Постанова
від 06.06.2023 по справі 924/653/22
ПІВНІЧНО-ЗАХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ПІВНІЧНО-ЗАХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

33001 м.Рівне, вул.Яворницького, 59

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

ПОСТАНОВА

06 червня 2023 року Справа № 924/653/22

Північно-західний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:

головуючий суддя Грязнов В.В., суддя Розізнана І.В. , суддя Василишин А.Р.

секретар судового засідання Петрук О.В.

представники учасників справи не з`явилися,

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Староушицької селищної ради на рішення господарського суду Хмельницької області від 07.02.2023, повний текст якого складено 21.02.2023, у справі №924/653/22 (суддя Смаровоз М.В.)

за позовом Староушицької селищної ради

до 1. Кам`янець-Подільської районної державної адміністрації

2. Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області

про скасування державної реєстрації права власності,

визнання незаконною та скасування державної реєстрації,-

В серпні 2022 року Староушицька селищна рада (надалі в тексті Селищна рада) звернулася до господарського суду Хмельницької області з позовом про:

- скасування державної реєстрації права власності Кам`янець-Подільської районної держав-ної адміністрації (надалі в тексті Райдержадміністрація) на земельну ділянку державної власності, площею 30 га, кадастровий №6822455800:05:013:0002, зареєстроване 20.01.2016 в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, номер запису про право власності 12960157;

- визнання незаконною та скасування в Державному земельному кадастрі державну реєстра-цію земельної ділянки площею 30 га, кадастровий номер 6822455800:05:013:0002. Відповідачами у справі зазначені Райдержадміністрація та Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області (надалі в тексті Держгеокадастр).(арк.справи 1-2).

Рішенням господарського суду Хмельницької області від 07.02.2023 у справі №924/653/22 в задоволенні позову відмовлено. Ухвалюючи рішення суд першої інстанції виходив з того, що в матеріалах справи не міститься жодних доказів, які би підтверджували, що у рішенні суду від 23.09.2015 у справі №924/1098/15 (яке набрало чинності) та відповідному виконавчому документі у визначеному ГПК України порядку виправлялись описки (помилки) у разі їх наявності, які, як вважає позивач, допущено судом у справі №924/1098/15.(арк.справи 79-82).

Не погоджуючись із прийнятим рішенням, Позивач подав скаргу до Північно-західного апеляційного господарського суду, в якій просить скасувати рішення господарського суду Хмельницької області від 07.02.2023 та прийняти нове, яким позовні вимоги Староушицької селищної ради задоволити скасувати державну реєстрацію права власності Кам`янець-Подільської районної державної адміністрації на земельну ділянку державної власності, площею 30 га, кадастровий номер 6822455800:05:013:0002, зареєстроване 20.01.2016 в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, номер запису про право власності 12960157; визнати незаконною та скасувати в Державному земельному кадастрі державну реєстрацію земельної ділянки площею 30 га, кадастровий номер 6822455800:05:013:0002.(арк.справи 93-96).

Обґрунтовуючи скаргу Апелянт зазначає, що господарський суд першої інстанції неповно з`ясував всі обставини справи, не дослідив всіх поданих доказів та ухвалив рішення з порушенням норм матеріального права. Встановлені судом першої інстанції обставини не можуть, на думку Скаржника, бути підставою для відмови у задоволенні позову, адже звертаючись до суду Селищна рада вказувала, що держава в особі Держгеокаджастру 06.06.2018 розпорядилася земельною ділянкою державної форми власності, передавши її у комунальну власність. Водночас, дана земельна ділянка, проте під іншим кадастровим номером залишилася у державній власності та зареєстрована за Райдержадміністрацією. Скаржник вказує, що саме з підстав неможливості перебування однієї і тієї ж земельної ділянки у державній та комунальній власності одночасно позов мав би бути задоволений судом першої інстанції. При цьому, на переконання Позивача не має значення в який спосіб (в результаті помилки суду чи ні) було зареєстровано спірну земельну ділянку в Державному земельному кадастрі та право власності на неї в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно.

Ухвалою Північно-західного апеляційного господарського суду від 08.05.2023 відкрито провадження у справі №924/653/22, поновлено строк на апеляційне оскарження та призначено справу до розгляду на 06.06.2023.(арк.справи 116).

17.05.2023 на адресу суду надійшов відзив, в якому Держгеокадастр просить залишити без змін рішення господарського суду Хмельницької області від 07.02.2023, а апеляційну скаргу Селищної ради без задоволення. Крім того, вважає відсутніми підстави для стягнення судового збору з Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області.(арк.справи 119-120)

29.05.2023 засобами електронного зв`язку надійшла заява, в якій Позивач просить розглядати апеляційної скарги без участі уповноваженого представника Староушицької селищної ради.(арк. справи 126).

В призначене на 06.06.2023 судове засідання апеляційної інстанції учасники справи явки своїх представників не забезпечили, проте така неявка не перешкоджає розгляду справи, позаяк присутність представників сторін не визнавалась обов`язковою, а матеріалів справи достатньо для розгляду скарги по суті. При цьому, учасники справи повідомленні належним чином про дату, час та місце проведення судового засідання, зокрема: Держгеокадастру та Селищній раді ухвалу про відкриття апеляційного провадження від 08.05.2023 доставлено 11.05.2023 через електронний кабінет, що сдтверджується Довідками про доставку, а Райдержадміністрації ухвалу доставлено засобами поштового зв`язку, що стверджується рекомендованим повідомлен-ням про доставку.(арк. справи 117-зворот, 129).

Розглянувши доводи апеляційної скарги, вивчивши матеріали справи, наявні в ній докази, перевіривши правильність додержання судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, Північно-західний апеляційний господарський суд

ВСТАНОВИВ:

Як вбачається з матеріалів справи, наказом Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області №22-3360-СГ від 06.06.2018 «Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність» вирішено: передати Староушицькій селищній раді Старо-ушицької селищної об`єднаної територіальної громади Кам`янець-Подільского району Хмельницької області у комунальну власність земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності загальною площею 1382,6031 га, які розташовані за межами населених пунктів) на території Староушицької селищної об`єднаної територіальної громади Кам`янець-Подільського району Хмельницької області; право власності на земельні ділянки виникає з моменту державної реєстрації цього права та оформлюється відповідно Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень».(арк.справи 10).

Відповідно до Додатку вищеназваного наказу від 06.06.2018 «Перелік земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності, які передаються у комунальну власність Староушицькій селищній раді об`єднаної територіальної громади Кам`янець-Подільського району Хмельницької області», зокрема в переліку зазначена земельна ділянка з кадастровим номером 6822481500:05:013:0002, площею 30 га, цільове призначення 01.08 «для сінокосіння та випасання худоби».(арк.справи 10-зворот).

Як вбачається з матеріалів справи, згідно Акту приймання-передачі земельної ділянки сільськогосподарського призначення із державної у комунальну власність від 06.06.2018, Головне управління Держгеокадастру у Хмельницькій області, відповідно до наказу Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області від 06.06.2018 №22-3360-СГ передає із державної власності, а Староушицька селищна рада Староушицької селищної об`єднаної територіальної громади приймає у комунальну власність Староушицької селищної ради Староушицької селищної об`єднаної територіальної громади Кам`янець-Подільського району Хмельницької області земельні ділянки згідно з додатком; цей акт разом із вказаним наказом є підставою для державної реєстрації права, на вказані у додатку земельні ділянки, комунальної власності Староушицької селищної ради Староушицької селищної об`єднаної територіальної громади Кам`янець-Подільського району Хмельницької області.(арк.справи 13).

Відповідно до Додатку до акту від 06.06.2018 у комунальну власність Староушицькій селищній раді передано, зокрема земельну ділянку з кадастровим номером 6822481500:05: 013:0002, місце розташування земельної ділянки Староушицька селищна рада Староушицької селищної ОТГ Кам`янець-Подільського району Хмельницької області, площею 30 га, цільове призначення: 01.08. «для сінокосіння та випасання худоби».(арк.справи 14).

Матеріалами справи стверджено, що 19.07.2018 прийнято рішення одинадцятої (поза- чергової) сесії сьомого скликання Староушицької селищної ради №05 «Про прийняття земельних ділянок державної власності у комунальну власність Староушицької селищної ради Кам`янець-Подільського району Хмельницької області, відповідно до якого вирішено: прийняти у комунальну власність Староушицької селищної ради земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності площею 1382,6031 га, що розташовані за межами населених пунктів на території Староушицької селищної ОТГ Кам`янець-Подільського району Хмельниць-кої області згідно наказу Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області №22-3360-сг від 06.06.2018 та акта приймання-передачі земельних ділянок; право власності на земельні ділянки зареєструвати відповідно до Закону України «Про державну реєстрацію речових прав па нерухоме манно та їх обтяжень».(арк.справи 19).

Як вбачається з позовної заяви, Староушицькій селищній раді стало відомо, що земельна ділянка площею 30,0 га, кадастровий номер 6822481500:05:013:0002 накладається на земельну ділянку державної власності площею 30,0 га з кадастровим номером 6822455800:05:013:0002, право власності на яку, 20.01.2016 зареєстровано за Кам`янець-Подільською РДА, номер запису про право власності: 12960157.

Матеріали справи містять розпорядження Райдержадміністрації №638/2006-р від 31.07.2006 «Про надання в оренду земельної ділянки Фермерському господарству «Крушанівське», відповідно до якого, зокрема: надано ФГ «Крушанівське» в оренду строком на 49 років земельну ділянку із земель запасу Грушківської сільської ради, що розташована за межами населених пунктів загальною площею 30 га для сінокосіння та випасання худоби. (арк.справи 23).

В подальшому, 29.08.2006 Кам`янець-Подільською РДА-орендодавцем та ФГ «Крушанівсь-ке»-орендарем укладено договір оренди земельної ділянки (надалі в тексті Договір), відповідно до п.1 якого, орендодавець на підставі розпорядження голови райдержадміністрації від 31.07.2006 №638/2006 надає, а орендар приймає у платне користування земельну ділянку із земель запасу Грушківської сільської ради, що розташована за межами населених пунктів для сінокосіння та випасання худоби.

Відповідно до п.2 Договору, в оренду передається земельна ділянка загальною площею 30,0 га, в тому числі: рілля 22,2111 га, пасовища засмічені чагарниками 7,7889 га.

Договір містить інформацію про присвоєння земельній ділянці кадастрового номеру 6822481500:05:013:0002.(арк.справи 23-зворот, 25).

Як вбачається з рішення господарського суду Хмельницької області від 23.09.2015 у справі №924/1098/15 задоволено частково позов прокурора Кам`янець-Подільського району в інтересах держави до Фермерського господарства «Крушанівське» та Кам`янець-Подільської районної державної адміністрації про скасування розпорядження Кам`янець-Подільської РДА від 31.07.2006 №638/2006-р, про визнання недійсним договору оренди землі від 29.08.2006 та про зобов`язання ФГ «Крушанівське» повернути земельну ділянку за кадастровим номером 6822455800:05:013:0002, площею 30 га. Визнано недійсним договір оренди землі від 29.08.2006, укладений Фермерським господарством «Крушанівське» та Кам`янець-Подільською районною державною адміністрацією. Зобов`язано Фермерське господарство «Крушанівське» повернути земельну ділянку з кадастровим номером 6822455800:05:013:0002, площею 30 га. В частині скасування розпорядження Райдержадміністрації від 31.07.2006 №638/2006-р в позові відмовлено.(арк.справи 28-30).

Матеріали справи містять копію витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності №132320519 від 27.07.2018, з якої вбачається, що земельна ділянка площею 30,0 га з кадастровим номером 6822481500:05:013:0002 зареєстрована 23.07.2018 та належить на праві комунальної власності Староушицькій селищній раді.(арк. справи 20).

Поряд з тим, в матеріалах справи наявна Інформація від 12.05.2021 з Державного земель-ного кадастру про право власності та речові права на земельну ділянку, відповідно до якої: земельна ділянка площею 30,0 га з кадастровим номером 6822455800:05:013:0002 зареєстрована 20.01.2016 на праві державної власності за Кам`янець-Подільською районною державною адміністрацією.(арк.справи 21).

На переконання Позивача, передумовою реєстрації права державної власності на спірну земельну ділянку загальною площею 30,0 га за Райдержадміністрацією стало саме рішення господарського суду Хмельницької області від 23.09.2015 у справі №924/1098/15, де судом було допущено помилку при відтворенні кадастрового номеру в тексті рішення і наказу та зазначено номер 6822455800:05:013:0002, замість номера 6822481500:05:013:0002.

Матеріали справи також містять, відповідь Держгеокадастру від 13.07.2022 на запит Позивача №671 від 04.07.2022, з якої вбачається, що відомості про земельну ділянку за кадастровим номером 6822481500:05:013:0002, площею 30 га із цільовим призначенням для сінокосіння та випасання худоби централізовано перенесені з Державного реєстру земель до Державного земельного кадастру в автоматизованому порядку, без подання заяв про це їх власниками (користувачами). Відповідно до даних Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень на земельну ділянку за кадастровим номером 6822481500:05: 013:0002 від 23.07.2018 зареєстровано право комунальної власності Староушицької селищної ради, реєстраційний номер земельної ділянки у Державному реєстрі прав 27226897. Орган державної реєстрації Кам`янець-Подільська райдержадміністрація Хмельницької області. Також, 23.07.2018 зареєстровано право оренди із Фермерським господарством «Крушанівське» строк дії речового права 49 років. Відомості про земельну ділянку про земельну ділянку за кадастровим номером 6822455800:05:013:0002, площею 30 га із цільовим призначенням для сінокосіння та випасання худоби централізовано перенесені з Державного реєстру земель до Державного земельного кадастру в автоматизованому порядку, без подання заяв про це їх власниками (користувачами). Відповідно до даних Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень на земельну ділянку за кадастровим номером 6822455800:05: 013:0002 від 20.01.2016 зареєстровано право державної власності Райдержадміністрації, реєстраційний номер земельної ділянки у Державному реєстрі прав 21319591. Орган державної реєстрації реєстраційна служба Кам`янець-Подільського міськрайонного управління юстиції Хмельницької області. В листі також зазначено, що з 01.01.2013 із набуттям чинності Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухому майно та їх обтяжень» повноваження щодо державної реєстрації речових прав на земельні ділянки та їх припинення здійснюють Міністерство юстиції України та його територіальні органи, суб`єкти державної реєстрації прав та державні реєстратори прав на нерухоме майно. Згідно відомостей у Державному земельному кадастрі наявне 100% співпадіння земельних ділянок із кадастровими номерами 6822481500:05:013:0002 та 6822455800:05:013:0002. Поміж іншого Держгеокадастр зазначив, що виправлення помилок, допущених у відомостях Державного земельного кадастру під час державної реєстрації земельної ділянки, можливе для тих земельних ділянок, на які у Державному земельному кадастрі відсутні актуальні відомості про речові зареєстровані у Державному реєстрі речових прав з 01.01.2013, зазначено у листі Держгеокадастру від 13.07.2022.(арк.справи 22).

Вважаючи, що єдиним способом відновлення порушеного права Селищної ради є скасу-вання державної реєстрації права державної власності за Райдержадміністрацією на земельну ділянку площею 30 га кадастровий №6822455800:05:013:0002, остання звернулася з позовом до суду.

Як зазначалось вище, рішенням від 07.02.2023 у справі №924/653/22 господарський суд Хмельницької області відмовив у задоволенні позову в повному обсязі.(арк.справи 79-82).

Перевіривши додержання судом першої інстанції норм матеріального і процесуального права, апеляційний суд вважає, що скарга необґрунтована та не підлягає задоволенню, з огляду на наступне:

Розглядаючи апеляційну скаргу, колегія суддів виходить з того, що у відповідності до ч.1 ст.269 ГПК України, суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.

Гарантоване ст.55 Конституції України й конкретизоване у законах України право на судовий захист передбачає можливість звернення до суду за захистом порушеного права, але вимагає, щоб порушення, про яке стверджує позивач, було обґрунтованим. Таке порушення прав має бути реальним, стосуватися індивідуально виражених прав або інтересів особи, яка стверджує про їх порушення.

Частиною 1 статті 15 Цивільного кодексу України (надалі в тексті ЦК України) передбачено, що кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання.

Захист цивільних прав це передбачені законом способи охорони цивільних прав у разі їх порушення чи реальної небезпеки такого порушення.

Статтею 16 ЦК України, положення якої кореспондуються з положеннями ст.20 Госпо-дарського кодексу України (надалі в тексті ГК України), встановлено, що кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу.

Відповідно до частини четвертої ст.75 ГПК України, обставини, встановлені рішенням суду у господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, крім встановлених рішенням третейського суду не доказуються при розгляді інших справ, у яких беруть участь ті самі особи або особа, щодо якої встановлено ці обставини.

Правова оцінка, надана судом певному факту при розгляді іншої справи, не є обов`язковою для господарського суду.(ч.7 ст.75 ГПК України).

Колегія суддів виходить з того, що преюдиціальність це обов`язковість фактів, установ-лених судовим рішенням, яке набрало законної сили в одній справі для суду при розгляді інших справ. Преюдиціально встановлені факти не підлягають доказуванню, оскільки вони вже уста-новлені в рішенні суду і немає необхідності встановлювати їх знову, тобто піддавати сумніву істинність і стабільність судового акту, який вступив у законну силу. Суть преюдиції полягає в неприпустимості повторного розгляду судом одного й того ж питання між тими ж сторонами (подібний висновок міститься у пункті 4.26 постанови Верховного Суду від 26.11.2019 у справі №902/201/19, у постанові Верховного Суду від 04.06.2020 у справі №522/7758/14-ц).

Колегією суддів встановлено, що за наслідками розгляду справи №924/1098/15, рішенням господарського суду Хмельницької області від 23.09.2015 визнано недійсним укладений Фермерським господарством «Крушанівське» та Райдержадміністрацією договір оренди землі від 29.08.2006, зобов`язано ФГ «Крушанівське» повернути земельну ділянку за кадастровим номером 6822455800:05:013:0002, площею 30 га. В частині скасування розпорядження Райдержадміністрації від 31.07.2006 №638/2006-р в позові відмовлено.

Матеріали справи не містять, а сторонами у справі не додано доказів скасування даного судового рішення.

Колегія суддів зауважує, що основним доводом Селищної ради в обґрунтування свого позову та апеляційної скарги є те, що реєстрація у Державному земельному кадастрі земельної ділянки площею 30,00 га з кадастровим номером 6822455800:05:013:0002 та подальша реєстрація права державної власності на дану земельну ділянку за Райдержадміністрацією відбулася внаслідок допущення помилки при відтворенні кадастрового номеру земельної ділянки в судовому рішенні від 23.09.2015 та у відповідному наказі (справа 924/1098/15), які на момент зверненя до суду вже виконано повністю. На переконання Скаржника рішення у справі №924/1098/15 стосувалося саме земельної ділянки з кадастровим номером 6822481500:05: 013:0002.

Враховуючи вищевикладене, колегія суддів приймає до уваги, що правовідносини, яких стосується спір у даній справі регулюються Законом України «Про Державний земельний кадастр» (надалі в тексті Закон), постановою Кабінету Міністрів України №1051 від 17.10.2012 «Про затвердження Порядку ведення Державного земельного кадастру» (надалі в тексті Порядок).

За визначенням в Законі, кадастровий номер земельної ділянки індивідуальна, що не повторюється на всій території України, послідовність цифр та знаків, яка присвоюється земельній ділянці під час її державної реєстрації і зберігається за нею протягом усього часу існування.

Відповідно до ч.ч.1, 2 ст.16 вказаного Закону земельній ділянці, відомості про яку внесені до Державного земельного кадастру, присвоюється кадастровий номер. Кадастровий номер земельної ділянки є її ідентифікатором у Державному земельному кадастрі.

Скасування кадастрового номеру можливе лише у разі скасування державної реєстрації земельної ділянки. При цьому, скасований кадастровий номер не присвоюється іншим ділянкам.

Відповідно до ч.1 ст.24 Закону України «Про Державний земельний кадастр» державна реєстрація земельної ділянки здійснюється при її формуванні шляхом відкриття Поземельної книги на таку ділянку.

Частинами першою, четвертою, сьомою, дев`ятою статті 9 вищеназваного Закону встанов-лено, що внесення відомостей до Державного земельного кадастру і надання таких відомостей здійснюються державними кадастровими реєстраторами центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Державний кадастровий реєстратор: здійснює реєстрацію заяв про внесення відомостей до Державного земельного кадастру, надання таких відомостей; перевіряє відповідність поданих документів вимогам законодавства; формує поземельні книги на земельні ділянки, вносить записи до них, забезпечує зберігання таких книг; здійснює внесення відомостей до Державного земельного кадастру або надає відмову у їх внесенні; присвоює кадастрові номери земельним ділянкам; надає відомості з Державного земельного кадастру та відмову у їх наданні; здійснює виправлення помилок у Державному земельному кадастрі; передає органам державної реєстрації речових прав на нерухоме майно відомості про земельні ділянки.

Втручання будь-яких органів, посадових і службових осіб, громадян чи їх об`єднань у діяльність Державного кадастрового реєстратора, пов`язану із здійсненням державної реєстрації земельних ділянок, забороняється.

Державна реєстрація земельних ділянок, обмежень у їх використанні, ведення поземельних книг, внесення до Державного земельного кадастру відомостей про земельні ділянки здійснюються Державними кадастровими реєстраторами, які здійснюють свою діяльність за місцем розташування земельної ділянки (район, місто республіканського значення Автономної Республіки Крим, місто обласного значення).

Поряд із цим, за правилами статті 141 Земельного кодексу України (надалі в тексті ЗК України), підставами припинення права користування земельною ділянкою є: а) добровільна відмова від права користування земельною ділянкою; б) вилучення земельної ділянки у випадках, передбачених цим Кодексом; в) припинення діяльності релігійних організацій, державних чи комунальних підприємств, установ та організацій; г) використання земельної ділянки способами, які суперечать екологічним вимогам; ґ) використання земельної ділянки не за цільовим призначенням; д) систематична несплата земельного податку або орендної плати; е) набуття іншою особою права власності на жилий будинок, будівлю або споруду, які розташовані на земельній ділянці; є) використання земельної ділянки у спосіб, що суперечить вимогам охорони культурної спадщини.

Відповідно до ч.ч. 1, 2 статті 39 Закону України «Про Державний земельний кадастр», виконавці робіт із землеустрою та землеоціночних робіт, посадові особи, які здійснюють форму-вання та/або внесення до Державного земельного кадастру відомостей про об`єкти Державного земельного кадастру, державні кадастрові реєстратори за порушення законодавства у сфері Державного земельного кадастру несуть дисциплінарну, цивільно-правову, адміністративну або кримінальну відповідальність у порядку, встановленому законом.

При цьому, колегія суддів враховує, що земельна ділянка припиняє існування як об`єкт цивільних прав, а її державна реєстрація скасовується в разі скасування державної реєстрації земельної ділянки на підставі судового рішення внаслідок визнання незаконною такої державної реєстрації (ч.13 ст.791 Земельного кодексу України).

Згідно з ч.10 ст.24 Закону України «Про Державний земельний кадастр» державна реєстрація земельної ділянки скасовується державним кадастровим реєстратором, який здійснює таку реєстрацію, у разі ухвалення судом рішення про скасування державної реєстрації земельної ділянки.

Ухвалення судом рішення про скасування державної реєстрації земельної ділянки допуска-ється виключно з одночасним припиненням таким рішенням усіх речових прав, їх обтяжень, зареєстрованих щодо земельної ділянки (за наявності таких прав, обтяжень). Ухвалення судом рішення про визнання нечинним рішення органу виконавчої влади, органу місцевого само-врядування про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою, за якою була сформована земельна ділянка, щодо якої виникли речові права, а також про скасування державної реєстрації такої земельної ділянки, що допускається за умови визнання нечинним рішення про затвердження такої документації (за його наявності) та припинення таких прав (за їх наявності).

Державна реєстрація земельної ділянки скасовується державним кадастровим реєстра-тором, який здійснює таку реєстрацію, у разі, зокрема ухвалення судом рішення про скасування державної реєстрації земельної ділянки, яке набрало законної сили в установленому законо-давством порядку. У разі скасування державної реєстрації з цієї підстави, Державний кадастровий реєстратор у десятиденний строк повідомляє про це особу, за заявою якої здійснено державну реєстрацію земельних ділянок, а в разі наявності зареєстрованих речових прав на неї суб`єктів таких прав. Відомості про земельну ділянку у разі скасування її державної реєстрації набувають статусу архівних за рішенням Державного кадастрового реєстратора, відображаються на кадастровій карті в архівному шарі даних геоінформаційної системи та зберігаються в Державному земельному кадастрі постійно разом з відомостями про відповідного Державного кадастрового реєстратора, дату та час набуття статусу архівних такими відомостями (п.114 Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою КМУ від 17.10. 2012 №1051).

Згідно з ст.391 ЦК України, власник майна має право вимагати усунення перешкод у здійсненні ним права користування та розпоряджання своїм майном.

Власник земельної ділянки може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків (ч. 2 ст. 152 ЗК України).

Перелік способів захисту земельних прав викладений у ч.3 ст.152 ЗК України, якою, зокрема передбачено і застосування інших, передбачених законом способів.

Колегія суддів зауважує, що Позивач, звертаючись з позовом до суду, не просить усунути перешкоди у праві користуванні чи розпорядженні його майном. Однак, Скаржник вважає, що скасування права державної власності на земельну ділянку з кадастровим номером 6822455800:05: 013:0002 відновить її право комунальної власності на земельну ділянку з кадастровим номером 6822481500:05:013:0002.

Як вже зазначалося вище, на переконання Апелянта, спір стосується реєстрації однієї і тієї самої земельної ділянки, але з різними кадастровими номерами за різними суб`єктами права власності, внаслідок допущеної помилки судом у рішенні господарського суду Хмельницької області від 23.09.2015 у справі №924/1058/15.

Колегія суддів звертає увагу, що статтею 243 ГПК України передбачено, що суд може з власної ініціативи або за заявою учасників справи виправити допущені в рішенні чи ухвалі описки або арифметичні помилки.

Право звернення до суду із заявою про внесення виправлень не ставиться в залежність від того, набрало судове рішення законної сили чи ні.

Так, Верховний Суд у постанові від 21.07.2020 у справі № 521/1074/17 зазначив, що описка це зроблена судом механічна (мимовільна, випадкова) граматична помилка в рішенні, яка допущена під час його письмово-вербального викладу (помилка у правописі, у розділових знаках тощо). Виправленню підлягають лише ті описки, які мають істотний характер. До таких належать написання прізвищ та імен, адрес, зазначення дат та строків тощо.

Не є опискою граматичні помилки, які не спотворюють текст судового рішення та не призводять до його невірного сприйняття: неправильне розташування розділових знаків, невірні відмінки слів, застосування русизмів та діалектизмів тощо.

Поруч з цим, Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду дійшов висновку, який відображено в постанові від 15.01.2021 у справі №905/2135/19, що вирішуючи питання про виправлення описок чи арифметичних помилок, допущених у судовому рішенні (рішенні, постанові або ухвалі), суд не вправі змінювати зміст судового рішення, він лише усуває неточності щодо встановлених фактичних обставин справи (наприклад, дати події, номеру і дати документа, найменування сторін, прізвища, імені, по батькові особи тощо) або мають технічний характер (тобто виникли в процесі виготовлення тексту рішення).

Як вірно зазначено судом першої інстанції та не спростовано Скаржником матеріали справи не містять доказів звернення Селищної ради до господарського суду Хмельницької області з заявою про виправлення описки, яка, на його думку, допущена у тексті рішення від 23.09.2015 по справі №924/1058/15 і колегія суддів не вбачає перешкод для такого звернення.

Підсумовуючи вищевикладене, на переконання колегії суддів, суд першої інстанції дійшов правильного висновку про відмову у задоволенні позову через його необгрунтованість.

Доводи апеляційної скарги розглянуто, порушених, невизнаних або оспорених прав чи інтересів скаржника не встановлено.

Таким чином, матеріалами справи спростовуються доводи Скаржника про неправо-мірність висновків суду першої інстанції щодо відсутності порушених прав Позивача, рівно як і твердження щодо невмотивованості висновку про необґрунтованість заявленого позову, а тому рішення суду першої інстанції належить залишити без змін, а апеляційну скаргу без задоволення.

Статтею 74 ГПК України передбачено обов`язок кожної із сторін довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. Господарський суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктив-ному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.(ст.86 ГПК України).

При цьому, колегія суддів враховує позицію Європейського суду з прав людини, викладену у справі «Проніна проти України» у рішенні від 18.07.2006 та у справі «Трофимчук проти України» у рішенні від 28.10.2010, в яких зазначено, що пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди давати обґрунтування своїх рішень, але це не може сприйматись як вимога надавати детальну відповідь на кожен аргумент сторін. Межі цього обов`язку можуть бути різними в залежності від характеру рішення. Крім того, необхідно брати до уваги різноманітність аргументів, які сторона може представити в суд, та відмінності, які існують у державах-учасницях, з огляду на положення законодавства, традиції, юридичні висновки, викладення та формулювання рішень.

Отже, доводи Скаржника, зазначені в апеляційній скарзі, апеляційним судом не визнаються такими, що можуть бути підставою згідно ст.ст. 277, 278 ГПК України для скасування чи зміни оскаржуваного рішення, тому суд апеляційної інстанції вважає, що рішення місцевого господарського суду слід залишити без змін, а апеляційну скаргу без задоволення.

Керуючись ст.ст.34,86,129,232,233,240,275,276,282,284 Господарського процесуального кодексу України, Північно-західний апеляційний господарський суд

ПОСТАНОВИВ:

1. Апеляційну скаргу Староушицької селищної ради на рішення господарського суду Хмельницької області від 07.02.2023 у справі №924/653/22 залишити без задоволення, а рішення суду першої інстанції без змін.

2. Постанова набирає законної сили з дня її прийняття і може бути оскаржена до Верховного Суду протягом 20 днів з моменту виготовлення повного тексту постанови.

3. Матеріали справи №924/653/22 повернути господарському суду Хмельницької області.

Головуючий суддя Грязнов В.В.

Суддя Розізнана І.В.

Суддя Василишин А.Р.

СудПівнічно-західний апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення06.06.2023
Оприлюднено09.06.2023
Номер документу111397739
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про усунення порушення прав власника

Судовий реєстр по справі —924/653/22

Постанова від 06.06.2023

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Грязнов В.В.

Ухвала від 08.05.2023

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Грязнов В.В.

Ухвала від 05.04.2023

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Грязнов В.В.

Рішення від 07.02.2023

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Смаровоз М.В.

Ухвала від 20.01.2023

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Смаровоз М.В.

Ухвала від 10.01.2023

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Смаровоз М.В.

Ухвала від 14.12.2022

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Смаровоз М.В.

Ухвала від 03.11.2022

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Смаровоз М.В.

Ухвала від 04.10.2022

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Смаровоз М.В.

Ухвала від 11.09.2022

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Смаровоз М.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні