Рішення
від 08.02.2023 по справі 160/17440/22
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

08 лютого 2023 року Справа № 160/17440/22 Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Лозицької І.О.

розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін у місті Дніпрі адміністративну справу за позовом Приватного підприємства «Планета-2000» до Київської митниці як відокремленого підрозділу Державної митної служби України про визнання протиправним та скасування рішення, -

ВСТАНОВИВ:

До Дніпропетровського окружного адміністративного суду звернулося Приватне підприємство «Планета-2000» з позовом до Київської митниці як відокремленого підрозділу Державної митної служби України, в якому просить суд:

- визнати протиправним та скасувати рішення Київської митниці Державної митної служби України, правонаступником якої є Київська митниця як відокремлений підрозділ Держмитслужби (код ЄДРПОУ ВП 43997555) про визначення коду товару № КТ-UА100320-0005-2022 від 02 лютого 2022 року, яким змінено код товару з 2921199990 «№1-1 Сполуки з амінною функціональною групою: M (РМТА-М) Полиметиламин-М (ПМТА-М) контейнер IBC (840 кг) використовується в виробництві рідин для миття та розморожування вітрового скла» на 2905110000 «Продукт Polymethylamin-M - прозора рідина із специфічним запахом являє собою: Метанол (>99 відн.%, за методом внутрішньої нормалізації), а також містить добавки/домішки (моноеталамін, діетаноламін, поверхнево-активна речовина неіонної природи (триетиленглікольмонодециловий етер)). рН становить -11 одиниць рН. Густина за температури 15С становить 796 кг/куб.м. Коефіцієнт заломлення становить 1,3302 (t=20C) (Коефіцієнт заломлення для метанолу >=99,7% становить 1,328-1,330 (n20/D 1,329 (lit.)) (t=20 С) (Густина метанолу чистотою >=99,7% становить 0,791-0,793 g/mL (t=20C)).

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що позивач 10.01.2022 року звернувся до Київської митниці Державної митної служби України з митною декларацією, завіреною у звичайному порядку №UA100320/2022/300412 для митного оформлення товару: «Сполуки з амінною функціональною групою: Polymethylamin-M (РМТА-М) Поліметиламін-М (ПМТА-М) контейнер ІВС (840 кг) використовується в виробництві рідин для миття та розморожування вітрового скла», за кодом 2921199990 згідно УКТЗЕД.

11.01.2022 року позивачем надано на ім`я начальника м/н «Київ-Столичний» лист №11/01-01, переклад листа б/н від 10.01.2022 року від продавця CHEM FACTORY SRL (Румунія) продукції Polymethylamin-M (РМТА-М) щодо наявності етикетки (пакувального листа) на контейнері та інформації щодо відносин CHEM FACTORY SRL та Roserv Green Energy SRL.

Однак, 02.02.2022 року Київською митницею ДМС України було винесено рішення про визначення коду товару №КТ-UA-100320-0005-2022 та змінено код товару з 2921199990 «№1-1 сполуки з амінною функціональною групою: Polymethylamin-M (РМТА-М) Поліметиламін-М (ПМТА-М) контейнер ІВС (840 кг) використовується в виробництві рідин для миття та розморожування вітрового скла» на 2905110000 «Продукт Polymethylamin-M прозора рідина із специфічним запахом являє собою: Метанол (>99 відн.%, за методом внутрішньої нормалізації), а також містить добавки/домішки (моноеталамін, діетаноламін, поверхнево-активна речовина неіонної природи (триетиленглікольмонодециловий етер)). рН становить -11 одиниць рН. Густина за температури 15С становить 796 кг/куб.м. Коефіцієнт заломлення становить 1,3302 (t=20C) (Коефіцієнт заломлення для метанолу >=99,7% становить 1,328-1,330 (n20/D 1,329 (lit.)) (t=20 С) (Густина метанолу чистотою >=99,7% становить 0,791-0,793 g/mL (t=20C)).

Позивач зазначає, що не погоджується з рішенням про визнання коду товару №КТ-UA-100320-0005-2022 від 02.02.2022 року Київської митниці ДМС України, оскільки вважає, що оскаржуване рішення прийнято з порушенням положень чинного законодавства України, зокрема пункту 4 статті 3, частини 4 статті69, частин 1-3 статті 318, частини 1, 2 статті 356 Митного кодексу України, Основних правил інтерпретацій УКТ ЗЕД та пояснень до Української класифікації товарів зовнішньоекономічної діяльності, затверджених наказом Держмитслужби №256 від 14.07.2020 року, пункту 2 розділу ІІІ, пункту 1 розділу IV, пункту 2 розділу V, пункту 6 розділу VІ, пункту 12 розділу VІ Порядку №1058, пункту 5 розділу ІІІ та пункту 14 розділу ІІІ Порядку №650, а тому є безпідставним, необґрунтованим, протиправним та підлягає скасуванню, у зв`язку з чим позивач звернувся до суду з даним позовом.

Ухвалою суду від 10.11.2022 року, після усунення недоліків позовної заяви, відкрито провадження у справі та призначено справу до розгляду по суті за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, а також встановлено відповідачу строк для надання відзиву на позов та докази на його обґрунтування.

Заперечуючи проти позову, відповідачем надано до суду письмовий відзив на позовну заяву, який долучено до матеріалів справи.

В обґрунтування своєї позиції відповідач зазначає, що 10.01.2022 року до зони митного контролю Київської митниці митного поста «Столичний» автомобільним транспортом був доставлений вантаж «Сполуки з алюмінію функціональною групою: Polymethylamin-M(РМТА-М) Поліметиламін-М (ПМТА-М) контейнер ІВС (840 кг) використовується в виробництві рідин для миття та розморожування вітрового скла», що надійшов на адресу ПП «Планета-2000» (код ЄДРПОУ 30617391).

10.01.2022 року з метою здійснення митного оформлення та випуску у вільний обіг товарів декларантом (представником) ТОВ «Торгівельна компанія Нафтагазімпекс» (код ЄДРПОУ 37258091) Фомченков Р.О. до відділу митного оформлення №1 подано електронну митну декларацію типу «ІМ40ДЕ» №UA100320/2022/300412, в якій зазначений товар задекларовано за кодом УТК ЗЕД 2921199990 (моноаміни ациклічні та їх похідні; солі цих сполук: інші).

Відповідач пояснює, що по даній електронній митній декларації автоматичною системою аналізу та управління ризиками були сформовані митні дії, зокрема, взяття проб (зразків) товарів для проведення дослідження (аналізу, експертизи) та направлено запит до Спеціалізованої лабораторії з питань експертизи та дослідження Держмитслужби.

27.01.2022 року СЛЕД Держмитслужби листом №7.17-3/7.17-31-04/7.8/634 було надіслано висновок №1420003104-0012.

Враховуючи результати дослідження СЛЕД Держмитслужби було винесено рішення про визначення коду товару №КТ-UA-100320-0005-2022, код товару за УКТ ЗЕД змінено на 2905110000 (метанол (метиловий спирт).

03.02.2022 року за карткою відмови №100320-0005-2022 було відмовлено у митному оформленні ЕМД №UA100320/2022/300412 на підставі статей 69, 256, 257, 335 Митного кодексу України.

Відповідач зауважує, оскільки експертами Спеціалізованої лабораторії з питань експертизи та досліджень Держмитслужби даний товар однозначно ідентифікований як речовину з вмістом метанолу >99 відн.% відповідно до Правила 1 Основних правил інтерпретації УКТЗЕД, назви товарної позиції 2905- «Спирти ациклічні та їх галогеновані, сульфовані, нітровані або нітрозовані похідні», назви товарної підкатегорії 2905110000 «метанол (метиловий спирт)», даний товар класифікується за кодом 29051100000 УКТЗЕД.

Отже, рішення прийняте на підставі обґрунтованого висновку СЛЕД щодо ідентифікації товару з дотриманням основних правил інтерпретації УКТЗЕД.

Відповідач звертає увагу суду на те, що у паспорті безпеки на продукт «POLYMETYALAMINE-M (PMTA-M)» зазначено реєстраційний номер САS 141-43-5, якому відповідно до відкритих інформаційних джерел в мережі Інтернет та паспорту безпеки відповідає продукт моноетаноламін: це свідчить, що даний паспорт безпеки містить значені розбіжності та містить недостовірну інформацію, так як назву продукту зазначено як Полиметиламин- М (ПМТА-М), а номеру САS відповідає моноетаноламін з інгредієнтом 2-aminoethanol, що є суперечливим (назва товару протирічить номеру САS).

Відповідач зазначає, що рішення про визначення коду товару від 02.02.2022 року №КТ-UA-100320-0005-2022 року прийнято на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені законодавством України з питань митної справи, а доводи позивача, викладені в адміністративному позові, є необґрунтованими, безпідставними та такими, що суперечать фактичним обставинам.

Відповідач просить відмовити у задоволені позовних вимог.

18.01.2023 року позивачем надано до суду відповідь на відзив, яку долучено до матеріалів справи.

Позивач звертає увагу, що відповідач не довів, що інформація про товар Поліметиламін-М, яка розміщена на веб-сайті та міститься у товаросупровідних документах продавця цього товару Chemfactory, є недостовірною, оскільки відповідач помилково визначає придбаний підприємством продукт метанолом, тому що під час дослідження визначається показник рН досліджуваної речовини як 11, при тому, що метанол має показник 5,21, що вказує на те, що досліджуваний продукт не є метанолом. Інші показники та властивості придбаного товару, такі як молярна маса та інші відповідачем не досліджувалися та не встановлювалися.

Дослідивши матеріали справи, з`ясувавши всі фактичні обставини на яких ґрунтуються вимоги позову, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив такі обставини справи.

Судом встановлено, що між CHEM FACTORY SRL (Румунія) (продавець) та Приватним підприємством «Планета-2000» (покупець) було укладено контракт від 01.12.2021 року №01/12/001-Р, відповідно до пункту 1.1 якого продавець зобов`язується продати, а покупець купити товар згідно з додатками до даного контракту, що є невід`ємними частинами цього контракту.

Товар повинен бути готовий до відвантаження в 15 денний строк від дати отримання передплати на рахунок продавця або в строки, передбачені додатками до цього контракту, якщо такі додатки є, на умовах FCA м. м. Онешті, Повіт Бакєу, Румунія або інших узгоджених умов поставки (відповідно до Інкотермс 2010) (пункт 2.1 контракту).

Ціни товарів, зазначені у додатках, встановлюються в євро (пункт 3.1 контракту).

Загальна вартість контракту становлять від сум зазначених у додатків до цього контракту (пункт 3.2 контракту).

Відповідно до додатку №1 до контракту №01/12/001-Р від 01.12.2021 року позивачем було придбано товар: «Поліметиламін-М (ПМТА-М)», у кількості 1 тонна на загальну суму 650 ЄВРО.

Також додатком №1 до контракту передбачено, що оплата здійснюється на умовах передплати. Умови оплати визначаються окремо відповідно до рахунків-фактури.

Судом встановлено, що Товариством з обмеженою відповідальністю «Торгівельна компанія Нафтагазімпекс» (декларант, представник) надано до митного оформлення електронну митну декларацію №UA100320/2022/300412 від 10.01.2022 року, відповідно до якої для проведення відповідачем митного оформлення було заявлено наступні товари: Сполуки з амінною функціональною групою: Polymethylamin-M (РМТА-М) Поліметиламін-М (ПМТА-М) контейнер ІВС (840 кг) використовується в виробництві рідин для миття та розморожування вітрового скла.

Відповідно до даної декларації позивачем була заявлено код товару відповідно до УКТ ЗЕД 2921199990.

Для підтвердження відомостей, заявлених в митної декларації декларантом надано наступні документи: рахунок-фактури (інвойс) №СНЕМ0058 від 07.01.2022 року, автотранспорту накладну б/н від 07.01.2022 року, сертифікат з перевезення (походження) товару форми ERU-1 №W078802 від 07.01.2022 року, банківський платіжний документ, що стосується товару платіжне доручення №91 від 10.01.2022 року, рахунок-фактуру про надання транспортно-експедиційних послуг №03/01 від 10.01.2022 року, доповнення до зовнішньоекономічного договору (контракту) №1 від 01.12.2021 року, зовнішньоекономічний договір (контракт) купівлі-продажу №01/12-001-Р від 01.12.2021 року, договір про надання послуг митного брокера №2107БР/2020 від 21.07.2020 року, договір (контракт) на перевезення №04/01-22 від 04.01.2022 року, специфікацію товару б/н від 10.01.2022 року, копію митної декларації країни відправника 22ROIS0600F0001065 від 07.01.2022 року.

Відповідно до акту про проведення огляду (перевірки) товарів, транспортних засобів, ручної поклажі та багажу митним органом під час проведення митного огляду вантажу встановлено, що товар являє собою відповідно до маркування на пакуванні продукту Polymethylamina-M. На маркуванні наявний напис ROSERVGREENENERGYS.R.L., країна виробництва не визначена. Результати митного огляду зафіксовано за допомогою цифрової фотозйомки технічним засобом CANONA480.

Судом встановлено, що з метою встановлення характеристик, визначальних для класифікацій товарів згідно УКТ ЗЕД, відповідно до акту про взяття проб (зразків) товарів від 10.01.2022 року митним органо було взято пробу (зразок) товару позивача, а саме: Polymethylamina-M, виробник CHEMFACTORYSRL (Румунія) та направлено для проведення дослідження (аналізу), експертизи до Спеціалізованої лабораторії з питань експертизи та досліджень Держмитслужби.

Відповідно до висновку Спеціалізованої лабораторії з питань експертиз та досліджень Держмитслужби від 27.01.2022 року №1420003104-0012 за результатами проведених досліджень у пробі, яка надійшла на дослідження у вигляді прозорої рідини із специфічним запахом, виявлено метанол (> 99 відн.%, за методом внутрішньої нормалізації), а також добавки/домішки (моноетаноламін, діетаноламін, поверхнево-активна речовина неіонної природи (триетиленглікольмонодециловийетер)).

рН проби становить 11 одиниць рН.

Густина проби за температури 15 градусів С становить 796,0 кг/м3.

Коефіцієнт заломлення проби становить 1,3302 (t = 20 градусів С). Згідно [14] коефіцієнт заломлення металу чистота ? 99,7% становить 1.328-1.330 (n20/D 1.329 (lit.)) (t = 20 градусів С).

Густота проби становить 0,793 (t = 20 градусів С). Згідно [14] густина метанолу чистотою ? 99.7% становить 0.791-0.793 g/mL(t = 20 градусів С).

Спосіб отримання продукту, сфера застосування та роль, яку відіграє кожен компонент в його складі, визначений згідно достовірної інформації, яка надається фірмою-виробником.

Хімічні сполуки, що включені до Переліку наркотичних засобів, психотропних речовин і прекурсорів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 06.05.2000 року №770 (із змінами і доповненнями), у складі наданої проби не виявлені.

Судом також встановлено, що митним органом на підставі висновку Спеціалізованої лабораторії з питань експертиз та досліджень Держмитслужби від 27.01.2022 року №1420003104-0012 було винесено рішення про визначення коду товару №KT-UA100320-0005-2022 від 02.02.2022 року, відповідно до якого код УКТЗЕД було змінено з 2921199990 на код УКТЗЕД 2905110000.

Крім того митним органом відмовлено у прийнятті вказаної спірної митної декларації шляхом оформлення картки відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення № UA100320/2022/000216.

Вважаючи рішення №KT-UA100320-0005-2022 від 02.02.2022 року про визначення коду товару та картку відмови в прийнятті митної декларації, митному оформленні випуску чи пропуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення № UA100320/2022/000216, протиправними та такими, що підлягають скасуванню, позивач звернувся до суду з цією позовною заявою.

Вирішуючи спір по суті заявлених позовних вимог, суд виходить з наступного.

В частині 2 статті 19 Конституції України закріплено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відносини, пов`язані зі здійсненням митного контролю та митного оформлення товарів, транспортних засобів комерційного призначення, що переміщуються через митний кордон України регулюються Митним кодексом України (надалі МК Україна), Податковим кодексом України, законами України з питань оподаткування та іншими нормативно-правовими актами з питань державної митної справи, чинні на день прийняття митної декларації митним органом України.

Здійснення державної митної справи базується на принципах, передбачених статтею 8 МК України, зокрема, принципів: законності та презумпції невинуватості; визнання рівності та правомірності інтересів усіх суб`єктів господарювання незалежно від форми власності; додержання прав та охоронюваних законом інтересів осіб; відповідальності всіх учасників відносин, що регулюються цим Кодексом.

Відповідно до частин першої - п`ятої статті 69 МК України товари при їх декларуванні підлягають класифікації, тобто у відношенні товарів визначаються коди відповідно до класифікаційних групувань, зазначених в УКТ ЗЕД.

Митні органи здійснюють контроль правильності класифікації товарів, поданих до митного оформлення, згідно з УКТ ЗЕД.

На вимогу посадової особи митного органу декларант або уповноважена ним особа зобов`язані надати усі наявні відомості, необхідні для підтвердження заявлених ними кодів товарів, поданих до митного оформлення, а також зразки таких товарів та/або техніко-технологічну документацію на них.

У разі виявлення під час митного оформлення товарів або після нього порушення правил класифікації товарів митний орган має право самостійно класифікувати такі товари.

Під складним випадком класифікації товару розуміється випадок, коли у процесі контролю правильності заявленого декларантом або уповноваженою ним особою коду товару виникають суперечності щодо тлумачення положень УКТ ЗЕД, вирішення яких потребує додаткової інформації, спеціальних знань, проведення досліджень тощо.

Згідно з частиною сьомою статті 69 МК України рішення митних органів щодо класифікації товарів для митних цілей є обов`язковими. Такі рішення оприлюднюються у встановленому законодавством порядку. У разі незгоди з рішенням митного органу щодо класифікації товару декларант або уповноважена ним особа має право оскаржити це рішення до органу вищого рівня відповідно до глави 4 цього Кодексу або до суду.

Висновки інших органів, установ та організацій щодо визначення кодів товарів згідно з УКТ ЗЕД при митному оформленні мають інформаційний або довідковий характер (частина восьма статті 69 МК України).

Порядок роботи відділу митних платежів підрозділу митного оформлення митного органу та митного поста при вирішенні питань класифікації товарів, що переміщуються через митний кордон України, затверджено наказом Міністерства фінансів України від 30.05.2012 р. №650 (надалі - Порядок №650).

Відповідно до пункту 4 розділу III Порядку №650 контроль правильності класифікації товарів здійснюється шляхом перевірки відповідності: опису товару в митній декларації процедурі декларування згідно з вимогами статті 257 Кодексу; відомостей про товар та коду товару згідно з УКТ ЗЕД, заявлених у митній декларації, відомостям про товар (найменування, опис, визначальні характеристики для класифікації товарів тощо), зазначеним у наданих для митного контролю документах, шляхом перевірки дотримання вимог Основних правил інтерпретації УКТ ЗЕД, з врахуванням Пояснень до УКТ ЗЕД, рекомендацій, розроблених центральним органом виконавчої влади у сфері митної справи відповідно до вимог статті 68 Кодексу; заявленого коду товару відомостям, наведеним у базі даних «Класифікаційні рішення» програми «Інспектор 2006» ЄАІС.

При цьому така відповідність поділяється на три категорії: а) ідентичні товари; б) подібні (аналогічні) товари; в) товари, які не підпадають під вимоги підпунктів «а» та «б» абзацу четвертого цього пункту, але мають схожі: характеристики, які є визначальними для класифікації товару; призначення або принцип дії яких є основним для класифікації товару; перевірки відповідності заявленого опису товару та коду товару згідно з УКТ ЗЕД відомостям, наведеним у ПРК, у разі якщо до митного контролю та митного оформлення разом з пакетом документів надається ПРК.

У випадку, передбаченому підпунктом «а» абзацу четвертого цього пункту, класифікація товару згідно з УКТ ЗЕД проводиться без додаткових процедур контролю.

У випадку, передбаченому підпунктом «б» абзацу четвертого цього пункту, перевіряється відповідність характеристик товару критеріям, визначальним для класифікації товару згідно з УКТ ЗЕД за наведеними характеристиками товару в Рішенні.

У випадку, передбаченому підпунктами «б», «в» абзацу четвертого цього пункту, виявлені Рішення на ідентичні або подібні (аналогічні) товари беруться до уваги.

У разі якщо заявлений товар не передбачений підпунктами «а» - «в» абзацу четвертого цього пункту, процедура контролю правильності класифікації товару здійснюється відповідно до цього Порядку.

Пунктом 5 розділу III Порядку №650 визначено, що у разі неможливості однозначно перевірити правильність класифікації товару на підставі задекларованих відомостей відповідно до вимог статті 69 Кодексу декларант або уповноважена ним особа письмово повідомляється про необхідність надання додаткових документів чи відомостей, необхідних для підтвердження задекларованого ним коду товару згідно з УКТ ЗЕД.

При електронному декларуванні посадова особа ВМП або ПМО чи митного поста за допомогою АСМО створює та передає декларанту або уповноваженій ним особі засвідчене електронним цифровим підписом електронне повідомлення про необхідність подання документів, які підтверджують класифікацію товару.

Митні формальності, в тому числі проведення досліджень, здійснюються посадовими особами митниці у випадку, коли митницею встановлено, що у наданих для ведення митного оформлення документах відсутня інформація, необхідна для однозначного підтвердження заявленого коду товару та виключно після витребування у декларанта додаткових документів відповідно до статті 69 МК України.

Судом встановлено, що в порушення наведених вище норм відповідач після подання позивачем митних декларацій не витребував у нього додаткових документів для перевірки правильності класифікації товару за УКТ ЗЕД.

За змістом статті 356 МК України взяття проб (зразків) товарів здійснюється посадовими особами митного органу в рамках процедур митного контролю та митного оформлення з метою встановлення характеристик, визначальних для: 1) класифікації товарів згідно з УКТ ЗЕД; 2) перевірки задекларованої митної вартості товарів; 3) встановлення країни походження товарів; 4) встановлення належності товарів до наркотичних засобів, психотропних речовин, їх аналогів, прекурсорів, сильнодіючих чи отруйних речовин; 5) встановлення належності товарів до предметів, що мають художню, історичну чи археологічну цінність; 6) встановлення належності товарів до таких, що виготовлені з використанням об`єктів права інтелектуальної власності, що охороняються відповідно до закону.

Взяття проб (зразків) товарів проводиться уповноваженими посадовими особами митного органу на підставі вмотивованого письмового рішення керівника цього митного органу або його заступника (частина друга статті 356 МК України).

Пунктом 1 частини другої статті 24 МК України визначено, що рішення це окремі акти, якими митні органи або їх посадові особи приймають рішення з питань, передбачених законодавством України з питань митної справи, а також задовольняють скарги, заяви, клопотання конкретних фізичних чи юридичних осіб або відмовляють у їх задоволенні.

Із зазначених вище норм вбачається, що задля взяття проб (зразків) товарів митним органом проводиться на підставі вмотивованого письмового рішення керівника цього митного органу або його заступника.

Однак, суд звертає увагу, що в супереч зазначеному відповідачем на підтвердження правомірності своїх дій, передбаченими ч. 2 ст. 356 МК України не надано жодних доказів.

Отже, суд приходить до висновку, що митним органом не дотримано встановлених частиною другою статті 356 МК України вимог, оскільки не прийнято вмотивованого письмового рішення керівника цього митного органу або його заступника про взяття проб (зразків) товарів.

Подібна правова позиція (щодо форми рішення про відібрання проб (зразків) товарів) висловлена і в постановах Верховного Суду, зокрема, від 28.05.2020р. у справі №818/1205/16 (адміністративне провадження №К/9901/32111/18), від 12.11.2020р. у справі №808/1697/15 (адміністративне провадження №К/9901/8006/18), від 25.02.2021р. у справі №815/1557/17 (адміністративне провадження №К/9901/4200/18).

Щодо правомірності визначення коду товару, суд зазначає наступне.

Так, аналізуючи положення статті 69 МК України, слід дійти висновку про те, що: класифікацію товарів за УКТ ЗЕД здійснює декларант; митний орган здійснює контроль за такою класифікацією; митний орган може самостійно визначити код задекларованого товару лише у тому разі, коли виявить порушення правил класифікації з боку декларанта.

Повноваження митного органу щодо самостійного визначення коду товару не є дискреційними та обумовлені виключно наявністю порушення правил класифікації з боку декларанта.

Зазначена правова позиція наведена у постанові Верховного Суду від 03.04.2018 року у справі №814/1256/17 (адміністративне провадження №К/9901/841/18).

Відповідно до Указу Президента України «Про приєднання України до Міжнародної конвенції про Гармонізовану систему опису та кодування товарів» від 17.05.2002 року №466/2002 (далі - Указ №466) Україна приєдналась до вказаної системи. Згідно з пунктом «а» статті 3 Міжнародної конвенції про Гармонізовану систему опису та кодування товарів від 14.06.1983, що є частиною національного законодавства України, кожна Договірна Сторона Конвенції зобов`язується, за виключенням випадків застосування положень (а) даного параграфу, що її митно-статистичні номенклатури будуть знаходиться відповідно до Гармонізованої системи з моменту набуття чинності даної Конвенції по відношенню до цієї Сторони. Тим самим вона зобов`язується по відношенню до своєї номенклатури митних тарифів і статистичної номенклатури: використовувати всі товарні позиції і субпозиції Гармонізованої системи, а також цифрові коди, що відносяться до них, без будь-яких доповнень або змін; застосовувати основні правила класифікації для тлумачення Гармонізованої системи, а також всі примітки до розділів, груп і субпозицій і не змінювати об`єм розділів, груп, товарних позицій і субпозицій Гармонізованої системи; дотримуватись порядку кодування, прийнятий в Гармонізованій системі.

Порядок ведення Української класифікації товарів зовнішньоекономічної діяльності затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 21.05.2012 року №428 (далі - Порядок №428).

Відповідно до пункту 3 Порядку №428 УКТ ЗЕД складається на основі Гармонізованої системи опису та кодування товарів Всесвітньої митної організації (далі - Гармонізована система) з урахуванням Комбінованої номенклатури Європейського Союзу (далі - Комбінована номенклатура).

Згідно з пунктом 6 Порядку №428 пропозиції щодо внесення змін до УКТ ЗЕД у зв`язку із змінами, що вносяться Всесвітньою митною організацією до Гармонізованої системи, а також Європейським Союзом до Комбінованої номенклатури, надсилаються Держмитслужбою до Мінфіну для їх опрацювання та подання Мінекономрозвитку з метою врахування під час підготовки пропозицій щодо внесення змін до Митного тарифу України.

Відповідно до пункту 12 Порядку №428 пояснення до УКТ ЗЕД розробляються та затверджуються Держмитслужбою з урахуванням змін, які вносяться Всесвітньою митною організацією до пояснень до Гармонізованої системи та Європейським Союзом до пояснень до Комбінованої номенклатури. У разі потреби Держмитслужба розробляє пояснення до кодів товарів, що деталізовані на національному рівні.

Відповідно до підпункту 3 пункту 4 Положення про Спеціалізовану лабораторію з питань експертизи та досліджень Міндоходів, затвердженого наказом Міністерства доходів і зборів України від 29.05.2013 року №133, Спеціалізована лабораторія відповідно до покладених на неї завдань: проводить дослідження (аналізи, експертизи) проб (зразків) товарів у рамках процедур податкового, митного контролю та оформлення з метою встановлення характеристик, визначальних для: ідентифікації (визначення складу, фізичних, фізико-хімічних характеристик тощо) товарів; класифікації товарів згідно з УКТ ЗЕД; перевірки задекларованої митної вартості товарів; встановлення країни походження товарів; встановлення належності товарів до таких, що містять наркотичні засоби, психотропні речовини, їх аналоги, прекурсори, сильнодіючі чи отруйні речовини; встановлення (перевірки) достовірності даних, зазначених у сертифікаті про походження товару з України.

Так, з висновку СЛЕД Держмитслужби від 27.01.2022 року №1420003104-0012, вбачається, що за результатами проведених досліджень у пробі, яка надійшла на дослідження у вигляді прозорої рідини із специфічним запахом, виявлено метанол (> 99 відн.%, за методом внутрішньої нормалізації), а також добавки/домішки (моноетаноламін, діетаноламін, поверхнево-активна речовина неіонної природи (триетиленглікольмонодециловийетер)).

З матеріалів справи вбачається, що виробником ROSERV GREENENERGY S.R.L. було визначено код УКТ ЗЕД товару 2921199990, що також підтверджується експортною митною декларацією №22ROS0600ED001065.

Більш того, висновком СЛЕД Держмитслужби від 27.01.2022 року №1420003104-0012 визначено, що спосіб отримання продукту, сфера застосування та роль, яку відіграє кожен компонент в його складі, визначений згідно достовірної інформації, яка надається фірмою-виробником.

Тобто, вищезазначене, дає підстави для висновку, що при митному оформленні товару при вивезенні з Румунії виробником ROSERV GREENENERGY S.R.L. код УКТ ЗЕД співпадає із товаром - Polymethylamin-M.

Також суд звертає увагу на те, що у висновку СЛЕД Держмитслужби не визначено (не ідентифіковано), як конкретного виду товару, так і коду УКТ ЗЕД товару наданого на дослідження.

Верховний Суд у постанові від 31.01.2018 року по справі № 804/5227/17, залишаючи без задоволення касаційну скаргу Миколаївської митниці Державної фіскальної служби на постанову Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 22.08.2017 року та ухвалу Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 03.10.2017 року, підтвердив обґрунтованість висновків судів попередніх інстанцій про не доведення відповідачем обґрунтованості свого рішення від 14.08.2017 року № КТUA504000-0012-2017 про визначення коду товару та відповідно зміну коду товару із 2709001000 на 2710129000 через те, що у експертному висновку, який ліг в основу оскаржуваного рішення, не було визначено конкретного виду нафтопродукту та не встановлено коду УКТ ЗЕД товару, наданого на дослідження.

З огляду на зазначене вище, суд приходить до висновку, що в оскаржуваному рішенні та в даній справі, відповідач, як суб`єкт владних повноважень, належних і достатніх доказів, які б свідчили, що декларантом невірно визначено класифікацію товару, не надав.

Разом з тим, суд відхиляє твердження позивача, що митним органом прийнято рішення про визнання коду УКТЗЕТ№ КТ-UА100320-0005-2022 від 02 лютого 2022 року з порушенням строків, встановлених пунктом 7 розділу ІІІ Порядку №650, оскільки пунктом 7 розділу ІІІ Порядку №650 передбачено, у разі письмового підтвердження декларантом або уповноваженою ним особою готовності надати додаткові документи чи відомості перевірка правильності класифікації товару згідно з УКТЗЕД проводиться після їх надання. Строк надання додаткових документів чи відомостей не повинен перевищувати 10 календарних днів. Строк проведення митного оформлення визначається з дати надання декларантом або уповноваженою ним особою додаткових документів чи відомостей не повинен перевищувати строки, установлені статтею 255 Кодексу.

Пунктом 7 розділу ІІІ Порядку №650 також, передбачено, що строк митного оформлення у разі взяття проб (зразків) товарів визначається з урахуванням вимог статті 255 Кодексу. Строк прийняття Рішення про класифікацію товару не повинен перевищувати 10 календарних днів. За умови необхідності залучення спеціалізованого митного органу з питань експертного забезпечення або іншої експертної установи (організації) загальний строк прийняття Рішення не повинен перевищувати 30 календарних днів.

Як вже було встановлено судом, що позивач звернувся до відповідача 10.01.2023 року з метою здійснення митного оформлення та випуску у вільний обіг товарів декларантом (представником) через ТОВ «Торгівельна компанія Нафтагазімпекс» (код ЄДРПОУ 37258091), до відділу митного оформлення №1 подано електронну митну декларацію типу «ІМ40ДЕ» №UA100320/2022/300412, в якій зазначений товар задекларовано за кодом УТК ЗЕД 2921199990 (моноаміни ациклічні та їх похідні; солі цих сполук: інші).

Митним органом з метою встановлення характеристик, визначальних для класифікацій товарів згідно УКТ ЗЕД, відповідно до акту про взяття проб (зразків) товарів від 10.01.2022 року митним органом було взято пробу (зразок) товару позивача, а саме: Polymethylamina-M, виробник CHEM FACTORY SRL (Румунія) та направлено для проведення дослідження (аналізу), експертизи до Спеціалізованої лабораторії з питань експертизи та досліджень Держмитслужби.

За результатами проведених досліджень проб Спеціалізованою лабораторією з питань експертиз та досліджень Держмитслужби було складено висновок від 27.01.2022 року №1420003104-0012.

Митним органом на підставі висновку Спеціалізованої лабораторії з питань експертиз та досліджень Держмитслужби від 27.01.2022 року №1420003104-0012 було винесено рішення про визначення коду товару №KT-UA100320-0005-2022 від 02.02.2022 року, відповідно до якого, код УКТЗЕД було змінено з 2921199990 на код УКТЗЕД 2905110000.

Тобто, оскаржуване рішення митного органу було прийнято на 23 календарний день після подання до відповідача декларації №UA100320/2022/300412 від 10.01.2022 року, що в свою чергу не суперечить приписам пунктом 7 розділу ІІІ Порядку №650.

Інші доводи сторін висновків суду не спростовують.

Суд зазначає, що згідно практики Європейського суду з прав людини та зокрема, рішення у справі Серявін та інші проти України від 10 лютого 2010 року, заява 4909/04, відповідно до п. 58 якого суд повторює, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі Руїс Торіха проти Іспанії від 9 грудня 1994 року, серія A, № 303-A, п.29).

В пункті 42 рішення Європейського суду з прав людини у справі «Бендерський проти України» від 15 листопада 2007 року, заява № 22750/02, зазначено, що відповідно до практики, яка відображає принцип належного здійснення правосуддя, судові рішення мають у достатній мірі висвітлювати мотиви, на яких вони базуються. Межі такого обов`язку можуть різнитися залежно від природи рішення та мають оцінюватися в світлі обставин кожної справи.

Згідно частини 1 статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Відповідно до частин першої, другої статті 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Суд, відповідно до статті 90 КАС України, оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Отже, з системного аналізу положень чинного законодавства України та матеріалів справи, суд дійшов висновку, що відповідачем, як суб`єктом владних повноважень, не надано суду докази, які спростовували б доводи позивача, а тому, заявлена позивачем вимога є такою, що підлягають задоволенню.

Вирішуючи питання щодо розподілу судових витрат, суд виходить з наступного.

Згідно ч. 1 ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Як вбачається з матеріалів справи, позивачем при зверненні до суду понесені судові витрати, пов`язані зі сплатою судового збору за подання адміністративного позову до суду в розмірі 2481,00 грн., що документально підтверджується платіжним дорученням №511 від 04.11.2022 року.

Отже, враховуючи задоволення позовних вимог, сплачений позивачем судовий збір за подачу позовної заяви до суду, підлягає стягненню з Київської митниці як відокремленого підрозділу Державної митної служби України за рахунок бюджетних асигнувань у розмірі 2481,00 грн.

Керуючись ст. ст. 2-10, 11, 12, 47, 72-77, 94, 122, 132, 139, 193, 241-246, 250, 251, 257-262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

Позовну заяву Приватного підприємства «Планета-2000» до Київської митниці як відокремленого підрозділу Державної митної служби України про визнання протиправним та скасування рішення задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати рішення Київської митниці Державної митної служби України, правонаступником якої є Київська митниця як відокремлений підрозділ Держмитслужби (код ЄДРПОУ ВП 43997555) про визначення коду товару № КТ-UА100320-0005-2022 від 02 лютого 2022 року, яким змінено код товару з 2921199990 «№1-1 Сполуки з амінною функціональною групою: M (РМТА-М) Полиметиламин-М (ПМТА-М) контейнер IBC (840 кг) використовується в виробництві рідин для миття та розморожування вітрового скла» на 2905110000 «Продукт Polymethylamin-M - прозора рідина із специфічним запахом являє собою: Метанол (>99 відн.%, за методом внутрішньої нормалізації), а також містить добавки/домішки (моноеталамін, діетаноламін, поверхнево-активна речовина неіонної природи (триетиленглікольмонодециловий етер)). рН становить -11 одиниць рН. Густина за температури 15С становить 796 кг/куб.м. Коефіцієнт заломлення становить 1,3302 (t=20C) (Коефіцієнт заломлення для метанолу >=99,7% становить 1,328-1,330 (n20/D 1,329 (lit.)) (t=20 С) (Густина метанолу чистотою >=99,7% становить 0,791-0,793 g/mL (t=20C)).

Стягнути з Київської митниці як відокремленого підрозділу Державної митної служби України (03124, м. Київ, Бульвар Гавела Вацлава, 8А, код ЄДРПОУ 43997555) за рахунок бюджетних асигнувань на користь Приватного підприємства «Планета-2000» (код ЄДРПОУ 30617391, адреса: 51900, Дніпропетровська область, м. Кам`янське, вул. Республіканська, 50) судові витрати, що складаються із суми судового збору у розмірі 2481,00 грн. (дві тисячі чотириста вісімдесят одну гривню 00 копійок).

Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в строки, передбачені статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України.

Повний текст рішення складено 08.02.2023 року.

Суддя І.О. Лозицька

Дата ухвалення рішення08.02.2023
Оприлюднено10.02.2023
Номер документу108851904
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо митної справи (крім охорони прав на об’єкти інтелектуальної власності); зовнішньоекономічної діяльності; спеціальних заходів щодо демпінгового та іншого імпорту, у тому числі щодо

Судовий реєстр по справі —160/17440/22

Ухвала від 11.05.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Малиш Н.І.

Ухвала від 13.03.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Малиш Н.І.

Ухвала від 13.03.2023

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Малиш Н.І.

Рішення від 27.02.2023

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Лозицька Ірина Олександрівна

Рішення від 08.02.2023

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Лозицька Ірина Олександрівна

Ухвала від 10.11.2022

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Лозицька Ірина Олександрівна

Ухвала від 03.11.2022

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Лозицька Ірина Олександрівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні