ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"14" лютого 2023 р. справа № 300/4747/22
м. Івано-Франківськ
Івано-Франківський окружний адміністративний суд в складі головуючого судді Боршовського Т.І., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Державної служби геології та надр України до Приватного підприємства Сендем про припинення права користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами, -
ВСТАНОВИВ:
Державна служба геології та надр України (далі позивач, Держгеонадра України) звернулася до суду з адміністративним позовом до Приватного підприємства Сендем (далі відповідач, ПП «Сендем»), в якому просить суд припинити право користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами № 5643 від 25.09.2012, наданого Приватному підприємству Сендем.
Позовні вимоги мотивовані тим, що відповідачу надано спеціальний дозвіл на користування надрами № 5643 від 25.09.2012 з метою видобування суглинків, придатних для виробництва цегли керамічної рядової повнотілої. За наслідками позапланової перевірки дотримання ПП «Сендем» вимог законодавства у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр позивачем встановлено порушення вимог законодавства у сфері надрокористування, які допущені відповідачем. За вказаних обставин Державна служба геології та надр України склала припис № 683-21/02 від 30.11.2021, яким відповідачу надано строк для усунення виявлених порушень. Внаслідок не усунення ПП «Сендем» порушень, які встановлені у ході державного геологічного контролю, позивач прийняв наказ № 86 від 18.02.2022 про зупинення дії дозволу на користування надрами № 5643 від 25.09.2012 та надав відповідачу строк 30 днів для усунення порушень. В зазначений строк відповідач не усунув порушення в повному обсязі. Наказом Держгеонадр № 122 від 01.04.2022 надано термін для усунення порушень до 01.07.2022. Листом від 27.07.2022 № 756/02/1/2-22 позивач звернувся до відповідача з проханням надати власну позицію (згоду чи не згоду) на припинення права користування надрами. На зазначений лист ПП «Сендем» листом від 12.08.2022 № 26 надала незгоду з припинення права користування надрами. Враховуючи те, що відповідачем впродовж наданому йому строку не вжито заходів на усунення виявлених порушень в сфері надрокористування та висловив власної позиції щодо не згоди на припинення права користування надрами, Державна служба геології та надр України на підставі вимог статті 26 Кодексу України про надра звернулася з позовом до суду про анулювання спеціального дозволу на користування надрами № 5643 від 25.09.2012.
Ухвалою суду від 24.11.2022 позовну заяву залишено без руху у зв`язку з невідповідністю вимогам статті 160 Кодексу адміністративного судочинства України та надано строк для усунення недоліків. Позивач у вказаний в ухвалі строк усунув недоліки.
Ухвалою від 08.12.2022 Івано-Франківським окружним адміністративним судом відкрито провадження в даній справі, ухвалено розгляд справи здійснювати за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами (у письмовому провадженні).
03.01.2023 через канцелярію Івано-Франківського окружного адміністративного суду надійшов відзив ПП «Сендем» від 30.12.2022 № 37 на позовну заяву. Так, позивач зазначив, що 25.09.2012 відповідач отримав спеціальний дозвіл на користування надрами № 5643 для промислової розробки Саджавського родовища суглинків, що знаходиться за межами с.Саджава Івано-Франківського району Івано-Франківської області. Одночасно укладена угода про умови користування надрами, що є додатком № 1 до спеціального дозволу. За результатом проведеної позапланової перевірки діяльності ПП «Сендем», 30.11.2021 департаментом Державного геологічного контролю західного міжрегіонального відділу Держгеонадр України складено акт № 02-01/09/2021-95/у-159 від 30.11.2021 та припис № 683-21/02 від 30.11.2021, відповідно до якого надано термін до 30.12.2021 на усунення недоліків, виявлених в процесі такої перевірки. На виконання вищевказаного припису ПП «Сендем» направило позивачу листа, в якому зазначило ряд заходів та визначило приблизні терміни на усунення виявлених порушень. Так, основним порушенням у приписі було зазначено, що видобування суглинків на Саджавському родовищі здійснюється за відсутності документів, що посвідчують право на земельну ділянку. Затвердити проект відводу земельної ділянки та передати її в оренду відповідачу було можливо лише за умови вирішення такого питання на сесії Богородчанської селищної ради, яка через оголошений військовий стан в Україні тривалий час не скликалася. На даний час укладений договір оренди земельної ділянки від 23.12.2022, а право користування зареєстровано в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 28.12.2022. Також представник відповідача повідомив суд, що на даний час Головним управлінням Держсанепідемслужби в Івано-Франківській області проводяться радіаційні дослідження наданих ПП «Сендем» взірців сировини. Щодо розробки плану розвитку гірничих робіт на 2021 рік, то вирішення такого питання залежало від наявності затвердженого сесією органу місцевого самоврядування проекту відводу земельної ділянки та укладення договору оренду землі. В задоволенні позову належить відмовити (а.с. 73-85).
05.01.2023 через канцелярію Івано-Франківського окружного адміністративного суду надійшов додаток до відзив ПП «Сендем» від 03.101.2023 № 1, до якого додано копію протоколу випробування № 143/158-159 від 02.01.2023 (а.с. 88-89).
06.02.2023 через канцелярію Івано-Франківського окружного адміністративного суду надійшли пояснення до відзиву ПП «Сендем» від 03.02.2023 № 8. Відповідач повідомив, що 07.12.2022 рішенням Богородчанської селищної ради № 1218-20/2022 затверджено проект землеустрою земельної ділянки, а 23.12.2022 підписано та зареєстровано договір оренди, що дало змогу усунути порушення, вказані в пунктах 2, 3, 4 та 6 припису. Також усунуте порушення в пункті 5 припису, що підтверджується протоколом випробування № 143/158-159 від 02.01.2023. Щодо пунктів 1 та 7 припису, то представник відповідача зазначив, що плану розвитку гірничих робіт на 2021 у ПП «Сендем» не було, тому що такий план виготовляється і погоджується після затвердження проекту землеустрою та передачі земельної ділянки в оренду у встановленому законом порядку, в поточному році на наступний рік. За вказаних обставин, у ПП «Сендем» не було змоги виготовити та погодити у встановленому законом порядку плану розвитку гірничих робіт на 2021 та 2022 роки, оскільки не було погоджено сільською радою проекту відведення землі. Щодо плану розвитку гірничих робіт на 2023 рік, то у зв`язку з воєнним станом в Україні та відключенням електропостачання, необхідного для виробничого процесу, ПП «Сендем» не має можливості виготовити план розвитку гірничих робіт на 2023 рік, оскільки в цьому році не планує видобуток суглинків через вказані форс-мажорні обставини. До вказаного пояснення представник відповідача долучив копію листа Богородчанської селищної ради від 02.02.2023 № 41/02-47/284 про те, що заява ПП «Сендем» про передачу в оренду земельної ділянки для промислової розробки Саджавського родовища суглинків розглянута на черговій сесії Богородчанської селищної ради лише після набрання чинності Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо відновлення системи оформлення прав оренди земельних ділянок сільськогосподарського призначення та удосконалення законодавства щодо охорони земель» від 19.10.2022.
Обставини справи, встановлені судом, та зміст спірних правовідносин:
Приватному підприємству «Сендем» видано спеціальний дозвіл на користування надрами № 5643 від 25.09.2012 з метою видобування суглинків, придатних для виробництва цегли керамічної рядової повнотілої в Саджавському родовищі, що знаходиться на 1,1 км на південний захід від села Саджава, Богородчанський район, Івано-Франківська область (надалі - спеціальний дозвіл) (а.с.10) та укладено угоду № 5643 про умови користування надрами з метою видобування корисних копалин від 26.12.2018 (а.с. 61-66).
Наказом Держгеонадр України № 776 від 25.10.2021 «Про проведення позапланових заходів державного нагляду (контролю) у листопаді 2021 року» затверджено перелік надрокористувачів, в яких визначено провести позапланові перевірки у листопаді 2021 року. Так, перевірку відповідача призначено на 29.11.2021 (а.с. 11-12).
На виконання вищевказаного наказу Держгеонадр України № 776 від 25.10.2021 та повідомлення про проведення позапланової перевірки від 29.10.2021 № 18991/01/02-21 (а.с. 13), в період з 29.11.2021 по 30.11.2021 Західним міжрегіональним відділом Департаменту державного геологічного контролю Державної служби геології та надр України проведено позаплановий захід державного нагляду (контролю) щодо додержання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр. За результатами проведення вказаного заходу державного нагляду (контролю) складено акт перевірки № 02-01/09/2021-95/у-159 від 30.11.2021 (а.с. 14-28) та припис № 683-21/02 від 30.11.2021, згідно якого зобов`язано відповідача усунути виявлені порушення до 30.12.2021 (а.с. 29-30).
Згідно зазначеного акта перевірки № 02-01/09/2021-95/у-159 від 30.11.2021 та припису № 683-21/02 від 30.11.2021 встановлено такі порушення вимог законодавства у сфері надрокористування:
1)видобування суглинків на Саджавському родовищі здійснюється за відсутності плану розвитку гірничих робіт на 2021 рік, погодженого в установленому порядку (частини перша, друга статті 51 Кодексу України про надра, частина п`ята статті 19 Гірничого закону України);
2)видобування суглинків на Саджавському родовищі здійснюється за відсутності документів, що посвідчують право на земельну ділянку для потреб, пов`язаних з користуванням надрами (частина друга статті 18 Кодексу України про надра);
3)не виконується 1-ша особлива умова спеціального дозволу на користування надрами № 5643 від 25.09.2012 щодо виконання умов Міністерства екології та природних ресурсів України лист від 08.05.2012 №9282/06/10-12 в часині дотримання вимог земельного законодавства, а саме видобування суглинків на Саджавському родовищі здійснюється за відсутності документів, що посвідчують право па земельну ділянку для потреб, пов`язаних з користуванням надрами (стаття 151, частини перша, друга статті 24 Кодексу України про надра, пункт 5 частини другої статті 3, пункт 15 частини другої статті 3, абзац другий пункту 3 частини третьої статті 3, пункт 6 частини першої статті 15, частина третя статгі 17 Закону України «Про оцінку впливу на довкілля», пункт 10 постанови КМУ №615);
4)не виконується 1-ша особлива умова спеціального дозволу на користування надрами № 5643 від 25.09.2012 щодо виконання умов Держгірпромнагляду України - лист від 22.03.2012 №2349/0/3.1-6/12 в частині дотримання вимог земельного, а саме: видобування суглинків на Саджавському родовищі здійснюється за відсутності документів, що посвідчують право па земельну ділянку для потреб, пов`язаних з користуванням надрами (стаття 151, частини перша, друга статті 24 Кодексу України про надра, пункт 5 частини другої статті 3, пункт 15 частини другої статті 3, абзац другий пункту 3 частини третьої статті 3, пункт 6 частини першої статті 15, частина третя статті 17 Закону України «Про оцінку впливу на довкілля», пункт 10 постанови КМУ № 615);
5)не виконується 3-тя особлива умова спеціального дозволу на користування надрами № 5643 від 25.09.2012 щодо здійснення щорічного радіаційного контролю видобутої сировини в кар`єрі та продукцією з неї на відповідність вимогам НРБУ-97, а саме: станом на час проведення перевірки радіаційний контроль видобутої сировини в кар`єрі та продукції з неї не проводився (стаття 151, частини перша, друга статті 24 Кодексу України про надра, пункт 5 частини другої статті 3, пункт 15 частини другої статті 3, абзац другий пункту 3 частини третьої статті 3, пункт 6 частини першої статті 15, частина третя статгі 17 Закону України «Про оцінку впливу на довкілля», пункт 10 постанови КМУ №615);
6)не дотримується Програма робіт, що є додатком 2 до Угоди про умови користування надрами від 26.12.2018 № 5643, а саме: пункт 2 - щодо оформлення у встановленому порядку правовстановлюючих документів на земельну ділянку для потреб, пов`язаних з користуванням надрами (2 кв. 2019 - 1 кв. 2020) - станом на час проведення перевірки правовстановлюючі документи па земельну ділянку відсутні (абзац перший пункту 10 постанови КМУ №615);
7)маркшейдерська, технічна га обліково-контрольна документація наявна не повному обсязі, а саме: видобування суглинків на Саджавському родовищі здійснюється за відсутності плану розвитку гірничих робіт на 2021 рік, погодженого в установленому порядку (пункти 2, 3, 5 частини першої статті 53 Кодексу України про надра № 132/94, абзац п`ятий статті 24 Гірничого закону України;
8)враховуючи наявність порушень, описаних вище, не виконується пункт 5.3 Угоди про умови користування надрами від 26.12.2018 № 5643 в частині:
-проводити роботи у терміни та в межах, зазначених у Програмі робіт;
-дотримуватися вимог законодавства України, чинних стандартів, правил, норм виконання робіт, пов`язаних з користування надрами;
-дотримуватися вимог та умов, передбачених Дозволом та цією Угодою;
-у встановленому порядку забезпечити виконання вимог законодавства про оцінку впливу на довкілля, а саме станом на час проведення перевірки здійснюється діяльність з видобування корисних копалин місцевого значення (видобування відкритим способом на площі менше 25 гектарів) на земельній ділянці, на яку відсутні документи, що посвідчують право на земельну ділянку для потреб, пов`язаних з користуванням надрами, що є порушенням пункту 3 частини 3 статті 3 Закону України «Про оцінку впливу на довкілля» (пункт 1 частини першої етапі 24 Кодексу України про надра, пункт 10 постанови КМУ №615).
Примірник акта № 02-01/09/2021-95/у-159 від 30.11.2021 та припису № 683-21/02 від 30.11.2021 отримав директор ПП «Сендем» 30.11.2021, що підтверджується його підписом в акті перевірки та приписі.
04.01.2022 відповідач направив до Західного міжрегіонального відділу Департаменту державного геологічного контролю Державної служби геології та надр України лист № 3 про виконання припису, в якому зазначено про вчинення певних дій для усунення порушень вказаних в приписі № 683-21/02 від 30.11.2021. Так, ПП «Сендем» щодо пункту 1 припису № 683-21/02 від 30.11.2021 зазначило, що листом від 25.05.2021 № 231 направило до Держгеонадр України на погодження «Робочий проект розробки та рекультивації Пасічнянського родовища пісковиків ділянки Південно-Східна у Надвірнянському районі Івано-Франківської області, однак станом на 30.06.2021 не отримано відповіді про стан розгляду такого листа. Щодо пункту 5 припису № 683-21/02 від 30.11.2021, то відповідач зазначив, що підприємство подало взірці сировини і цегли до Головного управління Держсанепідслужби в Івано-Франківській області для проведення радіологічних досліджень, результати планується отримати до початку сезону з видобутку суглинків у 2022 році. Щодо пунктів 2, 3, 4, 6, 7 припису № 683-21/02 від 30.11.2021, то ПП «Сендем» зазначило, що оскільки технологія розробки Саджавського родовища має сезонний характер роботи, то з початку грудня 2021 року родовище не розробляється, видобуток корисних копалин припинено. Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки на умовах оренди, для промислової розробки Саджавського родовища суглинків знаходиться на затвердженні в Богородчанській селищній раді. До початку робіт з видобутку корисних копалин у 2022 році (орієнтовно квітень-травень) буде підписано у встановленому порядку договір оренди землі. Щодо пункту 7 припису № 683-21/02 від 30.11.2021, то відповідач зазначив, що проводить розробку Плану розвитку гірничих робіт Саджавського родовища суглинків на 2022 рік, який буде затверджено Управлінням Держпраці в Івано-Франківській області у встановленому порядку до моменту початку видобутку корисних копалин у 2022 році. ПП «Сендем» просив надати додатковий час для виконання припису у повному обсязі (а.с. 34-38).
12.01.2022 Західний міжрегіональний відділ Департаменту державного геологічного контролю Державної служби геології та надр України направив позивачу подання № 1-22/02 про зупинення дії спеціального дозволу користування надрами № 5643 від 25.09.2012 у зв`язку з невиконанням в установлений строк припису № 683-21/02 від 30.11.2021 (а.с. 31-33). На підставі наказу № 86 від 18.02.2022 Державна служба геології та надр України зупинила дію спеціального дозволу користування надрами № 5643 від 25.09.2012 (а.с. 39-40).
Наказом від 01.04.2022 № 122 Держгеонадра України надано відповідачу додатковий термін для усунення порушень до 01.07.2022 (а.с. 42).
11.07.2022 Західний міжрегіональний відділ Департаменту державного геологічного контролю Державної служби геології та надр України направив позивачу подання № 150-22/02 про анулювання спеціального дозволу користування надрами № 5643 від 25.09.2012 (а.с. 43-45).
27.07.2022 на адресу відповідача направлено лист № 756/02-1/2-22 з проханням надати до Держгеонадр України у 15-денний строк, з моменту отримання листа, власну позицію (згоду/не згоду) на припинення права користування надрами, згідно спеціального дозволу № 5643 від 25.09.2012 (а.с. 46).
Листом № 26 від 12.08.2022 ПП «Сендем» повідомив позивача, що не погоджується на припинення права користування надрами Саджавського родовища згідно спеціального дозволу № 5643 від 25.09.2012, просило надати додатковий час для усунення порушень, оскільки проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки на умовах оренди для промислової розробки Саджавського родовища суглинків знаходиться на затвердженні в Богородчанській селищній раді, яка в період з 01.01.2021 по 01.07.2022 взагалі не розглядала питань щодо передачі в оренду земельних ділянок комунальної власності (а.с. 47-48).
У зв`язку із незгодою відповідача на припинення права користування надрами Саджавського родовища згідно спеціального дозволу № 5643 від 25.09.2012, позивач звернувся з цим позовом до суду.
При прийнятті рішення суд керується такими нормами права та мотивами щодо їх застосування до спірних правовідносин:
Статтею 2 Кодексу України про надра передбачено, що завданням Кодексу України про надра є регулювання гірничих відносин з метою забезпечення раціонального, комплексного використання надр для задоволення потреб у мінеральній сировині та інших потреб суспільного виробництва, охорони надр, гарантування при користуванні надрами безпеки людей, майна та навколишнього природного середовища, а також охорона прав і законних інтересів підприємств, установ, організацій та громадян.
Згідно з частиною першою статті 4 Кодексу України про надра надра є виключною власністю Українського народу і надаються тільки у користування. Угоди або дії, які в прямій або прихованій формі порушують право власності Українського народу на надра, є недійсними. Український народ здійснює право власності на надра через Верховну Раду України, Верховну Раду Автономної Республіки Крим і місцеві ради).
В частині першій статті 11 Кодексу України про надра визначено, що державне управління у галузі геологічного вивчення, використання і охорони надр здійснюють Кабінет Міністрів України, центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони навколишнього природного середовища, центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр, центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, органи влади Автономної Республіки Крим, місцеві органи виконавчої влади, інші державні органи та органи місцевого самоврядування відповідно до законодавства України.
Водночас, Державна служба геології та надр України є центральним органом виконавчої влади, який наділений функціями для забезпечення реалізації державної політики у сфері надрокористування та діє відповідно до Положення про Державну службу геології та надр України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.12.2015 № 1174
Відповідно до підпунктів 9, 10 пункту 4 Положення про Державну службу геології та надр України Держгеонадра України (далі Положення № 1174) відповідно до покладених на неї завдань видає в установленому порядку спеціальні дозволи на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами), зупиняє та анулює в установленому порядку дію спеціальних дозволів на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами), поновлює їх дію у разі зупинення.
Крім того, згідно з підпунктом 12 пункту 4 Положення № 1174 Держгеонадра України відповідно до покладених завдань здійснює державний контроль за геологічним вивченням надр (державний геологічний контроль) та раціональним і ефективним їх використанням.
Згідно з вимогами абзацу 1 стаття 13 Кодексу України про надра користувачами надр можуть бути підприємства, установи, організації, громадяни України, а також іноземці та особи без громадянства, іноземні юридичні особи.
Надра надаються у користування підприємствам, установам, організаціям і громадянам лише за наявності у них спеціального дозволу на користування ділянкою надр (стаття 19 цього Кодексу).
Відповідно до частини другої стаття 16 Кодексу України про надра спеціальні дозволи на користування надрами надаються переможцям аукціонів, крім випадків, визначених Кабінетом Міністрів України, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр, або Радою міністрів Автономної Республіки Крим щодо розробки родовищ корисних копалин місцевого значення на території Автономної Республіки Крим. Порядок проведення аукціонів з продажу спеціальних дозволів на користування надрами та порядок їх надання встановлюються Кабінетом Міністрів України.
На виконання частини другої статті 16 Кодексу України про надра постановою Кабінету Міністрів України № 615 від 30.05.2011 затверджено Порядок надання спеціальних дозволів на користування надрами, який регулює питання надання спеціальних дозволів на користування надрами (надалі - дозволи) у межах території України, її континентального шельфу та виключної (морської) економічної зони, а також визначає процедуру продовження строку дії, переоформлення, видачі дубліката, зупинення дії чи анулювання дозволу та внесення до нього змін. Дія цього Порядку поширюється на всі види користування надрами. Видача (відмова у видачі, переоформлення, видача дубліката, анулювання) дозволу здійснюється відповідно до Закону України "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності" .
Відповідно до пункту 10 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами невід`ємною частиною дозволу є угода про умови користування надрами, що укладається між органом з питань надання дозволу і надрокористувачем і містить програму робіт, яка оформляється як додаток, та особливі умови надрокористування, що передбачають: вимоги до ефективності робіт; сучасні технології видобування та переробки корисних копалин; порядок видобування корисних копалин, зокрема з метою запобігання негативним екологічним наслідкам і забезпечення безпеки забудованих територій; види, обсяги і строки виконання робіт на ділянці надр; підстави для припинення діяльності, пов`язаної з використанням ділянки надр.
В спірному випадку, з ПП «Сендем», окрім видачі спеціального дозволу на користування надрами № 5643 від 25.09.2012, було укладено угоду № 5643 про умови користування надрами з метою видобування копалин від 26.12.2018 (а.с. 61-66).
В частині сьомій статті 4-1 Закону України "Про дозвільну систему у сфері господарювання" передбачено, що дозвільний орган, що видав документ дозвільного характеру, може звернутися до адміністративного суду з позовом про застосування заходу реагування у виді анулювання документа дозвільного характеру, зокрема, в разі здійснення суб`єктом господарювання певних дій щодо провадження господарської діяльності або видів господарської діяльності, на які отримано документ дозвільного характеру, з порушенням вимог законодавства, щодо яких дозвільний орган видавав припис про їх усунення із наданням достатнього часу для їх усунення.
Згідно з частиною другої статті 24 Кодексу України про надра користувачі надр зобов`язані використовувати надра відповідно до цілей, для яких їх було надано; забезпечувати повноту геологічного вивчення, раціональне, комплексне використання та охорону надр; забезпечувати безпеку людей, майна та навколишнього природного середовища; приводити земельні ділянки, порушені при користуванні надрами, в стан, придатний для подальшого їх використання у суспільному виробництві; здійснювати підготовку і розкриття звітів (консолідованих звітів) про платежі на користь держави та інформації про укладені договори (угоди) щодо користування надрами в обсязі та у порядку, встановлених Законом України "Про забезпечення прозорості у видобувних галузях; виконувати інші вимоги щодо користування надрами, встановлені законодавством України та угодою про розподіл продукції, тощо.
Права та обов`язки користувача надр виникають з дня отримання спеціального дозволу на користування надрами, а в разі надання права користування надрами на умовах угоди про розподіл продукції - з дня набрання чинності такою угодою, якщо інше не передбачено самою угодою, та діють до завершення строку дії спеціального дозволу на користування надрами або до набрання законної сили рішенням суду про дострокове припинення права користування надрами (анулювання спеціального дозволу на користування надрами) з підстав, встановлених цим Кодексом (частина третя статті 24 Кодексу України про надра).
За змістом статті 26 Кодексу України про надра право користування надрами припиняється у разі: 1) якщо відпала потреба у користуванні надрами; 2) закінчення встановленого строку користування надрами; 3) припинення діяльності користувачів надр, яким їх було надано у користування; 4) користування надрами з застосуванням методів і способів, що негативно впливають на стан надр, призводять до забруднення навколишнього природного середовища або шкідливих наслідків для здоров`я населення; 5) використання надр не для тієї мети, для якої їх було надано, порушення інших вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування ділянкою надр; 6) якщо користувач без поважних причин протягом двох років, а для нафтогазоперспективних площ та родовищ нафти та газу - 180 календарних днів не приступив до користування надрами; 7) вилучення у встановленому законодавством порядку наданої у користування ділянки надр.
Право користування надрами припиняється органом, який надав надра у користування, а у випадках, передбачених пунктами 4, 5, 6 цієї статті, у разі незгоди користувачів, - у судовому порядку. При цьому питання про припинення права користування земельною ділянкою вирішується у встановленому земельним законодавством порядку.
Законодавством України можуть бути передбачені й інші випадки припинення права користування надрами.
Статтею 56 Кодексу України про надра передбачено, що основними вимогами в галузі охорони надр є: забезпечення повного і комплексного геологічного вивчення надр; додержання встановленого законодавством порядку надання надр у користування і недопущення самовільного користування надрами; раціональне вилучення і використання запасів корисних копалин і наявних у них компонентів; недопущення шкідливого впливу робіт, пов`язаних з користуванням надрами, на збереження запасів корисних копалин, гірничих виробок і свердловин, що експлуатуються чи законсервовані, а також підземних споруд; охорона родовищ корисних копалин від затоплення, обводнення, пожеж та інших факторів, що впливають на якість корисних копалин і промислову цінність родовищ або ускладнюють їх розробку; запобігання необґрунтованій та самовільній забудові площ залягання корисних копалин і додержання встановленого законодавством порядку використання цих площ для інших цілей; запобігання забрудненню надр при підземному зберіганні нафти, газу та інших речовин і матеріалів, захороненні шкідливих речовин і відходів виробництва, скиданні стічних вод; додержання інших вимог, передбачених законодавством про охорону навколишнього природного середовища.
Відповідно до частини перший статті 57 Кодексу України про надра у разі порушення вимог статті 56 та інших статей цього Кодексу користування надрами може бути обмежено, тимчасово заборонено (зупинено) або припинено центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, або іншим державним органом, уповноваженим на застосування таких заходів реагування, в порядку, встановленому законодавством.
В позовній заяві позивач зазначає, що підставами для анулювання спеціального дозволу на користування надрами № 5643 від 25.09.2012 стало не виконання відповідачем припису № 683-21/02 від 30.11.2021.
Щодо вказаного в пунктах 1 та 7 припису № 683-21/02 від 30.11.2021 порушення про відсутність плану розвитку гірничих робіт на 2021 рік, погодженого в установленому порядку, то суд встановив таке.
ПП «Сендем» листом від 25.05.2021 № 231 направило до Держгеонадр України на погодження «Робочий проект розробки та рекультивації Пасічнянського родовища пісковиків ділянки Південно-Східна у Надвірнянському районі Івано-Франківської області, однак станом на 30.06.2021 не отримало відповіді про стан розгляду такого листа.
Водночас, суд звертає увагу на те, що план розвитку гірничих робіт виготовляється і погоджується лише після затвердження проекту землеустрою та передачі земельної ділянки в оренду у встановленому законом порядку надрокористувачу. Зважаючи на те, що договір оренди земельної ділянки укладений 23.12.2022, а право користування зареєстровано в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 28.12.2022, то відповідач не мав можливості до 28.12.2022 затвердити план розвитку гірничих робіт на Саджавському родовищі до отримання правовстановлюючих документів на земельну ділянку та державної реєстрації такого права.
Окрім цього, план розвитку гірничих робіт розробляється у поточному році на наступний рік лише у випадку здійснення робіт на родовищі, тобто видобування суглинків на Саджавському родовищі. Представник відповідача зазначив, що господарська діяльність ПП «Сендем» з виготовлення цегли має сезонний характер і залежить від багатьох чинників. Зокрема, відповідач вказав на необхідність безперебійного електропостачання. Однак, як загальновідомо, починаючи з жовтня 2022 в області відбуваються відключення електроенергії. Використання додаткових джерел електроживлення, через обсяги необхідної електроенергії в процесі виробництва, є недоцільним через їх собівартість. Також через воєнні дії є логістичні проблеми щодо отримання вугілля, необхідної якості, для виробничого процесу. За наведеного, відповідач вказав, що керівництвом ПП «Сендем» прийнято рішення, що видобуток суглинків на Саджавському родовищі в 2023 році не буде проводитися. Отже, суд погоджується з доводами відповідача щодо поважності причин неможливості виконання на цей час вказаного порушення, з огляду на викладені обставини.
Що стосується решти порушень, а саме вказаних позивачем в пунктах 2, 3, 4, 6 припису № 683-21/02 від 30.11.2021, то суд зазначає таке.
В усіх наведених порушеннях зазначено, що видобування суглинків на Саджавському родовищі здійснюється за відсутності документів, що посвідчують право па земельну ділянку для потреб, пов`язаних з користуванням надрами.
Так, земельна ділянка за кадастровим номером 2620488400:02:004:0094, площею 3,1700 га, на якій знаходиться Саджавське родовище, розташована за межами населеного пункту с. Саджава, а тому до 2021 року затвердження проекту відводу та передача такої земельної ділянки в оренду входило до повноважень Івано-Франківської обласної державної адміністрації. Представник відповідача повідомив суд, що неодноразово звертався до Івано-Франківської обласної державної адміністрації для затвердження проекту відводу, але рішення так і не було прийнято.
В 2021 році всі землі, які знаходилися за межами населених пунктів, від обласних адміністрацій перейшли в комунальну власність територіальних громад. За вказаних обставин, ПП «Сендем» переробило проект відводу земельної ділянки Саджавського родовища та звернулось до Богородчанської територіальної громади для затвердження такого проекту відводу та передачі земельної ділянки в оренду. Розгляд вказаного питання було заплановано на 2022 рік.
Указом Президента України № 64/2022 від 24.02.2022 Про введення воєнного стану в Україні, який затверджено Законом України Про затвердження Указу Президента України Про введення воєнного стану в Україні від 24.02.2022 № 2102-ІХ, в Україні введено воєнний стан із 05 годин 30 хвилин 24.02.2022 строком на 30 діб.
Указом Президента України № 133/2022 від 14.03.2022 Про продовження строку дії воєнного стану в Україні, продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 годин 30 хвилин 26.03.2022 строком на 30 діб.
Указом Президента України № 259/2022 від 18.04.2022 Про продовження строку дії воєнного стану в Україні, продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 25.04.2022 строком на 30 діб.
Указом Президента України № 341/2022 від 17.05.2022 Про продовження строку дії воєнного стану в Україні, продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 25 травня 2022 року строком на 90 діб.
Указом Президента України № 573/2022 від 12.08.2022 Про продовження строку дії воєнного стану в Україні, продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 23 серпня 2022 року строком на 90 діб.
Указом Президента України № 757/2022 від 07.11.2022 Про продовження строку дії воєнного стану в Україні, продовжено строк дії воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 21 листопада 2022 року строком на 90 діб.
Богородчанська селища рада листом від 02.02.2023 № 41/02-47/284 повідомила, що відповідно до Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо особливостей регулювання земельних відносин в умовах воєнного стану» від 12.05.2022 Богородчанською селищною радою не приймалися рішення по земельних питаннях, окрім надання в оренду терміном до одного року земельних ділянок для ведення товарного сільськогосподарського виробництва. Заява ПП «Сендем» про передачу в оренду земельної ділянки за кадастровим номером 2620488400:02:004:0094, площею 3,1700 га для промислової розробки Саджавського родовища суглинків за межами населеного пункту Саджава, урочище «За цегельнею», розглянута на черговій сесії Богородчанської селищної ради лише 07.12.2022 - після набрання чинності прийнятого Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо відновлення системи оформлення прав оренди земельних ділянок сільськогосподарського призначення та удосконалення законодавства щодо охорони земель» від 19.10.2022.
Так, 23.12.2022 між Богородчанською селищною радою та ПП «Сендем» укладено договір оренди землі, а саме: земельної ділянки за кадастровим номером 2620488400:02:004:0094, площею 3,1700 га для промислової розробки Саджавського родовища суглинків за межами населеного пункту Саджава, урочище «За цегельнею» (а.с. 77-80).
28.12.2022 проведено державну реєстрацію права оренди вищевказаної земельної ділянки за відповідачем, що підтверджується витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права від 28.12.2022 № 319136412 (а.с. 76).
Таким чином, подані відповідачем докази підтверджують ті обставини, що ПП «Сендем» вчиняв всіх заходів для затвердження проекту відводу та передача земельної ділянки в оренду, однак не з вини вказаного підприємства рішення Богородчанською селищною радою прийнято несвоєчасно. Доказів протилежного суду подано не було.
Отже, на час розгляду спірного питання судом, зазначені позивачем в пунктах 2, 3, 4, 6 припису № 683-21/02 від 30.11.2021 порушення повністю усунуті відповідачем.
Щодо вказаного в пункті 5 припису № 683-21/02 від 30.11.2021 порушення щодо нездійснення щорічного радіаційного контролю видобутої сировини в кар`єрі та продукцією з неї на відповідність вимогам НРБУ-97, а саме, що станом на час проведення перевірки радіаційний контроль видобутої сировини в кар`єрі та продукції з неї не проводився, то суд встановив таке.
29.12.2022 представниками Випробувальної лабораторії Державної установи «Івано-Франківський обласний центр контролю та профілактики хвороб Міністерства охорони здоров`я України відібрало зразки суглинків в Саджавському родовищі ПП «Сендем» та провело випробування, що підтверджується проколом випробування №143/158-159 від 02.01.2023, згідно висновку якого, випробувальні зразки будівельного матеріалу і сировини (суглинки) відносяться до І класу будівельних матеріалів за радіаційним фактором (п. 8.6.1. НРБУ-97) (а.с. 89).
Таким чином, вказане в пункті 5 припису № 683-21/02 від 30.11.2021 порушення усунуто відповідачем.
Суд вказує на те, що згідно статті 1 протоколу 1 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод гарантії захисту права власності юридичної особи поширюються й на отриманні у встановленому законодавством Держави-учасниці майнові права, в тому числі й на право користування надрами згідно виданого уповноваженим органом спеціального дозволу. Так, в рішенні від 7 липня 1989 року у справі Тре Тракторер проти Швеції (Tre Traktцrer Aktiebolag v. Sweden) Європейський суд з прав людини визнав, що ліцензія є майном в розумінні статті 1 протоколу 1 Конвенції, оскільки має економічну цінність від якої залежить робота суб`єкта підприємництва та рівень його прибутку.
В спірному випадку, з огляду на фактичні підстави звернення позивача суб`єкта владних повноважень до суду з цим позовом щодо виявлених порушень, в розрізі положень пунктів 4, 5, 6 статті 26 Кодексу України про надра, частини сьомої статті 4-1 Закону України "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності", суд дійшов висновку про відсутність частини порушень, вказаних позивачем. Ті порушення, які не заперечуються відповідачем, з огляду на їх зміст, ступінь важкості, можливість усунення в розумні строки за умови здійснення видобутку суглинків на Саджавському родовищі в 2023 році, з огляду на воєнний стан в Державі, та вказані судом наслідки воєнних дій, враховуючи вчинення відповідачем дій, спрямованих на їх виправлення в межах загального строку дії спеціального дозволу, є недостатніми для висновку про необхідність припинення права відповідача на користування надрами Саджавського родовища на підставі вказаних норм законодавства. На переконання суду, анулювання спеціального дозволу на користування надрами № 5643 від 25.09.2012 як найсуворішого заходу впливу на порушника законодавства про надра, буде непропорційним, з огляду на ступінь важкості вказаних порушень, оскільки призведе до недотримання балансу між несприятливими наслідками для підприємства внаслідок припинення його права користування надрами Саджавського родовища, та тими цілями, на які спрямоване вжиття такого заходу.
З огляду на вищевказане, суд дійшов висновку, що в задоволенні адміністративного позову належить відмовити.
Судові витрати згідно з статтею 139 Кодексу адміністративного судочинства України, з огляду на відмову в позові, за відсутності доказів їх понесення відповідачем, судом не розподілялися.
Керуючись статтями 139, 241-246, 250, 262, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, -
ВИРІШИВ:
Відмовити в задоволенні позову Державної служби геології та надр України до Приватного підприємства Сендем про припинення права користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами № 5643 від 25.09.2012.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку. Апеляційна скарга на рішення суду подається безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення рішення в повному обсязі. Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Учасники справи:
Позивач: Державна служба геології та надр України, ідентифікаційний код 37536031, вулиця Антона Цедіка, 16, місто Київ, 03057.
Відповідач: Приватне підприємство Сендем, ідентифікаційний код 24686350, вулиця Шевченка, 101, селище Богородчани, Івано-Франківський район, Івано-Франківська область, 77701.
Суддя /підпис/ Боршовський Т.І.
Суд | Івано-Франківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 14.02.2023 |
Оприлюднено | 20.02.2023 |
Номер документу | 109020589 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Святецький Віктор Валентинович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Святецький Віктор Валентинович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Святецький Віктор Валентинович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Святецький Віктор Валентинович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Святецький Віктор Валентинович
Адміністративне
Івано-Франківський окружний адміністративний суд
Боршовський Т.І.
Адміністративне
Івано-Франківський окружний адміністративний суд
Боршовський Т.І.
Адміністративне
Івано-Франківський окружний адміністративний суд
Боршовський Т.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні