Рішення
від 12.01.2023 по справі 615/500/20
ВАЛКІВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 615/500/20

Провадження № 2/615/10/23

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

12 січня 2023 року м. Валки

Валківський районний суд Харківської області в складі:

головуючого судді Токмакової А.П.,

секретаря судового засідання Партола О.Є.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду міста Валки Харківської області цивільну справу за позовом ОСОБА_1 до ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , Фізичної особи-підприємця ОСОБА_4 , треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору: Департамент Державної архітектурно-будівельної інспекції у Харківській області, Головне управління Держпродспоживслужби в Харківській області, Державна екологічна інспекція у Харківській області, Валківська міська рада Харківської області про усунення перешкод у користуванні земельною ділянкою та зобов`язання вчинити певні дії,

встановив:

ОСОБА_1 звернувся до Валківського районного суду Харківської із позовною заявою, в якій просить:

- зобов`язати ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , Фізичну особу-підприємця ОСОБА_4 знести самочинно збудовані споруди, а саме: ангари, що знаходяться на території земельної ділянки за адресою: АДРЕСА_1 ;

- зобов`язати ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , Фізичну особу-підприємця ОСОБА_4 усунути перешкоди у користуванні ОСОБА_1 його земельною ділянкою, що знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 , шляхом припинення незаконної діяльності з розведення кролів на земельній ділянці за адресою: АДРЕСА_1 ;

- зобов`язати ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , Фізичну особу-підприємця ОСОБА_4 вжити заходів для відновлення добросусідства та дотримання встановлених архітектурно-будівельних, екологічних, санітарних та інших норм чинного законодавства на території їх земельної ділянки за адресою: АДРЕСА_1 .

В обґрунтування позовних вимог посилається на те, що зареєстрований та фактично проживає за адресою: АДРЕСА_1 , та є власником земельної ділянки площею 0,1700 га, кадастровий номер: 6321288502:00:001:0003, що розташована за цією адресою.

Із земельною ділянкою позивача межує земельна ділянка, розташована за адресою: АДРЕСА_1 , з кадастровим номером: 6321288502:00:001:0006, з цільовим призначенням: для будівництва й обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка), яка на праві приватної власності належить ОСОБА_2 .

На цій земельній ділянці, не зважаючи на її цільове призначення, ОСОБА_2 , а також її родичі ОСОБА_3 та ОСОБА_4 , яка зареєстрована як Фізична особо-підприємець за адресою місцезнаходження земельної ділянки, здійснюють підприємницьку діяльність з вирощування та розведення кролів у промислових масштабах, з порушенням усіх можливих чинних норм законодавства, а саме архітектурно-будівельних, екологічних, санітарних та інших норм.

Зокрема на земельній ділянці незаконно збудовано шість ангарів, один з яких збудований впритул до межі земельної ділянки позивача та фактично до вікон його будинку, що спричиняє позивачу незручності, оскільки через постійний сморід та шум неможливо відчинити вікна на провітрювання, а на території домоволодіння позивача у жаркий безвітряний день взагалі неможливо знаходитись, чим порушуються Державні будівельні норми.

Крім того, на земельній ділянці, що розташована за адресою: АДРЕСА_1 , постійно спостерігається накопичення сміття, гною та інших відходів, що в свою чергу спричиняє незручності позивачу у користуванні своєю земельною ділянкою. До того ж, на території домоволодіння ОСОБА_2 пробурена свердловина глибиною 70 метрів, незаконно використовується земля та водні ресурси.

У період з 2017 року по 2020 рік позивачем подавались численні скарги та звернення до компетентних органів з приводу здійснення перевірки проведення господарської діяльності, що здійснюється за адресою: АДРЕСА_1 , однак такі звернення виявились безрезультатними, оскільки відповідачі не допускають фахівців компетентних органів до перевірки належної їм земельної ділянки та ігнорують будь-які зауваження як компетентних органів так і сусідів, що в свою чергу стало підставою для звернення з даним позовом до суду.

02липня 2020 року від представника відповідачки ОСОБА_4 адвоката Бойко К.Б. надійшов відзив на позовну заяву, у якому вважає позов необґрунтованим та таким, що не підлягає задоволенню.

В обґрунтування заперечень зауважує, що одна тимчасова споруда встановлена не впритул до межі, а на відстані приблизно 5 метрів від паркану, а вікна житлового будинку позивача взагалі не виходять в сторону цієї тимчасової споруди. З цієї сторони до житлового будинку позивача прибудований гараж та сарай, ширина яких приблизно п`ять метрів, тому відстань між тимчасовою спорудою та житловим будинком дорівнює 15 метрів, що не суперечить ДБН.

На думку представника, вимоги позивача щодо знесення самочинно збудованих тимчасових споруд за адресою: АДРЕСА_1 , не підлягають задоволенню, оскільки згідно переліку будівельних робіт, які не потребують документів, що дають право на їх виконання, та після закінчення яких об`єкт не підлягає прийняттю в експлуатацію, затвердженого КМУ від 07 червня 2017 року № 406, не підлягають прийняттю в експлуатацію зведення на земельній ділянці тимчасових будівель та споруд без влаштування фундаментів, зокрема навісів, альтанок, наметів, накриття, сходів, естакад, літніх душових, теплиць, гаражів, а також свердловин, криниць люфт-клозетів, вбиралень, вигрібних ям, замощень, парканів, відкритих басейнів та басейнів із накриттям, погребів, входів до погребів, воріт, хвірток, терас, ґанків щодо індивідуальних (садибних) житлових будинків, садових, дачних будинків.

Враховуючи зміст листа ГУ Держпродспоживслужби в Харківській області від 06 листопада 2017 року № 42/10362, накопичення гною, сміття, наявність характерних для цього запахів на прилеглій території не виявлено.

Так само, на його погляд, необґрунтованими є позовні вимоги щодо зобов`язання відповідачів усунути перешкоди у користуванні земельною ділянкою шляхом припинення незаконної діяльності з розведення кролів, оскільки ДБН 360-92** жодним чином не регламентують ведення підприємницької діяльності та видачі будь-яких дозволів з розведення кролів. ЗУ «Про ліцензування видів господарської діяльності» не передбачає ліцензування діяльності з розведення кролів.

02липня 2020 року від представника відповідачки ОСОБА_2 адвоката Бойко К.Б. надійшов відзив на позовну заяву, в якому посилається на аналогічні підстави відмови в задоволенні позову.

13 липня 2020 року від представника третьої особи ГУ Держпродспоживслужби в Харківській області надійшли пояснення, згідно з якими з метою перевірки фактів, викладених у скаргах ОСОБА_1 , 08 серпня 2019 року проведено комісійне обстеження домоволодіння за адресою: АДРЕСА_1 , за участю фахівців Валківського районного управління Головного управління Держпродспоживслужби в Харківській області, представників органів місцевого самоврядування, Південного управління ГУ ДФС в Харківській області, інспекції праці, за результатами якого встановлено, що на території приватного домоволодіння за цією адресою діяльність з розведення кролів здійснює ОСОБА_3 , зі слів якого, на час обстеження, на території домоволодіння утримувалось 300 кролематок. Домоволодіння огороджене по периметру. На час обстеження, наявність неприємних запахів на території домоволодіння членами комісії не відзначалась, слідів складування сміття не виявлено. За інформацією Шарівської сільської ради, за цією адресою суб`єкти господарювання не зареєстровані. Встановлено невідповідність вимогам «Порядку проведення державної реєстрації потужностей, ведення державного реєстру потужностей операторів ринку та надання інформації з нього заінтересованим суб`єктам». Зокрема, господарство не зареєстровано в Державному реєстрі операторів ринку. Станом на 22 червня 2020 року відповідна реєстрація відсутня. Також, господарство ОСОБА_3 по розведенню кролів станом на 22 червня 2020 року не зареєстроване в держаних органах ветеринарної медицини відповідно до вимог ст. 34 Закону України «Про ветеринарну медицину». Ветеринарно-санітарні вимоги щодо утримання хутрових звірів та кролів в особистих селянських господарствах на законодавчому рівні відсутні.

30 липня 2020 року від представника позивача ОСОБА_1 адвоката Крижановського Миколи Валентиновича надійшла відповідь на відзив відповідачки ОСОБА_2 , у якій наполягає на задоволенні позовних вимог в повному обсязі.

В обґрунтування зауважує, що відповідачка, зазначаючи, що нею не було порушено встановлених норм ДБН та що нібито відстань між тимчасовою спорудою на земельній ділянці відповідача та найближчим житловим будинком становить 15 метрів, не надає жодних підтверджень своїх розрахунків.

Крім того, скарги від позивача та інших сусідів на ведення відповідачами великомасштабної господарської діяльності з розведення кролів та наявність обладнаних ангарів за адресою: АДРЕСА_1 , мали місце ще з кінця 2015 року, тобто задовго до затвердження КМУ переліку будівельних робіт, які не потребують документів, що дають право на їх виконання та після закінчення яких об`єкт не підлягає прийняттю в експлуатацію. Крім того, існує Порядок розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності, затверджений наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 21 жовтня 2011 року № 244, який передбачає, що підставою для розміщення тимчасової споруди торговельного, побутового, соціально-культурного чи іншого призначення для здійснення підприємницької діяльності є паспорт прив`язка тимчасової споруди. На думку представника, відповідачі свідомо ігнорують даний порядок, встановивши на своїй території споруди для розведення кролів без жодних дозвільних документів.

Як зазначає представник, про відсутність у відповідачів документів дозвільного та декларативного характеру, які надають право на виконання підготовчих та будівельних робіт за адресою: АДРЕСА_1 . наголошувалося у відповіді Департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції у Харківській області від 29 серпня 2019 року № 1020-7204 та від 20 грудня 2019 року № 1020-9570, зокрема, згідно з даними єдиного реєстру документів, що дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт і засвідчують прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, відомостей про повернення на доопрацювання, відмову у видачі, скасування та анулювання зазначених документів, відсутня інформація щодо видачі документів дозвільного та декларативного характеру, які б надавали право на виконання підготовчих та будівельних робіт за адресою: АДРЕСА_1 . Під час розгляду скарги ОСОБА_5 посадовою особою Департаменту у період з 15 серпня 2019 року по 28 серпня 2019 року неодноразово здійснено виїзд для проведення позапланової перевірки за вказаною адресою, однак на момент здійснення виїздів суб`єкт містобудування та його уповноважена особа були відсутні, що унеможливило проведення перевірки.

Наголошує на достовірності встановлених обставинах згідно із письмових пояснень Головного управління Держпродспоживслужби в Харківській області, під час проведення комісійного обстеження домоволодіння за адресою: АДРЕСА_1 , з метою перевірки фактів, викладених у скаргах ОСОБА_1 , 08 серпня 2019 року. До того ж, відповідач у відзиві висловлює заперечення щодо використання земельної ділянки не за цільовим призначенням, але жодним чином не пояснює та не обґрунтовує свої заперечення.

23 вересня 2020 року від представника ОСОБА_4 адвоката Бойко К.Б. надійшли запереченняна відповідьна відзив,у якихпросить відмовитиу задоволенніпозову, оскільки позивачем не доведено, що житловий будинок розташований на межі земельної ділянки.

Посилання представника позивача на Порядок розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності, затверджений наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 21 жовтня 2011 року № 244 вважає безпідставним, так як він не може бути застосований щодо тимчасових споруд, що розташовані на території домоволодіння відповідачів, право приватної власності на земельну ділянку оформлено та зареєстровано, в той час коли зазначений порядок стосується тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності на землях із особливим режимом використання.

За вказаною адресою з 06 серпня 2019 року зареєстрована Фізична особа-підприємець ОСОБА_4 , серед видів діяльності якої є розведення тварин і виробництво м`яса. Крім того, ГУ Держпродспоживслужби в Харківській області проведена державна реєстрація потужності за видом діяльності: первинне виробництво, зберігання, транспортування, реалізація, на підтвердження чого не передбачена видача будь-якого дозволу. Реєстраційний номер потужності вноситься до Державного реєстру потужностей операторів ринку.

Як зазначає представник, позивачем не надано доказів, зокрема звернень до ГУ Держгеокадастру Харківської області, які б підтверджували, що земельна ділянка відповідачів використовується не за цільовим призначенням.

У судове засідання представник позивача ОСОБА_6 надав заяву про судовий розгляд за відсутності його та позивача, зі змісту, підтримав позовні вимоги.

Представник відповідачів ОСОБА_7 заперечувала проти задоволення позову, посилаючись на викладені у відзиві на позовну заяву обставини. Наголошувала, що законом не передбачені вимоги до ведення підприємницької діяльності та розташування тимчасових споруд, на які вказує представник позивача.

Представник третьої міський голова Скрипніченко В.В. надав клопотання про розгляд справи за відсутності представника міської ради, просить прийняти рішення згідно закону на підставі наявних доказів.

Інші учасники судового розгляду в судове засідання не з`явилися, клопотання про його відкладення не направили.

У відповідності до ч.1ст.223 ЦПК Українинеявка у судове засідання будь-якого учасника справи за умови, що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті.

Будь-які заяви чи клопотання щодо проведення інших процесуальних дій учасниками справи не заявлялися.

Перевіривши доводи позовної заяви, заслухавши пояснення представника відповідачів, дослідивши письмові докази, наявні у матеріалах справи, всебічно перевіривши обставини, на яких вони ґрунтуються у відповідності з нормами матеріального права, що підлягають застосуванню до даних правовідносин, суд дійшов висновку, що позовна заява підлягає задоволенню.

Судом встановлено, що ОСОБА_1 зареєстрований за адресою: АДРЕСА_1 , та є власником земельної ділянки площею 0,1700 га, кадастровий номер: 6321288502:00:001:0003, що розташована за вказаною адресою, що підтверджується паспортом громадянина України серії НОМЕР_1 та Державним актом на право власності на земельну ділянку від 27 червня 2012 року серії АМ № 353023.

Відповідно до копії договору купівлі-продажу садового будинку від 24 листопада 2005 року, посвідченого приватним нотаріусом Валківського районного нотаріального округу Харківської області Габінет Ю.І., зареєстрованого в реєстрі за № 3027, ОСОБА_1 є власником садового будинку з господарськими та побутовими будівлями, що розташовані за адресою: АДРЕСА_1 .

Згідно Інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна № 178258959 від 21 серпня 2019 року, власником житлового будинку та земельної ділянки площею 0,25 га, кадастровий номер: 6321288502:00:001:0006, з цільовим призначенням: для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка), які розташовані за адресою: АДРЕСА_1 , є ОСОБА_2 , що підтверджується Інформаційною довідкою з Державного земельного кадастру про право власності та речові права на земельну ділянку від 22 серпня 2019 року, рішенням Валківського районного суду Харківської області від 22 серпня 2013 року у справі № 615/1260/13-ц.

З роздруківки із сайту Міністерства юстиції України, ОСОБА_8 з 06 серпня 2019 року є Фізичною особою-підприємцем, здійснює наступні види діяльності: розведення інших тварин (основний); виробництво м`яса; виробництво готових кормів для тварин, що утримуються на фермах; виробництво готових кормів для домашніх тварин; оптова торгівля зерном, необробленим тютюном, насінням і кормами для тварин; оптова торгівля м`ясом і м`ясними продуктами; роздрібна торгівля м`ясом і м`ясними продуктами в спеціалізованих магазинах; інші види роздрібної торгівля поза магазинами. Місце проживання ОСОБА_8 зазначено: АДРЕСА_1 .

20.09.21 ОСОБА_8 уклала шлюб, в зв`язку з чим їй присвоєно прізвище ОСОБА_9 , що підтверджується даними свідоцтва про шлюб серії НОМЕР_2 , виданого ВДРАЦС у м. Харкові СМУ МЮ (м. Харків), актовий запис №4249.

Відповідно до частини третьої статті 3ЦПК України провадження в цивільних справах здійснюється відповідно до законів, чинних на час вчинення окремих процесуальних дій, розгляду і вирішення справи.

Згідно з частиною першою статті 2ЦПК України завданням цивільного судочинства є справедливий, неупереджений та своєчасний розгляд і вирішення цивільних справ з метою ефективного захисту порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб, інтересів держави.

Суд розглядає справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках (частина перша статті 13 ЦПК України).

Європейський суд з прав людини, аналізуючи національні системи правового захисту на предмет дотримання статті 13 Конвенції неодноразово вказував, що для того щоб бути ефективним, національний засіб юридичного захисту має бути: незалежним від будь-якої вжитої на розсуд державних органів дії, безпосередньо доступним для тих, кого він стосується (рішення від 06 вересня 2005 року у справі «Гурепка проти України» (Gurepka v. Ukraine, заява № 61406/00, § 59);«ефективним» як у законі, так і на практиці, зокрема, у тому сенсі, щоби його використання не було ускладнене діями або недоглядом органів влади відповідної держави (див. рішення від 10 грудня 1996 року у справі «Аксой проти Туреччини» (Aksoy v. Turkey, заява № 100/1995/606/694, § 95); спроможним запобігти виникненню або продовженню стверджуваного порушення чи надати належне відшкодування за будь-яке порушення, яке вже мало місце (рішення від 26 жовтня 2000 року у справі «Кудла проти Польщі» (Kudla v. Poland, заява № 30210/96, § 158) рішення від 16 серпня 2013 року у справі «Гарнага проти України» (Garnaga v. Ukraine, заява № 20390/07).

У постанові від 05 червня 2018 року у справі № 338/180/17 Велика Палата Верховного Суду зазначила, що захист має бути ефективним, тобто повинен здійснюватися з використанням такого способу захисту, який може відновити, наскільки це можливо, відповідні права, свободи й інтереси позивача.

Згідно зі статтею 41Конституції України кожен має право володіти, користуватися і розпоряджатися своєю власністю, результатами своєї інтелектуальної, творчої діяльності.

Стаття 391ЦК України надає власнику майна право вимагати усунення перешкод у здійсненні ним права користування та розпоряджання своїм майном.

Відповідно статті 319ЦК України власник володіє, користується, розпоряджається своїм майном на власний розсуд. Власник має право вчиняти щодо свого майна будь-які дії, які не суперечать закону. При здійсненні своїх прав та виконанні обов`язків власник зобов`язаний додержуватися моральних засад суспільства. Усім власникам забезпечуються рівні умови здійснення своїх прав. Власність зобов`язує. Власник не може використовувати право власності на шкоду правам, свободам та гідності громадян, інтересам суспільства, погіршувати екологічну ситуацію та природні якості землі. Держава не втручається у здійснення власником права власності. Діяльність власника може бути обмежена чи припинена або власника може бути зобов`язано допустити до користування його майном інших осіб лише у випадках і в порядку, встановлених законом.

Отже, підставою для задоволення позову власника є встановлення факту порушення його прав і об`єктивно існуючих перешкод у здійсненні ним цих прав.

04 серпня 2017 року ОСОБА_10 звернувся із скаргою до Державної екологічної інспекції України, у якій зазначав, що по сусідству від його домоволодіння, за адресою: АДРЕСА_1 , ОСОБА_11 проводить підприємницьку діяльність з вирощування та розведення кролів у промислових масштабах. На земельній ділянці за вказаною адресою незаконно проводиться підприємницька діяльність та порушуються чинні норми: незаконно збудовано декілька ангарів де розводять кролів, один з ангарів збудований в притул до межі з його земельною ділянкою та фактично до вікон будинку; на фермі працюють п`ять осіб, які не мають офіційного працевлаштування; до цієї ферми підведено електричну мережу 380 Вт; на території наявна свердловина глибиною 70 метрів. Оскільки вирощування кролів проводить у промислових масштабах, то в окрузі стоїть нестерпний сморід, який утворюється від гною. Його домоволодіння знаходиться впритул до незаконної кролячої ферми, у будинку не можливо відкрити вікна для провітрювання, на вулиці у жаркий та безвітряний день взагалі неможливо знаходитись через сморід. У зв`язку з чим просив провести в межах повноважень та компетенції ретельну перевірку викладених фактів та перевірити всі природні ресурси та вплив на них; по кожному природному ресурсу нарахувати шкоду та пред`явити претензію винній особі; скласти акт перевірки, приписи та інші розпорядчі документи та притягнути винних осіб до адміністративної відповідальності.

04 серпня 2017 року ОСОБА_10 звернувся із скаргою до Міністерства охорони здоров`я України, у якій посилався на ці обставини та просив провести в межах повноважень та компетенції ретельну перевірку викладених фактів; скласти акт перевірки, приписи та інші розпорядчі документи та притягнути винних осіб до адміністративної відповідальності.

Відповідно до листа Головного управління Держпродспоживслужби в Харківській області № 4.2/10362 від 06 листопада 2017 року, звернення ОСОБА_10 від 31 серпня 2017 року розглянуто та повідомлено, що 03 листопада 2017 року фахівцями Валківського районного управління в присутності Шарівського сільського голови був здійснений виїзд за адресою: АДРЕСА_1 , але перевірити факти, викладені у зверненні не вдалось, через недопущення перевіряючи на територію власного домоволодіння ОСОБА_2 .

При огляді прилеглої території до подвір`я території встановлено: домоволодіння огороджене по периметру, із-за паркану видно 4 тимчасові споруди (ангари). Відстань від цих споруд до найближчої житлової забудови становить близько 10 метрів. Накопичення гною, сміття, наявність характерних до нього запахів на прилеглій території не виявлено. За інформацією Шарівської сільської ради за вказаною адресою суб`єкти господарювання не зареєстровані. За даними Управління безпечності харчових продуктів та ветеринарної медицини Головного управління Держпродспоживслужби в реєстрі підконтрольних об`єктів, які здійснюють господарську діяльність з утримання кролів, також відсутні. Власник домоволодіння по АДРЕСА_1 , відмовився допустити до перевірки фахівців Валківського управління Головного управління Держпродспоживслужби в Харківській області та голову сільської ради.

19 червня 2019 року ОСОБА_1 звернувся із скаргою до голови Харківської обласної державної адміністрації, у якій вказав, що є власником земельної ділянки за адресою: АДРЕСА_1 . По сусідству від його домоволодіння, за адресою: АДРЕСА_1 , проживає ОСОБА_11 , який на своїй земельній ділянці проводить підприємницьку діяльність з вирощування та розведення кролів у промислових масштабах. Земельна ділянка ОСОБА_11 , яка має кадастровий номер: 6321288502:00:001:0006, межує з його земельною ділянкою, та її цільове призначення: для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка). Тобто, дана земельна ділянка не призначена для ведення сільського господарства, а саме для розведення кролів у промислових масштабах. Крім того, на земельній ділянці за вказаною адресою незаконно збудовано декілька ангарів, де розводять кролів, один з ангарів збудований в притул до межі з його земельною ділянкою та фактично до вікон будинку; на фермі працюють п`ять осіб, які не мають офіційного працевлаштування; до цієї ферми підведена електрична мережа 380 Вт; на території наявна свердловина глибиною 70 метрів; суб`єкт господарювання не зареєстрований у передбаченому законодавством порядку. Вирощування кролів ОСОБА_12 проводиться у промислових масштабах, відповідно в окрузі стоїть нестерпний сморід, який утворюється від гною. Дана кроляча ферма знаходиться впритул до будинку заявника, що суперечить будівельним та санітарним нормам. У зв`язку з чим просив провести перевірку викладених фактів з обов`язковим дорученням для проведення перевірок з метою вжиття вичерпних заходів реагування: Департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції у Харківській області; Головному управлінню Держпродспоживслужби в Харківській області; Державній екологічній інспекції у Харківській області; Департаменту екології та природних ресурсів Харківської обласної адміністрації. Звернутись до Головного управління Національної поліції в Харківській області для внесення відомостей до ЄРДР. Здійснити усі вичерпні заходи для зобов`язання ОСОБА_13 привести земельну ділянку у відповідність до вимог чинного законодавства та припинення незаконної промислової діяльності.

Згідно листа Головного управління Держпраці у Харківській області № Д-770/02.04/12-08/8950 від 06 серпня 2019 року, адресованого ОСОБА_1 , управлінням розглянуто його звернення від 19 червня 2019 року, яке надійшло від Головного управління Держпродспоживслужби в Харківській області, щодо можливого порушення законодавства про працю. Повідомлено, що оскільки за даними з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань ОСОБА_11 не зареєстрований, підстави для реагування у Головного управління Держпраці у Харківській області відсутні.

Відповідно до листа Головного управління Держпраці у Харківській області № Д-704/02.30/12-08/8985 від 06 серпня 2019 року, адресованого ОСОБА_1 , управлінням розглянуто його звернення від 19 червня 2019 року щодо можливого порушення законодавства про працю ОСОБА_14 та повідомлено, що відповідно до наявної інформації місце розташування господарської діяльності ОСОБА_15 є приватна територія, що відповідно до чинного законодавства унеможливлює здійснення заходу контролю з питань виявлення неоформлених трудових відносин.

Листом Головного управління ДФС у Харківській області від 07 серпня 2019 року повідомлено ОСОБА_1 у відповідь на його скаргу від 19 червня 2019 року, що його запит не містить сукупності ознак, за якими можливо ідентифікувати ОСОБА_13 у Державному реєстрі фізичних осіб платників податків. Крім того, згідно Інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна за адресою: АДРЕСА_1 , кадастровий номер: 6321288502:00:001:0006 ОСОБА_11 не є власником земельної ділянки, що позбавляє можливості надати запитувану інформацію.

08 серпня 2019 року комісією у складі голови Шарівської сільської ради Хворост З.М., секретаря сільської ради Колодяжної Л.С., в.о. начальника Валківського районного управління ГУ Держпродспоживслужби в Харківській області Колмик Ю., провідного фахівця відділу безпечності харчових продуктів та ветеринарної медицини Котелевець С., представника Південного управління ГУ ДФС у Харківській області Кажан О.Є., представника ДІП ОСОБА_16 складено акт обстеження домоволодіння за адресою: АДРЕСА_1 , зі змісту якого, при обстеженні домоволодіння виявлено, що ОСОБА_3 фактично вирощує за вказаною адресою кролів (зі слів власника має 300 кролематок) у виробничих масштабах. З його слів на території знаходиться свердловина близько 70 метрів глибиною для води. До домогосподарства підведене електропостачання 380 Вт потужності. Будинок житловий фактично відсутній, приватизована земельна ділянка 0,25 га для ОЖБ, але використовується для виробничих потреб та виходить за межі 0,25 га. Зі слів сусідів, на території даного господарства використовується наймана праця, але на час перевірки сторонніх осіб виявлено не було. ОСОБА_3 не зареєстрований як особа, що займається особистим селянським господарством, а тому податки від реалізації продукції (зі слів власника кролів) до місцевого бюджету не надходять. Сторонніх запахів під час перевірки не виявлено.

Згідно листа Державної екологічної інспекції у Харківській області від 02 жовтня 2019 року, адресованого ОСОБА_1 , у ході розгляду звернення від 06 вересня 2019 року встановлено, що згідно даних Єдиного державного реєстру, за адресою: АДРЕСА_1 , зареєстрована фізична особа-підприємець ОСОБА_8 , яка надала копію свідоцтва платника єдиного податку. Враховуючи, що ФОП ОСОБА_8 є платником єдиного податку, діяльність якої не віднесена до високого ступеня ризику, інспекція не має законних підстав для проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю).

Відповідно до листа Головного управління ДПС у Харківській області від 08 жовтня 2019 року, адресованого ОСОБА_1 , управлінням розглянуто звернення від 09 вересня 2019 року щодо порушень діючого законодавства громадянами ОСОБА_3 , ОСОБА_17 , ОСОБА_2 та повідомлено, що згідно баз даних, наявних у контролюючого органу, за адресою: АДРЕСА_1 , здійснює діяльність фізична особа-підприємець з використанням найманих працівників.

Листом Департаменту державної архітектурно-будівельної інспекції у Харківській області № 1020-7203 від 29 серпня 2019 року повідомлено ОСОБА_1 про розгляд його скарги від 19 червня 2019 року щодо дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил за адресою: АДРЕСА_1 . Зазначено, що згідно з Порядком № 553, посадовою особою Департаменту у період з 15 серпня 2019 року по 28 серпня 2019 року неодноразово здійснено виїзди для проведення позапланової перевірки на об`єкті. На момент здійснення виїздів, суб`єкт містобудування або його уповноважена особа були відсутні, що унеможливило проведення перевірки. Департаментом 28 серпня 2019 року направлено листа ОСОБА_2 , як власниці земельної ділянки, розташованої за адресою: АДРЕСА_1 , з кадастровим номером: 6321288502:00:001:0006, стосовно надання доступу до об`єкта посадовим особам Департаменту. Також, 28 серпня 2019 року Департаментом направлено лист до Валківського відділу поліції ГУ НП в Харківській області щодо сприяння у проведенні перевірки об`єкта будівництва за вказаною адресою та забезпечення присутності суб`єкта містобудування під час проведення перевірки.

Згідно листа Головного управління Держпродспоживслужби в Харківській області від 03 вересня 2019 року, адресованого ОСОБА_1 , 08 серпня 2019 року проведено комісійне обстеження домоволодіння за адресою: АДРЕСА_1 , в ході якого встановлено, що діяльність з розведення кролів здійснює ОСОБА_3 представник за довіреністю ОСОБА_2 . Зі слів ОСОБА_3 на час розгляду звернення на території домоволодіння утримувалось 300 кролематок. Домоволодіння огороджене по периметру парканом. На території розміщенні чотири ангари. У першому утримуються кролі, у другому зберігається сіно, в третьому гранулятор та зерносуміш, четвертий не добудований. Відстань від цих споруд до найближчої житлової забудови становить близько 10 метрів. Накопичення гною, сміття, наявність характерних для цього запахів на прилеглій території не виявлено. Згідно даних Валківського районного управління Головного управління Держпродспоживслужби в Харківській області реєстрація ОСОБА_3 відповідно до вимог ст. 25 Закону України «Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів» в Державному реєстрі потужностей операторів ринку відсутня. ОСОБА_3 було надано комісії письмові зобов`язання щодо неухильного дотримання санітарного та ветеринарного законодавства під час здійснення діяльності з вирощування кролів на території домоволодіння за вказаною адресою та щодо оформлення своєї діяльності відповідно до вимог діючого законодавства України.

Згідно листа Головного управління Держгеокадастру у Харківській області від 15 грудня 2019 року, за інформацією, наданою Міжрайонним управлінням у Валківському та Коломацькому районах Головного управління Держгеокадастру у Харківській області, земельна ділянка площею 0,2500 га зареєстрована в державному земельному кадастрі з кадастровим номером: 6321288502:00:001:0006 для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд. В процесі інформаційного обміну в системі державного земельного кадастру надійшли відомості на дану земельну ділянку в державному реєстрі речових прав на ім`я ОСОБА_2 . Відомості про зміну цільового призначення цієї земельної ділянки в Управлінні відсутні.

Згідно листа Валківського відділу поліції ГУ ГП в Харківській області від 17 грудня 2019 року, до відділу поліції надходили скарги від ОСОБА_5 , які були зареєстровані до ЖЄО № 2071 від 08 липня 2019 року та № 2117 від 12 липня 2019 року, за якими проведено перевірку, а також для всебічного розгляду та прийняття рішення було надіслано повідомлення до Департаменту державно-будівельної інспекції в Харківській області, Державної податкової інспекції ГУ ДФС в Харківській області, Державної екологічної інспекції в Харківській області, ГУ Держпродспоживслужби в Харківській області, Департаменту екології та природних ресурсів Харківської ОДА, у відповідності до яких 08 серпня 2019 року комісією у складі голови Шарівської сільської ради Валківського району Харківської області Хворост З., секретаря Шарівської сільської ради Валківського району Харківської області Колодяжної Л., в.о. начальника Валківського районного управління ГУ Держпродспоживслужби в Харківській області Колмик Ю., провідного фахівця відділу безпечності харчових продуктів та ветеринарної медицини Котелевець C., представника Південного управління ГУ ДФС в Харківській області Кажан О., дільничного офіцера поліції сектору превенції патрульної поліції Валківського ВП ГУНП в Харківській області Кравченка Д. здійснено обстеження домоволодіння, яке розташоване за адресою: АДРЕСА_1 . Інших скарг та повідомлень до відділу поліції не надходило.

Відповідно до листа Департаменту Державної архітектурно-будівельної інспекції у Харківській області від 20 грудня 2019 року, на підставі скарги ОСОБА_1 та згідно Порядка № 553, посадовою особою Департаменту у період з 15 серпня 2019 року по 28 серпня 2019 року неодноразово здійснено виїзди для проведення позапланової перевірки на об`єкті. Крім того, Департаментом направлено лист від 01 серпня 2019 року до Шарівської сільської ради та Валківського відділу поліції ГУ НП в Харківській області з проханням виділити представників для проведення сумісної перевірки об`єкту будівництва за адресою: АДРЕСА_1 , але прохання Департаменту цими організаціями проігноровано. Також, на момент здійснення виїздів, суб`єкт містобудування або його уповноважена особа були відсутні, що унеможливило проведення перевірки. Департаментом 28 серпня 2019 року направлено листа ОСОБА_2 , як власниці земельної ділянки, розташованої за адресою: АДРЕСА_1 , з кадастровим номером: 6321288502:00:001:0006, стосовно надання доступу до об`єкта посадовим особам Департаменту. Також, 28 серпня 2019 року Департаментом направлено лист до Валківського відділу поліції ГУ НП в Харківській області щодо сприяння у проведенні перевірки об`єкта будівництва за вказаною адресою та забезпечення присутності суб`єкта містобудування під час проведення перевірки. Відповіді від Валківського відділу поліції ГУ НП в Харківській області станом на 17 грудня 2019 року не надходило. Крім того, Департаментом з 21 грудня 2019 року по 09 січня 2020 року призначено позапланову перевірку об`єкта будівництва за вказаною адресою.

Згідно листа Головного управління Держпродспоживслужби в Харківській області від 01 липня 2020 року, адресованого ФОП ОСОБА_8 , за результатами розгляду заяви щодо державної реєстрації прийнято рішення про присвоєння особистого реєстраційного номеру r-UA-20-06-362 потужності розташованої за адресою: АДРЕСА_1 , з метою її використання за видом діяльності: інший вид діяльності: первинне виробництво, зберігання, транспортування, реалізація. Дата прийняття рішення про державну реєстрацію потужності 30 червня 2020 року.

Відповідно до Звіту Технічного обстеження арочних навісів-захистів від зовнішніх впливів з житловими та побутовими приміщеннями для власних потреб, над обладнанням підготовки кормів для споживання тварин, наметів зберігання кормів за адресою: АДРЕСА_1 , складеного Приватним підприємством «Архітектурне бюро річ» на замовлення ОСОБА_2 , на території домоволодіння за адресою: АДРЕСА_1 , розташовані арочні навіси-захисти від зовнішніх впливів, один з яких має житлові та побутові приміщення для власних потреб, інші арочні навіси-захисти над клітками для тварин, намети для кормів і підготовкою кормів для споживання. Навіси-захисти від зовнішніх впливів над житловим і побутовим обладнанням власниці виконані на бетонній підлозі з вимощенням без фундаментів. Вертикальне планування ділянки зроблене з урахуванням відведення атмосферних опадів від проникнення на підлогу техногенних опадів.

Два арочних навіси-захисти від зовнішніх впливів улаштовані над клітками для тварин, три намети повторного використання з арочним каркасом та покриттям з синтетичних тканин використані для зберігання кормів, сіна, соломи, зерна.

Ділянка забудови упорядкована, підходи і під`їзди мають однорідне тверде покриття. По периметру територія домоволодіння має зовнішній паркан з воротами для заїзду виїзду автомобільного транспорту.

Норми розміщення господарських будівель біля житлового будинку та питних колодязів визначаються в Державних будівельних нормах «Містобудування. Планування і забудова міських і сільських поселень», затверджених наказом Державного комітету України у справах містобудування і архітектури від 17 квітня 1992 року №44.

Відповідно до п.3.24 цих норм, у містах і селищах міського типу на присадибних ділянках при дотриманні санітарних протипожежних і будівельних норм можуть бути розміщені господарські будівлі та гаражі, вбудовані у житловий будинок, прибудовані до нього, або у вигляді окремої будівлі.

У відповідності до п. 3-25* ДБН 360-92 Містобудування. Планування та забудова міських і сільських поселень для догляду за будівлями і здійснення їх поточного ремонту відстань до межі сусідньої ділянки від найбільш виступної конструкції стіни треба приймати не менше 1,0 м. При цьому повинно бути забезпечене влаштування необхідних інженерно-технічних заходів, що запобігатимуть стіканню атмосферних опадів з покрівель та карнизів будівель на територію суміжних ділянок.

Згідно п. 3.35 ДБН 360-92 Містобудування. Планування та забудова міських і сільських поселень, сараї для домашньої худоби треба розміщувати на відстані від житлових будинків відповідно до протипожежних і санітарних норм поодинокі або подвійні не менше 15 м.

У відповідності до п.6.1.41 ДБН 2.2-12.12.2019 «таблиця 6.7 - допустимі відстані від житлових будинків до господарських будівель та споруд, де передбачено мінімальну відстань від господарських будівель (сараїв) для худоби, інших тварин та птахів площею до 50 м до житлових будинків та літніх кухонь - 15 м, а до питних колодязів - 20 м.

П. «г» ч. 1 ст.96ЗК України зобов`язує землекористувачів не порушувати прав власників суміжних земельних ділянок та землекористувачів.

Відповідно до ст.103ЗК України власники та землекористувачі земельних ділянок повинні обирати такі способи використання земельних ділянок відповідно до їх цільового призначення, при яких власникам, землекористувачам сусідніх земельних ділянок завдається найменше незручностей (затінення, задимлення, неприємні запахи, шумове забруднення тощо). Власники та землекористувачі земельних ділянок зобов`язані не використовувати земельні ділянки способами, які не дозволяють власникам, землекористувачам сусідніх земельних ділянок використовувати їх за цільовим призначенням (неприпустимий вплив).

У п. 7 постанови ПленумуВерховного СудуУкраїни «Пропрактику застосуваннясудами земельногозаконодавства прирозгляді цивільнихсправ» від16квітня 2004року №7 визначено, що захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється згідно з частиною третьою статті 152ЗК України шляхом: визнання прав; відновлення стану земельної ділянки, який існував до порушення прав, і запобігання вчиненню дій, що порушують права або створюють небезпеку порушення прав; визнання угоди недійсною; визнання недійсними рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування; відшкодування заподіяних збитків; застосування інших, передбачених законом, способів захисту (стаття 16 ЦК). Власник земельної ділянки, права якого порушено, може вимагати відшкодування завданої цим моральної шкоди (частина третя статті 386 ЦК).

Згідно із ч. ч. 2, 3 ст.152ЗК України землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його права на землю, навіть якщо ці порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків.

За змістом п. б ч. 3 ст.152ЗК України захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється шляхом відновлення стану земельної ділянки, який існував до порушення прав, і запобігання вчиненню дій, що порушують права або створюють небезпеку порушення прав.

Твердження позивача про здійснення відповідачами господарської діяльності з вирощування та розведення кролів за адресою: АДРЕСА_1 , знайшло підтвердження в судовому засіданні наданими письмовими доказами та не заперечується представником відповідачів.

Встановлені у судовому засіданні обставини свідчать про порушення прав позивача, визначених ст. 50 Конституції України, ст.293ЦК України та правил добросусідства, що свідчить про обґрунтованість вимог.

Враховуючи викладене, суд вважає, що поновлення права позивача, підлягає шляхом зобов`язання відповідачів знести самочинно збудовані споруди, а саме: ангари, що знаходяться на території земельної ділянки за адресою: АДРЕСА_1 ; усунути перешкоди у користуванні ОСОБА_18 його земельною ділянкою, що знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 , шляхом припинення незаконної діяльності з розведення кролів на земельній ділянці за адресою: АДРЕСА_1 ; вжити заходів для відновлення добросусідства та дотримання встановлених архітектурно-будівельних, екологічних, санітарних та інших норм чинного законодавства на території їх земельної ділянки з адресою: АДРЕСА_1 , що є адекватним, на думку суду, змісту порушеного права, який ураховує характер порушення та дає можливість захистити порушене право позивача.

Питання щодо розподілу судових витрат суд вирішує відповідно до статті 141 ЦПК України.

З огляду на викладене, керуючись ст.265,268 ЦПК України, суд

УХВАЛИВ:

Позов ОСОБА_1 задовольнити.

Зобов`язати ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , Фізичну особу-підприємця ОСОБА_4 знести самочинно збудовані споруди, а саме: ангари, що знаходяться на території земельної ділянки за адресою: АДРЕСА_1 .

Зобов`язати ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , Фізичну особу-підприємця ОСОБА_4 усунути перешкоди у користуванні ОСОБА_1 його земельною ділянкою, що знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 , шляхом припинення незаконної діяльності з розведення кролів на земельній ділянці за адресою: АДРЕСА_1 ;

Зобов`язати ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , Фізичну особу-підприємця ОСОБА_4 вжити заходів для відновлення добросусідства та дотримання встановлених архітектурно-будівельних, екологічних, санітарних та інших норм чинного законодавства на території їх земельної ділянки з адресою: АДРЕСА_1 .

Стягнути з ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , фізичної особи-підприємця ОСОБА_4 на користь ОСОБА_1 судовий збір на загальну суму 2522,40 грн., тобто по 840,80 грн. з кожного.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене безпосередньо до Харківського апеляційного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручене у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження - якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Суддя А.П. Токмакова

СудВалківський районний суд Харківської області
Дата ухвалення рішення12.01.2023
Оприлюднено06.02.2023
Номер документу108760533
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах щодо права власності чи іншого речового права на нерухоме майно (крім землі), з них: про приватну власність, з них: спори про самочинне будівництво

Судовий реєстр по справі —615/500/20

Постанова від 12.07.2023

Цивільне

Харківський апеляційний суд

Яцина В. Б.

Постанова від 13.07.2023

Цивільне

Харківський апеляційний суд

Яцина В. Б.

Постанова від 12.07.2023

Цивільне

Харківський апеляційний суд

Яцина В. Б.

Ухвала від 18.04.2023

Цивільне

Харківський апеляційний суд

Яцина В. Б.

Ухвала від 18.04.2023

Цивільне

Харківський апеляційний суд

Яцина В. Б.

Рішення від 30.03.2023

Цивільне

Валківський районний суд Харківської області

Токмакова А. П.

Рішення від 30.03.2023

Цивільне

Валківський районний суд Харківської області

Токмакова А. П.

Ухвала від 23.03.2023

Цивільне

Харківський апеляційний суд

Яцина В. Б.

Рішення від 12.01.2023

Цивільне

Валківський районний суд Харківської області

Токмакова А. П.

Рішення від 12.01.2023

Цивільне

Валківський районний суд Харківської області

Токмакова А. П.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні