Ухвала
від 07.03.2023 по справі п/857/23/22
КАСАЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД ВЕРХОВНОГО СУДУ

УХВАЛА

07 березня 2023 року

м. Київ

справа №П/857/23/22

провадження № А/990/4/23

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Смоковича М. І.,

суддів: Радишевської О. Р., Соколова В. М., Уханенка С. А., Шевцової Н. В.,

перевірив матеріали апеляційної скарги політичної партії «Велика Україна» на рішення Восьмого апеляційного адміністративного суду від 11 січня 2023 року у справі за позовом Міністерства юстиції України до політичної партії «Велика Україна», третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача - Служба безпеки України, про заборону політичної партії та

встановив:

У грудні 2022 року Міністерство юстиції України звернулося до Восьмого апеляційного адміністративного суду з позовом до політичної партії «Велика Україна» (далі - ПП «Велика Україна») з позовом, у якому просило: (1) заборонити діяльність ПП «Велика Україна»; (2) передати майно, кошти та інші активи ПП «Велика Україна», її обласних, міських, районних організацій, первинних осередків та інших структурних утворень у власність держави.

За наслідками розгляду цієї справи [№ 857/23/22] Восьмий апеляційний адміністративний суд ухвалив рішення від 11 січня 2023 року, яким задовольнив зазначений адміністративний позов Міністерства юстиції України.

Інформація про це рішення [від 11 січня 2023 року], а також його копія були оприлюднені на офіційному вебсайті Міністерства юстиції України 18 січня 2023 року (https://minjust.gov.ua/news/ministry/zaboroneno-diyalnist-politichnoi-partii-velika-ukraina).

Крім того, 19 січня 2023 року відповідне оголошення й копія рішення Восьмого апеляційного суду адміністративного суду від 11 січня 2023 року у справі № 857/23/22 були оприлюднені також на сайті Верховної Ради України.

17 лютого 2023 року до Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду надійшла апеляційна скарга ПП «Велика Україна» на рішення Восьмого апеляційного адміністративного суду від 11 січня 2023 року у справі № 857/23/22.

До позовної заяви її автор додав клопотання про поновлення строку на апеляційне оскарження зазначеного рішення, мотивоване тим, що про його (рішення) існування позивач дізнався з новин в мережі Інтернет лише 2 лютого 2023 року. Зазначив також, що не був повідомлений належним чином про розгляд справи в суді першої інстанції; що йому не надіслали ухвали про відкриття провадження у справі, копії позовної заяви з доданими документами, а також судової повістки. Покликаючись на частину третю статті 295 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) представник відповідача просив поновити строк на апеляційне оскарження.

Ухвалою від 21 лютого 2023 року суддя-доповідач - на підставі частини третьої статті 298 КАС України - залишив без руху зазначену апеляційну скаргу, а скаржнику встановив десятиденний строк для подання заяви з іншими підставами для поновлення строку на апеляційне оскарження рішення Восьмого апеляційного адміністративного суду від 11 січня 2023 року у справі № 857/23/22.

На виконання ухвали суду від 21 лютого 2023 року відповідач, від імені якого звернувся ОСОБА_1 як голова ПП «Велика Україна», подав (24 лютого 2023 року) клопотання, у якому доповнив раніше викладені причини пропуску строку звернення до суду апеляційної інстанції.

Зокрема автор клопотання - зваживши на зміст ухвали від 21 лютого 2023 року - зазначив, що 19 травня 2021 року закінчився строк дії укладеного з товариством з обмеженою відповідальністю «Оренд Сервіс» договору оренди [від 6 травня 2020 року] приміщення за адресою: вул. Кирилівська, 82, офіс 256, м. Київ, 04080, куди суд першої інстанції надсилав копії ухвал від 19 грудня 2022 року і судову повістку у справі № 857/23/22. За текстом клопотання, попередній голова ПП «Велика Україна» ОСОБА_2 , який підписував цей договір, не попередив нового голову зазначеної політичної партії (Кравчука Д. О.) про закінчення строку дії цього договору. Тому, як зазначає автор клопотання, ПП «Велика Україна» не мала можливості отримати документи, які суд надіслав за вказаною вище адресою.

Щодо оприлюднення (21 грудня 2022 року) на офіційному вебсайті Міністерства юстиції України оголошень про відкриття провадження в адміністративній справі № 857/23/22 з відомостями про місце, дату і час розгляду справи, а також копій ухвал Восьмого апеляційного адміністративного суду від 19 грудня 2022 року, а потім (18 січня 2023 року) - оголошення про рішення Восьмого апеляційного адміністративного суду від 11 січня 2023 року у справі № 857/23/22 та його копії, у клопотанні зазначено про те, що ПП «Велика Україна» не має належного фінансування, відповідно не має штату працівників та приміщення; діяльність цієї партії підтримує лише її голова (Кравчук Д. О.), який, за текстом клопотання, не мав змоги регулярно користуватися інтернетом, зокрема відвідувати сайт Міністерства юстиції України, у зв`язку з відключенням електричної енергії і, як наслідок, тимчасовим припиненням надання провайдерами послуг інтернет-комунікацій. Через усе це, як пише автор клопотання, ПП «Велика Україна» дізналася про рішення Восьмого апеляційного адміністративного суду від 11 січня 2023 року у справі № 857/23/22 з новин у мережі Інтернет лише 2 лютого 2023 року.

З уваги на викладені аргументи скаржника колегія суддів почне з того, що «вул. Кирилівська, 82, офіс 256, м. Київ, 04080» є юридичною адресою ПП «Велика Україна» (код ЄДРПОУ 34728168), яка зазначена в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань.

Відповідно до частини першої, другої статті 11 Закону України від 5 квітня 2001 року № 2365-ІІІ «Про політичні партії в Україні» (далі - Закон № 2365-ІІІ) реєстрація політичних партій, їхніх обласних, міських і районних організацій, первинних осередків або інших структурних утворень, передбачених статутом партії, здійснюється в порядку, визначеному Законом України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань», після перевірки поданих матеріалів. З моменту реєстрації політичної партії у визначеному законом порядку вона набуває статусу юридичної особи.

За частиною дев`ятою статті 11 Закону № 2365-ІІІ політична партія забезпечує внесення змін до відомостей про політичну партію, її обласні, міські і районні організації або інші структурні утворення, передбачені статутом партії, а також про первинні осередки політичної партії, що містяться в Єдиному державному реєстрі, в порядку, визначеному Законом України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань», у 10-денний строк після прийняття рішень з цих питань.

Відповідно до частини першої статті 10 Закону України від 15 травня 2003 року № 755-IV «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань» якщо документи та відомості, що підлягають внесенню до Єдиного державного реєстру, внесені до нього, такі документи та відомості вважаються достовірними і можуть бути використані у спорі з третьою особою.

Зважаючи на наведені положення законодавства колегія суддів вважає, що доводи голови ПП «Велика Україна» Кравчука Д. О. про те, що оренда приміщення на вул. Кирилівська, 82, офіс 256, в м. Києві (відомості про яку, нагадаємо, внесені до Єдиного державного реєстру як адреса ПП «Велика Україна»), давно припинилася й політична партія не могла отримати поштової кореспонденції, яку надіслав суд після того, як відкрив провадження у справі № 857/23/22, не дають підстав вважати, що таким чином відповідач не міг бути повідомлений про розгляд справи. Відомості про адресу ПП «Велика Україна», які зазначені в Єдиному державному реєстрі, вважаються достовірними, а непорозуміння з попереднім головою ПП «Велика Україна», через які, зі слів чинного голови названої партії, не було відомо про припинення оренди приміщення, за описаної ситуації ніяким чином не впливають на статус цих відомостей [Єдиного державного реєстру].

Крім того, повідомлення відповідача про відкриття провадження у справі № 857/23/22 засобами поштового зв`язку не є обов`язковим у справах цієї категорії. В ухвалі від 21 лютого 2023 року суд згадав про цю обставину в контексті того, що суд першої інстанції вживав заходів для того, щоб додатково - поряд з оголошеннями на офіційних сайтах Міністерства юстиції України і Верховної Ради України - повідомити відповідача про розгляд справи про заборону політичної партії.

Водночас належний (обов`язковий) спосіб повідомлення, зокрема, відповідача у справах цієї категорії визначений у статті 2893 КАС України «Особливості провадження у справах за адміністративними позовами про заборону політичної партії», дотримання яких якраз і має значення для розгляду справи та оскарження судового рішення, ухваленого за наслідками її розгляду.

Відповідно до частин третьої, п`ятої статті 2893 КАС України у разі відкриття провадження в адміністративній справі, зазначеній у частині першій цієї статті, або апеляційного провадження у ній та призначення судового засідання відповідний суд протягом трьох днів повідомляє про це позивача і зобов`язує його опублікувати відповідне оголошення у порядку, передбаченому частиною п`ятою цієї статті.

Після відкриття провадження позовна заява і додатки до неї направляються судом відповідачу та іншим учасникам справи на офіційну електронну адресу, а в разі її відсутності - на адресу електронної пошти, яка відома суду (зокрема, на ту, яка міститься на офіційному веб-сайті політичної партії), або надаються для ознайомлення в судовому засіданні.

Оголошення про відкриття провадження в адміністративній справі, зазначеній у частині першій цієї статті, або апеляційного провадження у ній та призначення судового засідання, постановлення судом першої інстанції ухвали, яка підлягає апеляційному оскарженню, чи про завершення розгляду справи шляхом ухвалення рішення суду разом із копією відповідного судового рішення чи судової повістки оприлюднюється на офіційних веб-сайтах Міністерства юстиції України і Верховної Ради України.

Через три дні з дня оприлюднення такого оголошення вважається, що учасники справи і всі заінтересовані особи належним чином повідомлені про судовий розгляд такої справи, призначення, дату, час і місце судового засідання, ухвалення і зміст оприлюдненого судового рішення у ній.

Неприбуття у судове засідання в суді першої чи апеляційної інстанції осіб, повідомлених про дату, час і місце розгляду справи в порядку, передбаченому цією частиною, не перешкоджає розгляду справи.

Відомо, що оголошення про відкриття провадження в адміністративній справі № 857/23/22, про місце, дату і час розгляду цієї справи було оприлюднене на офіційному вебсайті Міністерства юстиції України 21 грудня 2022 року (за посиланням: https://minjust.gov.ua/news/ministry/povidomlennya-pro-rozglyad-spravi-sudom-za-pozovom-minyustu-do-politichnoi-partii-velika-ukraina). Оголошення з такою самою інформацією було оприлюднене (24 грудня 2022 року) також на сайті Верховної Ради України.

Після того, як суд першої інстанції розглянув справу № 857/23/22 по суті, 18 січня 2023 року на вебсайті Міністерства юстиції України з`явилося оголошення про завершення розгляду справи шляхом ухвалення рішення суду разом із копією рішення Восьмого апеляційного адміністративного суду від 11 січня 2023 року у справі № 857/23/22 (покликання: https://minjust.gov.ua/news/ministry/zaboroneno-diyalnist-politichnoi-partii-velika-ukraina).

З уваги на наведене можна констатувати, що суд першої інстанції, а також Міністерство юстиції України (позивач у справі) дотрималися вимог частин третьої, п`ятої статті 2893 КАС України як після відкриття провадження у справі про заборону політичної партії, так і після завершення її розгляду.

За правилами абзаців другого, третього частини п`ятої статті 2893 КАС України ПП «Велика Україна» була належно повідомлена про розгляд справи № 857/23/22 (через три дні з дня оприлюднення відповідного оголошення), а відтак і про рішення суду за наслідками її розгляду.

Доводи про скрутне фінансове становище політичної партії, відсутність працівників і приміщення та обмежені можливості її голови - єдиного, хто опікується діяльністю цієї політсили, - слідкувати за новинами й повідомленнями, надто на сайті Міністерства юстиції України, не впливають на застосування приписів статті 2893 КАС України. Незалежно від того, як (внутрішньо) організована діяльність цієї чи іншої політичної партії, вимоги закону щодо провадження у справах за адміністративними позовами про заборону політичної партії є однаково обов`язкові як для суду, так і для учасників справи.

Щодо доводів про відключення електроенергії й припинення у зв`язку з цим надання послуг інтернет-зв`язку, що, зі слів скаржника, завадило своєчасно довідатися про рішення Восьмого апеляційного адміністративного суду від 11 січня 2023 року у справі № 857/23/22, колегія суддів зазначає таке.

Відомо, що протягом осінньо-зимового періоду 2022-2023 років одним з основних засобів ведення війни росії проти України був масований обстріл ракетами і дронами об`єктів електроенергетики з метою знищення енергосистеми України. Ці обстріли спричинили знищення і значні пошкодження цих об`єктів, а ліквідація наслідків цих обстрілів подекуди займала кілька діб. Внаслідок дефіциту потужності в енергосистемі НАК «Укренерго» змушене було запроваджувати також обмеження споживання електроенергії, у зв`язку з чим в регіонах України відбувалися планові, стабілізаційні, аварійні її відключення.

За таких обставин, починаючи з листопада 2022 року по всій країні почали створювати, головним чином при обласних і районних адміністраціях, школах, будівлях ДСНС України, органах місцевого самоврядування, громадських місцях і закладах, пункти, відомі під назвою як «Пункти Незламності», які - в разі тривалого аварійного відключення електроенергії - мали забезпечити, з-поміж іншого, доступ до інтернету, мобільного зв`язку, можливість живлення мобільних пристроїв, освітлення. Був створений також спеціальний сайт nezlamnist.gov.ua, на якому розміщена мапа цих пунктів по всій країні, в Києві зокрема, яка періодично оновлюється.

Колегія суддів не заперечує того, що відключення електроенергії вплинуло на діяльність голови ПП «Велика Україна». Та оцінюючи доводи про поважність причин пропуску строку подання апеляційної скарги на тлі складної ситуації, в якій опинилася держава і її громадяни внаслідок нищення ворогом об`єктів критичної інфраструктури, виходить з того, що починаючи з грудня 2022 року, коли було оприлюднене оголошення про відкриття провадження в адміністративній справі № 857/23/22 та про дату її розгляду, й до 18 січня 2023 року та протягом двадцяти днів після оприлюднення згаданого рішення у цій справі, відключення електроенергії не було безперервним й навіть за тих умов, які створили місцева влада й суб`єкти господарювання, зокрема в м. Києві, було вдосталь часу та можливостей - навіть при періодичних відключеннях електроенергії - дізнатися про те, що на розгляді Восьмого апеляційного адміністративного суду була справа за позовом Міністерства юстиції України про заборону ПП «Велика Україна» і яке рішення ухвалив цей суд, та, відповідно, його оскаржити.

Принагідно варто зауважити, що Закон України від 3 травня 2022 року № 2243-ІХ «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо заборони політичних партій» (яким параграф 2 глави 11 розділу II КАС України доповнений статтею 2893) набрав чинності 18 травня 2022 року, тому особливості провадження у справах за адміністративними позовами про заборону політичної партії, надто особливості повідомлення про судовий розгляд такої справи, призначення, дату, час і місце судового засідання, ухвалення і зміст оприлюдненого судового рішення у ній, мали бути давно відомі, зокрема, й голові ПП «Велика Україна».

Незнання вимог закону чи нехтування його вимогами не звільняє від юридичних наслідків, які він передбачає. У цьому зв`язку не може бути перепоною для застосування судом правил статті 2893 КАС України щодо своєчасного оскарження рішення суду обмежені людські і матеріально-фінансові ресурси політичної партії, про які мовить її голова.

Відповідно до пункту 4 частини першої статті 299 КАС України суд апеляційної інстанції відмовляє у відкритті апеляційного провадження у справі, якщо скаржником у строк, визначений судом, не подано заяву про поновлення строку на апеляційне оскарження або наведені підстави для поновлення строку на апеляційне оскарження визнані судом неповажними.

За частиною третьою статті 299 КАС України питання про відмову у відкритті апеляційного провадження суд апеляційної інстанції вирішує протягом п`яти днів після надходження апеляційної скарги або з дня закінчення строку на усунення недоліків.

Зважаючи на наведені мотиви, додаткові обставини, які скаржник - на виконання ухвали від 21 лютого 2023 року про залишення апеляційної скарги без руху - зазначив у клопотанні від 24 лютого 2023 року, на думку колегії суддів, не є поважними причинами для поновлення строку для оскарження рішення Восьмого апеляційного адміністративного суду від 11 січня 2023 року у справі № 857/23/22, що за правилами пункту 4 частини першої статті 299 КАС України є підставою для відмови у відкритті апеляційного провадження за апеляційною скаргою ПП «Велика Україна» на це рішення.

Керуючись статтями 2893, 298, 299 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

у х в а л и в:

Відмовити у відкритті апеляційного провадження за апеляційною скаргою політичної партії «Велика Україна» на рішення Восьмого апеляційного адміністративного суду від 11 січня 2023 року у справі № 857/23/22 за позовом Міністерства юстиції України до політичної партії «Велика Україна», третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача - Служба безпеки України, про заборону політичної партії.

Ухвала остаточна і касаційному оскарженню не підлягає.

Суддя -доповідач М. І. Смокович

Судді О. Р. Радишевська

В. М. Соколов

С. А. Уханенко

Н. В. Шевцова

СудКасаційний адміністративний суд Верховного Суду
Дата ухвалення рішення07.03.2023
Оприлюднено08.03.2023
Номер документу109407273
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо захисту політичних (крім виборчих) та громадянських прав, зокрема щодо забезпечення прав на свободу об’єднання у політичні партії та громадські організації

Судовий реєстр по справі —п/857/23/22

Ухвала від 07.03.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Смокович М.І.

Ухвала від 21.02.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Смокович М.І.

Рішення від 11.01.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Обрізко Ігор Михайлович

Ухвала від 19.12.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Обрізко Ігор Михайлович

Ухвала від 19.12.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Обрізко Ігор Михайлович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні