ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
24 січня 2023 року м.ЧернігівСправа № 620/8510/22
Чернігівський окружний адміністративний суд у складі:
Головуючого судді Клопота С.Л.
розглянувши у спрощеному позовному провадженні без повідомлення (виклику) сторін справу за адміністративним позовом Керівника Чернігівської окружної прокуратури в інтересах держави Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Чернігівській області до Відділу освіти Ріпкинської селищної ради Чернігівського району Чернігівської області, Ріпкинського закладу дошкільної освіти «Колосок» Ріпкинської селищної ради про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії ,
У С Т А Н О В И В:
Керівник Чернігівської окружної прокуратури в інтересах держави звернувся до суду з адміністративним позовом до Відділу освіти Ріпкинської селищної ради Чернігівського району Чернігівської області та просить: визнати бездіяльність Відділу освіти Ріпкинської селищної ради з питань додержання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки щодо незабезпечення готовності до використання захисної споруди протиправною та зобов`язати вжити заходів щодо приведення в належний технічний стан та готовність до укриття населення захисної споруди цивільного захисту - протирадіаційного укриття №94291.
Свої вимоги обґрунтовує тим, що за результатами проведеної перевірки дотримання відповідачем вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки були виявлені порушення, що створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей, що є підставою для застосування до відповідача заходів реагування в порядку пункту 1 частини першої статті 70 Кодексу цивільного захисту України.
Ухвалою судді від 29.11.2022 відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику), установлено відповідачу 15-денний строк з дня отримання вказаної ухвали для подання відзиву на позов.
У встановлений судом строк від відповідача надійшов відзив на позов, у якому він позовні вимоги не визнав, просив відмовити у їх задоволенні.
Представником позивача надано відповідь на відзив, у якій підтримано свою правову позицію та зазначено, що відсутність доказів усунення відповідачем порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей, свідчить про обґрунтованість застосування до нього заходів реагування у вигляді зупинення експлуатації будівлі.
Розглянувши подані документи і матеріали, з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд вважає, що позов належить задовольнити повністю, зважаючи на таке.
Судом встановлено, що упродовж 2020-2021 років Чернігівським районним управлінням ГУ ДСНС України у Чернігівській області проведено планові (позапланові) заходи державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктами господарювання, зокрема Ріпкинський заклад дошкільної освіти «Колосок» Ріпкинської селищної ради, в якому розташована захисна споруда - протирадіаційне укриття № 94291, вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки.
Згідно з Актами та приписами про усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, складеними за результатами нагляду, балансоутримувачем не забезпечено готовність до використання за призначенням протирадіаційного укриття.
Вказана захисна споруда знаходиться в «не готовому» стані, а тому не може бути використана для перебування в ній людей, у тому числі дітей, що свідчить про невиконання балансоутримувачем вимог ч. 8 ст. 32 Кодексу цивільного захисту України та п.10 Порядку, а також вимог вказаних приписів органів ДСНС України.
В ході проведених перевірок встановлено низку порушень стандартів та нормативів у сфері техногенної та пожежної безпеки, Кодексу цивільного захисту України, Правил Пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України № 1417 від 30.12.2014 (далі - ППБУ).
За результатами проведеного, на підставі наказу начальника Управління ДСНС України у Чернігівській області № 317 від 12.12.2019 про проведення позапланових перевірок у закладах освіти у період з 13.01.2020 до 14.01.2020, нагляду (контролю) складено Акт № 2, відповідно до якого виявлено наступні порушення вимог законодавства:
- будівлю дошкільного навчального закладу не обладнано системою протипожежного захисту (системою пожежної сигналізації) (пропонується з 27.04.2018);
- будівлю дошкільного навчального закладу не обладнано системою протипожежного захисту (системою керування евакуюванням людей в частині системи оповіщення про пожежу та покажчиків напрямку руху) (пропонується 3 27.04.2018);
- дерев`яні елементи горищного покриття будівлі дошкільного навчального закладу не оброблені засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності (пропонується з 27.04.2018);
- працівники дошкільного навчального закладу не забезпечені засобами індивідуального захисту органів дихання;
- стаціонарні зовнішні пожежні сходи, сходи на перепадах висот і огорожі на покриттях будівлі дошкільного навчального закладу несправні та непофарбовані;
зовнішні відкриті сходи дошкільного навчального закладу не забезпечені захистом від обледеніння;
- з`єднання відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів у відгалужувальних коробках в коридорах та приміщеннях 1-го та 2-го поверхах будівлі дошкільного навчального закладу виконано не за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів (пропонується з 27.04.2018);
- не проведено перевірку захисту від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів у дошкільному навчальному закладі;
- у коридорах 1-го та 2-го поверхів на шляхах евакуації будівлі дошкільного навчального закладу покриття підлоги виконано з матеріалів з невизначеними показниками щодо токсичності продуктів горіння, димоутворювальної здатності та групи поширення полум`я;
- не проведено технічне обслуговування пожежного кран-комплекту шляхом пуску води з реєстрацією результатів перевірки у спеціальному журналі обліку технічного обслуговування;
- не пройшли функціональне навчання керівник дошкільного навчального закладу та заступники, функціональні обов`язки яких пов`язані із забезпеченням цивільного захисту;
- не створено об`єктові формування цивільного захисту з обслуговування захисних споруд або не призначено осіб, відповідальних за обслуговування та експлуатацію фонду захисних споруд;
- забезпечити захисну споруду табличками позначення та покажчиками маршруту руху;
- забезпечити захисну споруду первинними засобами пожежогасіння;
- забезпечити захисну споруду системою внутрішнього протипожежного водопостачання;
- обладнати захисну споруду системою пожежної автоматики і сигналізації;
- привести технічний стан захисної споруди відповідно до вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту;
- захистити захисну споруду від підтоплення і затоплення ґрунтовими, поверхневими, технологічними та стічними водами;
- експлуатацію та утримання електрообладнання захисної споруди організувати згідно з нормами чинного законодавства у сфері улаштування електроустановок;
- привести у належний стан комунікації, інженерні мережі, інженерне та спеціальне обладнання, системи життєзабезпечення;
- системи водопостачання, каналізації і опалення захистити від корозії;
- інженерні комунікації захисної споруди пофарбувати відповідно до їх призначення;
- забезпечити ведення документації захисної споруди, у якій відобразити відомості про терміни і результати проведених оглядів, обстежень та випробувань, поточних та капітальних ремонтів;
- визначити формування цивільного захисту з обслуговування захисної споруди;
- забезпечити захисну споруду необхідним майном та засобами на розрахункову чисельність населення, що підлягає укриттю;
- забезпечити захисну споруду лікарськими та медичними виробами; забезпечити герметичність та дотримання температурно- вологісного режиму захисної споруди;
- провести щорічну перевірку на герметичність;
- провести щорічну перевірку та обслуговування систем каналізації; погодити використання сховища у режимі протирадіаційного укриття ДСНС;
- розробити план консервації та збереження спеціального обладнання, інженерних мереж та систем життєзабезпечення;
- забезпечити захисну споруду системами зв`язку;
- привести технічний стан приміщень захисної споруди і їх ремонт відповідно до чинних положень про проведення планово-попереджувальних ремонтів будівель і споруд.
Перелічені акт та припис вручені завідувачу Ріпкинським дошкільним закладом (ясла-садком) № 2 «Колосок» директору Кривопуск О.М. до відома та виконання, що підтверджується її підписом, припис не оскаржено.
Відповідно до припису № 2 від 14.01.2020 встановлено строк виконання заходів, на усунення кожного окремого порушення до 14.03.2020, проте вказані порушення на даний час залишаються не усунутими.
На виконання п. 2 розділу VI наказу Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, затверджених наказом МВС України № 579 від 09.07.2018 «Про затвердження вимог з питань використання та обліку фонду захисних споруд цивільного захисту» у 2021 році балансоутримувачем здійснено оцінку стану готовності захисної споруди, про що 27.05.2021 складено Акт оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту (протирадіаційного укриття) № 94291 за підписами заступника Ріпкинського селищного голови з питань виконавчих органів ради, начальника відділу ЖКГ, благоустрою, архітектури та будівництва Ріпкинської селищної ради, головного спеціаліста з питань архітектури та містобудування відділу ЖКГ, благоустрою, архітектури та будівництва Ріпкинської селищної ради, головного інспектора ВЗНС Чернігівського РУ ГУ ДСНС України у Чернігівській області.
За результатами проведеної оцінки встановлено, що ПРУ група - 4, місткість 320 осіб, загальною площею 222 кв.м., вбудована в будівлю; з обмежено працездатним технічним станом; незадовільним санітарним станом, приміщення затоплюється; з одним входом; система вентиляції відсутня; система водопостачання, каналізаційна система та система опалення не передбачені проектом; система електропостачання та електроосвітлення, система зв`язку та оповіщення відсутні; автоматичні системи пожежогасіння та сигналізації не передбачено проектом. Загальний висновок за результатами оцінки - станом на 27.05.2021 протирадіаційне укриття № 94291 оцінюється як «не готове» (затоплюється) до використання за призначенням. Спеціальний висновок щодо подальшого використання захисної споруди: провести поточний ремонт приміщень та систем життєзабезпечення; привести ПРУ у відповідність вимогам Інструкції щодо утримання та експлуатації захисних споруд, затвердженої наказом МВС України від 09.07.2018 № 579.
Згідно рішення Ріпкинської селищної ради другої сесії восьмого скликання від 24.12.2020 «Про прийняття повноважень засновника закладів та установ освіти» на підставі рішення тридцятої сесії сьомого скликання селищної ради від 19.11.2020 «Про безоплатне прийняття до комунальної власності Ріпкинської територіальної громади бюджетних установ, комунальних закладів та майна спільної власності територіальних громад сіл, селищ Ріпкинського району» затверджено передавальні акти матеріальних цінностей закладів та установ, визначених пунктами 1-14 цього рішення (п. 13 - Ріпкинський заклад дошкільної освіти «Колосок» Ріпкинської селищної ради) та закріплено визначений цими актами перелік майна на праві оперативного управління за Відділом освіти Ріпкинської селищної ради. Це також підтверджується Передавальним актом балансових рахунків, матеріальних цінностей та активів № 1 від Ріпкинської селищної ради до Відділу освіти Ріпкинської селищної ради по Ріпкинських дошкільних закладах: ЗДО «Колосок» й ін. та додатком до передавального акту основних засобів по ЗДО «Колосок».
Таким чином, встановлено, що на протязі тривалого часу зазначений навчальний заклад функціонує з суттєвими порушеннями вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, проте керівництвом закладу, яке є балансоутримувачем не вжито належних заходів щодо їх усунення, у тому числі приведення у готовність до використання захисної споруди, що унеможливлює використання протирадіаційного укриття № 94291 за призначенням в умовах воєнного стану.
Вищевикладене підтверджує, що вказані порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки носять довготривалий характер, оскільки вони не усуваються відповідальними за це суб`єктами протягом тривалого часу, а також не були усунуті у встановлені приписами строки, отже, встановлено бездіяльність Відділу освіти Ріпкинської селищної ради як балансоутримувача зазначеної захисної споруди.
Таким чином, люди, в першу чергу діти, яким ніде укритися через неготовність захисної споруди до використання, перебувають в умовах реальної загрози життю та отримання травм чи шкоди своєму здоров`ю через невиконання та ігнорування уповноваженими посадовими особами вимог законодавства з питань пожежної і техногенної безпеки, цивільного захисту. Усунення виявлених порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки попередить виникнення надзвичайної ситуації, а у разі її виникнення обмежить настання невідворотних наслідків.
Враховуючи наведене та те, що відповідач самостійно не усунув виявлені порушення, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей, позивач звернувся до суду з відповідним адміністративним позовом.
Надаючи правову оцінку обставинам справи, суд зазначає таке.
Згідно вимог п. 24 ч. 1 ст. 2 Кодексу цивільного захисту України надзвичайна ситуація - обстановка на окремій території чи суб`єкті господарювання на ній або водному об`єкті, яка характеризується порушенням нормальних умов життєдіяльності населення, спричинена катастрофою, аварією, пожежею, стихійним лихом, епідемією, епізоотією, епіфітотією, застосуванням засобів ураження або іншою небезпечною подією, що призвела (може призвести) до виникнення загрози життю або здоров`ю населення, великої кількості загиблих і постраждалих, завдання значних матеріальних збитків, а також до неможливості проживання населення на такій території чи об`єкті, провадження на ній господарської діяльності.
Відповідно до вимог п. 3.1 Національного класифікатору ДК 019:2010 «Класифікатор надзвичайних ситуацій», затвердженого наказом Держспоживстандарту України від 11.10.2010 №457 (далі - Класифікатор), надзвичайна ситуація - порушення нормальних умов життя та діяльності людей на окремій території чи об`єкті на ній або на водному об`єкті, спричинене аварією, катастрофою, стихійним лихом чи іншою небезпечною подією, зокрема епідемією, епізоотією, епіфітотією, пожежею, що призвело (може призвести) до виникнення великої кількості постраждалих, загрози життю та здоров`ю людей, їх загибелі, значних матеріальних утрат, а також до неможливості проживання населення на території чи об`єкті, ведення там господарської діяльності.
Згідно вимог п. 4 ч. 1 ст. 2 Кодексу цивільного захисту України аварія - небезпечна подія техногенного характеру, що спричинила ураження, травмування населення або створює на окремій території чи території суб`єкта господарювання загрозу життю або здоров`ю населення та призводить до руйнування будівель, споруд, обладнання і транспортних засобів, порушення виробничого або транспортного процесу чи спричиняє наднормативні, аварійні викиди забруднюючих речовин та інший шкідливий вплив на навколишнє природне середовище.
Відповідно до пп. 3.3 п. 3 Класифікатору аварія - небезпечна подія техногенного характеру, що спричинила ураження, травмування та/чи загибель людей або створює на об`єкті чи окремій території загрозу життю та здоров`ю людей і призводить до руйнування будівель, споруд, устаткування і транспортних засобів, порушення виробничого або транспортного процесу чи завдає шкоди довкіллю.
Згідно вимог п. 25 ч. 1 ст. 2 Кодексу цивільного захисту України небезпечна подія - подія, у тому числі катастрофа, аварія, пожежа, стихійне лихо, епідемія, епізоотія, епіфітотія, яка за своїми наслідками становить загрозу життю або здоров`ю населення чи призводить до завдання матеріальних збитків.
Розділом 4 Класифікатору визначено, що надзвичайна ситуація техногенного характеру - порушення нормальних умов життя та діяльності людей на окремій території чи об`єкті на ній або на водному об`єкті унаслідок транспортної аварії (катастрофи), пожежі, вибуху, аварії з викиданням (загрозою викидання) небезпечних хімічних, радіоактивних і біологічно небезпечних речовин, раптового руйнування споруд; аварії в електроенергетичних системах, системах життєзабезпечення, системах телекомунікацій, на очисних спорудах, у системах нафтогазового промислового комплексу, гідродинамічних аварій тощо.
У розділі 6 Класифікатору зазначені коди надзвичайних ситуацій у наслідок пожеж та вибухів.
Згідно визначення ДСТУ 2272-06 «Пожежна безпека. Терміни та визначення основних понять» небезпечним чинником пожежі є прояв пожежі, що призводить чи може призвести до опечення, отруєння леткими продуктами згоряння або піролізу, травмування чи загибелі людей та (або) до заподіяння матеріальних, соціальних, екологічних збитків. До небезпечних факторів пожежі належать; підвищена температура, задимлення, погіршення складу газового середовища.
Відповідно до вимог п. 33 ч. 1 ст. 2 Кодексу цивільного захисту України пожежна безпека - відсутність неприпустимого ризику виникнення і розвитку пожеж та пов`язаної з ними можливості завдання шкоди живим істотам, матеріальним цінностям і довкіллю.
Таким чином, пожежі відносяться до надзвичайних ситуацій, а загроза життю та здоров`ю людей виникає не лише при наявності порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що безпосередньо можуть до неї призвести, але й при наявності інших порушень по нездійсненню заходів щодо захисту людей від шкідливого впливу небезпечних чинників при вже виниклій пожежі.
Відповідно до ст. 1 Закону «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.
Положенням про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 16.12.2015 №1052, визначено, що ДСНС України є центральним органом виконавчої влади, який реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, а також гідрометеорологічної діяльності. Одним з основних завдань ДСНС України є здійснення державного нагляду (контролю) за додержанням та виконанням вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки, цивільного захисту, за діяльністю аварійно-рятувальних служб.
Відповідно до Положення про Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Чернігівській області, затвердженого наказом ДСНС України від 04.02.2013 №3 (у редакції наказу ДСНС України від 29.03.2021 №167), ГУ ДСНС України у Чернігівській області є територіальним органом Державної служби України з надзвичайних ситуацій, уповноваженим на забезпечення реалізації державної політики у сферах цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб.
Правила пожежної безпеки в Україні затверджені наказом Міністерства внутрішніх справ України від 30.12.2014 №1417, зареєстровані в Міністерстві юстиції України 05.03.2015 за №252/26697 (далі - Правила), та є обов`язковими для виконання суб`єктами господарювання, органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування (далі - підприємства), громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, які перебувають в Україні на законних підставах. Правила встановлюють загальні вимоги з пожежної безпеки до будівель, споруд різного призначення та прилеглих до них територій, іншого нерухомого майна, обладнання, устаткування, що експлуатуються, будівельних майданчиків, а також під час проведення робіт з будівництва, реконструкції, реставрації, капітального ремонту, технічного переоснащення будівель та споруд (п. 1, 2 Розділу І Правил).
Пожежна безпека повинна забезпечуватися шляхом проведення організаційних заходів та технічних засобів, спрямованих на запобігання пожежам, забезпечення безпеки людей, зниження можливих майнових втрат і зменшення негативних екологічних наслідків у разі їх виникнення, створення умов для успішного гасіння пожеж. Особи, відповідальні за забезпечення пожежної безпеки на підприємствах та об`єктах, їх права та обов`язки визначаються відповідно до законодавства (п. 4, 5 Розділу І Правил).
Відповідно до частин першої та другої статті 64 Кодексу цивільного захисту України, центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, уповноважений організовувати та здійснювати державний нагляд (контроль) щодо виконання вимог законів та інших нормативно-правових актів з питань техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту і діяльності аварійно-рятувальних служб. Центральний орган виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, реалізує повноваження безпосередньо і через свої територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення.
Відділ у своїй діяльності керується Конституцією України, законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України, іншими нормативними актами, рішеннями селищної ради та її виконавчого комітету і цим Положенням (п. 1.3. Положення).
Відділ освіти відповідно до визначних повноважень, вирішує наступні завдання: забезпечує доступність та безоплатне здобуття дошкільної, початкової, базової та повної загальної середньої освіти, позашкільної освіти; організовує закупівлю товарів, робіт, послуг у підпорядкованих йому закладах освіти; здійснює контроль за фінансово-господарською діяльністю закладів освіти (підпункти 2.2.2., 2.3.13., 2.3.18. Положення).
Відповідно до п. 3.2. Положення відділ має право вносити до Ріпкинської селищної ради пропозиції щодо фінансування закладів освіти, брати безпосередню участь у формуванні бюджету в частині забезпечення освітньої галузі.
Статтею 32 Закону України «Про місцеве самоврядування» визначено, що до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать: повноваження і щодо управління закладами освіти, охорони здоров`я, культури, фізкультури і спорту, оздоровчими закладами, молодіжними підлітковими закладами за місцем проживання, організація їх матеріально-технічного та фінансового забезпечення.
Згідно зч. 1 ст. 17 Закону України «Про місцеве самоврядування» відносини органів місцевого самоврядування з підприємствами, установами та організаціями, що перебувають у комунальній власності відповідних територіальних громад, будуються на засадах їх підпорядкованості, підзвітності та підконтрольності органам місцевого самоврядування.
Відповідно до пунктів 23-28 ч. 2 ст. 19 Кодексу цивільного захисту України (далі - КЦЗ України) до повноважень органів місцевого самоврядування у сфері цивільного захисту належить організація виконання вимог законодавства щодо створення, використання, утримання та реконструкції фонду захисних споруд цивільного захисту; визначення потреби фонду захисних споруд цивільного захисту; планування та організація роботи з дообладнання або спорудження в особливий період підвальних та інших заглиблених приміщень для укриття населення; прийняття рішень про подальше використання захисних споруд цивільного захисту державної та комунальної власності; організація обліку фонду захисних споруд цивільного захисту та контроль за утриманням та станом готовності захисних споруд цивільного захисту.
Статтею 20 КЦЗ України встановлено, що до завдань і обов`язків суб`єктів господарювання у сфері цивільного захисту, серед інших, належить забезпечення дотримання вимог законодавства щодо створення, зберігання, утримання, використання та реконструкції захисних споруд цивільного захисту; здійснення обліку захисних споруд цивільного захисту, які перебувають на балансі (утриманні); забезпечення виконання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, а також виконання вимог приписів, постанов та розпоряджень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки тощо.
Відповідно до ч. 8 ст. 32 КЦЗ України утримання захисних споруд цивільного захисту у готовності до використання за призначенням здійснюється суб`єктами господарювання, на балансі яких вони перебувають (у тому числі споруд, що не увійшли до їх статутних капіталів у процесі приватизації (корпоратизації), за рахунок власних коштів.
Частиною ч. 2 ст. 51 та ч. З ст. 55 КЦЗ України забезпечення техногенної та пожежної безпеки суб`єкта господарювання покладається на керівників та власників таких суб`єктів господарювання.
Згідно з п. 10 Порядку створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №138 від 10.03.2017 (далі - Порядок), балансоутримувач забезпечує утримання захисних споруд та інших споруд, що повинні використовуватися для укриття населення, а також підтримання їх у стані, необхідному для приведення у готовність до використання за призначенням відповідно до вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд.
Пунктом 12 Порядку передбачено здійснення контролю за готовністю захисних споруд цивільного захисту до використання за призначенням забезпечує ДСНС разом з відповідними органами та підрозділами цивільного захисту, місцевими держадміністраціями.
Відповідно до п. 2 розділу VI наказу Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, затверджених наказом МВС України № 579 від 09.07.2018 «Про затвердження вимог з питань використання та обліку фонду захисних споруд цивільного захисту», для забезпечення готовності захисних споруд до використання за призначенням їх балансоутримувачі здійснюють оцінку стану їх готовності, організовують періодичні огляди стану захисних споруд, перевірку працездатності їх основного обладнання, планують і проводять технічне обслуговування обладнання та систем життєзабезпечення захисних споруд. Оцінка стану готовності захисних споруд (далі - оцінка стану готовності) здійснюється щороку з метою виявлення недоліків у стані утримання та експлуатації захисних споруд, передбачення заходів щодо приведення захисної споруди в готовність до використання за призначенням.
Ураховуючи викладене, дотримання вимог законодавства щодо забезпечення техногенної та пожежної безпеки у Ріпкинському закладі дошкільної освіти «Колосок» Ріпкинської селищної ради, насамперед щодо приведення у стан готовності протирадіаційного укриття, має здійснювати балансоутримувач - Відділ освіти Ріпкинської селищної ради.
Судом встановлено, що під час проведення позапланової перевірки позивачем виявлено та зафіксовано в акті перевірки порушення відповідачем вимог законодавства у сферах пожежної та техногенної безпеки, що створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей, що стало підставою для звернення позивача до суду із даним позовом у передбачений Кодексом адміністративного судочинства України строк.
Відповідно до частини першої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Враховуючи вищенаведене, суд вважає, що наявні правові підстави для задоволення позову.
Відповідно до частини другої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.
Керуючись статтями 227, 241-246, 250, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов Керівника Чернігівської окружної прокуратури в інтересах держави Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Чернігівській області (вул.Шевченка, буд.1, м.Чернігів,14000) до Відділу освіти Ріпкинської селищної ради Чернігівського району Чернігівської області (вул.Святомиколаївська, буд.92, смт Ріпки,Чернігівська область,15000), Ріпкинського закладу дошкільної освіти «Колосок» Ріпкинської селищної ради (вул. Суворова, 46, смт Ріпки Чернігівська область, 15000, код ЄДРПОУ 34404885) про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити у повному обсязі.
Визнати бездіяльність Відділу освіти Ріпкинської селищної ради з питань додержання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки щодо незабезпечення готовності до використання захисної споруди протиправною.
Зобов`язати Відділ освіти Ріпкинської селищної ради вжити заходів щодо приведення в належний технічний стан та готовність до укриття населення захисної споруди цивільного захисту - протирадіаційного укриття №94291.
Рішення суду може бути оскаржене до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня виготовлення повного тексту. Апеляційна скарга, з урахуванням положень підпункту 15.5 пункту 15 Розділу VII ''Перехідні положення'' Кодексу адміністративного судочинства України, подається до адміністративного суду апеляційної інстанції.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Повний текст рішення виготовлено 24 січня 2023 року.
Суддя С.Л. Клопот
Суд | Чернігівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 24.01.2023 |
Оприлюднено | 30.01.2023 |
Номер документу | 108590478 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо цивільного захисту |
Адміністративне
Чернігівський окружний адміністративний суд
Клопот С.Л.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні