ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
29000, м. Хмельницький, майдан Незалежності, 1 тел. 71-81-84, факс 71-81-98
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
"07" лютого 2023 р. Справа № 924/653/22
Господарський суд Хмельницької області у складі судді Смаровоза М.В., при секретарі судового засідання Мироненко Н.М., розглянувши матеріали справи
за позовом Староушицької селищної ради
до 1. Кам"янець-Подільської районної державної адміністрації Хмельницької області
2. Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області
про скасування державної реєстрації права власності; визнання незаконною та скасування державної реєстрації
за участю представників:
позивача: Рудик В.М.;
відповідача 1: не з`явився;
відповідача 2: Плюх В.О.
У судовому засіданні 07.02.2023р. оголошено вступну та резолютивну частини рішення у справі.
До господарського суду Хмельницької області надійшла позовна заява Староушицької селищної ради до Кам"янець-Подільської районної державної адміністрації Хмельницької області, Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області, відповідно до якої позивач просить суд: скасувати державну реєстрацію права власності Кам`янець-Подільської районної державної адміністрації на земельну ділянку державної власності, площею 30 га, кадастровий номер 6822455800:05:013:0002, зареєстроване 20.01.2016р. в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, номер запису про право власності 12960157; визнати незаконною та скасувати в Державному земельному кадастрі державну реєстрацію земельної ділянки площею 30 га, кадастровий номер 6822455800:05:013:0002.
В обґрунтування поданого позову позивачем зазначено, зокрема, що Наказом Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області від 06.06.2018р. №22-3360-сг «Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність» Староушицькій селищній раді Кам`янець-Подільського району Хмельницької області передано у комунальну власність земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності загальною площею 1382,6031 га, які розташовані (за межами населених пунктів) на території Староушицької селищної об`єднаної територіальної громади, в т.ч. земельну ділянку для сінокосіння та випасання худоби площею 30,00 га, кадастровий номер 6822481500:05:013:0002 (п. 10 додатку до наказу).
В подальшому, як вказує позивач, 06.06.2018р. між ГУ Держгеокадастру у Хмельницької області та Староушицькою селищною радою на підставі Наказу від 06.06.2018р. №22-3360-сг складено акт приймання-передачі земельної ділянки із державної у комунальну власність, в т.ч. земельної ділянки площею 30,00 та, кадастровий номер 6822481500:05.013:0002 (п. 10 додатку до акту). Також, зазначено, що рішенням сесії Староушицької селищної ради від 19.07.2018р. №5 у комунальну власність Староушицької селищної ради прийнято з державної власності, згідно Наказу ГУ Держгеокадастру у Хмельницькій області від 06.06.2018р. №22-3360-сг та акту приймання-передачі від 06.06.2018р., земельні ділянки сільськогосподарського призначення загальною площею 1382,6031 га, які розташовані (за межами населених пунктів) на території Староушицької селищної територіальної громади, в т.ч. земельну ділянку 30,00 га, кадастровий номер 6822481500:05:013:0002.
Крім того, як вказує позивач, 27.07.2018р. державним реєстратором Кам`янець-Подільської районної державної адміністрації Шпичкою Олександром Олеговичем в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, на підставі Наказу ГУ Держгеокадастру у Хмельницькій області від 06.06.2018р. №22-3360-сг, акту приймання-передачі від 06.06.2018р. та рішення Староушицької селищної ради від 19.07.2018р. №5, зареєстровано право комунальної власності Староушицької селищної ради на земельну ділянку площею 30,00 га, кадастровий номер 6822481500:05:013:0002, номер запису про право власності: 27226897, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна: 1608396468224.
Однак, позивач відзначив, що йому стало відомо, що земельна ділянка площею 30,00 га, кадастровий номер 6822481500:05:013:0002 накладається на земельну ділянку державної власності площею 30,00 га, кадастровий номер 6822455800:05:013:0002, право власності на яку 20.01.2016р. зареєстровано за Кам`янець-Подільською районною державною адміністрацією, номер запису про право власності: 12960157. При цьому, зауважено, що спірна земельна ділянка 31.07.2006р. розпорядженням голови Кам`янець-Подільської РДА №638/2006р передана в користування на умовах оренди фермерському господарству "Крушанівське". Крім того, як зазначив позивач, 29.08.2006р. між Кам`янець-Подільською РДА та ФГ "Крушанівське" строком на 49 років укладено договір оренди земельної ділянки площею 30,00 га, якій при реєстрації договору було присвоєно кадастровий номер 6822481500:05:013:0002.
Однак, позивач звертає увагу на те, що в подальшому даний договір оренди рішенням Господарського суду Хмельницької області від 23.09.2015р. (справа 924/1098/15) визнано недійсним. Цим же рішенням суд ухвалив зобов`язати ФГ "Крушанівське" повернути земельну ділянку з кадастровим номером 6822455800:05:013:0002, площею 30 га. Згодом, Господарським судом Хмельницької області видано наказ №924/1098/15 від 09.10.2015р. про зобов`язання ФГ "Крушанівське" повернути земельну ділянку з кадастровим номером 6822455800:05:013:0002, площею 30 га. На підставі даного наказу державним виконавцем районного відділу державної виконавчої служби Кам`янець-Подільського міськрайонного управління юстиції Януль В.Ю. 24.12.2015р. відкрито виконавче провадження №49722784.
Позивач зауважив, що з викладеного вбачається помилка в написанні кадастрового номера земельної ділянки, а саме, замість 6822481500:05:013:0002 у рішенні суду та наказі вказано 6822455800:05:013:0002.
При цьому, позивач вважає, що реєстрація у Державному земельному кадастрі земельної ділянки площею 30,00 га з кадастровим номером 6822455800:05:013:0002 та подальша реєстрація права власності на дану земельну ділянку за Кам`янець-Подільською РДА відбулася внаслідок допущення судом помилки в судовому рішенні від 23.09.2015р. (справа 924/1098/15), яке на сьогодні вже виконане повністю, та у відповідно му наказі.
Разом з тим, позивач посилається на положення п. 111 Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого Постановою КМУ від 17.10.2012р. №1051 (в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин), де зазначено, що Державний кадастровий реєстратор для здійснення державної реєстрації земельної ділянки протягом 14 календарних днів з дня реєстрації відповідної заяви перевіряє: 1) відповідність поданих документів вимогам, передбаченим пунктом 67 цього Порядку; 2) електронний документ відповідно до пункту 74 цього Порядку. За результатами перевірки Державний кадастровий реєстратор виконує одну з таких дій: здійснює державну реєстрацію земельної ділянки, зокрема: приймає рішення про відмову у державній реєстрації земельної ділянки відповідно до пунктів 70, 73, 77-85 цього Порядку, зокрема, в разі: розташування в межах земельної ділянки, яку передбачається зареєструвати, іншої земельної ділянки або її частини. Таким чином, як вважає позивач, з врахуванням наведеної норми, державний кадастровий реєстратор, встановивши розташування в межах земельної ділянки, яку передбачається зареєструвати, іншої земельної ділянки, мав би відмовити у державній реєстрації земельної ділянки. Також, посилаючись на положення ч. 10 ст. 24 Закону України від 07.07.2011р. № 3613-VI «Про Державний земельний кадастр» позивач зауважив, що Державна реєстрація земельної ділянки скасовується Державним кадастровим, реєстратором, який здійснює таку реєстрацію, зокрема, у разі: ухвалення судом рішення про скасування державної реєстрації земельної ділянки.
Враховуючи вищевикладене, позивач просить позов задовольнити.
Незважаючи на те, що відповідач 1, повідомлений належним чином про час та місце розгляду справи, відзив щодо позову не подав, повноважних представників для участі у судовому засіданні не направив, відповідно до ГПК України справу може бути розглянуто за наявними в ній матеріалами.
У відзиві на позов, поданому 28.09.2022р., відповідач 2 проти позову заперечує, при цьому посилаючись на положення ст. 265 ЦПК України зазначив, що суд встановлює чи були порушені, невизнані або оспорені права, свободи чи інтереси, за захистом яких особа звернулась до суду, а якщо були, то ким. При цьому, відповідач 2 звертає увагу на те, що Головне управління та його структурні підрозділи не здійснювали діяльності, спрямованої на порушення законних прав та свобод позивача, у зв`язку з чим відповідач 2 заперечує проти позовних вимог в частині визначення співвідповідачем Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області.
Крім того, відповідачем 2 відзначено, що із позовної заяви та доданих до неї матеріалів вбачається, що позивач є власником земельної ділянки із кадастровим номером 6822481500:05:013:0002. При цьому, позивач просить скасувати в Державному земельному кадастрі державну реєстрацію земельної ділянки з кадастровим номером 6822455800:05:013:0002. Разом з тим, як вказує відповідач 2, відповідно до листа-від 13.07.2022р. № 1475/281-22 Управління надання адміністративних послуг Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області земельні ділянки відповідачів внесені до Державного реєстру земель до 2013р., тому вказані земельні ділянки централізовано перенесені з Державного реєстру земель до Державного земельного кадастру в автоматизованому порядку.
При цьому, відповідач 2 зауважив, що станом на 2006 рік земельні правовідносини регулювалися Тимчасовим порядком ведення державного реєстру земель, затвердженим наказом Державного комітету України по земельних ресурсах № 174 від 02.07.2003р., яким визначався порядок внесення відомостей про земельну ділянку, ведення Поземельної книги земельної ділянки, внесення записів до книги реєстрації. Так, згідно з пунктом 1.2 Порядку № 174 Адміністратором державного реєстру земель є Центр державного земельного кадастру при Державному комітеті України по земельних ресурсах, що забезпечує створення та функціонування державного реєстру земель, відповідає за достовірність і збереження даних, захист від несанкціонованого доступу та руйнування бази даних АС ДЗК, має повний прямий доступ до бази даних АС ДЗК. Також, відзначено, що операторами державного реєстру земель були структурні підрозділи Центру ДЗК, що проводять приймання, перевірку та систематизацію реєстраційних карток земельних ділянок, здійснюють видачу та реєстрацію державних актів на право власності на земельну ділянку та на право постійного користування земельною ділянкою, договорів оренди (суборенди) землі, ведуть книгу реєстрації, формують Поземельну книгу та не мають прямого доступу до бази даних АС ДЗК.
В свою чергу, реєстраторами Державного реєстру земель є структурні підрозділи Центру ДЗК, які мають доступ та вносять відомості до бази даних АС ДЗК, ведуть Поземельну книгу, здійснюють видачу та реєстрацію державних актів на право власності на земельну ділянку та на право постійного користування земельною ділянкою, договорів оренди (суборенди) землі, а також ведуть книгу реєстрації. Таким чином, зауважено, що до вступу 01.01.2013р. в дію Закону України «Про Державний земельний кадастр» обов`язок ведення Державного реєстру земель покладався виключно на Державне підприємство «Центр Державного земельного кадастру» та його територіальні органи шляхом внесення записів до бази даних Державного реєстру земель та вчинення записів у відповідних книгах реєстрації.
З огляду на викладене, як вважає відповідач 2, Головне управління та його структурні підрозділи жодним чином не порушували прав позивача у зв`язку із тим, що не вносили відомостей про спірні земельні ділянки в Державний реєстр земель, оскільки до 01.01.2013р. державна реєстрація земель проводилася Хмельницькою регіональною філією ДП «Центр Державного земельного кадастру».
Крім того, відповідач 2 зазначив, що відомості про земельні ділянки з кадастровими номерами 6822455800:05:013:0002 та 6822481500:05:013:0002, реєстраторами Центру державного земельного кадастру перенесені в автоматичному порядку з Державного реєстру земель до Державного земельного кадастру. Разом з тим, вказано, що саме на реєстраторів Центру державного земельного кадастру, які є на сьогоднішній день є самостійною юридичною особою, покладався обов`язок вносити відомості про земельні ділянки в Державний реєстр земель.
Також, відповідач 2 зауважив, що ухвалення судом рішення про скасування державної реєстрації земельної ділянки допускається виключно з одночасним припиненням таким рішенням усіх речових прав, їх обтяжень, зареєстрованих щодо земельної ділянки (за наявності таких прав, обтяжень). Ухвалення судом рішення про визнання нечинним рішення органу виконавчої влади, органу місцевого самоврядування про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою, за якою була сформована земельна ділянка, щодо якої виникли речові права, а також про скасування державної реєстрації такої земельної ділянки, що допускається за умов визнання нечинним рішення про затвердження такої документації (за його наявності) та припинення таких прав (за їх наявності).
Враховуючи вищевикладене, відповідач 2 просить відмовити у позові.
Розглядом матеріалів справи встановлено таке.
Відповідно до Наказу Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області № 22-3360-СГ від 06.06.2018р. «Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність» вирішено: передати Староушицькій селищній раді Староушицької селищної об`єднаної територіальної громади Кам`янець-Подільского району Хмельницької області у комунальну власність земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності загальною площею 1382,6031 га, які розташовані за межами населених пунктів) на території Староушицької селищної об`єднаної територіальної громади Кам`янець-Подільського району Хмельницької області; право власності на земельні ділянки виникає з моменту державної реєстрації цього права та оформлюється відповідно Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно» та їх обтяжень».
Відповідно до Додатку до наказу Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області № 22-3360-СГ від 06.06.2018р. «Перелік земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності, які передаються у комунальну власність Староушицькій селищній раді об`єднаної територіальної громади Кам`янець-Подільського району Хмельницької області», зокрема в переліку вказана земельна ділянка з кадастровим номером 6822481500:05:013:0002, площею 30 га, цільове призначення 01.08 для сінокосіння та випасання худоби.
Відповідно до акту приймання-передачі земельної ділянки сільськогосподарського призначення із державної у комунальну власність від 06.06.2018р. Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області, відповідно до наказу Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області від 06.06.2018р. № 22-3360-СГ передає із державної власності, а Староушицька селищна рада Староушицької селищної об`єднаної територіальної громади приймає у комунальну власність Староушицької селищної ради Староушицької селищної об`єднаної територіальної громади Кам`янець-Подільського району Хмельницької області земельні ділянки згідно з додатком; цей акт разом із вказаним наказом є підставою для державної реєстрації права, на вказані у додатку земельні ділянки, комунальної власності Староушицької селищної ради Староушицької селищної об`єднаної територіальної громади Кам`янець-Подільського району Хмельницької області.
Відповідно до Додатку до акту від 06.06.2018р. у комунальну власність Староушицькій селищній раді Староушицької селищної об`єднаної територіальної громади Кам`янець-Подільського району Хмельницької області передано, зокрема земельну ділянку з кадастровим номером 6822481500:05:013:0002, місце розташування земельної ділянки - Староушицька селищна рада Староушицької селищної об`єднаної територіальної громади Кам`янець-Подільського району Хмельницької області, площею 30 га, цільове призначення- 01.08. для сінокосіння та випасання худоби.
19.07.2018р. прийнято рішення одинадцятої (позачергової) сесії сьомого скликання Староушицької селищної ради Кам`янець-Подільського району Хмельницької області № 05 «Про прийняття земельних ділянок державної власності у комунальну власність Староушицької селищної ради Кам`янець-Подільського району Хмельницької області, відповідно до якого вирішено: прийняти у комунальну власність Староушицької селищної ради земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності площею 1382,6031 га, що розташовані за межами населених пунктів на території Староушицької селищної об`єднаної територіальної громади Кам`янець - Подільського району Хмельницької області згідно наказу Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області № 22-3360-сг від 06.06.2018р. та акта приймання - передачі земельних ділянок; право власності на земельні ділянки зареєструвати відповідно до Закону України «Про державну реєстрацію речових прав па нерухоме манно та їх обтяжень».
У листі Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області від 13.07.2022р. зазначено про те, що відомості про земельну ділянку за кадастровим номером 6822481500:05:013:0002, площею 30 га із цільовим призначенням для сінокосіння та випасання худоби централізовано перенесені з Державного реєстру земель до Державного земельного кадастру в автоматизованому порядку, без подання заяв про це їх власниками (користувачами). Відповідно до даних Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень на земельну ділянку за кадастровим номером 6822481500:05:013:0002 від 23.07.2018р. зареєстровано право комунальної власності Староушицької селищної ради, реєстраційний номер земельної ділянки у Державному реєстрі прав 27226897. Орган державної реєстрації - Кам`янець-Подільська райдержадміністрація Хмельницької області. Також, 23.07.2018р. зареєстровано право оренди із фермерським господарством «Крушанівське» строк дії речового права 49 років. Відомості про земельну ділянку про земельну ділянку за кадастровим номером 6822455800:05:013:0002, площею 30 га із цільовим призначенням для сінокосіння та випасання худоби централізовано перенесені з Державного реєстру земель до Державного земельного кадастру в автоматизованому порядку, без подання заяв про це їх власниками (користувачами). Відповідно до даних Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень на земельну ділянку за кадастровим номером 6822455800:05:013:0002 від 20.01.2016р. зареєстровано право державної власності Кам`янець-Подільської районної державної адміністрації, реєстраційний номер земельної ділянки у Державному реєстрі прав 21319591. Орган державної реєстрації - реєстраційна служба Кам`янець-Подільського міськрайонного управління юстиції Хмельницької області.
Також, як зазначено у листі, з 01.01.2013р. із набуттям чинності Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухому майно та їх обтяжень» повноваження щодо державної реєстрації речових прав на земельні ділянки та їх припинення здійснюють Міністерство юстиції України та його територіальні органи, суб`єкти державної реєстрації прав та державні реєстратори прав на нерухоме майно. Відповідно до наявних відомостей у Державному земельному кадастрі співпадіння 100% земельних ділянок із кадастровими номерами 6822481500:05:013:0002 та 6822455800:05:013:0002. Крім того, вказано, що виправлення помилок, допущених у відомостях Державного земельного кадастру під час державної реєстрації земельної ділянки, можливе для тих земельних ділянок, на які у Державному земельному кадастрі відсутні актуальні відомості про речові зареєстровані у Державному реєстрі речових прав з 1 січня 2013 року, зазначено у листі Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області від 13.07.2022р.
31.07.2006р. Кам`янець-Подільською районною державною адміністрацією видано розпорядження № 638/2006-р «Про надання в оренду земельної ділянки ФГ «Крушанівське», відповідно до якого вирішено, зокрема: надати ФГ «Крушанівське» в оренду строком на 49 років земельну ділянку із земель запасу Грушківської сільської ради, що розташована за межами населених пунктів загальною площею 30 га для сінокосіння та випасання худоби.
23.09.2015р. господарським судом Хмельницької області ухвалено рішення по справі № 924/1098/15 за позовом прокурора Кам`янець-Подільського району в інтересах держави до фермерського господарства „Крушанівське", Кам`янець-Подільської районної державної адміністрації про скасування розпорядження Кам`янець-Подільської райдержадміністрації від 31.07.2006 року № 638/2006-р, про визнання недійсним договору оренди землі від 29.08.2006 року, про зобов`язання ФГ „Крушанівське" повернути земельну ділянку за кадастровим номером 6822455800:05:013:0002, площею 30 га, відповідно до якого, зокрема, ухвалено: позов прокурора Кам`янець-Подільського району в інтересах держави до фермерського господарства „Крушанівське", Кам`янець-Подільської районної державної адміністрації про скасування розпорядження Кам`янець-Подільської райдержадміністрації від 31.07.2006 року № 638/2006-р, про визнання недійсним договору оренди землі від 29.08.2006 року, про зобов`язання ФГ „Крушанівське" повернути земельну ділянку за кадастровим номером 6822455800:05:013:0002, площею 30 га задоволити частково; визнати недійсним договір оренди землі від 29.08.2006р., укладений між фермерським господарством „Крушанівське" та Кам`янець-Подільською районною державною адміністрацією; зобов`язати Фермерське господарство „Крушанівське" с. Крушанівка, Кам`янець-Подільського району, код 33651310 повернути земельну ділянку за кадастровим номером 6822455800:05:013:0002, площею 30 га; у позові в частині скасування розпорядження Кам`янець-Подільської районної державної адміністрації від 31.07.2006 року № 638/2006-р відмовити.
В матеріалах справи також наявні копії: Витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності № 132320519 від 27.07.2018р., Інформації від 12.05.2021р. з Державного земельного кадастру про право власності та речові права на земельну ділянку, Виписки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань від 27.02.2018р.; свідоцтва про державну реєстрацію юридичної особи А00 № 822947 від 14.01.2004р. тощо.
Досліджуючи надані докази, оцінюючи їх в сукупності, судом береться до уваги наступне.
Частинами 1, 2 статті 152 Земельного кодексу України передбачено, що держава забезпечує громадянам та юридичним особам рівні умови захисту прав власності на землю. Власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків. Частиною 13 ст.79-1 Земельного кодексу України визначено, що земельна ділянка припиняє існування як об`єкт цивільних прав, а її державна реєстрація скасовується, зокрема, в разі скасування державної реєстрації земельної ділянки на підставі судового рішення внаслідок визнання незаконною такої державної реєстрації. Ухвалення судом рішення про скасування державної реєстрації земельної ділянки допускається виключно з одночасним припиненням таким рішенням усіх речових прав, їх обтяжень, зареєстрованих щодо такої земельної ділянки (за наявності таких прав, обтяжень).
Відповідно до ч. 10 ст. 24 Закону України «Про Державний земельний кадастр» державна реєстрація земельної ділянки скасовується Державним кадастровим реєстратором, який здійснює таку реєстрацію, у разі: поділу чи об`єднання земельних ділянок; якщо протягом одного року з дня здійснення державної реєстрації земельної ділянки речове право на неї не зареєстровано з вини заявника; ухвалення судом рішення про скасування державної реєстрації земельної ділянки. Ухвалення судом рішення про скасування державної реєстрації земельної ділянки допускається виключно з одночасним припиненням таким рішенням усіх речових прав, їх обтяжень, зареєстрованих щодо земельної ділянки (за наявності таких прав, обтяжень). Ухвалення судом рішення про визнання нечинним рішення органу виконавчої влади, органу місцевого самоврядування про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою, за якою була сформована земельна ділянка, щодо якої виникли речові права, а також про скасування державної реєстрації такої земельної ділянки, що допускається за умови визнання нечинним рішення про затвердження такої документації (за його наявності) та припинення таких прав (за їх наявності).
Згідно з ч. 3 ст. 26 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" відомості про речові права, обтяження речових прав, внесені до Державного реєстру прав, не підлягають скасуванню та/або вилученню. У разі скасування рішення державного реєстратора про державну реєстрацію прав на підставі судового рішення чи у випадку, передбаченому пунктом 1 частини сьомої статті 37 цього Закону, на підставі рішення Міністерства юстиції України, а також у разі визнання на підставі судового рішення недійсними чи скасування на підставі судового рішення документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав, скасування на підставі судового рішення державної реєстрації прав, що мало наслідком державну реєстрацію набуття речових прав, обтяжень речових прав, відповідні права чи обтяження припиняються. У разі якщо в Державному реєстрі прав, у тому числі в його невід`ємній архівній складовій частині, наявні відомості про речові права, обтяження речових прав, припинені у зв`язку з проведенням відповідної державної реєстрації, або якщо відповідним судовим рішенням також визнаються речові права, обтяження речових прав, одночасно з державною реєстрацією припинення речових прав чи обтяжень речових прав проводиться державна реєстрація набуття відповідних прав чи обтяжень. При цьому дата і час державної реєстрації набуття речових прав, обтяжень речових прав, що були припинені у зв`язку з проведенням відповідної державної реєстрації та наявні в Державному реєстрі прав, у тому числі в його невід`ємній архівній складовій частині, залишаються незмінними.
Згідно з п. 111 Порядку ведення Державного земельного кадастру затвердженого Постановою КМУ від 17.10.2012 року №1051 (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) державний кадастровий реєстратор для здійснення державної реєстрації земельної ділянки протягом 14 календарних днів з дня реєстрації відповідної заяви перевіряє: 1) відповідність поданих документів вимогам, передбаченим пунктом 67 цього Порядку; 2) електронний документ відповідно до пункту 74 цього Порядку. За результатами перевірки Державний кадастровий реєстратор виконує одну з таких дій:здійснює державну реєстрацію земельної ділянки: за допомогою програмного забезпечення Державного земельного кадастру присвоює кадастровий номер земельній ділянці; відкриває Поземельну книгу та вносить відомості до неї (крім відомостей про затвердження документації із землеустрою, на підставі якої здійснена державна реєстрація земельної ділянки, а також про власників, користувачів земельної ділянки); робить позначку про проведення перевірки електронного документа та внесення відомостей до Державного земельного кадастру відповідно до підпункту 2 пункту 75 цього Порядку; надає за допомогою програмного забезпечення Державного земельного кадастру відомості, зазначені у підпункті 1 пункту 197 цього Порядку, відповідним органам державної влади, органам місцевого самоврядування; приймає рішення про відмову у державній реєстрації земельної ділянки відповідно до пунктів 70, 73, 77-85 цього Порядку в разі: невідповідності поданих документів, зазначених у пункті 110 цього Порядку, вимогам законодавства; розташування в межах земельної ділянки, яку передбачається зареєструвати, іншої земельної ділянки або її частини; розташування земельної ділянки на території дії повноважень іншого Державного кадастрового реєстратора; подання заявником документів, зазначених у пункті 110 цього Порядку, не в повному обсязі.
Як з`ясовано судом, в обгрунтування позову позивач, зокрема, вказав на те, що реєстрація у Державному земельному кадастрі земельної ділянки площею 30,00 га з кадастровим номером 6822455800:05:013:0002 та подальша реєстрація права власності на дану земельну ділянку за Кам`янець-Подільською РДА відбулася внаслідок допущення судом помилки в судовому рішенні від 23.09.2015р. та у відповідному наказі (справа 924/1098/15), які на сьогодні вже виконано повністю.
Судом відзначається, що 23.09.2015р. господарським судом Хмельницької області ухвалено рішення по справі № 924/1098/15 за позовом прокурора Кам`янець-Подільського району в інтересах держави до фермерського господарства „Крушанівське", Кам`янець-Подільської районної державної адміністрації про скасування розпорядження Кам`янець-Подільської райдержадміністрації від 31.07.2006 року № 638/2006-р, про визнання недійсним договору оренди землі від 29.08.2006 року, про зобов`язання ФГ „Крушанівське" повернути земельну ділянку за кадастровим номером 6822455800:05:013:0002, площею 30 га, відповідно до якого, зокрема, ухвалено визнати недійсним договір оренди землі від 29.08.2006р., укладений між фермерським господарством „Крушанівське" та Кам`янець-Подільською районною державною адміністрацією; зобов`язати Фермерське господарство „Крушанівське" с. Крушанівка, Кам`янець-Подільського району, код 33651310 повернути земельну ділянку за кадастровим номером 6822455800:05:013:0002, площею 30 га. При цьому, в матеріалах справи не міститься жодних доказів, які би підтверджували, що у вищенаведеному рішенні суду від 23.09.2015р. у справі № 924/1098/15 (яке набрало чинності) та відповідному виконавчому документі у визначеному ГПК України порядку виправлялись описки (помилки) у разі їх наявності, які, як вважає позивач, допущено судом у справі № 924/1098/15.
З огляду на вищенаведене, зважаючи на зміст матеріалів справи та встановлених судом фактів, судом констатується, що незалежно від змісту інших доводів учасників процесу у задоволенні позову слід відмовити з огляду на його необгрунтованість.
При цьому судом взято до уваги, що Європейський суд з прав людини неодноразово наголошував, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною залежно від характеру рішення (справа "Руїс Торіха проти Іспанії").
За таких обставин, суд вважає позовні вимоги такими, що не підлягають задоволенню, тому в позові слід відмовити.
У зв`язку з відмовою у позові судові витрати відповідно до ст.129 ГПК України покладаються на позивача. Повний текст рішення (враховуючи зміст положень ст.233 ГПК України) остаточно складено у 10-ий робочий день після оголошення вступної та резолютивної частин рішення, тобто 21.02.2023р.
Керуючись ст.ст. 2, 20, 24, 73, 74, 129, 232, 237, 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд
ВИРІШИВ:
У позові відмовити.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду (ч. ч. 1, 2 ст. 241 ГПК України).
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення (ч. 1 ст. 256 ГПК України).
Апеляційна скарга подається в порядку, передбаченому ст. 257 ГПК України.
Повний текст рішення складено 21.02.2023р.
Суддя М.В. Смаровоз
Віддруков. 4 прим. (всім рек. з пов. про вруч.): 1 - до справи; 2 - позивачу (32385, Хмельницька обл., Кам`янець - Подільський район, смт. Стара Ушиця, вул. Українська, буд.5); 3 - відповідачу 1 (32319, Хмельницька обл., Кам`янець - Подільський район, с. Мукша Китайгородська, вул. Матросова, 30 А); 4 - відповідачу 2 (29016, м. Хмельницький, вул. Інститутська, 4/1).
Ел. адреси: позивачу starauchutsada@ukr.net
відповідачу 1 ІНФОРМАЦІЯ_1
відповідачу 2 khmelnytskyi@land.gov.ua
Суд | Господарський суд Хмельницької області |
Дата ухвалення рішення | 07.02.2023 |
Оприлюднено | 23.02.2023 |
Номер документу | 109129099 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про усунення порушення прав власника |
Господарське
Господарський суд Хмельницької області
Смаровоз М.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні