РІШЕННЯ
Іменем України
01 лютого 2023 року м. Чернігів справа № 927/1165/22
Господарський суд Чернігівської області у складі судді А.С. Сидоренка, за участю секретаря судового засідання Репех О.В., розглянувши у відкритому судовому засіданні за правилами спрощеного позовного провадження матеріали позовної заяви
за позовом Чернігівської міської ради 14000, м. Чернігів, вул. Магістратська, 7 (gorsovet@chernigiv-rada.gov.ua)до Публічного акціонерного товариства "УКРНАФТА" 04053, м. Київ, провулок Несторівський, 3-5 про стягнення 122 236 грн. 46 коп.
за участі представників сторін:
від позивача: Гладченко Н.Л. (в порядку самопредставництва)
від відповідача: не з`явився
ВСТАНОВИВ:
23 грудня 2022 року до Господарського суду Чернігівської області надійшла позовна заява Чернігівської міської ради до Публічного акціонерного товариства "УКРНАФТА" про стягнення безпідставно збережених грошових коштів в розмірі 122 236,46 грн.
В обґрунтування заявлених позовних вимог позивач посилається на порушення відповідачем вимог чинного законодавства України щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку площею 0,2013 га, розташовану в м. Чернігові по вул. Кільцевій, 8, внаслідок чого органом місцевого самоврядування не отримані грошові кошти в сумі 122 236,46 грн., які мали б бути сплачені товариством як орендна плата у період з 20.12.2018 по 01.08.2021.
Ухвалою Господарського суду Чернігівської області від 28.12.2022:
прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі;
постановлено здійснювати розгляд позовної заяви за правилами спрощеного позовного провадження;
призначено справу до судового розгляду по суті в судовому засіданні на 24 січня 2023 року;
встановлений процесуальний строк для подання відповідачем відзиву на позовну заяву - протягом п`ятнадцяти днів з дня вручення даної ухвали;
встановлені процесуальні строки: для подання позивачем відповіді на відзив - протягом п`яти днів з дня отримання відзиву; для подання відповідачем заперечення - протягом п`яти днів з дня отримання відповіді на відзив;
Вказана вище ухвала суду від 28.12.2022 отримана відповідачем 04.01.2023, що підтверджується повідомленням про вручення поштового відправлення № 1400055398340.
10.01.2023 до Господарського суду Чернігівської області надійшла заява-заперечення від 05.01.2023 № 01/01/07-9 відповідача проти розгляду даної справи в порядку спрощеного позовного провадження (надалі - Заява), якою товариство просить постановити ухвалу про розгляд справи № 927/1165/22 за правилами загального позовного провадження. В обґрунтування Заяви відповідач зазначає, що на його думку, характер спірних правовідносин та предмет доказування у даній справі вимагає проведення підготовчого засідання (підготовчого провадження). Також відповідач наголошує на тому, що розгляд даної справи має відбуватись з викликом сторін у судові засіданні для повного та всебічного встановлення обставин справи, а у випадку необхідності - витребування (забезпечення) необхідних доказів. Нормативно-правовим обґрунтуванням Заяви відповідачем визначено, зокрема ч. 1, 4 ст. 250 Господарського процесуального кодексу України.
Ухвалою Господарського суду Чернігівської області від 12.01.2023 заяву від 05.01.2023 № 01/01/07-9 Публічного акціонерного товариства "УКРНАФТА" із запереченнями проти розгляду справи в порядку спрощеного позовного провадження залишено без задоволення.
В судовому засіданні 24.01.2023 оголошено перерву до 01.02.2023 до 11 год. 00 хв.
Ухвалою від 24.01.2023 суд повідомив відповідача про призначення судового засідання на 01.02.2023 о 11:00.
Процесуальним правом на подання відзиву на позовну заяву відповідач не скористався.
Згідно з ч. 9 ст. 165 Господарського процесуального кодексу України, у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин, суд вирішує справу за наявними матеріалами.
В судовому засіданні 01.02.2023, на підставі ст. 240 Господарського процесуального кодексу України, було оголошено вступну та резолютивну частину рішення.
Розглянувши подані документи і матеріали, з`ясувавши фактичні обставини справи, дослідивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, господарський суд ВСТАНОВИВ:
21 березня 2013 року між Чернігівською міською радою (Орендодавець) та Публічним акціонерним товариством Укрнафта» (Орендар) було укладено договір оренди земельної ділянки № 2398 відповідно до умов якого орендодавець надає, а орендар приймає в довгострокове платне користування земельну ділянку (кадастровий номер 7410100000:02:016:0070) по вул. Кільцевій, 8 для експлуатації автозаправної станції з основними засобами. В оренду передається земельна ділянка загальною площею 0,2013 га.
Договір укладено до 28.02.2019. Після закінчення строку дії договору орендар має переважне право поновлення його на новий строк. У цьому разі орендар повинен не пізніше ніж за 90 календарних днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію (п.6 Договору оренди №2398).
Згідно п.7,10 Договору оренди №2398 орендна плата вноситься орендарем в грошовій формі в розмірі 6,0 відсотка нормативної грошової оцінки землі, що становить 46730,99 на рік. Розмір орендної плати переглядається не більше одного разу за рік у разі зміни умов господарювання, передбачених договором; зміни ставок земельного податку, підвищення цін та тарифів, зміни коефіцієнта індексації, визначених законодавством, погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджується документами; в інших випадках, передбачених законом.
Орендодавець згідно п. 24 Договору оренди №2398 має право вимагати від орендаря, крім іншого, збільшення розмірів орендної плати у разі збільшення відповідно до законодавства України розмірів земельного податку та інших мотивів, визначених у пункті 10 цього договору.
Додатком №1 до Договору №2398 є кадастровий план земельної ділянки (кадастровий номер 7410100000:02:016:0070).
27.11.2018 Публічне акціонерне товариство «Укрнафта» звернулося до Чернігівської міської ради з листом №01/01/12/01/03/29-148 від 27.11.2018 щодо поновлення Договору №2398 від 21.03.2013 на новий термін.
Управлінням земельних ресурсів Чернігівської міської ради було розглянуто вказаний вище лист відповідача та повідомлено, що питання про поновлення договору оренди земельної ділянки площею 0,2013 га за адресою вул.Кільцева,8 буде винесено на чергову сесію міської ради, пленарне засідання якої відбудеться в кінці грудня 2018 року (лист Управління №01-08/1989 від 30.11.2018).
Відповідно до вимог частини 1 статті 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.
Рішенням Чернігівської міської ради від 20.12.2018 року № 37/VII-20 Публічному акціонерному товариству «Укрнафта» поновлено договір оренди земельної ділянки (кадастровий номер 7410100000:02:016:0070) строком до 20 грудня 2023 року, площею 0,2013 га, по вул. Кільцевій, 8 у м. Чернігові для будівництва та обслуговування будівель торгівлі (для експлуатації автозаправної станції з основними засобами) та встановлено розмір орендної плати на рівні 12 відсотків нормативної грошової оцінки.
Як вказано у позовній заяві представнику ПАТ «Укрнафта», за довіреністю, було надано проект додаткової угоди до Договору №2398 для ознайомлення керівництвом та його укладання. Так згідно Додатковї угоди від 18.02.2019 до договору оренди земельної ділянки №2398 від 21.03.2013 пункт 7 договору запропоновано викласти в наступній редакції: «Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та розмірі 12 відсотків нормативної грошової оцінки землі, що становить 135353,31 грн (67,2396 грн за 1 кв.м) на рік».
Після розгляду проекту додаткової угоди, ПАТ «Укрнафта» направило лист №01/01/12/01/03/29-31 від 18.02.2019 року до управління земельних ресурсів про укладення додаткової угоди з урахуванням протоколу розбіжностей до Додаткової угоди до договору оренди земельної ділянки №2398 від 21.03.2013. В Протоколі розбіжностей, крім іншого, запропоновано пункт 7 Додаткової угоди викласти в такій редакції: Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та розмірі 67676,66 грн, що становить 6 відсотків нормативної грошової оцінки земельної ділянки.
Управлінням земельних ресурсів Чернігівської міської ради, відхилено пропозицію, викладену ПАТ «Укрнафта» в протоколі розбіжностей, про що було зазначено в листі №1116/19/вих від 11.03.2019.
Листом №969/ІН/2-08 від 08.10.2020 Управління земельних ресурсів Чернігівської міської ради звернулося до Головного управління ДФС у Чернігівській області з проханням надати інформацію про нараховані податкові зобов`язання згідно податкових декларацій за період з 2017 по 2020 рік ПАТ «Укрнафта» по орендній платі за земельну ділянку площею 0,2013 га по вул.Кільцева,8.
Листом №2961/9/52-01-04-04-7 від 09.11.2020 Головне управління ДПС у Чернігівській області повідомило, що ПАТ «Укрнафта» задекларувало наступні податкові зобов`язання за земельну ділянку площею 0,2013 га, кадастровий номер 7410100000:02:016:0070, за 2017 рік задекларована сума орендної плати за рік 88667,52 грн, за 2018 рік - 88667,52 грн, за 2019 рік - 88667,52 грн, за 2020 рік - 88667,52 грн.
Листом №320/ІН/2-08 від 30.03.2021 Управління земельних ресурсів Чернігівської міської ради звернулося до Головного управління ДПС у Чернігівській області з проханням надати інформацію про нараховані податкові зобов`язання згідно податкових декларацій за період з 2017 по 2021 рік ПАТ «Укрнафта» по орендній платі за земельну ділянку площею 0,2013 га по вул.Кільцева,8.
Листом №1362/5/25-01-04-01-05 від 14.04.2021 Головне управління ДПС у Чернігівській області повідомило, що ПАТ «Укрнафта» задекларувало наступні податкові зобов`язання за земельну ділянку площею 0,2013 га, кадастровий номер 7410100000:02:016:0070, за 2017 рік задекларована сума орендної плати за рік 88667,52 грн, за 2018 рік - 88667,52 грн, за 2019 рік - 88667,52 грн, за 2020 рік - 88667,52 грн, за 2021 рік - 88667,52 грн.
Листом №218/ІН/2-08 від 13.03.2020 Управління земельних ресурсів Чернігівської міської ради звернулося до ПАТ «Укрнафта» з питанням щодо укладання договору оренди земельної ділянки по вул.Кільцевій,8, вказавши при цьому, що у разі відмови від укладення договору оренди питання завдання збитків у вигляді несплаченої орендної плати буде винесено на розгляд комісії з визначення розміру збитків Чернігівської міської ради.
02.08.2021 між Чернігівською міською радою (Орендодавець) та Публічним акціонерним товариством Укрнафта» (Орендар) було укладено договір оренди земельної ділянки №2398, відповідно до умов якого орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку для будівництва та обслуговування будівель торгівлі (для експлуатації автозаправної станції з основними засобами) з кадастровим номером 7410100000:02:016:0070, яка розташована в місті Чернігові по вул.Кільцевій,8 без розроблення проекту її відведення, на підставі п.10 рішення Чернігівської міської ради від 20.12.2018 № 37/VII-20 «Про поновлення договорів оренди земельних ділянок юридичним та фізичними особам». В оренду передається земельна ділянка площею 0,2013 га. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки на дату укладання договору становить 1127944,29 грн. Договір укладено до 20.12.2023 року.
Листом №996/ІН/7-08 від 21.09.2021 Управління земельних ресурсів Чернігівської міської ради звернулося до ПАТ «Укрнафта» щодо проведення засідання комісії з визначення розміру битків, заподіяних власникам землі та землекористувачам.
Листом №01/01/12/0103/29-03/05/102 від 27.09.2021 ПАТ «Укрнафта» повідомило позивача, що плата за користування земельною ділянкою за адресою вул.Кільцева,8 у період з 01.03.2019 по 01.08.2021 здійснювалась.
12.10.2021 позивач направив відповідачу повідомлення №1111/ІН/2-8 від 12.10.2021, в якому зазначив, що комісією з визначення розміру збитків, заподіяних порушниками земельного законодавства власникам землі та землекористувачам, засідання якої відбулося 29.09.2021 розглянуті матеріали про розрахунок збитків, які нанесені ПАТ «Укрнафта» Чернігівській міській раді та підлягають відшкодуванню у зв`язку з використанням земельної ділянки без оформлення документів, що посвідчують право на земельну ділянку відповідно до закону. Акт про визначенням збитків власнику землі в особі Чернігівської міської ради на території Чернігівської міської ради від 29.09.2021 №411 затверджений рішенням виконавчого комітету Чернігівської міської ради від 07.10.2021 №601 «Про затвердження актів комісії з визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам». У повідомленні запропоновано розглянути його та попереджено, що у разі відмови добровільно відшкодувати завдані збитки вони будуть стягнуті в судовому порядку.
15.12.2022 позивач направив відповідачу вимогу №590/ІН/2-08/2022 від 15.12.2022 про повернення безпідставно збережених коштів у розмірі орендної плати за землю на загальну суму 122 236,46 грн.
Позивач у позовній заяві зазначає, що оскільки ПАТ «Укрнафта» не є власником чи постійним землекористувачем земельної ділянки, то підприємство, з урахуванням положень Податкового кодексу України, не може бути суб`єктом плати за землю у формі земельного податку, при цьому єдиною можливою формою здійснення плати за землю для нього, як землекористувача є орендна плата.
Відповідно до частин першої та другої статті 1212 Цивільного кодексу України особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала. Положення глави 83 ЦК України застосовуються незалежно від того, чи безпідставне набуття або збереження майна було результатом поведінки набувача майна, потерпілого, інших осіб чи наслідком події.
Зі змісту глави 15, статей 120, 125 Земельного кодексу України та положень статті 1212 Цивільного кодексу України, випливає, що до моменту оформлення власником об`єкта нерухомого майна права на земельну ділянку, на якій розташований цей об`єкт, відносини з фактичного користування земельною ділянкою без оформленого права на цю ділянку (без укладеного договору оренди тощо) та недоотримання її власником доходів у вигляді орендної плати є за своїм змістом кондикційними.
Аналогічний правовий висновок викладено у постановах Великої Палати Верховного Суду від 23.05.2018 у справі 629/4628/16-ц, від 20.11.2018 у справі № 922/3412/17, від 13.02.2019 у справі № 320/5877/17, постановах Верховного Суду від 14.01.2019 у справі №912/1188/17, від 21.01.2019 у справі № 902/794/17, від 04.02.2019 у справі № 922/3409/17, від 12.03.2019 у справі 916/2948/17, від 09.04.2019 у справі № 922/652/18, від 21.05.2019 у справі № 924/552/18, а також у постановах Верховного Суду України від 30.11.2016 у справі №922/1008/15, від 07.12.2016 у справі №922/1009/15, від 12.04.2017 у справах № 922/207/15 і № 922/5468/14, від 04.06.2019 у справі №914/1925/18.
Отже, у спірних правовідносинах виникли кондикційні зобов`язання.
У постанові Великої Палати Верховного Суду від 14.02.2022 у справі № 646/4738/19 зазначено: «Якщо тлумачити приписи статті 1212 ЦК України телеологічно, тобто згідно з їхніми цілями, то до випадків безпідставного набуття та збереження майна належить також збереження особою без достатніх правових підстав у себе виплати, яку вона відповідно до закону мала віддати (перерахувати) іншій особі згідно з покладеним на неї за законом обов`язком (зменшення обов`язку).
Аналогічні за змістом правові висновки викладені у постановах Великої Палати Верховного Суду: від 12 жовтня 2021 року у справі № 910/17324/19, провадження № 12-12 гс 21, від 9 листопада 2021 року у справі № 905/1680/20, провадження № 12-48 гс 21».
У випадку використання землекористувачем сформованої земельної ділянки комунальної власності, якій присвоєно окремий кадастровий номер, без оформлення договору оренди власник такої земельної ділянки (орган місцевого самоврядування, який представляє інтереси територіальної громади) може захистити своє право на компенсацію йому вартості неотриманої орендної плати в порядку статті 1212 ЦК України. Зазначений правовий висновок міститься у постанові Великої Палати Верховного Суду від 09.11.2021 року у справі № 905/1680/20.
Згідно статті 206 Земельного кодексу України використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.
Відповідно до підпункту 14.1.147 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України (далі - ПК України) плата за землю - обов`язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.
Земельним податком є обов`язковий платіж, що справляється з власників земельних ділянок та земельних часток (паїв), а також постійних землекористувачів, а орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності - обов`язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою (підпункти 14.1.72, 14.1.136 пункту 14.1 статті 14 ПК України).
З наведеного вбачається, що чинним законодавством розмежовано поняття "земельний податок" і "орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності".
Відповідач на період спірних правовідносин не оформив право власності або право постійного землекористування земельною ділянкою, а тому не був суб`єктом плати за землю у формі земельного податку, при цьому, єдина можлива форма здійснення плати за землю для нього, як землекористувача, є орендна плата (ст. 14.1.72 Податкового кодексу України).
Податковим кодексом України визначено, що орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є обов`язковим платежем, а його розмір визначається на підставі законодавчих актів, тобто є регульованою ціною (ст.14.1.125, 14.1.136, 288.5 Податкового кодексу України).
За змістом глави 15 Земельного кодексу України у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин, право користування земельною ділянкою комунальної власності реалізується, зокрема, через право оренди.
Частина 1 статті 93 Земельного кодексу України встановлює, що право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності. Землекористувачі також зобов`язані своєчасно сплачувати орендну плату (пункт "в" частини першої статті 96 Земельного кодексу України).
Право оренди земельної ділянки виникає з моменту державної реєстрації цього права (стаття 125 Земельного кодексу України).
Отже, за змістом указаних приписів виникнення права власності на будинок, будівлю, споруду не є підставою для виникнення права оренди земельної ділянки, на якій вони розміщені та яка не була відведена в оренду попередньому власнику. Право оренди земельної ділянки виникає на підставі відповідного договору з моменту державної реєстрації цього права. Проте з огляду на приписи частини 2 статті 120 Земельного кодексу України не вважається правопорушенням відсутність у власника будинку, будівлі, споруди зареєстрованого права оренди на земельну ділянку, яка має іншого власника і на якій розташоване це нерухоме майно.
У постанові Великої Палати Верховного Суду від 14.02.2022 у справі № 646/4738/19 вказано, що у пункті 289.1 статті 289 Податкового кодексу України передбачено, що для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.
Згідно з пунктом 3 частини першої статті 13, частини 1 статті 18 Закону України «Про оцінку земель» нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності.
Відповідно до частини 2 статті 20 та частиною 3 статті 23 зазначеного Закону дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель. Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.
Отже, витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки є належним та допустимим доказом, який підтверджує дані про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, яка у свою чергу є основою для розрахунку орендної плати за землю.
У постанові Верховного Суду від 05.08.2022 у справі № 922/2060/20 зазначено, що земельна ділянка є сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера та реєстрації її у Державному земельному кадастрі. Аналогічну правову позицію викладено, зокрема, у постановах Верховного Суду від 16.06.2021 у справі № 922/1646/20 та від 04.03.2021 у справі № 922/3463/19.
У вказаній постанові Верховний Суд з огляду на положення законодавства та численні правові висновки Верховного Суду дійшов висновку, що із дня набуття права власності на об`єкт нерухомого майна власник цього майна стає фактичним користувачем земельної ділянки, на якій розташований цей об`єкт, а тому із цієї дати у власника об`єкта нерухомого майна виникає обов`язок сплатити за користування земельною ділянкою, на якій таке майно розташоване. При цьому до моменту оформлення власником об`єкта нерухомого майна права на земельну ділянку, на якій розташований цей об`єкт, такі кошти є безпідставно збереженими.
Судом встановлено, що земельна ділянка площею 0,2013 га, кадастровий номер: 7410100000:02:016:0070 є сформованою, що підтверджується витягом з Державного земельного кадастру про земельну ділянку.
Згідно Відомостей з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, власником об`єкта нерухомості, розташованого за адресою: вул. Кільцева,8, м. Чернігів є Публічне акціонерне товариство «Укрнафта»; власником земельної ділянки з кадастровим номером 7410100000:02:016:0070, яка розташована в місті Чернігові по вул.Кільцевій,8 є територіальна громада міста Чернігова в особі Чернігівської міської ради.
Згідно Витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, сформованого Відділом у м.Чернігові Головного управління Держгеокадастру у Чернігівській області 12.12.2018, 03.03.2020 нормативна грошова оцінка земельної ділянки з кадастровим номером 7410100000:02:016:0070, яка розташована в місті Чернігові по вул.Кільцевій,8 становить 1127944,29 грн.
Рішенням Чернігівської міської ради від 30.01.2015 «Про місцеві податки» (зі змінами і доповненнями) затверджено Положення про плату за землю» та визначено відсоткові ставки орендної плати, в т.ч. в розмірі 12% нормативної грошової оцінки для земель громадської забудови, а саме: для будівництва та обслуговування будівель торгівлі (для будівництва та експлуатації автозаправних станцій).
Рішенням Чернігівської міської ради від 20.12.2018 року № 37/VII-20 Публічному акціонерному товариству «Укрнафта» поновлено договір оренди земельної ділянки (кадастровий номер 7410100000:02:016:0070) та встановлено розмір орендної плати на рівні 12 відсотків нормативної грошової оцінки.
Згідно п. 289.1 ст. 289 Податкового Кодексу України з метою визначення розміру земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок.
Відповідно до частини 2 статті 18 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок, розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення проводиться не рідше, ніж один раз на 5-7 років.
З 01 січня 2018 року набрало чинності рішення Чернігівської міської ради від 26 січня 2017 року №15/УІІ-18 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Чернігова". При розрахунку суми коштів позивачем враховано вимоги рішення Чернігівської міської ради від 30 січня 2015 року "Про місцеві податки" (47 сесія 6 скликання), зі змінами та доповненнями, яким визначено відсоткові ставки орендної плати, в тому числі у розмірі 12 відсотків нормативної грошової оцінки для земель громадської забудови, а саме: для будівництва та обслуговування будівель торгівлі (для будівництва та експлуатації автозаправних станцій).
Отже, відповідач, не сплачуючи в повному обсязі орендну плату за користування земельною ділянкою, фактично збільшив свої доходи, а позивач втратив належне йому майно (кошти від орендної плати).
Позивачем було розраховано грошові кошти, що підлягають стягненню з відповідача за користування земельною ділянкою, як розмір плати за земельну ділянку у формі орендної плати у період з 20.12.2018 по 01.08.2021, який нараховується та сплачується за регульованою ціною, встановленою уповноваженими органами державної влади та органами місцевого самоврядування з урахуванням задекларованих сум орендної плати за рік за земельну ділянку з кадастровим номером 7410100000:02:016:0070.
Відповідно до ст. 74 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи.
Згідно зі ст. 79 Господарського процесуального кодексу України наявність обставини, на яку сторона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, вважається доведеною, якщо докази, надані на підтвердження такої обставини, є більш вірогідними, ніж докази, надані на її спростування. Питання про вірогідність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.
Відповідно до ст. 86 Господарського процесуального кодексу України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також вірогідність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
Зважаючи на вищесказане, суд дійшов висновку про те, що відповідач, як власник нерухомого майна, яке розташовано на земельній ділянці, не уклавши відповідного договору оренди з її власником та не здійснивши державної реєстрації такого права, фактично користувався земельною ділянкою без достатньої правової підстави в період з 01.03.2019 по 01.08.2021.
Враховуючи викладене вище, суд, перевіривши здійснений позивачем розрахунок, беручи до уваги, що відповідач користувався земельною ділянкою без достатньої правової підстави в період з 01.03.2019 по 01.08.2021, вважає, що позовні вимоги про стягнення з Публічного акціонерного товариства «Укрнафта» безпідставно збережених коштів за користування земельною ділянкою площею 0,2013 га по вул. Кільцева,8, м. Чернігів у розмірі 122 236,46 грн є законними та такими, що підлягають задоволенню.
За правилами ст. 129 Господарського процесуального кодексу України, у спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав, судовий збір покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.
За таких обставин з відповідача підлягає стягненню на користь позивача 2481,00 грн. судового збору.
Керуючись ст. 123, 129, 233, 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд
ВИРІШИВ:
Позов Чернігівської міської ради до Публічного акціонерного товариства "УКРНАФТА" про стягнення безпідставно збережених грошових коштів в розмірі 122 236,46 грн задовольнити повністю.
Стягнути з Публічного акціонерного товариства "УКРНАФТА" (код ЄДРПОУ 00135390; 04053, м. Київ, провулок Несторівський, 3-5) на користь Чернігівської міської ради (код ЄДРПОУ 34339125; 14000, м. Чернігів, вул. Магістратська, 7) 122 236,46 грн безпідставно збережених коштів та 2481,00 грн судового збору.
Наказ видати після набрання рішенням законної сили.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржено до Північного апеляційного господарського суду у строк, встановлений ч. 1 ст. 256 Господарського процесуального кодексу України, шляхом подання апеляційної скарги безпосередньо до суду апеляційної інстанції.
Повний текст рішення складено та підписано 06.02.2023.
Суддя А.С.Сидоренко
Суд | Господарський суд Чернігівської області |
Дата ухвалення рішення | 01.02.2023 |
Оприлюднено | 09.02.2023 |
Номер документу | 108821929 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про невиконання або неналежне виконання зобов’язань що виникають з договорів оренди |
Господарське
Господарський суд Чернігівської області
Сидоренко А.С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні