Рішення
від 17.01.2023 по справі 340/363/20
КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

17 січня 2023 року м. Кропивницький Справа № 340/363/20

Кіровоградський окружний адміністративний суд у складі судді Черниш О.А.,

за участю секретаря судового засідання Бодюл М.В.,

розглянувши у судовому засіданні за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу

позивач: Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Кіровоградській області (25015, м. Кропивницький, вул. Пашутінська, 1, код ЄДРПОУ 38613719)

відповідач: комунальне некомерційне підприємство "Долинська центральна лікарня Долинської міської ради" (28500, Кіровоградська область, м. Долинська, вул. Чкалова, 69, код ЄДРПОУ 01995154)

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору: Долинська міська рада (28500, Кіровоградська область, м. Долинська, вул. Соборності України, 28, код ЄДРПОУ 04055222)

про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю), -

В С Т А Н О В И В :

Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Кіровоградській області, яке з 20.04.2021 року змінило найменування на Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Кіровоградській області (надалі ГУ ДСНС України у Кіровоградській області), у грудні 2020 року звернулося до суду з позовом до комунального некомерційного підприємства "Долинська центральна районна лікарня Долинської районної ради", яке з 13.01.2021 року змінило найменування на комунальне некомерційне підприємство "Долинська центральна лікарня Долинської міської ради" (надалі КНП "Долинська ЦЛ"), про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю).

Позов мотивовано тим, що у ході позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання Долинською центральною районною лікарнею вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки у будівлях та приміщеннях адміністративного корпусу (терапії, лабораторії), поліклініки №1 (рентген кабінету), поліклініки №2 (стоматологічного відділення), акушерського корпусу (нової поліклініки, хірургії), центру матері і дитини, інфекційного відділення, харчоблоку та флюорографії, що розташовані за адресою: Кіровоградська область, м. Долинська, вул. Чкалова, 69, виявлені порушення у сфері пожежної безпеки, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей, про що складено акт №158 від 18.12.2019 року. У зв`язку з виникненням такої загрози, з метою недопущення заподіяння шкоди життю та здоров`ю людей, позивач на підставі цього акту просить суд застосувати до відповідача заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді заборони використання (експлуатації) вказаних будівель та приміщень, та опечатування (опломбування) вхідних дверей до них.

Ухвалою судді від 06.02.2020 року відкрито спрощене позовне провадження у справі за вказаним позовом та призначено судове засідання для розгляду справи по суті.

Ухвалою від 27.02.2020 року суд залучив до участі в справі як третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору - Долинську районну раду та Долинську районну державну адміністрацію. Цією ж ухвалою на підставі пункту 4 частини 1 статті 236 КАС України суд за клопотанням представників сторін зупинив провадження у справі до 22.05.2020 року.

Ухвалою від 22.05.2020 року суд за клопотанням представників сторін продовжив процесуальний строк зупинення провадження у справі.

Ухвалою від 24.09.2020 року суд відмовив у задоволенні клопотання сторін про продовження процесуального строку зупинення провадження у справі та поновив провадження у ній.

Ухвалою від 17.11.2021 року суд на підставі пункту 4 частини 1 статті 236 КАС України знову зупинив провадження в адміністративній справі до 22.02.2021 року.

Ухвалою від 22.02.2021 року суд продовжив процесуальний строк зупинення провадження у справі до 13.05.2021. Цією ж ухвалою суд також замінив третіх осіб - Долинську району раду та Долинську районну державну адміністрацію - їхнім процесуальним правонаступником Долинською міською радою.

Ухвалами від 13.05.2021 року, від 20.08.2021 суд за клопотаннями представників сторін продовжував процесуальний строк зупинення провадження у цій справі.

Ухвалою від 08.12.2021 року суд поновив провадження в адміністративній справі.

Відповідач відзив на позовну заяву не подав. Пояснення щодо позову від третьої особи також не надходили.

Розглянувши справу в порядку спрощеного позовного провадження, суд установив такі обставини та дійшов до таких висновків.

КНП "Долинська ЦЛ" є лікарняним амбулаторним і стаціонарним закладом охорони здоров`я комунальним унітарним некомерційним підприємством, що надає послуги вторинної/спеціалізованої та іншої медичної допомоги будь-яким особам в порядку та на умовах, встановлених законодавством України та статутом. Підприємство створене за рішенням Долинської районної ради №484 від 12.02.2019 року шляхом перетворення Долинської центральної районної лікарні у комунальне некомерційне підприємство "Долинська центральна районна лікарня Долинської районної ради", та перейменоване у комунальне некомерційне підприємство "Долинська центральна лікарня Долинської міської ради" в зв`язку зі зміною засновника (власника) на підставі рішення Долинської міської ради №41 від 18.12.2020 року. Засновником, власником та органом управління майном підприємства є територіальна громада міста Долинська в особі Долинської міської ради. Адресою місцезнаходження КНП "Долинська ЦЛ" є: Кіровоградська область, м. Долинська, вулиця Чкалова, 69. (а.с. 203 - 208, т.3)

Наказом Долинського районного відділу УДСНС України у Кіровоградській області №30 від 12.12.2019 року "Про проведення позапланових перевірок" призначено проведення позапланової перевірки додержання законодавства з питань цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки у будівлях та приміщеннях Долинської центральної районної лікарні за адресою: Кіровоградська область, м. Долинська, вулиця Чкалова, 69. (а.с. 24, т.1)

Посадовою особою Долинського районного відділу УДСНС України у Кіровоградській області на підставі посвідчення №158 від 12.12.2019 року проведено перевірку у будівлях та приміщеннях Долинської центральної районної лікарні, за результатами чого складено акт №158 від 18.12.2019 року проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки. (а.с. 25, 26 - 35, т.1)

В акті №158 від 18.12.2019 року зафіксовані такі порушення вимог законодавства у сфері пожежної безпеки:

1) будівля адміністративного корпусу (терапія, лабораторія):

- адміністративний корпус не обладнано системою протипожежного захисту (автоматичною пожежною сигналізацією) (пункти 1.2 глави 1 розділу V Правил пожежної безпеки в Україні, пункт 8.1 таблиці А.1 ДБНВ.2.5-56:2014);

- не проведено технічне обслуговування наявних вогнегасників (пункт 3.17 глави III розділу V Правил пожежної безпеки в Україні);

- посадові особи об`єкта не пройшли навчання з питань пожежної безпеки (пункт 16 розділу II Правил пожежної безпеки в Україні);

- пожежні крани не укомплектовані стволами, а також важелем для полегшення відкриття вентиля. Елементи з`єднання пожежного крана, рукавів та ручного пожежного ствола мають бути однотипними (підпункт 2 пункт 2.2 глави 2 розділу V Правил пожежної безпеки в Україні);

- не оновлено інструкції про заходи пожежної безпеки (пункт 4 розділу II Правил пожежної безпеки в Україні);

2) будівля поліклініки №2 (стоматологічне відділення):

- не проведено технічне обслуговування наявних вогнегасників (пункт 3.17 глави III розділу V Правил пожежної безпеки в Україні);

- посадові особи не пройшли навчання з питань пожежної безпеки (пункт 16 розділу II Правил пожежної безпеки в Україні);

3) будівля поліклініки №1 (рентгенкабінет):

- будівлю не обладнано системою протипожежного захисту (автоматичною пожежною сигналізацією) (пункт 1.2 розділу V Правил пожежної безпеки в Україні, пункт 8.1 додатку А таблиці А.1 ДБН В.2.5-56:2014);

- дерев`яні елементи горищного покриття не оброблено засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності (пункт 2.5 розділу III Правил пожежної безпеки в Україні);

- не проведено перевірку пристроїв захисту будівлі від прямих і вторинних її проявів (пункт 1.21 розділу IV Правил пожежної безпеки в Україні);

- не проведено технічне обслуговування наявних вогнегасників (пункт 3.17 глави III розділу V Правил пожежної безпеки в Україні);

- посадові особи не пройшли навчання з питань пожежної безпеки (пункт 16 розділу II Правил пожежної безпеки в Україні);

4) будівля акушерського корпусу (нова поліклініка, хірургія):

- у приміщенні акушерського корпусу не проведено ремонт системи протипожежного захисту (автоматичної пожежної сигналізації) (пункти 1.1, 1.4 розділу V Правил пожежної безпеки в Україні, пункти 7.1, 7.2 додатку Ж ДБН В.2.5-56:2014);

- не укладено договір на технічне обслуговування системи пожежної сигналізації з організацією, яка має відповідну ліцензію на право виконання цих робіт (пункт 1.4 розділу V Правил пожежної безпеки в Україні, пункти 7.1, 7.2 додатку Ж ДБНВ.2.5-56:2014);

- сигнал тривожних сповіщень від приймально-контрольного пристрою системи пожежної сигналізації не виведено на пульт централізованого пожежного спостереження (пункт 1.2 розділу V Правил пожежної безпеки в Україні, п. 5.8 ДБНВ.2.5-56:2014);

- посадові особи не пройшли навчання з питань пожежної безпеки (пункт 16 розділу II Правил пожежної безпеки в Україні);

5) будівля центру матері і дитини:

- будівлю не обладнано системою протипожежного захисту (автоматичною пожежною сигналізацією) (пункти 1.2 глави 1 розділу V Правил пожежної безпеки в Україні, пункт 8.1 додатку А таблиці А.1 ДБН В.2.5-56:2014);

- не проведено технічне обслуговування наявних вогнегасників (пункт 3.17 глави III розділу V Правил пожежної безпеки в Україні);

- посадові особи не пройшли навчання з питань пожежної безпеки (пункт 16 розділу II Правил пожежної безпеки в Україні);

6) будівля інфекційного відділення:

- дерев`яні елементи горищного покриття не оброблено засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності (пункт 2.5 розділу III Правил пожежної безпеки в Україні);

- будівлю не обладнано системою протипожежного захисту (автоматичною пожежною сигналізацією) (пункти 1.2 глави 1 розділу V Правил пожежної безпеки в Україні, пункт 8.1 додатку А таблиці А.1 ДБН В.2.5-56:2014);

- посадові особами не пройшли навчання з питань пожежної безпеки (пункт 16 розділу II Правил пожежної безпеки в Україні);

7) будівля харчоблоку:

- будівлю не обладнано системою протипожежного захисту (автоматичною пожежною сигналізацією) (пункти 1.2 глави 1 розділу V Правил пожежної безпеки в Україні, пункт 8.1 додатку А таблиці А.1 ДБН В.2.5-56:2014);

- не проведено технічне обслуговування вогнегасників (пункт 3.17 глави III розділу V Правил пожежної безпеки в Україні);

- посадові особи не пройшли навчання з питань пожежної безпеки (пункт 16 розділу II Правил пожежної безпеки в Україні);

8) будівля флюорографії:

- дерев`яні елементи горищного покриття не оброблено засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності (пункт 2.5 розділу III Правил пожежної безпеки в Україні);

- посадові особи не пройшли навчання з питань пожежної безпеки (пункт 16 розділу II Правил пожежної безпеки в Україні);

Також в акті №158 від 18.12.2019 року зафіксовані порушення вимог законодавства у сфері техногенної безпеки:

- працівників не забезпечено засобами колективного та індивідуального захисту органів дихання (підпункт 2 пункт 1 статті 20 Кодексу цивільного захисту України, підпункт 2 частини 1 Порядку забезпечення населення і працівників формувань та спеціалізованих служб цивільного захисту засобами індивідуального захисту, приладами радіаційної та хімічної розвідки, дозиметричного і хімічного контролю, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №1200 від 19.08.2002 року);

- керівний склад та фахівці, діяльність яких пов`язана з організацією і здійсненням заходів з питань цивільного захисту, не пройшли функціональне навчання (підпункт 8 пункт 1 статті 20, статті 40 Кодексу цивільного захисту України, пункт 15 Порядку здійснення навчання населення діям у надзвичайних ситуаціях, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №444 від 26.06.2013 року);

- підконтрольні об`єкти лікарні не обладнані інформаційно-довідковими куточками у сфері техногенної безпеки та цивільного захисту (пункт 3 статті 40 Кодексу цивільного захисту України);

- не оновлено таблички позначення захисної споруди (пункт 3 розділу II Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, затверджених наказом МВС №579 від 09.07.2018 року);

- не оновлено обов`язки командира формування з обслуговування захисної споруди (відповідальної особи) (пункт 2 розділу VII Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, затверджених наказом МВС №579 від 09.07.2018 року).

Примірник цього акту перевірки 18.12.2019 року вручений голові комісії з реорганізації Долинської центральної районної лікарні ОСОБА_1 та підписаний ним без зауважень. (а.с. 35зв., т.1)

З метою усунення виявлених порушень посадовою особою Долинського районного відділу УДСНС України у Кіровоградській області голові комісії з реорганізації Долинської центральної районної лікарні Шовкоплясу В.М. також видано припис №91 від 18.12.2019 року про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки. (а.с. 60 - 62, т.2)

У зв`язку з наявністю порушень, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей та які зафіксовані в акті перевірки №158 від 18.12.2019 року, позивач як територіальний орган Державної служби України з надзвичайних ситуацій 05.02.2020 року звернувся до суду з цим позовом про застосування до відповідача заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю), які можуть бути застосовані виключно за рішенням суду.

Вирішуючи спір, суд виходив з того, що правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначає Закон України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності".

Відповідно до абзацу 2 статті 1 цього Закону державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.

Згідно зі статтею 47 Кодексу цивільного захисту України (тут і надалі - у редакції, чинній на час проведення перевірки) державний нагляд (контроль) державний нагляд (контроль) з питань цивільного захисту здійснюється за додержанням та виконанням вимог законодавства у сферах техногенної та пожежної безпеки, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій природного і техногенного характеру, за діяльністю аварійно-рятувальних служб, а також у сфері промислової безпеки та гірничого нагляду, поводження з радіоактивними відходами відповідно до Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", цього Кодексу та інших законодавчих актів.

Частинами 1, 2 статті 64 Кодексу цивільного захисту України передбачено, що центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, уповноважений організовувати та здійснювати державний нагляд (контроль) щодо виконання вимог законів та інших нормативно-правових актів з питань техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту і діяльності аварійно-рятувальних служб. Центральний орган виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, реалізує повноваження безпосередньо і через свої територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення.

Згідно з частиною 1 статті 67 Кодексу цивільного захисту України до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить, зокрема: 1) здійснення державного нагляду (контролю) у сфері техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства органами та суб`єктами господарювання, аварійно-рятувальними службами, зазначеними у статті 65 цього Кодексу; 11) складення актів перевірок, приписів про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки у разі виявлення таких порушень; 12) звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.

Постановою Кабінету Міністрів України від 16.12.2015 року №1052 затверджено Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, відповідно до якого Державна служба України з надзвичайних ситуацій (ДСНС) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра внутрішніх справ і який реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, а також гідрометеорологічної діяльності.

ДСНС здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку територіальні органи. (п.7 цього Положення).

Відповідно до статті 51 Кодексу цивільного захисту України діяльність із забезпечення техногенної безпеки є складовою виробничої, експлуатаційної та іншої діяльності відповідних посадових осіб і працівників підприємств, установ, організацій. Ця вимога відображається у відповідних статутах або положеннях. Забезпечення техногенної безпеки суб`єкта господарювання покладається на його керівника. Забезпечення техногенної безпеки в жилих приміщеннях державного, комунального, приватного житлового фонду, фонду житлово-будівельних кооперативів покладається на житлово-експлуатаційні організації, квартиронаймачів та власників квартир, а в жилих будинках приватного житлового фонду - на їх власників або наймачів, якщо це обумовлено договором найму.

Статтею 55 Кодексу цивільного захисту України передбачено, що діяльність із забезпечення пожежної безпеки є складовою виробничої та іншої діяльності посадових осіб і працівників підприємств, установ та організацій. Зазначена вимога відображається у трудових договорах (контрактах), статутах та положеннях. Забезпечення пожежної безпеки суб`єкта господарювання покладається на власників та керівників таких суб`єктів господарювання.

Згідно з пунктом 30 частини 2 статті 19 Кодексу цивільного захисту України до повноважень органів місцевого самоврядування у сфері цивільного захисту належить зокрема реалізація заходів, спрямованих на поліпшення пожежної безпеки суб`єктів господарювання комунальної форми власності.

У статті 68 Кодексу цивільного захисту України передбачені санкції за порушення вимог законодавства з питань техногенної та пожежної безпеки.

Відповідно до частин 1, 2, 3 статті 68 Кодексу цивільного захисту України посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, у разі порушення вимог законодавства з питань техногенної та пожежної безпеки, у тому числі невиконання їх законних вимог, зобов`язані застосовувати санкції, визначені законом.

У разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.

Приписи, постанови, розпорядження центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, щодо усунення порушень встановлених законодавством вимог з питань техногенної та пожежної безпеки можуть бути оскаржені до суду в установлений законом строк.

Підстави для зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів передбачені статтю 70 Кодексу цивільного захисту України.

Згідно з частиною 1 статті 70 Кодексу цивільного захисту України підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є: 1) недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами; 2) порушення вимог пожежної безпеки, передбачених стандартами, нормами і правилами, під час будівництва приміщень, будівель та споруд виробничого призначення; 3) випуск і реалізація вибухопожежонебезпечної продукції та продукції протипожежного призначення з відхиленням від стандартів чи технічних умов або без даних щодо відповідності такої продукції вимогам пожежної безпеки; 4) нездійснення заходів щодо захисту персоналу від шкідливого впливу ймовірних надзвичайних ситуацій; 5) відсутність на виробництвах, на яких застосовуються небезпечні речовини, паспортів (формулярів) на обладнання та апаратуру або систем із забезпечення їх безперебійної (безаварійної) роботи; 6) невідповідність кількості засобів індивідуального захисту органів дихання від небезпечних хімічних речовин нормам забезпечення ними працівників суб`єкта господарювання, їх непридатність або відсутність; 7) порушення правил поводження з небезпечними речовинами; 8) відсутність або непридатність до використання засобів індивідуального захисту в осіб, які здійснюють обслуговування потенційно небезпечних об`єктів або об`єктів підвищеної небезпеки, а також в осіб, участь яких у ліквідації наслідків надзвичайної ситуації передбачена планом локалізації і ліквідації наслідків аварій; 9) відсутність на об`єкті підвищеної небезпеки диспетчерської служби або її неготовність до виконання покладених на неї завдань, у тому числі через відсутність відповідних документів, приладів, обладнання або засобів індивідуального захисту; 10) неготовність до використання за призначенням аварійно-рятувальної техніки, засобів цивільного захисту, а також обладнання, призначеного для забезпечення безпеки суб`єктів господарювання; 11) проведення робіт з будівництва будинків та споруд, розміщення інших небезпечних об`єктів, інженерних і транспортних комунікацій, які порушують встановлений законодавством з питань техногенної безпеки порядок їх проведення або проведення яких створює загрозу безпеці населення, суб`єктам господарювання, обладнанню та майну, що в них перебувають.

Частиною 2 статті 70 Кодексу цивільного захисту України передбачено, що повне або часткове зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.

Згідно з частиною 5 статті 4 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання можуть бути зупинені повністю або частково виключно за рішенням суду.

Відновлення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання після призупинення можливе з моменту отримання органом державного нагляду (контролю), який ініціював призупинення, повідомлення суб`єкта господарювання про усунення ним усіх встановлених судом порушень.

Відповідно до частин 7, 11 статті 7 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.

У разі виконання в повному обсязі та у встановлений строк припису, розпорядження, рішення, іншого розпорядчого документа про усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу нагляду (контролю), фінансові та адміністративні санкції, заходи реагування до суб`єкта господарювання, його посадових осіб не застосовуються.

Відтак, позивач як територіальний орган Державної служби України з надзвичайних ситуацій у разі виявлення порушень вимог законодавства з питань техногенної та пожежної безпеки, що створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей, вправі ініціювати повне або часткове зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання, а також повне або часткове зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів.

Як свідчать матеріали справи, за результатами здійснення позивачем позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки у будівлях та приміщеннях Долинської центральної районної лікарні (наразі - КНП "Долинська ЦЛ"), розташованих за адресою: Кіровоградська область, м. Долинська, вулиця Чкалова, 69, виявлені численні порушення.

Після проведення перевірки та під час судового розгляду справи частина виявлених порушень усунута, що підтверджується наданими доказами та актами перевірок, зокрема актом №463 від 02.12.2021 року проведення планового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки. (а.с. 13 - 20, 21- 26, 97 - 105, 154 - 156, т.3)

Проте до цього часу залишаються не усунутими порушення вимог пожежної безпеки, що зафіксовані в пунктах 1, 8, 17, 23 таблиці "Опис виявлених порушень" акту №158 від 18.12.2019 року та в пунктах 1, 8, 17, 23 припису №91 від 18.12.2019 року, а саме: будівлі та приміщення адміністративного корпусу (терапія, лабораторія), поліклініки №1 (рентгенкабінет), інфекційного корпусу (центр матері і дитини) та харчоблоку не обладнані системами протипожежного захисту (автоматичною пожежною сигналізацією).

Ці об`єкти належать до категорії об`єктів з масовим перебуванням людей, а їхній протипожежний стан не відповідає вимогам законодавства щодо створення безпечних умов для перебування хворих на стаціонарному та амбулаторному лікуванні.

Представники відповідача у судовому засіданні стверджували, що наразі вже виконані проектні роботи на монтаж системи пожежної сигналізації та оповіщення про пожежу у будівлях адміністративного корпусу, поліклініки №1, інфекційного корпусу (центр матері і дитини) та харчоблоку, про що між КНП "Долинська ЦЛ" та ФОП ОСОБА_2 08.02.2022 року складено відповідні акти приймання - передачі виконаних робіт. Також вказували, що у зв`язку із введенням воєнного стану в Україні та обмеженням видатків місцевого бюджету наразі не виділяються кошти на фінансування відповідних робіт щодо монтажу, налагодження та введення в експлуатацію систем протипожежного захисту у цих будівлях лікарні.

У пункті 33 частини 1 статті 2 Кодексу цивільного захисту України визначено, що пожежна безпека - відсутність неприпустимого ризику виникнення і розвитку пожеж та пов`язаної з ними можливості завдання шкоди живим істотам, матеріальним цінностям і довкіллю.

Наказом Міністерства внутрішніх справ України від 30.12.2014 року №1417, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 05.03.2015 року за № 252/26697, затверджено Правила пожежної безпеки в Україні, які встановлюють загальні вимоги з пожежної безпеки до будівель, споруд різного призначення та прилеглих до них територій, іншого нерухомого майна, обладнання, устаткування, що експлуатуються, будівельних майданчиків, а також під час проведення робіт з будівництва, реконструкції, реставрації, капітального ремонту, технічного переоснащення будівель та споруд (далі - об`єкт). Ці Правила є обов`язковими для виконання суб`єктами господарювання, органами державної влади, органами місцевого самоврядування (далі - підприємства), громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, які перебувають в Україні на законних підставах.

Відповідно до пункту 4 розділу І Правил пожежної безпеки в Україні пожежна безпека повинна забезпечуватися шляхом проведення організаційних заходів та технічних засобів, спрямованих на запобігання пожежам, забезпечення безпеки людей, зниження можливих майнових втрат і зменшення негативних екологічних наслідків у разі їх виникнення, створення умов для успішного гасіння пожеж.

Згідно з пунктами 1.1, 1.2, 1.4 глави 1 розділу V Правил пожежної безпеки в Україні усі системи протипожежного захисту (далі - СПЗ) мають бути справними і утримуватися в постійній готовності до виконання роботи. Несправності, які впливають на їх працездатність, повинні усуватися негайно, інші несправності усуваються в передбачені регламентом терміни, при цьому необхідно робити записи у відповідних журналах.

Будинки, приміщення та споруди повинні обладнуватися системами протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 "Системи протипожежного захисту".

Підтримання експлуатаційної придатності СПЗ повинно проводитися відповідно до вимог ДБН В.2.5-56:2014 "Системи протипожежного захисту".

У пункті 3.15 ДБН В.2.5-56:2014 "Системи протипожежного захисту" визначено, що система протипожежного захисту це комплекс технічних засобів, що змонтований на об`єкті, призначений для виявлення, локалізації та ліквідування пожеж без втручання людини, захисту людей, матеріальних цінностей та довкілля від впливу небезпечних чинників пожежі.

Відповідно до пункту 6 ДБН В.2.5-56:2014 "Системи протипожежного захисту" системи протипожежного захисту поділяються на: а) системи пожежної сигналізації; б) автоматичні системи пожежогасіння; в) автономні системи пожежогасіння локального застосування; г) системи оповіщування про пожежу та управління евакуюванням людей; д) системи протидимного захисту; е) системи централізованого пожежного спостерігання; ж) системи диспетчиризації СПЗ.

Згідно з пунктами 7.1, 8.1, 9.1 ДБН В.2.5-56:2014 "Системи протипожежного захисту" системи пожежної сигналізації призначені для раннього виявлення пожежі та подавання сигналу тривоги для вжиття необхідних заходів (наприклад: евакуювання людей, виклик пожежно-рятувальних підрозділів, запуск протидимних систем пожежегасіння, здійснення управління протипожежними клапанами, дверима, воротами та завісами (екранами), відключенням або блокуванням (розблокуванням) інших інженерних систем та устаткування при сигналі "пожежа" тощо).

Автоматичні система пожежогасіння повинні забезпечувати: спрацювання протягом часу, який має бути меншим за час початкової стадії розвитку пожежі, розрахункову інтенсивність подачі та/або необхідну концентрацію вогнезахисної речовини, локалізацію пожежі протягом часу, необхідного для введення в дію оперативних сил і засобів, або її ліквідацію.

Система оповіщення про пожежу та управління евакуацією людей призначена для оповіщення людей, що перебувають у будинку (споруді), про виникнення пожежі з метою створення умов для їх своєчасного евакуювання.

Суд вважає, що виявлені позивачем порушення правил пожежної безпеки у будівлях КНП "Долинська ЦЛ" (необладнання системою протипожежного захисту) та тривале невжиття відповідачем та третьою особою заходів щодо їх усунення пов`язані з ризиком настання реальної загрози життю та здоров`ю людей, зокрема працівників та відвідувачів лікарні, та є обставиною, що може перешкоджати завчасному виявленню пожежі, її локалізації та ліквідації, повідомленню (оповіщенню) про пожежу, а також оперативній евакуації людей на ранній стадії виявлення пожежі.

Такий висновок відповідає правовій позиції, наведеній у постановах Верховного Суду від 19.02.2020 року у справі №804/5713/16, від 09.07.2020 року у справі №640/18916/18, від 29.07.2020 року у справі №160/1903/19 від 10.09.2020 року у справі №620/1857/19 щодо оцінки цих порушень вимог пожежної безпеки як таких, що об`єктивно створюють загрозу життю та здоров`ю людей, можуть призвести до тяжких наслідків та є підставою для застосування за рішенням суду заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств та об`єктів.

Верховний Суд у постановах від 23.12.2019 року у справі №804/8378/17, від 26.06.2020 року у справі №620/1860/19 сформулював правовий висновок, згідно з яким захід реагування у вигляді повного зупинення будівництва (робіт) є виключним заходом, обрання якого є можливим у разі, якщо виявлені порушення реально створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей. При обранні такого заходу реагування, позивачем як суб`єктом владних повноважень, і судом, відповідно, мають враховуватися принцип співмірності обраного заходу реагування тим порушенням, які виникли та тим, які залишилися не усунутими на час розгляду справи, а також дотримання справедливого балансу між інтересами відповідача і публічними інтересами.

За правовою позицією, висловленою у постановах Верховного Суду від 09.07.2020 року у справі №640/18916/18, від 16.09.2020 року у справі 826/13931/15, застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) є необхідним оперативним та превентивним способом впливу на порушника з метою усунення існування загрози життю та здоров`ю людей. Застосування таких заходів обумовлюється виключно наявністю підстав, передбачених статтею 70 Кодексу цивільного захисту України, зокрема, фактом недотримання вимог пожежної безпеки. Такий захід реагування як повне зупинення роботи будівлі є превентивним заходом, який спрямований на недопущення існування невиправданого ризику виникнення надзвичайних ситуацій, а часткове усунення відповідачем порушень не свідчить про усунення ризиків завдання шкоди життю і здоров`ю людей.

У ході судового розгляду справи доведено, що будівлі та приміщення адміністративного корпусу (терапевтичне відділення, лабораторія), поліклініки №1 (рентгенкабінет), інфекційного корпусу (центр матері і дитини) та харчоблоку КНП "Долинська ЦЛ", що розташовані за адресою: Кіровоградська область, м. Долинська, вул. Чкалова, 69, які використовуються для надання послуг вторинної/спеціалізованої та іншої медичної допомоги особам, наразі експлуатуються з порушеннями вимог законодавства у сфері пожежної безпеки, а саме без влаштування систем протипожежного захисту.

Відповідач не надав належних доказів того, що роботи з монтажу, налагодження та введення в експлуатацію систем протипожежного захисту у цих будівлях лікарні розпочаті та будуть завершені у найближчий час.

Доводи відповідача про відсутність бюджетного фінансування на проведення робіт з обладнання усіх будівель лікарні системою протипожежного захисту суд відхиляє, оскільки такі обставини не виправдовують вчинення порушень вимог законодавства у сфері пожежної безпеки, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей.

Тож суд прийшов до висновку, що позов слід задовольнити, застосувавши до відповідача заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді зупинення роботи (експлуатації) будівель та приміщень адміністративного корпусу (терапевтичне відділення, лабораторія), поліклініки №1 (рентгенкабінет), інфекційного корпусу (центр матері і дитини) та харчоблоку до повного усунення виявлених порушень.

Суд зазначає, що застосований до відповідача захід реагування має тимчасовий характер. Відновлення роботи цих об`єктів можливе з моменту отримання позивачем повідомлення відповідача про усунення усіх установлених судом порушень.

Зважаючи на усунення відповідачем порушень у сфері пожежної та техногенної безпеки у будівлях та приміщеннях поліклініки №2 (стоматологічне відділення), акушерського корпусу (нова поліклініка, хірургія), інфекційного відділення та флюорографії, суд не вбачає підстав для заборони використання (експлуатації) вказаних будівель та відмовляє у задоволенні позову у цій частині вимог.

Відповідно до частини 2 статті 139 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз. Такі судові витрати позивачем у даній справі не понесені.

Керуючись статтями 9, 90, 139, 242-246, 250, 251, 255, 262, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

В И Р І Ш И В :

Адміністративний позов Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Кіровоградській області задовольнити частково.

Застосувати до комунального некомерційного підприємства "Долинська центральна лікарня Долинської міської ради" заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді зупинення роботи (експлуатації) будівель та приміщень адміністративного корпусу (терапевтичне відділення, лабораторія), поліклініки №1 (рентгенкабінет), інфекційного корпусу (центр матері і дитини) та харчоблоку, що розташовані за адресою: Кіровоградська область, м. Долинська, вул. Чкалова, 69, до повного усунення порушень у сфері пожежної безпеки, встановлених судом.

У задоволенні решти позовних вимог відмовити.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення суду може бути оскаржене до Третього апеляційного адміністративного суду у 30-денний строк, установлений статтею 295 КАС України.

Суддя Кіровоградського окружного

адміністративного суду О.А. Черниш

Повне рішення суду складено 23.01.2023 року.

СудКіровоградський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення17.01.2023
Оприлюднено25.01.2023
Номер документу108535226
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них дозвільної системи, нагляду (контролю), реалізації держ-ї регуляторної політики у сфері госп-ї д-ті; ліцензування видів господарської д-ті; розроблення і застосування національних стандар., технічних регламентів та процедур оцінки відповідності

Судовий реєстр по справі —340/363/20

Постанова від 25.04.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чепурнов Д.В.

Ухвала від 31.03.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чепурнов Д.В.

Ухвала від 31.03.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чепурнов Д.В.

Ухвала від 14.03.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чепурнов Д.В.

Рішення від 17.01.2023

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

О.А. Черниш

Рішення від 17.01.2023

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

О.А. Черниш

Ухвала від 27.01.2022

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

О.А. Черниш

Ухвала від 27.01.2022

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

О.А. Черниш

Ухвала від 27.01.2022

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

О.А. Черниш

Ухвала від 14.12.2021

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Малиш Н.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні