Рішення
від 31.01.2023 по справі 380/6818/22
ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

31 січня 2023 року м. Львів

справа № 380/6818/22

провадження № П/380/6863/22

Львівський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Клименко О.М., за участю секретаря судового засідання Давид О.Ю., та сторін і інших осіб, які беруть участь у справі:

позивача: представники Могінська Т.А., Шумелда Р.Р.

відповідача: представник Марушечко М.Б.

треті особи не з`явилися

розглянувши у відкритому судовому засіданні у загальному позовному провадженні адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «ТВО Гідравліка» до Давидівської сільської ради Львівського району Львівської області, за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача: ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , Товариства з обмеженою відповідальністю «ЛЮНА» про визнання протиправним та скасування рішення,-

ВСТАНОВИВ:

Позивач Товариство з обмеженою відповідальністю «ТВО Гідравліка» звернулося до Львівського окружного адміністративного суду із позовом до Давидівської сільської ради Львівського району Львівської області (Відповідач), за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача: ОСОБА_1 (Третя особа 1), ОСОБА_2 (Третя особа 2), Товариства з обмеженою відповідальністю «ЛЮНА» (Третя особа 3), в якому просить:

- постановити рішення, яким визнати протиправним та скасувати рішення Давидівської сільської ради від 17.12.2019 № 4157 - 51/2019 «Про затвердження детального плану території в межах вулиці Зелена в с.Пасіки-Зубрицькі», в частині затвердження детального плану території - п. 1.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що земельна ділянка кадастровий № 4623685100:01:003:0332 перебуває в користуванні позивача. Рішенням Пасіки-Зубрицької сільської ради від 19.02.2014 «Про затвердження детального плану територій» затверджено детальний план території земельної ділянки щодо зміни цільового призначення земельної ділянки для будівництва об`єктів придорожнього сервісу. Згідно витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно земельна ділянка кадастровий № 4623685100:01:003:0332, цільове призначення для будівництва об`єктів туристичної інфраструктури, закладів харчування, для будівництва об`єктів придорожнього сервісу. Відповідно до Додатку до витягу, по опису меж земельна ділянка в межах від Б до В (північно-східна сторона) та від Г до А (південно-західна сторона) межує із землями загального користування. У 2017 році на замовлення ТОВ «ТВО Гідравліка» ТОВ «Паліф» виготовлено містобудівний розрахунок техніко-економічні показники (ТЕП) об`єкта будівництва придорожнього сервісу. Даним ТЕП передбачалося влаштування під`їзних шляхів до ділянки забудови на землях загального користування з обидвох сторін об`єкта будівництва: в межах від Б до В (північно-східна сторона) та від Г до А (південно-західна сторона). На підставі ТЕП, Давидівською сільською радою 04.08.2017 за № 73/03 - 2017 видано містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки кадастровий № 4623685100:01:003:0332 в с. Пасіки-Зубрицькі.

В подальшому Давидівська сільська рада прийняла рішення від 17.12.2019 № 4157 - 51/2019 «Про затвердження детального плану території в межах вулиці Зелена в с.Пасіки-Зубрицькі», п. 1 якого затвердила детальний план територій. Затверджений детальний план території (ДПТ) став підставою для розробки документації із землеустрою та формування нових земельних ділянок для містобудівних потреб на землях загального користування. Як наслідок, ліквідовано заїзд до земельної ділянки, що перебуває в користуванні позивача, адже сформовано, а згодом і відчужено земельну ділянку кадастровий № 4623685100:01:003:0506, що межує із земельною ділянкою позивача по межі від Б до В (північно-східна сторона).

Позивач стверджує, що зі змісту ДПТ вбачається, що такий охоплює земельні ділянки, що вже були надані у власність та користування, а також землі загального користування, і змінює основні рішення генерального плану. В той же час позивач про розробку детального плану Давидівською сільською радою не повідомлений, своєї згоди на зміну існуючого детального плану не надавав. Громадські слухання щодо розроблення детального плану не проводились, повідомлення в ЗМІ - відсутнє.

Позивач зазначає, що зміни до детального плану вносяться виключно на підставі внесення змін до генерального плану. В той же час, вимоги ч. 10 ст. 19 та ч. ч. 1-5 ст. 21 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» та п. 6.1 ДБН та п. 7.3 ДБН Б.1.1.-14:2012 відповідачем не дотримано.

Також позивач покликається на порушення відповідачем вимог земельного законодавства в частині зміни цільового призначення земельної ділянки, оскільки генеральним планом земельна ділянка, передана у власність, віднесена до земель загального користування, а зміни до містобудівної документації у встановленому законом порядку, стосовно зазначеної земельної території, не вносились.

Позивач зазначає, що унаслідок неправомірних дій та рішень відповідача не може реалізувати своїх прав, регламентованих законом та набутих на підставі дозвільних документів, оскільки відповідач створив перешкоди у заїзді/виїзді ТОВ «ТВО Гідравліка» та великогабаритного транспорту до ділянки, що призначена для СТО великогабаритних ТЗ, що порушує законні права та інтереси позивача, а саме використання земельної ділянки за її цільовим та функціональним призначенням.

Оспорюване рішення, серед іншого, порушує також права позивача на доступ до інформації про розробку ДПТ, участь в громадських слуханнях під час його розгляду, а також на подання пропозицій щодо розроблюваного ДПТ. ДПТ розроблено без врахування вимог щодо використання земель загального користування, в т.ч. заїзду; а також без врахування проектних рішень щодо запланованого будівництва позивача; без внесення змін до існуючого генерального плану; без врахування прав суміжних землекористувачів щодо визначення таких способів використання земельних ділянок відповідно до їх цільового призначення, при яких власникам, землекористувачам сусідніх земельних ділянок завдається найменше незручностей. Також позивач стверджує, що в матеріалах детального плану територій, серед іншого, містяться підписи від імені представників позивача, в той же час, такі особи жодної документації не підписували, що підтверджується нотаріально засвідченими заявами.

Окрім цього, зважаючи на те, що відповідач, як уже зазначалось вище не дотримався вимог щодо інформування населення та користувачів і власників земель, щодо якого розробляється містобудівна документація, - позивач не мав можливості своєчасно дізнатися про порушення своїх прав та охоронюваних законом інтересів.

Саме тому просить визнати протиправним та скасувати рішення Давидівської сільської ради від 17.12.2019 р. № 4157 - 51/2019 «Про затвердження детального плану території в межах вулиці Зелена в с. Пасіки-Зубрицькі», в частині затвердження детального плану території - п. 1.

У відповіді на відзив від 23.05.2022 представники позивача додатково зазначили, що відповідачем порушено вимоги щодо проведення громадських слухань, порядку та способу повідомлення, змісту повідомлень, що визначені Порядком проведення громадських слухань, затверджених Постановою Кабінету Міністрів України №555 від 25.05.2011.

У поданих письмових поясненнях від 09.06.2022, від 23.08.2022, від 29.11.2022 представники позивача зауважили, що подані представником відповідача оголошення та Протокол громадських слухань не спростовує доводів позовної заяви, а лише підтверджує деякі з них. Так, зі змісту протоколу вбачається, що процес ознайомлення з проектом ДПТ відбувався безпосередньо під час проведення громадських слухань; а сам протокол не відповідає вимогам Порядку проведення громадських слухань щодо врахування громадських інтересів під час розроблення проектів містобудівної документації на місцевому рівні. У Протоколі відсутні будь-які дані, що дали б змогу встановити обставини щодо дотримання, встановленої Законом, процедури підготовки та проведення.

Ознайомившись із публікаціями на офіційному сайті відповідача: https://davydivska- gromada.gov.ua/more_news/?p=17, з`ясовано, що будь-яка інша інформація щодо детального плану територій, затвердженого оскаржуваним рішенням, на офіційному сайті відповідача відсутня.

Аналіз ст. 19 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» виключає можливість класифікувати рішення ради про затвердження ДПТ як акт індивідуальної дії, а висновки Верховного Суду, у справах, на котрі покликається відповідач, є протилежними до викладених у поясненнях, або ж справ, які не є подібними.

Представники позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримали повністю, просили позов задоволити.

Відповідачем подано 19.05.2022 відзив на позовну заяву, в якому зазначено, що позивач належним чином не обґрунтував в чому саме полягає порушення його права, адже перешкод у користуванні ділянкою, якою позивач користується (кадастровий № 4623685100:01:003:0332), незважаючи на прийняття оскаржуваного рішення, не існує. Відповідач стверджує, що індивідуальні акти можуть бути оскаржені лише особами, безпосередні права, свободи чи охоронювані законом інтереси яких такими актами порушені.

В частині доводів позивача про не проведення громадських слухань відповідач вказує, що фактично позивач був повідомлений про розробку детального плану Давидівською сільської радою. Староста Пасіки - Зубрицького старостинського округу Бубенчик Ігор Євгенійович повідомляв позивача про проведення громадських слухань. 18 листопада 2019 року було проведено громадські слухання щодо розроблення детального плану, відповідне повідомлення в ЗМІ було належним опубліковано.

Також відповідач зазначає, що позивач лише вказує на невідповідність детального плану території, затвердженого оскаржуваним рішенням, але не обґрунтовує, чому такі розбіжності слід вважати такими, що суперечать генеральному плану, а не такими, що його деталізують. Відповідач підсумовує, що позивач не обґрунтував та не довів належними доказами, що детальний план території (графічні або текстові матеріали) в межах вулиці Зелена у селі Пасіки - Зубрицькі був прийнятий без проведення громадських слухань, не узгоджується із Генеральним планом села, та яким саме чином завдає шкоди позивачу.

Відповідач уважає, що Давидівська сільська рада діяла правомірно та в межах своїх повноважень.

У поданих 15.08.2022 письмових поясненнях представник відповідача додатково зазначив, що відповідачем у суворій відповідності дотримано вимоги ч. 3 ст. 21 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» та п. 3, п. 4 «Порядку проведення громадських слухань щодо врахування громадських інтересів під час розроблення проектів містобудівної документації на місцевому рівні», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25.05.2011 року № 555.

Стверджує, що відповідачем здійснено оприлюднення у двотижневий строк прийнятого рішення щодо розроблення проекту містобудівної документації шляхом опублікування такого рішення у засобах масової інформації, що поширюються на відповідній території, а також на офіційному веб-сайті Давидівської сільської ради.

Також відповідачем здійснено оприлюднення розробленого проекту містобудівної документації, у місячний строк з дня його подання розробником до виконавчого органу сільської ради шляхом розміщення матеріалів у визначеному місці, а саме в холі Давидівської сільської ради.

Також матеріали детального плану території та повідомлення про початок процедури розгляду та врахування пропозицій громадськості у проекті містобудівної документації було розміщено відповідачем на офіційному веб-сайті Давидівської сільської ради, а повідомлення розміщено відповідачем у газеті «Львівська пошта» (Випуск за 16 жовтня 2019 року №81 (2196) містить повну інформацію про проведення громадського обговорення щодо розроблення детального плану території для уточнення планувальної структури та функціонального призначення в межах вулиці Зелена в селі Пасіки Зубрицькі Пустомитівського району Львівської області.

Стверджує, що відповідачем здійснено оприлюднення у двотижневий строк прийнятого рішення щодо розроблення проекту містобудівної документації шляхом опублікування такого рішення у засобах масової інформації, що поширюються на відповідній території, а також на офіційному веб-сайті Давидівської сільської ради, в холі Давидівської сільської ради.

Відповідач зазначає, що у виданих Давидівською сільською радою містобудівних умовах та обмеженнях ТОВ «ТВО Гідравліка» чітко вказано: «Забезпечення умов транспортно - пішохідного зв`язку - під`їзд до ділянки з вул. Проектована 15, відповідно до вимог ДБН 360-92** «Містобудування. Планування і забудова міських і сільських поселень» (зі змінами і доповненнями). З наведеного слідує, що ще у 2017 році позивач знав і міг знати, що до земельної ділянки, якою він користується існує лише один під`їзд.

Відповідач підсумовує, що діючий на момент прийняття оскаржуваного рішення Генеральний план с. Пасіки - Зубрицькі є основою для розроблення плану зонування території населеного пункту та деталізується й уточнюється у детальних планах території.

Таким чином, матеріалами справи підтверджується, що чинним на час прийняття оскаржуваного рішення Генеральним планом с. Пасіки - Зубрицькі не передбачено додаткових заїздів на земельну ділянку, одним із користувачів, якої є позивач, відсутні відповідні розрахунки, планування відповідної інфраструктури та комунікацій. Тому проект містобудівної документації не може уточнювати положення генерального плану, які відсутні у такому генеральному плані. ДПТ, що затверджений спірним рішенням відповідача фактично не змінює, а уточнює положення генерального плану с. Пасіки - Зубрицькі та с. Горішній. Також покликається на правові позиції, що містяться у Постановах Верховного Суду.

Із урахуванням наведеного, позовні вимоги ТОВ «ТВО Гідравліка» відповідач уважає необґрунтованими та такими, що не підлягають задоволенню. Представник відповідача підтримав наведену позицію, просив відмовити у задоволенні позову.

Треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача: ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , Товариство з обмеженою відповідальністю «ЛЮНА» у поданих до суду 18.07.2022 заявах зазначили, що особисто приймали участь у проведенні громадських слухань щодо обговорення детального плану території в межах АДРЕСА_1 . У задоволенні позовних вимог ТОВ «ТВО Гідравліка» до Давидівської сільської ради просять відмовити повністю.

Згідно з п. 3 ч. 3 ст. 246 КАС України суд зазначає, що ухвалою судді від 02 травня 2022 року відкрито провадження в адміністративній справі за правилами загального позовного провадження і призначено підготовче судове засідання. У задоволенні клопотання позивача про визнання причин пропуску строку звернення із позовом до суду поважними та його поновлення відмовлено. Зобов`язано відповідача опублікувати оголошення про відкриття загального позовного провадження у справі № 380/6818/22 відповідно до положень ч. 5 ст. 264 КАС України.

В підготовчому судовому засіданні, ухвалою суду, що занесена у протокол судового засідання від 24.05.2022 задоволено клопотання представника відповідача і замінено відповідача Давидівську сільську раду об`єднаної територіальної громади Пустомитівського району Львівської області на правонаступника Давидівську сільську раду Львівського району Львівської області.

Ухвалою суду від 07 червня 2022 року у задоволенні клопотання представника відповідача від 23.05.2022 про закриття провадження у справі відмовлено.

В підготовчому судовому засіданні ухвалою суду, що занесена в протокол судового засідання 05.07.2022, продовжено строк підготовчого судового засідання відповідно до вимог ч. 4 ст. 173 КАС України.

В підготовчому судовому засіданні ухвалою суду, що занесена в протокол судового засідання 19.07.2022 залучено в якості третіх осіб без самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача: ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , Товариство з обмеженою відповідальністю «ЛЮНА».

Ухвалою суду, яка занесена в протокол судового засідання від 28.07.2022, було закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті.

В судовому засіданні під час розгляд справи по суді ухвалою суду, що занесена в протокол судового засідання 13.09.2022 задоволено заяву представника відповідача від 26.08.2022 про виклик свідка ОСОБА_3 .

Суд заслухав пояснення представників позивача, представника відповідача та третіх осіб, дослідив долучені до матеріалів справи письмові докази та показання свідка ОСОБА_3 , оцінив їх в сукупності і встановив наступні фактичні обставини справи та відповідні їм правовідносини.

Рішенням «Про розроблення детального плану території в межах вул. Зелена в с. Пасіки-Зубрицькі» № 3131-40/2019 від 05 квітня 2019 року Давидівська сільська рада об`єднаної територіальної громади вирішила надати виконавчому комітету Давидівської сільської ради об`єднаної територіальної громади дозвіл на розроблення детального плану території в межах вулиці Зелена в с. Пасіки-Зубрицькі Пустомитівського району Львівської області, у відповідності до «Внесення змін до генерального плану села Пасіки-Зубрицькі та села Горішній Давидівської сільської ради Пустомитівського району Львівської області».

Детальний план території для уточнення планувальної структури та функціонального призначення в межах вулиці Зелена в с. Пасіки-Зубрицькі Пустомитівського району Львівської області розроблено ПП «Інститут містобудування та архітектури» на замовлення Виконавчого комітету Давидівської сільської ради.

16.10.2019 у газеті «Львівська пошта» (Випуск за 16 жовтня 2019 року № 81 (2196) опубліковано оголошення такого змісту: «Давидівська сільська рада запрошує громадян та представників установ, організацій та підприємств для проведення громадських слухань:

1. ДПТ для уточнення планувальної структури та функціонального призначення в межах вулиці Зелена у селі Пасіки-Зубрицькі Пустомитівського району Львівської області.

Основні техніко-економічні показники:

Площа в межах ДПТ 25 837,6 кв. м;

площа забудови 2 657,2 кв. м;

площа замощення 13 714,4 кв. м;

площа озеленення 9 466,0 кв. м.

Замовник: Давидівська сільська рада. Розробник: ПП «ІМТА». Підстава розроблення: рішення Давидівської сільської ради №3131-40/2019 від 05.04.2019 р.

Ознайомлення з ДПТ відбуватиметься за адресою: с. Давидів, вул. Галицька, 5 протягом 30 днів з моменту виходу цього оголошення. Відповідальна особа: ОСОБА_4 .

Подання пропозицій щодо проекту слід оформляти відповідно до порядку, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25 травня 2011 року №555 протягом 30 днів з моменту виходу цього оголошення. Пропозиції, подані після встановленого терміну, не розглядаються.

Громадське обговорення відбудеться 18 листопада 2019 року в приміщенні Давидівської сільської ради о 14.00. За докладною інформацією звертатися за телефоном: (032) 303-31-49».

Громадські слухання щодо затвердження проекту детального плану території в межах вулиці Зелена у селі Пасіки-Зубрицькі проведені 18.11.2019 о 14.00 та відповідно до протоколу громадських слухань на них були присутні: депутати Давидівської сільської ради та жителі територіальної громади. За результатами громадських слухань було вирішено подати проект Детального плану території на затвердження сесії Давидівської сільської ради.

Пунктом 1 Рішення від 17 грудня 2019 року № 4157-51/2019 «Про затвердження детального плану території в межах вулиці Зелена в селі Пасіки-Зубрицькі» Давидівська сільська рада об`єднаної територіальної громади вирішила затвердити детальний план території для уточнення планувальної структури та функціонального призначення в межах вулиці Зелена в селі Пасіки-Зубрицькі Пустомитівського району Львівської області, розроблений ПП «Інститут містобудування та архітектури».

Не погоджуючись із прийнятим рішенням та вважаючи його протиправним, позивач звернувся до суду з даним позовом до суду.

Надаючи правову оцінку відносинам, що виникли між сторонами, суд застосував наступні норми права.

Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Тобто, суб`єкт владних повноважень зобов`язаний діяти лише на виконання закону, за умов і обставин, визначених ним, вчиняти дії, не виходячи за межі прав та обов`язків, дотримуватися встановленої законом процедури, обирати лише встановлені законодавством України способи правомірної поведінки під час реалізації своїх владних повноважень.

За приписами частини 1 статті 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Згідно з частиною 2 цієї ж статті у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Спірні правовідносини регулюються Законом України від 17.02.2011 № 3038-VI «Про регулювання містобудівної діяльності» (тут і надалі в редакції на момент виникнення спірних правовідносин) (далі - Закон № 3038-VI), який встановлює правові та організаційні основи містобудівної діяльності і спрямований на забезпечення сталого розвитку територій з урахуванням державних, громадських та приватних інтересів.

Статтею 7 цього Закону визначено, що управління у сфері містобудівної діяльності здійснюється шляхом:

1) планування територій на державному, регіональному та місцевому рівнях;

2) моніторингу стану розроблення та реалізації містобудівної документації на всіх рівнях;

3) визначення державних інтересів для їх врахування під час розроблення містобудівної документації;

4) проведення ліцензування і професійної атестації;

5) розроблення і затвердження будівельних норм, державних стандартів і правил, запровадження одночасної дії міжнародних кодів та стандартів;

6) контролю за дотриманням законодавства у сфері містобудівної діяльності, вимог будівельних норм, державних стандартів і правил, положень містобудівної документації всіх рівнів, вихідних даних для проектування об`єктів містобудування, проектної документації.

Планування територій здійснюється на державному, регіональному та місцевому рівнях відповідними органами виконавчої влади, Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим та органами місцевого самоврядування. Планування та забудова земельних ділянок здійснюється їх власниками чи користувачами в установленому законодавством порядку. Рішення з питань планування та забудови територій приймаються сільськими, селищними, міськими радами та їх виконавчими органами, районними, обласними радами, Київською та Севастопольською міськими державними адміністраціями в межах визначених законом повноважень з урахуванням вимог містобудівної документації (стаття 8 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності»).

Відповідно до статті 17 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» генеральний план населеного пункту є основним видом містобудівної документації на місцевому рівні, призначеної для обґрунтування довгострокової стратегії планування та забудови території населеного пункту.

На підставі затвердженого генерального плану населеного пункту розробляється план земельно-господарського устрою, який після його затвердження стає невід`ємною частиною генерального плану.

Згідно із положеннями статті 19 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» детальний план у межах населеного пункту уточнює положення генерального плану населеного пункту та визначає планувальну організацію і розвиток частини території.

Детальний план розробляється з метою визначення планувальної організації і функціонального призначення, просторової композиції і параметрів забудови та ландшафтної організації кварталу, мікрорайону, іншої частини території населеного пункту, призначених для комплексної забудови чи реконструкції.

На підставі та з урахуванням положень затвердженого детального плану території може розроблятися проект землеустрою щодо впорядкування цієї території для містобудівних потреб, який після його затвердження стає невід`ємною частиною детального плану території.

Детальний план території складається із графічних і текстових матеріалів.

Склад, зміст, порядок розроблення та затвердження детального плану території визначаються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері містобудування.

Відповідно до частини восьмої статті 19 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» детальний план території у межах населеного пункту розглядається і затверджується виконавчим органом сільської, селищної, міської ради протягом 30 днів з дня його подання, а за відсутності затвердженого в установленому цим Законом порядку плану зонування території - відповідною сільською, селищною, міською радою.

Системний аналіз наведених правових норм дає підстави дійти до висновку про те, що детальний план території є видом містобудівної документації, положення якого мають узгоджуватися з генеральним планом населеного пункту, деталізувати положення останнього та не суперечити йому.

Аналогічна правова позиція висловлена Верховним Судом, зокрема, у постановах від 21.06.2018 у справі № 826/4504/17, від 14.08.2018 у справі № 815/3880/14, від 05.03.2019 у справі № 360/2334/17, від 15.04.2020 у справі № 702/1384/16-а.

Механізм розроблення або внесення змін до містобудівної документації з планування території на державному рівні в частині схем планування окремих частин території України та містобудівної документації з планування території на регіональному і місцевому рівнях визначається «Порядком розроблення містобудівної документації», затвердженим наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 16.11.2011 № 290 (далі - Порядок № 290).

Пунктом 4.1 Порядку № 290 визначено, що рішення про розроблення генерального плану, плану зонування території, детального плану території, яка розташована в межах населеного пункту, а також внесення змін до цієї містобудівної документації приймає відповідна сільська, селищна, міська рада.

Відповідно до пункту 4.3 Порядку № 290 замовником розроблення містобудівної документації з планування території на місцевому рівні або внесення змін до неї є, при розробленні, зокрема, детального плану території, яка розташована в межах населеного пункту, - виконавчий орган сільської, селищної, міської ради, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації.

Згідно з приписами пункту 4.8 Порядку № 290 детальний план території розробляється для територій житлових районів, мікрорайонів, кварталів нової забудови, комплексної реконструкції кварталів, мікрорайонів застарілого житлового фонду, територій виробничої, рекреаційної та іншої забудови. Послідовність розроблення та площі територій, для яких розробляються детальні плани, визначає відповідний уповноважений орган містобудування та архітектури відповідно до генерального плану населеного пункту.

Зі змісту наведених правових норм можна дійти висновку, що органом, уповноваженим на надання дозволу на розроблення детального плану території міста є відповідна міська рада, а замовником розроблення детального плану території є виконавчий орган такої ради.

Цей висновок узгоджується з правовою позицією, викладеною, зокрема, у постановах Верховного Суду від 01.10.2019 у справі № 810/4017/17, від 26.05.2020 у справі № 750/11932/16-а.

Щодо наявності права у позивача на звернення до суду з цим позовом, яке заперечує відповідач, вказуючи, що спірним рішенням не порушуються його права і охоронювані законом інтереси, суд зазначає таке.

Аналіз положень статті 19 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» дає можливість стверджувати, що детальний план у межах населеного пункту містить правові приписи нормативного характеру, які розраховані на широке коло осіб та застосовуються неодноразово. Це, зокрема, сукупність обов`язкових вимог до розвитку, планування, забудови та іншого використання певної території населеного пункту. Затверджуючи своїм рішенням детальний план у межах населеного пункту, місцева рада визначає стратегію планування та забудови території населеного пункту, тобто здійснює нормативне регулювання відповідних відносин.

Визначальною умовою, що може слугувати критерієм загальності чи персоніфікованості суб`єктів впливу є їхнє коло, адже кількість як величина має відносний характер, може змінюватись і не є сталим показником регулятивного впливу юридичних актів. Під час визначення кола суб`єктів, правовий статус яких регламентує правовий акт, необхідно зважати лише на ті із них (фізична чи юридична особа, орган, організація, спільність людей тощо), для яких правовим актом установлюються права та обов`язки безпосередньо, щодо яких праворегуляторний вплив є прямим (а не усіх суб`єктів, для яких він може мати юридичне значення).

Рішення місцевої ради щодо затвердження детального плану у межах населеного пункту та внесення змін у детальний план стосується неперсоніфікованих осіб: органів державної влади та місцевого самоврядування, забудовників, якими можуть виступати як фізичні, так і юридичні особи. Здатність правового акта поширювати свою чинність хоч і на певне коло, однак неперсоніфікованих осіб є ознакою нормативності.

Зважаючи на викладене, оскаржуване рішення Давидівської сільської ради об`єднаної територіальної громади Пустомитівського району Львівської області від 17 грудня 2019 року № 4157-51/2019 «Про затвердження детального плану території в межах вулиці Зелена в селі Пасіки-Зубрицькі» є нормативно-правовим актом.

З огляду на наведене суд відхиляє доводи відповідача, що спірне рішення є індивідуальним актом і може бути оскаржено лише особами, безпосередні права, свободи чи охоронювані законом інтереси яких такими актами порушені.

Судом встановлено, що земельна ділянка кадастровий № 4623685100:01:003:0332 перебуває в користуванні позивача. Рішенням Пасіки-Зубрицької сільської ради від 19.02.2014 «Про затвердження детального плану територій» (а.с. 61 т.1) затверджено детальний план території земельної ділянки щодо зміни цільового призначення земельної ділянки для будівництва об`єктів придорожнього сервісу.

Згідно витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, земельна ділянка кадастровий № 4623685100:01:003:0332, цільове призначення для будівництва об`єктів туристичної інфраструктури, закладів харчування, для будівництва об`єктів придорожнього сервісу. Відповідно до Додатку до витягу по опису меж земельна ділянка в межах від Б до В (північно-східна сторона) та від Г до А (південно-західна сторона) межує із землями загального користування.

У 2017 році на замовлення ТОВ «ТВО Гідравліка» ТОВ «Паліф» виготовлено містобудівний розрахунок техніко-економічні показники (ТЕП) об`єкта будівництва придорожнього сервісу. Даним ТЕП передбачалося влаштування під`їзних шляхів до ділянки забудови на землях загального користування з обидвох сторін об`єкта будівництва: в межах від Б до В (північно-східна сторона) та від Г до А (південно-західна сторона). Давидівською сільською радою 04.08.2017 за № 73/03 - 2017 видано містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки кадастровий № 4623685100:01:003:0332 в с. Пасіки-Зубрицькі.

Позивачем замовлено, ФОП ОСОБА_5 виготовлено Проект будівництва об`єкта придорожнього сервісу, який згідно розрахунку класу наслідків відноситься до СС 1 - незначні наслідки. Даний проект отримав позитивний експертний висновок ДП «Західний експертно-технічний центр Держпраці», що підтверджується експертним звітом № 691.4736.17/5476 від 13.10.2017.

В подальшому, позивачем подано повідомлення про початок виконання будівельних робіт щодо об`єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів з незначними наслідками (СС 1), яке зареєстровано Державною архітектурно-будівельною інспекцією у Львівській області за реєстраційним № ЛВ061182402196. Відповідно до витягу з Реєстру містобудівної діяльності замовником будівництва є ТОВ «ТВО Гідравліка».

В обґрунтування порушених прав та законних інтересів позивач зазначає, що унаслідок неправомірних дій та рішень відповідача не може реалізувати своїх прав, регламентованих законом та набутих на підставі дозвільних документів, оскільки відповідач створив перешкоди у заїзді/виїзді ТОВ «ТВО Гідравліка» та великогабаритного транспорту до ділянки, яка призначена для СТО великогабаритних ТЗ, що у свою чергу унеможливлює використання земельної ділянки № 4623685100:01:003:0332 за її цільовим та функціональним призначенням.

Суд погоджується із такими твердженнями позивача з огляду на таке.

Відповідно до частин першої, другої статті 55 Конституції України права і свободи людини і громадянина захищаються судом. Кожному гарантується право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб.

Цим положенням Основного Закону України кореспондує частина перша статті 5 КАС України, якою передбачено право кожної особи в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист.

Завданням адміністративного судочинства, у розумінні частин 1 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Водночас, за змістом Рішення Конституційного Суду України від 01.12.2004 за №18-рп/2004, поняття «порушене право», за захистом якого особа може звертатися до суду і яке вживається у низці законів України, має той самий зміст, що й поняття «охоронюваний законом інтерес».

У цьому ж Рішенні зазначено, що «поняття «охоронюваний законом інтерес» означає правовий феномен, який: а) виходить за межі змісту суб`єктивного права; б) є самостійним об`єктом судового захисту та інших засобів правової охорони; в) має на меті задоволення усвідомлених індивідуальних і колективних потреб; г) не може суперечити Конституції і законам України, суспільним інтересам, загальновизнаним принципам права; д) означає прагнення (не юридичну можливість) до користування в межах правового регулювання конкретним матеріальним та/або нематеріальним благом; є) розглядається як простий легітимний дозвіл, тобто такий, що не заборонений законом. Охоронюваний законом інтерес регулює ту сферу відносин, заглиблення в яку для суб`єктивного права законодавець вважає неможливим або недоцільним.

Отже, гарантоване статтею 55 Конституції України й конкретизоване у законах України право на судовий захист передбачає можливість звернення до суду за захистом порушеного права, але вимагає, щоб порушення, про яке стверджує позивач, було обґрунтованим. Таке порушення прав має бути реальним, стосуватися індивідуально виражених прав або інтересів особи, яка стверджує про їх порушення.

Територіальні громади мають власні типи соціальної поведінки, стосовно яких територія є умовою, що забезпечує стійку взаємодію соціальних суб`єктів, які формують територіальні соціальні мережі. При цьому, територія соціально-економічної активності одночасно є фактором зв`язку та умовою діяльності. Це стає можливим тоді, коли для господарюючого суб`єкта, яким є територіальна громада, мотивом економічної діяльності стає не лише максимальний прибуток, а й територіальний інтерес у будь-якій його формі.

Територія з її природними особливостями та природними ресурсами, якими вона володіє, а також соціально-економічною інфраструктурою, що функціонує на ній, є матеріальною основою життя територіальної громади.

Як слідує зі змісту детального плану території, який затверджений спірним рішенням, такий охоплює землі загального користування, які межують із земельною ділянкою кадастровий № 4623685100:01:003:0332 в межах від Б до В (північно-східна сторона) та від Г до А (південно-західна сторона). А дозвільні документи для використання даної земельної ділянки розроблено позивачем саме із урахуванням земель загального користування, які межують із земельною ділянкою кадастровий № 4623685100:01:003:0332.

Тому суд критично оцінює доводи відповідача на те, що у виданих Давидівською сільською радою містобудівних умовах та обмеженнях ТОВ «ТВО Гідравліка» вказано: «Забезпечення умов транспортно - пішохідного зв`язку - під`їзд до ділянки з вул. Проектована 15, відповідно до вимог ДБН 360-92** «Містобудування. Планування і забудова міських і сільських поселень» (зі змінами і доповненнями), а тому жодних прав позивача не порушено.

Позивач, як користувач відповідної земельної ділянки, що розташована на території, стосовно якої прийнято оскаржуване рішення, звернувся за судовим захистом, аргументуючи це тим, що орган місцевого самоврядування допустив порушення при прийнятті рішення що стосується питань, пов`язаних із плануванням забудови та розвитку території, без врахування вимог щодо використання земель загального користування, в т.ч. заїзду, а також без врахування проектних рішень щодо запланованого будівництва позивача, без врахування прав суміжних землекористувачів щодо визначення таких способів використання земельних ділянок відповідно до їх цільового призначення, при яких власникам, землекористувачам сусідніх земельних ділянок завдається найменше незручностей.

За наведених обставин у позивача наявне право на звернення до суду з цим позовом, оскільки заявлені вимоги стосуються не тільки безпосередньо його права, як суб`єкта господарювання щодо використання і розпорядження земельною ділянкою, яка знаходиться у с. Пасіки-Зубрицькі, а і невизначеного кола осіб, що входять до територіальної громади. А розроблення, погодження чи затвердження детального плану території з порушенням вимог законодавства, будівельних норм та стандартів безпосередньо впливає на право, зокрема, позивача, як користувача земельної ділянки, щодо якої розробляється детальний план території.

Щодо доводів позивача про порушення процедури проведення громадських слухань щодо обговорення проекту детального плану території суд зазначає таке.

Згідно зі статтею 21 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» громадському обговоренню підлягають розроблені в установленому порядку проекти містобудівної документації на місцевому рівні: генеральні плани населених пунктів, плани зонування територій, детальні плани територій. Затвердження на місцевому рівні містобудівної документації, без проведення громадського обговорення проектів такої документації забороняється.

Замовники містобудівної документації зобов`язані забезпечити:

1) оприлюднення прийнятих рішень щодо розроблення містобудівної документації на місцевому рівні з прогнозованими правовими, економічними наслідками та наслідками для довкілля, у тому числі для здоров`я населення;

2) оприлюднення проектів містобудівної документації на місцевому рівні, пояснювальної записки, розділу «Охорона навколишнього природного середовища» або звіту про стратегічну екологічну оцінку на своїх офіційних веб-сайтах, а також вільний доступ до такої інформації громадськості;

3) реєстрацію, розгляд та врахування пропозицій громадськості до проектів містобудівної документації на місцевому рівні;

4) проведення громадських слухань щодо проектів містобудівної документації на місцевому рівні;

5) узгодження спірних питань між громадськістю і замовниками містобудівної документації на місцевому рівні через погоджувальну комісію;

6) оприлюднення результатів розгляду пропозицій громадськості до проектів містобудівної документації на місцевому рівні.

Оприлюднення прийнятих рішень щодо розроблення містобудівної документації на місцевому рівні, проектів містобудівної документації на місцевому рівні є підставою для подання пропозицій громадськості замовнику містобудівної документації.

Пропозиції громадськості подаються у строк, визначений для проведення процедури громадського обговорення, який не може становити менш як 30 днів з дня оприлюднення проекту містобудівної документації на місцевому рівні.

Пропозиції, подані після встановленого строку, не розглядаються.

Громадські слухання щодо проектів містобудівної документації на місцевому рівні проводяться у строк, визначений для проведення процедури громадського обговорення, але не раніше 10 днів з дня оприлюднення проекту містобудівної документації на місцевому рівні.

Порядок проведення громадських слухань проектів містобудівної документації на місцевому рівні визначає Кабінет Міністрів України.

Порядок проведення громадських слухань щодо врахування громадських інтересів під час розроблення проектів містобудівної документації на місцевому рівні затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25 травня 2011 року №555 (далі Порядок №555 в редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин) визначає механізм проведення громадських слухань щодо врахування громадських інтересів під час розроблення проектів містобудівної документації на місцевому рівні: генеральних планів населених пунктів, планів зонування та детальних планів територій (далі містобудівна документація).

Пунктами 2, 3 Порядку № 555 передбачено, що проведення громадських слухань щодо врахування громадських інтересів у проектах містобудівної документації здійснюється під час розроблення відповідних проектів містобудівної документації.

Сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи відповідно до частини третьої статті 21 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» забезпечують:

оприлюднення прийнятих рішень щодо розроблення проектів містобудівної документації з прогнозованими правовими, економічними та екологічними наслідками;

оприлюднення розроблених проектів містобудівної документації і доступ громадськості до зазначеної інформації;

реєстрацію, розгляд та узагальнення пропозицій громадськості до проектів містобудівної документації;

узгодження спірних питань між громадськістю і замовниками проектів містобудівної документації через погоджувальну комісію (у разі її утворення);

оприлюднення результатів розгляду пропозицій громадськості до проектів містобудівної документації.

Відповідно до пункту 4 Порядку № 555 виконавчі органи сільських, селищних, міських рад оприлюднюють у двотижневий строк прийняті органами місцевого самоврядування рішення щодо розроблення проектів містобудівної документації шляхом опублікування таких рішень у засобах масової інформації, що поширюються на відповідній території, а також розміщення на офіційному веб-сайті відповідного органу місцевого самоврядування.

Оприлюднення розроблених в установленому законодавством порядку проектів містобудівної документації здійснюється не пізніш як у місячний строк з дня їх подання розробником до виконавчого органу сільської, селищної, міської ради шляхом розміщення матеріалів (планшетів, макетів) у визначеному органом місцевого самоврядування місці та інформування громадян через розповсюдження брошур і повідомлень, засоби масової інформації, що поширюються на відповідній території, а також розміщення інформації на офіційному веб-сайті відповідного органу місцевого самоврядування.

Пунктом 5 Порядку № 555 передбачено, що повідомлення про початок процедури розгляду та врахування пропозицій громадськості у проекті містобудівної документації має містити:

1) інформацію про мету, склад та зміст містобудівної документації, викладену у скороченій та доступній для широкої громадськості формі;

2) основні техніко-економічні показники, зокрема графічні матеріали, що відображають зміст містобудівної документації;

3) відомості про замовника та розробника проектів містобудівної документації та підстави для їх розроблення;

4) інформацію про місце і строки ознайомлення з проектом містобудівної документації;

5) інформацію про посадову особу органу місцевого самоврядування, відповідальну за організацію розгляду пропозицій;

6) відомості про строк подання і строк завершення розгляду пропозицій;

7) інформацію стосовно запланованих інформаційних заходів (презентація, прилюдне експонування, телевізійні програми, публічні конференції тощо).

Осіб, які забезпечують роботу з розгляду пропозицій громадськості, призначає орган місцевого самоврядування. Зазначені особи є відповідальними за автентичність проектів містобудівної документації.

Зі змісту наведених правових норм слідує, що громадські слухання щодо проектів містобудівної документації на місцевому рівні відбуваються шляхом оприлюднення таких проектів, надання особам, які мають право на подання пропозицій до проектів містобудівної документації на місцевому рівні, строку для подання таких пропозицій, а також шляхом безпосереднього подання пропозицій громадськістю до відповідного органу місцевого самоврядування; утворення погоджувальної комісії у разі необхідності та, відповідно, оприлюднення результатів розгляду пропозицій громадськості до проектів містобудівної документації.

Даний висновок узгоджується з позицією Верховного Суду, висловленою зокрема, у постановах від 21 червня 2018 року у справі № 826/4504/17, від 10 липня 2018 року у справі № 369/7675/14-а, від 14 серпня 2018 року у справі № 695/725/15-а, від 19 вересня 2018 року у справі № 463/1230/16-а, від 18 жовтня 2018 року у справі № 527/43/17, від 19 червня 2019 року у справі № 815/1884/18, від 13 березня 2020 року у справі № 320/6466/18, від 15 квітня 2020 року у справі № 702/1384/16-а та від 3 листопада 2020 року у справі № 826/11632/16.

Отже, чинне законодавство передбачає цілу низку заходів, які мають на меті широку участь громадськості у прийнятті рішень з питань що стосуються розробки містобудівної документації, забезпечення участі громадськості вже на ранньому етапі процедури прийняття таких рішень, коли є всі можливості для розгляду різних варіантів і коли участь громадськості може бути найефективнішою.

Як встановлено судом, Рішенням «Про розроблення детального плану території в межах вул. Зелена в с. Пасіки-Зубрицькі» №3131-40/2019 від 05 квітня 2019 року Давидівська сільська рада об`єднаної територіальної громади вирішила надати виконавчому комітету Давидівської сільської ради об`єднаної територіальної громади дозвіл на розроблення детального плану території в межах вулиці Зелена в с. Пасіки-Зубрицькі Пустомитівського району Львівської області, у відповідності до «Внесення змін до генерального плану села Пасіки-Зубрицькі та села Горішній Давидівської сільської ради Пустомитівського району Львівської області».

Жодних доказів оприлюднення прийнятого рішення щодо розроблення містобудівної документації на місцевому рівні з прогнозованими правовими, економічними наслідками та наслідками для довкілля, у тому числі для здоров`я населення, як це імперативно встановлено п. 1 ч. 3 ст. 21 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» матеріали справи не містять.

Також матеріалами справи підтверджено, що 16.10.2019 у газеті «Львівська пошта» (Випуск за 16 жовтня 2019 року № 81 (2196) опубліковано оголошення такого змісту: «Давидівська сільська рада запрошує громадян та представників установ, організацій та підприємств для проведення громадських слухань:

1. ДПТ для уточнення планувальної структури та функціонального призначення в межах вулиці Зелена у селі Пасіки-Зубрицькі Пустомитівського району Львівської області.

Основні техніко-економічні показники:

Площа в межах ДПТ 25 837,6 кв. м;

площа забудови 2 657,2 кв. м;

площа замощення 13 714,4 кв. м;

площа озеленення 9 466,0 кв. м.

Замовник: Давидівська сільська рада. Розробник: ПП «ІМТА». Підстава розроблення: рішення Давидівської сільської ради №3131-40/2019 від 05.04.2019 р.

Ознайомлення з ДПТ відбуватиметься за адресою: с. Давидів, вул. Галицька, 5 протягом 30 днів з моменту виходу цього оголошення. Відповідальна особа: ОСОБА_4 .

Подання пропозицій щодо проекту слід оформляти відповідно до порядку, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25 травня 2011 року №555 протягом 30 днів з моменту виходу цього оголошення. Пропозиції, подані після встановленого терміну, не розглядаються.

Громадське обговорення відбудеться 18 листопада 2019 року в приміщенні Давидівської сільської ради о 14.00. За докладною інформацією звертатися за телефоном: (032) 303-31-49».

Суд детально проаналізував дане оголошення та дійшов висновку, що зміст вказаного оголошення не відповідає вимогам передбаченим пунктом 5 Порядку №555, зокрема, у оголошенні не вказані інформацію про склад та зміст містобудівної документації, викладену у скороченій та доступній для широкої громадськості формі; графічні матеріали, що відображають зміст містобудівної документації; інформацію стосовно запланованих інформаційних заходів (презентація, прилюдне експонування, телевізійні програми, публічні конференції тощо).

Крім того суд звертає увагу, що відповідач жодних реальних заходів по оприлюдненню розробленого проекту детального плану с. Пасіки-Зубрицькі в межах вулиці Зеленої (крім одного оголошення у пресі про початок громадського обговорення проекту детального плану) не здійснював.

Відповідач не надав жодних доказів того, що здійснювалось розміщення матеріалів (планшетів, макетів) детального плану Пасіки-Зубрицькі в межах вулиці Зеленої та інформування громадян через розповсюдження брошур і повідомлень, що поширюються на відповідній території, в тому числі і в холі Давидівської сільської ради, а також докази розміщення відповідної інформації на офіційному веб-сайті с. Пасіки-Зубрицькі.

Відповідно до скрін копій оголошень за період жовтень-грудень 2019 на офіційному сайті відповідача: https://davydivska- gromada.gov.ua/more_news/?p=17, з`ясовано, що будь-яка інформація щодо детального плану територій, затвердженого оскаржуваним рішенням, на офіційному сайті відповідача відсутня.

Доводи відповідача щодо повідомлення позивача про повідомлення позивача про проведення громадських слухань старостою Пасіки - Зубрицького старостинського округу суд відхиляє, оскільки такі твердження не узгоджуються із вимогами Порядку № 555.

Враховуючи вищевказане, відповідач під час підготовки та проведення громадських слухань (процедури розгляду та врахування пропозицій громадськості) щодо детального плану для уточнення планувальної структури та функціонального призначення в межах вулиці Зелена у селі Пасіки-Зубрицькі, здійснюючи дії щодо організаційно-технічного забезпечення проведення громадських слухань, не забезпечив доступного розповсюдження важливої інформації щодо розробки відповідної містобудівної документації.

Внаслідок такої бездіяльності зацікавлені особи, в т.ч. позивач, були позбавлені можливості завчасно підготувати та подати свої пропозиції щодо розробки детального плану вул. Зелена у с. Пасіки-Зубрицькі, а відсутність відповідної інформації, призвела до суттєвого обмеження доступу громадськості до участі у прийнятті рішень з питань містобудівної діяльності.

Також суд враховує, що громадські слухання відповідно до пункту 1 Порядку № 555 проводяться з метою врахування громадської думки та громадських інтересів під час розроблення проектів містобудівної документації на місцевому рівні.

З огляду на мету громадських слухань, останні мають бути проведені якісно, послідовно та з дотриманням усіх вимог законодавства.

Громадські слухання щодо затвердження проекту детального плану території в межах вулиці Зелена у селі Пасіки-Зубрицькі проведені 18.11.2019 о 14.00. Відповідно до змісту протоколу громадських слухань під час громадського обговорення щодо врахування громадських інтересів під час розроблення детального плану території не надходило пропозицій та зауважень. За результатами громадських слухань було вирішено подати проект Детального плану території на затвердження сесії Давидівської сільської ради.

Водночас зі змісту протоколу слідує, що процес ознайомлення з проектом детального плану території відбувався безпосередньо під час проведення громадських слухань, а сам протокол не відповідає вимогам п. 8 Порядку проведення громадських слухань щодо врахування громадських інтересів під час розроблення проектів містобудівної документації на місцевому рівні.

Відповідно до пункту 8 Порядку № 555 громадські слухання проводяться під головуванням уповноваженого представника замовника містобудівної документації, який, серед іншого забезпечує аудіо- та/або відеофіксацію перебігу громадських слухань. Перебіг громадських слухань та подані пропозиції (зауваження) оформляються протоколом, який підписується головуючим. Файл аудіо- та/або відеофіксації перебігу громадських слухань додається до протоколу.

Проте відповідачем не надано жодних доказів щодо забезпечення аудіо- та/або відофіксації перебігу громадських слухань, які відбулися 18.11.2019.

З урахуванням вищезазначеного суд уважає, що не оприлюднення у встановленому порядку проекту детального плану с. Пасіки-Зубрицькі в межах вулиці Зеленої та відсутність доказів забезпечення аудіо- та/або відофіксації перебігу громадських слухань не відповідає вимогам, визначеним частиною другою статті 2 КАС України, а саме засадам добросовісності та розсудливості.

Зокрема, принцип добросовісності - це загальноправовий принцип, який передбачає необхідність сумлінної та чесної поведінки суб`єктів при виконанні своїх юридичних обов`язків і здійсненні своїх суб`єктивних прав. Добросовісність при реалізації прав і повноважень включає в себе неприпустимість зловживання правом, яка, виходячи із конституційних положень, означає, що здійснення прав та свобод людини не повинно порушувати права та свободи інших осіб. Зловживання правом - це свого роду спотворення права. У цьому випадку особа надає своїм діям повну видимість юридичної правильності, використовуючи насправді свої права в цілях, які є протилежними тим, що переслідує позитивне право.

Аналогічна правова позиція викладена, зокрема, у постанові Верховного Суду від 8 травня 2018 року у справі № 910/1873/17.

Таким чином, приймаючи рішення від 17 грудня 2019 року № 4157-51/2019 «Про затвердження детального плану території в межах вулиці Зелена в селі Пасіки-Зубрицькі», Давидівська сільська рада не дотрималася встановленої процедури проведення громадських обговорень та громадських слухань проекту містобудівної документації на місцевому рівні. Це у правовідносинах, що є спірними, спотворило процедуру громадського обговорення та, відповідно, результати, які могли бути отримані.

Отже, враховуючи зазначені вище встановлені обставини та матеріали справи, суд дійшов висновку, що при прийнятті рішення від 17 грудня 2019 року № 4157-51/2019 «Про затвердження детального плану території в межах вулиці Зелена в селі Пасіки-Зубрицькі» щодо затвердження детального плану території для уточнення планувальної структури та функціонального призначення в межах вулиці Зелена в селі Пасіки-Зубрицькі Пустомитівського району Львівської області, розробленого ПП «Інститут містобудування та архітектури» Давидівською сільською радою об`єднаної територіальної громади Пустомитівського району Львівської області процедура громадських слухань, процедура розгляду та врахування пропозицій громадськості не була дотримана, що в свою чергу є прямим порушенням законодавства України та відповідно підставою для визнання відповідного рішення у цій частині протиправним та нечинним.

Вказана правова позиція суду узгоджується із постановою Верховного Суду від 30.01.2020 справа № 826/13584/16, яка в силу приписів частини 5 статті 242 КАС України та частини 6 статті 13 Закону України «Про судоустрій і статус суддів» враховується судом під час вирішення наведеного спору.

Щодо тверджень позивача про невідповідність детального плану території положенням Генерального плану, суд враховує наступне.

Відповідно до абзацу 1 частини першої статті 17 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» генеральний план населеного пункту є основним видом містобудівної документації на місцевому рівні, призначеної для обґрунтування довгострокової стратегії планування та забудови території населеного пункту.

Генеральні плани населених пунктів можуть поєднуватися з детальними планами всієї території населених пунктів або її частин (ч. 3 ст. 17 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності»).

У свою чергу, як було вказано вище, згідно з частиною першою та десятою статті 19 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» детальний план у межах населеного пункту уточнює положення генерального плану населеного пункту та визначає планувальну організацію і розвиток частини території. Внесення змін до детального плану територій допускається за умови їх відповідності генеральному плану населеного пункту та плану зонування території.

Згідно з пунктом 4.2 Державних будівельних норм України Б.1.1-14:2012 «Склад та зміст детального плану територій», затверджених наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 12.03.2012 року №107, детальний план розробляється, зокрема, на структурно-планувальні елементи території населеного пункту, які мають цілісний планувальний характер, - на основі затверджених генерального плану цього населеного пункту відповідно до чинного законодавства, плану зонування (за наявності) з використанням матеріалів містобудівного та земельного кадастрів.

Відповідно до пункту 4.1 ДБН Б.1.1-15:2012 «Склад та зміст генерального плану населеного пункту», затверджених наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 13.07.2012 №358, генеральний план населеного пункту є основним видом містобудівної документації на місцевому рівні, призначеної для обґрунтування довгострокової стратегії планування та забудови та іншого використання території населеного пункту.

Системний аналіз вказаних правових норм дає підстави дійти висновку, що генеральний план населеного пункту, план зонування та детальний план території є видами містобудівної документації, при цьому, генеральний план населеного пункту є основним видом містобудівної документації на місцевому рівні, а детальний план території розробляється на підставі Генерального плану території та не може йому суперечити.

Стверджуючи про порушення відповідачем під час розроблення спірного детального плану території ч. 10 ст. 19 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» та п. 6.1 ДБН та п. 7.3 ДБН Б.1.1.-14:2012, позивач, серед іншого, зазначає, що зміни до детального плану вносяться виключно на підставі внесення змін до генерального плану, а спірний детальний план територій змінює основні рішення генерального плану, на підставі якого прийнято рішення Пасіки-Зубрицької сільської ради від 19.02.2014 «Про затвердження детального плану територій» щодо зміни цільового призначення земельної ділянки земельна ділянка кадастровий № 4623685100:01:003:0332 для будівництва об`єктів придорожнього сервісу.

Водночас судом встановлено, що Рішенням Давидівської сільської ради №529-10/2017 від 16 червня 2017 року було затверджено проект внесення змін до генерального плану сіл Пасіки-Зубрицькі та Горішній Давидівської сільської ради Пустомитівського району Львівської області.

Допитаний в ході судового розгляду справи свідок - ОСОБА_3 , який супроводжував виготовлення спірного детального плану підтвердив, що Детальний план території для уточнення планувальної структури та функціонального призначення в межах вулиці Зелена в с. Пасіки-Зубрицькі Пустомитівського району Львівської області розроблено у 2019 році на замовлення Виконавчого комітету Давидівської сільської ради саме із урахуванням внесених у 2017 році змін до генерального плану сіл Пасіки-Зубрицькі та Горішній Давидівської сільської ради Пустомитівського району Львівської області. Також під час допиту свідка було досліджено змінений у 2017 році генеральний план сіл Пасіки-Зубрицькі та Горішній.

За таких обставин посилання позивача про необхідність скасування спірного детального плану територій через його невідповідність положенням генерального плану сіл Пасіки-Зубрицькі та Горішній Давидівської сільської ради, чинного станом на 2014 рік, суд уважає помилковими. До того ж, під час розгляду справи доказів оскарження у судовому порядку рішення Давидівської сільської ради №529-10/2017 від 16 червня 2017 року «Про затвердження проекту внесення змін до генерального плану сіл Пасіки-Зубрицькі та Горішній Давидівської сільської ради Пустомитівського району Львівської області» позивачем не надано.

Щодо інших доводів позивача, які викладені у позовній заяві та поясненнях, суд зазначає таке.

Відповідно до статті 8 Конституції України, статті 6 Кодексу адміністративного судочинства України та частини першої статті 17 Закону України від 23.02.2006 року «Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини» суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права, відповідно до якого зокрема людина, її права та свободи визнаються найвищими цінностями та визначають зміст і спрямованість діяльності держави, та застосовує цей принцип з урахуванням судової практики Європейського суду з прав людини. Європейський суд з прав людини в рішенні у справі «Гарсія Руїз проти Іспанії» (рішення від 21 січня 1999 року), зокрема, зазначив, що хоча пункт 1 статті 6 Європейської конвенції з прав людини і зобов`язує суди викладати підстави для своїх рішень, це не можна розуміти як вимогу давати докладну відповідь на кожний аргумент.

Тому за наведених вище підстав, якими суд обґрунтував своє рішення, не вбачається необхідності давати докладну відповідь на інші аргументи зазначені позивачем, оскільки вони не є визначальними для прийняття рішення у справі.

Оцінивши докази, які є у справі за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, та враховуючи всі наведені обставини, суд дійшов до висновку про задоволення позову повністю, оскільки відповідачем фактично не було дотримано процедуру прийняття рішення про затвердження детального плану території, що є порушенням вимог статті 21 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» та Порядку проведення громадських слухань щодо врахування громадських інтересів під час розроблення проектів містобудівної документації на місцевому рівні затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25 травня 2011 року № 555.

Водночас, враховуючи, що детальний план території затверджений спірним рішенням, є нормативно-правовим актом, то відповідно до пункту 1 частини першої статті 5 КАС України належним способом захисту порушеного права позивача є визнання протиправним та нечинним пункту 1 рішення Давидівської сільської ради об`єднаної територіальної громади Пустомитівського району Львівської області від 17 грудня 2019 року № 4157-51/2019 «Про затвердження детального плану території в межах вулиці Зелена в селі Пасіки-Зубрицькі».

Суд також враховує, що відповідно до частини першої статті 265 КАС України резолютивна частина рішення суду про визнання нормативно-правового акта протиправним та нечинним невідкладно публікується відповідачем у виданні, в якому його було офіційно оприлюднено, після набрання рішенням законної сили.

Отже, враховуючи, що суд визнає протиправним та нечинним нормативно-правовий акт у відповідній частині, резолютивна частина цієї постанови має бути невідкладно опублікована відповідачем у виданні, в якому його було офіційно оприлюднено, після набрання рішенням законної сили.

Відповідно до пункту п`ятого частини першої статті 244 КАС України під час ухвалення рішення суд вирішує як розподілити між сторонами судові витрати.

При задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа (абзац перший частини 1 статті 139 КАС України).

Суд встановив, що при зверненні з цим позовом до суду позивач сплатив судовий збір у розмірі 2481,00 грн відповідно до квитанції №0.0.2523802432.1 від 21.04.2022. Оскільки позов задоволено у повному обсязі, то за рахунок бюджетних асигнувань відповідача - Давидівської сільської ради Львівського району Львівської області, на користь позивача належить стягнути 2481,00 грн сплаченого судового збору.

Докази понесення сторонами витрат, пов`язаних з розглядом справи, у матеріалах справи відсутні.

Керуючись ст.ст. 19-21, 72-77, 242-246, 255, 265, 293, 295, підп.15.5 п.15 Перехідних положень, п.3 Розділу VI Прикінцевих положень КАС України, суд,

ВИРІШИВ:

Позов Товариства з обмеженою відповідальністю «ТВО Гідравліка» (вул. Івана Франка, 41, с. Тухля, Сколівський район, Львівська область, 82632) до Давидівської сільської ради Львівського району Львівської області (вул. Незалежності, 1а, с. Давидів, Львівський район, Львівська область, 81151), за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача: ОСОБА_1 ( АДРЕСА_2 ), ОСОБА_2 ( АДРЕСА_3 ), Товариства з обмеженою відповідальністю «ЛЮНА» (вул. Зелена, 292-В, м. Львів, 79066) про визнання протиправним та скасування рішення задовольнити повністю.

Визнати протиправним та нечинним пункт 1 рішення Давидівської сільської ради об`єднаної територіальної громади Пустомитівського району Львівської області від 17 грудня 2019 року № 4157-51/2019 «Про затвердження детального плану території в межах вулиці Зелена в селі Пасіки-Зубрицькі» щодо затвердження детального плану території для уточнення планувальної структури та функціонального призначення в межах вулиці Зелена в селі Пасіки-Зубрицькі Пустомитівського району Львівської області, розробленого ПП «Інститут містобудування та архітектури».

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Давидівської сільської ради Львівського району Львівської області (вул. Незалежності, 1а, с. Давидів, Львівський район, Львівська область, 81151, код ЄДРПОУ 04372313) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «ТВО Гідравліка» (вул. Івана Франка, 41, с. Тухля, Сколівський район, Львівська область, 82632, код ЄДРПОУ 39041615) 2481,00 грн сплаченого судового збору.

Зобов`язати Давидівську сільську раду Львівського району Львівської області відповідно до частини першої статті 265 КАС України невідкладно опублікувати резолютивну частину рішення суду про визнання нормативно-правового акта протиправним та нечинним у виданні, в якому його було офіційно оприлюднено, після набрання рішенням законної сили.

Рішення суду набирає законної сили відповідно до ст. 255 Кодексу адміністративного судочинства України.

Рішення може бути оскаржене за правилами, встановленими ст.ст. 295-297 Кодексу адміністративного судочинства України відповідно, з урахуванням положень підп.15.5 п.15 розд. VII «Перехідні положення» та п. 3 Розділу VI «Прикінцеві положення» цього Кодексу.

Повний текст рішення складено 10 лютого 2023 року.

Суддя Клименко О.М.

СудЛьвівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення31.01.2023
Оприлюднено17.02.2023
Номер документу108991312
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері

Судовий реєстр по справі —380/6818/22

Ухвала від 08.09.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стародуб О.П.

Постанова від 12.07.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Коваль Роман Йосипович

Ухвала від 08.06.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Коваль Роман Йосипович

Ухвала від 03.05.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Коваль Роман Йосипович

Ухвала від 04.04.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Коваль Роман Йосипович

Рішення від 31.01.2023

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Клименко Оксана Миколаївна

Ухвала від 06.06.2022

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Клименко Оксана Миколаївна

Ухвала від 01.05.2022

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Клименко Оксана Миколаївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні