Рішення
від 06.02.2023 по справі 440/9724/22
ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

06 лютого 2023 року м. ПолтаваСправа № 440/9724/22

Полтавський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Удовіченка С.О., розглянув за правилами спрощеного позовного провадження без участі сторін справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Авдіївського міського відділення Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області, Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області, Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області про визнання протиправним та скасування рішення, -

В С Т А Н О В И В:

ОСОБА_1 звернувся до Полтавського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Авдіївського міського відділення Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області в якому просить:

- визнати відмову Авдіївського міського відділення Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області у призначенні ОСОБА_1 одноразової грошової допомоги як на сім`ю загиблого внаслідок нещасного випадку, пов`язаного з виробництвом у сумі, що дорівнює 100 розмірам прожиткового мінімума для працездатних осіб, встановленого на день настання права на страхову виплату протиправною,

- зобов`язати Авдіївське міське відділення Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області призначити та виплатити ОСОБА_1 одноразову грошову допомогу як на сім`ю загиблого внаслідок нещасного випадку, пов`язаного з виробництвом у сумі, що дорівнює 100 розмірам прожиткового мінімума для працездатних осіб, встановленого на день настання права на страхову виплату.

В обгрунтування позовної заяви позивач зазначив, що Авдіївським міським відділення Управлінням виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області протиправно відмовлено у призначенні ОСОБА_1 одноразової грошової допомоги як на сім`ю загиблого внаслідок нещасного випадку, пов`язаного з виробництвом у сумі, що дорівнює 100 розмірам прожиткового мінімума для працездатних осіб, встановленого на день настання права на страхову виплату. Зазначив, що позивачем подано усі та необхідні документи для призначення одноразової грошової допомоги як на сім`ю загиблого внаслідок нещасного випадку, пов`язаного з виробництвом у сумі, що дорівнює 100 розмірам прожиткового мінімума для працездатних осіб.

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 14 листопада 2022 року позовну заяву залишено без руху.

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 28 листопада 2022 року позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі, вирішено проводити розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без участі сторін.

09 грудня 2022 року до Полтавського окружного адміністративного суду надійшов відзив Авдіївського міського відділення Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області на позов. У відзиві на позов відповідач проти задоволення позову заперечував, вказуючи, що для отримання одноразової допомоги на сім`ю дружиною (чоловіком) або дитиною, реєстрація їх місця проживання повинна співпадати з реєстрацією місця проживання померлого потерпілого (а.с. 52-54).

13 грудня 2022 року до Полтавського окружного адміністративного суду надійшло клопотання представника позивача про залучення до участі у справі у якості співвідповідача Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області (а.с. 107).

13 грудня 2022 року до Полтавського окружного адміністративного суду надійшла відповідь на відзив. У відповіді на відзив представник позивача зазначив, що позивачем подано усі необхідні та достатні документи для призначення одноразової грошової допомоги як на сім`ю загиблого внаслідок нещасного випадку, пов`язаного з виробництвом у сумі, що дорівнює 100 розмірам прожиткового мінімума для працездатних осіб, встановленого на день настання права на страхову виплату (а.с. 109-110).

09 січня 2023 року до Полтавського окружного адміністративного суду надійшло клопотання Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області про заміну Авдіївського міського відділення Управлінням виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області на Головне управління Пенсійного фонду України в Донецькій області (а.с. 113-114).

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 16 січня 2023 року залучено до участі у справі за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Авдіївського міського відділення Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області про визнання протиправним та скасування рішення в якості другого відповідача Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області.

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 16 січня 2023 року залучено до участі у справі за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Авдіївського міського відділення Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області, Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області про визнання протиправним та скасування рішення в якості другого відповідача Головне управління Пенсійного фонду України в Донецькій області.

Згідно з частиною п`ятою статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше.

Судом встановлено, що ОСОБА_1 призначено пенсію за віком, що підтверджується пенсійним посвідченням № НОМЕР_1 (а.с. 28).

Згідно довідки Очеретинської селищної військово-цивільної адміністрації Покровського району Донецької області № 213 від 18 лютого 2022 року ОСОБА_2 мав наступний склад сім`ї батько - ОСОБА_3 , мати - ОСОБА_1 (а.с. 9).

Відповідно до свідоцтва про народження № НОМЕР_2 ОСОБА_1 є матір`ю ОСОБА_2 (а.с. 33).

06 червня 2022 року в.о. голови Державної служби України з питань праці І. Дегнером затвердено акт розслідування (спеціального розслідування) групового нещасного випадку, гострого професійного захворювання (отруєння), аварії (а.с. 97-106).

Згідно вищевказаного акту комісія провела розслідування (спеціальне розслідування) групового нещасного випадку, що стався на автостанції ПрАТ "АКХЗ", кількість потерпілих - 25 осіб, з них 6 - із смертельним наслідком. Відомості про потерпілого - ОСОБА_2 , діагноз, який встановлено закладом охорони здоров`я - ушкодження внаслідок військових дій від інших вибухів та осколків зі смертельним наслідком. Встановивши обставини, причини та наслідки нещасного випадку, комісія прийняла до уваги причину травмування і смерті потерпілих і те, що травмування, смерть потерпілих настала на території підприємства ПрАТ "АКХЗ" та дійшла висновку визнати груповий нещасний випадок зі смертельними наслідками, таким, що пов`язаний з виробництвом.

Рішенням Полтавського районного суду від 21 липня 2022 року по справі № 545/2882/22 заяву ОСОБА_1 задоволено в повному обсязі. Встановлено факт того, що громадянин України, ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , уродженець с. Уманське Ясинуватського району Донецької області, - помер ІНФОРМАЦІЯ_2 у місті Авдіївка, Покровського району, Донецької області, Україна (а.с. 35-37).

27 липня 2022 року Полтавським відділом державної реєстрації актів цивільного стану у Полтавському районі Полтавської області Північно-Східного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м.Суми) видано свідоцтво про смерть ОСОБА_2 , про що в 27 липня 2022 року складено відповідний актовий № 189 (а.с. 96).

ОСОБА_1 22 серпня 2022 року звернулась із заявою до Авдіївського міського відділення Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області в якій просила виплатити одноразову допомогу у зв`язку зі смертю потерпілого сина - ОСОБА_2 внаслідок нещасного випадку на виробництві, як його матері, у розмірі 100 мінімальних прожиткових мінімумів для працездатних осіб (а.с. 90).

До заяви додано: свідоцтво про народження, свідоцтво про смерть, акт про нещасний випадок, паспорт заявника.

Листом від 06 вересня 2022 року № 17.01-35/61 Авдіївське міське відділення Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області повідомило ОСОБА_1 , що 03 травня 2022 року стався нещасний випадок на виробництві ПрАТ "Авдіївський коксохімічний завод", в наслідок якого загинув ОСОБА_2 .. Актом від 21 червня 2022 року № б/н розслідування (спеціального розслідування) групового нещасного випадку, що стався 03 травня 2022 року визнано випадок таким, що пов`язаний з виробництвом. Керуючись частиною шостого статті 42 Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування" від 23 вересня 1999 року № 1105-XIV у разі смерті потерпілого внаслідок нещасного випадку на виробництві виплачується одноразова допомога його сім`ї у сумі, що дорівнює 100 розмірам прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на день настання права на страхову виплату. Згідно статті 3 Сімейного кодексу України сім`ю складають особи, які спільно проживають, пов`язані спільним побутом, мають взаємні права та обов`язки. Відповідно до абзацу 7 пункту 5.1 розділу V Порядку призначення, перерахування та проведення страхових виплат, затвердженого постановою правління Фонду соціального страхування України від 19 липня 2018 року № 11 наявність спільної реєстрації місця проживання з померлим дає право на отримання одноразової допомоги на сім`ю виключно дружині (чоловіку) або дитині. Таким чином з документів, які додані до звернення, не вбачається факт проживання однією сім`єю із сином - ОСОБА_2 (а.с. 86-87).

Не погоджуючись із такою відповіддю, позивач звернувся до суду.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам та відповідним доводам сторін, суд виходить з такого.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Частиною другої статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Правові, фінансові та організаційні засади загальнообов`язкового державного соціального страхування, гарантії працюючих громадян щодо їх соціального захисту у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності, вагітністю та пологами, від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, охорони життя та здоров`я визначено Законом України від 23 вересня 1999 року №1105-XIV «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування» (далі - Закон №1105-ХІV, у редакції станом на момент виникнення спірних правовідносин).

Згідно зі статтею 36 Закону №1105-ХІV страховими виплатами є грошові суми, які Фонд виплачує застрахованому чи особам, які мають на це право, у разі настання страхового випадку.

Відповідно до частини сьомої статті 36 Закону №1105-ХІV страхові виплати складаються із, зокрема, страхової виплати в установлених випадках одноразової допомоги потерпілому (членам його сім`ї та особам, які перебували на утриманні померлого).

За приписами статті 41 Закону №1105-ХІV у разі смерті потерпілого право на одержання щомісячних страхових виплат мають непрацездатні особи, які перебували на утриманні померлого або мали на день його смерті право на одержання від нього утримання, а також дитина померлого, яка народилася протягом не більш як десятимісячного строку після його смерті. Такими непрацездатними особами є: 1) діти, які не досягли 16 років; діти з 16 до 18 років, які не працюють, або старші за цей вік, але через вади фізичного або розумового розвитку самі не спроможні заробляти; діти, які є учнями, студентами (курсантами, слухачами, стажистами) денної форми навчання, - до закінчення навчання, але не більш як до досягнення ними 23 років; 2) особи, які досягли пенсійного віку, передбаченого статтею 26 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", якщо вони не працюють; 3) особи з інвалідністю - члени сім`ї потерпілого на час інвалідності; 4) неповнолітні діти, на утримання яких померлий виплачував або був зобов`язаний виплачувати аліменти; 5) непрацездатні особи, які не перебували на утриманні померлого, але мають на це право. Право на одержання страхових виплат у разі смерті потерпілого мають також дружина (чоловік) або один з батьків померлого чи інший член сім`ї, якщо він не працює та доглядає дітей, братів, сестер або онуків потерпілого, які не досягли восьмирічного віку.

Частиною шостою статті 42 Закону №1105-ХІV встановлено у разі смерті потерпілого внаслідок нещасного випадку на виробництві виплачується одноразова допомога його сім`ї у сумі, що дорівнює 100 розмірам прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на день настання права на страхову виплату, та одноразова допомога кожній особі, яка перебувала на його утриманні, а також на його дитину, яка народилася протягом не більш як десятимісячного строку після смерті потерпілого, у сумі, що дорівнює 20 розмірам прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на день настання права на страхову виплату

Відповідно до частини першої статті 43 Закону №1105-ХІV для розгляду справ про страхові виплати до Фонду подаються: 1) акт розслідування нещасного випадку або акт розслідування професійного захворювання за встановленими формами та/або висновок МСЕК про ступінь втрати професійної працездатності застрахованого чи копія свідоцтва про його смерть; 2) документи про необхідність подання додаткових видів допомоги.

Згідно частини другої статті 43 Закону №1105-ХІV Фонд приймає рішення про виплати у разі втрати годувальника за умови подання таких документів, які видаються відповідними організаціями у триденний строк з моменту звернення заявника: 1) копії свідоцтва органу реєстрації актів цивільного стану про смерть потерпілого; 2) витягу з реєстру територіальної громади або відомостей про задеклароване або зареєстроване місце проживання (перебування); 4) довідки навчального закладу про те, що член сім`ї потерпілого віком від 18 до 23 років, який має право на відшкодування шкоди, навчається за денною формою навчання; 5) довідки навчального закладу інтернатного типу про те, що член сім`ї потерпілого, який має право на відшкодування шкоди, перебуває на утриманні цього закладу.

Згідно з частинами першою, другою статті 44 №1105-ХІV Фонд розглядає справу про страхові виплати на підставі заяви потерпілого або заінтересованої особи за наявності усіх необхідних документів і приймає відповідні рішення у десятиденний строк, не враховуючи дня надходження зазначених документів.

Рішення оформляється постановою, в якій зазначаються дані про осіб, які мають право на страхові виплати, розміри виплат на кожного члена сім`ї та їх строки або обґрунтування відмови у виплатах; до постанови додаються копії необхідних документів.

Статтею 45 Закону №1105-ХІV передбачені випадки, у яких Фонд відмовляє у страхових виплатах і наданні соціальних послуг, Фонд відмовляє у страхових виплатах і наданні соціальних послуг застрахованому, якщо мали місце: 1) навмисні дії, а також бездіяльність (приховування захворювань, невиконання приписів та обмежень лікаря) потерпілого, спрямовані на створення умов для настання страхового випадку; 2) подання роботодавцем, іншими органами, що беруть участь у встановленні страхового випадку, або потерпілим Фонду свідомо неправдивих відомостей про страховий випадок; 3) вчинення застрахованим умисного кримінального правопорушення, що призвів до настання страхового випадку. Фонд відмовляє у виплатах і наданні соціальних послуг застрахованому, якщо нещасний випадок згідно із законодавством не визнаний пов`язаним з виробництвом.

З метою вдосконалення порядку призначення, перерахування та проведення страхових виплат і здійснення управліннями (відділеннями) виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України страхових виплат потерпілим (членам їх сімей) у разі настання нещасного випадку на виробництві та/або професійного захворювання, керуючись статтями 7, 36, 37, 39, 41-48 Закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування», правління Фонду соціального страхування України постановило затвердити Порядок призначення, перерахування та проведення страхових виплат.

Наведений Порядок призначення, перерахування та проведення страхових виплат затверджений Постановою правління Фонду соціального страхування України від 19 липня 2018 року № 11 (далі - Порядок №11 / в редакції на момент виникнення спірних правовідносинах).

Пунктом 1.2 Порядку №11 встановлено, що у разі настання страхового випадку управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, або в межах повноважень відділення виконавчої дирекції Фонду в районах і містах обласного значення (далі - управління (відділення) Фонду) зобов`язані своєчасно та в повному обсязі відшкодовувати шкоду, заподіяну потерпілому внаслідок ушкодження його здоров`я або в разі його смерті особам, які мають на це право, виплачуючи, зокрема, одноразову допомогу в разі стійкої втрати професійної працездатності або смерті потерпілого.

Зі змісту пунктів 1.3, 1.4 Порядку № 11 випливає, що Управління (відділення) Фонду розглядають справу про страхові виплати на підставі заяви потерпілого або осіб, які мають право на страхові виплати, за наявності усіх необхідних документів, визначених Законом України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування" (далі - Закон) та цим Порядком і приймають відповідні рішення у десятиденний строк, не враховуючи дня надходження останнього документа.

Рішення про страхові виплати приймається начальником управління Фонду або за його письмовим дорученням начальником підпорядкованого відділення Фонду та оформляється постановою (у тому числі в разі призначення страхової виплати за рішенням суду), у якій зазначаються дані про потерпілого та осіб, які мають право на страхові виплати, розміри виплат та їх строки або обґрунтування відмови у виплатах.

Відповідно до пункту 5.1. розділу V Порядку №11 для призначення одноразової допомоги та щомісячної страхової виплати в разі смерті потерпілого членами сім`ї та особами, які мають право на виплати, до управління (відділення) виконавчої дирекції Фонду подаються: заяви (колективна чи індивідуальні), для призначення страхових виплат за встановленою виконавчою дирекцію Фонду формою; копії паспорта; копії реєстраційного номера облікової картки платника податків (ідентифікаційного номера) або сторінки паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовилися від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків (ідентифікаційного номера) та офіційно повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку у паспорті); копії свідоцтва органу реєстрації актів цивільного стану про смерть потерпілого; копії документів, що підтверджують родинні зв`язки померлого потерпілого (свідоцтво про шлюб потерпілого, свідоцтво про народження його дітей, у разі призначення виплати батькам потерпілого подається свідоцтво про народження потерпілого); довідка про реєстрацію місця проживання (у разі відсутності відмітки про реєстрацію місця проживання в документах, що засвідчують особу). Для отримання одноразової допомоги на сім`ю дружиною (чоловіком) або дитиною, реєстрація їх місця проживання повинна співпадати з реєстрацією місця проживання померлого потерпілого.

З матеріалів справи слідує, що позивач подав відповідачу заяву про призначення одноразової допомоги в разі смерті потерпілого та відповідний пакет документів, передбачений частиною другою статті 43 Закону №1105-ХІV та Порядком №11, проте будь-яких рішень про страхову виплату, у формі постанови, на підставі заяви ОСОБА_1 від 22 серпня 2022 року та доданих до неї документів, відповідачем не приймалось в порушення статті 44 Закону №1105-ХІV та пункту 1.4. Порядку №11, що вказує на протиправну бездіяльність, натомість Авдіївське міське відділення Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області листом від 06 вересня 2022 року № 17.01-35/61, посилаючись на абзац 7 пункту 5.1 розділу V Порядку №11, повідомило позивачу про те, що з документів, які додані до звернення, не вбачається факт проживання однією сім`єю із сином - ОСОБА_2 .

Однак, суд зазначає, що за вимогами пункту 5.1 розділу V Порядку №11 у разі призначення виплати батькам потерпілого подається свідоцтво про народження потерпілого, у свою чергу, для отримання одноразової допомоги на сім`ю дружиною (чоловіком) або дитиною, реєстрація їх місця проживання повинна співпадати з реєстрацією місця проживання померлого потерпілого.

Крім того, згідно довідки Очеретинської селищної військово-цивільної адміністрації Покровського району Донецької області № 213 від 18 лютого 2022 року ОСОБА_2 мав наступний склад сім`ї батько - ОСОБА_3 , мати - ОСОБА_1 .

Враховуючи вищевикладене, суд приходить до висновку, що Авдіївське міське відділення Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області у листі від 06 вересня 2022 року № 17.01-35/61 дійшло помилкових висновків щодо відсутності у ОСОБА_1 права на призначення та виплату одноразової грошової допомоги, як на сім`ю загиблого внаслідок нещасного випадку, пов`язаного з виробництвом у сумі, що дорівнює 100 розмірам прожиткового мінімума для працездатних осіб, встановленого на день настання права на страхову виплату.

Оцінюючи вищевикладене, суд вважає за необхідне визнати протиправною бездіяльність Авдіївського міського відділення Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області щодо призначення та виплатити ОСОБА_1 одноразової грошової допомоги, як на сім`ю загиблого внаслідок нещасного випадку.

Визнати протиправною відмову, викладену в листі від 06 вересня 2022 року № 17.01-35/61, Авдіївського міського відділення Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області в призначенні та виплаті ОСОБА_1 одноразової грошової допомоги, як на сім`ю загиблого внаслідок нещасного випадку

Щодо позовної вимоги про зобов`язання Авдіївське міське відділення Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області призначити та виплатити позивачці одноразову виплату на сім`ю, як члену сім`ї, який помер внаслідок нещасного випадку, пов`язаного з виробництвом, що дорівнює 100 розмірам прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на день настання права на страхову виплату, суд зазначає наступне.

На законодавчому рівні поняття «дискреційні повноваження» суб`єкта владних повноважень відсутнє. У судовій практиці сформовано позицію щодо поняття дискреційних повноважень, під якими слід розуміти такі повноваження, коли у межах, які визначені законом, адміністративний орган має можливість самостійно (на власний розсуд) вибирати один з кількох варіантів конкретного правомірного рішення.

Враховуючи вказане, суд дійшов висновку, що повноваження суб`єкта владний повноважень - Управління виконавчої дирекції щодо призначення соціальної виплати, передбаченої частиною шостою статті 42 Закону № 1105-XIV чи відмова у її призначенні є його дискреційними повноваженнями, отже лише він має право приймати відповідне рішення.

Суд не втручається та не може втручатися у дискрецію (вільний розсуд) відповідача поза межами перевірки за критеріями відповідності прийняття ним рішень (вчинення дій), передбаченими частиною другою статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, підміняти його і перебирати на себе повноваження, надані Законом. Завдання адміністративного судочинства полягає не у забезпеченні ефективності державного управління, а в гарантуванні дотримання вимог прав осіб, що звертаються до суб`єктів владних повноважень, без порушень принципу розподілу влади.

Крім того відповідно до частини першої статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист шляхом: 1) визнання протиправним та нечинним нормативно-правового акта чи окремих його положень; 2) визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень; 3) визнання дій суб`єкта владних повноважень протиправними та зобов`язання утриматися від вчинення певних дій; 4) визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії; 5) встановлення наявності чи відсутності компетенції (повноважень) суб`єкта владних повноважень; 6) прийняття судом одного з рішень, зазначених у пунктах 1-4 цієї частини та стягнення з відповідача - суб`єкта владних повноважень коштів на відшкодування шкоди, заподіяної його протиправними рішеннями, дією або бездіяльністю (частина перша статті 5 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України).

Таким чином, враховуючи вищевикладене, позовні вимоги в цій частині не підлягають задоволенню, з огляду на втручання в дискреційні повноваження відповідача та виходять за межі завдань адміністративного судочинства.

У даній справі суд враховує правову позицію, висловлену Верховним Судом України у постанові від 16 вересня 2015 року по справі №21-1465а15, яка полягає у тому, що спосіб відновлення порушеного права має бути ефективним та таким, який виключає подальші протиправні рішення, дії чи бездіяльність суб`єкта владних повноважень, а у випадку невиконання, або неналежного виконання рішення не виникала б необхідність повторного звернення до суду, а здійснювалося примусове виконання рішення.

Європейський суд з прав людини у своїх численних рішеннях сформував сталу практику оцінки ефективності засобу юридичного захисту. Засіб юридичного захисту, якого вимагає стаття 13, має бути ефективним як з практичної, так і з правової точки зору, тобто таким, що запобігає стверджуваному порушенню чи його повторенню в подальшому, або забезпечує адекватне відшкодування за те чи інше порушення, яке вже відбулося. Навіть якщо якийсь окремий засіб юридичного захисту сам по собі не задовольняє вимоги статті 13, задоволення її вимог може забезпечуватися за допомогою сукупності засобів юридичного захисту, передбачених національним законодавством (рішення у справі Юрій Миколайович Іванов проти України, №40450/04, пункт 64).

При оцінці ефективності необхідно враховувати не тільки формальні засоби правового захисту, а й загальний правовий і політичний контекст, в якому вони діють, й особисті обставини заявника (рішення у справі Джорджевич проти Хорватії (Djordjevic v Croatia), № 41526/10, пункт 101; рішення у справі Ван Остервійк проти Бельгії (Van Oosterwijck v Belgium), №7654/76 пункти 36-40). Отже, ефективність засобу захисту оцінюється не абстрактно, а з урахуванням обставин конкретної справи та ситуації, в якій опинився позивач після порушення.

У рішенні від 31 липня 2003 року у справі Дорани проти Ірландії Європейський суд з прав людини зазначив, що поняття ефективний засіб передбачає запобігання порушенню або припиненню порушення, а так само встановлення механізму відновлення, поновлення порушеного права. Причому, як наголошується у рішенні Європейського суду з прав людини у справі Салах Шейх проти Нідерландів, ефективний засіб - це запобігання тому, щоб відбулося виконання заходів, які суперечать Конвенції, або настала подія, наслідки якої будуть незворотними. При вирішенні справи Каіч та інші проти Хорватії (рішення від 17.07.2008) Європейський Суд з прав людини вказав, що для Конвенції було б неприйнятно, якби стаття 13 декларувала право на ефективний засіб захисту, але без його практичного застосування. Таким чином, обов`язковим є практичне застосування ефективного механізму захисту. Протилежний підхід суперечитиме принципу верховенства права.

При обранні способу відновлення порушеного права позивача суд виходить з принципу верховенства права щодо гарантування цього права статтею 1 Першого протоколу до Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, як складової частини змісту і спрямованості діяльності держави, та виходячи з принципу ефективності такого захисту, що обумовлює безпосереднє поновлення судовим рішенням прав особи, що звернулась за судовим захистом без необхідності додаткових її звернень та виконання будь-яких інших умов для цього.

Так, Законом України Про внесення змін до Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування" та Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" від 21 вересня 2022 року № 2620-IX внесено зміни до Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування" (Відомості Верховної Ради України, 1999 р., № 46-47, ст. 403 із наступними змінами).

Відповідно до частини першої статті 4 Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування" в редакції Закону України від 21 вересня 2022 року № 2620-IX уповноваженим органом управління в системі загальнообов`язкового державного соціального страхування у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності та від нещасного випадку (далі - уповноважений орган управління) є Пенсійний фонд України.

Крім того, постановою Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2022 року № 1442 "Питання припинення Фонду соціального страхування України та управлінь виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України" припинено з 1 січня 2023 року, реорганізувавши шляхом приєднання до Пенсійного фонду України, зокрема, управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області.

Враховуючи те, що в ході розгляду справи суд дійшов висновку щодо неналежного розгляду заяви ОСОБА_1 щодо призначити та виплати одноразову грошову допомогу як на сім`ю загиблого внаслідок нещасного випадку, суд з метою повного та належного захисту прав позивача, вважає за необхідне зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Донецькій області розглянути заяву ОСОБА_1 від 22 серпня 2022 року та прийняти рішення щодо виплати одноразової грошової одноразової грошової допомоги як на сім`ю загиблого внаслідок нещасного випадку, пов`язаного з виробництвом у сумі, що дорівнює 100 розмірам прожиткового мінімума для працездатних осіб, встановленого на день настання права на страхову виплату, з урахуванням висновків суду.

Таким чином позов підлягає частковому задоволенню.

Підстави для розподілу судового збору відсутні.

Керуючись статтями 139, 241-245 Кодексу адміністративного судочинства України,

В И Р І Ш И В:

Позов ОСОБА_1 (рнокпп НОМЕР_1 , АДРЕСА_1 ) до Авдіївського міського відділення Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області (код ЄДРПОУ ВП 41419151, вул. Комунальна, 4, м. Авдіївка, Донецька область), Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області (код ЄДРПОУ 41325231, вул. Свободи, 5, м. Слов`янськ, Донецька область), Головного управління Пенсійного фонду України в Донецькій області (код ЄДРПОУ 13486010, вул. Генерала Батюка, 8, м. Слов`янськ, Донецька область) про визнання протиправної відмови та зобов`язання вчинити дії - задовольнити частково.

Визнати протиправною бездіяльність Авдіївського міського відділення Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області щодо призначення та виплатити ОСОБА_1 одноразової грошової допомоги, як на сім`ю загиблого внаслідок нещасного випадку.

Визнати протиправною відмову, викладену в листі від 06 вересня 2022 року № 17.01-35/61 Авдіївського міського відділення Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області, в призначенні та виплаті ОСОБА_1 одноразової грошової допомоги, як на сім`ю загиблого внаслідок нещасного випадку.

Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Донецькій області розглянути заяву ОСОБА_1 від 22 серпня 2022 року та прийняти рішення щодо виплати одноразової грошової допомоги як на сім`ю загиблого внаслідок нещасного випадку, пов`язаного з виробництвом у сумі, що дорівнює 100 розмірам прожиткового мінімума для працездатних осіб, встановленого на день настання права на страхову виплату, з урахуванням висновків суду.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене безпосередньо до Другого апеляційного адміністративного суду в порядку, визначеному частиною 8 статті 18, частинами 7-8 статті 44 та статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України шляхом подання апеляційної скарги безпосередньо до суду апеляційної інстанції.

Апеляційна скарга на рішення може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Суддя С.О. Удовіченко

СудПолтавський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення06.02.2023
Оприлюднено09.02.2023
Номер документу108829876
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного соціального страхування, у тому числі від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності

Судовий реєстр по справі —440/9724/22

Ухвала від 28.11.2023

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

С.О. Удовіченко

Ухвала від 20.11.2023

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

С.О. Удовіченко

Ухвала від 12.09.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Мельнікова Л.В.

Ухвала від 11.08.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Мельнікова Л.В.

Ухвала від 25.07.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Мельнікова Л.В.

Ухвала від 25.07.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Мельнікова Л.В.

Ухвала від 26.04.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Мельнікова Л.В.

Ухвала від 21.03.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Жигилій С.П.

Рішення від 06.02.2023

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

С.О. Удовіченко

Ухвала від 16.01.2023

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

С.О. Удовіченко

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні