Справа № 405/3005/22
провадження № 1-кс/405/625/23
УХВАЛА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
03.03.2023 м. Кропивницький
слідчий суддя Ленінського районного суду м. Кіровограда ОСОБА_1 , за участю секретаря судового засідання ОСОБА_2 розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду у м. Кропивницькому клопотання старшого слідчого ВР ОТЗ СУ ГУНП в Кіровоградській області ОСОБА_3 у кримінальному провадженні внесеному до Єдиного реєстру досудових розслідувань 28 червня 2022 року № 42022120000000099, за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 209 КК України про передачу арештованого майна Національному агентству України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів, для здійснення заходів з управління ними,
встановив:
старший слідчий в ВР ОТЗ СУ ГУНП в Кіровоградській області ОСОБА_3 за погодженням з прокурором відділу Кіровоградської обласної прокуратури ОСОБА_4 звернувся до слідчого судді з клопотанням, в якому просить з метою здійснення заходів з управління арештованим майном - корпоративні права ТОВ «Спільне українсько-російське підприємство Алтай», (код ЄРДПОУ 37709085), юридична адреса: Кіровоградська область, м. Кропивницький, вул. Калинова, 34, а саме, частки в статутному капіталі ТОВ «Спільне українсько-російське підприємство Алтай», (код ЄРДПОУ 37709085), яка належать засновнику та кінцевому бенефіціарному власнику - громадянину російської федерації ОСОБА_5 , у розмірі 25% статутного капіталу в юридичній особі, тобто 5 462 501 000 (п`ять мільярдів чотириста шістдесят два мільйони п`ятсот одна тисяча) гривень, що становить понад 200 розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб, передати в управління Національному агентству України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів, для подальшої їх передачі в управління за договором або для реалізації в порядку та на умовах, визначених ст.ст. 19, 21 Закону України «Про Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів» на яке судом раніше накладено арешт. Просив здійснити розгляд клопотання про передачу арештованого майна без участі представників ТОВ «Спільне українсько-російське підприємство Алтай», через загрозу відчуження корпоративних прав до винесення ухвали.
Слідчий у судове засідання не з`явився, звернувся до суду із заявою про розгляд клопотання без його участі, клопотання підтримав в повному обсязі, просив задовольнити (а.к. 34).
На підставі ч.2 ст.172 КПК України клопотання розглядається без повідомлення власників майна, їх представників, оскільки у разі повідомлення останніх про розгляд даного клопотання є ризик, що майно, на яке планується накласти арешт, може бути непоправно втрачене, та на підставі наявних матеріалів представлених слідчому судді стороною кримінального провадження.
Відповідно до положень ч. 4 ст. 107 КПК України, враховуючи неприбуття в судове засідання всіх осіб, які беруть участь у судовому провадженні, фіксування за допомогою технічних засобів судового розгляду не здійснювалося, а тому з урахуванням зазначених обставин слідчий суддя ухвалив здійснити розгляд даного клопотання за наявними матеріалами.
Вивчивши клопотання та додані до нього матеріали, слідчий суддя за своїм внутрішнім переконанням, яке ґрунтується на всебічному, повному й неупередженому дослідженні всіх обставин, керуючись законом, оцінивши кожний доказ з точки зору належності, допустимості, достовірності, а сукупність зібраних доказів - з точки зору достатності та взаємозв`язку для прийняття відповідного процесуального рішення, приходить до наступних висновків.
Слідчим суддею встановлено, що слідчим управлінням ГУНП в Кіровоградській області здійснюється досудове розслідування у кримінальному провадженні № 42022120000000099 від 28.06.2022 за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 209 КК України (а.к. 10).
Так, на території АДРЕСА_1 , зареєстровано 3 суб`єкти господарювання, а саме ТОВ «Спільне українсько-російське підприємство «Торгівельно-виробнича група Аватар», ТОВ «Спільне українсько-російське підприємство Алтай», ТОВ «Спільне українсько-російське підприємство Кристал», одним із засновників цих товариств є ОСОБА_6 . Крім того, останній є директором та засновником ПП «Спільне українсько-російське підприємство «Оріон груп».
З повідомлення УСР в Кіровоградській області ДСР НПУ вбачається, що посадові особи та засновники вказаних товариств, які є громадянами РФ за попередньою змовою шляхом ухилення від сплати податків та внесення недостовірних даних до фінансової та податкової звітності виводять незаконно отримані кошти до російської федерації.
При цьому, кінцевим бенефіціарним власником та вигодонабувачем від фінансово-господарської діяльності ТОВ «Спільне українсько-російське підприємство Алтай», (код ЄРДПОУ 37709085), являється громадянин російської федерації ОСОБА_5 , якому належить 25% статутного капіталу, а саме 5 462 501 000 грн.
Постановою слідчого від 17.08.2022 частку статутного капіталу, що становить 25%, тобто 5 462 501 000 (п`ять мільярдів чотириста шістдесят два мільйони п`ятсот одна тисяча) гривень, юрижичної особи - ТОВ «Спільне українсько-російське підприємство Алтай», (код ЄРДПОУ 37709085), яка належать засновнику та кінцевому бенефіціарному власнику - громадянину російської федерації ОСОБА_5 визнано речовим доказам у кримінальному провадженні №42022120000000099 від 28.06.2022 (а.к.29-30).
07.07.2022 слідчим суддею Ленінського районного суду міста Кіровограда ОСОБА_1 , постановлено ухвалу про накладення арешту на корпоративні права ТОВ «Спільне українсько-російське підприємство Алтай», (код ЄРДПОУ 37709085), юридична адреса: Кіровоградська область, м. Кропивницький, вул. Калинова, 34, а саме, на частку в статутному капіталі «Товариства», що належать засновнику та кінцевому бенефіціарному власнику - громадянину російської федерації ОСОБА_5 , у розмірі 25% статутного капіталу, а саме, 5 462 501 000 гривень (а.к. 13-16).
Відповідно до абз. 7 ч. 6 ст. 100 КПК речові докази вартістю понад 200 розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб, якщо це можливо без шкоди для кримінального провадження, передаються за письмовою згодою власника, а в разі її відсутності - за рішенням слідчого судді, суду Національному агентству України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів, для здійснення заходів з управління ними з метою забезпечення їх збереження або збереження їхньої економічної вартості, а речові докази, зазначені в абзаці першому цієї частини, такої самої вартості - для їх реалізації з урахуванням особливостей, визначених законом.
У випадках, передбачених пунктами 2, 4 та абзацом сьомим частини шостої цієї статті, слідчий за погодженням із прокурором або прокурор звертається з відповідним клопотанням до слідчого судді місцевого суду, в межах територіальної юрисдикції якого здійснюється досудове розслідування, а в кримінальних провадженнях щодо кримінальних правопорушень, віднесених до підсудності Вищого антикорупційного суду, - до слідчого судді Вищого антикорупційного суду, або до суду під час судового провадження, яке розглядається згідно із статтями 171-173 цього Кодексу. Прокурор у випадку, передбаченому абзацом сьомим частини шостої цієї статті, не пізніше наступного робочого дня з моменту постановлення ухвали слідчого судді, суду надсилає копію цієї ухвали Національному агентству України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів, із зверненням щодо прийняття активів, а також вживає невідкладних заходів щодо передачі цих активів Національному агентству України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів (ч. 7 ст. 100 КПК України).
Спеціальним механізмом для забезпечення збереження арештованого у кримінальному провадженні майна є визначений законодавством України інститут управління таким майном, який закріплено Законом України «Про Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів».
Згідно з ч. 1 ст. 19 Закону України «Про Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів» національне агентство здійснює управління активами, на які накладено арешт у кримінальному провадженні, у тому числі як захід забезпечення позову - лише щодо позову, пред`явленого в інтересах держави, із встановленням заборони розпоряджатися та/або користуватися такими активами, а також у позовному провадженні у справах про визнання необґрунтованими активів та їх стягнення в дохід держави із встановленням заборони користуватися такими активами, сума або вартість яких перевищує 200 розмірів прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб на 1 січня відповідного року.
Частиною першою статті 2 Закону України «Про Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів» передбачено, що Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів (далі - Національне агентство), є центральним органом виконавчої влади із спеціальним статусом, що забезпечує формування та реалізацію державної політики у сфері виявлення та розшуку активів, на які може бути накладено арешт у кримінальному провадженні чи у справі про визнання необґрунтованими активів та їх стягнення в дохід держави, та/або з управління активами, на які накладено арешт у кримінальному провадженні чи у справі про визнання необґрунтованими активів та їх стягнення в дохід держави або які конфісковано у кримінальному провадженні чи стягнено за рішенням суду в дохід держави внаслідок визнання їх необґрунтованими.
У пункті 4 частини першої статті 9 Закону України «Про Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів» зазначається, що на Національне агентство покладено функцію з організації здійснення заходів, пов`язаних з проведенням оцінки, веденням обліку та управлінням активами, на які накладено арешт у кримінальному провадженні.
Відповідно до частини третьої статті 21 Закону України «Про Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів», Управління активами, зазначеними у частині першій цієї статті, здійснюється на умовах ефективності, а також збереження (за можливості - збільшення) їх економічної вартості. Управитель має право на плату (винагороду), а також на відшкодування необхідних витрат, зроблених ним у зв`язку з управлінням активами, що відраховуються безпосередньо з доходів від використання прийнятих в управління активів. Управитель не має права відчужувати активи, прийняті ним в управління.
Відповідно до вимог ч. 1 ст. 21 Закону України «Про Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів» управління рухомим та нерухомим майном, цінними паперами, майновими та іншими правами здійснюється Національним агентством шляхом реалізації відповідних активів або передач іїх в управління.
Згідно до абзацу 2 ч. 1, ч. 2 ст. 19 Закону активи приймаються в управління на підставі ухвали слідчого судді, суду чи згоди власника активів. У разі прийняття в управління активів, які чи права на які та їх обтяження підлягають державній реєстрації, Національне агентство надсилає того самого дня інформацію про накладення арешту на активи органам, що ведуть державні реєстри таких активів, прав на них або їх обтяжень.
Згідно ч.ч. 2, 3 ст. 21 Закону України «Про Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів» активи, зазначені у частині першій цієї статті, прийняті Національним агентством в управління, підлягають оцінці, яка здійснюється визначеними за результатами конкурсу суб`єктами оціночної діяльності, та передачі в управління визначеним за результатами конкурсу юридичним особам або фізичним особам - підприємцям у порядку, встановленому законодавством про державні (публічні) закупівлі.
Управління активами здійснюється на підставі договору, укладеного відповідно до глави 70 Цивільного кодексу України з урахуванням особливостей, визначених цим Законом.
Управління активами, зазначеними у частині першій цієї статті, здійснюється на умовах ефективності, а також збереження (за можливості - збільшення) їх економічної вартості. Управитель має право на плату (винагороду), а також на відшкодування необхідних витрат, зроблених ним у зв`язку з управлінням активами, що відраховуються безпосередньо з доходів від використання прийнятих в управління активів. Управитель не має права відчужувати активи, прийняті ним в управління.
Дія договору про управління активами припиняється у разі скасування арешту прийнятих в управління активів або їх конфіскації, спеціальної конфіскації, іншого судового рішення про їх стягнення в дохід держави.
З огляду на викладене, для передачі майна в управління АРМА за рішенням слідчого судді, необхідно встановити наступне: факт накладення арешту на майно, вартість активів та відсутність письмової згоди власника на передачу арештованого майна в управління Агенству.
Як зазначеновище, майно арештовано ухвалою слідчого суддіЛенінського районного суду від 07.07.2022.
Згідно Закону та вимог КПК в управління передається майно, вартістю від 536 800 грн.(прожитковий мінімум для працездатних осіб станом на 01.01.2023 становить 2684 грн). Вартість корпоративних прав, на які накладено арешт, перевищує 200 розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб, у зв`язку з цим зазначене арештоване майно може бути передане АРМА для здійснення заходів з управління ним для забезпечення їх збереження або збереження їхньої економічної вартості, та не завдасть шкоди кримінальному провадженню.
Згода власника арештованого майна на передачу його в управління Агенству в матеріалах клопотання відсутня.
Таким чином, враховуючи ті обставини, що майно є речовим доказом у кримінальному провадженні, вартість якого перевищує 200 розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб, що підтверджується матеріалами клопотання, з метою подальшого здійснення заходів з управління ними, задля забезпечення їх збереження або збереження їхньої економічної вартості, слідчий суддя вважає доведеними підстави для передачі арештованого майна Національному агентству України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів, а саме: частку в статутному капіталі ТОВ «Спільне українсько-російське підприємство Алтай», (код ЄРДПОУ 37709085), яка належать засновнику та кінцевому бенефіціарному власнику - громадянину російської федерації ОСОБА_5 , у розмірі 25% статутного капіталу в юридичній особі, тобто 5 462 501 000 (п`ять мільярдів чотириста шістдесят два мільйони п`ятсот одна тисяча) гривень, що виправдовує переслідувані цілі органу досудового розслідування, а тому клопотання є обґрунтований та підлягає задоволенню.
Керуючись ст.ст. 100, 172-174 КПК, ст.ст. 2, 9, 19-24 Закону України «Про Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів»,
постановив:
клопотання старшого слідчого ВР ОТЗ СУ ГУНП в Кіровоградській області ОСОБА_3 - задовольнити.
Передати Національному агентству України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів, для здійснення заходів з управління ним, з метою здійснення заходів з управління арештованим майном, у порядку та на умовах, визначених статтями 19-24 Закону України «Про Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів» речові докази у кримінальному провадженні №42022120000000099 на яке накладено арешт, а саме: частку в статутному капіталі ТОВ «Спільне українсько-російське підприємство Алтай», (код ЄРДПОУ 37709085), яка належать засновнику та кінцевому бенефіціарному власнику - громадянину російської федерації ОСОБА_5 , у розмірі 25% статутного капіталу в юридичній особі, тобто 5 462 501 000 (п`ять мільярдів чотириста шістдесят два мільйони п`ятсот одна тисяча) гривень.
Зобов`язати Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів забезпечити реєстрацію у відповідних державних реєстрах прав управління та інших речових прав, що виникатимуть на підставі ухвали слідчого судді про передачу в управління:
- частки в статутному капіталі ТОВ «Спільне українсько-російське підприємство Алтай», (код ЄРДПОУ 37709085), яка належать засновнику та кінцевому бенефіціарному власнику - громадянину російської федерації ОСОБА_5 , у розмірі 25% статутного капіталу в юридичній особі, тобто 5 462 501 000 (п`ять мільярдів чотириста шістдесят два мільйони п`ятсот одна тисяча) гривень.
Контроль за виконанням ухвали покласти на прокурора, що здійснює нагляд за додержанням законів під час проведення досудового розслідування у кримінальному провадженні №42022120000000099 від 28.06.2022 року.
Ухвала може бути оскаржена до Кропивницького апеляційного суду протягом п`яти днів з дня її оголошення.
Слідчий суддя ОСОБА_2
Суд | Ленінський районний суд м.Кіровограда |
Дата ухвалення рішення | 03.03.2023 |
Оприлюднено | 09.03.2023 |
Номер документу | 109425412 |
Судочинство | Кримінальне |
Категорія | Провадження за поданням правоохоронних органів, за клопотанням слідчого, прокурора та інших осіб про арешт майна про передачу арештованого майна в управління Національному агентству України з питань виявлення, розшуку та управління активами,одержаними від корупційних та інших злочинів |
Кримінальне
Ленінський районний суд м.Кіровограда
Плохотніченко Л. І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні