Постанова
від 11.01.2023 по справі 300/7874/21
ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

11 січня 2023 рокуЛьвівСправа № 300/7874/21 пров. № А/857/13738/22Восьмий апеляційний адміністративний суд в складі:

головуючого-судді - Мікули О. І.,

суддів- Курильця А. Р., Кушнерика М. П.,

з участю секретаря судового засідання Єршової Ю. С.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Львові в залі суду в режимі відеоконференції апеляційну скаргу Городенківської міської ради на рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 11 серпня 2022 року у справі № 300/7874/21 за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Городенківський сирзавод" до Городенківської міської ради, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Городенківське державне виробниче управління водопровідно-каналізаційного господарства про визнання протиправним та нечинним рішення,-

суддя в 1-й інстанції Боршовський Т. І.,

час ухвалення рішення 11.08.2022 року,

місце ухвалення рішення м. Івано-Франківськ,

дата складання повного тексту рішення 24.08.2022 року,

в с т а н о в и в:

Позивач Іщенко Денис Юрійович в інтересах Товариства з обмеженою відповідальністю Городенківський сирзавод звернувся в суд з позовом до відповідача Городенківської міської ради, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Городенківське державне виробниче управління водопровідно-каналізаційного господарства, в якому просив визнати протиправним та нечинним з моменту прийняття рішення Городенківської міської ради від 08 серпня 2019 року №1453 «Про встановлення скоригованих тарифів на послуги з централізованого водопостачання та водовідведення».

Рішенням Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 11 серпня 2022 року позов задоволено частково. Визнано протиправним рішення Городенківської міської ради від 08 серпня 2019 року №1453 Про встановлення скоригованих тарифів на послуги з централізованого водопостачання та водовідведення. У задоволенні решти позову відмовлено.

Не погоджуючись з вказаним судовим рішенням, відповідач оскаржив його в апеляційному порядку. Вважає, що оскаржуване рішення прийняте з неповним з`ясуванням обставин, що мають значення для справи, з порушенням норм матеріального та процесуального права та підлягає скасуванню, покликаючись на те, що зміна тарифів на послуги з централізованого водопостачання та водовідведення проведена у відповідності до п.2 розділу V Порядку розгляду органами місцевого самоврядування розрахунків тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, а також розрахунків тарифів на комунальні послуги, поданих для їх встановлення, затвердженого Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 12 вересня 2018 року №239, а саме: ініційована Городенківським ДВУВКГ шляхом подання до Городенківської міської ради відповідної заяви про встановлення тарифів та доданих до неї документів, які надаються у разі коригування тарифів та підтверджують зміну вартості окремих складових тарифів. Зазначає, що коригування тарифів проведено з додержанням процедури інформування споживачів про намір змінити тарифи, визначеної Порядком інформування споживачів про намір зміни цін/тарифів на комунальні послуги з обґрунтуванням такої необхідності, затвердженого наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 05 червня 2018 року №130. Вказує, що встановлення тарифів для трьох груп споживачів у межах однієї категорії - не суб`єктів господарювання у сфері централізованого водопостачання та централізованого водовідведення повною мірою відповідає положенням Порядку №869 та покликане забезпечити справедливий розрахунок розміру тарифів з урахуванням обсягів споживання і витратних складових останніх. Звертає увагу, що відмінності розмірів тарифів, запропонованих третьою особою та підготовлених у проекті спірного рішення від затверджених на пленарному засіданні сесії Городенківської міської ради пов`язані з формуванням розрахунку тарифів на послуги з централізованого водопостачання та водовідведення для споживачів без врахування планового прибутку, який запропоновано Городенківським ДВУВКГ окремо у листі №97 від 20 червня 2019 року та встановлено Городенківською міською радою на підставі вивчення проекту рішення та усіх інформаційно-довідкових матеріалів шляхом колегіального прийняття обґрунтованого та вмотивованого рішення від 08 серпня 2019 року №1453 «Про встановлення скоригованих тарифів на послуги з централізованого водопостачання та водовідведення». Таким чином, вважає, що рішення Городенківської міської ради від 08 серпня 2019 року №1453 «Про встановлення скоригованих тарифів на послуги з централізованого водопостачання та водовідведення» є законним, а мотиви його прийняття переконливі та зрозумілі. Просить скасувати рішення суду першої інстанції в частині задоволених позовних вимог та ухвалити нове судове рішення, яким у задоволенні позову відмовити.

Позивач подав відзив на апеляційну скаргу, в якому зазначає, що у 2019 році відповідно до наданого Городенківським водоканалом розрахунку тарифів, визначено вартість водопостачання споживачам в розмірі 19,5 грн/ куб.м без ПДВ (23,4 грн з ПДВ) та вартість водовідведення в розмірі 15,07 грн/ куб.м без ПДВ (18,08 грн з ПДВ), однак у оскаржуваному рішенні встановлено такі тарифи: для населення: - централізоване водопостачання: 23,94 грн за 1 куб. м. (очевидно з ПДВ); - централізоване водовідведення: 17,58 грн за 1 куб.м (очевидно з ПДВ). Цифри відрізняються від обґрунтованого тарифу, для промислових та комерційних підприємств: - централізоване водопостачання: 35,57 грн за 1 куб. м. (очевидно з ПДВ); - централізоване водовідведення: 27,36 грн за 1 куб.м (очевидно з ПДВ). Вказує, що недотримання відповідачем Порядку №869 щодо встановлення тарифів, диференціація споживачів на 3 категорії призвела до виникнення у позивача обов`язку зі сплати послуг з водопостачання та водовідведення у значно завищеному розмірі по ціні майже удвічі більшої ніж обґрунтований водоканалом тариф станом на 2019 рік. Крім того, зазначає, що строк дії тарифів встановлений рішенням №773 від 06 жовтня 2017 року закінчився 31 грудня 2018 року і після цієї дати тарифи на майбутній плановий період мали бути встановлені виключно шляхом їх перегляду на підставі повного пакету документів визначеного п.7 Розділу 2 Порядку №239. Жодного коригування згідно з Постановою КМУ від 01 червня 2011 року №869 бути не могло, а якщо така зміна тарифу і названа коригуванням, то це також є незаконним, оскільки суперечить вказаній Постанові КМУ. Звертає увагу, що відбулася зміна усіх складових тарифів, а саме: ціни на енергоносії, пальне, матеріали, розмір мінімальної заробітної плати та нарахувань єдиного внеску, об`єми відпущеної води та відведених стічних вод, також планові витрати у розрахунку на 2017 року було здійснено до кінця 2018 року, а в розрахунку на 2019 рік до кінця 2019 року, тому тариф мав бути встановлений із наданням повного пакету документів, чого дотримано не було, що було встановлено судом першої інстанції у рішенні суду. Вказує, що чинним законодавством не передбачено можливості встановлення тарифів на централізоване водопостачання та послуги з водовідведення у відриві від економічного обґрунтування такого тарифу і, тим більше, в різному розмірі для різних категорій споживачів. Звертає увагу, що тарифи у спірному рішенні були встановлені не лише без врахування обґрунтувань та розрахунків Городенківського ДВУВКГ (які, як встановлено судом, мають очевидні суперечності Порядку №869), але й взагалі без будь-яких розрахунків та економічного обґрунтування, чіткий механізм проведення яких передбачено Порядком №869 та вимагається згідно з вищенаведеними законами. Таким чином, вважає, що доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції, який ухвалив законне та обґрунтоване рішення, а тому просить залишити апеляційну скаргу без задоволення, а рішення суду - без змін.

Представники позивача Вага Ю. В. та Іщенко Д. Ю. у судовому засіданні в режимі відеоконференції не погодилися з доводами апеляційної скарги і вважають, що вони не спростовують висновків суду першої інстанції, який ухвалив законне та обґрунтоване рішення, просять залишити апеляційну скаргу без задоволення, а рішення суду - без змін.

Представник відповідача (апелянта) Сліпенчук Н. А. у судовому засіданні в режимі відеоконференції підтримала доводи, викладені в апеляційній скарзі. В ході судового розгляду надала пояснення та вийшла з режиму відеоконференції, тому суд вважав можливим продовжувати проведення розгляду справи без її участі за наявними в справі матеріалами, та на основі наявних у ній доказів, оскільки остання належним чином була повідомлена про час та місце розгляду справи, підтримала доводи апеляційної скарги та надала пояснення, а відповідно до положень ч.5 ст.195 КАС України ризики переривання зв`язку несе учасник справи, який подав відповідну заяву. Крім того, явка в судове засідання учасників справи не була визнана обов`язковою.

Представник третьої особи у судове засідання не з`явився, про дату, час і місце розгляду справи повідомлений належним чином, тому суд вважає можливим проведення розгляду справи у відсутності представника за наявними у справі матеріалами, та на основі наявних у ній доказів.

Заслухавши суддю-доповідача та пояснення учасників справи, перевіривши матеріали справи, доводи апеляційної скарги та відзив на апеляційну скаргу в їх сукупності, колегія суддів дійшла висновку, що апеляційну скаргу необхідно задовольнити частково, а оскаржуване рішення скасувати з таких підстав.

Судом першої інстанції встановлено, що 01 серпня 2018 року ТОВ Городенківський сирзавод та Городенківське державне виробниче управління водопровідно-каналізаційного господарства уклало договір №30 про надання послуг централізованого водопостачання і водовідведення.

Згідно з пунктом 1.1 вказаного договору Городенківське державне виробниче управління водопровідно-каналізаційного господарства зобов`язувався надавати ТОВ Городенківський сирзавод послуги централізованого водопостачання та водовідведення, а позивач зобов`язувався своєчасно оплачувати спожиті послуги за встановленими тарифами у строки та на умовах, що передбачені цим договором.

Відповідно до пункту 2.3 договору тарифи на послуги централізованого водопостачання і водовідведення встановлюються Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сфері комунальних послуг та на момент укладення даного договору становлять: тариф на водопостачання встановлено 23 грн за 1 м.куб; тариф за водовідведення 21 грн за 1 м.куб. У разі зміни тарифів, оплата послуг здійснюється за новими цінами без змін інших умов договору (том 1, а.с. 15-21).

20 червня 2019 року Городенківське державне виробниче управління водопровідно-каналізаційного господарства направило на ім`я в.о. Голови Городенкіської міської ради листа №97, в якому повідомило про намір коригування тарифів на послуги з водопостачання та водовідведення. У зазначеному листі, з метою ознайомлення та отримання пропозицій опубліковано текст оголошення про намір здійснити коригування зміну тарифів на послуги водопостачання та водовідведення для всіх категорій споживачів. Так, у зв`язку з підвищенням цін на енергоносії, пальне, матеріали, ростом мінімальної заробітної плати та відповідно нарахувань єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування на заробітну плату, невідповідністю діючих розмірів тарифів економічно-обгрунтованим витратам на надання послуг з водопостачання та водовідведення та внаслідок цього збитковою діяльністю, Городенківське ДВУВКГ повідомило про нові запропоновані розміри тарифів для населення та інших споживачів на послуги: водопостачання: для населення у розмірі 23,94 грн за 1 куб.м. води; для інших споживачів бюджетних організацій у розмірі 23,94 грн за 1 куб.м. води; для інших приватних підприємств та організацій у розмірі 29,64 грн за 1 куб.м. води; водовідведення (каналізація): для населення у розмірі 17,58 грн за 1 куб.м. води; для інших споживачів бюджетних організацій у розмірі 21,00 грн за 1 куб.м. води; для інших приватних підприємств та організацій у розмірі 22,80 грн за 1 куб.м. води. В тарифах враховано ПДВ. Плановий прибуток у тарифах по водопостачанню для населення та бюджетних установ встановлено у розмірі 5,0%, для інших споживачів 30,0%. Плановий прибуток у тарифах по водовідведенню для населення та бюджетних установ встановлено у розмірі 5,0%, для інших споживачів - 30,0% (том 1, а.с. 194-195).

До вказаного листа від 20 червня 2019 року №97 Городенківське державне виробниче управління водопровідно-каналізаційного господарства долучило Розрахунок тарифів на послуги з централізованого водопостачання та водовідведення для споживачів, які є суб`єктами господарювання у сфері централізованого водопостачання та централізованого водовідведення по Городенківському ДВУВКГ, згідно з яким розмір тарифу без ПДВ за водопостачання складає 19,50 грн за 1 куб.м. води, за водовідведення складає 15,07 грн за 1 куб.м. води (том 1, а.с. 196-198).

Вказаний лист №97 від 20 червня 2019 року з оголошенням про намір здійснити коригування зміну тарифів на послуги водопостачання та водовідведення для всіх категорій споживачів разом із Розрахунком тарифів на послуги з централізованого водопостачання та водовідведення для споживачів, які є суб`єктами господарювання у сфері централізованого водопостачання та централізованого водовідведення по Городенківському ДВУВКГ, було опубліковано на веб-сайті Городенківської міської ради (том 2, а.с. 27-29).

Згідно з протоколом засідання Житлово-комунальної комісії Городенкіської міської ради від 05 серпня 2019 року за результатом розгляду звернення Городенківського ДВУВКГ про підвищення тарифів на комунальні послуги шляхом голосування прийнято рішення рекомендувати сесії Городенківської міської ради підтримати коригування діючих тарифів на ріст електроенергії та мінімальної заробітної плати, які не враховані в діючих тарифах, та з врахуванням росту податків та обов`язкових платежів (рента, нерухомість та земля) (том 2, а.с. 189).

Відповідно до проекту рішення Про встановлення скоригованих тарифів з централізованого водопостачання та водовідведення, який внесено на розгляд 33 сесії VII демократичного скликання Городенківської міської ради, встановлено скореговані тарифи та послуги з централізованого водопостачання та водовідведення для наступних груп споживачів у такому розмірі:

-для населення за водопостачання в сумі 23,94 грн за 1 м.куб, за водовідведення в сумі 17,58 грн за 1 м.куб;

-для бюджетних організацій за водопостачання в сумі 23,94 грн за 1 м.куб, за водовідведення в сумі 21,00 грн за 1 м.куб;

-для промислових та комерційних підприємств за водопостачання в сумі 29,64 грн за 1 м.куб, за водовідведення в сумі 22,80 грн за 1 м.куб. (том 3, а.с. 66).

08 серпня 2019 року Городенківська міська рада прийняла рішення №1453 Про встановлення скоригованих тарифів на послуги з централізованого водопостачання та водовідведення, згідно з яким вирішено з 01 жовтня 2019 року встановити скореговані тарифи на послуги з централізованого водопостачання та водовідведення для трьох груп споживачів:

-для населення за водопостачання в сумі 23,94 грн за 1 м.куб, за водовідведення в сумі 17,58 грн за 1 м.куб;

-для бюджетних організацій за водопостачання в сумі 28,73 грн за 1 м.куб, за водовідведення в сумі 25,20 грн за 1 м.куб;

-для промислових та комерційних підприємств за водопостачання в сумі 35,57 грн за 1 м.куб, за водовідведення в сумі 27,36 грн за 1 м.куб. (том 1, а.с. 14).

Вважаючи протиправним рішення №1453 від 08 серпня 2019 року Про встановлення скоригованих тарифів на послуги з централізованого водопостачання та водовідведення, позивач звернувся з позовом до суду, в якому просив визнати таке рішення протиправним та нечинним з моменту його прийняття.

Задовольняючи частково позов, суд першої інстанції виходив з того, що відповідачем не дотримано визначеного Порядком №869 механізму формування тарифів на централізоване водопостачання та водовідведення, тому рішення Городенківської міської ради Про встановлення скоригованих тарифів на послуги з централізованого водопостачання та водовідведення №1453 від 08 серпня 2019 року є протиправним, оскільки не відповідає критеріям законності, обґрунтованості, розсудливості та рівності перед законом. Разом з тим, 24 грудня 2021 року Городенківська міська рада прийняла рішення Про визнання таким, що втратило чинність рішення міської ради від 08 серпня 2019 року №1453, тому на час прийняття судового рішення спірне рішення відповідача №1453 від 08 серпня 2019 року уже втратило чинність, тобто з 01 січня 2022 року, як нормативний акт, спірне рішення не породжує жодних правових наслідків, а тому відсутні підстави для повторного визнання такого рішення нечинним.

Даючи правову оцінку таким висновкам суду першої інстанції, колегія суддів виходить з наступного.

Відповідно до ч.2 ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Наведена норма означає, що суб`єкт владних повноважень зобов`язаний діяти лише на виконання закону, за умов і обставин, визначених ним, вчиняти дії, не виходячи за межі прав та обов`язків, дотримуватися встановленої законом процедури, обирати лише встановлені законодавством України способи правомірної поведінки під час реалізації своїх владних повноважень.

Згідно зі ст. 238 КАС України суд закриває провадження у справі:

1) якщо справу не належить розглядати за правилами адміністративного судочинства;

2) якщо позивач відмовився від позову і відмову прийнято судом;

3) якщо сторони досягли примирення;

4) якщо є такі, що набрали законної сили, постанова чи ухвала суду про закриття провадження у справі між тими самими сторонами, про той самий предмет і з тих самих підстав;

5) у разі смерті або оголошення в установленому законом порядку померлою фізичної особи або припинення юридичної особи, за винятком суб`єкта владних повноважень, які були однією із сторін у справі, якщо спірні правовідносини не допускають правонаступництва;

6) щодо оскарження нормативно-правових актів суб`єктів владних повноважень чи окремих їх положень, якщо оскаржуваний нормативно-правовий акт або відповідні його положення визнано протиправними і нечинними рішенням суду, яке набрало законної сили;

7) щодо оскарження індивідуальних актів та дій суб`єкта владних повноважень, якщо оскаржувані акти та дії суб`єкта владних повноважень було змінено або скасовано рішенням суду, яке набрало законної сили;

8) щодо оскарження рішень, дій або бездіяльності суб`єкта владних повноважень, якщо оскаржувані порушення були виправлені суб`єктом владних повноважень і при цьому відсутні підстави вважати, що повне відновлення законних прав та інтересів позивача неможливе без визнання рішень, дій або бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправними після такого виправлення.

Закриття провадження у справі відповідно п.8 ч.1 ст.238 КАС України є обов`язком, а не правом суду, у разі встановлення обставин виправлення суб`єктом владних повноважень оскаржуваних порушень, якщо відсутні підстави вважати, що повне відновлення законних прав та інтересів позивача неможливе без визнання рішень, дій або бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправними після такого виправлення.

Така підстава закриття провадження у справі стосується всіх видів рішень суб`єкта владних повноважень, не розмежовуючи їх на рішення у формі нормативно-правових актів чи рішення у формі індивідуального правового акту.

Як вбачається з матеріалів справи, спірні правовідносини виникли у зв`язку з прийняттям Городенківською міською радою рішення 08 серпня 2019 року №1453 «Про встановлення скоригованих тарифів на послуги з централізованого водопостачання та водовідведення», яким встановлено тарифи на послуги з централізованого водопостачання та водовідведення для наступних груп споживачів: для населення, для бюджетних організацій, для промислових та комерційних підприємств за водопостачання (том 3, а.с.66).

Матеріалам справи стверджується, що 24 грудня 2021 року Городенківська міська рада прийняла рішення Про визнання таким, що втратило чинність рішення міської ради від 08 серпня 2019 року №1453.

Таким чином, оскаржуване у цій справі рішення 08 серпня 2019 року №1453 «Про встановлення скоригованих тарифів на послуги з централізованого водопостачання та водовідведення» на момент ухвалення судом першої інстанції рішення у цій справі було нечинним.

У постанові Великої Палати Верховного Суду від 26 червня 2018 року у справі №800/369/17 зазначено, що у разі встановлення під час розгляду справи виправлення відповідачем оскаржуваних позивачем порушень, суд має вирішити питання про закриття провадження у справі з підстав, передбачених пунктом 8 частини першої статті 238 КАС України. При цьому, вирішуючи зазначене питання, суд має з`ясувати, чи не призведе закриття провадження у справі до того, що законні права та інтереси позивача не будуть відновлені навіть після виправлення відповідачем оскаржуваних порушень.

Для застосування цієї підстави для закриття провадження у справі необхідна сукупність обставин: суб`єкт владних повноважень самостійно виправив порушення, якими позивач обґрунтовує позов; поновлення порушених прав досягається заходами, самостійно вжитими суб`єктом владних повноважень, і не вимагає визнання оскаржуваних рішень дій або бездіяльності протиправними.

Колегія суддів зазначає, що позовні вимоги у цій справі обґрунтовано невідповідністю встановлених оскаржуваним рішенням тарифів на послуги з централізованого водопостачання та водовідведення для наступних груп споживачів: для населення, для бюджетних організацій за водопостачання, для промислових та комерційних підприємств вимогам законодавства. Зокрема, позивач покликається на ту обставину, що вказане рішення прийнято з порушенням процедури, передбаченої Порядком формування тарифів на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 01 червня 2011 року №869, оскільки такий Порядок передбачає лише дві категорії споживачів: суб`єкти господарювання у сфері водопостачання та водовідведення (водоканали) та інші споживачі, які не є суб`єктами господарювання у сфері водопостачання та водовідведення. Також представник позивача зазначив, що Городенківська міська рада мала встановити тарифи на підставі визначеного пунктом 7 розділу 2 наказу Мінрегіонбуд України від 12 вересня 2018 року №239 переліку документів, отриманих від водоканалу.

З врахуванням наведеного вище позивач просив визнати протиправним та незаконним з моменту прийняття рішення Городенківської міської ради від 08 серпня 2019 року №1453 «Про встановлення скоригованих тарифів на послуги з централізованого водопостачання та водовідведення».

Колегія суддів зазначає, що за юридичною природою оскаржуване рішення є нормативно-правовим актом. Особливості провадження у справах щодо оскарження нормативно-правових актів визначено у статтях 264-265 КАС України.

За змістом ч.3 ст.264 КАС України нормативно-правові акти можуть бути оскаржені до адміністративного суду протягом всього строку їх чинності.

Ч.9 цієї статті передбачає, що суд може визнати нормативно-правовий акт протиправним (незаконним чи таким, що не відповідає правовому акту вищої юридичної сили) та нечинним повністю або в окремій його частині.

Відповідно до ч.2 ст.265 КАС України нормативно-правовий акт втрачає чинність повністю або в окремій його частині з моменту набрання законної сили відповідним рішенням суду.

Таким чином, з системного аналізу наведених вище правових норм можна дійти висновку, що оскарженню підлягають чинні нормативно-правові акти. Захист порушеного права у справах, предметом яких є нормативно-правові акти, здійснюється шляхом визнання їх протиправними (незаконними) та нечинними. Визнання акта суб`єкта владних повноважень нечинним означає втрату чинності таким актом з моменту набрання законної сили відповідним судовим рішенням і лише на майбутнє.

Отже, з втратою чинності оскаржуваним рішення Городенківської міської ради від 08 серпня 2019 року №1453 «Про встановлення скоригованих тарифів на послуги з централізованого водопостачання та водовідведення» таке рішення перестало створювати юридичні наслідки для позивача.

Визнання протиправним і нечинним оскаржуваного рішення Городенківської міської ради від 08 серпня 2019 року №1453 «Про встановлення скоригованих тарифів на послуги з централізованого водопостачання та водовідведення» рішенням суду з врахуванням вимог ч.2 ст.265 КАС України не мало б наслідком втрату чинності цим рішенням №1453 з моменту його ухвалення.

Враховуючи наведене вище, колегія суддів дійшла висновку, що підстави вважати, що повне відновлення законних прав та інтересів позивача неможливе без визнання спірного рішення протиправним відсутні.

Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду від 29 вересня 2022 року у справі №826/23168/15.

Таким чином, аналізуючи вищенаведені законодавчі приписи та фактичні обставини справи у їх сукупності, колегія суддів дійшла висновку, що на момент вирішення справи судом першої інстанції існували визначені пунктом 8 частини першої статті 238 КАС України підстави для закриття провадження у справі.

Разом з тим, суд першої інстанції не звернув на вказані обставини належної уваги, не дослідив їх належним чином та не надав їм відповідної правової оцінки, а тому дійшов помилкового висновку щодо наявності підстав для частково задоволення позову.

Колегія суддів також враховує позицію ЄСПЛ (в аспекті оцінки аргументів апелянта), сформовану у справі Серявін та інші проти України (№ 4909/04): згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються; хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі Руїс Торіха проти Іспанії (RuizTorijav. Spain) № 303-A, пункт 29).

Також згідно з п. 41 висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Ради Європи щодо якості судових рішень, обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення.

Відповідно до ч.2 ст.6 КАС України суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського Суду з прав людини, а ст.17 Закону України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини" передбачає, що суди застосовують при розгляді справ Конвенцію та практику Суду як джерело права.

Наведене дає підстави для висновку, що доводи скаржника у кожній справі мають оцінюватись судами на предмет їх відповідності критеріям конкретності, доречності та важливості в межах відповідних правовідносин з метою належного обґрунтування позиції суду.

Відповідно до п.3 ч.1 ст.315 КАС України за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право скасувати судове рішення повністю або частково і у відповідній частині закрити провадження у справі повністю або частково або залишити позовну заяву без розгляду повністю або частково.

З врахуванням вищенаведеного колегія суддів вважає, що що суд першої інстанції розглянув справу з порушенням норм процесуального права, а тому наявні підстав для скасування судового рішення із закриттям провадження у справі.

Керуючись ст.195, 238, 239, 242, 243, 250, 264, 265, 310, 315, 319, 321, 322, 325, 328, 329 КАС України, суд,-

п о с т а н о в и в :

Апеляційну скаргу Городенківської міської ради задовольнити частково.

Рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 11 серпня 2022 року у справі №300/7874/21 скасувати та прийняти нову постанову, якою провадження у справі №300/7874/21 за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Городенківський сирзавод" до Городенківської міської ради, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Городенківське державне виробниче управління водопровідно-каналізаційного господарства про визнання протиправним та нечинним рішення закрити.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Головуючий суддя О. І. Мікула судді А. Р. Курилець М. П. Кушнерик Повне судове рішення складено 23 січня 2023 року.

СудВосьмий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення11.01.2023
Оприлюднено25.01.2023
Номер документу108540435
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо державного регулювання цін і тарифів

Судовий реєстр по справі —300/7874/21

Ухвала від 15.02.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стеценко С.Г.

Ухвала від 14.02.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стеценко С.Г.

Постанова від 11.01.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Мікула Оксана Іванівна

Ухвала від 10.01.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Мікула Оксана Іванівна

Ухвала від 09.01.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Мікула Оксана Іванівна

Ухвала від 12.12.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Мікула Оксана Іванівна

Ухвала від 24.11.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Мікула Оксана Іванівна

Ухвала від 10.11.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Мікула Оксана Іванівна

Ухвала від 30.09.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Мікула Оксана Іванівна

Рішення від 10.08.2022

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Боршовський Т.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні