Центральний районний суд м. Миколаєва
54020, м. Миколаїв, вул. Декабристів, 41/12, inbox@ct.mk.court.gov.ua
н\п 1-кс/490/1261/2023 У Х В А Л А
06.02.2023р. слідчий суддя Центрального районного суду м. Миколаєва ОСОБА_1 за участі секретаря ОСОБА_2 , прокурора ОСОБА_3 , захисника ОСОБА_4 , розглянувши у відкритому судовому засіданні клопотання слідчого СВ УСБ України в Херсонській області ОСОБА_5 про обрання запобіжного заходу у вигляді тримання під вартою щодо
ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , громадянки України, раніше не судимої, що мешкає АДРЕСА_1 ,
В С Т А Н О В И В :
СВ УСБ України в Херсонській області здійснюється досудове розслідування у кримінальному провадженні №22022230000000301 від 09.08.2022 за ознаками кримінальних правопорушень, передбачених ч. 3 ст. 111-1, ч. 1 ст. 111-2 КК України.
У вказаному кримінальному провадженні 01.02.2023р. ОСОБА_6 повідомлено про підозру у вчиненні кримінальних правопорушень, передбачених ч. 3 ст. 111-1, ч. 1 ст. 111-2 КК України. Згідно повідомлення громадянка України ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , яка проживає на території м. Херсон Херсонської області, достеменно проінформована, що у 2014 році розпочалась збройна агресія Російської Федерації проти України, а також те, що з 24.02.2022 вона переросла у широкомасштабне вторгнення військ рф на територію суверенної держави, до громадянства якої вона належить, об`єктивно розуміючи зміст загальновідомих подій, про те що збройні формування російської федерації, шляхом вчинення воєнного нападу 24.02.2022 захопили місто Херсон Херсонської області, вчинила умисні дії спрямовані на допомогу державі-агресору (пособництво), окупаційній адміністрації держави-агресор, з метою завдання шкоди Україні, шляхом реалізації, підтримки рішень і дій окупаційної адміністрації держави агресора.
26.05.2022 з метоюінтеграції системиосвіти наокупованій територіїХерсонської областіз системоюосвіти рфта відновленняроботи учбовихта виховнихзакладів на тимчасово окупованій частині території Херсонської області, створено незаконний орган влади, у тому числі в окупаційній адміністрації держави-агресора так званий«департамент образованияи наукиВГА Херсонскойобласти»,який розпочавсвою роботута якийвід окупаційноївлади очолилагромадянка України ОСОБА_7 (матеріали відносно якої виділені в окреме провадження).
Основним завданням так званого «департамента образования и науки ВГА Херсонской области» є реалізація тапідтримка рішеньта дійдержави-агресора шляхом впровадження на території Херсонської області стандартів освіти рф, зокрема з метою підтримання окупаційної політики у вказаному напрямку та створення її позитивного іміджу серед місцевого населення.
10.06.2022 так званий «голова военно-гражданской администрации Херсонской области» ОСОБА_8 публічно заявив, що установи, які надають освітні послуги мають бути збережені, керівники, які приймають правила та погоджуються, що Херсонська область завжди буде частиною російської федерації, будуть працювати далі, а керівники, які з цим не погоджуються, будуть замінені на інших.
14.06.2022 так звана «начальник департамента образования и науки ВГА Херсонской области» ОСОБА_9 публічно заявила про інтеграцію навчальних закладів Херсонської області в освітню систему російської федерації, про надання російською федерацією підручників, про формування викладацького складу.
З цією метою, а саме ефективного виконання завдань покладених на так званий «департамент образования и науки ВГА Херсонской области», для стабілізації і розвитку сфери освіти і науки російської федерації, незаконним органом влади «ВГА Херсонской области» 28.07.2022 зареєстровано «Государственное бюджетное образовательное учреждение (далі ГБОУ) Херсонской области «Школа № 47 города Херсона», яке створеного на базі цілісного майнового комунального підприємства: Херсонська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 47 Херсонської міської ради, код ЄДРПОУ: 24115624, юридична адреса: Херсонська область, м. Херсон, вул.Філатова, 30 та керівником вказаного навчального закладу визначено ОСОБА_6 , що свідчить про підтримку та реалізацію рішення окупаційної адміністрації останньою.
Крім того, наказом так званого «департамента образования и науки ВГА Херсонской области» № 64 від 28.07.2022 ОСОБА_6 призначено на посаду директора «ГБОУ Херсонской области «Школа № 47 города Херсона».
Таким чином, після зайняття ОСОБА_6 вищевказаної посади навчальний заклад м. Херсона Херсонська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 47 Херсонської міської ради, код ЄДРПОУ: 24115624, юридична адреса: Херсонська область, м. Херсон, вул. Філатова, 30, з 28.07.2022 здійснив перехід на російську навчальну програму та розпочав незаконну діяльність, як «ГБОУ Херсонской области «Школа № 47 города Херсона» під керівництвом останньої.
Окрім того, відповідно до пп. 20 п. 1 розпорядження так званої «ВГА Херсонской области» № 123 від 04.08.2022 «Об определении статуса базовое образовательное учреждение» визначено статус Херсонської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 47 Херсонської міської ради, як «базовое образовательное учереждение», яке планується відкрити 01.09.2022.
Реалізуючи свій протиправний умисел, спрямований на допомогу окупаційній адміністрації держави-агресора, а саме так званого «департамента образования и науки ВГА Херсонской области» та підтримку дії та рішень представників окупаційної адміністрації щодо інтеграції навчальних закладів м. Херсона в освітню систему держави-агресора рф, 28.07.2022 будучи громадянкою України ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , маючи досвід у сфері освіти, знаходячись у місті Херсон Херсонської області передбачаючи суспільно-небезпечні наслідки свої дій та бажаючи їх настання, достовірно розуміючи, що навчальний заклад Херсонська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 47 Херсонської міської ради, розташована за адресою: м. Херсон, вул. Філатова, 30 заснована на комунальній власності та підпорядкована управлінню освіти Херсонської міської ради та є власністю Херсонської міської територіальної громади держави України та її функціонування забезпечується державними органами та органами місцевого самоврядування України, а саме наказом управління освіти Херсонської міської ради № 51-т від 08.09.2022 «Про деякі питання організації освітнього процесу в 2022-2023 навчальному році на період дії воєнного стану» підтримала рішення окупаційної адміністрації держави-агресора про інтеграцію навчальних закладів Херсонської області в освітню систему російської федерації, шляхом надання згоди на її призначення директором «ГБОУ Херсонской области «Школа № 47 города Херсона»».
Також, ОСОБА_6 після зайняття вищевказаної посади підтримуючи дії та рішення окупаційної адміністрації держави-агресора в період часу з жовтня 2022 року по листопад 2022 року (більш точної дати досудовим розслідуванням не встановлено), забезпечила виплату заробітної плати працівникам очолюваної нею «ГБОУ Херсонской области «Школа № 47 города Херсона»» в грошових одиницях рф (рублях), а саме особисто в приміщенні вказаного закладу освіти (м. Херсон, вул. Філатова, 30) здійснювала виплату заробітної плати готівкою працівникам даного навчального закладу.
Крім того, ОСОБА_6 забезпечила розміщення підручників видавництва «Москва «Просвещение» 2022» та ранців з написом «Единая Россия» завезених з території рф в очоленому нею закладі освіти для подальшого використання під час освітнього процесу за стандартами освіти російської федерації.
Таким чином, ОСОБА_6 перебуваючи натериторії тимчасовоокупованого військамидержави-агресораміста Херсон,діючи зпрямим умислом у період часу з 28 липня 2022 року по листопад 2022 року (більш точної дати досудовим розслідуванням не встановлено) в порушення норм чинного законодавства України, Закону України «Про загальну середню освіту», добровільно вчиняла дії спрямовані на допомогу окупаційній адміністрації держави-агресора з метою завдання шкоди Україні, шляхом реалізації дій та рішень окупаційної адміністрації «департамента образования и науки ВГА Херсонской области» щодо інтеграції навчальних закладів Херсонської області в освітню систему російської федерації та впровадження стандартів освіти держави-агресора.
В період часу з 28 липня 2022 року по листопад 2022 року (більш точної дати досудовим розслідуванням не встановлено) ОСОБА_6 здійснювала організаційно-розпорядчі та адміністративно-господарські функції на вказаній посаді, які спрямовані на впровадження стандартів освіти держави-агресора в очоленому нею навчальному закладі та підпорядкуванні його окупаційній адміністрації держави-агресора.
Так, ОСОБА_6 28 липня 2022 року (більш точної дати досудовим розслідуванням не встановлено) перебуваючи в приміщенні Херсонської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 47 Херсонської міської ради, провела нараду з працівниками вказаного закладу та публічно повідомила про підтримку дій та рішень окупаційної адміністрації держави-агресора, щодо інтеграції школи в освітню систему російської федерації та впровадження стандартів освіти держави-агресора в навчальному закладі та про пошук кадрів, які забезпечать виконання рішення окупаційної адміністрації щодо впровадження стандартів освіти держави-агресора, та пропонувала всім присутнім співпрацювати з державою-агресором, працювати за російською програмою освіти.
Громадянка України ОСОБА_6 з метою реалізації свого кримінально-протиправного наміру, направленого на здійснення дій спрямованих на впровадження стандартів освіти держави-агресора у закладі освіти, визначених «Федеральным законом «Об образовании в Российской Федерации» від 29.12.2012 № 273-ФЗ, в період часу з 28 липня 2022 року по листопад 2022 року (більш точної дати та часу досудовим розслідуванням не встановлено) отримала від окупаційної адміністрації держави-агресора навчальні підручники російською мовою за освітньою програмою рф, які відповідно до змісту та довідкових відомостей, зазначених у них, відповідають стандартам освіти держави-агресора, зазначеним у ФГОС № 287 та ФГОС № 413 та забезпечила розміщення підручників видавництва «Москва «Просвещение» 2022» та ранців з написом «Единая Россия» завезених з території рф в очоленому нею закладі освіти для подальшого використання під час освітнього процесу за стандартами освіти російської федерації.
Громадянка України ОСОБА_6 після зайняття вищевказаної посади в період часу з 28.07.2022 по листопад 2022 року (більш точної дати та часу досудовим розслідуванням не встановлено) для реалізації вищевказаного злочинного умислу вжила заходів по прийому учнів до очолюваного нею «новоствореного незаконного» закладу освіти на навчальний 2022-2023 рік, визначила класних керівників, погодила програму навчання відповідно до російських стандартів та розпочала навчання з вересня 2022 року за стандартами освіти держави-агресора з загальним застосуванням російської мови, як офіційної, що суперечить вимогам ст. 10 Конституції України, ст. ст. 6, 9, 21 Закону України «Про забезпечення функціонування української мови як державної», ст. ст. 7, 12 Закону України «Про освіту», ст. ст. 5, 44 Закону України «Про повну загальну середню освіту».
Слідчий звернувся до суду із клопотанням про обрання підозрюваній ОСОБА_6 запобіжного заходу у вигляді тримання під вартою, вказавши в обґрунтування клопотання, що наявні ризики, передбачені п.п. 1- 4 ч. 1 ст. 177 КПК України, а саме те що підозрювана може переховуватися від органів досудового розслідування та суду; знищити, сховати або спотворити будь-яку із речей чи документів, які мають істотне значення для встановлення обставин кримінального правопорушення; незаконно впливати на свідків у цьому ж кримінальному провадженні; перешкоджати кримінальному провадженню іншим чином .
В судовому засіданні прокурор клопотання підтримав, просив його задовольнити.
Підозрювана пояснила, що з 2002р. працює на посаді директора школи №47 в м. Херсон. З початку повномасштабної воєнної агресії з боку рф, школа продовжувала працювати дистанційно за державними стандартами освіти України. На момент окупації м. Херсона, ОСОБА_6 перебувала у відпустці, а коли вийшли, то зайнялась вирішенням організаційних питань щодо роботи школи в окупації, оскільки від керівництва управління освіти Херсонської міської ради конкретних відповідей не надходило. На той час надходила інформація про те, що представники рф починають тиснути на директорів шкіл з метою схиляння до співпраці. Зокрема заступник передала ОСОБА_6 записку, в якій її запрошували на зустріч до міськвиконкому щодо вирішення питань функціонування школи. Зі слів заступника, вказану записку передав сторож, до якого приходили військові рф. ОСОБА_6 злякалась, однак на вказану зустріч не пішла. При цьому виїхати за межі міста не було можливості, оскільки чоловік ОСОБА_6 через хворобу обмежений у пересуванні, окрім того на його піклуванні перебуває 83-річна матір. Через декілька днів після виходу ОСОБА_6 на робоче місце після відпустки, до неї в кабінет прийшли четверо озброєних військових, почали питати чому вона не прийшла на зустріч та погрожувати застосуванням кайданок щоб доставити за місцем призначення. Злякавшись, ОСОБА_6 погодилась, та у їх супроводі прибула до Херсонської міської ради. Там двоє озброєних військових завели її на 2 поверх до кабінету. Один чоловік сів навпроти та почав схиляти ОСОБА_6 до співпраці та роботи в школі за російським законодавством, наголошуючи про подробиці з її життя та її знайомих, вказуючи що школа все одно буде працювати, хоче вона цього чи ні. Додав, що виїхати вона не зможе, бо вже перебуває у списках із забороною виїзду, а при спробі втечі, її буде поміщено до підвалу. ОСОБА_6 намагалась коректно відмовитись та пояснити, що не бажає співпрацювати, на що другий чоловік підійшов до неї, пересмикнув затвор пістолета та приставив до скроні. ОСОБА_6 злякалась та попросила трохи часу на роздуми. Після цього ОСОБА_6 перебувала вдома, до школи не приходила, радилась про ситуацію із своїм чоловіком. Через день після зустрічі у міськраді, за місцем мешкання ОСОБА_6 прийшли озброєні військові рф, наказали або збирати речі й погоджуватися працювати директором на їх умовах, або її разом із чоловіком посадять у підвал. Реально сприймаючи вказані погрози, переживаючи за власне життя та чоловіка, ОСОБА_6 змушена була погодитись та разом із згаданими вище військовими пішла до міськради. Перебуваючи у приміщенні міськради, невідомий чоловік (як далі стало відомо - т.з. міністр освіти Херсонської області) розповів їй про "нові стандарти" роботи школи, що включало постійне перебування військових рф на території школи, ведення документів та освітній процес на російській мові, використання російської символіки. Окрім того цей чоловік дав ОСОБА_6 недвозначно зрозуміти, що за її діями постійно будуть слідкувати та у разі здійснення відхилення від вказівок, це відобразиться на її житті та здоров`ї. Таким чином, будучи поставленою в умови жорсткого тиску та погроз фізичної розправи, ОСОБА_6 вимушена була почати роботу в школі за стандартами російської освіти. Між тим, на працівників школи та батьків школярів не тиснула, не агітувала, передавала відомості, які надавала тимчасова окупаційна влада та в ході зустрічей неодноразово наголошувала про те, що це не її вказівки. Російського прапору не вивішувала та в холі школи завжди висів прапор м. Херсон; паспорт громадянина рф не отримувала. Звільнитись з посади не могла, оскільки представниками рф було жорстко поставлено питання про необхідність роботи школи. Після деокупації м. Херсон, ОСОБА_6 не втекла, оскільки не вважала себе винною у співпраці з окупантами, залишилась у місті, в подальшому разом із чоловіком отримали статус тимчасово переміщених осіб у м. Миколаєві.
Захисник просив відмовити у задоволенні клопотання з огляду на необґрунтованість підозри (зважаючи на те, що ОСОБА_6 змушена була працювати під тиском та погрозою фізичної розправи) та недоведеність ризиків, передбачених ч. 1 ст. 177 КПК України (з огляду на те, що підозрювану не було затримано в порядку ст. 208 КПК України, між тим остання належним чином виконує свої процесуальні обов`язки, з`являється за кожним викликом слідчого та суду). Додав, що ОСОБА_6 співпрацює зі слідством, готова надавати покази щодо осіб, які дійсно співпрацювали з представниками рф з власної волі; з власної ініціативи направила прокурору у даному кримінальному провадженні свій закордонний паспорт. Окрім того захисник долучив до справи характеризуючі матеріали, копії трудової книжки ОСОБА_6 , довідку про ВПО; довідку з лікарні; свідоцтва про народження та шлюб; заяву ОСОБА_6 до Херсонської обласної прокуратури про вчинення кримінального правопорушення з обставин примушування її представниками рф до співпраці.
Заслухавши думку учасників процесу, вивчивши матеріали клопотання та кримінального провадження, приходжу до наступних висновків.
Згідно з визначеним Європейським судом прав людини поняття, обґрунтована підозра - це добровільне припущення про вчинення особою певного діяння, ґрунтується на об`єктивних відомостях, які можна перевірити у судовому розгляді та які спонукали б неупереджену та розумну людину вдатися до практичних дій, щоб з`ясувати, чи є така підозра обґрунтованою.
Підозра, виходячи з постанови Судової палати у кримінальних справах Верховного Суду України від 24.11.2016р. № 5 - 328 кс 16, є обґрунтованим припущенням про вчинення особою кримінального правопорушення.
У відповідності до нормКПК України, на даному етапі кримінального провадження не допускається вирішення тих питань, які повинен вирішувати суд під час розгляду провадження по суті, а саме питань пов`язаних з оцінкою доказів з точки зору їх достатності і допустимості для визнання особи винною чи не винною у вчиненні злочину.
Європейський суд з прав людини у своєму рішенні "Мюррей проти Об`єднаного Королівства" зазначив, що факти які викликають підозру не обов`язково мають бути встановлені до ступеня, необхідного для засудження або навіть для пред`явлення обвинувачення, що є завданням наступних етапів кримінального процесу.
Так, ОСОБА_6 повідомлено про підозру у вчиненні кримінальних правопорушень, передбачених ч. 3 ст. 111-1, ч. 1 ст. 111-2 КК України, з яких злочин за ч. 1 ст. 111-2 КК України є особливо тяжким, санкція якого передбачає покарання у вигляді позбавлення воліна строквід десятидо дванадцятироків зпозбавленням праваобіймати певніпосади абозайматися певноюдіяльністю настрок віддесяти доп`ятнадцяти роківта зконфіскацією майнаабо безтакої.
Така підозра є обґрунтованою та підтверджується: протоколом допиту свідка ОСОБА_10 від 01.12.2022; протоколом допиту свідка ОСОБА_11 від 24.01.2023; протоколом допиту свідка ОСОБА_12 від 23.11.2022; протоколом допиту свідка ОСОБА_13 від 23.11.2022; протоколом допиту свідка ОСОБА_14 від 01.12.2022; протоколом допиту свідка ОСОБА_15 від 01.12.2022; протоколом допиту свідка ОСОБА_16 від 23.11.2022; протоколом допиту свідка ОСОБА_17 від 25.01.2023; протоколом допиту свідка ОСОБА_18 від 25.01.2023; протоколом допиту свідка ОСОБА_19 від 25.01.2023; протоколом допиту свідка ОСОБА_20 від 18.01.2023; випискою з Єдиного державного реєстру юридичних осіб Управління федеральної податкової служби Росії, відповідно до якої незаконним органом влади «ВГА Херсонской области» 28.07.2022 зареєстровано «Государственное бюджетное образовательное учреждение (ГБОУ) Херсонской области «Школа № 47 города Херсона», яке створеного на базі цілісного майнового комунального підприємства: Херсонська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №47 Херсонської міської ради, код ЄДРПОУ: 24115624, юридична адреса: Херсонська область, м. Херсон, вул.Філатова, 30 та керівником вказаного навчального закладу визначено ОСОБА_6 ; протоколом огляду від 31.01.2023 проведений у приміщенні Херсонської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 47 Херсонської міської ради, за алресою: м. Херсон, вул. Філатова, 30 та вилученими предметами, речами і документами; частково власними поясненнями ОСОБА_6 в судовому засіданні; іншими матеріалами кримінального провадження в їх сукупності.
Надаючи оцінку рівню обґрунтованості підозри на предмет вагомості зібраних органом досудового розслідування доказів, які підтверджують підозру ОСОБА_6 у вчиненні кримінальних правопорушень, передбачених ч. 3 ст. 111-1, ч. 1 ст. 111-2 КК України, слідчий суддя враховує: 1) пояснення підозрюваної щодо вчинення нею дій (які мають ознаки кримінально караних) в умовах здійснення на неї психічного примусу з боку представників держави-агресора в особі рф; 2) кримінальні правопорушення, у вчиненні яких підозрюється ОСОБА_6 , передбачають наявність обов`язкового суб`єктивного елементу у вигляді умислу; 3) об`єктивна сторона зазначених злочинів має вираження у формі свідомих, добровільних, ініціативних дій особи, - у зв`язку з чим слідчий суддя приходить до наступних висновків.
Так, в якості доказів, що обґрунтовують підозру ОСОБА_6 , прокурором в ході судового розгляду наведено наступні: покази свідків - працівників школи, які вказали про те, що ОСОБА_6 зазначала про необхідність працювати за російськими стандартами освіти; покази свідків-батьків, які вказали про те, що ОСОБА_6 проводила лінійку у приміщенні, де був вивішаний російський прапор, також видавала рюкзаки дітям з російською символікою на написом "Единая Россия", окрім того на батьківських зборах директор пропонувала батькам приводити школярів на очне навчання та пояснювала переваги; протокол обшуку за місцем проживання ОСОБА_6 , в ході якого виявлено та вилучено організаційно-розпорядчі документи на російській мові, та зокрема календарно-тематичне планування на 2022-2023р.р., засвідчене особистим підписом ОСОБА_6 ; грамоту т.з. "Правительства Херонской области МОН Херсонской области", якою нагороджено ОСОБА_6 .
Між тим, з протоколів допитів свідків ОСОБА_16 від 23.11.2022р., ОСОБА_10 від 01.12.2022р., ОСОБА_14 від 01.12.2022р., ОСОБА_13 від 23.11.2022р., ОСОБА_12 від 23.11.2022р., ОСОБА_15 від 01.12.2022р., ОСОБА_11 від 24.01.2023р., ОСОБА_21 - які працювали вчителями ЗОШ №47 м. Херсона, вбачається, що останні вказували, що в ході педагогічної наради директор школи ОСОБА_6 лише повідомила про те, що школа продовжить працювати, однак стаціонарно та за російськими стандартами, додавши що кожен з вчителів повинен зробити для себе власний вибір. Хто бажає працювати за вищенаведених умов, повинен пройти обов`язкові курси з підвищення кваліфікації на території тимчасово окупованої АР Крим.
В подальшому, згідно пояснень зазначених свідків, відбувалося телефонування вчителям з боку директора ОСОБА_6 та її заступників Огурцової та ОСОБА_22 , в ході якого вони питали хто продовжить роботу, а хто ні.
Окрім того, кожен із допитаних вище свідків вказував про право вільного вибору щодо подальшої праці у навчальному закладі, за вибір припинити роботу ніхто не погрожував та не тиснув. За ОСОБА_6 жодних дій, направлених на залякування співробітників школи, або примушування до роботи, агітації чи вмовляння, а також інших відкритих активних дій щодо роботи в закладі (інтерв`ю, публічні повідомлення, висловлювання) не було помічено. Навпаки свідки вказують про активні дії (в певних випадках погрози) з боку заступників директора у разі відмови працювати в школі, а також про добровільність щодо співпраці з боку інших вчителів.
Окрім того вбачається, що пояснення свідків щодо "добровільності" співпраці директора ОСОБА_6 із представниками окупаційної влади ґрунтуються в цілому на особистому сприйнятті її моральних якостей, на основі чуток від інших осіб, припущеннях, а також на діях ОСОБА_6 , яка продовжила працювати на посаді директора школи за російськими стандартами, відвідувала наради з представниками окупаційної влади, видавала організаційно-розпорядчі документи та займалась організацією навчального процесу за російськими стандартами.
Слід зазначити що наведені свідчення жодним чином не відображають дійсну мотивацію ОСОБА_6 при вчиненні таких дій; той факт що свідки особисто не бачили фактів тиску на директора, не спростовує того, що тиску не було. Більше того, наведені покази взагалі не суперечать, а навіть певним чином підтверджують, пояснення ОСОБА_6 з приводу того, що остання під загрозою життю й здоров`ю як свого, так і членів своєї сім`ї, змушена була погодитись працювати директором школи та виконувала усі вказівки щодо організації навчального процесу, діючи за вказівками представників окупаційної влади.
В своїх поясненнях від 18.01.2023р. свідок ОСОБА_20 вказала, що працює начальником Управління освіти Херсонської міської ради. Пояснила, що з директором школи №47 ОСОБА_6 вона спілкувалась в телефонному режимі одного разу - в червні 2022р. після того як дізналась про те, що вона проводила педагогічну нараду та вчительський колектив був занепокоєний проведеною нарадою. ОСОБА_6 пояснила, що дійсно проводила нараду з метою дізнатися, хто з вчителів буде продовжувати працювати з 1 вересня та додала, що не будь-якої колабораційної мети не переслідувала. В подальшому ОСОБА_20 отримала через додаток месенджер Вайбер від ОСОБА_6 27.06.2022р. надійшло фото написаної від руки заяви про бажання виконувати свої обов`язки дистанційно; потім 05.07.2022р. ОСОБА_6 надіслала заяву про звільнення з посади за власним бажанням та 07.07.2022р. написала повідомлення, в якому просила призначити на посаду директора школи завідуючи ОСОБА_23 . На вказане ОСОБА_20 відповіла, що заперечує проти цього. В подальшому будь-якого зв`язку із ОСОБА_6 не відбувалось. З документів окупаційної влади ОСОБА_20 відомо лише те, що було змінено назву школи, та що у ній посаду директора обіймає ОСОБА_6 . Щодо обставин пропозиції від ОСОБА_6 співпраці з окупантами їй нічого не відомо, лише через чутки від інших осіб.
Аналізуючи наведені покази, вбачається, що твердження свідка про добровільну співпрацю в умовах окупації ґрунтуються на особистому сприйнятті моральних якостей ОСОБА_6 , а також на основі відомостей про те, що ОСОБА_6 добре знає ОСОБА_7 . Між тим з пояснень свідка слідує, що в телефонній розмові ОСОБА_6 повідомляла, що нарада вчителів не переслідувала будь-яку колабораційну мету; а з отриманих заяв від ОСОБА_6 до ОСОБА_20 вбачається, що остання вчиняла дії щодо мінімізації спілкування з представниками рф шляхом намагання працювати дистанційно, або шляхом звільнення з посади директора.
З пояснень свідка ОСОБА_19 від 27.01.2022р., який працював нічним охоронцем школи №47 м. Херсон, вбачається що у вересні 2022р. на території школи з`явились військові рф. Приблизно в кінці серпня ОСОБА_6 проводила збори з батьками, говорила, що навчання буде на російській мові за російською програмою, розповідала про інші організаційні моменти щодо навчання. У школі висів прапор м. Херсон, інших прапорів не було. Коли м. Херсон було окуповане та ОСОБА_19 прийшов на роботу, на території школи вже була російська охорона. Один з охоронців був з пістолетом, дав ОСОБА_19 бланк заяви на ім`я директора про продовження роботи та наказав писати. Таким чином ОСОБА_19 "під дулом пістолету" написав вказану заяву. В подальшому школа продовжила працювати за російськими стандартами, усю українську державну символіку було знято, на роботу було прийнято багато нових вчителів. При цьому оскільки ОСОБА_19 приходить до школи вночі, то не бачив спілкування ОСОБА_6 з представниками окупаційної влади чи з військовими рф, йому не відомо про її відношення та дії щодо співпраці з окупантами. Припустив, що оскільки вона залишилась на посаді, то погодилась на таку співпрацю.
Аналізуючи наведені покази вбачається, що його твердження щодо "добровільності" роботи ОСОБА_6 на посаді директора за російськими стандартами ґрунтується на припущенні, оскільки жодних активних ініціативних дій у вигляді закликів/вмовлянь/погроз/примушувань від директора не було. Більше того ті обставини, що сам ОСОБА_19 підписав заяву про продовження роботи під тиском озброєних військовослужбовців рф, свідчать про можливість впливу вказаних представників рф на інших осіб, зокрема безпосередньо й на ОСОБА_6 . Наведене лише додатково узгоджується із поясненнями ОСОБА_6 наданих в судовому засіданні.
З протоколів допитів свідків ОСОБА_24 від 25.01.2023р., ОСОБА_25 від 25.01.2023р., ОСОБА_26 від 03.02.2023р., які є батьками учнів школи ЗОШ №47 м. Херсон, підтверджено лише обставини проведення ОСОБА_6 батьківських зборів, в ході яких остання повідомила про продовження навчання стаціонарно за російськими стандартами; обставини подальшого навчання за російською програмою на російські мові за російськими підручниками. При цьому вказані свідки зазначили, що жодного тиску або вмовляння з боку директора не було. Інших обставин співпраці директора з окупантами свідкам не відомо.
З пояснень свідка ОСОБА_27 від 06.02.2023р. вбачається, що з 01.09.2022р. на території школи, перед входом перебували військовослужбовці рф, які перевіряли відвідувачів закладу та їх особисті речі. З наступного дня вказані військові взагалі заборонили батькам заходити на територію школи. Таким чином з наведених показів свідка вбачається, що обставини певного впливу/тиску з боку військовослужбовців рф та інших осіб окупаційної влади як на персонал школи та зокрема директора, не може виключатися.
Інші докази у вигляді протоколу огляду від 31.01.2023р. в робочому кабінеті директора школи №47 м. Херсон, згідно якого виявлено підручники російського видавництва, організаційно-розпорядчого характеру, шкільний рюкзак з написом "Единая Россия. Держи курс к новым знаниям"; наказу №64 від 28.07. 2022р. за підписом начальника т.з. "Департамента образования и науки Херсонской области" ОСОБА_28 , заступника начальника департаменту ОСОБА_29 та ОСОБА_6 про призначення директором ГБОУ Херсонской области "Школа №47 города Херсона" ОСОБА_6 ; протоколу обшуку від 03.02.2023р. за місцем мешкання ОСОБА_6 , в ході якого виявлено та вилучено організаційно-розпорядчі документи на російській мові, та зокрема календарно-тематичне планування на 2022-2023р.р., засвідчене особистим підписом ОСОБА_6 ; грамоти т.з. "Правительства Херонской области МОН Херсонской области", якою нагороджено ОСОБА_6 тощо - лише підтверджують дії окупаційної влади щодо впровадження російських стандартів в освітній процес українських шкіл, однак жодним чином не спростовують пояснення ОСОБА_6 щодо її вимушеного погодження працювати директором та здійснення відповідних її посаді дій (видання наказів, формування організаційно-розпорядчих документів, організація процесу видачі підручників тощо) виключно за вказівками та під контролем представників окупаційної влади.
На підставі викладеного слідчий суддя приходить до висновку, що хоча підозра щодо ОСОБА_6 і є обґрунтованою, однак мінімально, зважаючи на вкрай низьку вагомість зібраних доказів.
Обґрунтовуючи необхідність обрання підозрюваній виняткового запобіжного заходу у вигляді тримання під вартою, прокурор вказав про наявність ризиків того, що підозрювана може переховуватися від органів досудового розслідування та суду; знищити, сховати або спотворити будь-яку із речей чи документів, які мають істотне значення для встановлення обставин кримінального правопорушення; незаконно впливати на свідків у цьому ж кримінальному провадженні; перешкоджати кримінальному провадженню іншим чином.
Оцінюючи наявність наведених ризиків, слідчий суддя виходить з наступного.
З урахуванням тяжкості покарання, що загрожує підозрюваній у разі визнання винуватою, того що остання є мешканкою м. Херсон, територія Херсонської області є прифронтовою, межує із територіями України які тимчасово окуповані; зважаючи на те, що ОСОБА_6 займала посаду директора школи №47 м. Херсон та свідки у кримінальному провадженні добре їй відомі, оскільки вони є персоналом школи чи батьками учнів; враховуючи те, що ОСОБА_6 контактувала із представниками окупаційної влади та іншими особами держави-агресора, зокрема ОСОБА_28 , та на разі досудове слідство триває, встановлюється повне коло осіб-свідків, інших можливих підозрюваних, збираються речові докази та документація у підтвердження обставин вчинених злочинів, за такого слід погодитися зі слідчим та прокурором щодо наявності ризиків, передбачених п.п. 1- 4 ч. 1 ст. 177 КПК України.
Однак, враховуючи низьку вагомість доказів у підтвердження підозри, зібраних в ході досудового розслідування; враховуючи те, що підозрювана маючи об`єктивну можливість переховуватися (після деокупації не виїхала на непідконтрольну Україні територію, в подальшому не була затримана в порядку ст. 208 КПК України), навпаки переїхала із чоловіком до м. Миколаєва, офіційно отримала статус ВПО, є раніше не судимою, має міцні соціальні зв`язки, наразі добровільно з`являється за викликами слідчого та суду, співпрацює з органом досудового розслідування та готова надати докладні покази щодо інших осіб які дійсно добровільно співпрацювали з окупаційною владою в м. Херсоні; з огляду на те, що ОСОБА_6 до покладення судом відповідного обов`язку, з власної ініціативи передала власний закордонний паспорт прокурору, за такого вбачається що встановлені вище ризики, передбачені ст. 177 КПК України є вкрай незначними, а утримання підозрюваної під вартою є недоцільним, що є підставою до обрання запобіжного заходу у вигляді домашнього арешту із покладенням обов`язків, передбачених ст. 194 КПК України, що буде запорукою належної процесуальної поведінки підозрюваної.
Керуючись ст. 181, 183, 196 КПК України, -
У Х В А Л И В:
В задоволенні клопотання слідчого про обрання щодо ОСОБА_6 запобіжного заходу у вигляді тримання під вартою відмовити.
Застосувати до ОСОБА_6 запобіжний захід у вигляді домашнього арешту, поклавши на неї обов`язки з`являтися за викликом слідчого, прокурора або суду на весь строк досудового розслідування та розгляду справи в суді, а також на строк до 01.04.2023р. встановити обов`язок:
- не залишати місце мешкання за адресою АДРЕСА_1 без дозволу слідчого, прокурора та суду в період з 16:00г. до 06:00г.
- не виїжджати за межі м. Миколаїв;
- повідомляти про зміну засобів зв`язку;
- здати на зберігання паспорт для виїзду за кордон.
Ухвала може бути оскаржена до Миколаївського апеляційного суду протягом 5 днів.
Слідчий суддя ОСОБА_1
Суд | Центральний районний суд м. Миколаєва |
Дата ухвалення рішення | 08.02.2023 |
Оприлюднено | 10.02.2023 |
Номер документу | 108869659 |
Судочинство | Кримінальне |
Категорія | Провадження за поданням правоохоронних органів, за клопотанням слідчого, прокурора та інших осіб про застосування запобіжних заходів тримання під вартою |
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні