номер провадження справи 9/111/22
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
11.01.2023 Справа № 908/1300/22
м. Запоріжжя
За позовом: Запорізької міської ради, код ЄДРПОУ 04053915 (69105, м. Запоріжжя, пр. Соборний, буд. 206)
про зобов`язання вчинити певні дії
Суддя Боєва О.С.
при секретарі судового засідання Бичківській О.О.
За участю представників:
від позивача: не з`явився;
від відповідача: не з`явився
СУТЬ СПОРУ:
До Господарського суду Запорізької області надійшла позовна заява Запорізької міської ради до відповідача: Товариства з обмеженою відповідальністю РЕНТА ЛЮКС з позовними вимогами про зобов`язання відповідача за власний рахунок знести самочинно збудований об`єкт нерухомості, а саме: операторську АЗС літ. А, заправ очну літ.Б, заправочну літ. В, заправочну літ.Г, замощення І, ворота № 5, паркан № 1, зливний колодязь № 6, майданчик ПММ № 7, що розташовані за адресою: вул. Олімпійська, 7а, м. Запоріжжя.
Ухвалою суду від 26.08.2022 позовна заява прийнята до розгляду, відкрито провадження у справі № 908/1300/22, присвоєний номер провадження 9/111/22, вирішено розглядати справу за правилами загального позовного провадження, призначено підготовче засідання. Ухвалою суду від 11.11.2022, зокрема, продовжено строк підготовчого провадження у справі №908/1300/22 на тридцять днів. Ухвалою суду від 23.11.2022 закрито підготовче провадження у справі, судове засідання з розгляду по суті призначено на 14.12.2022. 12.12.2022 до суду від відповідача надійшло клопотання про розгляд справи №908/1300/22, що призначений на 14.12.2022, без участі представника ТОВ «РЕНТА ЛЮКС», за наявними в матеріалах справи документами. У судовому засіданні 14.12.2022 розпочато розгляд справи по суті. За наслідками судового засідання 14.12.2022 судом оголошено перерву до 11.01.2023, про що поставлено відповідну ухвалу.
11.01.2023 справу розглянуто, за наслідками розгляду справи судом прийнято рішення.
Предметом розгляду є позовні вимоги, викладені у позові, які підтримані позивачем та мотивовані наступним. Під час здійснення повноважень визначених п. 34 ч. 1 ст. 25, ст. 31 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні» було виявлено порушення вимог земельного та будівельного законодавства при використанні ТОВ «РЕНТА ЛЮКС» (відповідачем) земельної ділянки комунальної форми власності та експлуатації, розміщеної на ній, автозаправної станції. В листопаді 2018 року до виконавчих органів Запорізької міської ради надійшов лист в.о. директора Запорізької гімназії № 6 від 13.11.2018 № 01-227708, в якому виражено стурбованість з приводу будівництва об`єкта підвищеної небезпеки автозаправної станції у безпосередній близькості до закладу освіти. Відповідно до інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно від 09.10.2020 право власності на автозаправну станцію, що знаходиться за адресою: вул. Олімпійська, буд. 7а, м. Запоріжжя, належить ТОВ «РЕНТА ЛЮКС» з 05.10.2020 року. Зазначений об`єкт нерухомості розміщується на земельній ділянці з кадастровим номером 2310100000:03:033:0092, площею 0,0469 га, яка перебуває у комунальній власності територіальної громади міста Запоріжжя в особі Запорізької міської ради. ТОВ «РЕНТА ЛЮКС» використовує зазначену земельну ділянку без правовстановлюючих документів. Наведене вище свідчить про наявність першої ознаки здійснення самочинного будівництва автозаправної станції, розташованої на земельний ділянці, що не була відведена у встановленому порядку для цієї мети. Представниками Департаменту архітектури та містобудування Запорізької міської ради 04.12.2018 здійснено обстеження (огляд) об`єкта будівництва, який розташовано навпроти гімназії №6 по вул. Олімпійській в м. Запоріжжя, складено акт від 04.12.2018, відповідно до якого на земельній ділянці з кадастровим номером 2310100000:03:033:0092 здійснюється будівництво об`єкту, а саме на ділянці розмішено одноповерхову будівлю, дві металеві цистерни та невелика металева конструкція. За інформацією містобудівного кадастру, для проектування об`єкта будівництва, містобудівні умови та обмеження не реєструвались. Містобудівні умови та обмеження на об`єкт, розташований за адресою АДРЕСА_1 , не отримувались, належна проектна документація відповідачем не розроблялась. Автозаправна станція що знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 є об`єктом підвищеної небезпеки. Листом Головного управління Держпраці у Запорізькій області від 25.03.2019 № 08/02.3-10/2807 повідомлено, що автозаправна станція за адресою: АДРЕСА_1 , в Державному реєстру об`єктів підвищеної небезпеки за будь-яким суб`єктом господарювання не зареєстрована. Враховуючи неотримання містобудівних умов, відсутність належної проектної документації та відсутність в Державному реєстрі об`єктів підвищеної небезпеки, свідчать про відсутність документу, що підтверджує проходження проектною документацією будівельної експертизи. Експлуатація закінчених будівництвом об`єктів, не прийнятих (якщо прийняття передбачено законодавством) в експлуатацію забороняється. Листами Департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції у Запорізькій області від 26.02.2019 №1008-23.5/669 та від 11.04.2019 №1008- 23.2/1320 повідомлено, що відповідно до єдиного реєстру документів, що дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт і засвідчують прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, відомостей про повернення на доопрацювання, відмову у видачі, скасування та анульованих зазначених документів, відсутня інформація щодо видачі документів, які дають право на виконання будівельних робіт на об`єкті будівництва розташованому за адресою: АДРЕСА_1 . Зазначене свідчить про наявність другої ознаки здійснення самочинного будівництва, а саме: будування автозаправної станції без належного документа чи належно затвердженого проекту, що також кореспондується з приписами ч. 7 ст. 34 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності». Ігнорування будівельних вимог при будівництві об`єкту підвищеної небезпеки - автозаправної станції, вимагає термінових заходів по припиненню небезпечного функціонування об`єкту. При будівництві вказаної автозаправної станції, через не отримання містобудівних умов та обмежень, не враховувались відповідні обмеження, що призвело до порушення пункту 7.55 ДБН та невірного обрання типу АЗС. Крім того, згідно із листом Департаменту архітектури та містобудування Запорізької міської ради від 17.01.2020 № 0140 вулиця Олімпійська, в районі земельної ділянки з кадастровим номером 2310100000:03:033:0092, зазначена, як житлова вулиця та не є магістральною, а тому розміщення автозаправної станції в цьому місці порушує вимоги пункту 7.57 ДБН. Таким чином, зазначене свідчить про наявність третьої ознаки здійснення самочинного будівництва, а саме: будівництво автозаправної станції з істотними порушеннями будівельних норм і правил. Отже під час виконання наданих Конституцією України і законом повноважень, Запорізькою міською радою беззаперечно встановлено наявність трьох ознак, визначених статтею 376 Цивільного кодексу України, що свідчать про самочинне будівництво автозаправної станції. Відповідачем виконано самочинне будівництво об`єкту на земельній ділянці комунальної власності з ігноруванням всіх можливих будівельних норм та правил будівництва, в тому числі будівництва об`єкта підвищеної небезпеки. Такими діями відповідач порушує права територіальної громади міста Запоріжжя в особі Запорізької міської ради, шляхом створення реальної загрози життю та здоров`ю для учнів гімназії, їх батьків, педагогічному складу закладу та мешканцям прилеглих багатоповерхових будинків. При цьому, обставина щодо державної реєстрації права власності на цей об`єкт не спростовує факт самочинності зведення цього нерухомого майна та наявності підстав для застосування статті 376 ЦК України. На підставі викладеного, позивачем заявлено вимогу про зобов`язання ТОВ «РЕНТА ЛЮКС» знести автозаправну станцію, що заходиться за адресою: АДРЕСА_1 . Позов обґрунтовано ст. 376 ЦК України, ст.ст. 93, 116, 123, 125, 206 Земельного кодексу України, ст.ст. 1, 26, 31, 32, 34 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності», Законом України «Про об`єкти підвищеної небезпеки», ДБН Б.2.2-12:2019 «Планування та забудова територій», затвердженими наказом Міністерства регіонального розвитку будівництва та житлово-комунального господарства № 104 від 26.04.2019.
Відповідач надав відзив на позовну заяву, відповідно до якого проти позову заперечив, зазначивши, зокрема, про наступне. З 2000 року власниками об`єкту АЗС були: ТОВ «КРІСТІНА ПЛЮС», ТОВ ВК «СПЕЦПРОМ», ТОВ «ВТФ АСС», ФОП ОСОБА_1 , ТОВ «РЕНТА ЛЮКС» - з 05.10.2020 по теперішній час. Об`єкт АЗС, розташований за адресою: вул. Олімпійська, 7а, м. Запоріжжя, не є об`єктом самочинного будівництва, оскільки першим власником АЗС ТОВ «КРІСТІНА ПЛЮС» було отримано акт державної технічної комісії про прийняття в експлуатацію тимчасової контейнерної автозаправної станції, рішеннями виконавчого комітету Запорізької міської ради погоджено, а потім і затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки, встановлено та затверджено межі змеленої ділянки площею 0,0459 га. Також виконавчим комітетом Запорізької міської ради прийнято рішення про передачу в оренду ТОВ «КРІСТІНА ПЛЮС» земельної ділянки (кадастровий номер 2310100000:03:033:0092) площею 0,0469 га (землі комерційного використання) по вул. Олімпійській біля території автостоянки № 21, строком на 3 роки, для розташування контейнерної автозаправної станції в межах згідно з планом. Деякі факти, а також письмові докази, які підтверджують обставини, викладені у відзиві на позовну заяву, були встановлені в рішенні Господарського суду Запорізької області від 11.06.2020 у справі № 908/3518/19, відносно Запорізької міської ради. Рішенням учасника ТОВ «РЕНТА ЛЮКС» від 01.10.2020 № 01/10-20, громадянкою ОСОБА_1 , передано автозаправну станцію, розташовану за адресою: АДРЕСА_1 , до статутного фонду ТОВ «РЕНТА ЛЮКС», яке відповідно до Витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію прав власності від 09.10.2020 здійснило реєстрацію права власності на об`єкт АЗС, яке складається з: операторська АЗС літ. А, заправочна літ.Б, заправочна літ. В, заправочна літ.Г, замощення І, ворота № 5, паркан № 1, зливний колодязь № 6, майданчик ПММ №7. Після звернення власника нерухомого майна ТОВ «РЕНТА ЛЮКС» до Запорізької міської ради з проханням укласти договір оренди земельної ділянки, 23.04.2021 року на п`ятій сесії Запорізької міської ради було прийнято рішення № 98/61 «Про надання у користування на умовах оренди ТОВ «РЕНТА ЛЮКС» земельної ділянки по вул. Олімпійська, 7а, для розташування автозаправної станції», на виконання якого ТОВ «РЕНТА ЛЮКС» виконало всі покладені на нього зобов`язання та 19.01.2022 року подало до Управління з питань земельних відносин Запорізької міської ради два примірники проекту договору земельної ділянки разом з усіма необхідними доданими документами щодо нормативної грошової оцінки земель та копією Витягу з реєстру речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень. Позитивного чи негативного рішення за вказаним зверненням ТОВ «РЕНТА ЛЮКС» не отримало. 26.08.2022 ТОВ «РЕНТА ЛЮКС» звернулося до Управління з питань земельних відносин Запорізької міської ради з листом вих. № 2608, в якому просило надати інформацію щодо строків укладення договору оренди земельної ділянки за адресою: м. Запоріжжя, вул. Олімпійська, 7-А. Жодної відповіді ТОВ «РЕНТА ЛЮКС» не отримало. Також відповідачем у відзиві зазначено, що передумовою для висновку позивача про порушення відповідачем будівельних норм та правил мала б бути відповідна перевірка Департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції як під час будівництва або після його завершення у випадку виявлення факту самовільного будівництва, складання протоколу про виявлення порушень та видача відповідачу припису на їх усунення. Однак позивачем не надано суду належних та допустимих доказів того, що уповноважені спеціальні державні органи архітектурно-будівельного контролю здійснили у визначеному законом порядку перевірку самочинного, за твердженнями позивача, будівництва та винесли припис на усунення виявлених порушень. Жодного нового будівництва чи переобладнання автозаправної станції розташованої адресою: м. Запоріжжя, вул. Олімпійська, 7а, ТОВ «РЕНТА ЛЮКС» не здійснювалось. У зв`язку з чим доводи позивача про порушення відповідачем вимог ДБН при будівництві об`єкта АЗС є такими, що не відповідають реальним обставинам справи, та не підтверджені жодним доказом. Крім того, позивачем не було подано жодного належного та допустимого доказу загрози життю та здоров`ю мешканців Запоріжжя, оскільки докази (довідки та листи, отримані у 2018 2020 роках), які додані до позовної заяви, на сьогодні є неактуальними. ТОВ «РЕНТА ЛЮКС» стало власником об`єкту АЗС лише 05.10.2020, отже інформація, подана позивачем у позовній заяві, не стосується господарської діяльності ТОВ «РЕНТА ЛЮКС». Відповідачем вживаються всі необхідні заходи для мінімізації ризиків під час експлуатації об`єкта підвищеної небезпеки, отримані необхідні довідки та дозволи такої експлуатації. Оскільки 06.10.2020 року між ТОВ «РЕНТА ЛЮКС» та ТОВ «ГРОС ТРЕЙДІНГ» було укладено договір оренди АЗС № 0610/2, деякі дозволи/довідки були отримані, як того вимагає законодавство, орендарем. На думку відповідача позивач жодним чином не обґрунтував свої позовні вимоги з огляду на предмет доказування, а посилається виключно на ознаки самочинного будівництва, визначені ст. 376 ЦК України. Позов обґрунтовано виключно з позиції владних управлінських функцій як органу місцевого самоврядуванні, виходячи з публічно-правового характеру спірних відносин. Втручання позивача у майнові права відповідача є непропорційними та не відповідає принципу належного урядування. На підставі викладеного відповідач просив у задоволенні позову відмовити в повному обсязі.
07.10.2022 до господарського суду від позивача надійшла відповідь на відзив, 08.11.2022 від відповідача - заперечення на відповідь на відзив, які прийняті судом до розгляду.
Розглянувши матеріали справи, вислухавши в судовому засіданні 14.12.2022 пояснення представника позивача, суд
ВСТАНОВИВ:
Згідно з Витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності № 108736985 (т. 1 а.с. 62) за ОСОБА_1 22.12.2017 було зареєстровано право приватної власності на об`єкт нерухомого майна: автозаправочна станція (операторська АЗС літ. А, заправочна літ. Б, заправочна літ. В, заправ очна літ. Г, замощення І, ворота № 5, паркан № 1, зливний колодязь № 6, майданчик ПММ № 7), розташований за адресою: м. Запоріжжя вул. Олімпійська, буд. 7а. Підстава виникнення права власності: договір купівлі-продажу від 22.12.2017; номер запису про право власності 24105688.
Рішенням учасника Товариства з обмеженою відповідальністю «РЕНТА ЛЮКС» ОСОБА_1 № 01/10-20 від 01.10.2020 (т. 1, а.с. 196) з метою збільшення статутного капіталу Товариства шляхом залучення додаткового внеску у вигляді вкладу у не грошовій формі, який є приватною власністю учасника, було передано, зокрема: Автозаправочну станцію, яка розташована за адресою: АДРЕСА_1 , кадастровий номер земельної ділянки, на якій розташоване зазначене майно 2310100000:03:033:0092, площа 0,0469 га, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 1440677423101, номер запису про право власності 24105688. Зазначене рішення посвідчено приватним нотаріусом Дніпровського міського нотаріального округу, зареєстровано в реєстрі за № 4002.
Відповідно до Акту приймання-передачі нерухомого майна до Статутного капіталу ТОВ «РЕНТА ЛЮКС» від 01.10.2020 вищевказане майно було передано учасником товариства ОСОБА_1 та прийнято до статутного капіталу ТОВ «РЕНТА ЛЮКС». Акт посвідчений приватним нотаріусом, зареєстровано в реєстрі за № 4005, 4006 (т. 1, а.с. 197).
До держаного реєстру речових прав на нерухоме майно 05.10.2020 внесено запис про реєстрацію права приватної власності Товариства з обмеженою відповідальністю «РЕНТА ЛЮКС» (відповідача у справі) на об`єкт нерухомого майна: автозаправочна станція (операторська АЗС літ. А, заправочна літ.Б, заправочна літ. В, заправ очна літ.Г, замощення І, ворота № 5, паркан № 1, зливний колодязь № 6, майданчик ПММ № 7), розташований за адресою: м. Запоріжжя вул. Олімпійська, буд. 7а, що підтверджується Витягом з державного реєстру речових справ на нерухоме майно про реєстрацію права власності № 227632625 дата формування 09.10.2020 (т.1 а.с. 27-28, 198). Підстава для державної реєстрації: акт приймання-передачі нерухомого майна від 01.10.2020, видавник ОСОБА_1 та ТОВ «РЕНТА ЛЮКС»; рішення 01/10-20 від 01.10.2020.
Запорізька міська рада (позивач у справі) у серпні 2022 року звернулась до Господарського суду Запорізької області з позовом, за яким відкрито провадження у даній справі, з позовними вимогами про зобов`язання відповідача - ТОВ «РЕНТА ЛЮКС» знести за власний рахунок вищезазначену автозаправочну станцію, розташовану за адресою: АДРЕСА_1 , як самочинно збудований об`єкт нерухомості.
Позовні вимоги ґрунтуються на тому, що вказаний об`єкт нерухомості розміщується на земельній ділянці з кадастровим номером 2310100000:03:033:0992, площею 0,0469 га, яка перебуває у комунальній власності територіальної громади міста Запоріжжя. Під час здійснення повноважень визначених Законом України «Про місцеве самоврядування» було виявлено порушення вимог земельного та будівельного законодавства при використанні ТОВ «РЕНТА ЛЮКС» земельної ділянки комунальної форми власності та експлуатації, розміщеної на ній, автозаправної станції, що призвело до виникнення загрози життю членам територіальної громади м. Запоріжжя.
Як зазначено в позовній заяві, в листопаді 2018 року до виконавчих органів Запорізької міської ради надійшов лист в.о. директора Запорізької гімназії № 6 Запорізької міської ради Запорізької області від 13.11.2018 № 01-22/708, в якому виражено стурбованість з приводу автозаправної станції навпроти входу до освітнього закладу гімназії за адресою по вул. Олімпійська, 2 (т. 1, а.с.16).
Представниками Департаменту архітектури та містобудування Запорізької міської ради здійснено обстеження (огляд) об`єкта будівництва, який розташовано напроти гімназії № 6 по вул. Олімпійська, 2 в м. Запоріжжя, про що складено акт від 04.12.2018, відповідно до якого за результатами обстеження (огляду) встановлено, що запитуваний об`єкт будівництва розміщений на земельній ділянці, яка розміром у плані приблизно 28,0 м х 30,0 м., з кадастровим номером 2310100000:03:033:0092. На ділянці розміщена одноповерхова будівля, дві металеві цистерни (об`ємом приблизно 4-5 м3) та невелика металева конструкція. Ділянка огороджена металевим парканом. Інформаційний щит з інформацією про зареєстрований дозвільний документ на початок будівництва, відомості про найменування об`єкта, замовника, проектувальника, підрядника та інше, на будівельному майданчику не встановлено. За інформацією містобудівного кадастру містобудівні умови та обмеження для проектування об`єкта будівництва, який знаходиться по вул. Олімпійській (кадастровий номер 2310100000:03:033:0092) напроти гімназії № 6, станом на 04.12.2018 не реєструвались. Станом на 04.12.2018 за даними офіційного реєстру веб-сайта Державної архітектурно-будівельної інспекції України інформація щодо реєстрації дозвільних документів на початок виконання підготовчих або будівельних робіт та документів на початок виконання підготовчих або будівельних робіт та документів на прийняття об`єкта до експлуатації на вказане будівництво відсутня (т. 1, а.с. 35-38).
Департамент Державної архітектурно-будівельної інспекції у Запорізькій області листом від 26.02.2019 за вих. № 1008-23.5/669 у відповідь на лист Департаменту правового забезпечення Запорізької міської ради щодо надання інформації про реєстрацію дозвільних документів на виконання будівельних робіт та введення в експлуатацію об`єктів будівництва повідомив, що відповідно до даних Реєстру в Департаменті відсутня інформація щодо реєстрації документів дозвільного та/або декларативного характеру на виконання будівельних робіт та введення в експлуатацію об`єктів будівництва за адресою: вул.Олімпійська, 7-А в м. Запоріжжя.
Відповідно до листа Департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції у Запорізькій області № 1008-23.2/1320 від 11.04.2019, повідомлялось про вжиття заходів щодо проведення перевірки додержання містобудівного законодавства при розташуванні нерухомого майна у вигляді станції АЗС на земельній ділянці за вищезазначеною адресою, з виїздом посадової особи Департаменту спільно з представниками інспекції з благоустрою Запорізької міської ради.
Позивачем також надано в матеріали справи копію листа Управління з питань земельних відносин Запорізької міської ради від 15.07.2022 № 553/02-03 (т. 1 а.с. 45), в якому міститься інформація про те, що у 2020 році до Запорізької міської ради надійшло звернення ТОВ «РЕНТА ЛЮКС» щодо оформлення земельної ділянки з кадастровим номером 2310100000:03:033:0092 на підставі права власності на нерухоме майно. Рішенням Запорізької міської ради від 23.04.2021 № 98/61 договір оренди ТОВ «Крістіна Плюс» від 10.05.2006 втратив чинність, вказана земельна ділянка по вул. Олімпійська, 7а, надана у користування на умовах оренди ТОВ «РЕНТА ЛЮКС», для розташування автозаправної станції, договір оренди землі ТОВ «РЕНТА ЛЮКС» не укладено.
Проаналізувавши норми чинного законодавства, оцінивши докази, суд дійшов висновку, що позовні вимоги не підлягають задоволенню, виходячи з наступного.
Згідно зі статтями 15, 16 Цивільного кодексу України кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання, і право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу. Суд може захистити цивільне право або інтерес іншим способом, що встановлений договором або законом чи судом у визначених законом випадках.
За змістом ст. 4 Господарського процесуального кодексу України юридичні особи та фізичні особи - підприємці, фізичні особи, які не є підприємцями, державні органи, органи місцевого самоврядування мають право на звернення до господарського суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав та законних інтересів у справах,
Згідно з ч.ч. 1-3 ст. 13 ГПК України судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін. Учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених цим Кодексом. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом.
Поняття самочинного будівництва визначено у статті 376 Цивільного кодексу України, яка є спеціальною в регулюванні спірних правовідносин.
Згідно з частинами першою та другою статті 376 ЦК України житловий будинок, будівля, споруда, інше нерухоме майно вважаються самочинним будівництвом, якщо вони збудовані або будуються на земельній ділянці, що не була відведена для цієї мети, або без належного дозволу чи належно затвердженого проекту, або з істотними порушеннями будівельних норм і правил. Особа, яка здійснила або здійснює самочинне будівництво нерухомого майна, не набуває права власності на нього.
Відповідно до ч. 4 ст. 376 ЦК України якщо власник (користувач) земельної ділянки заперечує проти визнання права власності на нерухоме майно за особою, яка здійснила (здійснює) самочинне будівництво на його земельній ділянці, або якщо це порушує права інших осіб, майно підлягає знесенню особою, яка здійснила (здійснює) самочинне будівництво, або за її рахунок.
В частині сьомій ст. 376 ЦК України визначено, що у разі істотного відхилення від проекту, що суперечить суспільним інтересам або порушує права інших осіб, істотного порушення будівельних норм і правил суд за позовом відповідного органу державної влади або органу місцевого самоврядування може постановити рішення, яким зобов`язати особу, яка здійснила (здійснює) будівництво, провести відповідну перебудову.
Якщо проведення такої перебудови є неможливим або особа, яка здійснила (здійснює) будівництво, відмовляється від її проведення, таке нерухоме майно за рішенням суду підлягає знесенню за рахунок особи, яка здійснила (здійснює) будівництво. Особа, яка здійснила (здійснює) самочинне будівництво, зобов`язана відшкодувати витрати, пов`язані з приведенням земельної ділянки до попереднього стану.
Відповідно до ст. 212 Земельного кодексу України самовільно зайняті земельні ділянки підлягають поверненню власникам землі або землекористувачам без відшкодування затрат, понесених за час незаконного користування ними. Приведення земельних ділянок у придатний для використання стан, включаючи знесення будинків, будівель і споруд, здійснюється за рахунок громадян або юридичних осіб, які самовільно зайняли земельні ділянки. Повернення самовільно зайнятих земельних ділянок провадиться за рішенням суду.
При вирішенні спору, що стосується самочинного будівництва нерухомого майна, необхідно з`ясовувати наявність правових підстав володіння або користування земельною ділянкою, на якій збудоване спірне майно; наявність ознак самочинності збудованого нерухомого майна; відповідність збудованого нерухомого майна будівельним нормам і правилам; наявність згоди власника земельної ділянки на будівництво відповідного нерухомого майна.
Об`єкт вважається самочинним будівництвом у разі наявності хоча б однієї із наступних обставин:
1) об`єкт збудований або будується на земельній ділянці, що не була відведена для цієї мети;
2) об`єкт будується без відповідного дозволу на виконання будівельних робіт;
3) об`єкт будується без належно затвердженого проекту, з істотними порушеннями будівельних норм і правил.
З урахуванням змісту статті 376 ЦК України в поєднанні з положеннями статей 16, 386, 391 ЦК України вимоги про знесення самочинно збудованого нерухомого майна на земельній ділянці, власником або користувачем якої є інша особа, можуть бути заявлені власником чи користувачем земельної ділянки або іншою особою, права якої порушено, за умови доведеності факту такого порушення самочинною забудовою.
Знесення самочинного будівництва на підставі ч. 4 ст. 376 Цивільного кодексу України можливе в разі, якщо власник (користувач) земельної ділянки заперечує проти визнання права власності на нерухоме майно за особою, яка здійснила (здійснює) самочинне будівництво на його земельній ділянці, або якщо це порушує права інших осіб.
Знесення самочинного будівництва на підставі ч. 7 ст. 376 Цивільного кодексу України можливе в разі істотного відхилення від проекту, що суперечить суспільним інтересам або порушує права інших осіб, істотного порушення будівельних норм і правил.
Як встановлено судом вище, відповідач Товариство з обмеженою відповідальністю «РЕНТА ЛЮКС» набув право власності на об`єкт нерухомого майна - автозаправочну станцію, яка розташована за адресою: АДРЕСА_1 , на земельній ділянці з кадастровим номером 2310100000:03:033:0092, площею 0,0469 га, на підставі рішення учасника ТОВ «РЕНТА ЛЮКС» ОСОБА_1 № 01/10-20 від 01.10.2020 про передачу до статутного фонду товариства та акту приймання-передачі нерухомого майна від 01.10.2020, підписаного ОСОБА_1 та ТОВ «РЕНТА ЛЮКС».
Судом встановлено, що у 2019 році Запорізька міська рада зверталась до господарського суду із позовом до Фізичної особи підприємця ОСОБА_1 , предметом якого, в т.ч., була вимога про усунення перешкод Запорізькій міській раді в користуванні земельною ділянкою, шляхом її звільнення від об`єкту нерухомості, а саме: операторської АЗС літ. А, заправної літ. Б, заправної літ. В, заправної літ. Г, замощення I, воріт №5, паркану №1, зливного колодязю №6, майданчика ПММ №7, розташованого за адресою: м.Запоріжжя, вул. Олімпійська, буд.7-а.
Рішенням Господарського суду Запорізької області від 11.06.2020 у справі №908/3518/19 у задоволенні вищезазначеного позову Запорізької міської ради було відмовлено. Рішення набрало законної сили.
Як вбачається із змісту вказаного судового рішення, судом під час розгляду справи було встановлено, зокрема, наступне:
Розпорядженням Запорізького міського голови № 39р від 14.01.2000 у зв`язку з завершенням будівельних робіт, було затверджено акт державної технічної комісії про прийняття в експлуатацію тимчасової контейнерної автозаправної станції на автостоянці №21 по вул. Олімпійській Товариства з обмеженою відповідальністю «Крістіна плюс». Дозволено ввести в експлуатацію контейнерну автозаправну станцію на автостоянці № 21 по вул. Олімпійській.
Актом № 7 Державної технічної комісії про прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом об`єкта "Тимчасова контейнера автозаправна станція по вул. Олімпійській на автостоянці № 21", затвердженим Запорізьким міським головою 14.01.2000, вказана АЗС введена в експлуатацію, та вказано, що будівельно-монтажні роботи виконані згідно з державними будівельними нормами; порушень вимог органів Державного архітектурно-будівельного контролю, Державного санітарно-епідеміологічного, пожежного нагляду та органів Держнаглядохоронпраці при будівництві не встановлено.
Рішенням виконавчого комітету Запорізької міської ради № 78/52 від 28.02.2006 було погоджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки по вул. Олімпійській біля території автостоянки № 21 ТОВ "Крістіна Плюс" та погоджено передачу в оренду строком на 3 роки цьому товариству земельної ділянки (кадастровий номер 2310100000:03:033:0092) площею 0,0469 га (землі комерційного використання) по вул. Олімпійській біля території автостоянки № 21 для розташування контейнерної автозаправної станції.
В подальшому власником АЗС стало ТОВ ВК "СПЕЦПРОМ", від якого право власності на цей об`єкт перейшло до ТОВ "ВТФ-АСС" згідно Договору купівлі-продажу №384 від 30.01.2009. В п.1.2 вказаного Договору було зазначено, що земельна ділянка, на якій розташований Об`єкт знаходиться у користуванні ТОВ "Крістіна Плюс" на підставі договору оренди землі, укладеного між Запорізькою міською радою та ТОВ "Крістіна Плюс" від 27.04.2006 року та зареєстрованого у Запорізькій регіональній філії Державного підприємства "Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах" 10.05.2006 року за № 040626100395.
22.12.2017 за Договором купівлі-продажу № 1057 право власності на АЗС, розташовану за адресою: АДРЕСА_1 , на земельній ділянці площею 0,0469 га, кадастровий номер 2310100000:03:033:0092, перейшло від ТОВ "ВТФ-АСС" до ОСОБА_1 .
Під час розгляду справи № 908/3518/19 судом також встановлено обставини стосовно того, що ОСОБА_1 після придбання об`єкта нерухомості вживались відповідні заходи для укладення договору оренди земельної ділянки, на якій розташований об`єкт нерухомості, однак позитивного результату з вирішення цього питання досягнуто не було.
З вищенаведеного слідує, що автозаправна станція за адресою: м. Запоріжжя, вул.Олімпійська, буд. 7а була побудована ТОВ «Крістіна Плюс» та у 2000 році введена в експлуатацію. І у 2006 році між ТОВ «Крістіна Плюс» та Запорізькою міською радою був укладений договір оренди землі для розташування вказаної автозаправної станції.
Питання переходу прав на земельну ділянку у разі набуття права на об`єкт нерухомого майна, що розміщений на ній, регулюється статтею 120 Земельного кодексу України, 377 Цивільного кодексу України та ст. 7 Закону України «Про оренду землі».
Відповідно до Витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку, сформованого 04.03.2021 (т. 1, а.с.17-19), земельна ділянка комунальної власності із кадастровим номером 2310100000:03:033:0092, площею 0,0469 га, за адресою: м. Запоріжжя, вул. Олімпійська (власник Запорізька міська рада) відноситься до категорії земель промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення. Цільове призначення: для розміщення та експлуатації об`єктів дорожнього сервісу; вид використання земельної ділянки: для розташування контейнерної автозаправної станції. У розділі відомостей про оренду, суборенду вказано про здійснення 10.05.2006 державної реєстрації права оренди земельної ділянки ТОВ «Крістіна Плюс».
В матеріалах справи міститься копія рішення Запорізької міської ради від 23.04.2021 № 98/61 «Про надання у користування на умовах оренди ТОВ «РЕНТА ЛЮКС» земельної ділянки по вул. Олімпійській, 7а, для розташування автозаправної станції», згідно з яким було вирішено надати у користування, на умовах оренди, товариству з обмеженою відповідальністю «РЕНТА ЛЮКС» строком на 10 років земельну ділянку (кадастровий номер 2310100000:03:033:0092), площею 0,0469 га (землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення; для розміщення та експлуатації об`єктів дорожнього сервісу) по вул. Олімпійській, 7а, для розташування автозаправної станції в межах, переданих рішенням міської ради від 17.03.2006 № 17/58 «Про передачу в оренду ТОВ «Крістіна Плюс» земельної ділянки по вул. Олімпійській біля території автостоянки №21 для розташування контейнерної автозаправної станції», за рахунок земель Запорізької міської ради. Зобов`язано ТОВ «РЕНТА ЛЮКС» отримати витяг щодо нормативної грошової оцінки земель, укласти з Запорізькою міською радою договір оренди землі та здійснити державну реєстрацію права користування земельною ділянкою в установленому законодавством порядку.
Вказане рішення Запорізької міської ради від 23.04.2021 № 98/61 «Про надання у користування на умовах оренди ТОВ «РЕНТА ЛЮКС» земельної ділянки по вул. Олімпійській, 7а, для розташування автозаправної станції» не скасовано та є діючим, доказів іншого суду не надано. Отже зазначене рішення міськради породжує відповідні правові наслідки для сторін, зокрема надає відповідачу право на укладання договору оренди земельної ділянки згідно цього рішення.
При цьому суд зазначає, що в контексті обставин, які мають значення для вирішення спору у даній справі стосовно знесення об`єкту нерухомості як самочинного будівництва, питання щодо факту остаточного врегулювання сторонами правовідносин з приводу укладення договору оренди землі не є предметом дослідження.
Згідно зі статтею 7 Закону України «Про основи містобудування» державне регулювання у сфері містобудування здійснюється, зокрема, органами місцевого самоврядування, а також центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері містобудування, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері містобудування, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань державного архітектурно-будівельного контролю, іншими органами в порядку, встановленому законодавством.
За змістом статті 38 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» у разі виявлення факту самочинного будівництва об`єкта, перебудова якого з метою усунення істотного відхилення від проекту або усунення порушень законних прав та інтересів інших осіб, істотного порушення будівельних норм є неможливою, посадова особа органу державного архітектурно-будівельного контролю видає особі, яка здійснила (здійснює) таке будівництво, припис про усунення порушень вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил з визначенням строку для добровільного виконання припису. У разі якщо особа в установлений строк добровільно не виконала вимоги, встановлені у приписі, орган державного архітектурно-будівельного контролю подає позов до суду про знесення самочинно збудованого об`єкта та компенсацію витрат, пов`язаних з таким знесенням. За рішенням суду самочинно збудований об`єкт підлягає знесенню з компенсацією витрат, пов`язаних зі знесенням об`єкта, за рахунок особи, яка здійснила (здійснює) таке самочинне будівництво.
З вищенаведеного слідує, що у разі виявлення уповноваженим органом державного архітектурно-будівельного контролю факту самочинного будівництва об`єкта, перебудова якого з метою усунення істотного відхилення від проекту або усунення порушень законних прав та інтересів інших осіб, істотного порушення будівельних норм є неможливою, орган державного архітектурно-будівельного контролю видає відповідний припис про усунення порушень для його добровільного виконання, що є обов`язковою передумовою для звернення органу державного архітектурно-будівельного контролю до суду з позовом про знесення самочинного будівництва.
Твердження позивача про те, що оскільки договір оренди земельної ділянки між Запорізькою міською радою та ТОВ «РЕНТА ЛЮКС» не укладався, відповідач використовує земельну ділянку без правовстановлюючих документів, що свідчить про наявність ознак самочинного будівництва на земельній ділянці, що не була відведена у встановленому порядку для цієї мети, є безпідставними, оскільки як встановлено судом вище, будівництво автозаправної станції було здійснено та введено в експлуатацію іншою юридичною особою у 2000 році. Право власності на автозаправну станцію набуто та зареєстровано ТОВ «РЕНТА ЛЮКС» у 2020 році.
Наявне у матеріалах справи листування структурних підрозділів Запорізької міської ради з Департаментом Державної архітектурно-будівельної інспекції у Запорізькій області, та Акт обстеження (огляду) об`єкта будівництва, копії яких надано позивачем в матеріали справи, складені у 2018 2019 роках, тобто до набуття відповідачем права власності на об`єкт нерухомості.
Доказів того, що ТОВ «РЕНТА ЛЮКС» здійснювало нове будівництво чи переобладнання об`єкту нерухомості за адресою: м. Запоріжжя, вул. Олімпійська, 7-А, позивачем суду не надано.
У зв`язку із цим, доводи про порушення ТОВ «РЕНТА ЛЮКС» вимог будівельних норм при будівництві автозаправної станції та про наявність порушень правил безпеки у зв`язку із її розташуванням є такими, що не відповідають реальним обставинам справи та не підтверджені належними доказами.
Відповідачем надано в матеріали справи копію Експертного висновку протипожежного стану об`єкта № 275/19 від 05.08.2019 (т. 1, а.с. 202-204), наданого ТОВ "Сонар-Плюс" (ліцензія Державної служби України з надзвичайних ситуацій, серія АЕ №291888 від 05.09.2014) на замовлення ФОП ОСОБА_1 , згідно з яким проведеною експертизою протипожежного стану АЗС за адресою: м. Запоріжжя, вул. Олімпійська, 7-А порушень вимог діючих норм та правил у сфері пожежної безпеки не виявлено.
Відповідно до листа Головного управління Держпраці у Запорізькій області від 28.10.2019 № 08/02.6-21/9220 (т. 1, а.с. 214) в Державному реєстрі об`єктів підвищеної небезпеки зареєстрована декларація безпеки АЗС за адресою: м. Запоріжжя, вул. Олімпійська, буд. 7-А.
Головним управлінням ДСНС України у Запорізькій області в листі від 18.04.2022 вих. № 53004-1461/5302-3 на адресу ТОВ «РЕНТА ЛЮКС» (т. 1, а.с. 220) надано інформацію щодо здійснення реєстрації декларації відповідності матеріально-технічної бази вимогам законодавства з питань пожежної безпеки від 18.04.2022 за № 23-180422-00016 на АЗС ТОВ «РЕНТА ЛЮКС», що розташована за адресою: м. Запоріжжя, вул. Олімпійська, буд. 7-А.
26.04.2022 ТОВ «ГРОСС ТРЕЙДІНГ», яке згідно з укладеним із ТОВ «РЕНТА ЛЮКС» договором оренди АЗС № 0610/2 від 06.10.2020 (т. 1, а.с. 222-225) є орендарем автозаправної станції за вказаною адресою, укладено з Аварійно-рятувальним загоном спеціального призначення Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Запорізькій області Договір № 27 на постійне та обов`язкове аварійно-рятувальне обслуговування АЗС, в тому числі за адресою: м. Запоріжжя, вул. Олімпійська, буд. 7-А.
Відповідачем також укладено договір № 0694.115.ЦС-22 від 22.03.2022 обов`язкового страхування цивільно-правової відповідальності у зв`язку із експлуатацією об`єкта підвищеної небезпеки (т.1, а.с. 221).
Приписами статті 13 Конституції України передбачено, що держава забезпечує захист прав усіх суб`єктів права власності і господарювання, соціальну спрямованість економіки. Усі суб`єкти права власності рівні перед законом.
Статтею 41 Конституції України зокрема встановлено, що кожен має право володіти, користуватися і розпоряджатися своєю власністю, результатами своєї інтелектуальної, творчої діяльності. Ніхто не може протиправно позбавлений права власності. Право приватної власності є непорушним. Примусове відчуження об`єктів права приватної власності може бути застосоване лише як виняток з мотивів суспільної необхідності, на підставі і в порядку, встановлених законом, та за умови попереднього і повного відшкодування їх вартості.
Згідно зі статтею 1 Першого протоколу до Конвенції про захист прав людини та основоположних свобод, кожна фізична та юридична особа має право мирно володіти своїм майном. Ніхто не може бути позбавлений своєї власності інакше як в інтересах суспільства і на умовах, передбачених законом і загальним принципами міжнародного права.
Щодо мети втручання, то стаття 1 Першого протоколу до Конвенції допускає можливість втручання у право на мирне володіння майном виключно «в інтересах суспільства».
Крім того, одним із суттєвих елементів принципу верховенства права є принцип юридичної визначеності, який має різні прояви. Зокрема, він є одним з визначальних принципів «доброго врядування» і «належної адміністрації» (встановлення процедури і її дотримання), частково співпадає з принципом законності (чіткість і передбачуваність закону, вимоги до «якості» закону).
У своїй діяльності ЄСПЛ керується принципом пропорційності, як дотримання справедливого балансу між потребами загальної суспільної ваги та потребами збереження фундаментальних прав особи, враховуючи те, що заінтересована особа не повинна нести непропорційний та надмірний тягар. Конкретному приватному інтересу повинен протиставлятися інший інтерес, який може бути не лише публічним (суспільним, державним), але й іншим приватним інтересом, тобто повинен існувати спір між двома юридично рівними суб`єктами, кожен з яких має свій приватний інтерес, перебуваючи в цивільно-правовому полі.
У рішенні Європейського суду з прав людини від 20.10.2011 у справі "Рисовський проти України" Суд підкреслив особливу важливість принципу "належного урядування". Він передбачає, що у разі, коли йдеться про питання загального інтересу, зокрема, якщо справа впливає на такі основоположні права людини як майнові, державні органи повинні діяти вчасно та в належний і якомога послідовніший спосіб (рішення Європейського суду з прав людини у справах "Беєлер проти Італії", "Онер`їлдіз проти Туреччини", "Megadat.com S.r.l. проти Молдови", "Москаль проти Польщі").
Зокрема, на державні органи покладено обов`язок запровадити внутрішні процедури, які посилять прозорість і ясність їхніх дій, мінімізують ризик помилок ("Лелас проти Хорватії", "Тошкуце та інші проти Румунії") і сприятимуть юридичній визначеності у правовідносинах, які зачіпають майнові інтереси ("Онер`їлдіз проти Туреччини" та "Беєлер проти Італії").
Згідно з рішенням ЄСПЛ у справі Спорронґ і Льоннрот проти Швеції від 23 вересня 1982 року будь-яке втручання у права особи передбачає необхідність сукупності таких умов: втручання повинне здійснюватися згідно із законом, воно повинне мати легітимну мету та бути необхідним у демократичному суспільстві. Якраз необхідність у демократичному суспільстві і містить у собі конкуруючий приватний інтерес; зумовлюється причинами, що виправдовують втручання, які, у свою чергу мають бути відповідними і достатніми; для такого втручання має бути нагальна суспільна потреба, а втручання - пропорційним законній меті.
На підставі всього вищевикладеного, суд дійшов до висновку про недоведеність наявності факту самочинного будівництва об`єкта нерухомості та відсутність правових підстав для втручання у зареєстроване право власності відповідача на автозаправну станцію, розташовану за адресою: АДРЕСА_1 , шляхом її знесення.
Таким чином заявлений позивачем позов є необґрунтованим та недоведеним, тому у його задоволенні судом відмовляється.
Згідно з положеннями статті 129 ГПК України витрати зі сплати судового збору покладаються на позивача.
Керуючись ст.ст. 129, 232, 233, 236 - 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд
ВИРІШИВ :
У задоволенні позову відмовити.
Повне рішення складено та підписано 25.01.2023.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення суду може бути оскаржено впродовж двадцяти днів з дня складання повного судового рішення у порядку, встановленому ст. 257 Господарського процесуального кодексу України.
Суддя О.С. Боєва
Суд | Господарський суд Запорізької області |
Дата ухвалення рішення | 11.01.2023 |
Оприлюднено | 26.01.2023 |
Номер документу | 108580092 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах щодо права власності чи іншого речового права на нерухоме майно (крім землі) про приватну власність щодо самочинного будівництва |
Господарське
Господарський суд Запорізької області
Боєва О.С.
Господарське
Центральний апеляційний господарський суд
Кузнецов Вадим Олександрович
Господарське
Центральний апеляційний господарський суд
Кузнецов Вадим Олександрович
Господарське
Центральний апеляційний господарський суд
Кузнецов Вадим Олександрович
Господарське
Центральний апеляційний господарський суд
Кузнецов Вадим Олександрович
Господарське
Центральний апеляційний господарський суд
Кузнецов Вадим Олександрович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні