Постанова
від 22.02.2023 по справі 918/827/22
ПІВНІЧНО-ЗАХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ПІВНІЧНО-ЗАХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

33001 , м. Рівне, вул. Яворницького, 59

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

22 лютого 2023 року Справа № 918/827/22

Північно-західний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:

головуючий суддя Бучинська Г.Б., суддя Філіпова Т.Л. , суддя Василишин А.Р.

секретар судового засідання Першко А.А.

за участю представників сторін:

позивача: Українець М.В.

відповідача: Стріла В.М.

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу фізичної особи-підприємця Рязанова Станіслава Анатолійовича на рішення Господарського суду Рівненської області від 19 грудня 2022 року у справі №918/827/22 (повний текст складено 19 грудня 2022 року, суддя Політика Н.А.)

за позовом Рівненської міської ради

до фізичної особи-підприємця Рязанова Станіслава Анатолійовича

про внесення змін до договору оренди землі

ВСТАНОВИВ:

У жовтні 2022 року Рівненська міська рада звернулася до Господарського суду Рівненської області із позовною заявою до фізичної особи-підприємця Рязанова Станіслава Анатолійовича про внесення змін до договору оренди землі від 02 червня 2014 року (зі змінами) (витяг з Державного реєстру речових права на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права № 5934294), укладеного між Рівненською міською радою (33028, м. Рівне, вул. Соборна, 12-А, код ЄДРПОУ 34847334) та фізичною особою-підприємцем Рязановим Станіславом Анатолійовичем ( АДРЕСА_1 , ідентифікаційний код НОМЕР_1 ), і викласти його окремі пункти в наступній редакції:

"- пункт 5. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки станом на 08 листопада 2021 року становить: кадастровий номер 5610100000:01:012:0078 - 4 734 667,39 (чотири мільйони сімсот тридцять чотири тисячі шістсот шістдесят сім гривень 39 копійок) - витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки №4713/304-21 від 08 листопада 2021 року, виданий Відділом № 1 Управління у місті Рівне та Рівненському районі Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області.

- Абзац 1 пункту 9. Розмір орендної плати в рік за земельну ділянку складає 236 733,37 (двісті тридцять шість тисяч сімсот тридцять три гривні 37 копійок), що становить 5% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки - розрахунок розміру орендної плати за земельну ділянку № 03-04/871, виданий Управлінням земельних відносин виконавчого комітету Рівненської міської ради, відповідно до протоколу № 8 від 06 грудня 2021 року засідання контрольної комісії Рівненської міської ради з питань встановлення розмірів орендної плати за земельні ділянки.

- Сторони погоджуються, що орендна плата за землю справляється з 1 січня 2021 року."

Рішенням Господарського суду Рівненської області від 19 грудня 2022 року у справі №918/827/22 задоволено позов Рівненської міської ради до фізичної особи-підприємця Рязанова Станіслава Анатолійовича про внесення змін до договору оренди землі.

Внесено зміни до договору оренди земельної ділянки від 02 червня 2014 року (зі змінами) (витяг з Державного реєстру речових права на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права №5934294), укладеного між Рівненською міською радою (33028, м. Рівне, вул. Соборна, 12-А, код ЄДРПОУ 34847334) та фізичною особою-підприємцем Рязановим Станіславом Анатолійовичем ( АДРЕСА_1 , ідентифікаційний код НОМЕР_1 ), і викладено його окремі пункти в наступній редакції:

"пункт 5. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки станом на 08 листопада 2021 року становить: кадастровий номер 5610100000:01:012:0078 - 4 734 667,39 (чотири мільйони сімсот тридцять чотири тисячі шістсот шістдесят сім гривень 39 копійок) - витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки № 4713/304-21 від 08 листопада 2021 року, виданий Відділом № 1 Управління у місті Рівне та Рівненському районі Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області.

Абзац 1 пункту 9. Розмір орендної плати в рік за земельну ділянку складає 236 733,37 (двісті тридцять шість тисяч сімсот тридцять три гривні 37 копійок), що становить 5% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки - розрахунок розміру орендної плати за земельну ділянку № 03-04/871, виданий Управлінням земельних відносин виконавчого комітету Рівненської міської ради відповідно до протоколу № 8 від 06 грудня 2021 року засідання контрольної комісії Рівненської міської ради з питань встановлення розмірів орендної плати за земельні ділянки.

Сторони погоджуються, що орендна плата за землю справляється з 1 січня 2021 року.".

Присуджено до стягнення з фізичної особи-підприємця Рязанова Станіслава Анатолійовича ( АДРЕСА_1 , ідентифікаційний код НОМЕР_1 ) на користь Рівненської міської ради на рахунок Виконавчого комітету Рівненської міської ради (33028, м. Рівне, вул. Соборна, 12-А, код ЄДРПОУ 04057758, IBAN: UA278201720344250020000046323) 2 481 (дві тисячі чотириста вісімдесят одну) грн 00 коп. - витрат по оплаті судового збору.

Вказане рішення мотивоване тим, що зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати незалежно від домовленості сторін у договорі оренди землі про можливість такої зміни. Зважаючи на викладене, суд зробив висновок про задоволення позовних вимог в частині внесення змін до договору оренди, що стосуються зміни розміру орендної плати у зв`язку із зміною нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

Також, місцевий господарський суд аналізуючи положення частини п`ятої статті 188 ГК України відзначив, що суд має право встановити у рішенні дату набрання чинності змін до договору, яка може бути іншою, ніж дата набрання чинності рішенням суду. Разом із тим для реалізації права сторони на зміну умов договору в судовому порядку з іншої дати, ніж дата набрання чинності рішенням суду, має враховуватися момент, з якого зобов`язання можуть змінюватися. Судом враховано, що рішенням Рівненської міської ради від 02 липня 2020 року №7565 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Рівного" затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Рівного та введено в дію нормативну грошову оцінку земель міста Рівного з 01 січня 2021 року, а тому датою внесення змін до договору є 01 січня 2021 року.

Не погодившись із прийнятим судовим рішенням, фізична особа-підприємець Рязанов Станіслав Анатолійович звернувся до Північно-західного апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, у якій просить скасувати рішення Господарського суду Рівненської області від 19 грудня 2022 року у справі №918/827/22 повністю і прийняти нове рішення, яким відмовити у позові повністю.

Обгрунтовуючи свої вимоги апелянт зазначає, що відсутні будь-які докази того, що Рівненська міська рада направляла будь-які пропозиції на адресу відповідача, описи вкладення відсутні. Жодних пропозицій апелянтом не було отримано, оскільки вони не були надіслані іншою стороною, крім того судом першої інстанції не було з`ясовано питання щодо витребування даних документів.

Скаржник звертає увагу суду апеляційної інстанції на те, що відповідно до статті 653 Цивільного кодексу України, у разі зміни договору зобов`язання змінюється з моменту досягнення домовленості про зміну договору, якщо інше не встановлено договором чи не обумовлено характером його зміни. Якщо договір змінюється у судовому порядку, зобов`язання змінюється з моменту набрання рішенням суду про зміну договору законної сили. Наведена норма права передбачає, що зміна договору оренди землі допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку. При цьому, якщо договір змінюється то зобов`язання змінюються з моменту набрання відповідним рішенням законної сили.

Листом №918/827/22/98/23 від 06 січня 2023 року матеріали справи витребувано з Господарського суду Рівненської області.

11 січня 2023 року до апеляційного господарського суду надійшли матеріали справи.

Ухвалою Північно-західного апеляційного господарського суду від 16 січня 2023 року у справі №918/827/22 залишено без руху апеляційну скаргу фізичної особи-підприємця Рязанова Станіслава Анатолійовича на рішення Господарського суду Рівненської області від 19 грудня 2022 року у справі №918/827/22. Надано скаржнику 10-денний строк з дня вручення ухвали про залишення апеляційної скарги без руху для усунення встановлених при поданні апеляційної скарги недоліків, а саме надання доказів сплати судового збору на суму 3721,5 грн.

31 січня 2023 року від фізичної особи-підприємця Рязанова С.С. надійшла заява про усунення недоліків до якої додано квитанцію про сплату судового збору.

Ухвалою Північно-західного апеляційного господарського суду від 06 лютого 2023 року у справі №918/827/22 відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою фізичної особи-підприємця Рязанова Станіслава Анатолійовича на рішення Господарського суду Рівненської області від 19 грудня 2022 року у справі №918/827/22 та призначено дату судового засідання на 22 лютого 2023 року.

15 лютого 2023 року від позивача Рівненської міської ради надійшов відзив на апеляційну скаргу, відповідно до якого остання вважає оскаржуване рішення законним та обґрунтованим, прийнятим у повній відповідності до норм матеріального та процесуального права, відтак в задоволенні апеляційної скарги просить відмовити, а судове рішення у справі залишити без змін.

Безпосередньо в судовому засіданні представники відповідача та позивача повністю підтримали вимоги і доводи, викладені відповідно в апеляційній скарзі та у відзиві на неї.

Колегія суддів, заслухавши пояснення представників позивача та відповідача, розглянувши матеріали справи, обговоривши доводи апеляційної скарги та відзиву на неї, перевіривши надану судом юридичну оцінку обставин справи та повноту їх встановлення, дослідивши правильність застосування місцевим господарським судом норм матеріального та процесуального права, вважає, що апеляційна скарга підлягає частковому задоволенню, а оскаржуване рішення - частковому скасуванню.

При цьому колегія суддів виходила з наступного.

Як вбачається з матеріалів справи та встановлено судом першої інстанції, 02 червня 2014 року між Рівненською міською радою (далі - орендодавець) та фізичною особою-підприємцем Рязановим Станіславом Анатолійовичем (далі - орендар) укладено договір оренди землі /а.с. 9-10/.

Згідно з умовами пункту 1 Договору орендодавець на підставі рішення Ради від 15 травня 2014 року №4063 надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку для колективного гаражного будівництва (для будівництва і обслуговування гаражів), яка знаходиться в м. Рівне на вул. Гагаріна, 26.

В оренду передається земельна ділянка загальною площею 8220 м2 . Категорія земель - землі житлової та громадської забудови. Кадастровий номер 5610100000:01:012:0078 (пункт 2 Договору).

Відповідно до пункту 5 Договору нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 2 361 904 грн 22 коп., витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, виконаний Управлінням Держземагентства у місті Рівному Рівненської області 26 травня 2014 року.

Пунктом 9 Договору визначено, що за оренду земельної ділянки Орендар сплачує Орендодавцю орендну плату виключно у грошовій формі.

Розмір орендної плати в рік за земельну ділянку складає 70 857 грн 13 коп., що становить 3% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки - розрахунок розміру орендної плати за земельну ділянку №02-18/69-1, виданий Управлінням Держземагентства у м. Рівному Рівненської області відповідно до протоколу №10 від 26 травня 2014 року засідання комісії по встановленню розмірів орендної плати за земельні ділянки станом на 15 травня 2014 року.

Відповідно до пункту 10 Договору обчислення розміру орендної плати за земельну ділянку державної або комунальної власності здійснюється з урахуванням їх цільового призначення та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, за затвердженими Кабінетом Міністрів України формами, що заповнюються під час укладання або зміни умов договору оренди чи продовження його дії.

Рішенням Рівненської міської ради від 02 липня 2020 року №7565 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Рівного" затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Рівного та введено в дію нормативну грошову оцінку земель міста Рівного з 01 січня 2021 року.

Вирішено, що платникам орендної плати за земельні ділянки під час подання податкових декларацій до контролюючого органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику в м. Рівному, застосувати, починаючи з 01 січня 2021 року, нормативну грошову оцінку земель міста Рівного, яка затверджена цим рішенням, без внесення змін до договорів оренди землі.

Управлінню у м. Рівному Головного управління ДПС у Рівненській області забезпечити з 01 січня 2021 року справляння плати за землю в місті Рівному з урахуванням нової нормативної грошової оцінки земель, затвердженої цим рішенням.

Згідно з витягом із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 08 листопада 2021 року №4713/304-21, нормативна грошова оцінка земельної ділянки з кадастровим номером 5610100000:01:012:0078, площею 8220 м2, що знаходиться за адресою: вул. Гагаріна (в мікрорайоні молодіжного житлового комплексу), станом на 08 листопада 2021 року становить 4 734 667 грн 39 коп.

21 лютого 2022 року Рівненська міська рада направила відповідачу пропозицію з проектом додаткового договору від 08 лютого 2022 року про внесення змін до договору оренди землі та розрахунок розміру орендної плати за земельну ділянку.

Положеннями додаткового договору від 08 лютого 2022 року передбачено внесення змін до договору оренди землі від 02 червня 2014 року, які є тотожними заявленим позивачем позовним вимогам.

Матеріали справи не містять відповіді орендаря про погодження чи відхилення вказаної пропозиції позивача, водночас позивач повідомив, що не отримував будь-якої відповіді на вказану пропозицію, у зв`язку з чим позивач звернувся з даним позовом до Господарського суду Рівненської області.

Враховуючи вищевикладені обставини справи, місцевий господарський суд прийшов до висновку про задоволення позовних вимог, однак колегія суддів не може погодитись з такими висновками з огляду на наступне.

Ухвалюючи рішення про задоволення позову, місцевий господарський суд керувався тим, що внаслідок зміни розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки змінився й розмір орендної плати за користування нею, тому положення пунктів 5 та 9 договору оренди мають бути викладені в іншій редакції, дані зміни набувають чинності з 01 січня 2021 року.

У вказаній справі міститься вимога про внесення змін до договору оренди землі в частині:

1) зміни нормативної грошової оцінки землі;

2) зміни розміру (ставки) орендної плати.

Вказаний спір стосується договірних правовідносин, на які поширюється дія загальних норм Цивільного кодексу України, що підтверджується як Земельним кодексом України, так і Законом України "Про оренду землі".

Частиною першою статті 3 Земельного кодексу України визначено, що земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.

Відповідно до частини дев`ятої статті 93 Земельного кодексу України відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються законом.

Згідно зі статтею 2 Закону України "Про оренду землі" відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.

У статті 626 Цивільного кодексу України закріплено поняття договору, яким є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків.

Договір є двостороннім, якщо правами та обов`язками наділені обидві сторони договору (частина третя статті 626 Цивільного кодексу України).

У пункті 3 частини першої статті 3 Цивільного кодексу України закріплено, що загальними засадами цивільного законодавства є, зокрема, свобода договору.

Також у статті 627 Цивільного кодексу України закріплено принцип свободи договору та визначено, що відповідно до статті 6 цього Кодексу сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості.

Частиною першою статті 628 Цивільного кодексу України визначено, що зміст договору становлять умови (пункти), визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов`язковими відповідно до актів цивільного законодавства.

У силу статті 629 Цивільного кодексу України договір є обов`язковим для виконання сторонами.

Згідно зі статтею 632 Цивільного кодексу України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування. Зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом. Зміна ціни в договорі після його виконання не допускається.

Відповідно до статті 638 Цивільного кодексу України договір є укладеним, якщо сторони в належній формі досягли згоди з усіх істотних умов договору. Істотними умовами договору є умови про предмет договору, умови, що визначені законом як істотні або є необхідними для договорів даного виду, а також усі ті умови, щодо яких за заявою хоча б однієї із сторін має бути досягнуто згоди.

За статтею 648 Цивільного кодексу України зміст договору, укладеного на підставі правового акта органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим, органу місцевого самоврядування, обов`язкового для сторін (сторони) договору, має відповідати цьому акту. Особливості укладення договору на підставі правового акта органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим, органу місцевого самоврядування встановлюються актами цивільного законодавства.

Відповідно до статті 651 Цивільного кодексу України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом. Істотним є таке порушення стороною договору, коли внаслідок завданої цим шкоди друга сторона значною мірою позбавляється того, на що вона розраховувала при укладенні договору.

За змістом частин першої, другої, четвертої статті 652 Цивільного кодексу України у разі істотної зміни обставин, якими сторони керувалися при укладенні договору, договір може бути змінений або розірваний за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або не випливає із суті зобов`язання. Зміна обставин є істотною, якщо вони змінилися настільки, що, якби сторони могли це передбачити, вони не уклали б договір або уклали б його на інших умовах.

Якщо сторони не досягли згоди щодо приведення договору у відповідність з обставинами, які істотно змінились, або щодо його розірвання, договір може бути розірваний, а з підстав, встановлених частиною четвертою цієї статті, - змінений за рішенням суду на вимогу заінтересованої сторони за наявності одночасно таких умов: 1) в момент укладення договору сторони виходили з того, що така зміна обставин не настане; 2) зміна обставин зумовлена причинами, які заінтересована сторона не могла усунути після їх виникнення при всій турботливості та обачності, які від неї вимагалися; 3) виконання договору порушило б співвідношення майнових інтересів сторін і позбавило б заінтересовану сторону того, на що вона розраховувала при укладенні договору; 4) із суті договору або звичаїв ділового обороту не випливає, що ризик зміни обставин несе заінтересована сторона.

Зміна договору у зв`язку з істотною зміною обставин допускається за рішенням суду у виняткових випадках, коли розірвання договору суперечить суспільним інтересам або потягне для сторін шкоду, яка значно перевищує затрати, необхідні для виконання договору на умовах, змінених судом.

Можна зробити висновок, що за загальними правилами договори укладаються сторонами цивільних правовідносин, різновидами яких є правовідносини, які виникають з договорів оренди землі, на принципах рівності сторін, свободи договору та урахування обов`язкових вимог щодо такого виду договорів та зазначенням його істотних умов і у відповідній формі.

Визначення договору оренди землі містить стаття 792 Цивільного кодексу України, відповідно до якої за договором найму (оренди) земельної ділянки наймодавець зобов`язується передати наймачеві земельну ділянку на встановлений договором строк у володіння та користування за плату.

У статті 13 Закону України "Про оренду землі" вказано, що договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

За змістом статті 15 даного Закону істотними умовами договору оренди землі є, зокрема, орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.

У частині першій статті 30 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі. Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України.

Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції, якщо інше не передбачено договором оренди (частини перша третя статті 21 Закону № 161-XIV).

Разом з тим згідно з підпунктом 14.1.136 пункту 14.1 статті 14 ПК України орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності - обов`язковий платіж, що його орендар вносить орендодавцю за користування земельною ділянкою.

Відповідно до підпункту 14.1.147 пункту 14.1 статті 14 ПК України плата за землю - це загальнодержавний податок, який справляється у формі земельного податку й орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.

Отже, орендна плата за користування землею комунальної власності за своїм правовим статусом є обов`язковим платежем, який орендар вносить орендодавцю, а також це і загальнодержавний податок, який справляється у формі земельного податку.

Подвійний статус орендної плати зумовлює ту обставину, що при визначенні її розміру, окрім норм цивільного, земельного законодавства та Закону України "Про оренду землі" необхідно враховувати і вимоги Податкового кодексу України.

За змістом статті 1 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок - це капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами.

Згідно з підпунктом 14.1.125 статті 14 ПК України нормативна грошова оцінка земельних ділянок для цілей розділу XII, глави 1 розділу XIV цього Кодексу - капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений відповідно до законодавства центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

За правилами частини п`ятої статті 5 Закону України "Про оцінку землі" нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується, зокрема, для визначення розміру земельного податку та орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.

Відповідно до частини третьої статті 18 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться юридичними особами, які є розробниками документації із землеустрою відповідно до Закону України "Про землеустрій".

Частинами першою, другою статті 20 цього Закону визначено, що за результатами нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація; дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.

Порядок затвердження технічної документації з оцінки земель визначений статтею 23 Закону України "Про оцінку земель". Згідно із частиною першою цієї статті технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою; протягом місяця з дня надходження технічної документації відповідна сільська, селищна, міська рада розглядає та приймає рішення про затвердження або відмову в затвердженні такої технічної документації. Відповідно до частини третьої цієї статті витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин. Частиною четвертою вказаної статті врегульовано, що рішення рад, зазначених у цій статті, щодо технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок набирають чинності у строки, встановлені відповідно до пункту 271.2 статті 271 Податкового кодексу України.

Плата за землю справляється на підставі положень розділу XII ПК України.

Відповідно пункту 269.1 статті 269 ПК України платниками земельного податку є власники земельних ділянок, земельних часток (паїв) та землекористувачі.

Згідно з підпунктом 270.1.1 пункту 270.1 статті 270 ПК України об`єктами оподаткування земельним податком є земельні ділянки, які перебувають у власності або користуванні.

Пунктом 271.1 статті 271 ПК України визначено, що базою оподаткування плати за землю є нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого розділом XII ПК України, а у разі якщо нормативну грошову оцінку не проведено - площа земельних ділянок.

У пункті 288.1 статті 288 ПК України передбачено, що підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки.

Такі висновки підтверджуються і пунктом 10 Типового договору оренди землі, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03 березня 2004 року №220, у якому вказано, що обчислення розміру орендної плати за земельні ділянки приватної власності здійснюється з урахуванням (без урахування) індексації. Тобто при передачі в оренду земель, які перебувають у приватній власності, обчислення орендної плати з урахуванням чи без урахування індексації віднесено до розсуду сторін договору та досягнення ними відповідної згоди.

Однак обчислення розміру орендної плати за земельні ділянки державної або комунальної власності здійснюється з урахуванням їх цільового призначення та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, за затвердженими Кабінетом Міністрів України формами, що заповнюються під час укладання або зміни умов договору оренди чи продовження його дії.

Тобто в Типовому договорі безальтернативно зазначено про обчислення орендної плати за земельні ділянки державної чи комунальної власності виключно з урахуванням коефіцієнтів індексації, а сторони договору обмежені у визначенні оцінки земельної ділянки обов`язком враховувати вказаний коефіцієнт індексації.

При цьому в пункті 5 Типового договору оренди землі, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03 березня 2004 року № 220 зі змінами, внесеними згідно з постановами Кабінету Міністрів України №1724 від 13 грудня 2006 року, №780 від 03 вересня 2008 року, №843 від 23 листопада 2016 року, №890 від 22 листопада 2017 року та №650 від 22 липня 2020 року, передбачено обов`язкове зазначення нормативної грошової оцінки земельної ділянки (земельних ділянок) на дату укладення договору, оскільки вказаний показник як складова орендної плати є істотною умовою договору оренди. Крім того, цей показник обраховується, у свою чергу, з урахуванням певних характеристик земельної ділянки, відповідно до Методики нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, затвердженої Постановою Кабінету Міністрів України від 23 березня 1995 року №213, що має наслідком можливість оспорювання сторонами як дотримання порядку, так і величину такої оцінки.

Платником орендної плати є орендар земельної ділянки, об`єктом оподаткування - земельна ділянка, надана в оренду (пункт 288.2 статті 288 ПК України).

У пункті 288.4 статті 288 ПК України вказано, що розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем.

Згідно з положеннями підпункту 288.5.1 пункту 288.5 статті 288 ПК України розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою за розмір земельного податку: для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких проведено, - у розмірі не більше 3 відсотків їх нормативної грошової оцінки, для земель загального користування - не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки, для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки. Для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких не проведено, - у розмірі не більше 5 відсотків нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області, для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 5 відсотків нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області.

У підпункті 288.5.2 пункту 288.5 статті 288 ПК України передбачено, що річна сума орендної плати не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки.

Проаналізувавши вказані норми права, можна зробити висновок, що при визначенні розміру орендної плати, у випадку передачі в оренду земель комунальної власності, має враховуватися нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до законодавства, а річна сума платежу не може бути меншою розміру земельного податку, встановленого для відповідної категорії земельних ділянок на відповідній території, однак і не може перевищувати 12 % нормативної грошової оцінки.

Лише у випадку, передбаченому підпунктом 288.5.3. пункту 288.5 статті 288 ПК України орендна плата може перевищувати граничний розмір орендної плати, встановлений у підпункті 288.5.2, - у разі визначення орендаря на конкурентних засадах. В даному випадку така обставина відсутня.

При цьому мінімальна ставка орендної плати для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких проведено, визначена в розмірі не більше 3 відсотків їх нормативної грошової оцінки, а для земель загального користування - не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки.

Отже, при розгляді справи необхідно враховувати як можливість зміни умов договору щодо визначення нормативної грошової оцінки земельної ділянки, так і розміру, ставки орендної плати щодо такої нормативної оцінки.

Колегія суддів погоджується із висновком місцевого суду про наявність підстав для внесення змін до пункту 5 договору оренди щодо зазначення нормативної грошової оцінки земельної ділянки станом на 08 листопада 2021 року, з огляду на наступне.

Положеннями пункту 289.1 статті 289 ПК України передбачено, що для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до законодавства.

За змістом статті 13, частини першої статті 15 та статті 18 Закону України "Про оренду землі" нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у разі визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності за рішенням органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування. Підставою для проведення оцінки земель, у тому числі нормативної грошової оцінки земельних ділянок, є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення - не рідше ніж один раз на 5 - 7 років.

Розмір орендної плати, визначений сторонами договору оренди, у випадку, коли об`єктом оренди є землі державної та комунальної власності, має враховувати нормативну грошову оцінку земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до законодавства.

З аналізу нормативно-правових норм ПК України, Закону України "Про оренду землі", Закону України "Про оцінку землі" вбачається, що нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати для земель державної і комунальної власності, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати.

При цьому зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати незалежно від домовленості сторін у договорі оренди землі про можливість такої зміни.

Аналогічна правова позиція викладена у постанові Великої Палати Верховного Суду від 09 листопада 2021 року у справі №635/4233/19.

Зважаючи на викладене, місцевий господарський суд прийшов до правильного висновку про задоволення позовних вимог в частині внесення змін до договору оренди, що стосуються зміни розміру орендної плати у зв`язку із зміною нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

Стосовно позовних вимог про внесення змін до пункту 7 Договору оренди та збільшення відсоткової ставки з 3% до 5% від нормативної грошової оцінки землі, суд апеляційної інстанції зазначає наступне.

За змістом статті 651 Цивільного кодексу України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом.

Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом. Істотним є таке порушення стороною договору, коли внаслідок завданої цим шкоди друга сторона значною мірою позбавляється того, на що вона розраховувала при укладенні договору.

У разі односторонньої відмови від договору у повному обсязі або частково, якщо право на таку відмову встановлено договором або законом, договір є відповідно розірваним або зміненим.

Частина 1 статті 30 Закону України "Про оренду землі" передбачає, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Отже, за змістом статті 651 Цивільного кодексу України, статті 30 Закону України "Про оренду землі", договір оренди може бути змінено у двох випадках: 1) за згодою сторін, тобто у результаті взаємоузгоджених дій та 2) у судовому порядку.

Відповідно до протоколу №8 засідання контрольної комісії Рівненської міської ради з питань встановлення розмірів орендної плати за земельні ділянки від 06 грудня 2021 року щодо пропозиції по встановленню розмірів орендної плати за земельну ділянку площею 8220 на вул. Гагаріна, 26, яка перебуває в оренді в Рязанова Станіслава Анатолійовича відповідно до договору оренди землі від 02 червня 2014 року №5934294 було ухвалено застосовувати 5% (3% - мінімальний; 2% - на земельній ділянці здійснюється ремонт автомобілів та автотехобслуговування) від нормативної грошової оцінки земельної ділянки. При встановлені розмірів орендної плати за спірну земельну ділянку комісія з питань встановлення розмірів орендної плати за земельні ділянки діяла згідно порядку, який визначений рішенням Рівненської міської ради від 19 жовтня 2017 року №3427 "Про затвердження Положення про порядок встановлення розмірів орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності на території міста Рівного та за земельні ділянки за його межами, які є власністю територіальної

громади міста, і затвердження складу контрольної комісії Рівненської міської ради з питань встановлення розмірів орендної плати за земельні ділянки" та згідно умов договору оренди землі.

На переконання Рівненської міської ради згаданий протокол комісії є підставою для внесення змін до договору в частині ставки орендної плати у судовому порядку, оскільки відповідач від внесення відповідних змін відмовляється.

Частина 2 статті 651 Цивільного кодексу України визначає дві підстави для зміни договору за рішенням суду на вимогу однієї із сторін: 1) істотне порушення договору другою стороною; 2) інші випадки встановлені договором або законом.

Пунктом 13 Договору оренди сторони погодили, що розмір орендної плати переглядається у разі: зміни умов господарювання, передбачених договором; зміни нормативної грошової оцінки земель у місті Рівному; зміни розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; в інших випадках, передбачених законом.

Відповідно до пункту 34 Договору оренди, зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін, крім випадків передбачених пунктом 13 цього договору.

Надаючи оцінку пункту 13 укладеного між сторонами договору оренди, колегія суддів вважає, що прийнятий протокол №8 засідання контрольної комісії Рівненської міської ради з питань встановлення розмірів орендної плати за земельні ділянки від 06 грудня 2021 року не підпадає під погоджені сторонами умови внесення змін у результаті "…зміни умов господарювання, передбачених договором; зміни нормативної грошової оцінки земель у місті Рівному; зміни розмірів земельного податку, підвищення цін і тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; в інших випадках, передбачених законом", оскільки вказані умови не містять чіткого формулювання щодо зміни умов договору у результаті зміни відсоткової ставки. За висновком суду встановлення Радою нової відсоткової ставки від нормативної грошової оцінки земельної ділянки не є підвищенням цін чи тарифів.

Таким чином, прийнятий протокол №8 засідання контрольної комісії Рівненської міської ради з питань встановлення розмірів орендної плати за земельні ділянки від 06 грудня 2021 року з огляду на норму частини 2 статті 651 Цивільного кодексу України та пункт 13 Договору оренди можуть бути підставою для внесення змін до договору виключно у випадках, передбачених законом.

Законодавчо, розмір орендної плати за земельні ділянки урегульовано наступним чином.

Так, згідно з підпунктом 270.1.1 пункту 270.1 статті 270 Податкового кодексу України об`єктами оподаткування земельним податком є земельні ділянки, які перебувають у власності або користуванні.

Пунктом 271.1 статті 271 Податкового кодексу України визначено, що базою оподаткування плати за землю є нормативна грошова оцінка земельних ділянок з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до порядку, встановленого розділом XII Податкового кодексу України, а у разі якщо нормативну грошову оцінку не проведено - площа земельних ділянок.

У пункті 288.1 статті 288 Податкового кодексу України передбачено, що підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки.

У пункті 288.4 статті 288 Податкового кодексу України вказано, що розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем.

Згідно з положеннями підпункту 288.5.1 пункту 288.5 статті 288 Податкового кодексу України розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою за розмір земельного податку: для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких проведено, - у розмірі не більше 3 відсотків їх нормативної грошової оцінки, для земель загального користування - не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки, для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 1 відсотка їх нормативної грошової оцінки. Для земельних ділянок, нормативну грошову оцінку яких не проведено, - у розмірі не більше 5 відсотків нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області, для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 5 відсотків нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Автономній Республіці Крим або по області.

У підпункті 288.5.2 пункту 288.5 статті 288 Податкового кодексу України передбачено, що річна сума орендної плати не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки.

У договорі оренди землі встановлено річну орендну плату у розмірі 3% від нормативної грошової оцінки, що становить 70 857 грн 13 коп.

При цьому обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції.

Тобто, під час судового розгляду встановлено, що визначена сторонами ставка відповідає граничним розмірам відсоткових ставок, визначених законодавцем у Податковому кодексі України.

Як зазначалось судом вище, Рівненська міська рада у позовній заяві просить внести зміни до договору, якими встановити розмір орендної плати 5% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

Однак, з огляду на те, що за змістом пункту 288.5 статті 288 Податкового кодексу України та статті 21 Закону України "Про оренду землі" орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності є регульованою ціною, то з урахуванням умов договору оренди, укладеного сторонами спору, підставою для перегляду розміру (ставки) орендної плати має бути саме законодавча зміна граничного (мінімального чи максимального) розміру такої плати або зміна розміру земельного податку та невідповідність у цій частині договору оренди новим умовам встановленим законом, а не рішення органів місцевого самоврядування.

Такий висновок підтверджується і вимогами законів, наведеними нижче.

Зокрема, єдиним органом законодавчої влади в Україні є парламент - Верховна Рада України (стаття 75 Конституції України).

Виключно законами України встановлюються система оподаткування, податки і збори (пункт 1 частини другої статті 92 Конституції України).

У статті 144 Конституції України передбачено, що органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов`язковими до виконання на відповідній території.

Згідно із частиною першою статті 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.

За змістом пункту 34 частини першої статті 26 Закону "Про місцеве самоврядування в Україні" виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються відповідно до закону питання регулювання земельних відносин.

Стаття 10 Податкового кодексу України: 10.2-1. Місцеві ради обов`язково установлюють єдиний податок та податок на майно (в частині транспортного податку та плати за землю, крім земельного податку на лісові землі). Дійсно, Податковим кодексом України передбачено повноваження місцевих рад щодо визначення розміру плати за землю у вигляді визначення відсоткової ставки від нормативної грошової оцінки землі. І для нових землекористувачів, які будуть укладати договори оренди, рішення Рівненської міської ради, якими встановлені ставки орендної плати за земельні ділянки є обов`язковим.

Натомість, для вже існуючих договорів чинною залишається ставка, яка встановлювалась Радою на момент укладення відповідного договору оренди, та саме на цих умовах була прийнята орендарем. Тим більше, що така ставка відповідає розмірам, встановленим Податковим кодексом України.

Ані умовами договору, ані чинними - Податковим кодексом України, Цивільним кодексом України, Законом України "Про оренду землі" не встановлено обов`язку сторін приводити умови договору в частині визначення ставки орендної плати від нормативної оцінки землі у відповідність до нових ставок, визначених органом місцевого самоврядування.

У зв`язку з наведеним, у суду відсутні підстави для зміни розміру орендної плати та покладення на орендаря обов`язку сплачувати оренду плату у збільшеному розмірі, відмінного від того, на який орендар погоджувався, укладаючи договір.

Отже, рішення органу місцевого самоврядування, а в даному випадку - рішення Рівненської міської ради, не може вважатися законодавчою підставою для внесення змін до договору оренди землі у частині зміни розміру (ставки) орендної плати, оскільки орган місцевого самоврядування не наділений повноваженнями встановлювати граничні (мінімальний та максимальний) розмір орендної плати за земельні ділянки комунальної власності, бо такі ставки встановлюються, з урахуванням правової природи орендної плати як загальнодержавного податку, у Податковому кодексі України.

Такі рішення сільської ради можуть бути підставою для внесення змін до договору оренди землі, якщо сторони договору оренди безпосередньо в самому договорі передбачили таку підставу для зміни розміру орендної плати, що узгоджується з принципом свободи договору.

Такий висновок викладено у постанові Великої Палати Верховного Суду від 09 листопада 2021 року у справі №635/4233/19.

Розглядаючи дану позовну вимогу у цій частині суд першої інстанції не врахував правову позицію викладену у постанові Великої Палати Верховного Суду від 09 листопада 2021 року у справі №635/4233/19, відтак рішення в цій частині підлягає скасуванню.

З урахуванням того, що нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати, а її зміна є безумовною підставою для перегляду розміру орендної плати незалежно від домовленості сторін договору оренди земель комунальної власності про можливість такої зміни, а також з огляду на те, що особі, яка звернулася до суду за захистом порушених, невизнаних чи оспорюваних прав має бути гарантований ефективний судовий захист цих прав, колегія суддів вважає за можливе самостійно визначити розмір орендної плати в рік за земельну ділянку, що становить 3% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

Оскільки нормативна грошова оцінка земельної ділянки станом на 08 листопада 2021 року становить: кадастровий номер 5610100000:01:012:0078 - 4 734 667,39 грн., то розмір орендної плати в рік за земельну ділянку складає 142040,22 грн.

Враховуючи викладене, апеляційний господарський суд скасовує оскаржуване рішення Господарського суду Рівненської області в частині задоволення позовної вимоги про внесення змін до пункту 7 договору оренди землі від 02 червня 2014 року щодо визначення розміру орендної плати в рік в сумі 236 733,37 грн. з ухваленням в цій частині нового рішення - про часткове задоволення зазначеної вимоги, а саме про внесення змін до пункту 7 договору оренди землі від 02 червня 2014 року та визначення розміру орендної плати в рік за земельну ділянку в сумі 142040,22 грн.

Крім того, визначена в договорі від 02 червня 2014 року ставка орендної плати - 3 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки відповідає вимогам податкового законодавства, визначена в межах між мінімальною та максимальною ставкою податку, тому правові підстави для внесення змін до договору оренди землі та збільшення ставки орендної плати до 5% відсутні.

Щодо висновку місцевого суду про визначення дати внесення змін до договору оренди землі з 01 січня 2021 року, тобто не з дати набрання законної сили рішенням суду, колегія суддів зазначає наступне.

Згідно із частинами 1, 2 статті 651 Цивільного кодексу України зміна договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.

Відповідно до частин 1, 2 статті 652 Цивільного кодексу України у разі істотної зміни обставин, якими сторони керувалися при укладенні договору, договір може бути змінений за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або не випливає із суті зобов`язання. Зміна обставин є істотною, якщо вони змінилися настільки, що якби сторони могли це передбачити, вони не уклали б договір або уклали б його на інших умовах. Якщо сторони не досягли згоди щодо приведення договору у відповідність з обставинами, які істотно змінились, або щодо його розірвання, договір може бути розірваний, а з підстав, встановлених частиною четвертою цієї статті, - змінений за рішенням суду на вимогу заінтересованої сторони.

Зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку (стаття 30 Закону України "Про оренду землі").

Згідно із частиною 3 статті 653 Цивільного кодексу України у разі зміни договору зобов`язання змінюється з моменту досягнення домовленості про зміну договору, якщо інше не встановлено договором чи не обумовлено характером його зміни. Якщо договір змінюється у судовому порядку, зобов`язання змінюється з моменту набрання рішенням суду про зміну договору законної сили.

Наведені норми права передбачають, що зміна договору оренди землі допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку. При цьому якщо договір змінений судом, то зобов`язання змінюється з моменту набрання відповідним рішенням суду законної сили.

Правовий висновок стосовно того, що коли права та обов`язки сторін змінюються внаслідок внесення змін до договору судовим рішенням, то відповідне зобов`язанням змінюється з моменту набрання таким рішенням законної сили, викладено в постанові Великої Палати Верховного Суду від 16 лютого 2021 року у справі №921/530/18, який не було враховано місцевим судом під час розгляду справи.

Безпідставним є посилання місцевого господарського суду на частину п`яту статті 188 Господарського кодексу України якою передбачено, що суд має право встановити у рішенні дату набрання чинності змін до договору, яка може бути іншою, ніж дата набрання чинності рішенням суду та на правову позицію Верховного Суду у справі №908/288/20, оскільки спір у справі №918/827/22 виник між сторонами у земельних відносинах, а згідно з частиною першою статті 4 Господарського кодексу України не є предметом регулювання цього Кодексу земельні відносини (аналогічна правова позиція викладена у пункті 52 постанови Великої Палати Верховного Суду від 16 лютого 2021 року у справі №921/530/18).

Отже, беручи до уваги наведені положення законодавства та урахувавши правову позицію Великої Палати Верховного Суду, викладену у постанові від 16 лютого 2021 року у справі №921/530/18, колегія суддів наголошує на тому, що зміни до прав та обов`язків сторін судовим рішенням набувають чинності з моменту набрання таким рішенням законної сили.

Таким чином, позов в цій частині також не підлягає задоволенню, оскільки нормою Цивільного кодексу України чітко передбачено момент набрання чинності змінами до договору оренди землі.

Не беруться до уваги доводи фізичної особи-підприємця Рязанова С.А. щодо відсутності будь-яких доказів того, що Рівненська міська рада направляла будь-які пропозиції на адресу відповідача про внесення змін до договору до моменту звернення до суду.

Так, за частиною другою статті 651 Цивільного кодексу України договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.

Зміна умов договору (чи його розірвання) в судовому порядку з причин істотного порушення договору є правовим наслідком порушення зобов`язання іншою стороною договору у відповідності до пункту 2 частини першої статті 611 Цивільного кодексу України, тобто способом реагування та захисту права від порушення договору, яке вже відбулося.

Іншими підставами для зміни або розірвання договору в судовому порядку (крім істотного його порушення) відповідно до частини другої статті 651 Цивільного кодексу України є випадки, встановлені законом або договором, і настання таких випадків зумовлює право сторони ініціювати в судовому порядку питання зміни чи припинення відповідних договірних правовідносин.

Натомість статтею 188 Господарського кодексу України врегульовано порядок зміни розірвання господарських договорів, за яким сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором. Сторона договору, яка одержала пропозицію про зміну чи розірвання договору, у двадцятиденний строк після одержання пропозиції повідомляє другу сторону про результати її розгляду. У разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду (частини друга-четверта статті 188 Господарського кодексу України).

Правила, передбачені частинами другою-четвертою статті 188 Господарського кодексу України, є матеріально-правовими, а не процесуальними. Процедура, передбачена ними, не відноситься до випадків обов`язкового досудового врегулювання спору в розумінні частини третьої статті 124 Конституції України та не спричиняє наслідків у вигляді повернення позовної заяви відповідно до приписів пункту 6 частини п`ятої статті 174 Господарського процесуального кодексу України.

Частинами другою та третьою статті 188 Господарського кодексу України встановлений порядок проведення сторонами договору переговорів щодо добровільної зміни чи розірвання договору. Частиною четвертою цієї статті визначено, що заінтересована сторона може звернутися до суду, якщо виник спір.

Однак, як зазначалося вище, положення Господарського кодексу України не підлягають застосуванню до земельних відносин.

Крім того, посилання на те, що сторона спору не скористалася процедурою його позасудового врегулювання, не позбавляє її права реалізувати своє суб`єктивне право на зміну чи припинення договору та вирішити існуючий конфлікт у суді в силу прямої вказівки, що міститься у частині другій статті 651 Цивільного кодексу України.

Підсумовуючи викладене, апеляційний господарський суд дійшов висновку, що апеляційну скаргу фізичної особи-підприємця Рязанова С.А. підлягає частковому задоволенню. Рішення Господарського суду Рівненської області від 19 грудня 2022 року у справі №918/827/22 слід частково скасувати.

У відповідності до статті 129 ГПК України судові витрати покладаються на сторони пропорційно розміру задоволених вимог.

Згідно частини 11 статті 129 ГПК України при частковому задоволенні позову, у випадку покладення судових витрат на обидві сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог, суд може зобов`язати сторону, на яку покладено більшу суму судових витрат, сплатити різницю іншій стороні. В такому випадку сторони звільняються від обов`язку сплачувати одна одній іншу частину судових витрат.

Стягненню з фізичної особи-підприємця Рязанова С.А. на користь Рівненської міської ради за розгляд позовної заяви підлягає 1240,5 грн. судового збору, в свою чергу стягнення з міської ради на користь апелянта 1860,75 грн. судового збору за розгляд апеляційної скарги. Таким чином, Рівненській міській раді необхідно сплатити фізичній особі-підприємцю Рязанову С.А. різницю в присуджених сумах судового збору в розмірі 620,25 грн.

Керуючись ст. ст. 269, 273, 275, 276, 277, 281-284 Господарського процесуального кодексу України, суд

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу фізичної особи-підприємця Рязанова Станіслава Анатолійовича задовольнити частково.

Рішення Господарського суду Рівненської області від 19 грудня 2022 року у справі №918/827/22 скасувати в частині внесення змін до абзацу 1 пункту 9 договору оренди землі від 02 червня 2014 року та в частині дати набрання чинності змінами до договору.

Викласти резолютивну частину рішення в наступній редакції:

" Позов задовольнити частково.

Внести зміни до договору оренди земельної ділянки від 02 червня 2014 року (зі змінами) (витяг з Державного реєстру речових права на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права №5934294), укладеного між Рівненською міською радою (33028, м. Рівне, вул. Соборна, 12-А, код ЄДРПОУ 34847334) та фізичною особою-підприємцем Рязановим Станіславом Анатолійовичем ( АДРЕСА_1 , ідентифікаційний код НОМЕР_1 ), і викласти його окремі пункти в наступній редакції:

"пункт 5. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки станом на 08 листопада 2021 року становить: кадастровий номер 5610100000:01:012:0078 - 4 734 667,39 (чотири мільйони сімсот тридцять чотири тисячі шістсот шістдесят сім гривень 39 копійок) - витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки № 4713/304-21 від 08 листопада 2021 року, виданий Відділом № 1 Управління у місті Рівне та Рівненському районі Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області.

Абзац 1 пункту 9. Розмір орендної плати в рік за земельну ділянку складає 142 040,22 (сто сорок дві тисячі сорок гривень 22 копійки), що становить 3% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

В решті позові відмовити."

Стягнути з Рівненської міської ради (33028, м. Рівне, вул. Соборна, 12-А, код ЄДРПОУ 04057758, IBAN: НОМЕР_2 ) на користь фізичної особи-підприємця Рязанова Станіслава Анатолійовича ( АДРЕСА_1 , ідентифікаційний код НОМЕР_1 ) 620,25 грн. судового збору.

Постанова набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена до суду касаційної інстанції у строк та в порядку, встановленому статтями 287-289 ГПК України.

Справу №918/827/22 повернути до Господарського суду Рівненської області.

Повний текст постанови складений "24" лютого 2023 р.

Головуючий суддя Бучинська Г.Б.

Суддя Філіпова Т.Л.

Суддя Василишин А.Р.

СудПівнічно-західний апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення22.02.2023
Оприлюднено27.02.2023
Номер документу109173906
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин

Судовий реєстр по справі —918/827/22

Судовий наказ від 28.02.2023

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Політика Н.А.

Постанова від 22.02.2023

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Бучинська Г.Б.

Ухвала від 06.02.2023

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Бучинська Г.Б.

Ухвала від 16.01.2023

Господарське

Північно-західний апеляційний господарський суд

Бучинська Г.Б.

Рішення від 19.12.2022

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Політика Н.А.

Ухвала від 07.12.2022

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Політика Н.А.

Ухвала від 28.11.2022

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Політика Н.А.

Ухвала від 28.11.2022

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Політика Н.А.

Ухвала від 28.11.2022

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Політика Н.А.

Ухвала від 28.11.2022

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Політика Н.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні