Рішення
від 27.01.2023 по справі 400/2283/22
МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

МИКОЛАЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

27 січня 2023 р. № 400/2283/22 м. Миколаїв

Миколаївський окружний адміністративний суд, у складі судді Біоносенко В. В. розглянув у порядку письмового скороченного проваджження адміністративну справу

за позовом:Товариства з обмеженою відповідальністю "Алекс Петролеум", вул. Набережна, 3, кв.2,Миколаїв,54001, до відповідача:Головного управління ДПС у Миколаївській області, вул. Лягіна, 6,Миколаїв,54001, про:визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення від 25.11.2021 року № 1033514290902,

ВСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю «Алекс Петролеум» звернулось до адміністративного суду з позовом до Головного управління ДПС у Миколаївській області з вимогами визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення №1033514290902 від 25.11.2021.

Свої позовні вимоги товариство обґрунтувало тим, що висновки відповідача про допущене порушення не ґрунтуються на нормах законодавства та фактичних обставинах. Основним видом діяльності позивача є оптова торгівля паливом і подібними продуктами. Для здійснення господарської діяльності ТОВ «Алекс Петролеум» має ліцензію на право оптової торгівлі пальним, а також зареєстровано платником акцизного податку. У період, що перевірявся позивач здійснював оптову торгівлю дизельним паливом з використанням транспортних засобів (пересувних акцизних складів), які фактично використовувалися для отримання палива від постачальників, його транспортування та відвантаження в адресу покупців. Позивач придбавав паливо у ТОВ «Ексон ЮК», ТОВ «Агенція Трайтон Сервіс Україна» та реалізував його ТОВ «АЗС Статус Ойл», ФОП ОСОБА_1 , ТОВ «Агро Стар» та іншим.

Для застосування санкції передбаченої ст.15 Закону №481, необхідно надання контролюючим органом беззаперечних доказів зберігання суб`єктом господарювання пального та відсутність у нього відповідної ліцензії за умови існування обов`язку з її отримання. Відповідно до ч.8 ст.15 Закону, суб`єкти господарювання отримують ліцензії на право оптової торгівлі пальним та зберігання пального на кожне місце оптової торгівлі пальним або за кожне місце зберігання пального відповідно, а за відсутності місць оптової торгівлі пальним одну ліцензії. На право оптової торгівлі пальним за місцезнаходженням суб`єкта господарювання. Відповідно до вимог законодавства, ліцензії на право зберігання пального видаються уповноваженими органами, за місцем розташування місць зберігання пального. Закон покладає обов`язок на суб`єкта господарювання отримувати ліцензію на право зберігання пального тільки щодо стаціонарних об`єктів зберігання пального, адже із змісту переліку документів, необхідних для отримання ліцензії вбачається, що такі неможливо надати для пересувних ємностей та транспортних засобів, оскільки останні не є нерухомим майном та не мають чіткої прив`язки до місця (території). Також, в індивідуальній податковій консультації від 15.08.2019 за №3814/6/99-99-12-02-02-15/ІПК, зазначено, що у розумінні Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального» суб`єкту господарювання необхідно отримувати ліцензію лише для здійснення зберігання пального у стаціонарних цистернах/емностях.

Акт фактичної перевірки від 01.10.2021 №7183/14-29-09-02-11/41054251 не містить належних і допустимих доказів порушення вимог законодавства, які інкримінуються позивачу. Акт фактичної перевірки від 01.10.21 не містить будь-яких посилань на норми законодавства, якими було б передбачено обов`язок платника податків отримувати ліцензію на зберігання палива у пересувному акцизному складі.

Відповідач позов не визнав, просив в його задоволенні відмовити. Свою позицію аргументував у відзиві наступним. Під час фактичної перевірки встановлено факт зберігання ТОВ «Алекс Петролеум» дизельного палива у транспортних засобах без ліцензії на право зберігання пального та його подальша реалізація іншим суб`єктом господарювання. Зазначений факт підтверджено первинними документами, у тому числі акцизними накладними. Відповідно до абз9 чю2 ст.17 Закону, у разі оптової торгівлі або зберігання пального без наявності ліцензії до суб`єктів господарювання застосовуються фінансові санкції в розмірі 500000 гривень.

Суд розглянув справу 27.01.2023 в порядку письмового скороченого провадження без виклику сторін.

Дослідив матеріали справи, суд встановив наступне.

Товариство з обмеженою відповідальністю «Алекс Петролеум» зареєстровано як юридична особа 27.12.2016. Основним видом діяльності ТОВ «Алекс Петролеум» є оптова торгівля твердим, рідким, газоподібним паливом і подібними продуктами (основний).

Для здійснення господарської діяльності ТОВ «Алекс Петролеум» отримало ліцензію на право оптової торгівлі пальним (без місця оптової торгівлі) серія АЖ №078561 №990614201900452 терміном дії з 01.07.2019 по 01.07.2024, а також зареєстровано платником акцизного податку.

ТОВ «Алекс Петролеум» використовує у власній господарської діяльності автомобілі паливозаправники р.н. НОМЕР_1 , НОМЕР_2 .

Зазначені автомобілі зареєстровані ТОВ «Алекс Петролеум» в Системі електронного адміністрування реалізації пального, як пересувні акцизні склади.

Протягом 2021 року, ТОВ «Алекс Петролеум» придбавав паливо у ТОВ «Ексон ЮК», ТОВ «Агенція Трайтон Сервіс Україна», та в подальшому його реалізував ТОВ «АЗС Статус-Ойл», ФОП ОСОБА_2 , ФОП ОСОБА_1 , ТОВ «Зерно-Сток», ТОВ «Агро Стар», ТОВ «Г.С.М. ОПТ».

В період з 21.09.2021 по 30.09.2021 ГУ ДПС у Миколаївській області провело фактичну перевірки ТОВ «Алекс Петролеум» з питань дотримання вимог податкового та іншого законодавства з питань виробництва, зберігання та обігу підакцизних товарів, контроль за виконанням якого покладений на органи ДПС.

Під час перевірки, податківцями на підставі первинних документів, у тому числі акцизних накладних встановлений рух палива від постачальників позивача до його покупців. А саме, перевіркою встановлено, що ТОВ «Алекс Петролеум» протягом 08.04.2021-27.04.2021, 10.08.2020-13.08.2020 та 26.08.2020-01.09.2020 зберігав у пересувних акцизних складах (автомобільних паливозаправниках) пальне.

При цьому, ліцензії на зберігання палива у ТОВ «Алекс Петролеум» на той період не було.

Зазначені дії, податківцями кваліфіковано, як порушення передбачене ч.1 та ч.8 ст.15 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального», п.85.2 ст.85 Податкового кодексу України.

25.11.2021 уповноваженою особою ГУ ДПС у Миколаївській області, на підставі Акту фактичної перевірки, винесено податкове повідомлення-рішення №1033514290902, яким до ТОВ «Алекс Петролеум» застосовані штрафні (фінансові) санкції у розмірі 500000 гривень.

Відповідно до ч.1 ст.15 Закону оптова торгівля пальним та зберігання пального здійснюються суб`єктами господарювання (у тому числі іноземними суб`єктами господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) всіх форм власності за наявності ліцензії.

Встановити річну плату за ліцензії на право оптової торгівлі пальним, за наявності у ліцензіата місць оптової торгівлі пальним, - 5000 гривень за кожне таке місце;

пальним, за відсутності у ліцензіата місць оптової торгівлі пальним, - 10000 гривень.

Встановити річну плату за ліцензії на право зберігання пального у розмірі 780 гривень.

Суб`єкти господарювання отримують ліцензії на право оптової торгівлі пальним та зберігання пального на кожне місце оптової торгівлі пальним або кожне місце зберігання пального відповідно, а за відсутності місць оптової торгівлі пальним - одну ліцензію на право оптової торгівлі пальним за місцезнаходженням суб`єкта господарювання або місцезнаходженням постійного представництва.

Ліцензії на право оптової торгівлі пальним видаються терміном на п`ять років органом виконавчої влади, уповноваженим Кабінетом Міністрів України.

Ліцензії на право зберігання пального видаються уповноваженими Кабінетом Міністрів України органами виконавчої влади за місцем розташування місць зберігання пального терміном на п`ять років.

Суб`єкт господарювання має право зберігати пальне без отримання ліцензії на право зберігання пального в місцях виробництва пального або місцях оптової торгівлі пальним чи місцях роздрібної торгівлі пальним, на які отримані відповідні ліцензії.

Для отримання ліцензії на право оптової або роздрібної торгівлі пальним або на право зберігання пального разом із заявою додатково подаються завірені заявником копії таких документів:

документи, що підтверджують право власності або право користування земельною ділянкою, або інше передбачене законодавством право землекористування на земельну ділянку, на якій розташований об`єкт оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального, чинні на дату подання заяви та/або на дату введення такого об`єкта в експлуатацію, будь-якого цільового призначення;

акт вводу в експлуатацію об`єкта або акт готовності об`єкта до експлуатації, або сертифікат про прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, або інші документи, що підтверджують прийняття об`єктів в експлуатацію відповідно до законодавства, щодо всіх об`єктів у місці оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального, необхідних для оптової або роздрібної торгівлі пальним або зберігання пального;

дозвіл на виконання робіт підвищеної небезпеки та експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки.

Таким чином, спірним питанням по цій справі, яке необхідно вирішити суду: чи зобов`язаний суб`єкт господарювання, який має ліцензію на здійснення оптової торгівлі пальним, також додатково отримувати ліцензію на зберігання пального, у разі здійснення ним діяльності оптовою торгівлі за допомогою пересувних акцизних складів (автомобілів паливозаправників).

Єдиним нормативним джерелом, яке регулює це питання є ст.15 Закону, яка процитована вище.

Разом з тим, ст.15 Закону, не дає прямою відповіді на спірне питання, у такому разі суд повинен його шукати шляхом тлумачення норми права.

По-перше, відповідно до ст.1 Закону, оптова торгівля пальним - діяльність із придбання та подальшої реалізації пального із зміною або без зміни його фізико-хімічних характеристик суб`єктам господарювання роздрібної та/або оптової торгівлі та/або іншим особам.

Тобто, легальна діяльність з оптової торгівлі пальним, включає в себе у тому числі володіння на праві власності певний період паливом.

Володіння майном, в свою чергу, забезпечена законом можливість мати у себе певну річ, утримувати її у своєму господарському підпорядкуванні (фактично тримати річ, зараховувати на баланс та ін.).

Оскільки, держава видала ліцензію на оптову торгівлю пальним, вочевидь, що цієї ліцензію суб`єкту господарювання дозволено і зберігати пальне, яким він торгує.

По-друге, відповідно до ч.16 ст.15 Закону, прямо передбачено, що суб`єкт господарювання має право зберігати пальне без отримання ліцензії на право зберігання пального в місцях виробництва пального або місцях оптової торгівлі пальним чи місцях роздрібної торгівлі пальним, на які отримані відповідні ліцензії.

Зазначене підтверджує висновки, про те, що ліцензія на оптову торгівлю пальним передбачає у тому числі і право на зберігання пального, та не потребує додаткового ліцензування.

По-третє, плата за ліцензію на право оптової торгівлі за відсутності у ліцензіата місць оптової торгівлі пальним, в двічі більше ніж плата за ліцензію з місцем оптової торгівлі. А різниця між платою з місцем оптової торгівлі та без місце оптової торгівлі, майже в 6,5 разів більше ніж плата за ліцензію на зберігання пального. Що в свою чергу також доводить той аргумент, що право на зберігання пального, вже міститься в правах суб`єкта господарювання, який отримав ліцензію на оптову торгівлю пальним без місця торгівлі.

По-четверте, позивач використовував для зберігання пального, яким торгував лише пересувні акцизні склади автомобілі паливозаправники. На пересувні акцизні склади, видача ліцензії на оптову торгівлю пальни з місцем торгівлі, а також ліцензії на зберігання пального, не передбачено. Відповідно до ст.1 Закону, місце зберігання пального - місце (територія), на якому розташовані споруди та/або обладнання, та/або ємності, що використовуються для зберігання пального на праві власності або користування. Оскільки, автомобілі паливозаправники не мають місця розташування, а постійно перебувають у русі, на них неможливо оформити ліцензію на місце зберігання. Фіскальний контроль у цьому випадку забезпечуються лише реєстрацією таких автомобілів, як пересувних акцизних складів.

По-п`яте, до аналогічних висновків прийшов контролюючий орган в індивідуальній податковій консультації №3979/ІПК/99-00-09-03-02-06 від 22.10.2021 Державна податкова служба зазначає, що за відсутності у товариства місць оптової торгівлі пальним, тобто оптова торгівля пальним виключно з бензовозу, можлива за умови отримання ліцензії на право оптової торгівлі пальним за відсутності місць оптової торгівлі пальним. (https://uteka.ua/ua/publication/news-14-ezhednevnyj-buxgalterskij-obzor-39-optovaya-torgovlya-goryuchim-isklyuchitelno-s-benzovoza-nuzhna-li-licenziya)

По-шосте, у постанові Верховного Суду від 31.05.2022 у адміністративній справі №540/4291/20 зробив правовий висновок, наявне у суб`єкта господарювання місце зберігання пального відповідає ознакам, які ПК України встановлює як виключення з визначення «акцизного складу» та/або «акцизного складу пересувного», такий суб`єкт не має обов`язку отримувати ліцензію на право зберігання пального у такому місці. https://reyestr.court.gov.ua/Review/104548576

За таких обставин, суд дійшов висновку, про безпідставність застосування контролюючим органом штрафних санкцій до позивача за зберігання пального на пересувному акцизному складі без отримання ліцензії на зберігання пального, за умови наявності у позивача ліцензії на оптову торгівлю пальним без місця оптової торгівлі.

Позов належить задовольнити у повному обсязі, а податкове повідомлення-рішення №1033514290902 від 25.11.2021 визнати протиправним та скасувати.

Судові витрати, стягнути за рахунок бюджетних асигнувань відповідача на користь позивача.

Керуючись ст. 2, 19, 139, 241, 244, 242 - 246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

1. Позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Алекс Петролеум" (вул. Набережна, 3, кв.2,Миколаїв,54001 41054251) до Головного управління ДПС у Миколаївській області (вул. Лягіна, 6,Миколаїв,54001 44104027) задовольнити повністю.

2. Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Миколаївській області №1033514290902 від 25.11.2021, про визначення Товариству з обмеженою відповідальністю "Алекс Петролеум" штрафу в розмірі 500000,00 гривень.

3. Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Миколаївській області (вул. Лягіна, 6,Миколаїв,54001 44104027) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Алекс Петролеум" (вул. Набережна, 3, кв.2,Миколаїв,54001 41054251) судові витрати в розмірі 7500 гривень.

4. Рішення суду першої інстанції набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи в порядку, визначеному ст. 255 КАС України. Апеляційна скарга може бути подана до П`ятого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Суддя В. В. Біоносенко

Рішення складено в повному обсязі 27.01.2023

СудМиколаївський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення27.01.2023
Оприлюднено30.01.2023
Номер документу108638173
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них

Судовий реєстр по справі —400/2283/22

Ухвала від 05.09.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Осіпов Ю.В.

Ухвала від 20.07.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Олендер І.Я.

Ухвала від 08.06.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Осіпов Ю.В.

Ухвала від 29.05.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Осіпов Ю.В.

Ухвала від 04.04.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Осіпов Ю.В.

Ухвала від 14.03.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Осіпов Ю.В.

Ухвала від 02.03.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Осіпов Ю.В.

Рішення від 27.01.2023

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Біоносенко В. В.

Ухвала від 21.02.2022

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Біоносенко В. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні