КИЇВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
10 лютого 2023 року № 320/2591/22
Суддя Київського окружного адміністративного суду Панченко Н.Д., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у порядку письмового провадження) у м. Києві адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "В-ЛОГ" до Головного управління Державної податкової служби України у Київській області про визнання рішення неправомірним та зобов`язання вчинити певні дії
В С Т А Н О В И В :
До Київського окружного адміністративного суду звернулось Товариство з обмеженою відповідальністю "В-ЛОГ" до Головного управління Державної податкової служби України у Київській області, в якому просить суд:
- визнати неправомірним рішення Головного управління Державної податкової служби України у Київській області, оформлене листом від 05.08.2021 № 29136/6/10-36-18-10 щодо відмови зарахувати переплату з інтегрованої картки платника податку на додану вартість на рахунок в системі електронного адміністрування податку на додану вартість;
- зобов`язати Головне управління Державної податкової служби України у Київській області зарахувати переплату з інтегрованої картки платника податку, що обліковується за кодом бюджетної класифікації 301401010000 у Броварському управлінні ДКСУ на бюджетному рахунку UA268999980313070029000010149 в сумі 3771860,80 грн., на рахунок ТОВ "В-ЛОГ" в системі електронного адміністрування податку на додану вартість № UA478999980385169000000111207, МФО 899998.
Позивач не погоджується з рішенням контролюючого органу, яке оформлено листом № 29136/6/10-36-18-10 від 05 серпня 2021 року, вважає його таким, що не відповідає приписам законодавства України та порушує права та законні інтереси позивача, у зв`язку з чим, рішення контролюючого органу, оформлене листом, повинно бути визнано судом неправомірним, а права та законні інтереси ТОВ «В-ЛОГ» відновлені, шляхом зобов`язання ГУ ДПС у Київській області зарахувати переплату з інтегрованої картки платника податку, що обліковується за кодом бюджетної класифікації 301401010000 у Броварському управлінні ДКСУ на бюджетному рахунку UA268999980313070029000010149 в сумі 3 771 860,80 грн., на рахунок ТОВ «В-ЛОГ» в системі електронного адміністрування податку на додану вартість.
Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 22.02.2022 позовну заяву було залишено без руху.
На виконання вимог вказаної ухвали позивач 29.04.2022 подав заяву про усунення недоліків.
Ухвалою Київського окружного адміністративного суду від 30.05.2022 відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у письмовому провадженні).
17.06.2022 до суду від Головного управління Державної податкової служби України у Київській області надійшов відзив на позовну заяву, у якому представник відповідача просить в задоволенні адміністративного позову відмовити, з урахуванням того, що відповідно до наявних даних інтегрованої картки платника за кодом бюджетної класифікації 14010100 «Податок на додану вартість із вироблених в Україні товарів (робіт, послуг)», обліковується переплата у розмірі 3771860,80 гривень, дата операції 14.08.2014, що виникла за рахунок опрацювання судової ухвали № 810/3002/14 по податковому повідомленню-рішенню (форма 'Р') № 0011761502 від 24.12.2013. ТОВ «В-ЛОГ» самостійно було подано до ДПІ електронну податкову декларацію з податку на додану вартість за червень 2015 року, у якій показник в рядку рядку 24 (сума від`ємного значення, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного періоду) становив 169090 грн., та в рядку 31 (сума непогашеного від`ємного значення попередніх звітних (податкових) періодів на кінець поточного звітного (податкового) періоду) 169090 грн. Відповідач зазначає, що у разі анулювання реєстрації особи платником ПДВ за ініціативою контролюючого органу, то така особа з цього моменту і до прийняття судом рішення про скасування відповідного рішення контролюючого органу втрачає право на формування податкового кредиту і отримання бюджетного відшкодування, і податкову звітність у зазначений період не подає, а тому, вважає, що підстави для збільшення суми, на яку товариство має право реєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, на величину від`ємного значення відсутні.
Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд виходить з наступного.
Як вбачається з матеріалів справи, Товариство з обмеженою відповідальністю «В-ЛОГ» є юридичною особою, перебуває на податковому обліку податкового органу - Броварська об`єднана державна податкова інспекція Головного управління Державної фіскальної служби України в Київській області з 22 березня 2007 року, є платником податку на додану вартість з 04 квітня 2007 року.
У листопаді-грудні 2013 року Броварською об`єднаною державною податковою інспекцією Головного управління Міндоходів у Київській області проведено документальну позапланову виїзну перевірку фінансово-господарської діяльності Товариства з питань своєчасності, достовірності, повноти нарахування і сплати податків та зборів за липень 2013 року, результати якої, викладені в акті перевірки від 24 грудня 2013 року № 355/10-06-15-02-09/34901857.
За наслідками проведеної перевірки відповідачем прийнято, зокрема, податкові повідомлення-рішення № 0011761502 від 24 грудня 2013 року, яким позивачу донараховано податкове зобов`язання з податку на додану вартість в суму 10214428,15 грн.
В основу податкового правопорушення податковим органом покладений висновок про заниження товариством податку на додану вартість за липень 2013 року внаслідок продажу за договором купівлі-продажу від 15 липня 2013 року, укладеного між товариством, як продавцем та Товариством з обмеженою відповідальністю «Ленд-Лог», як покупцем, основного засобу (майнового комплексу) за ціною 50000000,00 грн. (включаючи ПДВ 8333333,33 грн.), при тому, що балансова вартість цього майнового комплексу на момент продажу становила 92738807,42 грн.
За висновком податкового органу, при декларуванні сум податкових зобов`язань з податку на додану вартість, самостійно нарахованих позивачем за результатом наведеної господарської операції, товариством допущено помилку, а саме, всупереч положенням пункту 188.1 статті 188 Податкового кодексу України, віднесено до зобов`язань суму лише суму податку на додану вартість у складі отриманих від покупця коштів (8333333,33 грн.), а не суму податку на додану вартість у складі балансової вартості основного засобу, внаслідок чого, податковий орган дійшов висновку про заниження позивачем податкового зобов`язання зі сплати податку на додану вартість на суму 10214428,15 грн. за липень 2013 року.
Не погоджуючись із спірним податковим повідомленням-рішенням, позивач 21 травня 2014 року оскаржив їх в судовому порядку.
Постановою Київського окружного адміністративного суду від 07 серпня 2014 року по справі № 810/3002/14 адміністративний позов ТОВ «В-ЛОГ» задоволено, визнано протиправним та скасовано податкове повідомлення-рішення Броварської об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління Міндоходів у Київській № 0011761502 від 24 грудня 2013 року.
Ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 11.11.2014 апеляційну скаргу Броварської об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління Міндоходів у Київській області залишено без задоволення, постанову Київського окружного адміністративного суду від 07 серпня 2014 року залишено без змін. Окрім того, постанову Київського окружного адміністративного суду від 07 серпня 2014 року та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 11 листопада 2014 року у справі № 810/3002/14 Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду залишив без змін постановою від 31.07.2018.
У зв`язку з відмовою контролюючого органу приймати податкову звітність позивача, останній звернувся до Київського окружного адміністративного суду з позовом, в якому просив визнати неправомірними дії (рішення) Броварської ОДПІ ГУ ДФС у Київській області щодо неприйняття податкової звітності.
28 березня 2018 року відповідно до постанови Київського окружного адміністративного суду по справі № 810/95/16 адміністративний позов задоволено, визнано протиправним та скасовано рішення Броварської ОДПІ ГУ ДФС у Київській області оформлені листами від 21.10.2015 № 14424/10/10-06-15-01-16/4096, від 21.10.2015 № 14426/10/10-06-15-01-16/4099, від 25.11.2015 № 1550/10/10-06-15-01-16/4504, від 15.01.2016 № 197/10-06-15-01/72. Зобов`язано Броварську ОДПІ ГУ ДФС у Київській області прийняти та зареєструвати, як податкову звітність Товариства з обмеженою відповідальністю "В-ЛОГ": уточнюючий розрахунок податкових зобов`язань з ПДВ № 9203616219 від 05.10.2015; Додаток 2 «Довідка про залишок суми від`ємного значення попередніх податкових періодів» № 9203616298 від 05.10.2015; уточнюючий розрахунок податкових зобов`язань з ПДВ № 9210432070 від 13.10.2015; Додаток 2 «Довідка про залишок суми від`ємного значення попередніх податкових періодів» №9210431499 від 13.10.2015; податкову декларацію з податку на додану вартість (0110 Загальна) № 9205785666 за вересень 2015 року; податкову декларацію з податку на додану вартість (0110 Загальна) № 9233492018 за жовтень 2015 року; податкову декларація з податку на додану вартість (0110 Загальна) № 9246753842 за листопад 2015 року; податкову декларацію з податку на додану вартість (0110 Загальна) № 9265957689 за грудень 2015 року. Ухвалою Вищого адміністративного суду від 24 листопада 2016 року Броварській об`єднаній державній податковій інспекції Головного управління ДФС у Київській області відмовлено у відкритті касаційного провадження в частині оскарження постанови Київського окружного адміністративного суду від 28 березня 2016 року.
Постанова суду виконана контролюючим органом підчас здійснення судового контролю за виконання судового рішення.
Однак, рішенням Броварської ОДПІ від 30.06.2016 № 68, реєстрацію ТОВ «В-ЛОГ» платником податку на додану вартість анульовано.
Постановою Київського окружного адміністративного суду від 04 серпня 2017 року у справі № 810/1290/17 визнано протиправними та скасовано рішення Броварської об`єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Київській області про анулювання реєстрації платника податку на додану вартість від 30.06.2016 № 68 та зобов`язано Броварську об`єднану державну податкову інспекцію Головного управління ДФС у Київській області поновити реєстрацію ТОВ «В-ЛОГ» платником податку на додану вартість з моменту ануляції.
Після відновлення реєстрації ТОВ «В-ЛОГ» платником податку на додану вартість, в липні 2021 року, позивач звернувся до Державної податкової служби із заявою про зарахування переплати з інтегрованої картки платника податку, що обліковується за кодом бюджетної класифікації 301401010000 у Броварському управлінні ДКСУ на бюджетному рахунку UA268999980313070029000010149 в сумі 3771860,80 грн., на рахунок ТОВ «В-ЛОГ» в системі електронного адміністрування податку на додану вартість № UA4789999803 85169000000111207, МФ0899998.
Головне управління ДПС у Київській області, листом № 29136/6/10-36-18-10 від 05 серпня 2021 року, повідомлено позивача про відмову зарахувати переплату з інтегрованої картки платника податку на додану вартість на рахунок в системі електронного адміністрування податку на додану вартість.
Позивач не погоджується з рішення контролюючого органу, яке оформлено листом № 29136/6/10-36-18-10 від 05 серпня 2021 року, вважає його таким, що не відповідає приписам законодавства України та таким, що порушує права та законні інтереси позивача, що і зумовило його на звернення до суду з даним позовом.
При вирішенні спору, суд виходить з наступного.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулюються Податковим кодексом України (далі - ПК України).
Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо податкової реформи» № 71-VIII від 28 грудня 2014 року, доповнено ПК України статтею 200-1 «Електронне адміністрування податку на додану вартість».
Відповідно до пункту 200-1.1 статті 200-1 ПК України, система електронного адміністрування податку на додану вартість забезпечує автоматичний облік в розрізі платників податку: суми податку, що містяться у складених та отриманих податкових накладних та розрахунках коригування, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних; суми податку, сплачені платниками при ввезенні товару на митну територію України; суми поповнення та залишку коштів на рахунках в системі електронного адміністрування податку на додану вартість; суми податку, на яку платники мають право зареєструвати податкові накладні та розрахунки коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних; інші показники, які згідно з вимогами пункту 34 підрозділу 2 розділу XX "Перехідні положення" цього Кодексу враховуються під час обрахунку суми податку, обчисленої за формулою, визначеною пунктом 200-1.3 статті 200-1 цього Кодексу.
Порядок електронного адміністрування податку на додану вартість встановлюється Кабінетом Міністрів України.
Згідно із пунктом 200-1.2 статті 200-1 ПК України, платникам податку автоматично відкриваються рахунки в системі електронного адміністрування податку на додану вартість. Розрахунки з бюджетом у системі електронного адміністрування податку на додану вартість здійснюються з цих рахунків, крім випадку, передбаченого абзацом другим пункту 87.1 статті 87 цього Кодексу.
Формула, за якою обчислюється сума податку, на яку платник податку має право зареєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних визначена пунктом 200-1.3 статті 200-1 ПК України.
Пунктом 200-1.8 цієї статті, передбачено, що після анулювання реєстрації платника податку залишок коштів на його рахунку у системі електронного адміністрування податку на додану вартість перераховується до бюджету, а такий рахунок закривається. Перерахування коштів до бюджету здійснюється на підставі реєстру, який центральний орган виконавчої влади, що забезпечує реалізацію податкової та митної політики, надсилає органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, в якому відкриті рахунки платників у системі електронного адміністрування податку на додану вартість, в якому зазначаються назва платника, податковий номер та індивідуальний податковий номер платника і сума податку, що підлягає перерахуванню до бюджету. На підставі такого реєстру такий орган перераховує суми податку до бюджету.
Пунктом 34 підрозділу 2 розділу XX «Перехідні положення» ПК України, встановлено, що станом на третій робочий день після дати набрання чинності Законом України "Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо удосконалення адміністрування податку на додану вартість" зареєстрованим платникам податку значення суми податку (позитивне або від`ємне), на яку такий платник має право зареєструвати податкові накладні/розрахунки коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, визначене пунктом 200-1.3 статті 200-1 цього Кодексу, та значення усіх її складових, визначених цим Кодексом, дорівнюють нулю, крім значень її складових УНаклОтр, УНаклВид та УМитн, що були сформовані починаючи з 1 липня 2015 року.
Для забезпечення реалізації норм Закону України «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо удосконалення адміністрування податку на додану вартість» № 643-VІІІ від 16 липня 2015 року, ДФС України розробила План заходів з удосконалення СЕА, розділом III якого передбачено обнуління показників та перерахунок суми податку, на яку платник має право зареєструвати податкову накладну/розрахунок коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, зокрема визначено, що з 00 годин 00 хвилин 3 серпня 2015 року (на початок третього робочого дня після дня набрання чинності Законом №643) ДФС буде проведено обнулення суми податку, на яку платник має право зареєструвати податкову накладну/розрахунок коригування в ЄРПН (УНакл), сформовану відповідно до пункту 200-1.3 статті 200-1 та пункту 34 підрозділу 2 розділу ХХ «Перехідні положення» ПКУ, та значення усіх її складових, визначених ПКУ, крім показників У НаклОтр,, У Митн та У НаклВид,, що були сформовані, починаючи з 1 липня 2015 року.
Планом заходів окремо визначено, що у зв`язку із переведенням роботи системи електронного адміністрування ПДВ в штатний режим, починаючи з 4 серпня 2015 року реєстрація в ЄРПН податкових накладних та розрахунків коригування, складених до 1 липня 2015 року, здійснюватиметься без обмеження сумою.
Кабінет Міністрів України постановою від 16 жовтня 2014 року № 569 відповідно до пунктів 200-1.1 і 200-1.2 статті 200-1 ПК України, затвердив Порядок електронного адміністрування податку на додану вартість, який визначає механізм відкриття та закриття рахунків у системі електронного адміністрування податку на додану вартість, особливості складення податкових накладних та розрахунків коригування кількісних і вартісних показників до податкових накладних у такій системі, а також механізм проведення розрахунків з бюджетом з використанням зазначених рахунків.
Система електронного адміністрування податку запроваджується поетапно: на перехідний період (до 1 липня 2015 року або іншої дати, визначеної окремим рішенням Верховної Ради України про скорочення такого періоду) - у тестовому режимі; із зазначеної дати - на постійній основі (пункт 1 Порядку).
Рахунок у системі електронного адміністрування податку (далі - електронний рахунок) - це рахунок, відкритий платнику податку в Казначействі, на який таким платником перераховуються кошти з власного поточного рахунка у сумі, необхідній для досягнення розміру суми, на яку платник податку має право зареєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), а також у сумі, необхідній для сплати до бюджету узгоджених податкових зобов`язань. Кошти з такого рахунка підлягають перерахуванню до бюджету та/або на спеціальний рахунок (пункт 2 Порядку).
Згідно з пунктом 27 Порядку у разі анулювання реєстрації платника податку податкові зобов`язання визначаються на підставі податкової звітності з податку за підсумками останнього звітного (податкового) періоду, визначеного пунктом 184.6 статті 184 Кодексу. Залишок коштів на електронному рахунку платника податку після розрахунків з бюджетом за результатами останнього звітного (податкового) періоду перераховується до бюджету.
Якщо після анулювання реєстрації платника податку залишок коштів на електронному рахунку недостатній для сплати до бюджету узгоджених податкових зобов`язань з податку на підставі поданих контролюючому органу податкових декларацій з податку, остаточний розрахунок з бюджетом таким платником здійснюється з власного поточного рахунка на електронний рахунок.
Якщо залишок коштів на електронному рахунку, який після анулювання реєстрації платника податку перераховано до бюджету, перевищує суми узгоджених податкових зобов`язань з податку за результатами останнього звітного (податкового) періоду, такі суми повертаються з бюджету в порядку, передбаченому статтею 43 Кодексу, за заявою платника податку.
Тож, з наведеного слідує, що з 1 січня 2015 року запроваджено нові правила функціонування системи електронного адміністрування податку на додану вартість Законом України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо податкової реформи" від 28 грудня 2014 року №71-VIII. Законодавець поетапно запровадив систему електронного адміністрування податку на додану вартість, яка відповідно до пункту 35 підрозділу 2 розділу XX Податкового кодексу України з 1 січня до 1 липня 2015 року працює у тестовому режимі, а з 1 липня 2015 року на постійній основі.
Протягом дії системи електронного адміністрування податку на додану вартість у тестовому режимі платники податку самостійно зараховують на такі електронні рахунки кошти з власних поточних рахунків, відкритих у банківських установах, у сумах, необхідних для сплати до бюджету узгоджених податкових зобов`язань з цього податку, задекларованих ними в податковій звітності з податку на додану вартість. З 1 липня 2015 року на рахунки в системі електронного адміністрування податку на додану вартість платники податку зараховують також кошти у сумах, необхідних для збільшення розміру суми, що обчислюється відповідно до пункту 200-1.3 статті 200-1 ПК України та надає право для реєстрації в ЄРПН податкових накладних/розрахунків коригування. На контролюючий орган покладено обов`язок забезпечення автоматичного збільшення реєстраційної суми за алгоритмом, передбаченим пунктом 34 підрозділу 2 розділу ХХ "Перехідні положення". Підпунктом 4 пункту 34 підрозділу 2 розділу XX ПК України, встановлено, що обов`язковою умовою для автоматичного збільшення реєстраційної суми у системі електронного адміністрування податку на суму від`ємного значення, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного періоду, є зазначення такої суми саме в податковій звітності з ПДВ платника податку.
Згідно з приписами п. 14.1.178, п. 14.1.181 ст. 14 ПК України, податок на додану вартість - непрямий податок, який нараховується та сплачується відповідно до норм розділу V цього Кодексу; податковий кредит - сума, на яку платник податку на додану вартість має право зменшити податкове зобов`язання звітного (податкового) періоду, визначена згідно з розділом V цього Кодексу .
Пунктом 5.10 Положення № 1130, встановлено, що рішення про анулювання реєстрації платника ПДВ за самостійним рішенням контролюючого органу може бути оскаржене в адміністративному порядку відповідно до вимог ст. 56 Кодексу або до суду.
Згідно з вимогами п. 5.10 Положення № 1130, підставою для внесення до Реєстру змін щодо скасування анулювання реєстрації, що відбулось за самостійним рішенням контролюючого органу, є рішення суду, яке набрало законної сили, або рішення контролюючого органу про скасування рішення про анулювання реєстрації платника ПДВ. Рішення із копіями відповідних документів направляється до Державної фіскальної служби України для внесення відповідних змін до Реєстру. У разі скасування рішення про анулювання реєстрації, якщо інше не визначено судовим рішенням, контролюючий орган вносить до Реєстру запис про реєстрацію платника ПДВ із урахуванням таких особливостей:
1) якщо на дату скасування рішення про анулювання реєстрації в особи відсутня наступна (повторна) реєстрація, дата реєстрації платником ПДВ не змінюється; 2) якщо на дату скасування рішення про анулювання реєстрації особа зареєстрована платником ПДВ повторно, дата реєстрації платником ПДВ відповідає даті попередньої реєстрації платником ПДВ; 3) якщо на дату скасування рішення про анулювання реєстрації особа зареєстрована як платник єдиного податку, умова сплати якого не передбачає сплати податку на додану вартість, дата реєстрації платником ПДВ не змінюється, дата анулювання реєстрації відповідає даті, що передує дню переходу особи до застосування відповідної ставки єдиного податку, а причина анулювання - пп. «в» п.184.1 ст.184 Кодексу. Анулювання реєстрації проводиться за заявою про анулювання реєстрації платника ПДВ або за рішенням контролюючого органу; 4) якщо на дату скасування рішення про анулювання реєстрації в особи є анульованою наступна (повторна) реєстрація, дата реєстрації платником ПДВ відповідає даті попередньої реєстрації платником ПДВ, а дата та причина анулювання реєстрації - даті та причині анулювання повторної реєстрації.
Відповідно до змісту пункту 200.8 статті 200 ПК України та пункту 7 Порядку електронного адміністрування ПДВ, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16 жовтня 2014 року № 569 (далі - Порядок № 569), після анулювання реєстрації платника податку залишок коштів на його рахунку у СЕА перераховується до бюджету, а такий рахунок закривається. Перерахування коштів до бюджету здійснюється на підставі реєстру, який центральний орган виконавчої влади, що забезпечує реалізацію податкової та митної політики, надсилає органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, в якому відкриті рахунки платників у СЕА, в якому зазначаються назва платника, податковий номер та індивідуальний податковий номер платника і сума податку, що підлягає перерахуванню до бюджету. На підставі такого реєстру такий орган перераховує суми податку до бюджету.
Помилково та/або надміру сплачені грошові зобов`язання можуть бути повернуті платнику податку відповідно до статті 43 ПК України.
Згідно з п. 43.4-1 статті 43 ПК України, у разі повернення надміру сплачених податкових зобов`язань з ПДВ, зарахованих до бюджету з рахунка платника податку в СЕА, такі кошти підлягають поверненню виключно на рахунок платника в СЕА, а у разі його відсутності на момент звернення платника податків із заявою на повернення надміру сплачених податкових зобов`язань з ПДВ чи на момент фактичного повернення коштів - шляхом перерахування на поточний рахунок платника податків в установі банку.
Відповідно до пункту 43.3 статті 43 ПК України, обов`язковою умовою для здійснення повернення сум грошового зобов`язання є подання платником податку заяви про таке повернення відповідно до пункту 43.3 статті 43 ПК України.
Як наголошує позивач та підтверджується фактичними обставинами справи, скасовуючи реєстрацію ТОВ «В-ЛОГ» платником податку на додану вартість, відповідачем було списано суму податку, на яку платник податку на додану вартість має право зареєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, що підтверджується витягом з системи електронного адміністрування ПДВ № 82875.
Зміст наведених положень свідчить про те, що з набранням 29 липня 2015 року чинності Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо удосконалення адміністрування податку на додану вартість» від 16 липня 2015 року № 643-VIII, яким зазначені положення ПК України були викладені в наведеній редакції, всім зареєстрованим в системі електронного адміністрування ПДВ платникам податків було «обнулено» значення суми податку (позитивне або від`ємне), на яку такий платник має право зареєструвати податкові накладні/розрахунки коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних.
При цьому, зареєстрованим платникам податку значення суми, на яку такий платник має право зареєструвати податкові накладні/розрахунки коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних підлягало автоматичному збільшенню у визначених в пункті 34 підрозділу 2 розділу XX «Перехідні положення» ПК України випадках, за змістом підпункту 4 якого визначальним фактором для автоматичного збільшення реєстраційної суми у системі електронного адміністрування податку на суму від`ємного значення, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного періоду, є зазначення такої суми саме в податковій звітності з ПДВ платника податків за червень 2015 року.
Відтак, 03 серпня 2015 року мали бути відновленні права платників податків на достовірне відображення в системі електронного адміністрування ПДВ відомостей щодо сум податку, на яку такий платник має право зареєструвати податкові накладні/розрахунки коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, на суму від`ємного значення, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду (рядок 24), та суму непогашеного від`ємного значення попередніх звітних (податкових) періодів на кінець поточного звітного (податкового) періоду (рядок 31), що зазначене у податковій звітності з ПДВ за червень 2015 року.
Сторона відповідача наголошує на тому, що відповідно до наявних даних інтегрованої картки платника за кодом бюджетної класифікації 14010100 «Податок на додану вартість із вироблених в Україні товарів (робіт, послуг)», обліковується переплата у розмірі 3771860,80 гривень, дата операції 14.08.2014, що виникла за рахунок опрацювання судової ухвали № 810/3002/14 по податковому повідомленню-рішенню (форма 'Р') № 0011761502 від 24.12.2013. У податковій декларації з ПДВ за червень 2015 року, поданій 02.07.2015 сума залишку від`ємного значення попередніх звітних (податкових) періодів на початок поточного звітного (податкового) періоду (рядок "Усього, в т.ч,:" графи 6 таблиці 1 Д2) становить169090 грн. Згодом ТОВ "В-ЛОГ" подано уточнюючі розрахунки у зв`язку з виправленням самостійно виявлених помилок до податкових декларацій з ПДВ за звітні періоди лютий та травень 2015 року, а саме: 05.10.2015 за № 9203616219 подано уточнюючий розрахунок податкових зобов`язань з податку на додану вартість у зв`язку з виправленням самостійно виявлених помилок по декларації за лютий 2015 року. Згідно цього уточнюючого розрахунку, збільшено показник рядку 26 (сума залишку від`ємного значення попередніх звітних (податкових) та в рядку 31 (сума непогашеного від`ємного значення попередніх звітних (податкових) періодів на кінець поточного звітного (податкового) періоду) на 3774360 грн., тобто, загальна сума рядка 31 склала 3943450 грн.; 13.10.2015 за № 9210432070 подано уточнюючий розрахунок податкових зобов`язань з податку на додану вартість у зв`язку з виправленням самостійно виявлених помилок по декларації за липень 2015 року. Згідно цього уточнюючого розрахунку збільшено у сумі залишку від`ємного значення попередніх звітних (податкових) періодів, на яку збільшено розмір суми податку, визначеної пунктом 200 1.3 статті 200 1 розділу V Кодексу, на яку платник має право зареєструвати податкові накладні і розрахунки коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних на 3943450 грн.
Відповідач наголошує на тому, що за поданими уточнюючими розрахунками податкових зобов`язань до декларацій з ПДВ за лютий та червень 2015 року, коригування від`ємного значення у системі електронного адміністрування ПДВ не відбулося, оскільки у Кодексі відсутні норми щодо повторного перерахунку формули у разі подання платником податку уточнюючого розрахунку до податкової декларації з ПДВ за червень 2015 року або будь-який попередній звітний період.
Як вже згадувалось вище, позивачем подано податкові декларації з ПДВ за 2015 рік, в яких було задекларовано непогашене від`ємне значення, що зараховується до складу податкового кредиту наступного податкового періоду.
До того ж суд звертає увагу на те, що 28 березня 2018 року відповідно до постанови Київського окружного адміністративного суду по справі № 810/95/16 зобов`язано Броварську ОДПІ ГУ ДФС у Київській області прийняти та зареєструвати, як податкову звітність Товариства з обмеженою відповідальністю "В-ЛОГ": уточнюючий розрахунок податкових зобов`язань з ПДВ № 9203616219 від 05.10.2015; Додаток 2 «Довідка про залишок суми від`ємного значення попередніх податкових періодів» № 9203616298 від 05.10.2015; уточнюючий розрахунок податкових зобов`язань з ПДВ № 9210432070 від 13.10.2015; Додаток 2 «Довідка про залишок суми від`ємного значення попередніх податкових періодів» №9210431499 від 13.10.2015; податкову декларацію з податку на додану вартість (0110 Загальна) № 9205785666 за вересень 2015 року; податкову декларацію з податку на додану вартість (0110 Загальна) № 9233492018 за жовтень 2015 року; податкову декларацію з податку на додану вартість (0110 Загальна) № 9246753842 за листопад 2015 року; податкову декларацію з податку на додану вартість (0110 Загальна) № 9265957689 за грудень 2015 року.
Однак, відповідного коригування за заявленими у даній справі вимогами так і не відбулось. Обставин невизнання після прийняття судового рішення в справі № 810/95/16 контролюючим органом податкової декларації з ПДВ податковою звітністю або ж встановлення невідповідності задекларованих товариством показників судами попередніх інстанцій не встановлено і відповідач на такі не посилався.
Можливо, причиною ж невідображення у системі електронного адміністрування ПДВ задекларованої позивачем у декларації з ПДВ суми від`ємного значення, що зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду), слугував факт анулювання реєстрації товариства платником ПДВ.
Однак, як вже було досліджено вище, постановою Київського окружного адміністративного суду від 04 серпня 2017 року у справі № 810/1290/17 зобов`язано Броварську об`єднану державну податкову інспекцію Головного управління ДФС у Київській області поновити реєстрацію ТОВ «В-ЛОГ» платником податку на додану вартість з моменту анулювання.
Як вбачається із матеріалів справи, після відновлення реєстрації ТОВ «В-ЛОГ» платником податку на додану вартість, в липні 2021 року, позивач звернувся до Державної податкової служби із заявою про зарахування переплати з інтегрованої картки платника податку, що обліковується за кодом бюджетної класифікації 301401010000 у Броварському управлінні ДКСУ на бюджетному рахунку НОМЕР_1 в сумі 3771860,80 грн., на рахунок ТОВ «В-ЛОГ» в системі електронного адміністрування податку на додану вартість № UA4789999803 85169000000111207, МФ0899998, проте, Головне управління ДПС у Київській області, листом № 29136/6/10-36-18-10 від 05 серпня 2021 року, повідомлено позивача про відмову зарахувати переплату з інтегрованої картки платника податку на додану вартість на рахунок в системі електронного адміністрування податку на додану вартість.
У зв`язку з наведеним, слід зазначити, що відповідно до статті 124 Конституції України, судові рішення ухвалюються судами іменем України і є обов`язковими до виконання на всій території України. Водночас, рішення суду про визнання протиправним та скасування правового акта індивідуальної дії (рішення контролюючого органу про анулювання реєстрації платника ПДВ), яке набрало законної сили, означає, що такий акт не породжує жодних правових наслідків від моменту його прийняття, у тому числі до набрання законної сили відповідним рішенням суду.
Суд погоджується з доводами сторони позивача про те, що після відновлення реєстрації ТОВ «В-ЛОГ» платником податку на додану вартість, відкриття рахунка платника податку в СЕА та звернення позивача з заявою про збільшення в системі електронного адміністрування податку на додатну вартість суму податку, на яку ТОВ «В-ЛОГ» має право реєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідач повинен був збільшити суму податку, на яку ТОВ «В-ЛОГ» має право реєструвати податкові накладні та/або розрахунки коригування.
Згідно зі ст. 1 Протоколу Першого Конвенції про захист прав людини та основоположних свобод, кожна фізична або юридична особа має право мирно володіти своїм майном. Ніхто не може бути позбавлений своєї власності інакше як в інтересах суспільства і на умовах, передбачених законом і загальними принципами міжнародного права
Верховенство права, один із основоположних принципів демократичного суспільства, притаманний усім статтям Конвенції, а тому, при будь-якому втручанні державних органів у право на мирне володіння майном повинно бути забезпечено справедливий баланс між загальними інтересами суспільства та обов`язком захисту основоположних прав конкретної особи.
У справі «Беєлер проти Італії» Європейський суд з прав людини зазначив, що будь-яке втручання органу влади у захищене право не суперечитиме загальній нормі, викладеній у першому реченні частини 1 статті 1 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, лише якщо забезпечено "справедливий баланс" між загальним інтересом суспільства та вимогам захисту основоположних прав конкретної особи. Питання щодо того, чи було забезпечено такий справедливий баланс, стає актуальним лише після того, як встановлено, що відповідне втручання задовольнило вимогу законності і не було свавільним.
За даних обставин слід врахувати, що втручання у право мирного володіння майном позивача має переслідувати легітимну мету, яка чітко передбачена національним законодавством, зокрема, приписами ПК України. Однак, у разі відсутності відповідного механізму повернення коштів, слід застосовувати одну з основоположних засад податкового законодавства, визначену п. п. 4.1.4 ст. 4 ПК України, а саме, презумпція правомірності рішень платника податку в разі, якщо норма закону чи іншого нормативно-правового акта, виданого на підставі закону, або якщо норми різних законів чи різних нормативно-правових актів припускають неоднозначне (множинне) трактування прав та обов`язків платників податків або контролюючих органів, внаслідок чого є можливість прийняти рішення на користь як платника податків, так і контролюючого органу. У розрізі вищенаведеного, а також приймаючи до уваги ґарантоване Конвенцією про захист прав людини і основоположних свобод право мирно володіти та розпоряджатись своїм майном, суд дійшов висновку про те, що позовні вимоги є обґрунтованими та підлягають задоволенню.
Підсумовуючи, суд наголошує на тому, що сторона відповідача - суб`єкт владних повноважень під час розгляду даного спору в суді, так і не зазначила логічних та послідовних доводів щодо законних підстав не зарахування позивачу переплати (наявність якої та розмір якої не заперечується) з інтегрованої картки платника податку, що обліковується за кодом бюджетної класифікації 301401010000 у Броварському управлінні ДКСУ на бюджетному рахунку UA268999980313070029000010149 в сумі 3771860,80 грн., на рахунок ТОВ "В-ЛОГ" в системі електронного адміністрування податку на додану вартість Такі доводи та підстави відсутні і у листі від 05.08.2021 № 29136/6/10-36-18-10 та відзиві на позовну заяву.
Таким чином, позовні вимоги підлягають задоволенню, шляхом визнання протиправним рішення Головного управління Державної податкової служби України у Київській області, оформлене листом від 05.08.2021 № 29136/6/10-36-18-10 щодо відмови Товариству з обмеженою відповідальністю "В-ЛОГ" зарахувати переплату з інтегрованої картки платника податку на додану вартість на рахунок в системі електронного адміністрування податку на додану вартість, як такого, що прийняте без урахування всіх обставин та з порушенням встановленого ПК України порядку, щодо дотримання елементу його належного мотивування.
Водночас, суд наголошує на тому, що питання механізму зарахування платнику податків переплати з інтегрованої картки платника податку, що обліковується за кодом бюджетної класифікації 301401010000 на бюджетному рахунку на рахунок в системі електронного адміністрування податку на додану вартість, є дискреційними повноваженнями податкового органу, який у силу норм ПК України та Порядку, уповноважений на розгляд та вирішення вказаного питання, тому, суд вважає, що позовні вимоги в цій частині підлягають частковому задоволенню, шляхом зобов`язання Головного управління Державної податкової служби України у Київській області повторно розглянути питання/заяву від 15.07.2020 про зарахування Товариству з обмеженою відповідальністю "В-ЛОГ" переплати з інтегрованої картки платника податку, що обліковується за кодом бюджетної класифікації 301401010000 у Броварському управлінні ДКСУ на бюджетному рахунку НОМЕР_1 в сумі 3771860,80 грн., на рахунок ТОВ "В-ЛОГ" в системі електронного адміністрування податку на додану вартість № UA478999980385169000000111207, МФО 899998, з прийняттям рішення, з урахуванням висновків суду в даній справі.
Тож, позовні вимоги підлягають частковому задоволенню.
Відповідно до ч. 1 ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові виграти, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Судовий збір у розмірі 24810 грн. підлягає стягненню на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.
Керуючись статтями 77, 90, 139, 241-247, 255, 293, 295-297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,
В И Р І Ш И В :
Адміністративний позов задовольнити частково.
Визнати протиправним рішення Головного управління Державної податкової служби України у Київській області, оформлене листом від 05.08.2021 № 29136/6/10-36-18-10 щодо відмови Товариству з обмеженою відповідальністю "В-ЛОГ" зарахувати переплату з інтегрованої картки платника податку на додану вартість на рахунок в системі електронного адміністрування податку на додану вартість.
Зобов`язати Головне управління Державної податкової служби України у Київській області повторно розглянути питання/заяву від 15.07.2020 про зарахування Товариству з обмеженою відповідальністю "В-ЛОГ" переплату з інтегрованої картки платника податку, що обліковується за кодом бюджетної класифікації 301401010000 у Броварському управлінні ДКСУ на бюджетному рахунку НОМЕР_1 в сумі 3771860,80 грн., на рахунок ТОВ "В-ЛОГ" в системі електронного адміністрування податку на додану вартість № UA478999980385169000000111207, МФО 899998, з прийняттям рішення, з урахуванням висновків суду у даній справі.
У задоволенні іншої частини позовних вимог відмовити.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань з Головного управління Державної податкової служби України у Київській області на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "В-ЛОГ" судовий збір у розмірі 24810 грн. (двадцять чотири тисячі вісімсот десять гривень).
Позивач: Товариство з обмеженою відповідальністю "В-ЛОГ" (ЄДРПОУ 34901857, 07451, Київська обл., Броварський р-н, с. Красилівка, пров. Димерський, буд. 2)
Відповідач: Головне управління Державної податкової служби України у Київській області (ЄДРПОУ 44096797, 03151, м. Київ, вул. Народного ополчення, 5а)
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.
рішення виготовлене у повному обсязі та підписане 10.02.2023
Суддя Панченко Н.Д.
Суд | Київський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 10.02.2023 |
Оприлюднено | 13.02.2023 |
Номер документу | 108911666 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них податку на додану вартість (крім бюджетного відшкодування з податку на додану вартість, податку на додану вартість із ввезених на митну територію України товарів (продукції), зупинення реєстрації податкових накладних) |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Бужак Наталія Петрівна
Адміністративне
Київський окружний адміністративний суд
Панченко Н.Д.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні