ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
28 лютого 2023 року
м. Київ
справа № 640/9145/19
адміністративне провадження № К/9901/36081/19
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Хохуляка В.В.,
суддів: Бившевої Л.І., Ханової Р.Ф.,
розглянув у порядку письмового провадження як суд касаційної інстанції справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Оптімус-ЛПГ» до Головного управління Державної фіскальної служби у м. Києві про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення, провадження у якій відкрито за касаційною скаргою Головного управління Державної фіскальної служби у м. Києві на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 23.07.2019 (суддя - Шулежко В.П.) та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 08.10.2019 (головуючий суддя - Василенко Я.М., судді: Ганечко О.М., Кузьменко В.В.) у справі №640/9145/19.
встановив:
Товариство з обмеженою відповідальністю «Оптімус-ЛПГ» (далі - ТОВ «Оптімус-ЛПГ») звернулося до Окружного адміністративного суду міста Києва з позовом, в якому просило визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення до Головного управління Державної фіскальної служби у м. Києві (далі - ГУ ДФС у м. Києві) від 16.05.2017 № 2022615147.
Рішенням Окружного адміністративного суду у місті Києві від 23.07.2019, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 08.10.2019, позов задоволено.
Не погодившись з висновками судів першої та апеляційної інстанцій, ГУ ДФС у м. Києві оскаржило їх у касаційному порядку.
У касаційній скарзі відповідач просить скасувати рішення Окружного адміністративного суду у місті Києві від 23.07.2019, постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 08.10.2019 та прийняти нове рішення, яким в позові відмовити.
В обґрунтування доводів ГУ ДФС у м. Києві посилається на порушення судами норм матеріального права, а саме: підпункту 213.1.12 пункту 213.1 статті 213, підпункту 215.3.4 пункту 215.3 статті 215, пункту 216.1 статті 216, підпункту 222.1.1 пункту 222.1 статті 222, пункту 223.1 статті 223, пункту 232.3 статті 232 Податкового кодексу України.
Позивач не скористався своїм правом та не надав відзив на касаційну скаргу, що не перешкоджає розгляду даної касаційної скарги.
Переглядаючи оскаржувані судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, перевіряючи дотримання судами першої та апеляційної інстанцій норм процесуального права при встановленні фактичних обставин у справі та правильність застосування ними норм матеріального права, Верховний Суд дійшов висновку, що касаційна скарга задоволенню не підлягає з таких підстав.
Як з`ясовано судами попередніх інстанцій, ГУ ДФС у м. Києві проведено документальну планову виїзну перевірку TOB «Оптімус-ЛПГ» з питань дотримання вимог податкового, валютного та іншого законодавства за період з 05.07.2017 по 31.12.2018.
За результатами проведеної перевірки складено акт від 22.04.2019 №88/26-15-14-07-02-10/41439424, в якому відображено висновки про порушення TOB «ОПТІМУС-ЛПГ» підпункту 213.1.12 пункту 213.1 статті 213, підпункту 215.3.4 пункту 215.3 статті 215, пункту 216.1 статті 216, підпункту 222.1.1 пункту 222.1 статті 222, пункту 223.1 статті 223, пункту 232.3 статті 232 Податкового кодексу України, в результаті чого занижено податкові зобов`язання з акцизного податку у загальній сумі 2 274 211,19 грн.
На підставі висновків акта перевірки ГУ ДФС у м. Києві прийнято податкове повідомлення-рішення від 16.05.2017 № 2022615147, згідно з яким збільшено позивачу суму грошового зобов`язання за платежем «пальне» на загальну суму 2 842 763,99 грн., у тому числі за податковими зобов`язаннями у розмірі 2 274 211,19 грн., за штрафними санкціями - 568 552,80 грн.
01.01.2016 набрав чинності Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2016 році» від 24.12.2015 № 909-VIII, згідно з яким розділ VI Податкового кодексу України доповнено статтями 231 та 232 щодо запровадження акцизних накладних при реалізації пального, Єдиного реєстру акцизних накладних та системи електронного адміністрування реалізації пального, що набирає чинності з 01.03.2016.
Відповідно до пункту 231.1 статті 231 Податкового кодексу України платник податку при реалізації пального зобов`язаний скласти в електронній формі акцизну накладну за кожним кодом товарної підкатегорії згідно з УКТ ЗЕД реалізованого пального та зареєструвати в Єдиному реєстрі акцизних накладних з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи.
Положеннями пункту 231.3 статті 231 Податкового кодексу України передбачено, що акцизна накладна складається платником податку в день реалізації пального при кожній повній або частковій операції з реалізації пального.
Право на складання акцизних накладних надається виключно особам, зареєстрованим як платники акцизного податку в порядку, передбаченому статтею 212 цього Кодексу (п.231.4 статті 231 Податкового кодексу України).
При реалізації пального або спирту етилового особа, яка реалізує пальне або спирт етиловий, зобов`язана в установлені терміни скласти акцизну накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі акцизних накладних, така реєстрація вважається наданням акцизної накладної отримувачу пального або спирту етилового (пункт 231.5 статті 231 Податкового кодексу України).
Відповідно до пункту 231.6 статті 231 Податкового кодексу України платник податку має право зареєструвати акцизну накладну та/або розрахунок коригування в Єдиному реєстрі акцизних накладних, в якій загальний обсяг реалізованого пального або спирту етилового не перевищує обсяг, обчислений відповідно до пункту 232.3 статті 232 цього Кодексу.
Згідно пункту 232.3 статті 232 Податкового кодексу України платник податку має право зареєструвати акцизні накладні та/або розрахунки коригування, а також коригування до заявок на поповнення обсягу залишку пального або спирту етилового в Єдиному реєстрі акцизних накладних на обсяг реалізованого пального або спирту етилового за кожним кодом товарної підкатегорії згідно з УКТ ЗЕД (ZАНакл), обчислений за такою формулою: ZАНакл = ZАНаклОтр + ZАМитн + ZЗаявкиПоповн - ZКоригЗаявкиПоповн - ZАНаклВид - ZВтрат - ZАМитнЕкспорт.
Якщо обсяг, визначений відповідно до пункту 232.3 статті 232 цього Кодексу, є меншим за обсяг пального або спирту етилового в акцизній накладній та/або розрахунку коригування, які платник податку повинен зареєструвати в Єдиному реєстрі акцизних накладних, платник податку зобов`язаний перерахувати до бюджету суму коштів у розмірі акцизного податку за відповідний обсяг реалізованого пального або спирту етилового, самостійно розрахованого за ставками, передбаченими підпунктами 215.3.1 або 215.3.4 пункту 215.3 статті 215 цього Кодексу, та зареєструвати заявку на поповнення обсягу залишку пального або спирту етилового в системі електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового.
Як встановлено судами, TOB «Оптімус-ЛПГ» є юридичною особою, основним видом діяльності якої є оптова торгівля твердим, рідким, газоподібним паливом і подібними продуктами (код КВЕД 46.71, код КВЕД 47.30, код КВЕД 52.24, код КВЕД 68.20) та у межах зазначених напрямів діяльності здійснює продаж нафтопродуктів та скрапленого газу, у зв`язку з чим, TOB «Оптімус-ЛПГ» є платником акцизного податку, що підтверджується записом у реєстрі платників акцизного податку з реалізації пального під номером 6139.
Під час проведення перевірки, а саме аналізу інформаційної системи СЕАРП контролюючим органом встановлено, що у TOB «ОПТІМУС-ЛПГ» відсутні обсяги пального для подальшої реалізації без поповнення залишків ліміту обсягів пального та сплати акцизного податку, а саме за кодом УКТ ЗЕД 2711140000 станом на 30.11.2017 в розмірі 148 778,16 літрів пального; за кодом УКТ ЗЕД 2711129400 станом на 31.12.2017 в розмірі 34721,87 літрів пального; за кодом УКТ ЗЕД 2711121900 станом на 28.02.2018 в розмірі 10 342,41 літрів пального; за кодом УКТ ЗЕД 2711121900 станом на 31.12.2018 в розмірі 324 325,60 літрів пального; за кодом УКТ ЗЕД 2711139700 станом на 31.12.2018 в розмірі 17469,88 літрів пального; за кодом УКТ ЗЕД 2711129400 станом на 31.12.2018 в розмірі 794 874,99 літрів пального та у зв`язку з викладеним зроблено висновок про заниження податкового зобов`язання з акцизного податку TOB «ОПТІМУС-ЛПГ» на загальну суму 2 274 211,19 грн.
Механізм відкриття та закриття рахунків у системі електронного адміністрування реалізації пального, порядок роботи системи електронного адміністрування реалізації пального, а також проведення розрахунків з бюджетом з використанням зазначених рахунків визначався Порядком електронного адміністрування реалізації пального, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 24.02.2016 №113 (далі - Порядок №113), відповідно до якого з 01.03.2016 запроваджено Систему електронного адміністрування реалізації пального (далі - СЕАРП).
Відповідно до пункту 2 цього Порядку облікова картка в системі електронного адміністрування реалізації пального (далі - облікова картка) - картка, яка автоматично відкривається ДФС кожному платнику, внесеному до реєстру платників акцизного податку з реалізації пального, в якій ведеться:
облік обсягів залишків пального за кожним кодом товарної підкатегорії згідно з УКТЗЕД, який обчислюється за формулою, визначеною пунктом 232.3 статті 232 Податкового кодексу України, з урахуванням обсягів залишків пального згідно з актом інвентаризації, на який платник має право зареєструвати акцизні накладні та/або розрахунки коригування до акцизних накладних;
облік сум залишків коштів, перерахованих платником податку на електронний рахунок з поточного рахунка з урахуванням суми овердрафту, визначеного пунктом 34 цього Порядку, що дає право на реєстрацію заявок на поповнення обсягів залишку пального, на який платник має право зареєструвати акцизні накладні та/або розрахунки коригування до акцизних накладних.
Згідно з пункту 27 Розділу IV Порядку №113 ДФС веде автоматичний облік за допомогою СЕАРП у розрізі платників податку:
обсягів пального, що містяться у виданих та отриманих акцизних накладних та/або розрахунках коригування до акцизних накладних, зареєстрованих в Єдиному реєстрі акцизних накладних за кожним кодом товарної підкатегорії згідно з УКТЗЕД;
обсягів пального в розрізі кодів згідно з УКТЗЕД, виробленого на митній території України або ввезеного на митну територію України, з яких сплачено акцизний податок;
обсягів пального в розрізі кодів згідно з УКТЗЕД, на які платники податку зареєстрували заявки в СЕАРП на поповнення обсягів залишку пального за рахунок сплачених через електронні рахунки коштів до бюджету;
обсягів залишків пального, на які платники податку мають право зареєструвати акцизні накладні та/або розрахунки коригування до акцизних накладних в Єдиному реєстрі акцизних накладних у розрізі кодів згідно з УКТЗЕД;
сум сплаченого акцизного податку, овердрафту та залишків сум акцизного податку, в межах яких платники податку мають право зареєструвати заявки на поповнення обсягів залишків пального.
Платник податку має право шляхом надіслання запиту до ДФС отримати інформацію про суми таких залишків.
Пунктом 29 Порядку №113 встановлено, що ДФС в СЕАРП автоматично відкриває платникам податку облікові картки, в яких автоматично обліковуються обсяги залишків пального за кожним кодом товарної підкатегорії згідно з УКТЗЕД, в межах яких платники податку мають право зареєструвати акцизні накладні та/або розрахунки коригування до акцизних накладних в Єдиному реєстрі акцизних накладних.
Відповідно до пункту 30 Розділу IV Порядку№ 113 платник податку має право зареєструвати акцизні накладні та/або розрахунки коригування до акцизних накладних в Єдиному реєстрі акцизних накладних на обсяг залишків пального за кожним кодом товарної підкатегорії згідно з УКТЗЕД (УАНакл), обчислений за такою формулою: УАНакл = УАНаклОтр + УАМитн + УЗаявкиПоповн - УКоригЗаявкиПопов - УАНаклВид - Увтрат.
Розрахунок показників, що беруть участь в обчисленні за зазначеною формулою, здійснюється наростаючим підсумком починаючи з 01.03.2016 на підставі документів (акцизної накладної, розрахунку коригування до акцизної накладної, митної декларації, заявки на поповнення обсягів залишку пального, коригування до заявок на поповнення обсягів залишку пального), складених починаючи з 01.03.2016.
Зміна показників у зазначеній формулі здійснюється протягом операційного дня, що настає за днем отримання документів, на підставі яких перераховуються такі показники.
Як встановлено судами, відповідно до наявних у матеріалах справи копій витягів з електронного кабінету платника податків TOB «Оптімус-ЛПГ» про рух пального, а також акцизних накладних, що зареєстровані в Єдиному реєстрі акцизних накладних, та митних декларацій за вказаний спірний період підтверджено, що
за кодом УКТ ЗЕД 2711140000 станом на 30.11.2017 у позивача був наявний ліміт обсягу пального, на який він мав право реалізувати пальне, який складав 519543,32 літрів пального;
за кодом УКТ ЗЕД 2711129400 станом на 31.12.2017 у позивача був наявний ліміт обсягу пального, на який він мав право реалізувати пальне, який складав 70581,65 літрів пального;
за кодом УКТ ЗЕД 2711121900 станом на 28.02.2018 у позивача був наявний ліміт обсягу пального, на який він мав право реалізувати пальне, який складав 1283,57 літрів пального;
за кодом УКТ ЗЕД 2711121900 станом на 31.12.2018 у позивача був наявний ліміт обсягу пального, на який він мав право реалізувати пальне, який складав 6655,72 літрів пального, а станом на 01.01.2019 був наявний ліміт - 81163,72 літрів пального;
за кодом УКТ ЗЕД 2711139700 станом на 31.12.2018 у позивача був наявний ліміт обсягу пального, на який він мав право реалізувати пальне, який складав 13 176,25 літрів пального;
за кодом УКТ ЗЕД 2711129400 станом на 31.12.2018 у позивача був наявний ліміт обсягу пального, на який він мав право реалізувати пальне, який складав 342597,94 літрів пального.
Також TOB «Оптімус-ЛПГ» отримано квитанції про реєстрацію акцизних накладних, копії яких наявні в матеріалах справи, що свідчить про підтвердження обсягів пального самою ДФС.
Крім того відповідно до листа Державної фіскальної служби України від 08.07.2019 №31434/6/99-99-12-03-05-15 підтверджено залишки пального TOB «Оптімус-ЛПГ» які відображені у СЕАРП, зокрема те, що на зазначені дати в акті перевірки у TOB «Оптімус-ЛПГ» були наявні ліміти обсягів нереалізованих залишків пального за відповідними кодами товарної підкатегорії згідно з УКТ ЗЕД за даними СЕАРП, які співпадають з даними які були наведені TOB «Оптімус-ЛПГ».
Враховуючи наведені норм законодавства та встановлені обставини справи, доводи відповідача щодо перевищення позивачем обсягів реалізованого пального над обсягами, обчисленими відповідно до пункту 232.3 статті 232 Податкового кодексу України, без реєстрації відповідних заявок на поповнення обсягу залишку пального в СЕАРП не знайшли свого підтвердження, оскільки в ході розгляду справи з доданих до позову документів та відповідно до даних ДФС, які ведуться у автоматичному режимі за допомогою СЕАРП у підсистемі «Реєстр операцій обсягів пального» встановлено, що у TOB «Оптімус-ЛПГ» були наявні залишки обсягів пального для подальшої реалізації без поповнення залишків ліміту обсягів пального.
Більш того, однією із підстав щодо неприйняття для реєстрації акцизних накладних в Реєстрі вказано допущення платником податку порушення вимог щодо наявності обсягу пального, обчисленого відповідно до пункту 232.3 статті 232 Податкового кодексу України (після завершення перехідного періоду). Проте таких відомостей відповідачем не зазначено та не підтверджено, а подані позивачем до матеріалів справи акцизні накладні є зареєстрованими у встановленому порядку.
Таким чином посилання контролюючого органу на відсутність обсягів пального для подальшої реалізації без поповнення залишків ліміту обсягів пального є безпідставними, а тому нарахування акцизного податку згідно оскаржуваного податкового повідомлення-рішення є неправомірним.
Отже, рішення судів першої та апеляційної інстанцій про задоволення позову є правильним та підлягає залишенню без змін.
За правилами частини другої статті 341 Кодексу адміністративного судочинства України суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази.
Судами попередніх інстанцій виконано всі вимоги процесуального законодавства, всебічно перевірено обставини справи, вирішено справу у відповідності з нормами матеріального права, постановлено обґрунтоване рішення, в якому повно відображені обставини, що мають значення для справи. Висновки суду про встановлені обставини і правові наслідки є вичерпними, відповідають дійсності, а тому підстав для їх перегляду з мотивів, викладених в касаційній скарзі, не вбачається.
Як встановлено пунктом 1 частини першої статті 349 Кодексу адміністративного судочинства України суд касаційної інстанції за наслідками розгляду касаційної скарги має право залишити судові рішення судів першої та (або) апеляційної інстанцій без змін, а скаргу без задоволення.
Керуючись статтями 341, 344, 349, 350, 359 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -
постановив:
Касаційну скаргу Головного управління Державної фіскальної служби у м. Києві залишити без задоволення.
Рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 23.07.2019 та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 08.10.2019 у справі №640/9145/19 залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною та не може бути оскаржена.
------------------- ------------------- ------------------- В.В. Хохуляк Л.І. Бившева Р.Ф. Ханова Судді Верховного Суду
Суд | Касаційний адміністративний суд Верховного Суду |
Дата ухвалення рішення | 28.02.2023 |
Оприлюднено | 01.03.2023 |
Номер документу | 109259298 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них акцизного податку, крім акцизного податку із ввезених на митну територію України підакцизних товарів (продукції) |
Адміністративне
Касаційний адміністративний суд Верховного Суду
Хохуляк В.В.
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Василенко Ярослав Миколайович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Василенко Ярослав Миколайович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Василенко Ярослав Миколайович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Василенко Ярослав Миколайович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні