Справа № 686/2004/23
Провадження № 1-кс/686/756/23
УХВАЛА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
30 січня 2023 року м. Хмельницький
Слідчий суддя Хмельницького міськрайонного суду Хмельницької області ОСОБА_1 , з участю секретаря судового засідання ОСОБА_2 , розглянувши у відкритому судовому засіданні клопотання старшого слідчого-криміналіста першого слідчого відділу (з дислокацією у м. Хмельницькому) Територіального управління Державного бюро розслідувань, розташованого у місті Хмельницькому ОСОБА_3 , погоджене з прокурором, про тимчасовий доступ до документів у кримінальному провадженні № 62022240010000286,
встановив:
Старший слідчий-криміналістпершого слідчоговідділу (здислокацією ум.Хмельницькому)Територіального управлінняДержавного бюророзслідувань,розташованого умісті Хмельницькому ОСОБА_3 звернувся до слідчого судді Хмельницького міськрайонного суду Хмельницької області із клопотанням, погодженим із прокурором Хмельницької спеціалізованої прокуратури у військовій та оборонній сфері Західного регіону України ОСОБА_4 , про тимчасовий доступ до речей і документів, які перебувають у володінні ІНФОРМАЦІЯ_1 ( АДРЕСА_1 ) з можливістю вилучення належним чином завірених їх копій.
Слідчими першого слідчого відділу слідчого управління Територіального управління Державного бюро розслідувань, розташованого у місті Хмельницькому здійснюється досудове розслідування у кримінальному провадженні за № 62022240010000286 від 09.11.2022 за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 329 КК України.
Досудовим розслідуванням встановлено, що «08.11.2022 надійшли матеріали оперативного відділу у м. Хмельницькому Територіального управління Державного бюро розслідувань, розташованого у м. Хмельницькому, відповідно до яких 05.11.2022 близько 21 год. працівники 8 відділу 6 ІНФОРМАЦІЯ_2 , перебуваючи на території військової частини НОМЕР_1 ІНФОРМАЦІЯ_3 , що дислокується за адресою: АДРЕСА_2 допустили втрату матеріальних носіїв секретної інформації, що містять державну таємницю.
Допитаний у якості свідка ОСОБА_5 повідомив, що близько 21 год. 05.11.2022 у його робочому кабінеті, що знаходиться на території військової частини НОМЕР_1 ІНФОРМАЦІЯ_3 , що дислокується за адресою: АДРЕСА_2 , перебував старший оперуповноважений 8 відділу 6 управління ІНФОРМАЦІЯ_2 майор ОСОБА_6 , разом із своїми знайомими. Наступного дня, в ранці під прикладним столом у своєму кабінеті він виявив посвідчення учасника АТО на ім`я ОСОБА_6 , в якому перебувало два флеш носії, при перегляді яких він виявив інформацію з обмеженим доступом. Після чого звернувся із відповідною заявою про вчинене кримінальне правопорушення до ІНФОРМАЦІЯ_4 , розташованому у місті Хмельницькому.
11.11.2022 із залученням відповідних спеціалістів проведено огляд посвідчення учасника бойових дій серії НОМЕР_2 , виданого 02.04.2015 ІНФОРМАЦІЯ_5 , на ім`я ОСОБА_6 ; флеш-накопичувача, із маркуванням «SanDisk» розміром 8 GB, флеш-накопичувача, із маркуванням «Kingston», розміром 32 GB., які були видані ОСОБА_5 як додаток до заяви про вчинене кримінальне правопорушення.
В ході даного огляду на накопичувачах виявлено документи у форматі Microsoft word, відеофайли та звукозаписи, які за своїм змістом можуть містити секретну інформацію, що містить державну таємницю.
14.11.2022 за вих. № 742дск/14-01-01-22 до ІНФОРМАЦІЯ_6 скеровано запит про здійснення позапланової перевірки стану організації дотримання державної таємниці у 8 відділі 6 ІНФОРМАЦІЯ_2 з метою встановлення можливого витоку секретної інформації, яка становить держану таємницю із залученням до такої перевірки працівників ІНФОРМАЦІЯ_7 .
15.12.2022 отримано лист із ІНФОРМАЦІЯ_2 за вихідним № 17/14239нт від 12.12.2022, відповідно до якого у проведенні позапланової перевірки стану дотримання державної таємниці окремими співробітниками 8 відділу 6 ІНФОРМАЦІЯ_2 відмовлено.
21.11.2022 за вихідним № 20930/14-01-01-22 до ІНФОРМАЦІЯ_2 скеровано обґрунтований запит з метою отримання інформації чи надавався допуск до державної таємниці начальнику сектора 8 відділу 6 управління ІНФОРМАЦІЯ_2 ОСОБА_7 та старшому оперуповноваженому 8 відділу 6 управління ІНФОРМАЦІЯ_2 ОСОБА_6 .
12.12.2022 отримано лист із ІНФОРМАЦІЯ_2 за вихідним № 17/14026нт від 06.12.2022, відповідно до якого у данні інформації відмовлено із посиланням на необхідність надання відповідної ухвали слідчого судді про тимчасовий доступ до речей та документів.
Під час досудового розслідування виникла необхідність в отриманні тимчасового доступу до документів, які підтверджують надання допуску та доступу до державної таємниці старшому оперуповноваженому 8 відділу 6 управління ІНФОРМАЦІЯ_2 ОСОБА_6 , станом на 2022 рік, із можливістю вилучення та/або надання документів, які підтверджують такий доступ та допуск, вилучення завіреної належним чином копії посадової інструкції та наказу про призначення ОСОБА_6 на посаду старшого оперуповноваженого 8 відділу 6 ІНФОРМАЦІЯ_2 .
Вказані документи та речі перебувають у володінні службових осіб ІНФОРМАЦІЯ_1 , що знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 .
Відповідно до вимог ч. 1 ст. 98 КПК України: речовими доказами є матеріальні об`єкти, які були знаряддям вчинення кримінального правопорушення, зберегли насобі йогосліди абомістять іншівідомості,які можутьбути використаніяк доказфакту чиобставин,що встановлюютьсяпід часкримінального провадження,в томучислі предмети,що булиоб`єктом кримінальнопротиправних дій,гроші,цінності таінші речі,набуті кримінальнопротиправним шляхомабо отриманіюридичною особоювнаслідок вчиненнякримінального правопорушення. Згідно ч. 2 вказаної статті: документи є речовими доказами, якщо вони містять ознаки, зазначені в ч.1 цієї статті.
Відомості, які містяться у документах самі по собі та в сукупності з іншими речами і документами за своїм змістом будуть використані як докази події кримінального правопорушення та інших обставин, що підлягають доказуванню під час досудового розслідування.
У відповідностідо вимогп.9ч.1ст.162КПК Українидо охоронюваноїзаконом таємниці,яка міститьсяв речахі документах,належать державна таємниця.
З урахуванням викладеного, а також того, що у ході досудового розслідування кримінального правопорушення іншим способом отримати необхідні відомості не виявляється можливим, потреби досудового розслідування виправдовують такий ступінь втручання у права та інтереси володільця документів, за якого їх зміст буде розкритий стороні обвинувачення з метою використання в доказуванні.
Таким чином, без отримання зазначених документів неможливо всебічно, повно і неупереджено дослідити обставини кримінального провадження, надати їм належну правову оцінку та забезпечити прийняття законних і неупереджених процесуальних рішень».
Слідчий в судове засідання не з`явився, у клопотанні міститься прохання про розгляд клопотання без участі ініціатора, клопотання підтримує в повному обсязі.
Представник володільця документів - ІНФОРМАЦІЯ_1 , у судове засідання не з`явився, про час та місце розгляду клопотання повідомлений належним чином.
Дослідивши матеріали клопотання, приходжу до висновку, що воно не підлягає задоволенню з наступних підстав.
За змістом ст.131 КПК України заходи забезпечення кримінального провадження, різновидом яких є тимчасовий доступ до речей і документів, застосовуються з метою досягнення дієвості цього провадження.
Відповідно до ч.1 ст.159 КПК України тимчасовий доступ до речей і документів полягає у наданні стороні кримінального провадження особою, у володінні якої знаходяться такі речі і документи, можливості ознайомитися з ними, зробити їх копії та, у разі прийняття відповідного рішення слідчим суддею, вилучити їх (здійснити виїмку).
Статтею 160 КПК України встановлено, що сторони кримінального провадження мають право звернутися до слідчого судді під час досудового розслідування чи суду під час судового провадження із клопотанням про тимчасовий доступ до речей і документів, за винятком зазначених у статті 161 цього Кодексу.
Відповідно до ст. 159 КПК України тимчасовий доступ до речей і документів полягає у наданні стороні кримінального провадження особою, у володінні якої знаходяться такі речі і документи, можливості ознайомитися з ними, зробити їх копії та вилучити їх (здійснити їх виїмку).
До охоронюваноїзаконом таємниці,яка міститьсяв речахі документах,належить державна таємниця (п. 9 ч. 1 ст. 162 КПК України).
Ч. 5 ст. 163 КПК України передбачено, що слідчий суддя, суд постановляє ухвалу про надання тимчасового доступу до речей і документів, якщо сторона кримінального провадження у своєму клопотанні доведе наявність достатніх підстав вважати, що ці речі або документи: перебувають або можуть перебувати у володінні відповідної фізичної або юридичної особи; самі по собі або в сукупності з іншими речами і документами кримінального провадження, у зв`язку з яким подається клопотання, мають суттєве значення для встановлення важливих обставин у кримінальному провадженні; не становлять собою або не включають речей і документів, які містять охоронювану законом таємницю.
Слідчий суддя, суд постановляє ухвалу про надання тимчасового доступу до речей і документів, які містять охоронювану законом таємницю, якщо сторона кримінального провадження, крім обставин, передбачених частиною п`ятою цієї статті, доведе можливість використання як доказів відомостей, що містяться в цих речах і документах, та неможливість іншими способами довести обставини, які передбачається довести за допомогою цих речей і документів. Доступ особи до речей і документів, які містять охоронювану законом таємницю, здійснюється в порядку, визначеному законом. Доступ до речей і документів, що містять відомості, які становлять державну таємницю, не може надаватися особі, що не має до неї допуску відповідно до вимог закону (ч. 6 ст. 163 КПК України).
П.4ч.1ст.8Закону України«Про державнутаємницю» передбачено,що до державної таємниці у сфері державної безпеки та охорони правопорядку відноситься інформація про особовий склад органів, що здійснюють оперативно-розшукову або розвідувальну чи контррозвідувальну діяльність.
Наказом ІНФОРМАЦІЯ_8 № 383від 23грудня 2020року затвердженоЗвід відомостей,що становлятьдержавну таємницю.У вказаномунормативно-правовомуакті,зокрема,визначено відомості,що становлятьдержавну таємницюу сферідержавної безпекита охорониправопорядку,до якихв томучислі віднесено:відомості пропричетність конкретнихосіб добезпосереднього здійсненняоперативно-розшукової,контррозвідувальної чирозвідувальної діяльності; відомості про персональні переліки, посади, належність до підрозділів, особового складу (персоналу); відомості про штат, функціональні обов`язки.
П. 5.9, 5.20, 5.23, 5.27 Наказу ІНФОРМАЦІЯ_8 № 400 від 21.08.2012, яким затверджено Перелік відомостей, що становлять службову інформацію у ІНФОРМАЦІЯ_8 регламентовано, що відомості щодо функціональних (посадових) обов`язків (інструкцій) за посадами військовослужбовців, державних службовців та інших чи працівників у системі ІНФОРМАЦІЯ_2 , щодо проходження співробітником ІНФОРМАЦІЯ_9 (роботи, навчання) в ІНФОРМАЦІЯ_2 ; про належність співробітників ІНФОРМАЦІЯ_2 до її оперативних підрозділів; відомості, які розкривають порядок отримання, документального оформлення, накопичення, систематизації та збереження облікових документів (у тому числі їх циркуляцію в електронному вигляді) стосовно кадрів СБУ (якщо ці відомості не становлять державної таємниці, але їх оприлюднення може завдати шкоди інтересам ІНФОРМАЦІЯ_2 ) становлять службову інформацію у ІНФОРМАЦІЯ_8 .
Віднесення інформації до державної таємниці здійснюється мотивованим рішенням державного експерта з питань таємниць за його власною ініціативою, за зверненням керівників відповідних державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ, організацій чи громадян.
Засекречування матеріальних носіїв інформації здійснюється шляхом надання на підставі Зводу відомостей, що становлять державну таємницю (розгорнутих переліків відомостей, що становлять державну таємницю), відповідному документу, виробу або іншому матеріальному носію інформації грифа секретності посадовою особою, яка готує або створює документ, виріб або інший матеріальний носій інформації. Засекречування документів здійснюється лише в частині відомостей, що становлять державну таємницю. У разі подання запиту на документ, частина якого засекречена, доступ до такого документа забезпечується в частині, що не засекречена.
Слідчий просить надати дозвіл на тимчасовий доступ до посадової інструкції старшого оперуповноваженого 8 відділу 6 ІНФОРМАЦІЯ_2 , наказу про призначення ОСОБА_6 на посаду старшого оперуповноваженого 8 відділу 6 ІНФОРМАЦІЯ_2 , а також до документів, які підтверджують надання доступу та допуску до державної таємниці.
Разом з тим, аналіз перелічених вище норм нормативно-правових актів свідчить про те, що витребовувана слідчим інформація за своїм характером є такою, яка може бути віднесена до державної таємниці різних ступенів секретності, доступ до якої не може надаватися особі, що не має до неї допуску відповідно до вимог закону.
Сам слідчий, звертаючись до суду із даним клопотанням, посилається на норми закону, які регулюють правовий порядок доступу до державної таємниці.
Жодних документів,які бипідтверджували правослідчого надопуск додержавної таємницідо матеріалівклопотання недолучено,що унеможливлюєвирішення питанняпро наданнядозволу натимчасовий доступособам,зазначеним уклопотанні:слідчим ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , ОСОБА_10 , ОСОБА_11 , ОСОБА_12 та ОСОБА_3 .
Окрім того, слід звернути увагу і на те, що на підтвердження можливості використання як доказів відомостей, що містяться у витребовуваних слідчим документах, слідчим зазначено лише те, що документи є речовими доказами та можуть бути використані як докази події кримінального правопорушення та інших обставин, які підлягають доказуванню.
Однак,в порушеннявимог ч.6ст.163КПК Українине конкретизовано,яким чиномвідомості,які містятьсяу витребовуванихдокументах,можуть бутивикористані якдокази,підтвердження абоспростування якихсаме відомостейза їхдопомогою будездійснено тане обґрунтованонеможливості іншимиспособами довестиобставини,які передбачаєтьсядовести задопомогою цихречей ідокументів,що єобов`язковим призвернення дослідчого суддііз клопотаннямпро наданнятимчасового доступудо речейі документів,які містятьохоронювану закономтаємницю.
Враховуючи викладене, у задоволенні клопотання слід відмовити.
Керуючись ст.ст.163, 164 КПК України,
постановив:
У задоволенні клопотання старшого слідчого - криміналіста першого слідчого відділу (з дислокацією у м. Хмельницькому) Територіального управління Державного бюро розслідувань, розташованого у місті Хмельницькому ОСОБА_3 відмовити.
Ухвала оскарженню не підлягає та набирає законної сили з моменту її проголошення.
Слідчий суддя
Суд | Хмельницький міськрайонний суд Хмельницької області |
Дата ухвалення рішення | 30.01.2023 |
Оприлюднено | 10.05.2024 |
Номер документу | 108733409 |
Судочинство | Кримінальне |
Категорія | Провадження за поданням правоохоронних органів, за клопотанням слідчого, прокурора та інших осіб про тимчасовий доступ до речей і документів |
Кримінальне
Хмельницький міськрайонний суд Хмельницької області
Кирик О. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні