Справа № 420/194/23
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
07 березня 2023 року м. Одеса
Одеський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Скупінської О.В., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м.Одеса) до Міжнародної громадської організації «Міжнародний союз козаків Тавриди», третя особа без самостійних вимог щодо предмету спору на стороні позивача: Служба безпеки України, про заборону громадського об`єднання
В С Т А Н О В И В:
До Одеського окружного адміністративного суду 03 січня 2023 року надійшла позовна заява Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції до Міжнародної громадської організації «Міжнародний союз козаків Тавриди», в якій позивач просить суд:
1. Заборонити (примусово розпустити) Міжнародну громадську організацію «Міжнародний союз козаків Тавриди»;
2. Спрямувати майно, кошти та інші активи Міжнародної громадської організації «Міжнародний союз козаків Тавриди» до державного бюджету.
Позовні вимоги Південне міжрегіональне управління Міністерства юстиції (м.Одеса) обґрунтовує тим, що Служба безпеки України повідомила Міністерство юстиції України про наявність в діяльності Міжнародної громадської організації «Міжнародний союз козаків Тавриди» ознак дій, спрямованих на створення загрози національному суверенітету, територіальній цілісності та національній безпеці України, оскільки діяльність вказаної організації носить антиукраїнський характер. Інформація Служби безпеки України була спрямована Міністерством юстиції України до Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Одеса) листом від 28.10.2022 вих. № 100376/126865-8-22/19.2.1 для вжиття відповідних заходів. Так, згідно наданої інформації та документів, керівник МГО «Міжнародний союз козаків Тавриди» Черкашин В.С. веде активну проросійську діяльність та в 2014 році брав участь в анексії російськими військами кримського півострова. Після анексії Криму ОСОБА_1 та створені ним козачі формування активно підтримували державу агресора та відкрито виступали на підтримку окупаційної влади. Відомості та документи, надані Службою безпеки України листом від 21.10.2022 вих. № 5/3/1-8374 свідчать про наявність підстав для заборони Міжнародної громадської організації «Міжнародний союз козаків Тавриди» відповідно до норм ст. 28 Закону України «Про громадські об`єднання», оскільки діяльність даної громадської організації мас явно виражений антиукраїнський характер, спрямована на підрив національного суверенітету та територіальної цілісності України, а також дана діяльність має на меті допомогу російській федерації у здійсненні військової агресії проти України.
Ухвалою судді від 09.01.2023 позовну заяву Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м.Одеса) прийнято до розгляду, відкрито провадження у справі та вирішено здійснити її розгляд в порядку статті 262 КАС України.
На адресу учасників справи направлена копія ухвали від 09.01.2023 про відкриття провадження у справі.
Відповідачу копія ухвали про відкриття провадження з незалежних від суду причин не направлялась з огляду на реєстрацію місця знаходження на тимчасово окупованій території України.
Крім того, судом 13.01.2023 розміщено оголошення про розгляд справи на офіційному веб-порталі судової влади України.
Ухвалою суду від 07.03.2023 поновлено Службі безпеки України строк для надання пояснень у справі.
30.01.2023 до суду (вх.№2651/23) від представника Служби безпеки України надійшли пояснення, у яких третя особа вважає позовні вимоги обґрунтованими, просить їх задовольнити та вказує, що керівником Міжнародної громадської організації «Міжнародний союз козаків Тавриди» Черкашиним В.С. було зареєстровано ряд козачих громадських формувань для організації заходів з дестабілізації обстановки в АР Крим. Зазначає, що керівник та члени зазначеної організації проводять антиукраїнську інформаційно-пропагандистську діяльність шляхом поширення певних стереотипів щодо взаємовідносин між Україною та рф, підтримують терористичну діяльність та контакти з урядом та збройними силами рф.
Розглянувши подані сторонами заяви по суті справи і докази на їх обґрунтування, всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини справи, судом встановлено таке.
Відповідно до витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (а.с.12-14), Міжнародна громадська організація «Міжнародний союз козаків Тавриди» (далі МГО «Міжнародний союз козаків Тавриди»), зареєстрована юридичною особою 17.09.2008 за місцезнаходженням: Україна, 95000, Автономна Республика Крим, місто Сімферополь, вулиця Самокіша-Жуковського, буд.32/22, кв.46.
МГО «Міжнародний союз козаків Тавриди» здійснює такі види економічної діяльності: 94.99 Діяльність інших громадських організацій, н.в.і.у (основний); 94.99 Діяльність інших громадських організацій, н.в.і.у.
Керівником МГО «Міжнародний союз козаків Тавриди» є ОСОБА_1 .
Відповідно до листа начальника управління державної реєстрації Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м.Одеса) від 15.11.2022 (а.с.8), враховуючи відсутність реєстраційної справи та копій документів, на підставі яких здійснювалась державна реєстрація МГО «Міжнародний союз козаків Тавриди» у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, надати копію статуту та інших документів з реєстраційної справи не вбачається можливим.
Служба безпеки України скерувала на адресу Міністерства юстиції України лист від 21.10.2022 №5/3/1-8374 «Щодо протиправної діяльності громадської організації» (а.с.15-16), у якому зазначала, що отримана Службою безпеки України інформація свідчить про створення загрози національним інтересам, національній безпеці, суверенітету і територіальній цілісності України з боку окремих громадянських об`єднань, діяльність яких з 2014 року має ознаки антиукраїнської.
Наявні дані свідчать, що спецслужбами та збройними силами рф активно використовуються вітчизняні громадські об`єднання проросійської спрямованості для закріплення та зміцнення позиції ворога на тимчасово окупованих територіях України. Ознаки зазначеного спостерігаються в діяльності МГО «Міжнародний союз козаків Тавриди».
Так, керівник МГО «Міжнародний союз козаків Тавриди» ОСОБА_1 підозрюється у наданні іноземній державі допомоги у проведенні підривної діяльності проти України та є пособником у вчиненні умисних дій з метою зміни меж територій або державного кордону України.
ОСОБА_1 було зареєстровано ряд козачих громадських формувань для організації заходів з дестабілізації обстановки в АР Крим та створення підґрунтя для військового втручання рф на територію України. У 2014 році т.зв. «верховний отаман» ОСОБА_1 та члени підконтрольної йому МГО «Міжнародний союз козаків Тавриди» брали безпосередньо участь у спецоперації рф із анексії кримського півострова. ОСОБА_1 був ініціатором створення та став керівником т.зв. «кримського козацького війська», яке увійшло до складу інших козацьких військових формувань росії та продовжує очолювати згадані формування.
Дії ОСОБА_1 та членів МГО «Міжнародний союз козаків Тавриди» можуть розцінюватися як такі, що спрямовані на порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підрив її безпеки, носять виключно деструктивний характер, підсилюють інформаційний простір, спрямований проти інтересів України, створюють підґрунтя для вчинення радикальних дій щодо порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підрив її безпеки.
Враховуючи викладене та наявну інформацію щодо протиправної діяльності МГО «Міжнародний союз козаків Тавриди», Служба безпеки України просила Міністерство юстиції України ініціювати процедуру заборони діяльності МГО «Міжнародний союз козаків Тавриди» шляхом його примусового розпуску (ліквідації).
До зазначеного листа Служби безпеки України від 21.10.2022 №5/3/1-8374 доданий акт огляду від 21.10.2022 (а.с.17-24), відповідно до якого старшим оперуповноваженим на ОВО 1 відділу Управління «Н» ДЗНД СБ України проведено огляд матеріалів, розміщених в мережі Інтернет стосовно керівника МГО «Міжнародний союз козаків Тавриди» ОСОБА_1 , зокрема здійснено вхід на сторінку Інтернет-ресурсів: «Миротворець», «KiaNews», « 5 канал», «Антикор», «Крим політичний», «Новорос», «Аргумент», «Одноклассники», «Кримський спорт».
28.10.2022 Міністерство юстиції України лист Служби безпеки України від 21.10.2022 №5/3/1-8374 скерувало на адресу Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м.Одеса) (а.с.10-11) для розгляду та вжиття відповідних заходів.
Південне міжрегіональне управління Міністерства юстиції (м.Одеса), в свою чергу, звернулось до суду з позовною заявою про заборону громадського об`єднання.
Вирішуючи дану адміністративну справу, суд виходить з такого.
Відповідно до ст. 10 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод кожен має право на свободу вираження поглядів. Це право включає свободу дотримуватися своїх поглядів, одержувати і передавати інформацію та ідеї без втручання органів державної влади і незалежно від кордонів. Ця стаття не перешкоджає державам вимагати ліцензування діяльності радіомовних, телевізійних або кінематографічних підприємств.
Здійснення цих свобод, оскільки вони пов`язані з обов`язками і відповідальністю, можуть підлягати таким формальностям, умовам, обмеженням або санкціям, що встановлені законом і є необхідними в демократичному суспільстві в інтересах національної безпеки, територіальної цілісності або громадської безпеки, для запобігання заворушенням чи злочинам, для охорони здоров`я чи моралі, для захисту репутації чи прав інших осіб, для запобігання розголошенню конфіденційної інформації або для підтримання авторитету і безсторонності суду.
Положеннями ст. 11 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод передбачено, що кожен має право на свободу мирних зібрань і свободу об`єднання з іншими особами, включаючи право створювати профспілки та вступати до них для захисту своїх інтересів.
Здійснення цих прав не підлягає жодним обмеженням, за винятком тих, що встановлені законом і є необхідними в демократичному суспільстві в інтересах національної або громадської безпеки, для запобігання заворушенням чи злочинам, для охорони здоров`я чи моралі або для захисту прав і свобод інших осіб.
Відповідно до ст. 36 Конституції України, громадяни України мають право на свободу об`єднання у політичні партії та громадські організації для здійснення і захисту своїх прав і свобод та задоволення політичних, економічних, соціальних, культурних та інших інтересів, за винятком обмежень, встановлених законом в інтересах національної безпеки та громадського порядку, охорони здоров`я населення або захисту прав і свобод інших людей.
Статтею 37 Конституції України передбачено, що утворення і діяльність політичних партій та громадських організацій, програмні цілі або дії яких спрямовані на ліквідацію незалежності України, зміну конституційного ладу насильницьким шляхом, порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підрив її безпеки, незаконне захоплення державної влади, пропаганду війни, насильства, на розпалювання міжетнічної, расової, релігійної ворожнечі, посягання на права і свободи людини, здоров`я населення, забороняються. Політичні партії та громадські організації не можуть мати воєнізованих формувань. Не допускається створення і діяльність організаційних структур політичних партій в органах виконавчої та судової влади і виконавчих органах місцевого самоврядування, військових формуваннях, а також на державних підприємствах, у навчальних закладах та інших державних установах і організаціях. Заборона діяльності об`єднань громадян здійснюється лише в судовому порядку.
Приписами абзацу 1,2 пункту 1 Положення про Міністерство юстиції України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 02.07.2014 № 228 визначено, що Міністерство юстиції України (Мін`юст) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України.
Мін`юст є головним органом у системі центральних органів виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну правову політику, державну політику з питань банкрутства, у сфері нотаріату, організації примусового виконання рішень судів та інших органів (посадових осіб) (далі - виконання рішень), державної реєстрації актів цивільного стану, державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, державної реєстрації обтяжень рухомого майна, державної реєстрації юридичних осіб, громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, та фізичних осіб - підприємців, реєстрації статуту територіальної громади м. Києва, реєстрації статутів Національної академії наук та національних галузевих академій наук, державної реєстрації друкованих засобів масової інформації та інформаційних агентств як суб`єктів інформаційної діяльності, у сфері виконання кримінальних покарань та пробації, з питань утримання військовополонених, у сфері правової освіти населення; забезпечує формування державної політики у сфері архівної справи і діловодства та створення і функціонування державної системи страхового фонду документації; забезпечує реалізацію державної політики у сфері стягнення в дохід держави активів осіб, щодо яких застосовано санкції.
Відповідно до положень п. 14 ч. 1 ст. 1 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань», суб`єктом державної реєстрації є територіальні органи Міністерства юстиції України в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі - у разі державної реєстрації первинних, місцевих, обласних, регіональних та республіканських професійних спілок, їх організацій та об`єднань, структурних утворень політичних партій, регіональних (місцевих) творчих спілок, територіальних осередків всеукраїнських творчих спілок, місцевих, обласних, республіканських Автономної Республіки Крим, Київської та Севастопольської міських організацій роботодавців та їх об`єднань, постійно діючих третейських судів, громадських об`єднань, їх відокремлених підрозділів, громадських об`єднань, що не мають статусу юридичної особи, підтвердження всеукраїнського статусу громадського об`єднання.
Законом України «Про громадські об`єднання» визначено правові та організаційні засади реалізації права на свободу об`єднання, гарантованого Конституцією України та міжнародними договорами України, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, порядок утворення, реєстрації, діяльності та припинення громадських об`єднань.
Відповідно до ч. ч. 1-3 ст. 4 Закону України «Про громадські об`єднання», утворення і діяльність громадських об`єднань, мета (цілі) або дії яких спрямовані на ліквідацію незалежності України, зміну конституційного ладу насильницьким шляхом, порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підрив її безпеки, незаконне захоплення державної влади, пропаганду війни, насильства, розпалювання міжетнічної, расової, релігійної ворожнечі, посягання на права і свободи людини, здоров`я населення, пропаганду комуністичного та/або націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів та їхньої символіки, забороняються. Громадські об`єднання не можуть мати воєнізованих формувань. Інші обмеження права на свободу об`єднання, у тому числі на утворення і діяльність громадських об`єднань, можуть бути встановлені виключно законом в інтересах національної безпеки та громадського порядку, охорони здоров`я населення або захисту прав і свобод інших людей.
Як встановлено судом, до Міністерства юстиції України надійшов лист Служби безпеки України від 21.10.2022 №5/3/1-8374 щодо протиправної діяльності МГО «Міжнародний союз козаків Тавриди» із проханням ініціювати процедуру заборони діяльності шляхом її примусового розпуску (ліквідації).
З даного листа встановлено, що дії керівника МГО «Міжнародний союз козаків Тавриди» і вказаного громадського об`єднання та його членів можуть розцінюватися як такі, що спрямовані на порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підрив її безпеки, носять виключно деструктивний характер, підсилюють інформаційний простір, спрямований проти інтересів України, створюють підґрунтя для вчинення радикальних дай щодо порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підрив її безпеки.
У діяльності МГО «Міжнародний союз козаків Тавриди» Служба безпеки України вбачає ознаки порушень норм діючого законодавства. Дії керівника та членів зазначеного об`єднання спрямовані на порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підрив її безпеки, носять виключно деструктивний характер, підсилюють інформаційний простір, спрямований проти інтересів України, створюють підґрунтя для вчинення радикальних дій щодо порушення суверенітету і територіальної цілісності держави, підрив її безпеки.
До вказаного листа Службою безпеки України надані акти огляду матеріалів. Під час огляду встановлено, що керівник МГО «Міжнародний союз козаків Тавриди» перейшов на сторону окупаційної влади рф.
Відповідно до ст.2 Закону України «Про Службу безпеки України», на Службу безпеки України покладається у межах визначеної законодавством компетенції захист державного суверенітету, конституційного ладу, територіальної цілісності, науково-технічного і оборонного потенціалу України, законних інтересів держави та прав громадян від розвідувально-підривної діяльності іноземних спеціальних служб, посягань з боку окремих організацій, груп та осіб, а також забезпечення охорони державної таємниці.
До завдань Служби безпеки України також входить попередження, виявлення, припинення та розкриття кримінальних правопорушень проти миру і безпеки людства, тероризму та інших протиправних дій, які безпосередньо створюють загрозу життєво важливим інтересам України.
Статтею 24 Закону України «Про Службу безпеки України» визначені обов`язки Служби безпеки України.
Так, Служба безпеки України відповідно до своїх основних завдань зобов`язана, окрім іншого, здійснювати контррозвідувальні заходи з метою попередження, виявлення, припинення і розкриття будь-яких форм розвідувально-підривної діяльності проти України; забезпечувати захист державного суверенітету, конституційного ладу і територіальної цілісності України від протиправних посягань з боку окремих осіб та їх об`єднань; здійснювати відповідно до законодавства профілактику правопорушень у сфері державної безпеки.
Статтею 25 Закону України «Про громадські об`єднання» визначені способи припинення діяльності громадського об`єднання. Припинення діяльності громадського об`єднання здійснюється: 1) за рішенням громадського об`єднання, прийнятим вищим органом управління громадського об`єднання, у визначеному статутом порядку, шляхом саморозпуску або реорганізації; 2) за рішенням суду про заборону (примусовий розпуск) громадського об`єднання.
Відповідно до статті 28 Закону України «Про громадські об`єднання», громадське об`єднання може бути заборонено судом за позовом уповноваженого органу з питань реєстрації у разі виявлення ознак порушення громадським об`єднанням вимог статей 36, 37 Конституції України, статті 4 цього Закону, а також у разі засудження його уповноважених осіб за вчинення кримінального правопорушення проти основ національної безпеки України, передбаченого статтею 111-1 Кримінального кодексу України. Заборона громадського об`єднання має наслідком припинення його діяльності у порядку, встановленому Законом України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань».
Справа про заборону громадського об`єднання розглядається у порядку, встановленому Кодексом адміністративного судочинства України.
У разі прийняття рішення про заборону громадського об`єднання майно, кошти та інші активи громадського об`єднання за рішенням суду спрямовуються до державного бюджету.
Інші підстави для заборони діяльності громадського об`єднання, крім зазначених у частині першій цієї статті, не допускаються.
Виходячи із основних позицій практики Європейського Суду з прав людини за результатами розгляду справ щодо обмеження свободи об`єднань, основними критеріями обґрунтованості таких обмежень є встановлення таких обмежень законом, зазначені обмеження повинні переслідувати законні цілі та бути необхідними у демократичному суспільстві.
Як зазначив Конституційний Суд України в рішенні від 16.07.2019 № 9-р/2019 (щодо конституційності т.зв. «закону про декомунізацію»), з огляду на історію становлення української незалежної держави, історичний контекст та загрози, що постали перед нею у зв`язку з тимчасовою окупацією частини її території, Україна має право обстоювати конституційні принципи, у тому числі й шляхом заборони пропаганди тоталітарних режимів.
Враховуючи, що в діях громадської організації Службою безпеки України виявлено ознаки порушення статей 36, 37 Конституції України, ст. 4 Закону України «Про громадські об`єднання», діяльність відповідача суперечить основним засадам діяльності громадської організації, суд прийшов до висновку, що позовні вимоги про заборону (примусовий розпуск) громадської організації підлягають задоволенню.
Суд вважає, що вимогу позивача спрямувати майно, кошти та інші активи МГО «Міжнародний союз козаків Тавриди» до державного бюджету, у відповідності до статті 28 Закону України «Про громадські об`єднання» слід задовольнити також.
Згідно ч.1 ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Відповідно до ч.1 ст.90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
Отже, розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд вважає, що позовні вимоги підлягають задоволенню.
Відповідно до приписів ст.139 КАС України, підстави для розподілу судових витрат відсутні.
Керуючись ст.ст. 7, 9, 77, 139, 241-246, 250, 255, 262, 295 КАС України, суд
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м.Одеса) до Міжнародної громадської організації «Міжнародний союз козаків Тавриди», третя особа без самостійних вимог щодо предмету спору на стороні позивача: Служба безпеки України, про заборону громадського об`єднання - задовольнити.
Заборонити (примусово розпустити) Міжнародну громадську організацію «Міжнародний союз козаків Тавриди».
Спрямувати майно, кошти та інші активи Міжнародної громадської організації «Міжнародний союз козаків Тавриди» до державного бюджету.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене шляхом подання апеляційної скарги до П`ятого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частину рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручене у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Учасники справи:
Позивач Південне міжрегіональне управління Міністерства юстиції (м.Одеса) (54020, м. Миколаїв, вул. 8 Березня, 107, код ЄДРПОУ 43315529)
Відповідач - Міжнародна громадська організація «Міжнародний союз козаків Тавриди» (95000, Автономна Республіка Крим, м. Сімферополь, вул. Самошкіна-Жуковського, будинок 33/22, квартира 46, код ЄДРПОУ 36115668);
Третя особа без самостійних вимог щодо предмету спору на стороні позивача - Служба безпеки України (01601, м. Київ, вул. Володимирська, 33, код ЄДРПОУ 00034074).
Суддя Олена СКУПІНСЬКА
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 07.03.2023 |
Оприлюднено | 09.03.2023 |
Номер документу | 109402494 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо захисту політичних (крім виборчих) та громадянських прав, зокрема щодо забезпечення права особи на звернення до органів державної влади, органів місцевого самоврядування та посадових і службових осіб цих органів |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Скупінська О.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні