РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
28 лютого 2023 року справа № 580/6556/22
м. Черкаси
Черкаський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Гаращенка В.В., розглянувши в порядку спрощеного провадження без виклику сторін адміністративну справу за позовом товариства з обмеженою відповідальністю «Жашків-Райагрохім» до Головного управління ДПС у Черкаській області про визнання протиправним та скасування рішення,
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю «Жашків-Райагрохім» звернулось до суду з позовною заявою до Головного управління ДПС у Черкаській області, в якій просить:
- визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення від 16.09.2022 №3953/23-00-09-01-11.
Ухвалою суду від 02 січня 2023 року позов прийнято до розгляду, відкрито провадження в адміністративній справі та вирішено розглядати справу за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що у період з 12.03.2022 по 04.04.2022 платник податку здійснював операції з поставки ТОВ «ВАЛЕНТИНА» і ТОВ «АГРОСЕРВІС» газу скрапленого та дизельного пального, без наявності відповідної ліцензії.
За вчинення податкових правопорушень у період з 12.03.2022 по 31.03.2022, товариство повинно бути звільнено від фінансової відповідальності, так як ці порушення вчинені товариством внаслідок обставин непереборної сили (форс-мажору), а саме в зв`язку з військовою агресію російської федерації проти України та введенням з цього приводу в Україні воєнного стану.
За твердженням позивача, листом від 01.03.2022 року ДПС України повідомила, що з урахуванням положень пп. 112.8.9 п. 112.8 ст. 112 ПК України протягом дії форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили) ДПС не будуть застосовуватись штрафні санкції за порушення законодавства щодо здійснення безліцензійної діяльності та не вживатимуться заходи щодо анулювання ліцензії (вважатимуться діючими), по яких під час настання таких форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили), засвідчених ТПП України не сплачено черговий платіж за ліцензію та/або закінчився термін дії ліцензії на право виробництва, зберігання, оптової та роздрібної торгівлі пальним.
Позивач не заперечує реалізацію пального з 12 по 24 березня 2022 року, проте, обставини, в яких діяло підприємство, є форс-мажорними, що з урахуванням положень підпункту 112.8.9 пункту 112.8 статті 112, підпункту 69.2 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX ПК України, листа Торгово-промислової палати України за вих. №2024/02.0-7.1 від 28.02.2022, листів ДПС України від 27.02.2022 та від 01.03.2022, наказу ДПС України від 24.02.2022 №243-о, є підставою для звільнення позивача від відповідальності.
Позивач стверджує, що відповідач наведених обставин під час вирішення питання про притягнення до відповідальності позивача, не врахував, тому штрафні санкції застосовані неправомірно.
Відповідач у відзиві на адміністративний позов проти задоволення адміністративного позову заперечив, мотивуючи свою позицію тим, що вчинення порушення у період з 12.03.2022 по 31.03.2022 позивач не заперечує, однак, вважає, що його необхідно звільнити від відповідальності.
Сертифікат про форс-мажорні обставини не є актом державного органу, який спричиняє виникнення, зміну чи припинення прав та обов`язків сторін.
Порядок засвідчення форс-мажорних обставин встановлюється Регламентом засвідчення ТПП України та регіональними ТПП форс-мажорних обставин, затвердженим Рішенням президії ТПП України від 18.12.2014 за № 44(5).
Позивачем заява стосовно неможливості у платника податків своєчасно виконати податковий обов`язок, відповідно до вимог Порядку № 225, не подавалась та контролюючим органом рішення про неможливість своєчасного виконання платником податків податкового обов`язку відповідно не приймалось.
Представник відповідача стверджує, що у випадку ТОВ «ЖАШКІВ-РАЙАГРОХІМ» станом на 24.02.2022 у платника податків не було зобов`язань, які воно мало виконати на дату виникнення форс-мажорних обставин, а саме отримати ліцензію на оптову торгівлю без місць та зареєструватись платником акцизного податку. Ці зобов`язання виникли внаслідок його господарської діяльності починаючи з 12.03.2022 з початку здійснення діяльності по реалізації пального.
Також представник відповідача зазначає, що позивач не надав жодних доказів на підтвердження того, що він звертався до Головного управління ДПС у Черкаській області з заявою про видачу ліцензії на право оптової торгівлі пальним, за відсутності місць оптової торгівлі до 21.03.2022.
На підставі наведеного відповідач вважає, що порушення норм чинного законодавства України, які виявлені під час проведення перевірки податковим органом позивачем не спростовані, доводів які б ставили під сумнів наявність даних порушень не наведені, тому податкове повідомлення-рішення є правомірним та не підлягає скасуванню.
Розглянувши подані документи і матеріали, повно, всебічно, об`єктивно дослідивши надані у справі докази, надавши їм юридичну оцінку, суд дійшов наступного.
Судом встановлено, що ТОВ «Жашків-Райагрохім» зареєстроване суб`єктом господарювання, код ЄДРПОУ 05491505.
У період з 03.08.2022 по 10.08.2022 головними державними інспекторами Святославом Конопатським та Владиславом Святуном проведено фактичну перевірку товариства з обмеженою відповідальністю «Жашків-Райагрохім» з питань дотримання вимог законодавства щодо обліку, ліцензування, виробництва, зберігання, та транспортування пального, цільового використання пального, обладнання акцизних складів витратомірами-лічильниками та/або рівнемірами лічильниками за місцем фактичного провадження діяльності: вулиця Перемоги, 2а, місто Жашків, Черкаська область.
За результатами перевірки складено акт №2693/23-00-09-01-16/05491505 від 11.08.2022 (далі - Акт).
В Акті міститься висновок про порушення товариством норм частини дев`ятої статті 15 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального», підпункту 212.3.4 пункту 212.3. статті 212 Податкового кодексу України, відповідальність за що передбачена пунктом 117.3 статті 117 Податкового кодексу України.
Як встановлено під час перевірки, у період з 12.03.2022 по 24.03.2022 платник податку згідно податкових накладних від 12.03.2022 № 2, від 15.03.2022 № 8, від 14.03.2022 № 6, від 17.03.2022 № 9, від 22.03.2022 №№ 12, 13, від 04.04.2022 № 6 реалізував на адресу ТОВ «ВАЛЕНТИНА» (код ЄДРПОУ 20620454) газ вуглеводний скраплений (код згідно з УКТ ЗЕД 2711139700), газ вуглеводний скраплений марки ПТ (код згідно з УКТ ЗЕД 2711129400 імп), газ нафтовий скраплений (код згідно з УКТ ЗЕД 2711190000), чим порушено вимоги частини дев`ятої статті 15 Закону № 481.
На підставі акту перевірки відповідачем прийнято податкове повідомлення-рішення:
- №3953/23-00-09-01-11 від 16.09.2022, яким на підставі норм пп. 54.3.3 п. 54.3 ст. 54 Податкового кодексу України, ч. 2 ст. 17 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» застосовано штраф у розмірі 500 000 грн., за оптовий продаж пального без отримання ліцензії на право оптової торгівлі пальним за відсутності місць оптової торгівлі за період з 12.03.2022 по 24.03.2022.
Не погоджуючись із вказаним рішенням контролюючого органу, позивач звернувся до суду з даним позовом.
Перевіряючи правомірність нарахування штрафних санкцій, суд вважає за необхідне зазначити, що відповідно до підпункту 14.1.212 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України, реалізація підакцизних товарів (продукції) - будь-які операції на митній території України, що передбачають відвантаження підакцизних товарів (продукції) згідно з договорами купівлі-продажу, міни, поставки та іншими господарськими, цивільно-правовими договорами з передачею прав власності або без такої, за плату (компенсацію) або без такої, незалежно від строків її надання, а також безоплатного відвантаження товарів, у тому числі з давальницької сировини, реалізація суб`єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів.
Реалізація пального або спирту етилового для цілей розділу VI цього Кодексу - будь- які операції з фізичної передачі (відпуску, відвантаження) пального або спирту етилового з переходом права власності на таке пальне або спирт етиловий чи без такого переходу, за плату (компенсацію) чи без такої плати на митній території України з акцизного складу / акцизного складу пересувного: до акцизного складу; до акцизного складу пересувного; для власного споживання чи промислової переробки; будь-яким іншим особам.
Частиною першою статті 15 Закону України від 19 грудня 1995 року № 481/95-ВР «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального» (далі - Закон № 481) встановлено, що оптова торгівля пальним та зберігання пального здійснюються суб`єктами господарювання (у тому числі іноземними суб`єктами господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) всіх форм власності за наявності ліцензії.
Відповідно до частини дев`ятої статті 15 Закону № 481 суб`єкти господарювання (у тому числі іноземні суб`єкти господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) отримують ліцензії на право оптової торгівлі пальним та зберігання пального на кожне місце оптової торгівлі пальним або кожне місце зберігання пального відповідно, а за відсутності місць оптової торгівлі пальним - одну ліцензію на право оптової торгівлі пальним за місцезнаходженням суб`єкта господарювання (у тому числі іноземного суб`єкта господарювання, який діє через своє зареєстроване постійне представництво) або місцезнаходженням постійного представництва.
Статтею 17 Закону № 481 передбачено, що за порушення норм цього Закону щодо виробництва і торгівлі спиртом етиловим, коньячним і плодовим та зерновим дистилятом, спиртом етиловим ректифікованим виноградним, спиртом етиловим ректифікованим плодовим, дистилятом виноградним спиртовим, спиртом-сирцем плодовим, біоетанолом, алкогольними напоями та тютюновими виробами, пальним та зберігання пального посадові особи і громадяни притягаються до відповідальності згідно з чинним законодавством.
Абзацом дев`ятим частини другої статті 17 Закону № 481 визначено, що до суб`єктів господарювання (у тому числі іноземних суб`єктів господарювання, які діють через свої зареєстровані постійні представництва) застосовуються фінансові санкції у вигляді штрафів у разі: оптової торгівлі пальним або зберігання пального без наявності ліцензії - 500 000 грн.
З аналізу наведеного слідує висновок, що платник податків, який бажає здійснювати господарську діяльність з оптової торгівлі пальним зобов`язаний отримати відповідну ліцензію. При цьому, здійснення господарської діяльності з оптової реалізації пального за відсутності ліцензії передбачена відповідальність у вигляді штрафу в розмірі 500 000 грн.
Разом з тим, у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України Указом Президента України від 24.02.2022 №64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні», затвердженого Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24.02.2022 №2102-ІХ, введено в Україні воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24.02.2022.
Указом Президента України від 14.03.2022 №133/2022 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні», затвердженим Законом України від 15.03.2022 №2119-IX, строк дії воєнного стану в Україні продовжено з 05 години 30 хвилин 26.03.2022 строком на 30 діб.
Підпунктом 112.8.9 пункту 112.8 статті 112 Податкового кодексу України, обставинами, що звільняють від фінансової відповідальності за вчинення податкових правопорушень та порушення іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, є вчинення діяння (дії або бездіяльності) внаслідок обставин непереборної сили (форс-мажору).
Абзацом 3 ч. 3 ст. 14 Закону України від 2 грудня 1997 року № 671/97-ВР «Про торгово-промислові палати в Україні» Торгово-промислова палата України засвідчує форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили), а також торговельні та портові звичаї, прийняті в Україні, за зверненнями суб`єктів господарської діяльності та фізичних осіб.
Торгово-промислова палата України листом від 28.08.2022 №2024/02.0-7.1 засвідчила, що подія із введення на території України з 24.02.2022 воєнного стану до їх офіційного закінчення є обставиною непереборної сили (форс-мажором), вказане повідомлення стосується необмеженого кола суб`єктів господарської діяльності та фізичних осіб.
Отже, позивача притягнуто до відповідальності за оптовий продаж пального без ліцензії у період з 12.03.2022 по 24.03.2022, тобто у період дії на території України військового стану, тобто форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили).
Твердження відповідача, що позивач повинен був звернутись до Торгово-промислової палати України чи її територіальних органів, суд вважає непереконливими, з огляду на ту обставину, що відповідно до розміщеного на офіційному сайті Торгово-промислової палати України повідомлення за посиланням https://ucci.org.ua/press-center/ucci-news/protsedura-zasvidchennia-fors-mazhornikh-obstavin-z-28-02-2022: «Торгово-промислова палата України враховуючи надзвичайно складну ситуацію, з якою зіткнулась наша країна, ухвалила рішення спростити процедуру засвідчення форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили).
З метою позбавлення обов`язкового звернення до ТПП України та уповноважених нею регіональних ТПП і підготовки пакету документів у період дії введеного воєнного стану, на сайті ТПП України розміщено 28.02.2022 року загальний офіційний лист ТПП України щодо засвідчення форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили) (за змістом зразка вказаним нижче). Це надасть можливість за необхідністю роздруковувати відповідне підтвердження всім, кого це стосується.».
Суд також відхиляє доводи відповідача щодо ненадання позивачем доказів звернення до органів податкової служби до 21.03.2022 за отриманням ліцензії, виходячи з такого.
Наказом Державної податкової служби України від 24 лютого 2022 року № 243-о «Про встановлення простою у роботі Державної податкової служби України та її територіальних органах», виданого на підставі Указу Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні» затвердженого Законом України від 24 лютого 2022 року № 2102-IX «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» (далі Указ), встановлено простій у роботі Державної податкової служби України та її територіальних органах.
Повідомлено, що перебіг строків, встановлених ст. 86 та ст. 56 Податкового кодексу України, зупинено на період по останній календарний день місяця (включно), у якому завершиться дія воєнного стану, введеного Указом.
Згідно з абзацом першим п. п. 69.1 п. 69 підрозд. 10 розд. ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України (далі ПКУ) при відсутності у платників податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, платники податків звільняється від передбаченої ПКУ відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.
Отже, з початком військових дій на території України Державна податкова служба України та її територіальні органи перестали працювати та повноцінно виконувати свої обов`язки. Відповідач не надав доказів, що у період з 12.03.2022 по 20.03.2022 Головне управління ДПС у Черкаській області припинило простій та мало можливість видати позивачу ліцензію на право оптової торгівлі пальним.
Разом з цим, суд враховує, що загальновідомими є обставини ракетних атак російської федерації у лютому-березні 2022 року на промислові підприємства України, які займались виробництвом пального, внаслідок чого на території Черкаської області, як і по всій території України утворився значний дефіцит пального, в тому числі газу та дизельного палива, тому вчинення позивачем дій з продажу пального відповідало вимогам національної безпеки і оборони у період війни.
Суд встановив, що позивач згідно платіжного доручення №1446 від 21.03.2022 здійснив плату за ліцензію на право оптової торгівлі пальним за відсутності місць оптової торгівлі в розмірі 10000 грн.
21.03.2023 позивач подав заяву про видачу вказаної ліцензії.
Позивачу Головним управлінням ДПС у Черкаській області видано ліцензію на право оптової торгівлі пальним за відсутності місць оптової торгівлі реєстраційний №990614202200121, дата реєстрації 01.04.2022, термін дії з 01.04.2022 до 01.04.2027.
Платником акцизного податку товариство зареєстроване 06.04.2022.
Отже, позивач вжив необхідних заходів для подальшого невідкладного узаконення здійснення господарської діяльності з оптової торгівлі пальним, оскільки з дати першого продажу 12.03.2022 до дати звернення за отриманням ліцензії 21.03.2022, минуло 5 робочих днів.
Враховуючи зазначене, суд підсумовує, що в період військових дій на території України діяв спрощений порядок встановлення форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили), який не потребує окремого звернення кожного суб`єкта господарювання для встановлення таких обставин.
Сукупність встановлених в ході судового розгляду спору обставин дає підстави для висновку, що позивач звільняється від відповідальності за вчинене порушення відповідно до норм підпункту 112.8.9 пункту 112.8 статті 112 Податкового кодексу України, внаслідок дії обставин непереборної сили, однак відповідач при прийнятті оскарженого податкового повідомлення-рішення зазначених обставин не врахував, тому безпідставно притягнув позивача до відповідальності у вигляду штрафу, що є підставою для скасування податкового повідомлення-рішення від 16.09.2022 №3953/23-00-09-01-11.
За вказаних обставин, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та матеріалів справи, суд дійшов висновку, що викладені в позовній заяві доводи позивача є обґрунтованими, а тому позовні вимоги підлягають задоволенню.
Відповідно ч. 1 до ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України понесені позивачем судові витрати зі сплати судового збору слід стягнути за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.
Керуючись ст.ст. 6, 9, 14, 72, 76, 90, 139, 241-246, 255, 295 КАС України, суд
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов задовольнити повністю.
Визнати протиправним та скасувати податкове-повідомлення рішення Головного управління ДПС у Черкаській області від 16.09.2022 №3953/23-00-09-01-11.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Черкаській області (18002, м. Черкаси, вул. Хрещатик, 235, код ЄДРПОУ 44131663) на користь товариства з обмеженою відповідальністю «Жашків-Райагрохім» (вул. Перемоги, 2а, м. Жашків, Уманський р-н, Черкаська обл., 19200, код ЄДРПОУ 05491505) судові витрати зі сплати судового збору в розмірі 7500 (сім тисяч п`ятсот) грн.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, яка може бути подана безпосередньо до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня підписання рішення.
Суддя Валентин ГАРАЩЕНКО
Суд | Черкаський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 28.02.2023 |
Оприлюднено | 06.03.2023 |
Номер документу | 109307254 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них акцизного податку, крім акцизного податку із ввезених на митну територію України підакцизних товарів (продукції) |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Парінов Андрій Борисович
Адміністративне
Черкаський окружний адміністративний суд
Валентин ГАРАЩЕНКО
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні