14.02.2023
Справа № 331/2674/18
Провадження № 1-кп/331/48/2023
УХВАЛА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
14 лютого 2023року Жовтневий районний суд міста Запоріжжя у складі: головуючого - судді ОСОБА_1 , при секретарі ОСОБА_2 розглянувши у відкритому судовому засіданні у залі суду в місті Запоріжжі кримінальне провадження № 22018080000000022 від 23.02.2018 року з обвинувальним актом у відношенні
ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , уродженця м. Кіровоград, українця, громадянина України, пенсіонера, одруженого, який має на утриманні трьох неповнолітніх дітей: ОСОБА_3 ( ІНФОРМАЦІЯ_2 ), ОСОБА_4 ( ІНФОРМАЦІЯ_3 ), ОСОБА_5 ( ІНФОРМАЦІЯ_4 ), є інвалідом третьої групи, який зареєстрованийта заадресою: АДРЕСА_1 , раніше не судимого,
обвинуваченого у вчиненні кримінальних правопорушень, передбачених ч. 1 ст. 366, ч. 2 ст. 367 КК України,
за участю:
прокурора ОСОБА_6 ,
захисника ОСОБА_7 ,
обвинуваченого ОСОБА_3 ,
ВСТАНОВИВ:
В провадженні Жовтневого районного суду м. Запоріжжя знаходиться кримінальне провадження за обвинуваченням ОСОБА_3 у скоєнні кримінальних правопорушень, передбачених ч. 1 ст. 366, ч. 2 ст. 367 КК України.
Згідно обвинувальногоакту, наказом голови Запорізької обласної державної адміністрації, ОСОБА_3 призначено на посаду директора Департаменту екології та природних ресурсів Запорізької обласної державної адміністрації (далі-Департамент).
Відповідно до ч.3 ст.18 КК України - службовими особами є особи, які постійно обіймають в органах державної влади, органах місцевого самоврядування, на підприємствах, в установах чи організаціях посади, пов`язані з виконанням організаційно-розпорядчих чи адміністративно-господарських функцій.
Відповідно до ст.6 Закону України «Про державну службу», посада директора Департаменту відноситься до категорії «Б» посад державної служби.
Таким чином, ОСОБА_3 , у період часу з 28.07.2017 по 08.12.2017, займаючи посаду директора Департаменту, був службовою особою.
Відповідно до п.4 Положення про Департамент екології та природних ресурсів Запорізької ОДА, затвердженого розпорядженням голови ОДА від 13.10.2014 №526 (далі-Положення), основними завданнями Департаменту є забезпечення реалізації на території області:
1) державної політики у сферах охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення та охорони природних ресурсів (земля надра, поверхневі та підземні води, атмосферне повітря, ліси, тваринний і рослинний світ, поводження з відходами (крім поводження з радіоактивними відходами), екологічної безпеки, заповідної справи, формування, збереження та використання екологічної мережі);
2) організації, охорони і використання територій та об`єктів природно-заповідного фонду України, формування, збереження та використання екологічної мережі.
Відповідно до п.5 Положення, Департамент, відповідно до визначених повноважень виконує такі функції:
1) здійснює у межах своїх повноважень регулювання та координацію діяльності місцевих органів виконавчої влади, територіальних органів, центральних органів виконавчої влади, підприємств, установ та організацій у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення та охорони природних ресурсів, забезпечення екологічної безпеки;
9) забезпечує здійснення заходів щодо охорони і використання територій та об`єктів природно-заповідного фонду.
Відповідно до п.9 Положення, директор Департаменту:
1.здійснює керівництво Департаментом, несе персональну відповідальність за організацію та результати його діяльності, сприяє створенню належних умов праці у Департаменті;
2.планує роботу Департаменту, вносить пропозиції щодо формування планів роботи Запорізької обласної державної адміністрації.
Відповідно до п.1 посадової інструкції директора Департаменту, затвердженого Головою Запорізької обласної державної адміністрації ОСОБА_8 22.12.2016, з якою ОСОБА_3 ознайомлений під підпис (далі Інструкція), директор Департаменту забезпечує реалізацію державної політики у сферах охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення та охорони природних ресурсів (земля, поверхневі та підземні води, атмосферне повітря, ліси, тваринний і рослинний світ).
Відповідно до п.1 розділу 2 Інструкції, директор здійснює керівництво Департаментом, несе персональну відповідальність за організацію та результати його діяльності.
Відповідно до п.7 розділу 2 Інструкції, директор організовує та контролює відповідно до функціональних завдань, покладених на Департамент проектів програм (розділів програм).
Відповідно до п.23 розділу 2 Інструкції, директор організовує регіональний моніторинг навколишнього природного середовища.
Рішенням №37 від 06.04.2017 одинадцятої сесії сьомого скликання Запорізької обласної ради, внесено зміни та доповнення до Переліку заходів, спрямованих на охорону та раціональне використання природних ресурсів, які фінансуються за рахунок фондів охорони навколишнього природного середовища місцевих бюджетів у 2017 році, затвердженого рішенням обласної ради від 22.12.2016 №53, а саме: для здійснення заходів з днопоглиблення (розчистки) з`єднувального каналу Молочний лиман Азовське море, з обласного бюджету виділено кошти в сумі 1450000 грн. Відповідальним за виконання вказаного заходу призначено Департамент.
26.04.2017 ОСОБА_3 , усвідомлюючи необхідність належного виконання своїх службових обов`язків, визначених, крім іншого, Інструкцією директора Департаменту, а також необхідність вжиття вичерпних заходів, направлених на збереження охорони навколишнього природного середовища природно-заповідного фонду Приазовського національного природного парку, створеного Указом Президента України №154/2010 від 10.02.2010, діючи як директор Департаменту, уклав з Державним регіональним проектно-вишукувальним інститутом «Запоріждніпроводгосп» (далі ДРПВІ «Запоріждніпроводгосп») в особі директора ОСОБА_9 договір №170032, відповідно до якого ДРПВІ «Запоріждніпроводгосп» зобов`язано виготовити проектну та проектно-кошторисну документацію робочого проекту «Здійснення заходів з днопоглиблення (розчистки) з`єднувального каналу Молочний лиман Азовське море».
09.06.2017 філією ДП «Укрдержбудекспертиза» в Запорізькій області затверджено експертний звіт №08-0387/1-17 проектної документації робочого проекту «Здійснення заходів з днопоглиблення (розчистки) з`єднувального каналу Молочний лиман Азовське море».
Відповідно до робочого проекту, на «Здійснення заходів з днопоглиблення (розчистки) з`єднувального каналу Молочний лиман Азовське море», який розроблено ДРПВІ «Запоріждніпроводгосп» та затверджено експертним звітом №08-0387/1-17 від 09.06.2017 філією ДП «Укрдержбудекспертиза» в Запорізькій області, визначено:
-розділ 3.2 в умовах мілководності Азовського моря, рівень води в ньому швидко реагує на вітрову дію. Ріст та зниження рівня починається практично зразу ж після початку посилення вітру, припиняється при його ослабленні. Найбільш значні згінно-нагінні коливання рівня, спостерігаються переважно взимку та восени;
-розділ 6.2 з метою посилення охорони природи під час виконання днопоглиблювальних робіт, генпідрядною та субпідрядною організацією, при розробці проекту виконання робіт, необхідно передбачити заходи щодо виконання підводних робіт до або після закінчення нересту. Днопоглиблювальні роботи в каналі виконуються земснарядом, а також за допомогою екскаватора, місткістю ковша 1 м3;
-розділом 6.3 потреба в будівельних машинах і механізмах визначена з урахуванням обсягів робіт, прийнятих способах механізації робіт і фактичної продуктивності механізмів і рекомендована: земснаряд потужністю 1200 м2/год., буксири потужністю 96 кВт, водолазні станції на самохідному боті потужністю 110 кВт з компресором, автомобілі бортові вантажопідйомністю 5 т, бульдозери потужністю 79 кВт, крани на автомобільному ходу вантажопідйомністю 16 т, екскаватори одноковшові дизельні на гусеничному ходу з місткістю ковша 1 м3 та здатного до виймання та навантаження піску з ракушкою, дизель-генератор потужністю 100 кВт.
Пунктом 6.2 зазначеного вище робочого проекту затверджені технічні характеристики земснаряду, використання якого є обов`язковим під час виконання природоохоронного заходу, а саме - при проведенні днопоглиблювальних (розчистних) робіт на з`єднувальному каналі Молочний лиман - Азовське море.
Крім цього, 06.06.2017 ДРПВІ «Запоріждніпроводгосп», з метою виконання природоохоронних заходів в природно-заповідній зоні Приазовського національного природного парку на підставі робочого проекту на «Здійснення заходів з днопоглиблення (розчистки) з`єднувального каналу Молочний лиман Азовське море», який розроблено ДРПВІ «Запоріждніпроводгосп» та затверджено експертним звітом №08-0387/1-17 від 09.06.2017 філією ДП «Укрдержбудекспертиза» в Запорізькій області, розробило та надало до Департаменту кошторисну документацію (шифр проекту 01039228-17032-КД, якою затверджено регламент проведення заходів на об`єкті «Здійснення заходів з днопоглиблення (розчистки) з`єднувального каналу Молочний лиман Азовське море», якою передбачена розробка ґрунту 2 групи плавучими землесосними електричними снарядами продуктивністю 1200 м3/год, розробка ґрунту у відвал екскаваторами «драглайн» або «зворотна лопата», розробка ґрунту бульдозерами потужністю 96 кВт, а також використання наступних транспортних засобів: автомобілі бортові, крани на гусеничному ходу, екскаватори одноковшові дизельні на гусеничному ходу, бульдозери потужністю 79 кВт, бульдозери потужністю 96 кВт, землесосні плавучі електричні снаряди подачею 1200 м3/год, катери буксирні потужністю 96 кВт, крани плавучі несамоходні вантажопідйомністю 5 т.
В подальшому, ОСОБА_3 , усвідомлюючи необхідність вжиття активних дій, направлених на забезпечення охорони навколишнього природного середовища, природно-заповідного фонду та біологічних організмів, які у своїй сукупності формують біологічний фонд природно-заповідного фонду Приазовського національного природного парку, в тому числі утримання в належному стані водного об`єкту загальнодержавного значення з`єднувального каналу Молочний лиман Азовське море, а також направлених на виконання вимог рішення №37 від 06.04.2017 одинадцятої сесії сьомого скликання Запорізької обласної ради, Закону України «Про природно-заповідний фонд України» та Закону України «Про тваринний світ», діючи як директор Департаменту, видав наказ №29 від 17.07.2017 «Про затвердження проектно-кошторисної документації», яким затвердив проектно-кошторисну документацію по об`єкту «Здійснення заходів з днопоглиблення (розчистки) з`єднувального каналу Молочний лиман Азовське море».
Засіданням тендерного комітету Департаменту 12.07.2017 вирішено затвердити технічні характеристики предмету закупівлі: «Здійснення заходів з днопоглиблення (розчистки) з`єднувального каналу Молочний лиман Азовське море», а також розмістити технічні характеристики вказаного предмету закупівлі на електронному майданчику https://newtend.com. Вартість предмета закупівлі склала 1358540, 00 грн.
Єдину тендерну пропозицію на проведення вказаних робіт за ціною 1303511, 00 грн. отримано 19.07.2017 від ТОВ «Техморгідрострой Миколаїв» (ЄДРПОУ 36383806, зареєстроване за адресою: м.Миколаїв, вул.Артилерійська, буд.19/1).
Засіданням тендерного комітету Департаменту 21.07.2017 вирішено прийняти єдину пропозицію учасника допорогової закупівлі ТОВ «Техморгідрострой Миколаїв» щодо «Здійснення заходів з днопоглиблення (розчистки) з`єднувального каналу Молочний лиман Азовське море».
28.07.2017 директор Департаменту ОСОБА_3 , достовірно усвідомлюючи, що у вересні 2017 року можливий замор водних біологічних ресурсів в Молочному лимані, уклав від імені Департаменту (Замовник) з ТОВ «Техморгідрострой Миколаїв» в особі директора ОСОБА_10 (Підрядник) договір підряду № 5 (далі-Договір), відповідно до якого Підрядник зобов`язується на власний ризик виконати роботи по заходу «Здійснення заходів з днопоглиблення (розчистки) з`єднувального каналу Молочний лиман Азовське море» за адресою: Запорізька область, Якимівський район, (далі - Об`єкт) та здати в експлуатацію Об`єкт у встановлений термін, а Замовник зобов`язується прийняти роботи та оплатити їх виконання.
Відповідно до п.2.1. Договору, Об`єкт повинен бути введений в експлуатацію не пізніше 30 жовтня 2017 року.
Відповідно до п.3.1.1. Договору, Підрядник у рамках договору зобов`язується розпочати виконання робіт по Об`єкту не пізніше 3 календарних днів з моменту надання Замовником проектно-кошторисної документації.
Відповідно до п.3.1.2. Договору, Підрядник зобов`язується виконати власними силами і за власні кошти, зі свого матеріалу, якісно та у встановлений Договором термін передбачені Договором роботи Підрядника та здати Об`єкт в експлуатацію не пізніше 30 жовтня 2017 року.
Відповідно до п.3.1.3. Договору, Підрядник зобов`язаний надати Замовнику документи, що підтверджують якість матеріалів та обладнання, що використовується Підрядником для виконання робіт, передбачених цим Договором. Підрядник надає гарантію відповідності якості матеріалів та обладнання, що використовується ним для виконання робіт, матеріалам та обладнанню, що затверджені проектною документацією.
Відповідно до п.3.1.8. Договору, Підрядник у рамках договору зобов`язується у разі отримання авансу, виконати частину робіт та використати одержаний аванс протягом трьох місяців після його одержання.
Відповідно до п. 3.2.2. Договору, Підрядник має право залучати до виконання робіт за згодою Замовника інших осіб (субпідрядників), залишаючись відповідальним перед Замовником за результати їхньої роботи. У цьому випадку, Підрядник виступатиме перед замовником як генеральний підрядник, а перед субпідрядником - як замовник.
Відповідно до п.3.3.1. Договору, Замовник у рамках Договору зобов`язується до початку виконання робіт забезпечити Підрядника затвердженою проектно кошторисною документацією та всіма необхідними документами, що дозволяють виконання робіт Підрядника.
Відповідно до п.3.4.1. Договору, Замовник має право у будь-який час здійснювати контроль та нагляд за ходом і якістю робіт, що виконуються Підрядником, дотриманням Підрядником термінів та строків їх виконання, якістю матеріалів та обладнання, що надаються Підрядником.
Відповідно до п.3.4.3. Договору, якщо Підрядник своєчасно не розпочав роботу або виконує її настільки повільно, що закінчення її у строк стає явно неможливим, Замовник має право відмовитися від Договору та вимагати відшкодування збитків. п.3.4.4. Договору - Замовник має право у будь-який час до закінчення роботи відмовитися від цього Договору.
Ціна Договору складає 1303511 грн. 00 коп. (п.4.1. Договору).
Відповідно до п. 4.4 Договору, Замовник протягом п`яти банківських днів з моменту отримання коштів на рахунок, переказує кошти на рахунок Підрядника у розмірі тридцяти відсотків від суми Договору в якості авансу, яка складає 391053 грн. 30 коп.
Відповідно до п.4.5. Договору, Виконавець (Підрядник) протягом трьох місяців з моменту отримання авансу, повинен виконати частину роботи вартістю не менше, ніж розмір попередньої оплати та оформити їх актом виконаних робіт.
Згідно Додатку № 1 до Договору Календарного графіку виконання робіт (весь період будівництва), затвердженого директором ТОВ «Техморгідрострой Миколаїв» ОСОБА_10 , здійснення заходів з днопоглиблення (розчистки) з`єднувального каналу Молочний лиман Азовське море, повинно бути здійснено у ІІІ кварталі 2017 року, до 15 вересня 2017 року.
При цьому, директор Департаменту ОСОБА_3 , не належно виконуючи свої службові обов`язки внаслідок несумлінного ставлення до них, усвідомлюючи, що внаслідок його бездіяльності буде завдано істотної шкоди у вигляді замору риби на об`єкті водного фонду загальнодержавного значення - з`єднувальному каналі Молочний лиман Азовське море у зв`язку з її сезонною міграцією, у період з 28.07.2017 до 19.08.2017 не забезпечив надходження на рахунок Департаменту коштів для оплати виконання робіт «Здійснення заходів з днопоглиблення (розчистки) з`єднувального каналу Молочний лиман Азовське море», більш того усвідомлюючи, що роботи з розчистки вказаного з`єднувального каналу станом на 06.09.2017 не розпочаті, вже після отримання на розрахунковий рахунок Департаменту ще 19.08.2017 грошових коштів у сумі 391053 грн., як аванс на виконання робіт «Здійснення заходів з днопоглиблення (розчистки) з`єднувального каналу Молочний лиман Азовське море», усвідомлюючи необхідність вжиття активних дій, направлених на забезпечення охорони навколишнього природного середовища, природно-заповідного фонду та біологічних організмів, які у своїй сукупності формують біологічний фонд природно-заповідного фонду Приазовського національного природного парку, а також направлених на виконання вимог рішення №37 від 06.04.2017 одинадцятої сесії сьомого скликання Запорізької обласної ради, Закону України «Про природно-заповідний фонд України» та Закону України «Про тваринний світ», забезпечив перерахування зазначених грошових коштів - аванс по договору №5 від 28.07.2017, на рахунок ТОВ «Техморгідрострой Миколаїв» лише 06.09.2017.
Між тим, у період часу з 26.04.2017 по 06.09.2017 ОСОБА_3 , займаючи посаду директора Департаменту, був належно обізнаний про можливість замору об`єктів тваринного світу риби у природно-заповідному фонді Приазовського національного природного парку, а саме про кліматичні умови, періоди водного сполучення між Азовським морем та Молочним лиманом, та інші природоформуючі обставини.
06.09.2017 директор ТОВ «Техморгідрострой Миколаїв» ОСОБА_10 , за відсутності попереднього погодження з Департаментом, уклав з ТОВ «ПМК-238 «Мелітопольводбуд» (ЄРДПОУ 01036572, зареєстроване за адресою: Запорізька область, Якимівський район, смт.Якимівка, вул.Першотравнева, буд.1А) договір субпідряду № 06.09.2017/01 щодо виконання робіт по об`єкту «Здійснення заходів з днопоглиблення (розчистки) з`єднувального каналу Молочний лиман Азовське море». На підставі вказаного договору субпідряду, директор ТОВ «Техморгідрострой Миколаїв» ОСОБА_10 , 18.09.2017 перерахував на рахунок ТОВ «ПМК-238 «Мелітопольводбуд» кошти у сумі 379 322 грн. 10 коп., як аванс за виконання субпідрядних робіт.
20.09.2017 заступником директора головним природознавцем Приазовського національного природного парку ОСОБА_11 , на адресу Запорізької обласної державної адміністрації направлено листа №639/06-06 в якому повідомлялось, що згідно листа Мінприроди №8-01/805-17 від 14.08.2017, можливий замор водних біологічних ресурсів в Молочному лимані та що за реалізацію природоохоронних заходів, пов`язаних з відновленням водного сполучення Молочного лиману з Азовським морем, відповідає Запорізька обласна державна адміністрація, яка є замовником цих заходів.
Незважаючи на це, директор Департаменту ОСОБА_3 , не виконуючи свої службові обов`язки у зв`язку з не сумлінним та поверхневим ставленням до них, усвідомлюючи можливість настання негативних наслідків для природно-заповідного фонду Приазовського національного природного парку, а саме замору біологічних ресурсів об`єктів тваринного світу, достовірно знаючи, що у Молочному лимані знаходиться велика кількість водних біологічних ресурсів, які мають вийти в море у зв`язку з сезонною міграцією, та що роботи з розчистки з`єднувального каналу, які повинні бути здійсненими до 15.09.2017 не проведені, а невжиття належних та термінових заходів щодо відкриття з`єднувального каналу може призвести до масового замору водних біологічних ресурсів, в порушення п.3.3.1. Договору, не передав та не забезпечив передачу підрядній організації - ТОВ «Техморгідрострой Миколаїв» проектну документацію робочого проекту «Здійснення заходів з днопоглиблення (розчистки) з`єднувального каналу Молочний лиман Азовське море», яка дозволяє виконання робіт Підрядником, крім того ОСОБА_3 , не здійснив перевірку за ходом і якістю робіт, дотриманням Підрядником термінів та строків їх виконання, що прямо передбачено договором.
Вже після сплину строків по розчистці з`єднувального каналу, тобто після 15.09.2017, директор Департаменту ОСОБА_3 , з метою приховання своїх злочинних дій, 19.09.2017 направив лист на ім`я директора ТОВ «Техморгідрострой Миколаїв» ОСОБА_10 про те, що станом на 18.09.2017 роботи по договору №5 від 28.07.2017 не розпочаті, а він, як Підрядник, за отриманням проектно кошторисної документації не з`явився.
Відповідно до ст.1 Закону України «Про рибу, інші водні живі ресурси
та харчову продукцію з них» - риба та інші водні живі ресурси (водні біоресурси) - сукупність водних організмів (гідробіонтів), життя яких неможливе без перебування (знаходження) у воді. До водних живих ресурсів належать: прісноводні, морські, анадромні та катадромні риби на всіх стадіях розвитку, круглороті, водні безхребетні, у тому числі молюски, ракоподібні, черви, голкошкірі, губки, у тому числі молюски, кишковопорожнинні, наземні безхребетні у водній стадії розвитку, головоногі, водорості та інші водні рослини.
Відповідно до ст.1 Водного кодексу України:
-води - усі води (поверхневі, підземні, морські), що входять до складу природних ланок кругообігу води;
-водний об`єкт - природний або створений штучно елемент довкілля, в якому зосереджуються води (море, лиман, річка, струмок, озеро, водосховище, ставок, канал, а також водоносний горизонт);
-водні ресурси - обсяги поверхневих, підземних і морських вод відповідної території;
-істотно змінений масив поверхневих вод - поверхневий водний об`єкт або його частина, природні характеристики якого зазнали істотних змін у результаті діяльності людини;
-лиман - затоплена водами моря пригирлова частина річкової долини або балки.
Відповідно до Закону України «Про тваринний світ» - тваринний світ є одним з компонентів навколишнього природного середовища, національним багатством України, джерелом духовного та естетичного збагачення і виховання людей, об`єктом наукових досліджень, а також важливою базою для одержання промислової і лікарської сировини, харчових продуктів та інших матеріальних цінностей. В інтересах нинішнього і майбутніх поколінь в Україні за участю підприємств, установ, організацій і громадян здійснюються заходи щодо охорони, науково обгрунтованого, невиснажливого використання і відтворення тваринного світу
Відповідно до ч.1 ст.3 Закону України «Про тваринний світ» - об`єктами тваринного світу, на які поширюється дія цього Закону, є- дикі тварини - хордові, в тому числі хребетні (ссавці, птахи, плазуни, земноводні, риби та інші) і безхребетні (членистоногі, молюски, голкошкірі та інші) в усьому їх видовому і популяційному різноманітті та на всіх стадіях розвитку (ембріони, яйця, лялечки тощо), які перебувають у стані природної волі, утримуються у напіввільних умовах чи в неволі.
Відповідно до ч.2 ст.3 Закону України «Про тваринний світ» - об`єкти тваринного світу, а також нори, хатки, лігва, мурашники, боброві загати та інше житло і споруди тварин, місця токування, линяння, гніздових колоній птахів, постійних чи тимчасових скупчень тварин, нерестовищ, інші території, що є середовищем їх існування та шляхами міграції, підлягають охороні.
Відповідно до ч.1 ст.9 Закону України «Про тваринний світ» - під час проведення заходів щодо охорони, раціонального використання і відтворення тваринного світу, а також під час здійснення будь-якої діяльності, яка може вплинути на середовище існування диких тварин та стан тваринного світу, повинно забезпечуватися додержання таких основних вимог і принципів:
-збереження умов існування видового і популяційного різноманіття тваринного світу в стані природної волі;
-недопустимість погіршення середовища існування, шляхів міграції та умов розмноження диких тварин.
Відповідно до ч.2 ст.10 Закону України «Про тваринний світ» - громадяни відповідно до закону зобов`язані:
-охороняти тваринний світ і середовище перебування диких тварин;
-сприяти відтворенню відновлюваних об`єктів тваринного світу;
-відшкодовувати шкоду, заподіяну ними тваринному світу внаслідок порушення вимог законодавства про охорону, використання і відтворення тваринного світу.
Відповідно до ч.1 ст.32 Закону України «Про тваринний світ» - в інтересах охорони здоров`я і безпеки населення, запобігання захворюванням сільськогосподарських та інших свійських тварин, відвернення заподіяння шкоди навколишньому природному середовищу, господарській та іншій діяльності здійснюються заходи, спрямовані на регулювання чисельності окремих видів диких тварин.
Відповідно до ч.3 ст.32 Закону України «Про тваринний світ» - види диких тварин, чисельність яких підлягає регулюванню, порядок проведення відповідних заходів щодо регулювання їх чисельності визначаються обласними, Київською та Севастопольською міськими державними адміністраціями, а на території Автономної Республіки Крим - органом виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань охорони навколишнього природного середовища з урахуванням науково обгрунтованих експертних висновків та за погодженням з іншими уповноваженими центральними органами виконавчої влади у галузі охорони, використання і відтворення тваринного світу.
Відповідно до ст.36 Закону України «Про тваринний світ» - охорона тваринного світу включає систему правових, організаційних, економічних, матеріально-технічних, освітніх та інших заходів, спрямованих на збереження, відтворення і використання об`єктів тваринного світу. Охорона тваринного світу передбачає комплексний підхід до вивчення стану, розроблення і здійснення заходів щодо охорони та поліпшення екологічних систем, в яких перебуває і складовою частиною яких є тваринний світ.
Відповідно до ч.1 ст.37 Закону України «Про тваринний світ» - охорона тваринного світу забезпечується шляхом розроблення і впровадження програм (планів дій) щодо збереження та відтворення видів диких тварин, які перебувають під загрозою зникнення, проведення заходів екологічної безпеки.
Відповідно до ч.1 ст.39 Закону України «Про тваринний світ» - підприємства, установи, організації і громадяни при здійсненні будь-якої діяльності, що впливає або може вплинути на стан тваринного світу, зобов`язані забезпечувати охорону середовища існування, умов розмноження і шляхів міграції тварин. При цьому зазначені суб`єкти спільно з центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони навколишнього природного середовища, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері лісового та мисливського господарства, органом місцевого самоврядування вживають заходів щодо визначення місць розмноження диких тварин та своєчасно інформують населення про правила поведінки, яких необхідно дотримуватися в таких місцях.
Відповідно до ч.8 ст.39 Закону України «Про тваринний світ» - експлуатація гідротехнічних та інших споруд на водних об`єктах, встановлення гідрологічного режиму і режиму водоспоживання та інша діяльність, що впливає чи може вплинути на стан середовища існування диких тварин, повинні здійснюватися з урахуванням вимог охорони тваринного світу, інтересів рибного і мисливського господарства.
Відповідно до ч.1 ст.40 Закону України «Про тваринний світ» - підприємства, установи, організації та громадяни зобов`язані вживати заходів для запобігання загибелі тварин під час здійснення виробничих процесів.
Відповідно до ч.1 ст.63 Закону України «Про тваринний світ» - порушення законодавства в галузі охорони, використання і відтворення тваринного світу тягне за собою адміністративну, цивільно-правову чи кримінальну відповідальність відповідно до закону.
Відповідно до ч.2 ст.63 Закону України «Про тваринний світ» - відповідальність за порушення законодавства в галузі охорони, використання і відтворення тваринного світу несуть особи, винні в:
-порушенні встановлених законодавством вимог щодо охорони середовища існування, умов розмноження і шляхів міграції тварин, самовільному випалюванні сухої рослинності або її залишків;
-невжитті заходів щодо запобігання загибелі тварин, погіршенню середовища їх існування та ліквідації негативного впливу на тваринний світ.
Разом з тим, у ніч з 23 на 24 вересня 2017 року, зі сторони Азовського моря піднявся шквальний східний вітер, який утворив нагінні хвилі в Обіточній затоці Азовського моря, внаслідок чого піднявся рівень моря в районі коси « ІНФОРМАЦІЯ_5 », що, в свою чергу, призвело до наповнення морською водою з`єднувального каналу Молочного лиману з Азовським морем. Тимчасовий водотік з моря у лиман по каналу призвів до того, що пеленгас та кефаль-сінгіль, які перебували у лимані, почувши морську воду, почали інтенсивно мігрувати через з`єднувальний канал у напрямку моря. В подальшому, частота та сила вітру знизились, тому рівень морської води у з`єднувальному каналі почав падати, що призвело до утворення мілини на окремих ділянках каналу. За таких умов риба не могла продовжити міграцію з лиману у море та залишилася у з`єднувальному каналі, що призвело до її масової загибелі.
Таким чином неналежне виконання ОСОБА_3 своїх службових обов`язків через несумлінне ставлення до них по регулюванню та координації діяльності ТОВ «Техморгідрострой Миколаїв» під час виконання заходів з днопоглиблення (розчистки) з`єднувального каналу Молочний лиман Азовське море, у період часу з 28.07.2017 по 27.09.2017, займаючи посаду директора Департаменту екології та природних ресурсів Запорізької обласної державної адміністрації, через невиконання своїх службових обов`язків, через не сумлінне та поверхневе ставлення до них, усвідомлюючи, що внаслідок невиконання ним своїх службових обов`язків може бути завдано істотної шкоди державним інтересам, легковажно розраховуючи на її відвернення, усвідомлюючи наведені вище обставини, не вжив заходів по договору №5 від 28.07.2017 на території Якимівського району Запорізької області щодо виконання робіт з днопоглиблення (розчистки) з`єднувального каналу Молочний лиман Азовське море, а саме не вжив заходів щодо відновлення гідрологічного сполучення між двома водними об`єктами загальнодержавного значення: Молочний лиман та Азовське море, не виконав дії, направлені на збереження популяції водних біологічних організмів (риби), а також шляхів їх міграції, через несумлінне ставлення до свого обов`язку, всупереч умовам Договору підряду № 5 від 28.07.2017, в порушення ч.1 ст.9, ч.2 ст.10, ч.1 ст.39 , ч.1 ст.40 Закону України «Про тваринний світ», грубо порушуючи строки, визначені затвердженим ним Календарним графіком виконання робіт (весь період будівництва), що є невід`ємною частиною вищевказаного договору, а також в порушення Положення про Департамент екології та природних ресурсів Запорізької ОДА, ст.8 Закону України «Про природно-заповідний фонд», посадової інструкції директора Департаменту екології та природних ресурсів Запорізької ОДА, затвердженої Головою Запорізької обласної державної адміністрації 22.12.2016, усвідомлюючи неможливість виконання у визначені терміни ТОВ «Техморгідрострой Миколаїв» природоохоронних заходів, які воно зобов`язано виконати відповідно до договору №5 від 28.07.2017, не вжив заходів з організації, контролю та перевірки виконання підрядною організацією - ТОВ «Техморгідрострой Миколаїв» умов договору №5 від 28.07.2017, предметом якого є виконання робіт на об`єкті «Здійснення заходів з днопоглиблення (розчистки) з`єднувального каналу Молочний лиман Азовське море», а саме - не забезпечив своєчасне виконання робіт з днопоглиблення з`єднувального каналу Молочний лиман Азовське море, а також не забезпечив контроль за ходом виконання ТОВ «Техморгідрострой Миколаїв» умов договору №5 від 28.07.2017, що призвело до масової загибелі пеленгасу у кількості 60672 одиниць на суму 91250688 грн. 00 коп. та кефаль-сінгілі у кількості 1272 одиниці на суму 765 744 грн. 00 коп., а всього на загальну суму 92016 432 грн. 00 коп., яка у двісті п`ятдесят і більше разів перевищує неоподатковуваний мінімум доходів громадян, що згідно п.4 примітки до ст.364 КК України є тяжкими наслідками.
Крім того, Рішенням Запорізької обласної ради №53 від 22.12.2016 затверджено «Перелік заходів, спрямованих на охорону та раціональне використання природних ресурсів, які фінансуються за рахунок фондів охорони навколишнього природного середовища місцевих бюджетів у 2017 році», до якого включено здійснення заходів з днопоглиблення (розчистки) з`єднувального каналу Молочний лиман Азовське море.
Для попередження масового знищення тваринного світу, рішенням №37 від 06.04.2017 одинадцятої сесії сьомого скликання Запорізької обласної ради, внесено зміни та доповнення до «Переліку заходів, спрямованих на охорону та раціональне використання природних ресурсів, які фінансуються за рахунок фондів охорони навколишнього природного середовища місцевих бюджетів у 2017 році», затвердженого рішенням обласної ради від 22.12.2016 №53, а саме: для здійснення заходів з днопоглиблення (розчистки) з`єднувального каналу Молочний лиман Азовське море, з обласного бюджету виділено кошти в сумі 1450000 грн. Відповідальним за виконання вказаного заходу призначено Департамент екології та природних ресурсів Запорізької обласної державної адміністрації (далі Департамент).
26.04.2017 директор Департаменту ОСОБА_3 , усвідомлюючи необхідність реалізації природоохоронного заходу, передбаченого рішенням Запорізької обласної ради №53 від 22.12.2016 та рішенням Запорізької обласної ради №37 від 06.04.2017, направленого на збереження охорони навколишнього природного середовища природно-заповідного фонду Приазовського національного природного парку, створеного Указом Президента України №154/2010 від 10.02.2010, діючи як директор Департаменту, уклав з Державним регіональним проектно-вишукувальним інститутом «Запоріждніпроводгосп» (далі ДРПВІ «Запоріждніпроводгосп») в особі директора ОСОБА_9 договір №170032, відповідно до якого ДРПВІ «Запоріждніпроводгосп» зобов`язано виготовити проектно-кошторисну документацію робочого проекту «Здійснення заходів з днопоглиблення (розчистки) з`єднувального каналу Молочний лиман Азовське море».
09.06.2017 філією ДП «Укрдержбудекспертиза» в Запорізькій області затверджено експертний звіт №08-0387/1-17 проектної документації робочого проекту «Здійснення заходів з днопоглиблення (розчистки) з`єднувального каналу Молочний лиман Азовське море».
Відповідно до робочого проекту на «Здійснення заходів з днопоглиблення (розчистки) з`єднувального каналу Молочний лиман Азовське море», який розроблено ДРПВІ «Запоріждніпроводгосп» та затверджено експертним звітом №08-0387/1-17 від 09.06.2017 філією ДП «Укрдержбудекспертиза» в Запорізькій області, визначено:
-розділ 3.2 в умовах мілководності Азовського моря рівень води в ньому швидко реагує на вітрову дію. Ріст та зниження рівня починається практично зразу ж після початку посилення віту, припиняється при його ослабленні. Найбільш значні згінно-нагінні коливання рівня спостерігаються переважно взимку та восени;
-розділ 6.2 з метою посилення охорони природи під час виконання днопоглиблювальних робіт ген підрядною та субпідрядною організацією при розробці проекту виконання робіт необхідно передбачити заходи щодо виконання підводних робіт до або після закінчення нересту. Днопоглиблювальні роботи в каналі виконуються земснарядом, а також за допомогою екскаватора місткістю ковша 1 м3;
-розділом 6.3 потреба в будівельних машинах і механізмах визначена з урахуванням обсягів робіт, прийнятих способах механізації робіт і фактичної продуктивності механізмів і рекомендована: земснаряд потужністю 1200 м2/год., буксири потужністю 96 кВт, водолазні станції на самохідному боті потужністю 110 кВт з компресором, автомобілі бортові вантажопідйомністю 5 т, бульдозери потужністю 79 кВт, крани на автомобільному ходу вантажопідйомністю 16 т, екскаватори одноковшові дизельні н гусеничному ходу з місткістю ковша 1 м3 та здатного до виймання та навантаження піску з ракушкою, дизель-генератор потужністю 100 кВт.
Пунктом 6.2 зазначеного вище робочого проекту затверджені технічні характеристики земснаряду, використання якого є обов`язковим під час виконання природоохоронного заходу, а саме при проведенні днопоглиблювальних (розчистних) робіт на з`єднувальному каналі Молочний лиман - Азовське море.
Крім цього, 06.06.2017 ДРПВІ «Запоріждніпроводгосп» з метою виконання природоохоронних заходів в природно-заповідній зоні Приазовського національного природного парку на підставі робочого проекту на «Здійснення заходів з днопоглиблення (розчистки) з`єднувального каналу Молочний лиман Азовське море», який розроблено ДРПВІ «Запоріждніпроводгосп» та затверджено експертним звітом №08-0387/1-17 від 09.06.2017 філією ДП «Укрдержбудекспертиза» в Запорізькій області, розробило та надало до Департаменту кошторисну документацію (шифр проекту 01039228-17032-КД, якою затверджено регламент проведення заходів на об`єкті «Здійснення заходів з днопоглиблення (розчистки) з`єднувального каналу Молочний лиман Азовське море», якою передбачена розробка ґрунту 2 групи плавучими землесосними електричними снарядами продуктивністю 1200 м3/год, розробка ґрунту у відвал екскаваторами «драглайн» або «зворотна лопата», розробка ґрунту бульдозерами потужністю 96 кВт, а також використання наступних транспортних засобів: автомобілі бортові, крани на гусеничному ходу, екскаватори одноковшові дизельні на гусеничному ходу, бульдозери потужністю 79 кВт, бульдозери потужністю 96 кВт, землесосні плавучі електричні снаряди подачею 1200 м3/год, катери буксирні потужністю 96 кВт, крани плавучі несамоходні вантажопідйомністю 5 т.
17.07.2017 директор Департаменту ОСОБА_3 видав наказ №29 «Про затвердження проектно-кошторисної документації», яким затвердив проектно-кошторисну документацію по об`єкту «Здійснення заходів з днопоглиблення (розчистки) з`єднувального каналу Молочний лиман Азовське море».
12.07.2017 засіданням тендерного комітету Департаменту (протокол №50) вирішено затвердити технічні характеристики предмету закупівлі: «Здійснення заходів з днопоглиблення (розчистки) з`єднувального каналу Молочний лиман Азовське море», а також розмістити технічні характеристики вказаного предмету закупівлі на електронному майданчику https://newtend.com. Вартість предмета закупівлі склала 1358540, 00 грн.
Цього ж дня, секретар тендерного комітету Департаменту на вказаному електронному майданчику розмістив «Оголошення для проведення закупівлі через систему електронних закупівель» з додатками у вигляді «Технічних характеристик предмету закупівлі» (Додаток №1) та «Форм пропозиції» (Додаток №2), а також зазначено, що учасник, який планує прийняти участь у тендерній процедурі, повинен в електронному вигляді в складі своєї пропозиції надати документи, які підтверджують наявність спеціальної техніки, передбаченої п.16 Додатку №1.
Відповідно до п.16 «Технічних характеристик предмету закупівлі», які є додатком №1 до «Оголошення для проведення закупівлі через систему електронних закупівель» встановлено, що для проведення днопоглиблювальних робіт необхідно залучити землесосний снаряд (призначений для здійснення днопоглиблювальних робіт, працюючий траншейним способом) потужністю не менше 1200 м2/год у кількості 1 одиниця, екскаватор здатний до виймання та навантаження піску з ракушкою у кількості 1 одиниця, бульдозер у кількості 1 одиниця, вантажні автомобілі у кількості 2 одиниць.
28.07.2017 між директором Департаменту ОСОБА_3 (Замовник) та директором ТОВ «Техморгідрострой Миколаїв» ОСОБА_10 (Підрядник), усвідомлюючи, що у вересні 2017 року можливий замор водних біологічних ресурсів в Молочному лимані, уклали договір підряду № 5 (далі-Договір), відповідно до якого Підрядник зобов`язується на власний ризик виконати роботи по заходу «Здійснення заходів з днопоглиблення (розчистки) з`єднувального каналу Молочний лиман Азовське море» за адресою: Запорізька область, Якимівський район, (далі - Об`єкт) та здати в експлуатацію Об`єкт у встановлений термін, а Замовник зобов`язується прийняти роботи та оплатити їх виконання.
Відповідно до п.2.1. Договору, Об`єкт повинен бути введений в експлуатацію не пізніше 30 жовтня 2017 року.
Відповідно до п.3.1.1. Договору, Підрядник у рамках договору зобов`язується розпочати виконання робіт по Об`єкту не пізніше 3 календарних днів з моменту надання Замовником проектно-кошторисної документації.
Відповідно до п.3.1.2. Договору, Підрядник зобов`язується виконати власними силами і за власні кошти, зі свого матеріалу, якісно та у встановлений Договором термін передбачені Договором роботи Підрядника та здати Об`єкт в експлуатацію не пізніше 30 жовтня 2017 року.
Відповідно до п.3.1.3. Договору, Підрядник зобов`язаний надати Замовнику документи, що підтверджують якість матеріалів та обладнання, що використовується Підрядником для виконання робіт, передбачених цим Договором. Підрядник надає гарантію відповідності якості матеріалів та обладнання, що використовується ним для виконання робіт, матеріалам та обладнанню, що затверджені проектною документацією.
Відповідно до п.3.1.8. Договору, Підрядник у рамках договору зобов`язується у разі отримання авансу, виконати частину робіт та використати одержаний аванс протягом трьох місяців після його одержання.
Відповідно до п. 3.2.2. Договору, Підрядник має право залучати до виконання робіт за згодою Замовника інших осіб (субпідрядників), залишаючись відповідальним перед Замовником за результати їхньої роботи. У цьому випадку Підрядник виступатиме перед замовником як генеральний підрядник, а перед субпідрядником як замовник.
Відповідно до п.3.3.1. Договору, Замовник у рамках Договору зобов`язується до початку виконання робіт забезпечити Підрядника затвердженою проектно кошторисною документацією та всіма необхідними документами, що дозволяють виконання робіт Підрядника.
Відповідно до п.3.4.1. Договору, Замовник має право у будь-який час здійснювати контроль та нагляд за ходом і якістю робіт, що виконуються Підрядником, дотриманням Підрядником термінів та строків їх виконання, якістю матеріалів та обладнання, що надаються Підрядником.
Відповідно до п.3.4.3. Договору, якщо Підрядник своєчасно не розпочав роботу або виконує її настільки повільно, що закінчення її у строк стає явно неможливим, Замовник має право відмовитися від Договору та вимагати відшкодування збитків. п.3.4.4. Договору - Замовник має право у будь-який час до закінчення роботи відмовитися від цього Договору.
Ціна Договору складає 1303511 грн. 00 коп. (п.4.1. Договору).
Відповідно до п. 4.4 Договору, Замовник протягом п`яти банківських днів з моменту отримання коштів на рахунок, переказує кошти на рахунок Підрядника у розмірі тридцяти відсотків від суми Договору в якості авансу, яка складає 391053 грн. 30 коп.
Відповідно до п.4.5. Договору, Виконавець (Підрядник) протягом трьох місяців з моменту отримання авансу, повинен виконати частину роботи вартістю не менше, ніж розмір попередньої оплати та оформити їх актом виконаних робіт.
Згідно Додатку № 1 до Договору Календарного графіку виконання робіт (весь період будівництва), затвердженого директором ТОВ «Техморгідрострой Миколаїв» ОСОБА_10 , здійснення заходів з днопоглиблення (розчистки) з`єднувального каналу Молочний лиман Азовське море, повинно бути здійснено у ІІІ кварталі 2017 року, до 15 вересня 2017 року.
Відповідно до рішення №37 від 06.04.2017 одинадцятої сесії сьомого скликання Запорізької обласної ради, рішення №53 від 22.12.2016, яким затверджено «Перелік заходів, спрямованих на охорону та раціональне використання природних ресурсів, які фінансуються за рахунок фондів охорони навколишнього природного середовища місцевих бюджетів у 2017 році», а також «Програми штучного розведення (відтворення) водних біоресурсів Запорізької області на 2017-2021 року», встановлено, що з метою підтримання гідрологічного сполучення між двома водними об`єктами загальнодержавного значення: Молочний лиман та Азовське море та, таким чином, збереження шляхів сезонної міграції водних живих біологічних організмів (риби), місцем нересту яких є Молочний лиман, проведення робіт з днопоглиблення (розчистки) з`єднувального каналу Молочний лиман Азовське море повинен виконуватись два рази на рік, а саме навесні та восени до 30 жовтня. Проведення днопоглиблювальних (розчисних) робіт на з`єднувальному каналі Молочний лиман Азовське море протягом саме наведених вище періодів забезпечить такий гідрологічний стан у Молочному лимані та Азовському морі, при якому буде забезпечена своєчасна та безперешкодна сезонна міграція водних живих біологічних організмів (риби).
При цьому,директор Департаменту ОСОБА_3 , неналежно виконуючисвої службовіобов`язки,усвідомлюючи,що внаслідокйого бездіяльностісвоєчасно (до15.09.2017)роботи зрозчистки вказаногоз`єднувального каналупроведені небудуть,оскільки станомна 06.09.2017 вонинавіть нерозпочаті,забезпечив перерахуваннязазначених грошовихкоштів усумі 391053грн -аванс подоговору №5від 28.07.2017,на рахунокТОВ «ТехморгідростройМиколаїв» лише06.09.2017.
Крім того, в порушення п.3.3.1. Договору, не передав та не забезпечив своєчасну передачу підрядній організації - ТОВ «Техморгідрострой Миколаїв» проектну документацію робочого проекту «Здійснення заходів з днопоглиблення (розчистки) з`єднувального каналу Молочний лиман Азовське море», яка дозволяє виконання робіт Підрядником.
Вже після сплину строків по розчистці з`єднувального каналу, тобто після 15.09.2017, директор Департаменту ОСОБА_3 , з метою приховання своїх злочинних дій, 19.09.2017 направив листа ім`я директора ТОВ «Техморгідрострой Миколаїв» ОСОБА_10 про те, що станом на 18.09.2017 роботи по договору №5 від 28.07.2017 не розпочаті, а він, як Підрядник, за отриманням проектно кошторисної документації не з`явився.
Станом на 08.12.2017, фактично роботи з днопоглиблення з`єднувального каналу Молочний лиман Азовське море не виконані, а саме не належним чином та не в передбаченому договором №5 від 28.07.2017 обсязі та строки, як це передбачено проектно-кошторисною документацією та заходам, направленими на збереження природно-заповідного фонду Приазовського національного природного парку.
Директор Департаменту ОСОБА_3 , через неналежне виконання своїх службових обов`язків, не забезпечив належне виконання ТОВ «Техморігдрострой Миколаїв» природоохоронного заходу на території природно-заповідного фонду Приазовського національного природного парку у визначені договором №5 від 280.7.2017 строки, а саме до 15.09.2017 та підтримання належного гідрологічного сполучення до 30.10.2017, а частка виконаних ТОВ «Техморгідрострой Миколаїв» на власний розсуд робіт, не відповідає проектно-кошторисній документації, що є невід`ємним додатком до вказаного договору, та взагалі не відповідало та не мало на меті виконання природоохоронного заходу на території природно-заповідного фонду Приазовського національного природного парку, який би забезпечив належне гідрологічне сполучення між двома водними об`єктами загальнодержавного значення: Молочний лиман Азовське море та таким чином, не виконано заходів, направлених на своєчасну та безперешкодну сезонну міграцію водних живих біологічних організмів (риби).
Крім цього, виконання днопоглиблювальних (розчисних) робіт на з`єднувальному каналі Молочний лиман Азовське море, тобто природоохоронного заходу зі збереження популяції водних живих біологічних організмів (риби) та шляхів їх сезонної міграції, після 30.10.2017 не має природоохоронного значення, у зв`язку з сплином терміну вказаної сезонної міграції.
Незважаючи на це у невстановлений досудовим розслідуванням, але не пізніше другої декади листопада 2017 року, ОСОБА_3 з метою приховування своєї злочинної бездіяльності, що виразилось в халатному та поверхневому ставленні до виконання ним своїх службових обов`язків, усвідомлюючи не виконання підрядною організацією ТОВ «Техморгідрострой Миколаїв» робіт по договору №5 від 28.07.2017, будучи обізнаним про факт не виконання природоохоронного заходу на території Приазовського національного природного парку, направленого на збереження водних біологічних організмів, збереження гідрологічного сполучення між двома водними об`єктами загальнодержавного значення Молочний лиман та Азовське море, діючи умисно, з метою приховування своєї злочинної бездіяльності, усвідомлюючи, що роботи відповідно до календарного графіку робіт та проектно-кошторисної документації до договору №5 від 28.07.2017 підрядною організацією не виконані та не можуть бути виконані, ініціював та погодив змінену проектно-кошторисну документацію на об`єкт «Здійснення заходів з днопоглиблення (розчистки) з`єднувального каналу Молочний лиман Азовське море», однак по незалежним від ОСОБА_3 причинам зазначені зміни не були затверджені.
Після чого 08.12.2017 директор Департаменту ОСОБА_3 , через не виконання своїх службових обов`язків через не сумлінне та поверхневе ставлення до них, усвідомлюючи, що внаслідок невиконання ним своїх службових обов`язків може бути завдано істотної шкоди державним інтересам, легковажно розраховуючи на її відвернення, в порушення Положення про Департамент екології та природних ресурсів Запорізької ОДА, ст.8 Закону України «Про природно-заповідний фонд», посадової інструкції директора Департаменту екології та природних ресурсів Запорізької ОДА, затвердженої Головою Запорізької обласної державної адміністрації 22.12.2016, усвідомлюючи протиправний намір, попередньо вчинивши інші злочини службове підроблення офіційних документів шляхом внесення до них завідомо неправдивих відомостей, усвідомлюючи, що фактично роботи по договору №5 від 28.07.2017 не виконані, а також усвідомлюючи, що в результаті невиконання підрядних будівельних робіт взагалі не виконано природоохоронні заходи на природно-заповідній зоні Приазовського національного природного парку, та в результаті його службової недбалості не виконано захід щодо відновлення гідрологічного сполучення між двома водними об`єктами загальнодержавного значення: Молочний лиман та Азовське море, не виконав дії, направлені на збереження та цільове використання бюджетних коштів, виділених на оплату робіт по договору №5 від 28.07.2017, через несумлінне ставлення до свого обов`язку, організував переказ грошових коштів з розрахункового рахунку Департаменту на банківський рахунок ТОВ «Техморгідрострой Миколаїв» по договору №5 від 28.07.2017, а саме грошові кошти Запорізького обласного бюджету на суму 870619,2 гривень, та, таким чином, по договору №5 від 28.07.2017 на загальну суму 1249941,3 гривень, що у шістсот і більше разів перевищує неоподаткований мінімум доходів громадян, станом на 08.12.2017, тобто є особливо великим розміром.
Крім того, у невстановлений досудовим розслідуванням, але не пізніше другої декади листопада 2017 року, ОСОБА_3 з метою приховування своєї злочинної бездіяльності, що виразилось в халатному та поверхневому ставленні до виконання ним своїх службових обов`язків, усвідомлюючи не виконання підрядною організацією ТОВ «Техморгідрострой Миколаїв» робіт по договору №5 від 28.07.2017, будучи обізнаним про факт не виконання природоохоронного заходу на території Приазовського національного природного парку, направленого на збереження водних біологічних організмів, збереження гідрологічного сполучення між двома водними об`єктами загальнодержавного значення Молочний лиман та Азовське море, діючи умисно, з метою приховування своєї злочинної бездіяльності, усвідомлюючи, що роботи відповідно до календарного графіку робіт та проектно-кошторисної документації до договору №5 від 28.07.2017 підрядною організацією не виконані та не можуть бути виконані, ініціював та погодив змінену проектно-кошторисну документацію на об`єкт «Здійснення заходів з днопоглиблення (розчистки) з`єднувального каналу Молочний лиман Азовське море».
Станом на 08.12.2017, фактично роботи з днопоглиблення з`єднувального каналу Молочний лиман Азовське море не виконані, а саме не належним чином та не в передбаченому договором №5 від 28.07.2017 обсязі, як це передбачено проектно-кошторисною документацією та заходам, направленими на збереження природно-заповідного фонду Приазовського національного природного парку.
У невстановлений досудовим розслідуванням час, але не пізніше першої декади грудня 2017 року, директор «Техморгідрострой Миколаїв» ОСОБА_10 , з корисливих мотивів, діючи умисно, з метою вчинення іншого кримінального правопорушення заволодіння майном шляхом зловживання службовим становищем в особливо великих розмірах, шляхом складання завідомо неправдивих офіційних документів, які видаються ТОВ «Техморгідрострой Миколаїв», як юридичною особою, та внесення до цих офіційних документів завідомо неправдивих відомостей, усвідомлюючи не належне виконання ТОВ «Техморгідрострой Миколаїв» умов договору №5 від 28.07.2017 та не залучення вказаним товариством з обмеженою відповідальністю на підрядній основі екскаватора, який крім техніки субпідрядної організації ВК «ПМК-238 «Мелітопольводбуд», виконував розчисні роботи на з`єднувальному каналі Молочний лиман Азовське море, склав офіційні документи, в які вніс завідомо неправдиві відомості, Акт №2 від 08.12.2017 приймання виконаних будівельних робіт за договором №5 від 28.07.2017, укладеного між Департаментом та ТОВ «Техморгідрострой Миколаїв», а саме у розділ 2 графа 1 /1 (розроблення ґрунту у відвал екскаваторами «драглайн» або «зворотна тяга», розділ 2 графа 2/2 (розробка ґрунту бульдозерами потужністю 96 кВт), розділ 3/3 (на кожні наступні 10 м переміщення грунту, розробленого бульдозером потужністю 96 кВт, а також в підсумкову відомість ресурсів до акту приймання виконаних будівельних робіт №2, в які вніс завідомо недостовірні відомості, у тому числі у розділ 3 зазначеної вище підсумкової відомості, а саме - використання вказаним товариством з обмеженою відповідальністю транспортного засобу «KOMATSU PC 210-C-6K» (шифр ресурсу СН206-251-19ВД), витрати на робітників будівельників, витрати труда робітників, зайнятих керуванням і обслуговуванням машин, витрати труда робітників, заробітна плата яких враховується у складі, розробка ґрунту бульдозерами , та визначив вартість виконаних робіт у сумі 870619,2 гривень.
Оскільки «KOMATSU PC 210-C-6K» виконував роботи на замовлення громадських організацій та ніякого відношення до ТОВ «Техморгідрострой Миколаїв» не мав, а допоміжний транспортний засіб, який повинен розробляти грунт, вилучений екскаватором «KOMATSU PC 210-C-6K» з гирла з`єднувального каналу Молочний лиман-Азовське море, бульдозер ТОВ «Техморгідрострой Миколаїв» до робіт не залучало, у зв`язку із укладенням договору субпідряду на виконання робіт по договору №06/09/17/1 від 06.09.2017 з ВК «ПМК-238 «Мелітопольводбуд».
Між тим, згідно актів виконаних робіт ВК «ПМК-238 «Мелітопольводбуд» субпідрядником проведені лише підготовчі роботи на суму 379 322 грн. 10 коп. , які враховані у Акті №1 від 08.12.2017 приймання виконаних будівельних робіт за договором №5 від 28.07.2017, укладеного між Департаментом та ТОВ «Техморгідрострой Миколаїв».
У цей же проміжок часу, директор ТОВ «Техморгідрострой Миколаїв» ОСОБА_10 підписав ці документи та поставив відтиск печатки вказаного товариства з обмеженою відповідальністю, та таким чином, склав офіційні документи, який видається від імені юридичної особи приватного права, які містить завідомо неправдиві відомості.
Приблизно в першій декаді грудня 2017 року, директор Департаменту ОСОБА_3 , усвідомлюючи факт не виконання ТОВ «Техморгідрострой Миколаїв» умов договору №5 від 28.07.2017, підписав від імені Департаменту, який знаходиться за адресою: Україна, м.Запоріжжя, вул.Незалежної України, буд.72А, офіційні документи, а саме Акт №2 від 08.12.2017 приймання виконаних будівельних робіт за договором №5 від 28.07.2017, укладеного між Департаментом та ТОВ «Техморгідрострой Миколаїв» та підсумкову відомість ресурсів до акту приймання виконаних будівельних робіт №2, в які попередньо ОСОБА_10 вніс завідомо неправдиві відомості, з метою вчинення іншого кримінального правопорушення заволодіння майном шляхом зловживання службовим становищем в особливо великих розмірах.
Таким чином, директор Департаменту ОСОБА_3 , підписавши від імені Департаменту Акт №2 від 08.12.2017 приймання виконаних будівельних робіт за договором №5 від 28.07.2017, укладеного між Департаментом та ТОВ «Техморгідрострой Миколаїв» та підсумкову відомість ресурсів до акту приймання виконаних будівельних робіт №2, в які попередньо ОСОБА_10 вніс завідомо неправдиві відомості та підписавши Акт №1 приймання виконаних будівельних робіт, а в подальшому організувавши проставляння відтиску печатки Департаменту, надав зазначеним документам офіційне значення, тобто склав офіційний документ, який видав до ГУ ДКСУ у Запорізькій області (МФО 813015), за адресою: м. Запоріжжя, проспект Соборний, буд.168, та який є підставою для перерахування з розрахункового рахунку Департаменту на банківський рахунок ТОВ «Техморгідрострой Миколаїв» грошових коштів на суму 870619,2 гривень, та, таким чином, по договору №5 від 28.07.2017 на загальну суму 1249941,3 гривень, роботи по якому вказане товариство з обмеженою відповідальністю не виконало, роботи по якому вказане товариство з обмеженою відповідальністю не виконало.
Дії обвинуваченого ОСОБА_3 кваліфіковані:
-зач.1ст.366ККУкраїни,оскількивінвчинив умиснідії,яківиразилисяу складанні, видачі службовою особою завідомо неправдивих офіційних документів, внесення до офіційних документів завідомо неправдивих відомостей, інше підроблення офіційних документів;
-за ч.2ст.367ККУкраїни,оскількивінвчинив умиснідії,яківиразилисяу службовій недбалості, тобто невиконання або неналежне виконання службовою особою своїх службових обов`язків через несумлінне ставлення до них, що спричинило тяжкі наслідки державним інтересам.
До суду від захисника обвинуваченого - адвоката ОСОБА_7 надійшло клопотання про закриття кримінального провадження у зв`язку з закінченням строків давності.
В судовому засіданні обвинувачений ОСОБА_3 та його захисник ОСОБА_7 клопотання підтримали, просили закрити кримінальне провадження. Обвинувачений свою провину не визнав, однак наполягав на звільненні від кримінальної відповідальності через сплив строків давності, оскільки з моменту вчинення злочинів, які йому інкримінують, минуло більше 5 років.
Прокурор ОСОБА_6 у суді вказав, що строк притягнення особи до відповідальності дійсно сплив, факт невизнання ним своєї провини не є перешкодою для закриття кримінального провадження з цих підстав, тому проти задоволення клопотання обвинуваченого не заперечував.
Заслухавши думку прокурора,обвинуваченого та його захисника, суд дійшов висновку, що клопотання підлягає задоволенню з наступних підстав.
Згідно ч. 4 ст. 286 КПК України, якщо під час здійснення судового провадження щодо провадження, яке надійшло до суду з обвинувальним актом, сторона кримінального провадження звернеться до суду з клопотанням про звільнення від кримінальної відповідальності обвинуваченого, суд має невідкладно розглянути таке клопотання.
У відповідності до ч. 3 ст. 288 КПК України, суд своєю ухвалою закриває кримінальне провадження та звільняє обвинуваченого від кримінальної відповідальності у випадку встановлення підстав, передбачених законом України про кримінальну відповідальність.
Відповідно до ч. 1 ст. 49 КК України особа звільняється від кримінальної відповідальності, якщо з дня вчинення нею кримінального правопорушення і до дня набрання вироком законної сили минули такі строки
1) два роки - у разі вчинення кримінального проступку, за який передбачене покарання менш суворе, ніж обмеження волі;
2) три роки - у разі вчинення кримінального проступку, за який передбачено покарання у виді обмеження волі, чи у разі вчинення нетяжкого злочину, за який передбачено покарання у виді позбавлення волі на строк не більше двох років;
3) п`ять років - у разі вчинення нетяжкого злочину, крім випадку, передбаченого у пункті 2 цієї частини;
4) десять років - у разі вчинення тяжкого злочину;
5) п`ятнадцять років - у разі вчинення особливо тяжкого злочину.
Судом роз`яснено обвинуваченому наслідки звільнення від кримінальної відповідальності на підставі ст. 49 КК України у зв`язку із закінченням строків давності.
Беручи до уваги, що ОСОБА_3 обвинувачується у вчиненні нетяжких злочинів, за вчинення яких передбачено максимальне покарання на строк до п`яти років позбавлення волі з позбавленням права обіймати певні посади чи займатися певною діяльністю на строк до трьох років та зі штрафом від двохсот п`ятдесяти до семисот п`ятдесяти неоподаткованих мінімумів доходів громадян або без такого. З моменту їх вчинення минуло більш як п`ять років.
Крім того суд бере до уваги, те що нових кримінальних правопорушень обвинувачений не вчинив, повідомлення про підозру у зв`язку із вчиненням будь-якого іншого кримінального правопорушення ОСОБА_3 не вручалось, у розшуку обвинувачений не перебував, тому строк давності не переривався, за таких обставин суд доходить висновку про те, що обвинувачений ОСОБА_3 підлягає звільненню від кримінальної відповідальності на підставі ст. 49 КК України, а кримінальне провадження - закриттю у відповідності до п. 1 ч. 2 ст. 284 КПК України.
На підставівикладеного такеруючись ст.ст.284,285,286,288, 369-372, 392, 395 КПК України, суд
УХВАЛИВ:
Кримінальне провадження за обвинуваченням ОСОБА_3 у вчиненні кримінальних правопорушень, передбачених ч.1 ст. 366, ч.2 ст.367 КК України, - закрити у зв`язку зі спливом строків давності притягнення до кримінальної відповідальності.
Звільнити ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_1 ,громадянина України, від кримінальної відповідальності за вчиненнякримінальних правопорушень, передбачених ч.1 ст. 366, ч.2 ст.367 КК України, у зв`язку закінченням строку давності притягнення до відповідальності на підставі ст. 49 КК України.
Речові докази:
- шість ДВД -дисків-зберігати у матеріалах кримінального провадження суду
Судові витрати за проведені експертні дослідження у розмірі 2 474 грн. віднести на рахунок держави.
Ухвала набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги.
Ухвала може бути оскаржена в апеляційному порядку шляхом подачі апеляційної скаргидо Запорізького апеляційного суду через Жовтневий районний суд м. Запоріжжя протягом семи днів з дня оголошення ухвали. У разі подання апеляційної скарги ухвала, якщо її не скасовано, набирає законної сили після ухвалення рішення судом апеляційної інстанції.
Суддя ОСОБА_1
Суд | Жовтневий районний суд м. Запоріжжя |
Дата ухвалення рішення | 14.02.2023 |
Оприлюднено | 15.02.2023 |
Номер документу | 108950983 |
Судочинство | Кримінальне |
Кримінальне
Жовтневий районний суд м. Запоріжжя
Пивоварова Ю. О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні