Постанова
від 24.01.2023 по справі 822/1942/16
КАСАЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД ВЕРХОВНОГО СУДУ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

24 січня 2023 року

м. Київ

справа №822/1942/16

касаційне провадження № К/9901/39463/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Бившевої Л.І.,

суддів: Пасічник С.С., Ханової Р.Ф.,

розглянув у порядку спрощеного провадження без повідомлення сторін касаційну скаргу Державної податкової інспекції у місті Хмельницькому ГУ ДФС у Хмельницькій області (далі - відповідач, скаржник, Інспекція) на постанову Хмельницького окружного адміністративного суду від 16.11.2016 (головуючий суддя - Козачок С.І.) та ухвалу Вінницького апеляційного адміністративного суду від 19.01.2017 (головуючий суддя - Матохнюк Д.Б., судді - Сапальова Т.В. Боровицький О. А.) у справі за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Трієра Сторедж» (далі - ТОВ «Трієра Сторедж», позивач, Товариство) до Державної податкової інспекції у місті Хмельницькому Головного управління ДФС у Хмельницькій області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення та зобов`язання вчинити дії,

УСТАНОВИВ:

ТОВ "Трієра Сторедж" звернулось до суду з адміністративним позовом до Державної податкової інспекції у місті Хмельницькому Головного управління ДФС у Хмельницькій області, у якому з урахуванням заяви про зменшення позовних вимог від 16.11.2016 просив визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення - рішення форми "В3" від 05.05.2016 №0000701202 в частині невизнання права платника на отримання бюджетного відшкодування податку на додану вартість у розмірі 56803,00 грн. Також позивач просив зобов`язати відповідача надати відповідному органу казначейства висновок стосовно права ТОВ "Трієра Сторедж" на відшкодування з бюджету 56803,00 грн. податку на додану вартість (далі - ПДВ).

В обґрунтування позовних вимог Товариство вказувало про те, що відповідачем зроблений протиправний висновок про порушення позивачем норм податкового кодексу України, що виключає його право на одержання бюджетного відшкодування. На думку позивача, ним правомірно сформований податковий кредит та заявлене бюджетне відшкодування, у зв`язку з чим податкове повідомлення-рішення є протиправним та підлягає скасуванню.

Хмельницький окружний адміністративний суд постановою від 16.11.2016 позовні вимоги задовольнив: визнав протиправним та скасував податкове повідомлення - рішення форми "В3" від 05.05.2016 №0000701202 в частині відсутності права на отримання бюджетного відшкодування податку на додану вартість у розмірі 56803,00 грн.; зобов`язав Інспекцію подати відповідному органу Державної казначейської служби України висновок стосовно права ТОВ "Трієра Сторедж" на відшкодування з бюджету 56803,00 грн. податку на додану вартість.

Рішення суду першої інстанції мотивоване тим, що що позивачем правомірно заявлено до бюджетного відшкодування суму ПДВ у розмірі 99833,79 грн., оскільки норми статті 200 Податкового кодексу України (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) (далі - ПК України) не встановлюють залежності виникнення права на бюджетне відшкодування від факту надання послуг (виконання робіт) у тому самому звітному періоді.

Вінницький апеляційний адміністративний суд ухвалою від 27.09.2017 постанову Хмельницького окружного адміністративного суду від 29.03.2017 залишив без змін.

Суд апеляційної інстанції погодився з висновками суду першої інстанції про те, що відповідачем неправомірно позбавлено позивача бюджетного відшкодування податку на додану вартість та права отримати це відшкодування із бюджету за відсутності з його боку порушень законодавства.

Інспекція подала до Вищого адміністративного суду касаційну скаргу, в якій просить скасувати постанову Хмельницького окружного адміністративного суду від 16.11.2016 та ухвалу Вінницького апеляційного адміністративного суду від 19.01.2017 та прийняти нове судове рішення, яким у задоволенні позову відмовити повністю.

В касаційній скарзі скаржник зазначив, що за приписами статті 200 ПК України, в основу розрахунку суми бюджетного відшкодування покладено визначальний принцип декларування суми бюджетного відшкодування податку на додану вартість після дотримання умови щодо здійснення фактичної поставки товарів і послуг та проведення грошових розрахунків їх вартості з постачальниками. Також скаржник вказав на передчасність позовної вимоги про зобов`язання надати до органу казначейства висновок стосовно відшкодування на поточний рахунок позивача 56803,00 грн. посилаючись на те, що процедура відшкодування вказаної суми є неузгодженою.

В своїх запереченнях на касаційну скаргу позивач, посилаючись на законність судових рішень, просить залишити їх без змін.

Вищий адміністративний суд України ухвалою від 16.05.2017 відкрив касаційне провадження у даній справі та витребував матеріали справи з Хмельницького окружного адміністративного суду.

Верховний Суд ухвалою від 23.01.2023 прийняв касаційну скаргу Інспекції до провадження та призначив справу до касаційного розгляду у порядку спрощеного провадження без повідомлення сторін на 24.01.2023.

Верховний Суд, переглядаючи судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги та перевіряючи правильність застосування судами попередніх інстанцій норм матеріального і процесуального права на підставі фактичних обставин справи, виходить з такого.

Суди попередніх інстанцій встановили такі обставини.

На час виникнення спірних правовідносин ТОВ "Трієра Сторедж" перебувало на податковому обліку в Інспекції та було платником податку на додану вартість.

Платником своєчасно подані декларації з ПДВ за грудень 2015 року та за січень 2016 року, а також заявлене бюджетне відшкодування за відповідні періоди.

Відповідачем проведена документальна позапланова виїзна перевірка правомірності нарахування ТОВ "Трієра Сторедж" бюджетного відшкодування податку на додану вартість на розрахунковий рахунок платника у банку за січень 2016 року. За результатами перевірки складений акт №822/15-2/39443164 від 08.04.2016, за висновками якого ТОВ "Трієра Сторедж" завищено суму бюджетного відшкодування ПДВ у січні 2016 року на 100071,00 грн. (рядок 20.2.1 Декларації за січень 2016 року), що є порушенням п. 200.1, абз. "б" п. 200.4 ст. 200 ПК України та наказу Міністерства фінансів України "Про затвердження форм та Порядку заповнення і подання податкової звітності з податку на додану вартість" від 28.01.2016 №21. Також, у акті перевірки було вказано, що ТОВ "Трієра Сторедж" занижено залишок від`ємного значення, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду (рядок 21 Декларації) за січень 2016 року на 99834,00 грн., що є порушенням абз. "в" п. 200.4 ст. 200 ПК України та наказу Міністерства фінансів України "Про затвердження форм та Порядку заповнення і подання податкової звітності з податку на додану вартість" від 28.01.2016 №21.

На підставі висновків акту перевірки Інспекцією було прийняте податкове повідомлення - рішення №0000701202 від 05.05.2016 року, яким позивачу відмовлено у праві на отримання бюджетного відшкодування з податку на додану вартість у розмірі 99834,00 грн. за січень 2016 року.

В подальшому позивачу було відшкодовано з бюджету частину із зазначеної суми у розмірі 43031,00 грн., зважаючи на що позивачем було подане клопотання про зменшення позовних вимог на цю суму коштів.

За визначеннями, наведеними у підпунктах14.1.181, 14.1.18 пункту 14.1 статті 14 ПК України, податковий кредит - це сума, на яку платник податку на додану вартість має право зменшити податкове зобов`язання звітного (податкового) періоду, визначена згідно з розділом V цього Кодексу; бюджетне відшкодування - це відшкодування від`ємного значення податку на додану вартість на підставі підтвердження правомірності сум бюджетного відшкодування податку на додану вартість за результатами перевірки платника, у тому числі автоматичне бюджетне відшкодування у порядку та за критеріями, визначеними у розділі V цього Кодексу.

Порядок визначення суми податку, що підлягає сплаті (перерахуванню) до Державного бюджету України або відшкодуванню з Державного бюджету України (бюджетному відшкодуванню), та строки проведення розрахунків визначено статтею 200 ПК України.

Відповідно до пункту 200.1 статті 200 ПК України сума податку, що підлягає сплаті (перерахуванню) до Державного бюджету України або бюджетному відшкодуванню, визначається як різниця між сумою податкового зобов`язання звітного (податкового) періоду та сумою податкового кредиту такого звітного (податкового) періоду.

Згідно з пунктом 200.2 статті 200 ПК України при позитивному значенні суми, розрахованої згідно з пунктом 200.1 цієї статті, така сума підлягає сплаті (перерахуванню) до бюджету у строки, встановлені цим розділом.

За приписами пункту 200.4 статті 200 ПК України при від`ємному значенні суми, розрахованої згідно з пунктом 200.1 цієї статті, така сума:

- а) враховується у зменшення суми податкового боргу з податку, що виник за попередні звітні (податкові) періоди (у тому числі розстроченого або відстроченого відповідно до цього Кодексу) в частині, що не перевищує суму, обчислену відповідно до пункту 200-1.3 статті 200-1цього Кодексу на момент отримання контролюючим органом податкової декларації, а в разі відсутності податкового боргу;

- б) або підлягає бюджетному відшкодуванню за заявою платника у сумі податку, фактично сплаченій отримувачем товарів/послуг у попередніх та звітному податкових періодах постачальникам таких товарів/послуг або до Державного бюджету України, в частині, що не перевищує суму, обчислену відповідно до пункту 200-1.3 статті 200-1 цього Кодексу на момент отримання контролюючим органом податкової декларації,

- в) та/або зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду.

Відповідності до пункту 200.7 пункту 200 ПК України платник податку, який має право на отримання бюджетного відшкодування та прийняв рішення про повернення суми бюджетного відшкодування, подає відповідному контролюючому органу податкову декларацію та заяву про повернення суми бюджетного відшкодування, яка відображається у податковій декларації.

Пунктом 200.8 статті 200 ПК України передбачено, що до податкової декларації платником податків додаються розрахунок суми бюджетного відшкодування та оригінали митних декларацій.

Відповідно до пункту 33 підрозділу 2 розділу ХХ ПК України за вибором платника податку, який він відображає у заяві, що подається у складі податкової декларації, непогашені залишки сум податку на додану вартість, що були заявлені платниками податку до бюджетного відшкодування за звітні (податкові) періоди до 1 лютого 2015 року, задекларовані до бюджетного відшкодування за звітні (податкові) періоди до 1 лютого 2015 року в рахунок зменшення податкових зобов`язань з податку на додану вартість наступних звітних (податкових) періодів, від`ємне значення суми, розрахованої згідно з пунктом 200.1 статті 200 цього Кодексу, та залишок від`ємного значення попередніх звітних (податкових) періодів після бюджетного відшкодування, задекларовані платниками податку за звітні (податкові) періоди до 1 лютого 2015 року:

- а) або без проведення перевірок, передбачених статтею 200 цього Кодексу, збільшують розмір суми податку, на яку платник має право зареєструвати податкові накладні/розрахунки коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, визначену пунктом 200-1.3 статті 200-1 цього Кодексу, з одночасним збільшенням розміру суми податкового кредиту у податковій декларації за звітний (податковий) період, в якому було здійснено таке збільшення.

- б) або підлягають поверненню платнику у порядку, визначеному статтею 200 Кодексу у редакції, що діяла станом на 31.01.2014.

За правилами пунктів 200.1, 200.2, 200.3, 200.4 статті 200 ПК України сума податку, що підлягає сплаті (перерахуванню) до Державного бюджету України або бюджетному відшкодуванню, визначається як різниця між сумою податкового зобов`язання звітного (податкового) періоду та сумою податкового кредиту такого звітного (податкового) періоду.

При позитивному значенні суми, розрахованої згідно з пунктом 200.1 цієї статті, така сума підлягає сплаті (перерахуванню) до бюджету у строки, встановлені цим розділом.

При від`ємному значенні суми, розрахованої згідно з пунктом 200.1 цієї статті, така сума враховується у зменшення суми податкового боргу з податку, що виник за попередні звітні (податкові) періоди (у тому числі розстроченого або відстроченого відповідно до цього Кодексу), а в разі відсутності податкового боргу - зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду.

Якщо в наступному податковому періоді сума, розрахована згідно з пунктом 200.1 цієї статті, має від`ємне значення, то: а) бюджетному відшкодуванню підлягає частина такого від`ємного значення, яка дорівнює сумі податку, фактично сплаченій отримувачем товарів/послуг у попередніх та звітному податкових періодах постачальникам таких товарів/послуг або до Державного бюджету України, а в разі отримання від нерезидента послуг на митній території України - сумі податкового зобов`язання, включеного до податкової декларації за попередній період за отримані від нерезидента послуги отримувачем послуг; б) залишок від`ємного значення попередніх податкових періодів після бюджетного відшкодування включається до складу сум, що відносяться до податкового кредиту наступного податкового періоду.

Відповідно до пункту 200.6 статті 200 ПК України платник податку може прийняти самостійно рішення про зарахування в повному обсязі належної йому суми бюджетного відшкодування або її частини у зменшення податкових зобов`язань з цього податку, що виникли протягом наступних звітних (податкових) періодів, за наявності умов, передбачених пунктом 200.4 цієї статті. Зазначене рішення відображається платником податку у податковій декларації, яку він подає за результатами звітного (податкового) періоду, в якому виникає право на подання заяви про отримання бюджетного відшкодування згідно з нормами цієї статті. Платник податку зберігає право на отримання бюджетного відшкодування коштами у майбутніх звітних (податкових) періодах.

Платник податку, який має право на отримання бюджетного відшкодування та прийняв рішення про повернення суми бюджетного відшкодування, подає відповідному контролюючому органу податкову декларацію та заяву про повернення суми бюджетного відшкодування, яка відображається у податковій декларації (пункту 200.7 статті 200 ПК України).

Системне тлумачення вказаних положень дає підстави вважати, що ПК України не обмежує бюджетне відшкодування виключно сумою податкового кредиту попереднього звітного періоду, як і не обмежує право платника податку заявити до повернення суму бюджетного відшкодування часовими межами певного податкового періоду. Чинне податкове законодавство не ставить також право платника податку на отримання податкової вигоди в залежність від того, в якому звітному податковому періоді в нього виникло право на податковий кредит у розмірі суми бюджетної заборгованості.

Отримання бюджетного відшкодування не є обов`язком суб`єкта господарювання, а являється його правом. При цьому, законодавчо визначено можливість погашення податкового боргу наступних податкових періодів за рахунок податкового кредиту.

Щодо позовних вимог про зобов`язання відповідача надати відповідному органу казначейства висновок стосовно права ТОВ "Трієра Сторедж" на відшкодування з бюджету 56803,00 грн. податку на додану вартість, Верховний Суд у складі Касаційного адміністративного суду вказує наступне.

Пунктом 200.15 статті 200 ПК України встановлено, що у разі якщо за результатами перевірки сум податку, заявлених до відшкодування, платник податку або контролюючий орган розпочинає процедуру адміністративного або судового оскарження, контролюючий орган не пізніше наступного робочого дня після отримання відповідного повідомлення від платника або ухвали суду про порушення провадження у справі зобов`язаний повідомити про це орган, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів. Орган, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, тимчасово припиняє процедуру відшкодування в частині оскаржуваної суми до набрання законної сили судовим рішенням. Після закінчення процедури адміністративного або судового оскарження контролюючий орган протягом п`яти робочих днів, що настали за днем отримання відповідного рішення, зобов`язаний подати органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, висновок із зазначенням суми податку, що підлягає відшкодуванню з бюджету. У разі неузгодження контролюючим органом суми податку, заявленої до відшкодування, або її частини зобов`язання з бюджетного відшкодування податку в частині неузгодженої суми виникає з дня закінчення процедури адміністративного або судового оскарження, за результатами якої прийнято рішення на користь платника податків.

Виходячи з аналізу наведених вище правових норм, обов`язок у контролюючого органу протягом п`яти робочих днів після закінчення перевірки подати органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, висновок із зазначенням суми, що підлягає відшкодуванню з бюджету, виникає після закінчення процедури судового (у даному випадку) оскарження.

Таким чином, обґрунтованими є доводи скаржника про те, що позовні вимоги ТОВ "Трієра Сторедж" щодо зобов`язання відповідача надати органу казначейства висновок стосовно відшкодування з бюджету на поточний рахунок ТОВ "Трієра Сторедж" 56803,00 грн., є передчасними.

З огляду на викладене, касаційна скарга Інспекції підлягає частковому задоволенню, аухвалені у даній справі судові рішення судів першої та апеляційної інстанції в частині позовних вимог щодо зобов`язання відповідача надати органу казначейства висновок стосовно відшкодування з бюджету на поточний рахунок ТОВ "Трієра Сторедж" 56803,00 грн. підлягають скасуванню із ухваленням в цій частині нового рішення про відмову у задоволенні позовних вимог. В решті постанова Хмельницького окружного адміністративного суду від 16.11.2016 та ухвала Вінницького апеляційного адміністративного суду від 19.01.2017 підлягають залишенню без змін.

Згідно з частиною третьою статті 3 Кодексу адміністративного судочинства України провадження в адміністративних справах здійснюється відповідно до закону, чинного на час вчинення окремої процесуальної дії, розгляду і вирішення справи.

Відповідно до пункту 3 частини першої статті 349 Кодексу адміністративного судочинства України суд касаційної інстанції за наслідками розгляду касаційної скарги має право скасувати судові рішення судів першої та (або) апеляційної інстанцій повністю або частково і ухвалити нове рішення у відповідній частині або змінити рішення, не передаючи справи на новий розгляд.

Керуючись п.3 ч.1 ст. 349, ст. 351, ч.ч. 1, 5 ст. 355, ст.ст. 356, 359 Кодексу адміністративного судочинства України, -

ПОСТАНОВИВ:

Касаційну скаргу Державної податкової інспекції у місті Хмельницькому ГУ ДФС у Хмельницькій області задовольнити частково.

Постанову Хмельницького окружного адміністративного суду від 16.11.2016 та ухвалу Вінницького апеляційного адміністративного суду від 19.01.2017 скасувати в частині задоволених позовних вимог про зобов`язання Державної податкової інспекції у місті Хмельницькому ГУ ДФС у Хмельницькій області подати відповідному органу Державної казначейської служби України висновок стосовно права Товариства з обмеженою відповідальністю «Трієра Сторедж» на відшкодування з бюджету 56803,00 грн. податку на додану вартість, із ухваленням нового рішення про відмову у задоволенні позовних вимог в цій частині.

В решті постанову Хмельницького окружного адміністративного суду від 16.11.2016 та ухвалу Вінницького апеляційного адміністративного суду від 19.01.2017 залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дня її прийняття, є остаточною і оскарженню не підлягає.

СуддіЛ.І. Бившева С.С. Пасічник Р.Ф. Ханова

СудКасаційний адміністративний суд Верховного Суду
Дата ухвалення рішення24.01.2023
Оприлюднено26.01.2023
Номер документу108594143
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них податку на додану вартість (крім бюджетного відшкодування з податку на додану вартість, податку на додану вартість із ввезених на митну територію України товарів (продукції), зупинення реєстрації податкових накладних)

Судовий реєстр по справі —822/1942/16

Постанова від 24.01.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Бившева Л.І.

Ухвала від 23.01.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Бившева Л.І.

Ухвала від 16.05.2017

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Приходько І.В.

Ухвала від 29.03.2017

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Приходько І.В.

Ухвала від 13.03.2017

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Борисенко І.В.

Ухвала від 08.02.2017

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Борисенко І.В.

Ухвала від 19.01.2017

Адміністративне

Вінницький апеляційний адміністративний суд

Матохнюк Д.Б.

Ухвала від 12.01.2017

Адміністративне

Вінницький апеляційний адміністративний суд

Матохнюк Д.Б.

Ухвала від 03.01.2017

Адміністративне

Вінницький апеляційний адміністративний суд

Матохнюк Д.Б.

Ухвала від 26.12.2016

Адміністративне

Вінницький апеляційний адміністративний суд

Матохнюк Д.Б.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні