заходів щодо наявності членського квитка Федерації стрільби України, що не передбачено жодними нормативно - правовими актами.
Стосовно позовної вимоги щодо зобов`язання відповідача утриматись від затвердження регламентів змагань зі стрільби з вимогами щодо подачі членського квитка Федерації стрільби України, то колегія суддів касаційної інстанції зазначає наступне.
Згідно частини першої статті 2 КАС України, завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Тобто, колегія суддів касаційної інстанції наголошує, що захисту підлягає лише порушене право, а не ті права та інтереси, щодо яких наразі не відомо, чи матиме місце їх порушення у майбутньому чи ні. У зв`язку з чим, рішення суду не може бути прийнято на майбутнє, зокрема, із зобов`язанням суб`єкта владних повноважень утриматися від вчинення певних дій, та не може ґрунтуватися на припущеннях, без фактичних обставин, котрі на момент його ухвалення, хронологічно ще не відбулися, проте, ймовірно, можуть мати місце у майбутньому.
Таким чином, суди попередніх інстанцій, вирішуючи позовну вимогу щодо зобов`язання відповідача утриматись від затвердження регламентів змагань зі стрільби з вимогами щодо подачі членського квитка Федерації стрільби України, дійшли помилкового висновку про необхідність задоволення даної вимоги.
Відтак, за результатами касаційного розгляду справи №826/8022/18, колегія суддів касаційної інстанції дійшла висновку про залишення без змін рішень судів попередніх інстанцій в частині визнання протиправними дій щодо затвердження Міністерством молоді та спорту України регламентів проведення змагань в частині встановлення вимог щодо подачі членського квитка Федерації стрільби України, та скасування рішень судів з ухвалення нового, яким відмовити в частині вимог щодо зобов`язання Міністерства молоді та спорту України утриматись від затвердження регламентів змагань зі стрільби з вимогами щодо подачі членського квитка Федерації стрільби України.
Згідно з пунктом 1 частини 1 статті 349 КАС України суд касаційної інстанції за наслідками розгляду касаційної скарги має право залишити судові рішення першої та (або) апеляційної інстанції без змін, а скаргу без задоволення.
Згідно з частиною 1 статті 350 КАС України суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо визнає, що суди першої та апеляційної інстанцій не допустили неправильного застосування норм матеріального права або порушень норм процесуального права при ухваленні судових рішень чи вчиненні процесуальних дій.
Згідно з пунктом 3 частини 1 статті 349 КАС України суд касаційної інстанції за наслідками розгляду касаційної скарги має право скасувати судові рішення судів першої та (або) апеляційної інстанцій повністю або частково і ухвалити нове рішення у відповідній частині або змінити рішення, не передаючи справи на новий розгляд.
Відповідно до ч. 1, 3 статті 351 КАС України підставами для скасування судових рішень повністю або частково і ухвалення нового рішення або зміни рішення у відповідній частині є неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.
Неправильним застосуванням норм матеріального права вважається: неправильне тлумачення закону або застосування закону, який не підлягає застосуванню, або незастосування закону, який підлягав застосуванню.
Керуючись статтями 341, 343, 349-356, 359 Кодексу адміністративного судочинства України, Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду, -
П О С Т А Н О В И В :
Касаційну скаргу Громадської організації «Федерація стрільби України» задовольнити частково.
Рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 21 вересня 2018 року та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 18 грудня 2018 року в частині вимог щодо зобов`язання Міністерства молоді та спорту України утриматись від затвердження регламентів змагань зі стрільби з вимогами щодо подачі членського квитка Федерації стрільби України - скасувати та ухвалити нове, яким відмовити в позові у цій частині вимог.
В решті - рішення судів попередніх інстанцій - залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною та не оскаржується.
Суддя-доповідач Т.Г. Стрелець
Судді С.Г. Стеценко
Л.В. Тацій
Суд | Касаційний адміністративний суд Верховного Суду |
Дата ухвалення рішення | 17.01.2023 |
Оприлюднено | 18.01.2023 |
Номер документу | 108443426 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Інші справи |
Адміністративне
Касаційний адміністративний суд Верховного Суду
Стрелець Т.Г.
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Бужак Наталія Петрівна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Бужак Наталія Петрівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні