Рішення
від 14.02.2023 по справі 580/4576/22
ЧЕРКАСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

14 лютого 2023 року справа № 580/4576/22

м. Черкаси

Черкаський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Гайдаш В. А.,

розглянувши у порядку письмового провадження за правилами загального позовного провадження у приміщенні суду адміністративну справу за позовом заступника керівника Черкаської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Черкаській області до товариства з обмеженою відповідальністю «Дельтабудмаш» про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

До Черкаського окружного адміністративного суду надійшов позов заступника керівника Черкаської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Черкаській області (далі - позивача) до товариства з обмеженою відповідальністю «Дельтабудмаш» (далі - відповідач), в якому позивач просить:

- визнати протиправною бездіяльність відповідача в частині не вжиття заходів щодо приведення в належний технічний стан та готовність до укриття населення захисної споруди цивільного захисту - сховища з обліковим номером 88551, що розміщене за адресою: вул.Різдвяна, 302, м. Черкаси;

- зобов`язати відповідача вжити заходів щодо приведення в належний технічний стан та готовність до укриття населення захисної споруди цивільного захисту - сховища з обліковим номером 88551, що розміщене за адресою: вул. Різдвяна, 302, м. Черкаси, у відповідності до Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 09.07.2018 №579 «Про затвердження вимог з питань використання та обліку фонду захисних споруд цивільного захисту».

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що на території міста Черкаси по вул.Різдвяна, 302, розміщено захисну споруду цивільного захисту - сховища з обліковим номером 88551, балансоутримувачем якої є товариство з обмеженою відповідальністю «Дельтабудмаш». Вищезазначене сховище в умовах військової агресії російської федерації проти України є обмежено готовим до використання за призначенням, через що не здатне забезпечити захист цивільного населення та у разі використання за призначенням може створювати загрозу для життя та здоров`я людей. Вказано, що відповідачем не вживаються заходи, спрямовані на приведення захисної споруди цивільного захисту - сховища з обліковим номером 88551, у стан, придатний для його використання за цільовим призначенням для укриття людей.

Ухвалою Черкаського окружного адміністративного суду від 04.10.2022 прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження в адміністративній справі, вирішено здійснити розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи.

24.10.2022 до суду від представника відповідача надійшов відзив на позовну заяву, в якому відповідач просить суд відмовити у задоволенні позову у повному обсязі, зазначивши при цьому, що захисна споруда цивільного захисту - сховище з обліковим номером 88551 не перебуває на балансі ТОВ «Дельтабудмаш», згідно відомостей з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, у власності відповідача вищезазначене сховище не перебуває, у господарській діяльності не використовується, що виключає обов`язок ТОВ «Дельтабудмаш» вживати заходи щодо приведення його в належний технічний стан та готовність до укриття населення захисної. Також вказано, що починаючи з серпня 1999 захисна споруда цивільного захисту - сховище з обліковим номером 88551 повністю втратило свої захисні властивості, відновлення конструкцій сховища та систем життєзабезпечення не можливе і економічно не доцільне, а сама споруда підлягає списанню та зняттю з обліку. Крім того, відповідачем наголошено, що лише один аварійний вихід перебуває на території ТОВ «Дельтабудмаш», а решта сховища №88511 та головний вхід розташовані на території іншого підприємства, з яким позивач спільно орендують у Черкаської міської ради земельну ділянку.

Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Черкаській області надало до суду письмові пояснення на позов, згідно яких вважає, що позов є обґрунтованим та таким, що підлягає до повного задоволення.

Ухвалою суду від 21.11.2022 постановлено здійснювати подальший розгляд справи №580/4576/22 за правилами загального позовного провадження. Продовжено строк підготовчого провадження у справі на 30 днів.

Представник позивача у попередніх судових засіданнях позовні вимоги підтримав у повному обсязі з підстав, зазначених вище.

Представник Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Черкаській області у попередніх судових засіданнях просила позов задовольнити у повному обсязі.

Представник відповідача у попередніх судових засіданнях заперечив щодо задоволення позовних вимог у повному обсязі з підстав, зазначених вище.

Усною ухвалою суду від 30.01.2023, яка занесена секретарем судового засідання до протоколу судового засідання, постановлено здійснювати подальший розгляд справи у порядку письмового провадження.

Дослідивши наявні матеріали, всебічно та повно з`ясувавши всі обставини справи, об`єктивно оцінивши докази, що мають юридичне значення для вирішення спору по суті, суд зазначає наступне.

Із наявних у матеріалах справи доказів судом встановлено, що 16.08.2022 комісією у складі директора ТОВ «Дельтабудмаш», провідного спеціаліста ВЗНС по Черкаській області МГ Черкаського РУ ГУ ДСНС України в Черкаській області та інженера з охорони праці проведено перевірку стану готовності сховища з обліковим номером 88551, за результатами якого складено акт про те, що стан сховища оцінений як обмежено готовий. Встановлено відсутність фільтрів, вентиляторів, герметичних клапанів та іншого у системі вентиляції, повністю відсутня система водопостачання, каналізація, теплопостачання, електропостачання, телефонний зв`язок, відсутні засоби пожежогасіння, прилади для вимірювання вологості приміщення, радіоактивного забруднення, робочі інструменти тощо.

Оскільки вищезазначене сховище в умовах військової агресії російської федерації проти України є обмежено готовим до використання за призначенням, через що не здатне забезпечити захист цивільного населення та у разі використання за призначенням може створювати загрозу для життя та здоров`я людей, позивач прокурор до суду із цим позовом за захистом інтересів держави.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам суд зазначає, що частиною першою статті 20 Кодексу цивільного захисту України визначено, що до завдань та обов`язків суб`єктів господарювання у сфері цивільного захисту, серед інших, належить організація виконання вимог законодавства щодо створення, використання, утримання та реконструкції фонду захисних споруд цивільного захисту; планування та організація роботи з дообладнання або спорудження в особливий період підвальних та інших заглиблених приміщень для укриття населення; організація обліку фонду захисних споруд; здійснення контролю за утриманням та станом їх готовності; проведення їх технічної інвентаризації, тощо.

Відповідно до ч. 4 ст. 32 Кодексу цивільного захисту України для вирішення питань щодо укриття населення в захисних спорудах цивільного захисту центральні органи виконавчої влади, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, місцеві державні адміністрації, органи місцевого самоврядування та суб`єкти господарювання завчасно створюють фонд таких споруд.

Згідно ч. 5 ст. 32 Кодексу цивільного захисту України порядок створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку визначається Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до п. 4 Порядку створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку затвердженого постановою КМУ віл 10.03.2017 №138 (далі - Порядок №138), фонд захисних споруд створюється міністерствами, іншими центральними органами виконавчої влади, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, обласними, районними, Київською та Севастопольською міськими держадміністраціями, органами місцевого самоврядування, суб`єктами господарювання відповідно до Кодексу цивільного захисту України.

Відповідно до ч. 8 ст. 32 Кодексу цивільного захисту України утримання захисних споруд цивільного захисту у готовності до використання за призначенням здійснюється їх власниками, користувачами, юридичними особами, на балансі яких вони перебувають (у тому числі споруд, що не увійшли до їх статутних капіталів у процесі приватизації (корпоратизації), за рахунок власних коштів.

Відповідно до п. 10 Порядку №138 балансоутримувач забезпечує утримання захисних споруд та інших споруд, що повинні використовуватися для укриття населення, а також підтримання їх у стані, необхідному для приведення у готовність до використання за призначенням відповідно до вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд.

Згідно положень п. 12 Порядку №138 здійснення контролю за готовністю захисних споруд цивільного захисту до використання за призначенням забезпечує ДСНС разом з відповідними органами та підрозділами цивільного захисту, місцевими держадміністраціями.

Відповідно до пункту 1 Розділу ІІ «Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту», затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 09.07.2018 №579, споруди фонду захисних споруд мають утримуватися та експлуатуватися у стані, що дозволяє привести їх у готовність до використання за призначенням у визначені законодавством терміни.

Балансоутримувач відповідно до норм цих Вимог забезпечує утримання, контроль за станом, проведення перевірок, технічного обслуговування, поточних та капітальних ремонтів конструктивних елементів, спеціального обладнання, інженерних мереж та систем життєзабезпечення захисних споруд під час усього періоду використання сховищ у режимі ПРУ (пункт 6 Розділу VIII Вимог №579).

Відповідно до підпункту 1 пункту 2 розділу VI Вимог №579 для забезпечення готовності захисних споруд до використання за призначенням їх балансоутримувачі здійснюють оцінку стану їх готовності, організовують періодичні огляди стану захисних споруд, перевірку працездатності їх основного обладнання, планують і проводять технічне обслуговування обладнання та систем життєзабезпечення захисних споруд. Оцінка стану готовності захисних споруд (далі - оцінка стану готовності) - здійснюється щороку з метою виявлення недоліків у стані утримання та експлуатації захисних споруд, передбачення заходів щодо приведення захисної споруди в готовність до використання за призначенням. Крім того, оцінка стану готовності здійснюється в таких випадках: у разі проведення технічної інвентаризації захисної споруди як об`єкта нерухомого майна; у разі підготовки пропозицій щодо подальшого використання захисної споруди; після пожеж, аварій, катастроф та інших надзвичайних ситуацій, що могли негативно вплинути на технічний стан захисної споруди; у разі здійснення ДСНС заходів державного нагляду (контролю) за станом готовності захисних споруд відповідно до Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності». За результатами оцінки стану готовності складається акт оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту за формою згідно з додатком 11 до цих Вимог. Результати оцінки стану готовності, отримані під час нагляду, ураховуються під час складення документів (актів, приписів) за його результатами (підпункт 4 пункту 2 Розділу VI Вимог). За результатами оцінки стану готовності захисну споруду може бути визнано як готову, обмежено готову або неготову до використання за призначенням. Захисна споруда вважається обмежено готовою або неготовою, якщо вона має хоча б один із недоліків, зазначених в основних недоліках в утриманні захисних споруд, що погіршують стан їх готовності, наведених у додатку 13 до цих Вимог.

У разі відсутності таких недоліків захисна споруда вважається готовою до використання за призначенням (підпункт 8 пункту 2 Розділу VI Вимог №579).

Таким чином, утримання захисних споруд цивільного захисту у готовності до використання за призначенням покладається на суб`єктів господарювання, саме на балансі яких вони перебувають, за рахунок власних коштів, що передбачено пунктом 8 статті 32 Кодексу та пунктом 9 Порядку №138.

Прокурор під час розгляду справи посилався на те, що балансоутримувачем захисної споруди цивільного захисту - сховища з обліковим номером 88551 є саме ТОВ «Дельтабудмаш», оскільки колишнім його власником було ВАТ «Мехбуд», яке перетворене у командитне товариство «ТОВ «Дельтабудмаш» і Компанія». Оскільки 06.06.2013 ТОВ «Дельтабудмаш», як повним учасником КТ «ТОВ «Дельтабудмаш» і Компанія» прийнято рішення про ліквідацію останнього, тому все майно КТ «ТОВ «Дельтабудмаш» і Компанія» передано актом приймання-передачі майна до відповідача ТОВ «Дельтабудмаш», у тому числі і захисна споруда цивільного захисту - сховище, після чого 15.01.2014 припинено юридичну особу КТ «ТОВ «Дельтабудмаш» і Компанія».

Із вищезазначеними доводами позивача про те, що саме ТОВ «Дельтабудмаш» балансоутримувачем захисної споруди цивільного захисту - сховища з обліковим номером 88551 суд не погоджується, з огляду на наступне.

Так, захисна споруда цивільного захисту - сховище з обліковим номером 88551, яке розташоване за адресою: м. Черкаси, вул. Різдвяна, 302, відповідно до технічного паспорту введено в експлуатацію у 1986 році та перебувало на балансі ВАТ «Мехбуд» (код ЄДРПОУ 01271066).

Рішенням загальних зборів акціонерів ВАТ «Мехбуд» (протокол від 21.04.2011 №1) створено командитне товариство «ТОВ «Дельтабудмаш» і Компанія» шляхом перетворення ВАТ «Мехбуд».

Згідно копії укладеного меморандуму, затвердженого рішенням КТ «ТОВ «Дельтабудмаш» і Компанія» від 02.10.2012 №4, КТ «ТОВ «Дельтабудмаш» і Компанія» є правонаступником всього майна, прав та обов`язків ВАТ «Мехбуд», у тому числі захисної споруди цивільного захисту - сховища з обліковим номером 88551.

05.07.2013 Черкаським міським відділом управління ДСНС України у Черкаській області було видано паспорт сховища № НОМЕР_1 , розташованого за адресою: м. Черкаси, вул. Різдвяна, 302, що належить КТ «ТОВ «Дельтабудмаш» і Компанія».

Згідно ату приймання-передачі майна КТ «ТОВ «Дельтабудмаш» і Компанія» повному учаснику - ТОВ «Дельтабудмаш», відповідач прийняв від КТ «ТОВ «Дельтабудмаш» і Компанія» наступне майно за адресою: м. Черкаси, вул. Різдвяна, 302:

- виробничу будівлю;

- виробничий корпус;

- адміністративно-побутовий корпус;

- цех діагностики;

- акумуляторну;

- будівлю диспетчерської;

- перехід;

- маслороздаточну;

- бойлерну;

- склад;

- склад;

- КТП з навісом і оглядовою ямою;

- дизельну електростанцію;

- насосну;

- трансформаторну;

- вбиральню;

- огорожу;

- замощення;

- склад кисню і газу;

- кранову естакаду;

- заглублений склад.

15.01.2014 до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань внесено запис №10261110007011477 про припинення юридичної особи КТ «ТОВ «Дельтабудмаш» і Компанія».

Відповідно до статті 182 Цивільного кодексу України право власності та інші речові права на нерухомі речі, до яких належать земельні ділянки, а також об`єкти, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких є неможливим без їх знецінення та зміни їх призначен-ня (частина 1 статті 181 ЦК України), обтяження цих прав, їх виникнення, перехід і припи-нення підлягають державній реєстрації.

Згідно частини 4 статті 334 Цивільного кодексу України права на нерухоме майно, які підлягають державній реєстрації, виникають з моменту такої реєстрації.

Так, згідно інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, станом на 14.09.2022, у власності ТОВ «Дельтабудмаш» перебуває наступні нежитлові будівлі за адресою: м. Черкаси, вул. Різдвяна, 302:

- виробнича будівля А-ІІ, АІ-І, АІІ-І, АІІІ-І;

- виробничий корпус, Б-І, б, бІ;

- цех діагностики З-ІІ, ЗІ-І, ЗІІ-ІІ, ЗІІІ-ІІ;

- акумуляторна, К-І;

- будівля диспетчерської з прибудовою, П-ІІ, п;

- виробнича будівля з прибудовою, Г-ІІ, г;

- бойлерна, Л-І;

- склад, М-І;

- склад, Н-І;

- КТП, О-І;

- дизельна електростанція, Ж;

- вбиральня, С;

- огорожа, №1-2;

- замощення, І;

- кранова естакада, ІІІ;

- виробничий корпус, В-ІІ.

Отже, у власності або користуванні ТОВ «Дельтабудмаш» не обліковується будь-яка захисна споруда цивільного захисту - сховище за адресою: м. Черкаси, вул. Різдвяна, 302.

Крім того, згідно оборотно-сальдових відомостей по рахунках 10 та 103, на балансі ТОВ «Дельтабудмаш» також не перебуває будь-яка захисна споруда цивільного захисту - сховище за адресою: м. Черкаси, вул. Різдвяна, 302.

Таким чином, матеріалами справи не підтверджено факт того, що саме ТОВ «Дельтабудмаш» є балансоутримувачем сховища №88551, розташованого за адресою: м.Черкаси, вул. Різдвяна, 302, а факт приймання-передачі майна від КТ «ТОВ «Дельтабудмаш» і Компанія» до ТОВ «Дельтабудмаш» за адресою: м. Черкаси, вул. Різдвяна, 302, зокрема, заглубленого складу, не є беззаперечним доказом взяття ТОВ «Дельтабудмаш» на баланс захисної споруди цивільного захисту - сховище за адресою: м. Черкаси, вул. Різдвяна, 302.

Крім того, допитані в судовому засіданні свідки - ОСОБА_1 та ОСОБА_2 зазначили, що лише один аварійний вихід перебуває на території земельної ділянки, яку орендує ТОВ «Дельтабудмаш», а решта сховища №88511 та головний вхід розташовані на території земельної ділянки, яку орендує інше підприємство (ТОВ «Техно-Инвест»), з яким позивач спільно орендують земельну ділянку за адресою: м. Черкаси, вул.Різдвяна, 302, згідно договору оренди від 30.12.2015, укладеного із Черкаською міською радою. Свідки вказали, що працівники іншого ТОВ «Техно-Инвест» здійснили прокладання світла до сховища №88511 та через вхід, який мітиться на території ТОВ «Техно-Инвест», працівники останнього під час оголошення повітряної тривоги у м. Черкаси прямують до вищезазначеного укриття.

Допитаний в судовому засіданні свідок ОСОБА_3 пояснив, що він працює на посаді провідного спеціаліста ВЗНС по Черкаській області МГ Черкаського РУ ГУ ДСНС України в Черкаській області, тому у листопаді 2021 року та у серпні 2022 року здійснював виїзд до сховища з обліковим номером 88551 за адресою: м. Черкаси, вул. Різдвяна, 302, та у присутності директора ТОВ «Дельтабудмаш», на території якого знаходиться один із аварійних виходів зі сховища, здійснював огляд стану готовності цього сховища, за резулттатами якого складені відповідні акти.

Посилання позивача на те, що саме директором ТОВ «Дельтабудмаш», як балансоутримувачем сховища з обліковим номером 88551 разом з іншими особами складено акт про те, що стан сховища оцінений як обмежено готове не приймається судом до уваги, як факт перебування на балансі ТОВ «Дельтабудмаш» сховища з обліковим номером 88551, оскілки такі обставини спростовуються вищенаведеними обставинами, а згідно наданих в судовому засіданні директором ТОВ «Дельтабудмаш» пояснень судом встановлено, що останній здійснив лише підпис зазначеного акту, оскільки працівник ГУ ДСНС України в Черкаській області зазначив, що складання цього акту є щорічним, а відомості в ньому дублюються з року в рік.

Також суд звертає увагу, що в акті про списання захисної споруди №88551, затвердженого 02.09.1999 президентом Української будівельної корпорації Ю.К. Пелихом, зазначено: « 5.Фізичний стан конструкцій захисної споруди і причини, що призвели до виходу її з ладу. Згідно рішення Черкаського міськвиконкому від 24.03.1986 №491, частина території ВАТ «Мехбуд», на якій знаходиться сховище, була відчужена і передана дирекції по будівництву заводу великопанельногодомобудування-2. Будівництво ВПД-2 розпочалось у 1987 році. По проекту над сховищем розмістили майданчик для складання та зберігання готових залізобетонних виробів та змонтували естакаду мостового крана вантажопідйомністю 25 тон, через що була значно знижена несуча здатність перекриття та порушена гудроізоляція. При цьому був знесений павільйон над входом у сховище і зруйнований аварійний вихід, захисні і залізобетонні колодязі інженерних комунікацій разом з обладнанням (каналізаційна насосна станція). Сховище постійно підтоплюється дощовими та талими водами. У сховищі зрізані замки та зірвані вхідні двері, розграбовано і знищено системи водопостачання, каналізації, опалення, освітлення, фільтровентиляції. Фактично від сховища залишився залізобетонний каркас. У 1997 році Фонд державного майна України продав об`єкт незавершеного будівництва завод ВПД-2 приватній комерційній фірмі. Новий власник збудував бетонну огорожу і встановив охорону, внаслідок чого доступ до сховища припинено. 6. Висновки комісії: комісія вважає, що захисна споруда №88511 повністю втратила свої захисні властивості. Відновити конструкції сховища і системи життєзабезпечення неможливо і економічно недоцільно. Захисну споруду необхідно списати і зняти з обліку.».

Крім того, відповідно до актів комплексної перевірки стану і використання захисної споруди №88551 від 15.09.2003 та від 03.2005, захисна споруда оцінюється як не готова до використання за призначенням, відновлення економічно недоцільне, тому пропонувалось підготувати пакет документів на списання захисної споруди.

За таких обставин, Черкаський окружний адміністративний суд, за правилами, встановленими ст. 90 Кодексу адміністративного судочинства України, перевіривши наявні у справі докази, вважає заявлені позовні вимоги не обґрунтованими та такими, що не підлягають до задоволення.

Відповідно до ч. 1 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Частиною 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Підстави для розподілу судових витрат відсутні.

Керуючись ст. 2, 5, 6, 14, 77, 134, 241-246, 255, 263, 295, 370 КАС України суд, -

ВИРІШИВ:

У задоволені позову відмовити повністю.

Копію рішення направити учасникам справи.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, яка може бути подана безпосередньо до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Суддя Віталіна ГАЙДАШ

СудЧеркаський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення14.02.2023
Оприлюднено16.02.2023
Номер документу108965752
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо цивільного захисту

Судовий реєстр по справі —580/4576/22

Ухвала від 11.07.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Смокович М.І.

Постанова від 24.05.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Чаку Євген Васильович

Постанова від 24.05.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Чаку Євген Васильович

Ухвала від 13.04.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Чаку Євген Васильович

Ухвала від 06.04.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Чаку Євген Васильович

Ухвала від 06.04.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Чаку Євген Васильович

Ухвала від 27.03.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Чаку Євген Васильович

Рішення від 14.02.2023

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Віталіна ГАЙДАШ

Ухвала від 23.12.2022

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Віталіна ГАЙДАШ

Ухвала від 05.12.2022

Адміністративне

Черкаський окружний адміністративний суд

Віталіна ГАЙДАШ

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні