Постанова
від 21.02.2023 по справі 420/12018/22
П'ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД


П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

21 лютого 2023 р.м.ОдесаСправа № 420/12018/22Головуючий в 1 інстанції: Левчук О.А.

Колегія суддів П`ятого апеляційного адміністративного суду у складі:

головуючого судді - Вербицької Н.В.,

суддів Джабурії О.В.,

- Кравченка К.В.,

розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу товариства з обмеженою відповідальністю «Торговий дім С-ОЙЛ» на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 21 листопада 2022 року по справі за позовом товариства з обмеженою відповідальністю «Торговий дім С-ОЙЛ» до Головного управління Держпродспоживслужби в Київській області про визнання протиправним та скасування рішення,

В С Т А Н О В И Л А :

22 серпня 2022 року товариство з обмеженою відповідальністю «Торговий дім С-ОЙЛ» звернулось до Одеського окружного адміністративного суду з позовною заявою, в якій просило визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління Держпродспоживслужби в Київській області про застосування адміністративно-господарських санкцій за порушення вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін № 42 від 26.07.2022 року на суму 68 491,01 грн.

В обґрунтування позовних вимог ТОВ «ТД С-ОЙЛ» зазначило, що в нього відсутній обов`язок декларувати первинну ціну на пальне, оскільки воно створено 25.04.2022 року, тобто після набрання чинності постановою Кабінету Міністрів України від 22 квітня 2020 № 341 «Про заходи щодо стабілізації цін на товари, що мають істотну соціальну значущість, товари протиепідемічного призначення», якою такий обов`язок встановлено. В свою чергу, оскільки для ТОВ «ТД «С-ОЙЛ» відсутній обов`язок задекларувати первинну ціну, воно згідно п. 3 постанови № 341 позбавлено можливості виконати другий обов`язок задекларувати зміну роздрібної ціни на попередньо задекларовану. На переконання позивача, чинним законодавством не передбачено, що ціна першого продажу товару прирівнюється до задекларованої ціни, а, отже, у відповідача відсутні правові підстави визначати суму необґрунтовано отриманої виручки від зазначеної ціни.

Відповідач заперечував проти задоволення позову, зазначаючи, що оскаржуване рішення від 26.07.2022 № 42 є законними та обґрунтованими, у зв`язку із чим просив відмовити в задоволенні позовних вимог. Так, позивачем в порушення вимог Порядку декларування зміни роздрібних цін на товари, що мають істотну соціальну значущість, і товари протиепідемічного призначення, що необхідні для запобігання поширенню гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, не здійснено у встановлений термін декларування змін роздрібних цін на дизельне паливо. Відповідач звернув увагу, що декларування позивачем зміни ціни на дизельне пальне 12.07.2022, тобто після проведення позапланового заходу, свідчить про визнання позивачем факту наявного порушення та усвідомлення того, що декларування зміни цій на пальне є обов`язковим для суб`єктів господарювання.Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 21 листопада 2022 року ТОВ «ТД С-Ойл» відмовлено в задоволенні позовних вимог.

Не погодившись з прийнятим рішенням, ТОВ «ТД С-Ойл» подало апеляційну скаргу, в якій посилаючись на невірне застосування судом норм матеріального та процесуального права, невідповідність висновків суду обставинам справи, просить скасувати рішення суду першої інстанції та ухвалити нове, яким задовольнити позовні вимоги. Зокрема, апелянт зазначає, що постановою №341 не передбачено, що ціна першого продажу палива прирівнюється до задекларованої ціни. Оскільки ТОВ «ТОРГОВИЙ ДІМ «С-ОЙЛ» не існувало на дату набрання чинності постановою №341, за відсутності передбачуваного закону про обов`язок декларувати первинну ціну після набрання чинності постанови №341, до позивача не можуть бути застосовані адміністративно-господарських санкцій за порушення вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін.

Відповідач надав відзив на апеляційну скаргу, в якому просив залишити апеляційну скаргу без задоволення, а рішення суду першої інстанції - без змін, у зв`язку із необґрунтованістю доводів апелянта.

Відповідно до п.3 ч.1 ст.311 КАС України справа розглядається в порядку письмового провадження.

Заслухавши доповідача, дослідивши доводи апеляційної скарги, матеріали справи, перевіривши правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального і процесуального права, правової оцінки обставин у справі, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з огляду на таке.

Судом першої інстанції встановлені та з матеріалів справи вбачаються наступні обставини.

ТОВ «ТД С-Ойл» (44853826) зареєстровано в ЄДРПОУ як юридична особа 24.04.2022 року. Основним видом діяльності товариства є роздрібна торгівля пальним.

11 липня 2022 року Головним управлінням Держпродспоживслужби в Київській області, на підставі доручення Прем`єр-міністра України від 08.05.2022 № 11381/0/1-22, керуючись Законами України «Про ціни і ціноутворення», «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності», наказом Держпродспоживслужби від 20.12.2017 № 1207 «Про впровадження процедури відеофіксації» та Положення про Головне управління Держпродспоживслужби в Київській області, видано наказ № 820-ОД, про здійснення в період з 12.07.2022 по 25.07.2022 позапланової перевірки товариства з обмеженою відповідальністю Торговий дім С-Ойл (код ЄДРПОУ 44853826, юридична адреса 67663, Одеська область, Одеський район, с. Усатове, вул. Вернидуба, 50Б; фактична адреса: 09543, Київська область, Білоцерківський район, с. Ківшовата, вул. Свободи, 2), з питань дотримання вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін (а.с. 23, 122).

11 липня 2022 року Головним управлінням Держпродспоживслужби в Одеській області видано посвідчення (направлення) на проведення заходу державного нагляду (контролю) № 709 (а.с. 24, 113).

12 липня 2022 року Головним управлінням Держпродспоживслужби в Одеській області видано вимогу № 1 про надання інформації (а.с. 25-26, 114).

15 липня 2022 року товариством з обмеженою відповідальністю Торговий дім С-Ойл надано пояснення та копії документів (а.с. 27-33, 115-124).

22 липня 2022 року Головним управлінням Держпродспоживслужби в Одеській області складено акт за результатами проведення позапланової перевірки за дотриманням суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері формування, встановлення та застосування державних регульованих цін № 50 (а.с. 34-49, 125-138).

26 липня 2022 року Головним управлінням Держпродспоживслужби в Одеській області винесено рішення про застосування адміністративно-господарських санкцій за порушення вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін № 42 (а.с. 50-51, 140).Відмовляючи в задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції виходив з того, що ТОВ ТД С-Ойл реалізовано товари, що мають істотну соціальну значущість без процедури декларування зміни роздрібної ціни на товар, ціна якого перевищує початкову або попередньо декларовану більше ніж на 5 %, а тому відповідачем правомірно застосовано адміністративно-господарські санкції за порушення вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін, відповідно до Порядку № 341.

Судова колегія погоджується з висновками суду першої інстанції, з огляду на наступне.

Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначено Законом України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" від 05.04.2007 №877-V (далі - Закон №877-V).

Згідно приписів ч. 1 ст. 1 Закону №877-V державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища;

заходи державного нагляду (контролю) - планові та позапланові заходи, які здійснюються у формі перевірок, ревізій, оглядів, обстежень та в інших формах, визначених законом.

Державний нагляд (контроль) здійснюється за місцем провадження господарської діяльності суб`єкта господарювання або його відокремлених підрозділів, або у приміщенні органу державного нагляду (контролю) у випадках, передбачених законом (ч. 1 ст. 4 Закону №877-V).

Частиною 1, 2 ст. 7 Закону №877-V встановлено, що для здійснення планового або позапланового заходу орган державного нагляду (контролю) видає наказ (рішення, розпорядження), який має містити найменування суб`єкта господарювання, щодо якого буде здійснюватися захід, та предмет перевірки.

На підставі наказу (рішення, розпорядження) оформляється посвідчення (направлення) на проведення заходу державного нагляду (контролю), яке підписується керівником органу державного нагляду (контролю) (головою державного колегіального органу) або його заступником (членом державного колегіального органу) із зазначенням прізвища, ім`я та по батькові і засвідчується печаткою.

Як вбачається з матеріалів справи, позапланова перевірка ТОВ "ТД С-Ойл" проведена на підставі наказу № 820-ОД та посвідчення (направлення) від 11.07.2022 року.

Крім того, листом Держпродспоживслужби від 02.06.2022 року №15.2.1-7/5992 до Головних управлінь в областях доведено, що на виконання пункту 1 доручення Прем`єр-міністра України Шмигаля Д.А від 08.05.2022 №11381/0/1-22 головними управліннями Держпродспоживслужби в областях та м. Києві проводяться перевірки дотримання суб`єктами господарювання на роздрібному ринку пального вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін. Задля уникнення критичної ситуації на роздрібному ринку пального, надмірного тиску на суб`єктів господарювання та мінімізації негативних наслідків, зокрема, створення штучного дефіциту пального або припинення господарської діяльності, при проведенні перевірок дотримання граничних рівнів торговельних надбавок на бензини автомобільні та дизельне пальне рекомендуємо досліджувати період з дати надання доручення і до дати набрання чинності постановою Кабінету Міністрів України від 17.05.2022 № 594, якою було зупинено дію пункту 41-4 постанови Кабінету Міністрів України від 09.12.2020 №1236. З моменту призупинення дії пункту 41-4 постанови Кабінету Міністрів України від 09.12.2020 №1236, а саме з 20.05.2022, головними управліннями Держпродспоживслужби в областях та м. Києві, при проведенні перевірок, повинні досліджуватися питання дотримання суб`єктам господарювання порядку декларування зміни роздрібних цін на бензини А-92, А-95 та дизельне пальне.

Згідно ч. 6 ст. 7 Закону №877-V за результатами здійснення планового або позапланового заходу посадова особа органу державного нагляду (контролю) складає акт, який повинен містити такі відомості: дату складення акта; тип заходу (плановий або позаплановий); форма заходу (перевірка, ревізія, обстеження, огляд тощо); предмет державного нагляду (контролю); найменування органу державного нагляду (контролю), а також посаду, прізвище, ім`я та по батькові посадової особи, яка здійснила захід; найменування юридичної особи або прізвище, ім`я та по батькові фізичної особи - підприємця, щодо діяльності яких здійснювався захід.

З акту перевірки від 22.07.2022 року № 50 вбачається, що під час проведення позапланової перевірки ТОВ Торговий дім С-Ойл встановлено, що 25.04.2022 до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань внесено запис № 1010701020000000174 про державну реєстрацію підприємства. Перша реалізація дизельного палива на АЗС за місцем провадження господарської діяльності: Київська область, Білоцерківський район, с. Ківшовата, вул. Свободи, 2 здійснена 25.05.2022 за ціною 58,00 грн./л. (з ПДВ), що підтверджено копією Z звіту, наданого під час перевірки. Також, перевіркою встановлено, що ТОВ ТД С-Ойл в період з 07.06.2022 по 27.06.2022 здійснювало реалізацію дизельного палива за цінами від 64,00 грн./л. (з ПДВ) до 65,00 грн./л. (з ПДВ), які збільшились на 5 % і більше без декларування зміни роздрібних цін на дизельне паливо в порушення вимог законодавства.

Додатком до акту від 22.07.2022 року № 50 встановлено, що в період з 07.06.2022 року по 27.06.2022 року ТОВ ТД С-Ойл необґрунтовано отримано виручку у розмірі 68491,01 грн. (а.с. 139).

Відповідно до ч. 1 ст. 7 Закону "Про ціни і ціноутворення" від 21.06.2012 № 5007-VI (далі - Закон № 5007-VI) реалізація державної цінової політики, проведення економічного аналізу рівня та динаміки цін, розроблення та внесення пропозицій щодо формування та реалізації державної цінової політики здійснюються центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну цінову політику.

Державні регульовані ціни запроваджуються на товари, які справляють визначальний вплив на загальний рівень і динаміку цін, мають істотну соціальну значущість, а також на товари, що виробляються суб`єктами, які займають монопольне (домінуюче) становище на ринку (ч. 1 ст. 9 Закону № 5007-VI).

Згідно з ч. 1, 2 ст. 13 Закону № 5007-VI державне регулювання цін здійснюється Кабінетом Міністрів України, органами виконавчої влади, державними колегіальними органами та органами місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень шляхом:

1) установлення обов`язкових для застосування суб`єктами господарювання: фіксованих цін; граничних цін; граничних рівнів торговельної надбавки (націнки) та постачальницько-збутової; надбавки (постачальницької винагороди); граничних нормативів рентабельності; розміру постачальницької винагороди; розміру доплат, знижок (знижувальних коефіцієнтів);

2) запровадження процедури декларування зміни ціни та/або реєстрації ціни.

Кабінетом Міністрів України прийнято постанову "Про заходи щодо стабілізації цін на товари, що мають істотну соціальну значущість, товари протиепідемічного призначення" №341 (далі - Постанова №341), якою тимчасово запроваджується державне регулювання цін на товари, що мають істотну соціальну значущість та товари протиепідемічного призначення шляхом декларування зміни роздрібних цін у разі їх збільшення. Зазначена постанова набрала чинності 18.05.2020 року.

Вказаною постановою затверджено вичерпні переліки товарів, що мають істотну соціальну значущість, до яких, зокрема, віднесено бензин марки А-92, бензин марки А-95 та дизельне пальне.

Порядком декларування зміни роздрібних цін на товари, що мають істотну соціальну значущість, і товари протиепідемічного призначення, що необхідні для запобігання поширенню гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 22 квітня 2020 № 341 (далі - Порядок №341) визначено механізм декларування зміни роздрібних цін на товари, що мають істотну соціальну значущість, і товари протиепідемічного призначення, що необхідні для запобігання поширенню гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, переліки яких затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 22 квітня 2020 № 341 "Про заходи щодо стабілізації цін на товари, що мають істотну соціальну значущість, товари протиепідемічного призначення".

Декларуванню підлягає зміна роздрібних цін (з урахуванням податку на додану вартість) на кожний окремий вид товару незалежно від виду його упаковки (крім товарів, вид упаковки яких визначено у переліку товарів, що мають істотну соціальну значущість, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 22 квітня 2020 р. № 341), ваги (об`єму) одиниці товару, дозування, форми випуску та будь-яких інших ознак.

У разі встановлення суб`єктом роздрібної торгівлі однакової ціни на один і той самий товар в усіх або кількох об`єктах (закладах) роздрібної торгівлі, що йому належать, декларування зміни роздрібних цін може здійснюватися за усіма/кількома об`єктами (закладами) роздрібної торгівлі в цілому або за кожним об`єктом (закладом) торгівлі окремо (п. 2 Порядку №341).

За приписами п. 3 Порядку №341 декларування зміни роздрібних цін на товари здійснюється суб`єктом господарювання щодо об`єкта (закладу) роздрібної торгівлі у разі збільшення роздрібної ціни на товар, що реалізується таким об`єктом (закладом), порівняно з роздрібною ціною на дату набрання чинності постановою №341 або з попередньо задекларованою роздрібною ціною (крім випадків збільшення ціни внаслідок закінчення строку дії знижки або зменшення ціни) на 5 відсотків і більше, але менше ніж 10 відсотків, - за три дні до початку застосування роздрібної ціни, яка декларується, без урахування дня декларування.

З аналізу зазначених положень вбачається, що з 18.05.2020 року реалізація товарів, що мають істотну соціальну значущість, товарів протиепідемічного призначення, переліки яких затверджено постановою №341, за роздрібною ціною, підвищеною на 5 і більше відсотків без процедури декларування зміни цін, є порушенням вимог щодо формування, встановлення та застосування державних регульованих цін.

У випадку реалізації товарів за роздрібною ціною, підвищеною на 5 і більше відсотків без процедури декларування зміни цін або недотримання строків їх застосування, до суб`єктів господарювання, які допускають зазначені порушення, застосовують адміністративно-господарські санкції відповідно до ст. 20 Закону України «Про ціни і ціноутворення».

Як вірно встановлено судом першої інстанції і не заперечується позивачем, в період з 07.06.2022 року по 23.06.2022 року, з 26.06.2022 року по 27.06.2022 року ТОВ ТД С-Ойл збільшило ціну на реалізацію дизельного палива за 1 л більш ніж на 5% в порівнянні з першою реалізацією дизельного палива.

Разом з тим, апелянт наголошує, що створений як юридична особа після набрання чинності постановою № 341, у зв`язку із чим у нього відсутній обов`язок декларувати першу ціну дизельного пального станом на 18.05.2020 року.

З такими доводами апелянта колегія суддів не погоджується, оскільки відсутність в законодавстві строку декларування первинної ціни, не позбавляє позивача обов`язку дотримання порядку та строку декларування зміни роздрібних цін на дизельне пальне, визначеного Порядком № 341.

Додатково, колегія суддів враховує, що позивачем 12.07.2022 та 01.09.2022 здійснено декларування зміни роздрібних цін на дизельне пальне (https://declaration.consumer.gov.ua).

З урахуванням вищевикладеного, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про те, що оскільки позивачем реалізовано товари, що мають істотну соціальну значущість без процедури декларування зміни роздрібної ціни на товар ціна якого перевищує початкову більше ніж на 5 %, відповідачем правомірно застосованого до нього адміністративно господарські санкції за порушення Порядку №341.

Оцінюючи викладене в сукупності, судова колегія вважає, що суд першої інстанції правильно та у достатньому обсязі встановив обставини справи, і ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального та процесуального права, що відповідно до ст.316 КАС України є підставою для залишення апеляційної скарги без задоволення, а рішення суду першої інстанції без змін.

Враховуючи, що дана справа правомірно віднесена судом першої інстанції до категорії незначної складності та розглядалась за правилами спрощеного провадження, що підтверджується ухвалою суду про відкриття провадження від 07 вересня 2022 року, постанова суду апеляційної інстанції може бути оскаржена до Верховного Суду лише з підстав, передбачених пп. "а"-"г" п.2 ч.5 ст.328 КАС України.

Керуючись ст.ст.308, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 328 КАС України, судова колегія

П О С Т А Н О В И Л А :

Апеляційну скаргу товариства з обмеженою відповідальністю «Торговий дім С-ОЙЛ» залишити без задоволення.

Рішення Одеського окружного адміністративного суду від 21 листопада 2022 року залишити без змін.

Постанова апеляційного суду набирає законної сили з дати її прийняття, але може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту судового рішення з підстав, передбачених ст.328 КАС України.

Головуючий: Н.В.Вербицька

Суддя: О.В.Джабурія

Суддя:К.В.Кравченко

СудП'ятий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення21.02.2023
Оприлюднено23.02.2023
Номер документу109114519
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них

Судовий реєстр по справі —420/12018/22

Постанова від 23.09.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Радишевська О.Р.

Ухвала від 20.09.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Радишевська О.Р.

Ухвала від 02.05.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Данилевич Н.А.

Ухвала від 02.05.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Данилевич Н.А.

Ухвала від 13.04.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Білак М.В.

Ухвала від 05.04.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стародуб О.П.

Постанова від 21.02.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Вербицька Н. В.

Ухвала від 09.01.2023

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Вербицька Н. В.

Рішення від 07.11.2022

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Левчук О.А.

Ухвала від 06.09.2022

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Левчук О.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні