ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУДСправа № 640/21746/21 Головуючий у І інстанції Аверкова В.В.,
Суддя-доповідач - Губська Л.В.
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
06 березня 2023 року м. Київ
Шостий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
Головуючого судді: Губської Л.В.,
суддів: Епель О.В., Карпушової О.В.,
розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Державної служби геології та надр України на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 30 серпня 2022 року у справі за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Світязь» до Державної служби геології та надр України про визнання протиправним та скасування припису, наказу, зобов`язання вчинити дії,-
В С Т А Н О В И В:
Товариство з обмеженою відповідальністю «Світязь» звернулось до суду з даним позовом, в якому просило:
- визнати протиправним та скасувати припис від 18.06.2021 №791-14/06;
- визнати протиправним та скасувати наказ від 15.07.2021 №525 «Про поновлення дії, зупинення дії, анулювання спеціальних дозволів на користування надрами, встановлення термінів на усунення порушень та внесення змін до наказів» в частині пункту 13 Переліку спеціальних дозволів на користування надрами, дію яких зупинено додатку 2 до наказу (в частині зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами від 18.12.2007 №4623, наданого позивачу);
- зобов`язати відповідача поновити у встановленому законом порядку і спосіб дію спеціального дозволу на користування надрами від 18.12.2007 №4623, наданого позивачу.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що відповідачем порушено порядок проведення перевірки позивача, а оскаржувані припис та наказ прийняті з порушенням вимог чинного законодавства.
Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 30 серпня 2022 року адміністративний позов задоволено частково, внаслідок чого визнано протиправним та скасовано припис Державної служби геології та надр України від 18.06.2021 № 791-14/06 та наказ Державної служби геології та надр України від 15.07.2021 № 525 «Про поновлення дії, зупинення дії, анулювання спеціальних дозволів на користування надрами, встановлення термінів на усунення порушень та внесення змін до наказів», в частині п. 13 Переліку спеціальних дозволів на користування надрами, дію яких зупинено додатку 2 до наказу (в частині зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами від 18.12.2007 № 4623, наданого Товариству з обмеженою відповідальністю «Світязь»). В іншій частині у задоволені позову - відмовлено.
Не погоджуючись з судовим рішенням, відповідач подав апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального права та невідповідність висновків суду обставинам справи, просить рішення суду першої інстанції скасувати та ухвалити нове рішення про відмову у задоволені позову у повному обсязі.
В обґрунтування апеляційної скарги зазначає, що за результатами проведеної позапланової перевірки посадовими особами відповідача виявлено порушення, які зафіксовані в акті перевірки, винесено оскаржуваний припис про усунення виявлених порушень та у зв`язку з неусуненням позивачем вказаних порушень, винесено оскаржуваний наказ (у частині, що стосується позивача), яким призупинено дію дозволу на користування надрами.
Згідно п. 3 ч. 1 ст. 311 КАС України справу розглянуто в порядку письмового провадження.
Відповідно до ч. 1 ст. 308 КАС України, суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.
Розглянувши доводи апеляційної скарги, перевіривши матеріали справи та дослідивши докази, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.
Так, судом установлено і підтверджується матеріалами справи, що Державною службою геології та надр України видано ТОВ «Світязь» спеціальний дозвіл на користування надрами від 18.12.2007 №4623 на видобування гранітів, придатних для видобутку блоків та виробництва плит і облицювальних виробів з них, порушені вивітрюванням граніти та відходи від виготовлення облицювальних виробів для виробництва щебню будівельного і каменю бутового у Сичівському родовищі, яке знаходиться 2,0 км на північ від с. Сичівка Коростенського району, Житомирської області.
Наказом Державної служби геології та надр України від 25.05. 2021 №399 «Про проведення заходів державного нагляду (контролю) у червні - серпні 2021 року» відповідно до абз. 8 ч. 1 ст. 6 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності», пп. 12 п. 4 та пп. 1 п. 6, п. 9 Положення про Державну службу геології та надр України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.12.2015 №1174, на підставі доручення Прем`єр-міністра України від 14.05.2021 №13237/14-1-21 призначено позапланові перевірки діяльності надрокористувачів у червні - серпні 2021 року, зазначених у переліку, до якого включено ТОВ «Світязь»; дата початку перевірки 14.06.2021.
27.05.2021 відповідачем виписано направлення на проведення перевірки №8530/07/07-21 у строк з 14 по 29 червня 2021 року позапланової перевірки діяльності ТОВ «Світязь», яке знаходиться за адресою 12601, Житомирська обл., Брусилівський р-н, смт Брусилів, вул. Короленка, 71, якому надано спеціальний дозвіл на користування надрами від 18.12.2007 №4623, на предмет дотримання вимог законодавства у сфері геологічного вивчення надр та раціонального і ефективного використання надр України (видобування металевих руд, неметалевих корисних копалин, горючих твердих копалин). Попередню перевірку проведено: планова 24-28 травня 2019 року, акт перевірки від 28.05.2019 №06-06/23/2019-15/п(120).
У період з 14 по 18 червня 2021 року посадовими особами відповідача проведено позапланову перевірку ТОВ «Світязь», результати якої оформлені актом від 18.06.2021 №06-03/23/2021-34/п (100), при цьому, за наслідками проведеної перевірки встановлено наступні порушення:
- пункту 2 частини 2 статті 24 Кодексу України про надра - на ділянці надр, наданій у користування, не проводяться роботи, передбачені спеціальним дозволом на користування від 18.12.2007 №4623, а саме не проводиться видобування гранітів, придатних для видобутку блоків та виробництва плит і облицювальних виробів з них, порушені вивітрюванням граніти та відходи від виготовлення облицювальних виробів придатні для виробництва щебеню будівельного і каменю бутового, чим не виконується мета спеціального дозволу на користування надрами від 18.12.2007 №4623. Відповідно до Програми робіт з видобування гранітів Сичівського родовища додатка №2 до Угоди про умови користування з метою видобування корисних копалин від 23.02.2021 №4623 початок видобування планується проводити з 3 кварталу 2021 року. Зазначене може призвести до екологічної шкоди, втрат державного бюджету від зменшення надходження рентної плати за користування надрами;
- пункту 2 частини 2 статті 24, пункту 1, 6 частини 1 статті 53, абзац 4 статті 56 Кодексу України про надра, пункту 1.16 Єдиних правил охорони надр при розробці родовищ твердих корисних копалин, затверджені Держгіртехнаглядом РСРС (НПАОН 00.0-1.01-85 - не забезпечене раціональне, комплексне використання та охорону надр Сичівського родовища гранітів від затоплення та обводнення, а саме кар`єрне поле родовища затоплене водою. Зазначене може призвести до втрат державного бюджету від зменшення надходження рентної плати за користування надрами;
- статті 40 Кодексу України про надра, пункту 6 постанови Кабінету Міністрів України №114 - акт про передачу розвіданого Сичівського родовища граніту у промислове освоєння, відповідно до Протоколу ДКЗ України від 27.12.2016 №3795 складений без представників органів державного геологічного контролю і державного гірничого нагляду. Зазначене може призвести до шкоди здоров`ю людини.
Відповідно до припису від 18.06.2021 №791-14/06 у зв`язку з виявленими порушеннями вимог законодавства у сфері надрокористування (на ділянці надр, наданій у користування, не проводяться роботи, передбачені спеціальним дозволом на користування від 18.12.2007 №4623, а саме не проводиться видобування гранітів, придатних для видобутку блоків та виробництва плит і облицювальних виробів з них, порушені вивітрюванням граніти та відходи від виготовлення облицювальних виробів придатні для виробництва щебеню будівельного і каменю бутового, чим не виконується мета спеціального дозволу на користування надрами від 18.12.2007 №4623. Відповідно до Програми робіт з видобування гранітів Сичівського родовища додатка №2 до Угоди про умови користування з метою видобування корисних копалин від 23.02.2021 №4623 початок видобування планується проводити з 3 кварталу 2021 року; не забезпечене раціональне, комплексне використання та охорону надр Сичівського родовища гранітів від затоплення та обводнення, а саме кар`єрне поле родовища затоплене водою; акт про передачу розвіданого Сичівського родовища граніту у промислове освоєння, відповідно до Протоколу ДКЗ України від 27.12.2016 №3795 складений без представників органів державного геологічного контролю і державного гірничого нагляду) надрокористувач (ТОВ «Світязь» цим приписом зобов`язується у строк до 09.07.2021 усунути зазначені порушення вимог законодавства у сфері надрокористування та подати у письмовій формі до Центрального міжрегіонального відділу Департаменту державного геологічного контролю матеріали, які підтверджують факт усунення вказаних порушень.
На виконання вимог припису ТОВ «Світязь» листом повідомило відповідача, що на виконання припису в частині пункту 1 - відповідно до Програми робіт з видобування гранітів Сичівського родовича, до №2 до Угоди про умови користування з метою видобування корисних копалин від 23.02.2021 №4623, початок видобування планується проводити з 304 кварталу 2021 року, на даний момент ведеться підготовка родовища до розробки; на пункту 2 - на ділянці, наданій у користування, проведена відкачка води з затоплених ділянок, ведеться контроль за її надходженням з метою своєчасного відкачування; на пункт 3 - новий акт про передачу розвіданого Сичівського родовища граніту у промислове освоєння, після переоцінки запасів, знаходиться на узгодженні в управлінні Держохоронпраці України.
Пунктом 2 наказу Держгеонадр від 15.07.2021 про поновлення дії, зупинення дії, анулювання спеціальних дозволів на користування надрами, встановлення термінів на усунення порушень та внесення змін до наказів №525 відповідно до п.п. 21 та 22 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2021 №615, у зв`язку з наявністю підстав для поновлення дії, зупинення дії, анулювання спеціальних дозволів на користування надрами та враховуючи пропозиції Робочої групи з питань надрокористування (протокол від 14.07.2021 №14-РГ/2021) зупинено дію спеціальних дозволів на користування надрами згідно з переліком, наведеним у додатку 2 до цього наказу; відповідно до п. 15 додатку 2 до наказу Держгеонадр від 15.07.2021 №525 зупинено дію дозволу від 18.12.2007 №4623, виданого ТОВ «Світязь» за порушення ст. 24 Кодексу України про надра, абз. 3 ст. 11 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності»; підстава зупинення дії дозволу - пп. 1, 3 п. 21 постанови Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 №615.
21.07.2021 відповідач листом №11993/01/02-21 «Про подальшу дію спеціального дозволу на користування надрами» довів до відома позивача, що наказом від 15.07.2021 №525 прийнято рішення щодо подальшої дії спеціального дозволу на користування надрами від 18.12.2007 №4623, наданого ТОВ «Світязь»; відповідно до вимог абз. 11 п. 24 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 №615, наказ Держгеонадр (з додатками) розміщено на офіційному веб-порталі відповідача; інформацію на виконання наказу необхідно надати до Центрального міжрегіонального відділу Держгеонадр. У разі ненадання інформації у визначений термін буде розглянуто питання щодо подальшої дії спеціального дозволу на користування надрами у встановленому законодавством порядку. Відповідно до наявної в матеріалах справи копії рекомендованого повідомлення про вручення поштового відправлення, позивач отримав вказаний лист 27.07.2021.
Вважаючи зазначені рішення відповідача протиправними, позивач звернувся до суду з цим позовом.
Відповідно до ч. 2 ст. 2 КАС України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Згідно з ч.ч. 1, 2 ст. 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених ст. 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. Суб`єкт владних повноважень повинен подати суду всі наявні у нього документи та матеріали, які можуть бути використані як докази у справі.
Задовольняючи частково адміністративний позов, суд першої інстанції дійшов висновку, що відповідач як суб`єкт владних повноважень не довів суду, що діяв правомірно, а решта позовних вимог заявлені позивачем передчасно, з чим погоджується і колегія суддів з огляду на наступне.
Рішення суду в частині відмовлених позовних вимог не оскаржується.
Статтею 19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Так, згідно ч. 8 ст. 16 Кодексу України про надра переоформлення спеціальних дозволів на користування надрами, внесення до них змін, видача дублікатів, продовження терміну дії спеціальних дозволів на користування надрами, зупинення їх дії або анулювання, поновлення їх дії у разі зупинення здійснюються центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр у встановленому законодавством порядку.
Відповідно до ст. 25 Кодексу України про права користувачів надр охороняються законом і можуть бути обмежені лише у випадках, передбачених законодавством України. Збитки, завдані порушенням прав користувачів надр, підлягають відшкодуванню в повному обсязі відповідно до законодавчих актів України.
Надра є виключною власністю Українського народу і надаються тільки у користування. Угоди або дії, які в прямій або прихованій формі порушують право власності Українського народу на надра, є недійсними. Український народ здійснює право власності на надра через Верховну Раду України, Верховну Раду Автономної Республіки Крим і місцеві ради (ч. 1 ст. 4 Кодексу України про надра).
Державне управління у галузі геологічного вивчення, використання і охорони надр здійснюють Кабінет Міністрів України, центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони навколишнього природного середовища, центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр, центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, органи влади Автономної Республіки Крим, місцеві органи виконавчої влади, інші державні органи та органи місцевого самоврядування відповідно до законодавства України (ч. 1 ст. 11 Кодексу України про надра).
Державна служба геології та надр України є центральним органом виконавчої влади, який наділений функціями для забезпечення реалізації державної політики у сфері надрокористування та діє відповідно до Положення про Державну службу геології та надр України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.12.2015 №1174 (далі - Положення № 1174).
Відповідно до пп. 9, 10 п. 4 Положення № 1174 Держгеонадра України відповідно до покладених на неї завдань видає в установленому порядку спеціальні дозволи на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами), зупиняє та анулює в установленому порядку дію спеціальних дозволів на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами), поновлює їх дію у разі зупинення.
Згідно пп. 12 п. 4 Положення № 1174 Держгеонадра України відповідно до покладених завдань здійснює державний контроль за геологічним вивченням надр (державний геологічний контроль) та раціональним і ефективним їх використанням.
Відповідно до п. 2 ч. 2 ст. 24 Кодексу України про надра користувачі надр зобов`язані забезпечувати повноту геологічного вивчення, раціональне, комплексне використання та охорону надр.
Згідно з п.п. 21, 22 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 № 615 (у редакції на момент зупинення спеціального дозволу) дія дозволу може бути зупинена органом з питань надання дозволу безпосередньо або за поданням Мінекоенерго, Держпраці, МОЗ, Держекоінспекції, органів місцевого самоврядування, ДПС у разі:
1) порушення надрокористувачем умов користування надрами, передбачених дозволом або угодою про умови користування ділянкою надр;
2) виникнення внаслідок проведення робіт, пов`язаних з користуванням ділянкою надр, безпосередньої загрози життю чи здоров`ю працівників або населення;
3) невиконання в установлений строк приписів уповноважених органів щодо усунення порушення вимог законодавства у сфері надрокористування або охорони навколишнього природного середовища;
4) наявності підстав, передбачених Законом України «Про санкції»;
5) невиконання умов висновків з оцінки впливу на довкілля та/або висновків державної екологічної експертизи;
6) відсутності висновку з оцінки впливу на довкілля та/або висновку державної екологічної експертизи діяльності з видобування корисних копалин.
Дія дозволу також може бути зупинена органом з питань надання дозволу за поданням Мінекоенерго за зверненням до Мінекоенерго Держекоінспекції та/або її територіальних органів щодо невиконання умов висновків з оцінки впливу на довкілля та/або висновків державної екологічної експертизи, відсутності висновку з оцінки впливу на довкілля та/або висновку державної екологічної експертизи діяльності з видобування корисних копалин.
Після зупинення дії дозволу надрокористувач зобов`язаний зупинити проведення на наданій йому в користування ділянці надр робіт, передбачених дозволом.
Зупинення дії дозволу не звільняє надрокористувача від обов`язку проводити на ділянці надр роботи, пов`язані із запобіганням виникненню надзвичайної ситуації або усуненням її наслідків.
Зупинення дії дозволу не є підставою для переривання строку його дії.
Дія дозволу поновлюється органом з питань надання дозволу після усунення надрокористувачем причин, що призвели до зупинення його дії.
У разі визнання за рішенням суду, що набрало законної сили, незаконним (безпідставним) зупинення дії та/або анулювання дозволу строк дії дозволу та відповідно строк користування надрами продовжується органом з питань надання дозволу на строк такого зупинення та/або анулювання.
Право користування надрами припиняється з підстав та у порядку, передбачених Кодексом України про надра, Законами України «Про нафту і газ» від 12.07.2001 № 2665-III та «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності» від 06.09.2005 № 2806-IV.
Згідно ст. 26 Кодексу України про надра право користування надрами припиняється у разі:
1) якщо відпала потреба у користуванні надрами;
2) закінчення встановленого строку користування надрами;
3) припинення діяльності користувачів надр, яким їх було надано у користування;
4) користування надрами з застосуванням методів і способів, що негативно впливають на стан надр, призводять до забруднення навколишнього природного середовища або шкідливих наслідків для здоров`я населення;
5) використання надр не для тієї мети, для якої їх було надано, порушення інших вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування ділянкою надр;
6) якщо користувач без поважних причин протягом двох років, а для нафтогазоперспективних площ та родовищ нафти та газу - 180 календарних днів не приступив до користування надрами;
7) вилучення у встановленому законодавством порядку наданої у користування ділянки надр.
Право користування надрами припиняється органом, який надав надра у користування, а у випадках, передбачених п.п. 4, 5, 6 цієї статті, у разі незгоди користувачів, - у судовому порядку. При цьому, питання про припинення права користування земельною ділянкою вирішується у встановленому земельним законодавством порядку.
З аналізу вищенаведених норм випливає, що відповідач наділений повноваженнями щодо зупинення дії спеціальних дозволів або анулювання, поновлення їх дії у разі зупинення, проте у випадках, передбачених п.п. 4, 5, 6 статті 26 Кодексу України про надра.
Як вже зазначалось вище підставою для зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами від 18.12.2007 № 4623 є виявлення порушень вимог законодавства у сфері надрокористування, а саме: на ділянці надр, наданій у користування, не проводяться роботи, передбачені спеціальним дозволом на користування від 18.12.2007 № 4623, а саме не проводиться видобування гранітів, придатних для видобутку блоків та виробництва плит і облицювальних виробів з них, порушені вивітрюванням граніти та відходи від виготовлення облицювальних виробів придатні для виробництва щебеню будівельного і каменю бутового, чим не виконується мета спеціального дозволу на користування надрами від 18.12.2007 № 4623. Відповідно до Програми робіт з видобування гранітів Сичівського родовища додатка №2 до Угоди про умови користування з метою видобування корисних копалин від 23.02.2021 № 4623 початок видобування планується проводити з 3 кварталу 2021 року; не забезпечене раціональне, комплексне використання та охорону надр Сичівського родовища гранітів від затоплення та обводнення, а саме кар`єрне поле родовища затоплене водою; акт про передачу розвіданого Сичівського родовища граніту у промислове освоєння, відповідно до Протоколу ДКЗ України від 27.12.2016 № 3795 складений без представників органів державного геологічного контролю і державного гірничого нагляду.
Відповідно до п. 2 ч. 2 ст. 24 Кодексу України про надра користувачі надр зобов`язані забезпечувати повноту геологічного вивчення, раціональне, комплексне використання та охорону надр.
Відповідачем під час проведення перевірки встановлено та зафіксовано в акті перевірки, що на ділянці надр, наданій у користування, не проводяться роботи, передбачені спеціальним дозволом на користування від 18.12.2007 № 4623, а саме не проводиться видобування гранітів, придатних для видобутку блоків та виробництва плит і облицювальних виробів з них, порушені вивітрюванням граніти та відходи від виготовлення облицювальних виробів придатні для виробництва щебеню будівельного і каменю бутового, чим не виконується мета спеціального дозволу на користування надрами від 18.12.2007 №4623.
Водночас, з матеріалів справи вбачається, що відповідно до Програми робіт з видобування гранітів Сичівського родовища додатка №2 до Угоди про умови користування з метою видобування корисних копалин від 23.02.2021 № 4623, підписаної позивачем та відповідачем, початок видобування планується проводити з 3 кварталу 2021 року, оскільки у термін з 4 кварталу 2020 року по 1 квартал 2021 року проводилися роботи із внесення змін до спеціального дозволу та умови користування надрами, у термін з 2 кварталі 2021 року по 3 квартал 2021 року проводилася підготовка родовища до розробки: проходка в`їзних, розрізних траншей та утворення площадок першочергової відробки, проходження гірничих виробок.
Відповідач в акті перевірки вказує, що зазначене порушення може призвести до екологічної шкоди, втрат державного бюджету від зменшення надходження рентної плати за користування надрами, проте, як правильно зауважив суд першої інстанції, підписавши додаток 2 до Угоди про умови користування з метою видобування корисних копалин від 23.02.2021 № 4623, відповідач в особі голови Держгеонадр фактично надав згоду на те, що початок видобування корисних копалин позивачем планується проводити з 3 кварталу 2021 року.
Водночас, оскаржуваним приписом від позивача вимагається у строк до 09.07.2021 усунути зазначені порушення вимог законодавства у сфері надрокористування.
Крім того, позивачем надано пояснення, що відповідно до Програми робіт з видобування гранітів Сичівського родовища від 23.02.2021 №4623 початок видобування передбачено з 3-4 кварталів 2021 року.
З огляду на викладене, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що відповідачем не доведено вчинення ТОВ «Світязь» порушення п. 2 ч. 2 ст. 24 Кодексу України про надра.
Відповідно до п.п. 1, 6 ч. 1 ст. 53 Кодексу України про надра при розробці родовищ корисних копалин повинні забезпечуватися: застосування раціональних, екологічно безпечних технологій видобування корисних копалин і вилучення наявних у них компонентів, що мають промислове значення, недопущення наднормативних втрат і погіршення якості корисних копалин, а також вибіркового відпрацювання багатих ділянок родовищ, що призводить до втрат запасів корисних копалин; раціональне використання розкривних порід і відходів виробництва.
Згідно абз. 4 ст. 56 Кодексу України про надра основними вимогами в галузі охорони надр є недопущення шкідливого впливу робіт, пов`язаних з користуванням надрами, на збереження запасів корисних копалин, гірничих виробок і свердловин, що експлуатуються чи законсервовані, а також підземних споруд.
Відповідно до п. 1.16 Єдиних правил охорони надр при розробці родовищ твердих корисних копалин, затверджені Держгіртехнаглядом РСРС (НПАОН 00.0-1.01-85) Міністерства, відомства, підприємства та організації, які здійснюють видобування корисних копалин та підготовку мінеральної сировини до переробки, несуть всю повноту відповідальності за комплексне освоєння родовищ та раціональне використання мінерально-сировинних ресурсів.
Також, відповідачем під час перевірки встановлено та зафіксовано в акті перевірки, що ТОВ «Світязь» не забезпечене раціональне, комплексне використання та охорону надр Сичівського родовища гранітів від затоплення та обводнення, а саме кар`єрне поле родовища затоплене водою; зазначене може призвести до втрат державного бюджету від зменшення надходження рентної плати за користування надрами.
Разом з тим, позивачем надано пояснення, викладені в акті перевірки стосовно зазначеного порушення, в яких вказано, що у зв`язку з тривалими зливами на окремих ділянках відведеної під кар`єр землі стоїть дощова вода.
Крім того, на виконання вимог припису листом ТОВ «Світязь» від 10.07.2021 № 16, направленим засобами електронного зв`язку 12.07.2021 «Про виконання припису №791-14/16 від 18.06.2021» повідомлено відповідача, що на виконання п. 2 припису на ділянці, наданій у користування, проведена відкачка води з затоплених ділянок, ведеться контроль за її надходженням з метою своєчасного відкачування; на п. 3 - новий акт про передачу розвіданого Сичівського родовища граніту у промислове освоєння, після переоцінки запасів, знаходиться на узгодженні в управлінні Держохоронпраці України.
При цьому, колегія суддів зауважує, що відповідачем після отримання зазначених пояснень не надано доказів, що відкачка води з затоплених ділянок не відбулась або позивач допустив зазначене порушення знову.
Відповідно до ст. 40 Кодексу України про надра розвідані родовища корисних копалин, у тому числі техногенні, або їх ділянки, запаси корисних копалин яких оцінено, включаються до Державного фонду родовищ корисних копалин і передаються для промислового освоєння в порядку, що встановлюється Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до п. 6 Порядку передачі розвіданих родовищ корисних копалин для промислового освоєння, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14.02.1995 № 144 (далі - Порядок №144) передача родовищ корисних копалин, у тому числі техногенних, або їх ділянок оформлюється актом, який підписується головою та всіма членами міжвідомчої комісії. До акта додаються довідки, протоколи, описи та інші документи, зазначені в пункті 3 цього Порядку. Наявність суперечностей між членами міжвідомчої комісії фіксується актом.
Відповідачем під час перевірки встановлено та зафіксовано в акті перевірки, що акт про передачу розвіданого Сичівського родовища граніту у промислове освоєння, відповідно до Протоколу ДКЗ України від 27.12.2016 № 3795 складений без представників органів державного геологічного контролю і державного гірничого нагляду. Зазначене може призвести до шкоди здоров`ю людини.
Згідно п.п. 4, 5 Порядку № 144 для передачі родовища корисних копалин у промислове освоєння спільним наказом підприємства, яке проводило геологорозвідувальні роботи, та підприємства, яке приймає родовище в промислове освоєння, утворюється міжвідомча комісія. До складу міжвідомчої комісії включаються представники підприємства, яке проводило геологорозвідувальні роботи, підприємства, яке приймає родовище, та представники органів державного геологічного контролю і державного гірничого нагляду (за згодою). Головою міжвідомчої комісії призначається представник підприємства, яке приймає родовище.
Міжвідомча комісія здійснює свою роботу, як правило, безпосередньо на об`єкті, що передається, і має право одержувати від підприємства, яке проводило розвідку родовища, всю необхідну документацію з результатами геологорозвідувальних робіт, проведених на об`єкті.
Наведені положення законодавства дають підстави вважати, що наявність представників органів державного геологічного контролю і державного гірничого нагляду у складі міжвідомчої комісії включаються за їх згодою.
Судом установлено, що заявою від 24.06.2019 вх. №14/06-387 ТОВ «Світязь» звернулося до відповідача з проханням продовжити строк виконання припису від 31.05.2019 №992-14/06, оскільки 24.06.2019 подана заява про виділення (визначення) представників Держгеонадр для участі у складі міжвідомчої комісії з підписання акту приймання-передачі для промислового освоєння Сичівського родовища граніту ТОВ «Світязь» після повторного перерахунку запасів; додаток, зокрема, вказана заява.
Заявою від 01.07.2019 вх. №14/06-398 позивач на виконання припису від 31.05.2019 №992-14/06, у зв`язку з проведенням повторної геолого-економічної оцінки та перерахунку запасів гранітів Сичівського родовища надано завірену копію складеного акту приймання-передачі для промислового освоєння Сичівського родовища гранітів, складений 27.06.2019 між ТОВ «Світязь» та ТОВ «Геологічна сервісна група»; вказано, що на заяву від 24.06.2019 представника до складу міжвідомчої комісії відповідачем виділено не було.
Відповідно до супровідного листа від 01.07.2021, отриманого Управлінням Держпраці у Житомирській області 09.07.2021 згідно штампу вхідної кореспонденції позивачем передано оформлений акт передачі Сичівського родовища гранітів для промислового освоєння на підпис.
Тобто, правильним є висновок суду першої інстанції, що позивачем вживались дії, направлені на утворення міжвідомчої комісії, до якої запрошено представників органів державного геологічного контролю і державного гірничого нагляду. Водночас, відповідачем не спростовано жодними доводами та доказами бездіяльність щодо ненаправлення представників органів державного геологічного контролю і державного гірничого нагляду для створення міжвідомчої комісії, членами якої підписується акт передачі родовищ корисних копалин, у тому числі техногенних, або їх ділянок.
Крім того, як зазначалось вище, п. 4 Порядку №144 визначено, що до складу міжвідомчої комісії включаються, зокрема, представники органів державного геологічного контролю і державного гірничого нагляду (за згодою), тобто, їх обов`язкового включення до складу комісії вказаними нормами не передбачено.
Таким чином, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що зафіксоване відповідачем в акті перевірки та оскаржуваному приписі порушення ст. 40 Кодексу України про надра, п. 6 Порядку № 144 спростоване наявними в матеріалах справи доводами та доказами.
Доводи апеляційної скарги не дають підстав для висновку про порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, які призвели до неправильного вирішення справи, тобто прийняте рішення відповідає матеріалам справи та вимогам закону, і не підлягає скасуванню.
Згідно ст. 242 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.
Відповідності до ст. 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Керуючись ст. ст. 243, 250, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 329 КАС України, суд, -
П О С Т А Н О В И В:
Апеляційну скаргу Державної служби геології та надр України - залишити без задоволення.
Рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 30 серпня 2022 року - залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена протягом тридцяти днів шляхом подачі касаційної скарги до Верховного Суду.
Головуючий-суддя: Л.В. Губська
Судді: О.В. Епель
О.В. Карпушова
Суд | Шостий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 06.03.2023 |
Оприлюднено | 09.03.2023 |
Номер документу | 109431931 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них дозвільної системи, нагляду (контролю), реалізації держ-ї регуляторної політики у сфері госп-ї д-ті; ліцензування видів господарської д-ті; розроблення і застосування національних стандар., технічних регламентів та процедур оцінки відповідності |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Губська Людмила Вікторівна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Губська Людмила Вікторівна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Губська Людмила Вікторівна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Губська Людмила Вікторівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні