Справа № 576/1456/21
Провадження № 1-кп/576/22/23
ВИРОК
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
02 лютого 2023 року Глухівський міськрайонний суд Сумської області в складі:
головуючого - судді ОСОБА_1 ,
у судових засіданнях також приймали участь:
секретарі - ОСОБА_2 , ОСОБА_3 ,
прокурори - ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 ,
обвинувачена - ОСОБА_7 , її захисник - ОСОБА_8 ,
представники потерпілого - ОСОБА_9 , ОСОБА_10 ,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі судових засідань суду в м. Глухів кримінальне провадження за № 12021200620000040 від 08.02.2021 р. про обвинувачення:
ОСОБА_7 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , уродженки м. Глухів Сумської області, українки, громадянки України, заміжньої, з вищою освітою, працюючої начальником відділу соціального захисту населення Шалигинської селищної ради, проживаючої по АДРЕСА_1 , раніше не судимої,
у вчиненні злочину передбаченого ч. 2 ст. 367 КК України, -
встановив:
ОСОБА_7 обвинувачується у тому, що вона обіймаючи посаду головного спеціаліста відділу призначення допомоги, компенсацій та соціальних гарантій Глухівської міської ради, виконуючи за цією посадою організаційно-розпорядчі функції, будучи службовою особою та відповідальною особою за здійснення електронного обміну даними між управлінням та ДП «ІОЦ Міністерства соціальної політики України», 19.04.2019 р. перебуваючи у службовому кабінеті № 15 управління соціального захисту населення Глухівської міської ради, використовуючи персональний комп`ютер серійний номер 10480103 за допомогою програмного забезпечення «Наш Дім» сформувала реєстр РІ59250020005042019.xml (1,40 КБ від 19.04.2019) отримувачам субсидії на оплату житлово-комунальних послуг у грошовій формі за березень 2019 року
При цьому, ОСОБА_7 , несумлінно ставлячись до обов`язків, визначених її посадовою інструкцією, (головного спеціаліста відділу призначення допомоги, компенсацій та соціальних гарантій), затвердженої наказом начальника управління соціального захисту населення Глухівської міської ради від 13.05.2015 р., у частині проведення оновлення програмного забезпечення «Наш Дім» (п. 2.2. вищевказаної інструкції), залишила поза увагою оновлення (у вигляді комп`ютерних файлів) програмного комплексу «Наш Дім», надіслані 19.04.2019 р. від ПП «Компютерний Дім» як на електронну поштову скриньку управління соціального захисту населення Глухівської міської ради info25@dszn.sm.gov.ua, так і на особисту електронну поштову скриньку - ІНФОРМАЦІЯ_2 , у яких містилось попередження про можливі помилки при відправленні реєстрів до ІОЦ «Мінсоцполітики», зокрема ймовірність подвійного та (або) потрійного збільшення сум, які підлягають виплаті громадянам у якості субсидії.
При цьому, у вищезазначених листах містились інструкції щодо дій у системі, які мають запобігти викривленню даних у відповідних реєстрах. Крім того, відповідно до цих повідомлень спеціалістів органів соціального захисту населення проінформовано про те, що у разі допущення помилок, що призвели до подвійного та (або) потрійного нарахування виплат існує можливість вилучення таких даних шляхом спрямування відповідного листа на адресу інформаційно-обчислювального центру Мінсоцполітики та повторного направлення реєстру до ІОЦ Мінсоцполітики, у зв`язку з чим термін подання звітності продовжено до 22.04.2019 р.
Унаслідок неналежного виконання своїх службових обов`язків через несумлінне ставлення до них, в порушення вимог розділу 4 Посадової інструкції та п. 22 Положення № 848 щодо встановленого механізму виплати одержувачам житлових субсидій через Мінсоцполітики за рахунок коштів, передбачених у державному бюджеті для виплати пільг і житлових субсидій громадянам на оплату житлово-комунальних послуг у грошовій формі, головний спеціаліст відділу призначення допомоги, компенсацій та соціальних гарантій Глухівської міської ради ОСОБА_7 , не перевірила правильність нарахування сум, які підлягали виплаті отримувачам субсидії на оплату житлово-комунальних послуг по 2085 господарствам, унаслідок чого сталося надмірне нарахування коштів.
У подальшому, ОСОБА_7 , на вказаний сформований в інформаційній системі електронний файл РІ59250020005042019.xml (1,40 КБ від 19.04.2019) наклала з початку свій електронний цифровий підпис, а потім особисто електронний цифровий підпис заступника начальника управління соціального захисту населення Глухівської міської ради ОСОБА_11 , який перебував з паролем для його активації на персональному комп`ютері ОСОБА_7 та о 15 год. 21 хв. передала з цього ж персонального комп`ютеру захищеними каналами зв`язку до інформаційно-обчислювального центру Мінсоцполітики соціальної політики України сформований електронний файл РІ59250020005042019.xml з реєстром отримувачів субсидії на оплату житлово-комунальних послуг на загальну суму 6 363 255,54 грн., що відповідно до даних управління соціального захисту населення Глухівської міської ради є надмірно перерахованою сумою субсидії 2085 господарствам у грошовій формі на загальну суму 4 348 678,06 гривень.
Тобто, ОСОБА_7 , будучи службовою особою, неналежно виконуючи свої службові обов`язки через несумлінне ставлення до них, не передбачаючи можливості настання суспільно-небезпечних наслідків свого діяння, хоча повинна була та могла їх передбачити, не перевірила належним чином правильність нарахування сум, які підлягали виплаті отримувачам субсидії на оплату житлово-комунальних послуг на території м. Глухова за березень 2019 року по 2085 домогосподарствам, унаслідок чого сталося надмірне нарахування коштів у сумі 4 348 678,06 грн., що спричинило тяжкі наслідки охоронюваним законом державним інтересам, а саме завдало матеріальної шкоди (збитків) на вищевказану суму Державному бюджету України в особі управління соціального захисту населення Глухівської міської ради, яка у двісті п`ятдесят разів і більше разів перевищує неоподаткований мінімум доходів громадян, що є тяжкими наслідками.
В судовому засіданні обвинувачена ОСОБА_7 свою провину в інкримінованому їй злочині не визнала та показала про таке.
З 1996 року вона працювала в управлінні соціального захисту населення. З 2005 року працювала у відділі виплати субсидій та допомоги. У 2017 році її було переведено до відділу призначення допомоги та компенсацій, де вона працювала на посаді головного спеціаліста. Коли її перевели на цю посаду, то з посадовою інструкцією її не ознайомлювали та вона таку інструкцію не підписувала. У своїй діяльності керувалась наказом Мінсоцполітики № 345 та Постановою КМУ № 848. До кола її посадових обов`язків входило нарахування субсидій та правильність нарахування.
У лютому 2019 року для виплат субсидій було введено електронний порядок нарахування та виплат субсидій за допомогою програмного забезпечення «Наш Дім», у зв`язку з чим вона займалась формуванням відповідних реєстрів одержувачів субсидій. Формування цих реєстрів у її відділі було покладено відповідним наказом управління про накладення на реєстри цифрового підпису на неї та спеціаліста відділу Соколову.
В основному порядок формування таких реєстрів виглядав наступним чином. Спеціаліст з відділ призначення субсидій заносив у програму дані по кожному одержувачу на підставі поданих заяв. Потім програма автоматично розраховувала суму виплати. Формування реєстру це зведена таблиця усіх отримувачів субсидій за місяць. Для того, щоб отримати цю таблицю, необхідно було завантажити до програми відомості про отримання субсидій за минулий місяць, щоб не було задвоєння (подвійних виплат). Далі, за допомогою функції «сформувати» у програмному забезпеченні, реєстр формувався автоматично. Потім, відділ виплат повинен перевірити правильність арифметичних розрахунків. Лише після цього, цей реєстр підписувався електронним підписом нею, а другий підпис мав поставити начальник управління. Далі, реєстр передавався до Мінсоцполітики у електронному вигляді, які в свою чергу передавили його до органів пенсійного фонду та банку для виплати одержувачам. Строк подання реєстрів був визначений 20 числа кожного місяця.
У квітні 2019 року до управління надійшов лист, що оскільки наближались свята, то реєстр необхідно сформувати у визначений строк.
19.04.2019 р. у останній робочий день - п`ятницю, вона почала роботу над формуванням реєстру. З першої спроби програма сформувала лише 20 домогосподарств. Потім він розробників програми їй на пошту почали надходити доробки (оновлення) до програмного забезпечення, за допомогою якого формувався реєстр. Вона встановила доробку і реєстр сформувався повний. Близько 14-ї години прийшла ще одна доробка до програми із застереженням, що програма може сформувати подвійні виплати. Вона встановила цю доробку і програма сформувала повний реєстр. Перевіривши повноту файлу на кількість домогосподарств, вона повідомила заступнику начальника управління ОСОБА_11 про те, що реєстр сформований. Та сказала їй, що можна відправляти. Після цього, вона підписала реєстр своїм електронним підписом, а ОСОБА_11 - своїм, і вона відправила реєстр до Мінсоцполітики.
Вже вночі вона побачила, що на її особисту електронну пошту надійшли листи від розробників програми з файлами оновлення. Однак, завантажити це оновлення не було можливо, оскільки реєстр вже було відправлено.
На початку травня 2019 року від працівників пенсійного фонду, вона дізналась про те, що на рахунки отримувачів субсидій прийшли подвійні суми виплат.
За це її звільнили з роботи з негативної підстави.
Вважає, що подвійне нарахування відбулось із-за технічної помилки, допущеної розробниками програми. Крім того, їй відомо, що були аналогічні випадки подвійних нарахувань в управліннях у м. Фастові, Дніпровському районі Києва.
Також зазначає, що під час формування реєстру, вона бачила нараховану програмою загальну суму виплат, але у неї не виникло питань щодо цього, оскільки ще тривав опалювальний сезон і багато людей звертались за виплатами і з урахуванням цього сума виплат могла бути досить великою.
Серед іншого, обвинувачена ОСОБА_7 також пояснила, що виявлення подвійних нарахувань не входить до кола її посадових обов`язків. Реєстр арифметично повинен був перевірити спеціаліст відділу виплат ОСОБА_12 . Крім цього, виявлення подвійних нарахувань також постановою КМУ № 848 покладено і на Мінсоцполітики.
Представник потерпілого ОСОБА_9 показав, що з 25 березня 2019 року працює начальником управління соціального захисту населення Глухівської міської ради. Формуванням реєстрів на виплати коштів одержувачам субсидій за посадовими обов`язками і відповідним наказом було покладено на ОСОБА_7 , яка працювала в управлінні більше 20 років. Вона повинна і контролювати і перевіряти достовірність та правильність нарахувань. 2 травня 2019 року він дізнався від свого заступника про те, що управління здійснило виплати субсидій за квітень у подвійному розмірі. Формувала реєстри на ці виплати ОСОБА_7 . Вона ж і сама відправила ці реєстри до Мінсоцполітики підписавши їх електронним ключем за себе та за заступника управління ОСОБА_11 не перевіривши правильність нарахувань. У зв`язку із цим було проведено службове розслідування, за результатами якого ОСОБА_7 було звільнено у зв`язку з невідповідністю займаній посаді.
Суд допитав свідків сторони обвинувачення, які показали про наступне.
Свідок ОСОБА_11 показала, що працює заступником начальника управління соціального захисту населення Глухівської міської ради з квітня 2015 року. Формуванням реєстрів з виплат коштів одержувачам субсидій займалась ОСОБА_7 2 травня 2019 року вона дізналась про те, що управління здійснило виплати субсидій за квітень у подвійному розмірі. Особисто вона не підписувала ці реєстри, оскільки у неї фізично не було ні ключа, ні паролю від нього. Як саме підписувався реєстр, вона не знає. Вважає, що причиною подвійних нарахувань могло бути неуважне застосування доробок до програмного забезпечення з боку ОСОБА_7 , яка формувала реєстри.
Свідок ОСОБА_13 показав, що працює головним спеціалістом з питань автоматизованої обробки інформації в управлінні соціального захисту населення Глухівської міської ради. У 2018 році він отримав електронні ключі, записав їх на флеш накопичувач і роздав їх працівникам управління. В тому числі він віддавав і електронний ключ ОСОБА_11 . Хто і як користувався електронними ключами, йому невідомо.
Свідок ОСОБА_14 показала, що працює в управлінні соціального захисту населення Глухівської міської ради. В травні 2019 року їй стало відомо, що відбулась переплата сум субсидій на суму близько 4 млн. грн. Формуванням реєстрів повинен займатися адміністратор, яким на той час була ОСОБА_7 . Із спілкування із колегами, вона дізналась, що в той час коли формувались реєстри були збої у програмному забезпеченні.
Свідок ОСОБА_15 показала, що працює начальником відділу в управлінні соціального захисту населення Глухівської міської ради. На початку травня 2019 року їй стало відомо, що у квітні 2019 року управління нарахувало зайві кошти одержувачам субсидій. Формуванням реєстрів з виплат на той час займалась ОСОБА_7 . Відправку цього реєстру повинна була також підписувати і заступник начальника управління ОСОБА_11 . Хто саме підписував реєстр їй не відомо. З посадовою інструкцією ОСОБА_7 ознайомлював відділ кадрів. У подальшому спеціалісти управління соціального захисту населення займались поверненням коштів. У зв`язку із допущенням подвійних нарахувань було проведено службове розслідування і комісія рекомендувала перевести ОСОБА_7 до іншого відділу.
Свідок ОСОБА_16 показала, що працює в управлінні соціального захисту населення Глухівської міської ради на посаді секретаря. До кола її обов`язків входить, зокрема, реєстрація вхідної кореспонденції. Електронні листи із доробками, вона не реєструє. У разі отримання таких листів, вона лише їх роздруковує і заносить керівнику управління для накладення резолюції. Після накладення резолюції, ці листи передаються начальникам відповідних відділів. В травні 2019 року їй стало відомо, що відбулась переплата сум субсидій. Формуванням виплат субсидій займався відділ автоматизованої обробки інформації. З приводу будь-якихось технічних збоїв ОСОБА_7 до неї не зверталась. Чому саме відбулась переплата, їй не відомо.
Свідок ОСОБА_17 показав, що працює головним спеціалістом управління соціального захисту населення Глухівської міської ради. До кола його обов`язків входить нарахування допомоги сім`ям з дітьми та особам похилого віку. Також у його посадових обов`язках вказано, що він бере участь у перевірці реєстру на виплату субсидій. У другій половині квітня 2019 року він був у відпустці. Коли на початку травня вийшов на роботу, то дізнався, що були проблеми із нарахуванням субсидій через те, що програма задвоїла суму деяким особам. Нарахуванням субсидій на той час займалась ОСОБА_7 . Як саме вона формувала реєстри йому не відомо.
Свідок ОСОБА_18 показала, що працює головним спеціалістом управління соціального захисту населення Глухівської міської ради. В травні 2019 року їй стало відомо, що відбулась переплата сум субсидій на суму близько 4 млн. грн. Формуванням реєстрів займалася ОСОБА_7 . Їй відомо, що формування таких реєстрів здійснювалося автоматично за допомогою програмного комплексу «Наш дім». В квітні 2019 року під час формування реєстру йшло дуже багато доробок до програми. Переплата сум субсидій відбулась із-за збою у програмному забезпеченні. Який конкретно був збій та як саме це відбулось їй не відомо. ОСОБА_7 у квітні 2019 року за допомогою до неї не зверталась. У інших управліннях соціального захисту, яких саме вказати не може, були аналогічні проблеми.
Свідок ОСОБА_19 показала, що працює начальником відділу автоматизованої обробки інформації в управлінні соціального захисту населення Глухівської міської ради. На початку травня 2019 року їй стало відомо, що у квітні 2019 року при нарахуванні субсидій відбулось задвоєння сум виплат. Формувала реєстри і відправляла їх на той момент ОСОБА_7 . Переплата субсидій була на суму близько 4 млн. грн. Формування таких реєстрів здійснювалося автоматично за допомогою програмного комплексу «Наш дім». ОСОБА_7 у квітні 2019 року за допомогою до неї не зверталась.
Свідок ОСОБА_20 показала, що працює начальником відділу управління соціального захисту населення Глухівської міської ради. У травні 2019 року від колег їй стало відомо про те, що управління виплатило зайві кошти субсидій. Будь-яких подробиць як це сталось їй не відомо.
У задоволенні клопотання сторони обвинувачення про допит інших дев`яносто п`яти свідків, які є отримувачами субсидій, суд відмовив окремою ухвалою, у якій наведені відповідні мотиви (т.2 а.с.23-24).
Суд також допитав свідка сторони захисту, який показав про наступне.
Свідок ОСОБА_21 показав, що працює головним спеціалістом управління соціального захисту населення Шосткинської міської ради. До кола його обов`язків входить формування реєстрів виплат одержувачам субсидій. В квітні 2019 року він займався формуванням реєстрів з виплат у м. Шостка. Перед цим був лист, що реєстри необхідно здати до 16-ї години 19 квітня. В день формування реєстрів ситуація була складна. Зокрема, були збої у програмному забезпеченні «Наш дім», в результаті яких данні у реєстрі формувались некоректно. Особисто він відправив такий реєстр до обіду, коли ще не присилали ніяких доробок. Потім, приблизно о 15 годині 45 хвилин надійшли доробки. Він вирішив не застосовувати ці доробки, оскільки в результаті черги на здачу реєстрів міг не встигнути повторно направити реєстр. У результаті того, що він не застосував ці доробки, у його реєстрі дані були коректними. Без доробок були недоліки, бо суми нарахувань не включали два місяці. Коли розробник про це дізнався, він прислав нову доробку. Але ця доробка мала недолік у тому, що нарахування включали вже два місяці, але ці нарахування були для всіх - і для тих хто мав право на субсидію і для того хто не мав. Після цього ще надійшли ще дві доробки. Зокрема доробка надійшла о 18 годині 25 хвилин, яка усувала попередні недоліки. Потім була ще одна доробка о 21 годині 30 хвилин, яка мала уточнення і мала виплавляти всі недоліки. Але це вже було після робочого дня та після часу коли можливо було відправити реєстр. Під час спілкування із колегами в чаті, він дізнався, що були подібні випадки такі як в Глухові.
Судом також були досліджені надані стороною обвинувачення наступні письмові докази.
Довідку управління соціального захисту населення Глухівської міської ради від 09.02.2021 р., у якій зазначається, що в квітні 2019 року ОСОБА_7 було зайво перераховано сум субсидій коштів Державного бюджету України 2068 особам на загальну суму 4 339 384,85 грн. (т.2 а.с.101).
Копії матеріалів службової перевірки за фактом виплати субсидій за березень 2019 року у подвійному розмірі, у яких містяться: відповідні накази про проведення перевірки та службового розслідування; пояснення ОСОБА_7 про те, що нарахування подвійних сум субсидій відбулось із-за некоректної роботи програмного забезпечення; акт службового розслідування, яким рекомендовано притягнути ОСОБА_7 до дисциплінарної відповідальності; наказ про звільнення ОСОБА_7 у зв`язку з виявленою невідповідністю виконуваній роботі внаслідок недостатньої кваліфікації (т.2 а.с.102-113, т.6 а.с.28-39, 47-66).
Копія посадової інструкції головного спеціаліста відділу призначення допомоги, компенсацій та соціальних гарантій управління соціального захисту населення Глухівської міської ради, затвердженої наказом начальника управління від 13.05.2015 р. та погодженої із заступником міського голови з питань діяльності виконавчих органів, у якій зазначено, що головний спеціаліст відділу призначення допомоги, компенсацій та соціальних гарантій здійснює нарахування та контроль за нарахуванням соціальних допомог, проводить оновлення програмного забезпечення «Наш Дім», проводить перерахунки розміру субсидії при зміні прожиткових мінімумів та тарифів на житлово-комунальні послуги, формує списки нарахування списки нарахувань субсидій за поточний місяць та надає їх до організації надавачів житлово-комунальних послуг, приймає участь у проведенні перевірок правильності нарахування субсидії. Відповідно до розділу 4 посадової інструкції головний спеціаліст відділу призначення допомоги, компенсацій та соціальних гарантій несе відповідальність за неякісне та несвоєчасне виконання посадових завдань та обов`язків, бездіяльність або невиконання наданих йому прав. У графі про ознайомлення з інструкцією мається рукописний підпис та розшифровка прізвища - ОСОБА_7 , про те відсутня дата (т.2 а.с.114-117, т.5 а.с.32-33).
Лист та копія листа директора ПП «Комп`ютер дім» ОСОБА_22 від 27.11.2019 р. без підпису та адресованого начальнику управління соціального захисту населення Глухівської міської ради, у якому зазначається, що під час нарахування субсидій за лютий - квітень 2019 року у грошовій формі мали місце технічні та методологічні помилки і виплата субсидій була запроваджена без необхідної технічної підготовки та відпрацювання нових процедур, що було визнано на рівні КМУ. Але нарахування такого значного обсягу сум через технічний збій у програмі неможливий. Це могло статися за поєднання людського фактору та недостатнього рівня контролю, зокрема невнесення до бази результатів виплати за попередній місяць або не проведення перерахунку субсидій за квітень у зв`язку із завершенням опалювального сезону. Для визначення можливих причин необхідно отримати копію бази даних УСЗН та провести моделювання можливих сценаріїв формування виплатних документів (т.2 а.с.118-119, т.6 а.с.67-68).
Роздруківка протоколу формування Реєстру для ПФУ для зарахування сум субсидій за 04.2019, з якої слідує, що 19.04.2019 р. реєстр отримувачів субсидії на оплату житлово-комунальних послуг був сформований 2085 господарствам на загальну суму 6 363 255,54 грн. (т.2 а.с.157-182).
Роздруківка протоколу формування Реєстру для ПФУ для зарахування сум субсидій за 04-2 19, з якої слідує, що реєстр отримувачів субсидії сформований 1933 господарствам на загальну суму 1 992 604,06 грн. (т.2 а.с.124-156).
Листи управління соціального захисту населення Глухівської міської ради, у яких зазначається, що за уточненими даними загальна сума зайво нарахованих ОСОБА_7 у квітні 2019 року субсидій складає 4 384 678, 06 грн. (т.2 а.с.183-185).
Роздруківка протоколу формування Реєстру для ПФУ для зарахування сум субсидій за 04.2019, з якої слідує, що 02.05.2019 р. реєстр отримувачів субсидії на оплату житлово-комунальних послуг був сформований 1946 господарствам на загальну суму 2 014 577,48 грн. (т.2 а.с.186-208).
Копія наказу № 33-од від 11.12.2018 р. «Про визначення відповідальних осіб з правом підпису файлів для реалізації механізму надання пільг та субсидій на оплату ЖКП у грошовій формі», у відповідності до якого ОСОБА_7 , ОСОБА_15 , ОСОБА_20 , ОСОБА_23 визначено відповідальними особами за здійснення електронного обміну даними між управлінням та ДП «ІОЦ Міністерства соціальної політики України». Право ключового підпису залишено за ОСОБА_11 (т.2 а.с.209-210, т.5 а.с.42-43).
Протокол огляду предмету від 15.02.2021 р. у якому зазначено, що слідчий у кабінеті № 15 управління соціального захисту населення Глухівської міської ради оглянув комп`ютер на якому встановлено програмне забезпечення Windows. У цьому комп`ютері також встановлено програмний комплекс «Наш дім». За допомогою програми «Крипто-Афтограф» слідчий встановив, що у комп`ютері є архівні файли щодо нарахування житлової субсидії у квітні 2019 року, згідно електронного особистого підпису файлу дані вносились ОСОБА_7 . У протоколі також зазначається, що слідчий роздрукував відповідні «скрін-шоти», які долучив до протоколу. Даних про застосування технічних засобів під час огляду, протокол не містить (т.2 а.с.211-216).
Протокол огляду у якому дата проведення 06 квітня 2021 року, що була виконана печатним текстом, перекреслена та рукописним текстом без будь-якого засвідчення вказано, що дата складання протоколу 06 травня 2021 року. У цьому протоколі зазначено, що слідчий у кабінеті № 14 управління соціального захисту населення Глухівської міської ради оглянув комп`ютер з інвентарним номером 10480103. У протоколі зазначається, що слідчий запустив комп`ютер і на робочому столі маються файли зафіксовані скріншотом, який слідчий роздрукував на вніс у протокол. Далі слідчий натиснув на ярлик «Мой компьютер», де було відображення локальних дисків, які зафіксовані скріншотом. Після цього слідчий натиснув на Локальний диск «С», в якому маються файли зафіксовані скріншотом. Далі, натиснуто на Локальний диск «D», в якому маються файли зафіксовані скріншотом. Далі, натиснуто на Локальний диск «Е», в якому маються файли зафіксовані скріншотом. Після цього натиснуто на папку «Sekretka», в якому маються файли зафіксовані скріншотом. Далі в папці «Попова» маються файли «Key-6.dat», «Key-11.dat». У протоколі також зазначено, що за допомогою програми Крипто-Афтограф, слідчий відкрив її і отримав інформацію зафіксовану скріншотом (т.2 а.с.217-227).
Листи управління соціального захисту населення Глухівської міської ради, у яких зазначається, що загальна сума зайво нарахованих ОСОБА_7 у квітні 2019 року субсидій складає 4 384 678, 06 грн., з яких повернуто 3 997 497,05 грн. (т.2 а.с.228-229).
Довідка участі спеціаліста у кримінальному провадженні щодо документального підтвердження зайвих нарахувань субсидій фізичним особам управлінням соціального захисту населення Глухівської міської ради у квітні 2019 року від 24.02.2021 р. у якій зазначається, що Державному бюджету України у квітні 2019 року завдано матеріальної шкоди на загальну суму 4 384 678, 06 грн. (т.2 а.с.243-248).
Лист директора ПП «Комп`ютер дім» ОСОБА_22 від 31.03.2021 р. адресований до відділу поліції № 1 (м. Глухів) як відповідь на запит слідчого, у якому зазначається алгоритм дій при формуванні реєстру на виплату. Також зазначається, що в квітні 2019 року виплата субсидій вперше здійснювалась з урахуванням виплати чи невиплати нарахованих субсидій у попередні місяці - за лютий і за березень (в березні 2019 року такі файли Пенсійним фондом України не надавались). Якщо результати виплати було внесено в базу даних, програма видавала попередження і черговий реєстр виплати не формувався. Але, якщо при внесенні відповіді про результати виплати спеціаліст УСЗН порушив порядок внесення відповіді, а саме: вніс спочатку відповідь за третій місяць, а потім за другий місяць, то програма фіксувала як останній період виплати 2-й місяць. Відповідно, при формуванні виплати за квітень програма включала додатково нарахування за третій місяць (березень). При формуванні реєстру виплати за квітень 2019 року програма формує два файли: PI59250020005042019.XML - виплатний файл для передачі до ІОЦ (виплата через ПФУ) PI201904.PRT - протокол формування виплати. В наданому УСЗН Глухівської МР файлі протоколу PI201904.PRT за квітень 2019 року вказано, що кількість звертань у два рази більша, ніж кількість справ. Це означає, що кожна справа включена до реєстру 2 рази. Це можливе лише у двох випадках: справа розрахована в квітні з березня і ще раз розрахована в квітні з квітня або ж справа розрахована в березні (або раніше), але виплата у березні не здійснювалася, і справа розрахована в квітні з квітня. Аналіз бази даних одержувачів субсидій показує, що в квітні 2019 року перерахунки з березня не здійснювався. В квітні 2019 року виконувався перерахунок у зв`язку із завершенням опалювального сезону. Тому перший випадок не можна брати до уваги. Отже в реєстр виплат в квітні 2019 року включалися нарахування за квітень та нарахування за березень, як такі, що не були виплачені. Причиною цього може бути невнесення реєстру результатів виплати за березень 2019 року. При формуванні виплатних реєстрів передбачалося підписання їх двома відповідальними особами: уповноваженим виконавцем і керівником. Не підписані реєстри не приймалися до виплати. Інструкція щодо послідовності дій при формуванні виплатних реєстрів неодноразово розсилався до УСЗН з оновленнями програмних засобів в документі «Порядок роботи щодо формування грошових виплат субсидій у готівковій формі» (зразок у файлі NDim20190418b.doc). Цей документ містить послідовність дій (необхідні кроки) та більш детальний опис для кожного кроку. Кожний крок описаний на окремій сторінці. Наголошено на можливих наслідках, та необхідних діях в разі порушення. Нарахування субсидій у квітні було також ускладнене необхідністю виконання перерахунків у зв`язку із завершенням опалювального сезону та перерахунків субсидій за місяці опалювального сезону. Зараз законодавством для розрахунку субсидій встановлено єдину дату завершення опалювального сезону - 15 квітня. В 2019 році дата завершення опалювального сезону визначалась відповідно до рішень місцевих органів влади. І в програмі це мали зробити спеціалісти УСЗН самостійно після отримання відповідних документів. Крім того, Мінсоцполітики прийняв рішення не виконувати перерахунки централізованого опалення за попередні місяці відповідно до температурних показників. В інформаційному повідомленні, яке розсилалось всім УСЗН (додаток - файл NDIM2019c1.doc від 19.04.2019) було наголошено, що в окремих справах можливе нарахування подвійної, або потрійної суми, якщо за цією справою не було виплати в попередні місяці. Але програма не формувала подвійні (потрійні) суми всім одержувачам. Якщо не було зареєстровано результатів виплат в попередні місяці, реєстр виплати не формувався (т.3 а.с.14-27).
Протокол огляду від 21.05.2021 р. у якому зафіксовано, що слідчий оглянув відривні талони - відомості на виплату сум субсидій СД ПАТ «Укрпошта» за квітень 2019 р. (т.3 а.с.189-206).
Копії відривних талонів про виплату сум субсидій СД ПАТ «Укрпошта» за квітень 2019 р., у яких зазначені відповідні суми виплат (т.3 а.с.207-250, т.4 а.с.1-94).
Лист та копія листа директора ПП «Комп`ютер дім» ОСОБА_22 від 13.06.2019 р. адресованого начальнику управління соціального захисту населення Глухівської міської ради, у якому зазначається, що нарахування субсидій у квітні було ускладнене необхідністю виконання перерахунків у зв`язку із завершенням опалювального сезону та перерахунків субсидій за місяці опалювального сезону. З метою контролю за нарахуваннями в протоколах формування реєстрів на виплату субсидій було реалізовано друк паралельно двох сум - нарахована субсидія та перерахована. Тому в інформаційних матеріалах ми повідомляли про необхідність перевірки справ, у яких перерахована субсидія перевищує нараховану. Це могли бути доплати за попередні місяці, коли готівка не була виплачена, нарахування в разі розрахунку субсидії в квітні з попередніх місяців, перерахунки за попередні місяці та інше, в тому числі і помилково нараховані субсидії. Помилкові нарахування могли виникнути в разі як некоректних дій спеціалістів (невнесення даних про зарахування сум субсидій з ПФУ та Ощадбанку, порушення порядку внесення цих даних, так і через програмні помилки (неврахування особливостей опрацювання справ). Враховуючи такі обставини Міністерством було продовжено прийом реєстрів нарахувань до 13 години 22 квітня (понеділок), а також запроваджено можливість скасувати раніше відправлений реєстр і сформувати новий реєстр. В подальшому розвитку програмних засобів ми передбачаємо встановлення контролю на кожному етапі опрацювання даних та формування реєстрів з метою мінімізувати влив людського фактору на реалізацію механізмів надання субсидій (т. 4 а.с.249-250, т.6 а.с.42-46).
Лист начальника управління соціального захисту населення Фастівської міської ради від 27.04.2021 р. адресований слідчому відділу поліції № 1 (м. Глухів) як відповідь на запит слідчого, у якому зазначається, що управління соціального захисту населення Фастівської міської ради користувалось у 2019 році програмним комплексом «Наш дім» для нарахування субсидій. В квітні 2019 року мала місце некоректна робота програмного забезпечення комплексу «Наш дім», що призвела до задвоєння нарахування субсидій окремим категоріям отримувачів. Розробником програми було пізно надіслано оновлення та повідомлені управління для виправлення недоліків формування виплатних реєстрів попереднього оновлення (т.5 а.с.7-10).
Лист управління соціального захисту населення Глухівської міської ради, у якому зазначається, що у квітні 2019 року до управління від ПП «Комп`ютерний дім» надходили доопрацювання 04.04.2019 р. о 11:05, 15.04.2019 р. о 16:18, 19.04.2019 р. о 8:17, 19.04.2019 р. о 8:19, 19.04.2019 р. о 14:51, 22.04.2019 р. о 8:07, 22.04.2019 р. о 8:07. Одночасно такі доопрацювання надходили на електронну пошту спеціаліста ОСОБА_7 (т.5 а.с.24-31).
Копії табелів обліку робочого часу управління соціального захисту населення Глухівської міської ради за квітень 2019 року. (т.5 а.с.34-41).
Копія постанови Другого апеляційного адміністративного суду від 18.01.2021 р. згідно якої апеляційна скарга ОСОБА_7 на рішення Сумського окружного адміністративного суду від 16.03.2020 р. залишена без задоволення. У рішенні зазначається, що управління соціального захисту населення Глухівської міської ради правомірно звільнило ОСОБА_7 у зв`язку із виявленою невідповідністю виконуваній роботі внаслідок недостатньої кваліфікації через те, що вона неправильно сформувала виплатні реєстри (т.5 а.с.44-47).
Інформацію з онлайн сервісу перевірки кваліфікаційного електронного підпису, згідно якої слідує, що файл PI59250020005042019.XML був підписаний електронним підписом ОСОБА_11 та ОСОБА_7 (т.5 а.с.48-51).
Роздруковані дані файлу PI59250020005042019.XML, в яких відображено дані протоколу формування реєстру для ПФУ для зарахування сум субсидій (т.5 а.с.52-79).
Протокол огляду від 08.04.2021 р., в якому зазначено, що на комп`ютері оглянув надані управлінням соціального захисту населення Глухівської міської ради файли, у тому числі і файл PI59250020005042019.XML. Результати огляду слідчий фіксував скріншотами (т.5 а.с.80-102).
Лист управління соціального захисту населення Глухівської міської ради від 23.04.2021 р. з роздрукованим реєстром на виплату субсидій від 19.04.2019 р., у якому зазначається, що вказаний реєстр був підписаний електронними підписами ОСОБА_11 та ОСОБА_7 (т.5 а.с.104-155).
Лист управління соціального захисту населення Глухівської міської ради від 18.05.2021 р., у якому зазначається, що з 18.04.2019 р. по 24.04.2019 р. на електронну пошту управління від ПК «Наш дім» надходили оновлення 18.04.2019 р. о 18:31, 19.04.2019 р. о 14:46, 19.04.2019 р. о 16:27, 19.04.2019 р. о 20:48, 21.04.2019 р. о 23:59, 24.04.2019 р. о 18:31. Ці оновлення також надходили і на електронну пошту ОСОБА_7 . Оновлення не реєструвались у вхідній кореспонденції управління, а передавались безпосередньо працівникам (т.5 а.с.157).
Виписки відривних талонів про виплату сум субсидій з Головного управління Пенсійного фонду в Сумській області за травень 2019 р., у яких зазначені відповідні суми виплат (т.5 а.с.158-242, т.6 а.с.1-27).
Лист та копія листа директора ПП «Комп`ютер дім» ОСОБА_22 від 27.11.2019 р. без підпису та адресованого начальнику управління соціального захисту населення Глухівської міської ради, у якому зазначається, що під час нарахування субсидій за лютий - квітень 2019 року у грошовій формі мали місце технічні та методологічні помилки і виплата субсидій була запроваджена без необхідної технічної підготовки та відпрацювання нових процедур, що було визнано на рівні КМУ. Але нарахування такого значного обсягу сум через технічний збій у програмі неможливий. Це могло статися за поєднання людського фактору та недостатнього рівня контролю, зокрема невнесення до бази результатів виплати за попередній місяць або не проведення перерахунку субсидій за квітень у зв`язку із завершенням опалювального сезону. Для визначення можливих причин необхідно отримати копію бази даних УСЗН та провести моделювання можливих сценаріїв формування виплатних документів (т.2 а.с.118-119, т.6 а.с.67-68).
Роздруківка реєстру обліку осіб, що підтверджує повернення коштів житлової субсидії за квітень 2019 року шляхом зняття сум переплати з подальших виплат, у якому зазначені відповідні суми та список осіб (т.6 а.с.71-76).
Роздруківка протоколу формування Реєстру для ПФУ для зарахування сум субсидій за 04-2019, з якої слідує, що 19.04.2019 р. реєстр отримувачів субсидії на оплату житлово-комунальних послуг був сформований 2085 господарствам на загальну суму 6 363 255,54 грн. (т.6 а.с.77-132).
Протокол огляду від 21.05.2021 р. у якому зафіксовано, що слідчий оглянув списки на зарахування сум субсидій на банківські рахунки (т.6 а.с.133-134).
Копії списків на зарахування сум субсидій на банківські рахунки, у яких зазначені відповідні одержувачі та суми (т.6 а.с.137-207).
Висновок експерта № 23 від 26.05.2021 р. у якому зазначено, що за результатом проведеного дослідження наданих документів висновки довідки Управління Північно-Східного офісу Держаудитслужби в Сумській області від 24.02.2021 щодо завдання матеріальної шкоди (збитків) Державному бюджету України, заподіяної внаслідок надмірного перерахування коштів на оплату житлово-комунальних послуг за квітень 2019 року на загальну суму 4 348 678,06 гривень документально підтверджуються на суму 4 096 641,40 грн., документально не підтверджуються на суму 3 117,90 грн. та не видається за можливе документально ні підтвердити, ні спростувати на суму 248 918,76 грн. Представленими на дослідження документами підтверджується відшкодування збитків на суму 3 844 045,76 грн. За результатом проведеного дослідження наданих документів повернення коштів зайво перерахованої субсидії за квітень 2019 року на загальну суму 4 008 650,06 грн., про що зазначено у листі Управління соціального захисту населення Глухівської міської ради Сумської області від 22.03.2021 р. № 01-40/1330, документально підтверджується на суму 3 989 924,11 грн. та не підтверджується документально на суму 18 725,95 грн. (т.6 а.с.212-277).
Лист Міністерства соціальної політики України від 18.03.2021 р., у якому зазначається, що виплати субсидій проводились шляхом обміну електронними документами між управліннями соціального захисту населення, Мінсоцполітики, Пенсійним фондом України, АТ «Ощадбанк». Безпосередньо формуванням реєстрів одержувачів субсидій займаються підрозділи соціального захисту населення, а Пенсійний фонд їх опрацьовує. За інформацією ДП «ІОЦ Мінсоцполітики» управління соціального захисту населення Глухівської міської ради 19.04.2019 р. передало до Пенсійного фонду України реєстри для виплати житлових субсидій у двох файлах PI59250020005042019.XML, що були підписані електронними підписами уповноважених осіб (т.7 а.с.112-113).
Лист Пенсійного фонду України від 11.05.2021 р., Пенсійним фондом України для виплати субсидій у готівковій формі 19.04.2019 р. отримано два документа PI59250020005042019.XML. Перший о 15:08 на суму 1 543 056, 34 грн., другий - о 15:21 на суму 6 363 255,54 грн. Обидва файли підписані ОСОБА_11 (т.7 а.с.115-116).
Реєстри аналітичного обліку створені начальником управління соціального захисту населення Глухівської міської ради у яких зазначаються суми субсидій за квітень 2019 року, які потрібно було нарахувати (2 014 577,48 грн.), які фактично були виплачені (6 363 255,54 грн.) та різниця між ними (т.7 а.с.117-176).
Лист управління соціального захисту населення Глухівської міської ради від 26.03.2021 р., у якому зазначається, що сума неповернутих сплачених коштів на час складання листа становить 166 173,58 грн. (т.7 а.с.177-180).
Протокол огляду від 13.05.2021 р. у якому зафіксовано, що слідчий оглянув квитанції, які підтверджують повернення зайво сплачених субсидій (т.7 а.с.187-277).
Крім того, суд дослідив подану стороною захисту роздруківку даних особистої електронної скриньки обвинуваченої ІНФОРМАЦІЯ_2 , з якої слідує, що на особисту електронну пошту обвинуваченої надходило повідомлення про те, що кінцевий термін передачі файлів переноситься на 19.04.2019 р., а також на цю електронну пошту надходили оновлення до програмного забезпечення «Наш дім» 18.04.2019 р. о 18:31, 19.04.2019 р. о 14:46, 19.04.2019 р. о 16:27, 19.04.2019 р. о 20:48, 21.04.2019 р. о 23:59 (т.2 а.с.39-53).
Також суд дослідив і подані представником потерпілого копії листа Правобережного управління соціального захисту населення від 13.01.2021 р. з якого слідує, що в управлінні Новокодацької районної у м. Дніпрі ради відсутня інформація про зайві нарахування субсидій та матеріалів щорічної оцінки виконання ОСОБА_7 посадових обов`язків та завдань (т.8 а.с.3-8).
Суд, дослідивши і оцінивши представлені стороною обвинувачення вищевказані докази з точки зору належності, допустимості та достовірності, а всі докази в сукупності - і з точки зору достатності для вирішення даної справи, приходить до висновку про те, що стороною обвинувачення не представлено переконливих доказів, що інкриміноване ОСОБА_7 кримінальне правопорушення вчинене нею.
Згідно з ст. 62 Конституції України, особа вважається невинуватою у вчиненні злочину і не може бути піддана кримінальному покаранню, доки її вину не буде доведено в законному порядку і встановлено обвинувальним вироком суду. Ніхто не зобов`язаний доводити свою невинуватість у вчиненні злочину. Обвинувачення не може ґрунтуватися на доказах, одержаних незаконним шляхом, а також на припущеннях. Усі сумніви щодо доведеності винності особи тлумачаться на її користь.
За змістом ст. 17 КПК України, ніхто не зобов`язаний доводити свою невинуватість у вчиненні кримінального правопорушення і має бути виправданим, якщо сторона обвинувачення не доведе винуватість особи поза розумним сумнівом.
Стандарт доведення поза розумним сумнівом означає, що сукупність обставин, встановлена під час судового розгляду, виключає будь-яке інше розуміння пояснення події, яка є предметом судового розгляду, крім того, що інкримінований злочин був учинений і обвинувачений є винним у вчиненні цього злочину.
Для дотримання стандарту доведення поза розумним сумнівом законодавець вимагає, щоб будь-який обґрунтований сумнів у тій версії події, яку надало обвинувачення, був спростований фактами, встановленими на підставі допустимих доказів, і єдина версія, якою розумна і безстороння людина може пояснити всю сукупність фактів, установлених у суді, - є та версія подій, яка дає підстави для визнання особи винуватою за пред`явленим обвинуваченням.
Тобто, дотримуючись засад змагальності, та виконуючи свій професійний обов`язок, передбачений ст. 92 КПК, обвинувачення має довести перед судом за допомогою належних, допустимих та достовірних доказів, що існує єдина версія винуватості особи у вчиненні кримінального правопорушення, щодо якого їй пред`явлено обвинувачення.
Відповідно до нормативного визначення об`єктивна сторона службової недбалості включає в себе наявність таких складових: 1) діяння у формі невиконання чи неналежного виконання службовою особою своїх службових обов`язків через недбале чи несумлінне ставлення до них (дія чи бездіяльність); 2) суспільно небезпечні наслідки у вигляді істотної шкоди охоронюваним законом правам, свободам та інтересам окремих громадян, державним чи громадським інтересам або інтересам окремих юридичних осіб (ч. 1 ст. 367 КК) або тяжких наслідків (ч. 2 ст. 367 КК); 3) причинний зв`язок між діянням (бездіяльністю) та наслідками.
Таким чином, для з`ясування наявності об`єктивної сторони службової недбалості під час судового розгляду має бути встановлено нормативний акт, яким визначається компетенція службової особи і коло обов`язків, покладених на неї цим актом; які саме обов`язки, в якому обсязі та порядку вона повинна була виконати у відповідних умовах; чи мала вона реальну можливість належним чином виконати ці обов`язки в умовах, що склалися; у чому саме виявилися допущені особою порушення службових обов`язків і які саме наслідки вони спричинили; чи перебували службові порушення у причинному зв`язку з тими наслідками, що настали.
Крім того, з суб`єктивної сторони кримінальне правопорушення, передбачене ч. 1 ст. 367 КК, характеризується злочинною самовпевненістю (службова особа передбачає, що внаслідок невиконання чи неналежного виконання нею своїх службових обов`язків правам і законним інтересам може бути завдано істотну шкоду, але легковажно розраховує на її відвернення) або злочинною недбалістю (службова особа не передбачає, що в результаті її поведінки може бути завдано істотну шкоду, хоча повинна була і могла це передбачити).
Вказаний правовий висновок щодо застосування матеріальної норми прави був викладений у постанові Верховного Суду від 06.10.2022 р. по справі № 461/6912/16-к.
Сторона обвинувачення доводила в суді, що в результаті неналежного виконання ОСОБА_7 функцій головного спеціаліста відділу призначення допомоги, компенсацій та соціальних гарантій управління соціального захисту населення Глухівської міської ради, було надмірно витрачено бюджетні кошти на виплату субсидій їх одержувачам.
Тому для визначення змісту та обсягу обов`язків ОСОБА_7 суд перш за все має з`ясувати закріплений законодавством порядок виплати субсидій.
Відповідно до абз. 11 п. 18 Положення про порядок призначення житлових субсидій, затв. Постановою КМУ від 21 жовтня 1995 р. № 848 (в редакції, що діяла саме на час інкримінованого злочину), для реалізації механізму надання житлових субсидій громадянам у грошовій формі (у тому числі готівковій) інформаційна взаємодія між структурними підрозділами з питань соціального захисту населення, Мінсоцполітики, Пенсійним фондом України, АТ "Ощадбанк" та управителями багатоквартирного будинку, об`єднаннями, виконавцями комунальних послуг здійснюється шляхом обміну електронними документами з використанням кваліфікованого електронного підпису.
Пунктом 18-6 вказаного Положення встановлено порядок виплати субсидій та зазначається про наступне.
Виплата житлових субсидій у готівковій формі здійснюється: особам, які одержують пенсії, - Мінсоцполітики через Пенсійний фонд України шляхом перерахування органами Пенсійного фонду України коштів на пенсійні рахунки в уповноважених банках або через виплатні об`єкти АТ "Укрпошта", де особа одержує пенсію, відповідно до укладених договорів; особам, які не одержують пенсії, - Мінсоцполітики через АТ "Ощадбанк" шляхом перерахування коштів для здійснення грошових переказів через платіжну систему "Система термінових переказів "Швидка копійка" або шляхом зарахування на поточні рахунки, відкриті в АТ "Ощадбанк".
Для здійснення виплати житлових субсидій у готівковій формі особам, які одержують пенсії, інформація про спосіб виплати пенсії надається Пенсійним фондом України Мінсоцполітики, яке передає відповідні відомості структурним підрозділам з питань соціального захисту населення. Механізм інформаційної взаємодії Мінсоцполітики та Пенсійного фонду України визначається окремими протоколами.
Структурні підрозділи з питань соціального захисту населення з урахуванням отриманої інформації про спосіб виплати пенсії щомісяця до 20 числа формують реєстри одержувачів житлової субсидії у поточному місяці для її виплати у готівковій формі (далі - реєстр одержувачів субсидії у готівковій формі) окремо щодо осіб, які одержують та не одержують пенсії, і передають їх Мінсоцполітики.
Мінсоцполітики не пізніше наступного робочого дня передає отримані від структурних підрозділів з питань соціального захисту населення реєстри одержувачів субсидії у готівковій формі Пенсійному фонду України та АТ "Ощадбанк" і формує зведені реєстри одержувачів субсидії у готівковій формі (далі - зведений реєстр).
На підставі отриманих реєстрів одержувачів субсидії у готівковій формі протягом двох робочих днів надають Мінсоцполітики:
Пенсійний фонд України - інформацію про розрахункову потребу в коштах на покриття витрат, пов`язаних з виплатою та доставкою житлових субсидій особам, які одержують пенсії, через виплатні об`єкти АТ "Укрпошта", та на покриття витрат АТ "Ощадбанк" на підкріплення кас банку для забезпечення готівкою виплатних об`єктів АТ "Укрпошта" (з урахуванням тарифу Національного банку на такі послуги) разом із супровідним листом, у якому зазначаються реквізити для перерахування відповідних коштів;
АТ "Ощадбанк" - рахунок на оплату витрат АТ "Ощадбанк" на підкріплення кас банку для видачі готівки особам, які не одержують пенсії (з урахуванням тарифу Національного банку на такі послуги).
Мінсоцполітики протягом двох робочих днів з дня отримання даних від Пенсійного фонду України та АТ "Ощадбанк" передає їм зведені реєстри.
У разі виявлення подвійних виплат конкретному одержувачу житлової субсидії Мінсоцполітики готує реєстр таких осіб (далі - реєстр подвійних виплат), який передається Пенсійному фонду України та АТ "Ощадбанк", а також зменшує на відповідну суму суми реєстрів одержувачів субсидії у готівковій формі під час формування зведеного реєстру. З урахуванням одержаного від Мінсоцполітики реєстру подвійних виплат Пенсійний фонд України та АТ "Ощадбанк" не проводять виплату житлових субсидій одержувачам, інформацію про яких включено до реєстру подвійних виплат.
Пенсійний фонд України на підставі отриманих від Мінсоцполітики реєстрів одержувачів субсидії у готівковій формі, зведеного реєстру та реєстру подвійних виплат формує та передає до 28 числа місяця, за який здійснюється виплата житлових субсидій у готівковій формі, Мінсоцполітики, Мінфіну, Казначейству та АТ "Укрпошта" план-графік поденного фінансування виплати житлової субсидії у готівковій формі особам, які одержують пенсії (далі - план-графік).
Далі, за змістом цього пункту Положення, Мінсоцполітики здійснює переказ коштів для виплати житлових субсидій у готівковій формі відповідним установам у відповідні строки, а ті в свою чергу виплачують субсидії одержувачам.
Отже, Положення про порядок призначення житлових субсидій, що діяло у відповідній редакції, не визначає конкретне коло обов`язків спеціалістів управлінь соціального захисту населення, а лише встановлює обов`язок для управлінь соціального захисту населення щомісяця до 20 числа формувати реєстри одержувачів житлової субсидії у поточному місяці для її виплати у готівковій формі. При цьому, у вказаному Положенні зазначалось про те, що Мінсоцполітики має право виявляти подвійні виплати конкретному одержувачу житлової субсидії, та у разі такого має обов`язок складати реєстри подвійних виплат і діяти відповідним чином.
Відтак, для визначення змісту та обсягу обов`язків ОСОБА_7 , суду слід перевірити коло її обов`язків, покладених на неї посадовою інструкцією.
Відповідно до посадової інструкції головного спеціаліста відділу призначення допомоги, компенсацій та соціальних гарантій управління соціального захисту населення Глухівської міської ради, затвердженої наказом начальника управління від 13.05.2015 р., головний спеціаліст відділу призначення допомоги, компенсацій та соціальних гарантій здійснює нарахування та контроль за нарахуванням соціальних допомог, проводить оновлення програмного забезпечення «Наш Дім», проводить перерахунки розміру субсидії при зміні прожиткових мінімумів та тарифів на житлово-комунальні послуги, формує списки нарахування списки нарахувань субсидій за поточний місяць та надає їх до організації надавачів житлово-комунальних послуг, приймає участь у проведенні перевірок правильності нарахування субсидії. Відповідно до розділу 4 посадової інструкції головний спеціаліст відділу призначення допомоги, компенсацій та соціальних гарантій несе відповідальність за неякісне та несвоєчасне виконання посадових завдань та обов`язків, бездіяльність або невиконання наданих йому прав.
Також, згідно з наказом № 33-од від 11.12.2018 р. «Про визначення відповідальних осіб з правом підпису файлів для реалізації механізму надання пільг та субсидій на оплату ЖКП у грошовій формі», ОСОБА_7 визначено однією із відповідальних осіб за здійснення електронного обміну даними між управлінням та ДП «ІОЦ Міністерства соціальної політики України». Право ключового підпису залишено за ОСОБА_11 .
За змістом обвинувального акту ОСОБА_7 обвинувачується у тому, що при формуванні виплатного реєстру на отримання субсидій, вона не встановила оновлень до програмного комплексу «Наш Дім», що були надіслані їй 19.04.2019 р. та не перевіривши правильність нарахування сум, які підлягали виплаті отримувачам субсидії, сформувала реєстр на оплату житлово-комунальних послуг по 2085 господарствам, унаслідок чого сталося надмірне нарахування коштів.
За версією сторони захисту, ОСОБА_7 сумлінно та без порушень виконала усі обов`язки, які вона повинна була виконати у відповідних умовах. Зокрема, вона у програмному комплексі «Наш дім» сформувала виплатний реєстр, попередньо встановивши всі оновлення, що були надіслані розробником до часу відправлення, перевірила повноту файлу та відправила реєстр до Мінсоцполітики. Однак, через деякий час з`ясувалось, що реєстр сформувався із помилками з незалежних від неї причин - технічного збою у програмному забезпеченні.
Як слідує із матеріалів справи, зокрема із пояснень усіх допитаних по справі свідків, а також наданою ОСОБА_7 роздруківкою листа Мінсоцполітики, кінцевий термін відправлення виплатних реєстрів припадав на 19.04.2019 р.
Також із показань тих же свідків, а також листів ПП «Комп`ютер дім», слідує що формування виплатних реєстрів здійснювалось за допомогою програмного забезпечення «Наш дім», яке автоматично оброблювало дані та формувало виплатний реєстр у виді файлу xml.
Із листа управління соціального захисту населення Глухівської міської ради від 18.05.2021 р., а також із наданих самою ОСОБА_7 роздруківок листів з її особистої пошти слідує, що розробником програмного забезпечення надходили відповідні оновлення 18.04.2019 р. о 18:31, 19.04.2019 р. о 14:46, 19.04.2019 р. о 16:27, 19.04.2019 р. о 20:48, 21.04.2019 р. о 23:59, 24.04.2019 р. о 18:31.
Із протоколу огляду від 08.04.2021 р., листів Міністерства соціальної політики України від 18.03.2021 р., Пенсійного фонду України від 11.05.2021 р., слідує, що виплатний реєстр у виді файлу PI59250020005042019.xml був сформований 19.04.2019 р. о 15 год. 21 хв. та у цей же час з електронним підписом ОСОБА_11 у виді файлу PI59250020005042019.xml.p7s був відправлений до Мінсоцполітики.
Тобто, останнє оновлення від розробника перед тим як виплатний реєстр був відправлений, надійшло 19.04.2019 р. о 14:46.
У протоколі огляду від 08.04.2021 р., під час якого слідчий оглядав файл виплатного реєстру PI59250020005042019.xml не зафіксовано, яка з останніх версій програмного забезпечення «Наш дім» сформувала цей файл.
Будь-яких доказів, за допомогою яких можливо було б встановити хронологію створення електронного документа (виплатного реєстру), визначити яка остання версія програми створювала цей електронний документ, стороною обвинувачення не було надано.
Отже, стороною обвинувачення не спростовано поза розумним сумнівом версію сторони захисту про те, що на час формування та відправлення виплатного реєстру ОСОБА_7 встановила всі останні версії програмного забезпечення за допомогою якого формувався файл виплатного реєстру, які надсилались їй розробником програмного забезпечення.
Відтак, сторона обвинувачення не довела того факту, що ОСОБА_7 всупереч своїй посадовій інструкції не встановила оновлень до програмного комплексу «Наш Дім» на час формування та відправлення виплатного реєстру.
Також суд звертає увагу й на те, що у посадовій інструкції ОСОБА_7 не зазначено, які конкретно дії вона повинна була виконувати власне при формуванні виплатних реєстрів у програмному комплексі «Наш дім».
Відповідних документів щодо правового регулювання використання програмного комплексу «Наш Дім», а також деталізованої інструкції адміністратора про послідовність вчинення дій при формуванні виплатних реєстрів, стороною обвинувачення не було надано суду.
Висновків експертиз, чи будь-яких доказів, які б дозволяли перевірити чи були реалізовані у програмному забезпеченні «Наш дім» функції, передбачені технічним завданням станом на час відправлення виплатного реєстру, стороною обвинувачення також надані не були.
Останній лист директора ПП «Комп`ютер дім», який не підкріплений жодними серйозними аргументами, не дає чіткої та об`єктивної відповіді на те, чи могло програмне забезпечення із встановленою станом на 19.04.2019 р. о 15 год. 21 хв. останньою версією виконати відповідне технічне завдання, як і не вказує які саме кроки (послідовність дій адміністратора при роботі з програмою), передбачені цим оновленням станом на час відправлення реєстру, не були виконані ОСОБА_7 , внаслідок чого програма невірно провела розрахунки.
Загалом же, оцінюючи попередні два листи директора ПП «Комп`ютер дім», у яких йдеться про те, що при виплаті субсидій у квітні 2019 року мали місце при використанні програми технічні та методологічні помилки, виплата субсидій була запроваджена без необхідної технічної підготовки та відпрацювання нових процедур і у подальшому розвитку програмних засобів розробник передбачить встановлення контролю на кожному етапі опрацювання даних та формування реєстрів, а також зважаючи на лист начальника управління соціального захисту населення Фастівської міської ради від 27.04.2021 р., про те, що їх управління також мало проблеми із програмним забезпеченням «Наш дім», що призвела до задвоєння нарахування субсидій внаслідок несвоєчасного надсилання оновлення та враховуючи саму кількість оновлень, що надсилалась користувачам програми, суд доходить до висновку про недосконалість самого програмного забезпечення і у зв`язку з цим складність для ОСОБА_7 у ролі адміністратора мати чіткі інструкції для опрацювання механізму формування виплатного реєстру.
Суд звертає увагу, що навіть у нормальних умовах, після того як уже були виявлені попередні недоліки з реєстром, при можливості використання самих останніх оновлень, управлінню соціального захисту населення з першої спроби не вдалось сформувати правильний реєстр, бо спочатку він сформувався на 1933 справ на загальну суму 1 992 604,06 грн., а вже з іншої спроби на 1946 справ на загальну суму 2 014 577,48 грн. (т.2 а.с.124-156 та т.2 а.с.186-208 для порівняння).
Таким чином на переконання суду, стороною обвинувачення не доведено, що ОСОБА_7 мала реальну можливість належним чином сформувати правильний виплатний реєстр чи пересвідчитись у його правильності в умовах, що склалися.
Суд також звертає увагу й на те, що в частині того, що стосується перевірки правильності нарахувань, у посадовій інструкції ОСОБА_7 зазначено, що вона приймає участь у проведенні перевірок правильності нарахування субсидії і не зазначено, що це є її не є конкретним обов`язком.
У той же час, відповідно до абз. 11 п. 18 Положення про порядок призначення житлових субсидій, для реалізації механізму надання житлових субсидій громадянам у грошовій формі (у тому числі готівковій) інформаційна взаємодія між структурними підрозділами з питань соціального захисту населення, Мінсоцполітики, Пенсійним фондом України, АТ "Ощадбанк" здійснюється шляхом обміну електронними документами з використанням кваліфікованого електронного підпису.
Структурний підрозділ з питань соціального захисту населення представляє його керівник, який здійснює керівництво діяльністю управління і несе персональну відповідальність за виконання покладених на управління завдань та функцій, особливо коли це стосується виплати бюджетних коштів.
Відповідно до доданої директором ПП «Комп`ютер дім» до свого листа від 31.03.2021 р. Інструкції щодо порядку надання житлових субсидій у грошовій формі (т.3 а.с.19-22), зазначається, що виплатний реєстр має бути підписаний електронними підписами двох відповідальних осіб і відправлений до ДП «ІОЦ Мінсоцполітики». При цьому, перший підпис ставить спеціаліст, який сформував реєстр, а другий підпис ставить керівник/відповідальна особа, що уповноважена перевірити правильність формування реєстру.
Згідно з наказом № 33-од від 11.12.2018 р. для реалізації механізму надання субсидій у грошовій формі, ОСОБА_7 визначено однією із відповідальних осіб за здійснення електронного обміну даними між управлінням та ДП «ІОЦ Мінсоцполітики». Водночас, право ключового підпису, визначено за виконуючим обов`язки керівника управління ОСОБА_11 .
Таким чином, остаточне рішення щодо відправлення виплатного електронного документу приймається керівником управління, який і здійснює остаточний контроль щодо перевірки і правильності.
Крім цього, як зазначалось вище, відповідно до п. 18-6 Положення № 848 Мінсоцполітики також займається перевіркою реєстрів та має право виявляти подвійні виплати конкретному одержувачу житлової субсидії.
Та обставина, що сторона обвинувачення доводила, що ОСОБА_7 замість ОСОБА_11 підписала інстальованим на її службовому комп`ютері ключем, що належить останній, виплатний реєстр, не може бути підставою для відповідальності обвинуваченої за ст. 367 КК України і не впливає на висновок суду, що остаточний контроль щодо перевірки і правильності реєстру здійснює керівник.
Крім того, у відповідності до ч. 2 ст. 12 Закону України «Про електронні довірчі послуги», користувачі електронних довірчих послуг зобов`язані: забезпечувати конфіденційність та неможливість доступу інших осіб до особистого ключа; невідкладно повідомляти надавача електронних довірчих послуг про підозру або факт компрометації (несанкціонованого доступу) особистого ключа, а згідно Порядку використання електронних довірчих послуг в органах державної влади, органах місцевого самоврядування, підприємствах, установах та організаціях державної форми власності, затв. Постановою КМУ від 19.09.2018 р. № 749, відповідальність за організацію використання, у тому числі отримання, кваліфікованих електронних довірчих послуг у державній установі несе її керівник, якщо інше не встановлено законом.
Посилання сторони обвинувачення на те, що ОСОБА_7 наступного робочого дня - 22.04.2019 р. не здійснила дій щодо відкликання виплатного реєстру після того як його відправила, не змінює висновків суду про недоведеність вчинення нею злочину, передбаченого за ст. 367 КК України з підстав про, які було зазначено вище.
Крім того, дослідження і оцінка цих обставин виходить за межі висунутого обвинувачення, оскільки ОСОБА_7 обвинувачується у тому, що при формуванні виплатного реєстру на отримання субсидій, вона не встановила оновлень до програмного комплексу «Наш Дім», що були надіслані їй 19.04.2019 р. та не перевіривши правильність нарахування сум субсидій, сформувала у цей же день реєстр, унаслідок чого сталося надмірне нарахування коштів.
На підставі оцінки й аналізу усіх представлених по справі доказів, суд доходить до єдиного висновку у цій справі, що сторона обвинувачення не довела винуватість ОСОБА_7 поза розумним сумнівом, а усі сумніви щодо доведеності її вини повинні тлумачитися на її користь.
Відповідно до ч. 1 ст. 373 КПК України виправдувальний вирок ухвалюється, зокрема, у разі, якщо не доведено, що кримінальне правопорушення вчинене обвинуваченим.
За таких обставин ОСОБА_7 слід виправдати за недоведеністю того, що кримінальні правопорушення ним вчинені.
Згідно з ч. 3 ст. 129 КПК України, у разі виправдання обвинуваченого, суд залишає позов без розгляду. Відтак, цивільний позов управління соціального захисту населення Глухівської міської ради слід залишити без розгляду.
Речові докази, що були передані суду: документи та диск з файлами, у відповідності до ст. 100 КПК України, слід залишити у справі.
Керуючись ст.ст. 368, 370 КПК України, суд, -
ухвалив:
ОСОБА_7 визнати невинуватою та виправдати у пред`явленому обвинуваченні за ч. 2 ст. 367 КК України в зв`язку з недоведеністю вчинення нею цього кримінального правопорушення.
Цивільний позов управління соціального захисту населення Глухівської міської ради залишити без розгляду
Речові докази: документи та диск з файлами - зберігати у справі.
Вирок суду може бути оскаржений протягом тридцяти днів з дня його проголошення до Сумського апеляційного суду через Глухівський міськрайонний суд Сумської області. Вирок набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги вирок, якщо його не скасовано, набирає законної сили після ухвалення рішення судом апеляційної інстанції.
Копію вироку після його проголошення негайно вручити обвинуваченій та прокурору.
Суддя ОСОБА_1
Суд | Глухівський міськрайонний суд Сумської області |
Дата ухвалення рішення | 02.02.2023 |
Оприлюднено | 06.02.2023 |
Номер документу | 108730246 |
Судочинство | Кримінальне |
Категорія | Злочини у сфері службової діяльності та професійної діяльності, пов'язаної з наданням публічних послуг Службова недбалість |
Кримінальне
Глухівський міськрайонний суд Сумської області
Колодяжний А. О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні