ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЖИТОМИРСЬКОЇ ОБЛАСТІ
майдан Путятинський, 3/65, м. Житомир, 10002, тел. (0412) 48 16 20,
e-mail: inbox@zt.arbitr.gov.ua, web: https://zt.arbitr.gov.ua,
код ЄДРПОУ 03499916
УХВАЛА
"02" лютого 2023 р. Справа № 906/1072/19.
Господарський суд Житомирської області у складі:
судді Вельмакіної Т.М., розглянувши заяву про заміну сторони виконавчого провадження у справі
за позовом: Керівника Коростишівської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Житомирської обласної державної адміністрації
до Товариства з обмеженою відповідальністю МП "Алмаз"
за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача Хорошівської районної ради
про повернення земельної ділянки
за участю прокурора Зименко Л.О. - с/п №058853 від 21.12.2020.
ВСТАНОВИВ:
Керівник Коростишівської місцевої прокуратури в інтересах держави в особі Житомирської обласної державної адміністрації звернувся до суду з позовом, згідно якого просив зобов`язати Товариство з обмеженою відповідальністю МП "Алмаз" повернути Житомирській обласній державній адміністрації земельну ділянку площею 4,2 га, яка розташована за межами населених пунктів на відстані 1 км від с. Гайки, Володарсько-Волинського району.
Рішенням Господарського суду Житомирської області від 25.02.20 у задоволенні позову Керівника Коростишівської місцевої прокуратури в інтересах держави в особі Житомирської обласної державної адміністрації до Товариства з обмеженою відповідальністю МП "Алмаз" ЛТД відмовлено.
Постановою Північно-західного апеляційного господарського суду від 06.05.20 рішення Господарського суду Житомирської області від 25.02.20 скасовано, ухвалено нове рішення, яким позов задоволено; зобов`язано Товариство з обмеженою відповідальністю МП "Алмаз" ЛТД повернути Житомирській обласній державній адміністрації за актом приймання-передачі земельну ділянку, площею 4,2 га., яка розташована за межами населених пунктів на відстані 1 км. від с.Гайки, Володарсько-Волинського району; стягнуто з Товариства з обмеженою відповідальністю МП "Алмаз" ЛТД на користь Прокуратури Житомирської області 1921,00грн витрат по сплаті судового збору за подання позовної заяви та 2881,50 грн. витрат по сплаті судового збору за подання апеляційної скарги.
На виконання вищевказаної постанови судом видано накази №906/1072/19 від 21.05.2020.
18.01.2023 до суду від Керівника Коростишівської місцевої прокуратури надійшла заява №53/3-120вих23 про заміну сторони виконавчого провадження (в порядку ст.334 ГПК України), згідно якої останній просить замінити стягувача із Житомирської обласної державної адміністрації на Хорошівську селищну раду Житомирського району, Житомирської області (142-164, т.2).
Ухвалою від 18.02.2023 заяву Керівника Коростишівської місцевої прокуратури №53/3-120вих23 про заміну сторони виконавчого провадження суд прийняв до розгляду, призначив судове засідання для її розгляду на 02.02.2023 та рекомендував сторонам надати суду письмові пояснення щодо заяви про заміну сторони у виконавчому провадженні та відповідні документи (при необхідності).
30.01.2023 на адресу суду повернулася копія ухвали від 18.02.2023, направлена на адресу Хорошівської сільської ради, з відміткою відділення поштового зв`язку "Адресат відсутній за вказаною адресою".
Прокурор в судовому засіданні заяву про заміну сторони у виконавчому провадженні підтримала. Подала клопотання про долучення до матеріалів справи копії постанови про відкриття виконавчого провадження №62661903 від 28.07.2020 (а.с. 174-176, т.2).
Відповідно до ст.52 ГПК України, у разі смерті або оголошення фізичної особи померлою, припинення юридичної особи шляхом реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення), заміни кредитора чи боржника в зобов`язанні, а також в інших випадках заміни особи у відносинах, щодо яких виник спір, суд залучає до участі у справі правонаступника відповідного учасника справи на будь-якій стадії судового процесу. Усі дії, вчинені в судовому процесі до вступу у справу правонаступника, обов`язкові для нього так само, як вони були обов`язкові для особи, яку правонаступник замінив.
Згідно з ч.1 ст. 334 ГПК України, у разі вибуття однієї із сторін виконавчого провадження за заявою державного виконавця, приватного виконавця або за заявою сторони господарський суд замінює сторону виконавчого провадження її правонаступником. Господарський суд у десятиденний строк розглядає це питання у судовому засіданні з повідомленням сторін та заінтересованих осіб.
Неявка сторін та інших осіб не є перешкодою для вирішення питання про заміну сторони виконавчого провадження (ч. 2 ст. 334 ГПК України).
Розглядаючи заяву прокурора, суд враховує, що на виконання наказу Господарського суду Житомирської області №906/1072/19 від 21.05.2020, старшим державним виконавцем Хорошівського районного відділу державної виконавчої служби Центрально-Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Хмельницький) Дурицькою Юлією Миколаївною, 28.07.2020 винесено постанову про відкриття виконавчого провадження №62661903 (а.с. 175-176, т.2).
Відповідно до ч. 1, 2, 5 15 ЗУ "Про виконавче провадження", сторонами виконавчого провадження є стягувач і боржник. Стягувачем є фізична або юридична особа чи держава, на користь чи в інтересах яких видано виконавчий документ. Боржником є визначена виконавчим документом фізична або юридична особа, держава, на яких покладається обов`язок щодо виконання рішення. У разі вибуття однієї із сторін виконавець за заявою сторони, а також заінтересована особа мають право звернутися до суду із заявою про заміну сторони її правонаступником. Для правонаступника усі дії, вчинені до його вступу у виконавче провадження, є обов`язковими тією мірою, якою вони були б обов`язковими для сторони, яку правонаступник замінив.
Оскільки згідно вищевказаного наказу зобов`язано Товариство з обмеженою відповідальністю МП "Алмаз" ЛТД повернути за актом приймання-передачі земельну ділянку, площею 4,2 га., яка розташована за межами населених пунктів на відстані 1 км. від с.Гайки, Володарсько-Волинського району Житомирській обласній державній адміністрації, при цьому, згідно заяви про заміну сторони виконавчого провадження прокурор стверджує, що остання на даний час втратила повноваження власника земельної ділянки і не може приймати жодних рішень стосовно неї, натомість Хорошівська селищна рада Житомирської області набула компетенції з управління та здійснення прав власника щодо цієї землі, суд враховує таке.
Публічне правонаступництво органів державної влади є окремим, особливим видом правонаступництва. Під таким терміном розуміється перехід в установлених законом випадках прав та обов`язків одного суб`єкта права іншому. При цьому, обов`язок по відновленню порушених прав особи покладається на орган, компетентний відновити такі права. Такий підхід щодо переходу до правонаступника обов`язку відновити порушене право відповідає принципу верховенства права, оскільки метою правосуддя є ефективне поновлення порушених прав, свобод і законних інтересів.
Таким чином, правонаступництво в сфері управлінської діяльності органів державної влади (публічне правонаступництво) передбачає повне або часткове передання (набуття) компетенції, визначеної Конституцією України та законами України, одного суб`єкта владних повноважень до іншого або внаслідок припинення первісного суб`єкта, або внаслідок повного чи часткового припинення його компетенції, визначеної Конституцією України та законами України.
У такому випадку також відбувається вибуття суб`єкта владних повноважень із відповідних правовідносин.
Особливістю публічного правонаступництва є те, що подія переходу прав та обов`язків, що відбувається із суб`єктами владних повноважень, сама по собі має бути публічною та врегульованою нормами чинного законодавства.
Отже, коли відбувається публічне правонаступництво, вирішальним є встановлення факту переходу повністю чи частково функцій від одного суб`єкта владних повноважень до іншого.
Вказана правова позиція викладена в постановах Верховного Суду від 30.12.2020 у справі № 805/4361/17-а та від 29.04.2021 у справі № 160/6782/19.
Суд відзначає, що Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин" від 28.04.2021 р. № 1423-ІХ, який набрав чинності 27.05.2021, змінено положення Земельного кодексу України щодо повноважень відповідних уповноважених органів на розпорядження земельними ділянками.
Зокрема, відповідно до п. 24 Перехідних положень Земельного кодексу України, з дня набрання чинності цим пунктом землями комунальної власності територіальних громад вважаються всі землі державної власності, розташовані за межами населених пунктів у межах таких територіальних громад, крім земель: а) що використовуються органами державної влади, державними підприємствами, установами, організаціями на праві постійного користування (у тому числі земельних ділянок, що перебувають у постійному користуванні державних лісогосподарських підприємств, та земель водного фонду, що перебувають у постійному користуванні державних водогосподарських підприємств, установ, організацій, Національної академії наук України, національних галузевих академій наук); б) оборони; в) природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення в межах об`єктів і територій природно-заповідного фонду загальнодержавного значення, лісогосподарського призначення; г) зони відчуження та зони безумовного (обов`язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи; ґ) під будівлями, спорудами, іншими об`єктами нерухомого майна державної власності; д) під об`єктами інженерної інфраструктури загальнодержавних та міжгосподарських меліоративних систем державної власності; е) визначених у наданих до набрання чинності цим пунктом дозволах на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок, наданих органами виконавчої влади з метою передачі земельних ділянок у постійне користування державним установам природно-заповідного фонду, державним лісогосподарським та водогосподарським підприємствам, установам та організаціям, якщо рішення зазначених органів не прийняті.
З урахуванням зазначеного, розпорядниками земельних ділянок сільськогосподарського призначення за межами населених пунктів є відповідні органи місцевого самоврядування.
Як зазначалось вище та встановлено судом, у відповідності з матеріалами даної справи, спірна земельна ділянка розташована за межами населених пунктів на відстані 1 км. від с.Гайки, Володарсько-Волинського району.
Оскільки усі земельні ділянки, що розташовані за межами населених пунктів у межах територіальних громад передано із земель державної власності до земель комунальної власності, Житомирська обласна державна адміністрація втратила повноваження власника земельної ділянки і не може приймати жодних рішень стосовно неї, натомість Хорошівська селищна рада Житомирської області набула компетенції з управління та здійснення прав власника щодо цієї землі.
Про відсутність повноважень розпоряджатися вищевказаною земельною ділянкою також підтвердило Управління екології та природних ресурсів Житомирської обласної військової адміністрації у листі від 30.12.2022 (а.с. 151, т.2).
Враховуючи наведене, суд дійшов висновку, що заява Керівника Коростишівської місцевої прокуратури про заміну Житомирської обласної державної адміністрації її правонаступником - Хорошівською селищною радою у даній справі підлягає задоволенню.
Керуючись статтями 233-235, 334 ГПК України, господарський суд
УХВАЛИВ:
Замінити стягувача у виконавчому провадженні у справі №906/1072/19 із Житомирської обласної державної адміністрації (10014, Житомирська обл., місто Житомир, майдан ім. С.П. Корольова, буд. 1, ід. код 00022489) на Хорошівську селищну раду Житомирського району Житомирської області (12101, Житомирська обл., Житомирський р-н, смт. Хорошів, вул. Героїв України, буд. 13, код ЄДРПОУ 04344587).
Ухвала набирає законної сили з моменту її оголошення та може бути оскаржена в порядку і строки, визначені ст. 256, 257 ГПК України.
Повний текст ухвали складено 07.02.2023.
Суддя Вельмакіна Т.М.
1 - у справу;
2,3 - сторонам (рек.).
Суд | Господарський суд Житомирської області |
Дата ухвалення рішення | 02.02.2023 |
Оприлюднено | 09.02.2023 |
Номер документу | 108847195 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Житомирської області
Вельмакіна Т.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні