ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАКАРПАТСЬКОЇ ОБЛАСТІ
вул. Коцюбинського, 2А, м. Ужгород, 88000, e-mail: inbox@zk.arbitr.gov.ua, вебадреса: http://zk.arbitr.gov.ua
Р І Ш Е Н Н Я
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"07" березня 2023 р. м. Ужгород Справа № 907/910/22
Господарський суд Закарпатської області у складі судді Пригуза П.Д., розглянувши у відкритому судовому засіданні за правилами загального позовного провадження справу
до відповідача: Товариства з обмеженою відповідальністю "Свалява ЛХЗ 2018", код ЄДРПОУ - 42522738, Закарпатська область, Мукачівський район, м. Свалява, вул. Менделеєва, 1,
про стягнення коштів,
Секретар судового засідання Сінкіна Е.В.
За участі представників сторін:
від позивача - Павлич Вікторія Михайлівна, в порядку само представництва,
від відповідача - не з`явився,
в с т а н о в и в:
Свалявська міська рада Закарпатської області звернулася до Господарського суду Закарпатської області з позовом до ТОВ "Свалява ЛХЗ 2018" з вимогою стягнення 1 981 363,60 грн. безпідставно збережених коштів.
Ухвалою суду від 02.12.2022 року прийнято позовну заяву до розгляду за правилами загального позовного провадження та відкрито провадження у справі, призначено підготовче засідання на 17.01.2023 року.
Ухвалою суду від 17.01.2023 року закрито підготовче провадження та призначено судовий розгляд справи по суті на 09.02.2023 року.
До початку судового засідання через відділ діловодства та забезпечення судового процесу від представника відповідача - директора ТОВ "Свалява ЛХЗ 2018" надійшло заперечення на відповідь на відзив від 30.01.2023, та від представника позивача - відповідь на заперечення від 07.02.2023 року.
В судовому засіданні 07.02.2023 при розгляді справи по суті судом заслухано вступне слово представника позивача та представника відповідача, обговорено учасниками справи обставини справи та вирішено відкласти розгляд справи по суті для подання сторонами додаткових доказів у справі, зокрема щодо декларування відповідачем своїх зобов`язань по сплаті земельного податку (орендної плати), документів, що підтверджують умови користування земельними ділянками правовим попередником, у якого відповідачем набуто у власність земельні ділянки.
До дня судового засідання Свалявською міською радою надано до справи докази та повідомлено, що відповідач ТОВ "Свалява ЛХЗ 2018" з 01.11.2018 року по 30.06.2022 року не декларувало та сплачувало земельного податку з юридичних осіб, орендної плати не здійснювало, не зверталося у цей період до Свалявської міської ради для укладання договору оренди земельних ділянок.
В судове засідання 07.03.2023 представник відповідача Мондик С.А. (керівник) не з`явилася.
Справу по суті розглянуто 07.03.2023 року, після виходу з нарадчої кімнати судом проголошено вступну та резолютивну частини рішення.
І. Виклад позиції позивача.
В обґрунтування заявлених вимог позивач покликається на те, що виконуючи свої повноваження як органу місцевого самоврядування, з метою захисту майнових прав Свалявської міської ради від несумлінних землекористувачів, що ухиляються від вчасного укладання договорів оренди, недопущення безоплатного використання земельних ділянок комунальної власності, що призводить до втрат міського бюджету, визначення та відшкодування збитків, завданих Свалявській міській раді, власникам землі та землекористувачам в наслідок порушення порядку землекористування, відповідно до статей 12, 79-1, 125, 152, 156, 157, 206, 211 Земельного Кодексу України, статей 22, 1166 Цивільного кодексу України, Постанови Кабінету Міністрів України від 19.04.1993 року № 284 «Про порядок визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам», збільшення надходжень від плати за землю згідно ст. 33 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», виконавчий комітет Свалявської міської ради прийняв рішення від 15.06.2022 року № 132 «Про створення комісії з визначення розміру збитків заподіяних власникам землі та землекористувачам».
За результатами роботи комісії відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 19.04.1993 року № 284 «Про порядок визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам» (далі Постанова КМУ №284):
- складено АКТ №1 04 липня 2022 року Комісії з визначення розмірів збитків заподіяних власникам землі та землекористувачів та 12 липня 2022 року затверджено АКТ №1 рішенням виконавчого комітету Свалявської міської ради №152 «Про затвердження акту №1 Комісії з визначення розмірів збитків заподіяних власникам землі та землекористувачам».
- складено АКТ №2 04 липня 2022 року Комісії з визначення розмірів збитків заподіяних власникам землі та землекористувачів та 12 липня 2022 року затверджено АКТ №2 рішенням виконавчого комітету Свалявської міської ради № 153 «Про затвердження акту №2 Комісії з визначення розмірів збитків заподіяних власникам землі та землекористувачам».
- складено АКТ №3 04 липня 2022 року Комісії з визначення розмірів збитків заподіяних власникам землі та землекористувачів та 12 липня 2022 року затверджено АКТ №3 рішенням виконавчого комітету Свалявської міської ради №154 «Про затвердження акту №3 Комісії з визначення розмірів збитків заподіяних власникам землі та землекористувачам».
- складено АКТ №4 04 липня 2022 року Комісії з визначення розмірів збитків заподіяних власникам землі та землекористувачів та 12 липня 2022 року затверджено АКТ №4 рішенням виконавчого комітету Свалявської міської ради №155 «Про затвердження акту №4 Комісії з визначення розмірів збитків заподіяних власникам землі та землекористувачам».
Так комісією встановлено, що Товариство з обмеженою відповідальністю «Свалява ЛХЗ 2018», відповідно до договору купівлі - продажу нерухомого майна від 25.10.2018, реєстраційний номер 2485 придбало нерухоме майно за адресою м.Свалява, вул.Менделєєва, 1, набувши право власності на об`єкти нерухомості, розташовані на чотирьох земельних ділянках:
Кадастровий номер 2124010100:02:042:0023, площею 4,6563 га;
Кадастровий номер 2124010100:02:042:0025, площею 0,7154 га;
Кадастровий номер 2124010100:02:042:0026, площею 4,5613 га;
Кадастровий номер 2124010100:02:042:0027, площею 0,0110 га;
В подальшому ТОВ «Свалява ЛХЗ 2018» належним чином не оформило та не зареєструвало речові права на ці земельні ділянки, як це передбачено ст.ст.125,126 Земельного кодексу України.
Протягом періоду з листопада 2018 року по червень 2022 року ТОВ «ЛХЗ 2018» плату за користування землею у розмірі встановленому законодавством не внесено, внаслідок чого без достатніх правових підстав збережено в себе грошові кошти.
Позивач зазначає, що відповідно до ст. 206 Земельного кодексу України використання землі в Україні є платним.
Відповідно до ч. 1 ст. 1212 Цивільного кодексу України особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно.
Станом на 04.07.2022 року сума безпідставно збережених коштів за використання зазначених земельних ділянок комунальної форми власності становить:
- за земельну ділянку з кадастровим номером 2124010100:02:042:0023, площею 4,6563 га - 955 097,70 грн. (дев`ятсот п`ятдесят п`ять тисяч дев`яносто сім гривень 70 копійок).
- за земельну ділянку з кадастровим номером 2124010100:02:042:0025, площею 0,7154 га -143 170,07 грн. (сто сорок три тисячі сто сімдесят гривень 07 копійок).
- за земельну ділянку з кадастровим номером 2124010100:02:042:0026, площею 4,5613 га - 880 822,89 грн. (вісімсот вісімдесят тисяч вісімсот двадцять дві гривні 89 копійок).
- за земельну ділянку з кадастровим номером 2124010100:02:042:0027, площею 0,0110 га - 2 272,94 грн. (дві тисячі двісті сімдесят дві гривні 94 копійки).
Розмір нарахованих збитків за період з листопада 2018 року по червень 2022 року становить 1 981 363,60 грн.
Нерухоме майно розміщене на земельних ділянках Свалявської міської ради, комунальної форми власності (кадастровий номер: 2124010100:02:042:0023, площею 4,6563 га), (кадастровий номер 2124010100:02:042:0025, площею 0,7154 га); (кадастровий номер 2124010100:02:042:0026, площею 4,5613 га); (кадастровий номер 2124010100:02:042:0027, площею 0,0110 га), що використовується за цільовим призначенням: для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості ( код.11.02)).
Згідно АктуN1 комісії з визначення розмірів збитків заподіяних власникам землі та землекористувачам» встановлено, що неодержаний дохід у вигляді орендної плати за користування земельною ділянкою загальною площею, що використовується 4,6563 га ТОВ Свалява ЛХЗ 2018», що знаходиться за адресою: м.Свалява, вул.Менделеева, 1 (кадастровий номер: 2124010100:02:042:0023) складає 955 097,70 грн. (дев`ятсот п`ятдесят п`ять тисяч дев`яносто сім гривень 70 копійок).
Згідно витягу із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок від 28.01.2022р. N 2888/221-22 нормативна грошова оцінка земельної ділянки - 9 422 488,68 грн.
Згідно листа Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру від 15.01.2022 Nє13-28-0.222-275/2-22 коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки за 2021 рік становить 1,1; за 2017-2020 роки - 1,0. Тобто, нормативна грошова оцінка земельної ділянки за вказані роки зменшується відповідно до зазначених коефіцієнтів індексації і становить:
2022 рік: 9 422 488,68 грн. (згідно витягу із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки від 28.01.2022р. N 2888/221-22).
2018-2021 роки: 9 422 488,68 грн.: 1,1 = 8 565 898,80 грн. Розмір безпідставно збережених коштів розраховано як розмір плати за земельні ділянки комунальної власності у вигляді орендної плати за землю, який нараховується та сплачується за регульованою ціною, встановленою органом місцевого самоврядування.
Рішенням 10 сесії 6-го скликання Свалявської міської ради від 13.12.2013 року N 9809 затверджено розмір орендної плати за земельні ділянки по Свалявській міській раді - 3 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки в рік (пункт 28. Інші землі промисловості).
Розмір збитків, завданих Свалявській міській раді становить:
- 2018 рік (2 місяці): розмір орендної плати 3% від нормативної грошової оцінки (НГО - 8 565 898,80 грн.), тобто 8 565 898,80 грн. х 0,03 = 256 976,96 грн. Отже, розмір орендної плати становить 256 976,96 грн. Тобто, 256 976,96 грн.: 12 = 21 414,75 грн. щомісячно.
За 2 місяці (листопад, грудень) 2018 року: 21 414,75 грн. х 2 = 42 829,49 грн. - 2019 рік (12 місяців) розмір орендної плати 3% від нормативної грошової оцінки (НГО -8 565 898,80 грн.), тобто 8 565 898,80 грн. х 0,03 = 256 976,96 грн. Отже, розмір орендної плати становить 256 976,96 грн.
- 2020 рік (12 місяців) розмір орендної плати 3% від нормативної грошової оцінки (НГО - 8 565 898,80 грн.), тобто 8 565 898,80 грн. х 0,03 = 256 976,96 грн. Отже, розмір орендної плати становить 256 976,96 грн.
- 2021 рік (12 місяців) розмір орендної плати 3% від нормативної грошової оцінки (НГО - 8 565 898,80 грн.), тобто 8 565 898,80 грн. х 0,03 = 256 976,96 грн. Отже, розмір орендної плати становить 256 976,96 грн.
- 2022 рік (6 місяців) розмір орендної плати 3% від нормативної грошової оцінки (НГО - 9 422 488,68 грн.), тобто 9 422 488,68 грн. х 0,03 = 282 674,66 грн. Отже розмір орендної плати становить 282 674,66 грн. Тобто, 282 674,66 грн.: 12 = 23 556,22 грн. щомісячно.
За 6 місяців 2022 року: 282 674,66 грн. х 6 = 141 337,33 грн.
Загальний розмір недоотриманих доходів за 3 роки 8 місяців по Акту Nє1 становить: (42 829,49 грн. + 256 976,96 грн. + 256 976,96 грн. + 256 976,96 грн. + 141 337,33 грн.) = 955 097,70 грн. (дев`ятсот п`ятдесят п`ять тисяч дев`яносто сім гривень 70 копійок).
Згідно Акту N2 комісії з визначення розмірів збитків заподіяних власникам землі та землекористувачам» встановлено, що неодержаний дохід у вигляді орендної плати за користування земельною ділянкою загальною площею, що використовується 0,7154 га ТОВ «Свалява ЛХЗ 2018», що знаходиться за адресою: м.Свалява, вул.Менделеєва, 1, (кадастровий номер: 2124010100:02:042:0025) складає 143 170,07 грн. (сто сорок три тисячі сто сімдесят гривень 07 копійок).
Згідно витягу із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок від 28.01.2022р. Nє2885/221-22 нормативна грошова оцінка земельної ділянки - 1 414 560,42 грн.
Згідно листа Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру від
15.01.2022 Nє13-28-0.222-275/2-22 коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки за 2021 рік становить 1,1; за 2017-2020 роки - 1,0. Тобто, нормативна грошова оцінка земельної ділянки за вказані роки зменшується відповідно до зазначених коефіцієнтів індексації і становить:
2022 рік: 1 414 560,42 грн. (витяг із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок від 28.01.2022р. Nє2885/221-22).
2018-2021 роки: 1 414 560, 42 грн.: 1,1 = 1 285 964,02 грн. Розмір збитків, завданих Свалявській міській раді становить:
- 2018 рік (2 місяці): розмір орендної плати 3% від нормативної грошової оцінки (НГО
- 1 285 964,02 грн., тобто 1 285 964,02 грн. х 0,03 = 38 578,92 грн. Отже, розмір орендної плати становить 38 578,92 грн.: 12 = 3 214,91 грн. щомісячно.
За 2 місяці (листопад, грудень) 2018 року: 3 214,91 грн. х 2 = 6429,82 грн.
- 2019 рік (12 місяців) розмір орендної плати 3% від нормативної грошової оцінки (НГО - 1 285 964, 02 грн., тобто 1 285 964, 02 грн. х 0,03 = 38 578,92 грн.
- 2020 рік (12 місяців) розмір орендної плати 3% від нормативної грошової оцінки (НГО - 1 285 964, 02 грн., тобто 1 285 964, 02 грн. х 0,03 = 38 578,92 грн.
- 2021 рік (12 місяців) розмір орендної плати 3% від нормативної грошової оцінки (НГО - 1 285 964, 02 грн., тобто 1 285 964, 02 грн. х 0,03 = 38 578,92 грн.
- 2022 рік (6 місяців): розмір орендної плати 3% від нормативної грошової оцінки (НГО - 1 414 560,42 грн., тобто 1 414 560,42 грн. х 0,03 = 42 436,81 грн. Отже, розмір орендної плати становить 42 436,81 грн.: 12 = 3 536,40 грн. щомісячно.
З 6 місяців 2022 року: 3 536,40 грн. х 6 = 21 218, 41 грн.
Загальний розмір збитків за 3 роки 8 місяців по Акту N 2 становить:
(6429,82 грн. + 38 578,92 грн. + 38 578,92 грн. + 38 578,92 грн. + 21 218,41 грн. 143 170,07 грн. (сто сорок три тисячі сто сімдесят гривень 07 копійок).
Згідно Акту N3 комісії з визначення розмірів збитків заподіяних власникам землі та землекористувачам» встановлено, що неодержаний дохід у вигляді орендної плати за користування земельною ділянкою загальною площею, що використовується 4,5613 га ТОВ «Свалява ЛХЗ 2018», що знаходиться за адресою: м.Свалява, вул.Менделеєва, 1, (кадастровий номер: 2124010100:02:042:0026) складає 880 822,89 грн. ( вісімсот вісімдесят тисяч вісімсот двадцять дві гривні 89 копійок).
Згідно витягу із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок від 27.0І.2О22 N 2665/221-22 нормативна грошова оцінка земельної ділянки - 8689732,63 грн.
Згідно листа Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру від 15.01.2022 N 13-28-0.222-275/2-22 коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки за 2021 рік становить 1,1; за 2017-2020 роки - 1,0. Тобто, нормативна грошова оцінка земельної ділянки за вказані роки зменшується відповідно до зазначених коефіцієнтів індексації і становить:
2022 рік: 8 689 732,63 грн. (згідно витягу із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки від 27.01.2022р. Nє2665/221-22).
2018-2021 роки: 8 689 732,63 грн.: 1,1 = 7 899 756,94 грн.
Розмір збитків, завданих Свалявській міській раді становить:
- 2018 рік (2 місяці): розмір орендної плати 3% від нормативної грошової оцінки (НГО - 7 899 756,94 грн.), тобто 7 899 756,94 грн. х 0,03 = 236 992,71 грн. Отже, розмір орендної плати становить 236 992,71 грн.: 12 = 19 749,39 грн. щомісячно.
За 2 місяці (листопад, грудень) 2018 року: 19 749,39 грн. х 2 = 39 498,78 грн. - 2019 рік (12 місяців) розмір орендної плати 3% від нормативної грошової оцінки (НГО - 7 899 756,94 грн., тобто 7 899 756,94 грн. х 0,03 = 236 992,71 грн.
- 2020 рік (12 місяців) розмір орендної плати 3% від нормативної грошової оцінки (НГО - 7 899 756,94 грн., тобто 7 899 756,94 грн. х 0,03 = 236 992,71 грн.
- 2021 рік (12 місяців) розмір орендної плати 3% від нормативної грошової оцінки (НГО - 7 899 756,94 грн., тобто 7 899 756,94 грн. х 0,03 = 236 992,71 грн.
- 2022 рік (6 місяців) розмір орендної плати 3% від нормативної грошової оцінки (НГО - 8 689 732,63 грн.), тобто 8 689 732,63 грн. х 0,03 = 260 691,98 грн. Отже, розмір орендної плати становить 260 691,98 грн.: 12 = 21 724,33 грн. щомісячно.
За 6 місяців 2022 року: 21 724,33 грн. х 6 = 130 345,98 грн.
Загальний розмір збитків за 3 роки 8 місяців по Акту Nє3 складає:
(39 498,78 грн. + 236 992,71 грн. + 236 992,71 грн. + 236 992,71 грн. + 130 345,98 грн.) = 880 822,89 грн. (вісімсот вісімдесят тисяч вісімсот двадцять дві гривні 89 копійок).
Згідно Акту N4 комісії з визначення розмірів збитків заподіяних власникам землі та землекористувачам» встановлено, що неодержаний дохід у вигляді орендної плати за користування земельною ділянкою загальною площею, що використовується 0,0110 га ТОВ «Свалява ЛХЗ 2018», що знаходиться за адресою: м.Свалява, вул.Менделеєва, 1, (кадастровий номер: 2124010100:02:042:0027) складає 2 272,94 грн. (дві тисячі двісті сімдесят дві гривні 94 копійок).
Згідно витягу із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок від 28.01.2022 N 2881/221-22 нормативна грошова оцінка земельної ділянки 22 423,5 грн.
Згідно листа Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру від 15.01.2022 Nє13-28-0.222-275/2-22 коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки за 2021 рік становить 1,1; за 2017-2020 роки - 1,0. Тобто, нормативна грошова оцінка земельної ділянки за вказані роки зменшується відповідно до зазначених коефіцієнтів індексації і становить:
2022 рік: 22 423,50 грн. (згідно витягу із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок від 28.01.2022р. Nє2881/221-22).
2018-2021 роки: 22 423,50 грн.: 1,1 = 20 385,00 грн.
Розмір збитків, завданих Свалявській міській раді становить:
- 2018 рік (2 місяці): розмір орендної плати 3% від нормативної грошової оцінки (НГО - 20 385,00 грн.), тобто 20 385,00 грн. х 0,03 = 611,55 грн. Отже, розмір орендної плати становить 611,55 грн.: 12 = 50,96 грн. щомісячно.
За 2 місяці (листопад, грудень) 2018 року: 50,96 грн. х 2 =101,93 грн.
- 2019 рік (12 місяців): розмір орендної плати Зо/о від нормативної грошової оцінки (НГО - 20 385,00 грн., тобто 20 385,00 грн. х 0,03 = 611,55 грн.
- 2020 рік (12 місяців): розмір орендної плати 3% від нормативної грошової оцінки (НГО - 20 385,00 грн., тобто 20 385,00 грн. х 0,03 = 611,55 грн.
2021 рік (12 місяців): розмір орендної плати 3% від нормативної грошової оцінки (НГО - 20 385,00 грн., тобто 20 385,00 грн. х 0,03 = 611,55 грн.
- 2022 рік (6 місяців) розмір орендної плати 3% від нормативної грошової оцінки (НГО - 22 423,50 грн., тобто 22 423,50 грн. х 0,03 = 672,71 грн. Отже, розмір орендної плати становить 672,71 грн.: 12 = 56,06 грн. щомісячно.
За 6 місяців 2022 року: 56,06 грн. х 6 = 336,36 грн.
Загальний розмір збитків за 3 роки 8 місяців по Акту Nє4 складає:
(101,92 грн. + 611,55 грн. + 611,55 грн. + 611,55 грн. + 336,36 грн.) = 2 272,94 грн. (дві тисячі двісті сімдесят дві гривні 94 копійки).
В порушення ст. 12, 80, 116, 120, 122, 124 та Перехідних положень Земельного Кодексу України на даний час Товариство з обмеженою відповідальністю «Свалява ЛХЗ 2018» право користування земельними ділянками належним чином не оформлено, земельна ділянка (кадастровий номер: 2124010100:02:042:0023, площею 4,6563 га); земельна ділянка (кадастровий номер 2124010100:02:042:0025, площею 0,7154 га); земельна ділянка (кадастровий номер 2124010100:02:042:0026, площею 4,5613 га); земельна ділянка (кадастровий номер 2124010100:02:042:0027, площею 0,0110 га) використовується для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості (код.11.02), без оформлення документів, що посвідчують право власності чи право користування нею. Плата за земельні ділянки до бюджету не сплачується.
3 25.10.2018 року до теперішнього часу Товариство з обмеженою відповідальністю «Свалява ЛХЗ 2018» до Свалявської міської ради із зверненнями щодо укладення договору оренди земельних ділянок за адресою м.Свалява, вул.Менделеєва, 1, не зверталися.
Вказане свідчить про наявність з боку відповідача протиправної поведінки, що має своє вираження в неоформленні права користування земельною ділянкою, на якій находяться належні йому на праві власності будівлі.
Внаслідок протиправної поведінки відповідача, Свалявська міська територіальна громада недоотримала кошти у вигляді орендної плати за землю, які могла б реально одержати у випадку належного виконання відповідачем своїх обов`язків по оформленню землекористування.
З урахуванням фактичних обставин у справі, Свалявська міська рада вважає, що бездіяльність відповідача щодо оформлення права користування земельною ділянкою, а саме з моменту набуття права власності на нерухоме майно е протиправною, чим саме було порушено вимоги земельного законодавства, і заподіяно збитки у вигляді безпідставно збережених коштів, що позбавило Свалявську міську раду, як власника землі, права отримувати від земельних ділянок за адресою м.Свалява, вул.Менделеєва, 1 дохід у вигляді орендної плати.
Розмір збитків у вигляді безпідставно збережених коштів, за час фактичного використання земельними ділянками з моменту набуття права приватної власності на нерухоме майно становить 1 981 363,60 грн. (один мільйон дев`ятсот вісімдесят одна тисяча триста шістдесят три гривні 60 копійок), що нараховано і визначено у відповідності до Постанови Кабінету Міністрів України від 19.04.1993 року №284 «Про порядок визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам».
Відповідно до ч. 1 ст. 1166 ЦК України, майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала.
Фактичний користувач земельної ділянки, який без достатньої правової підстави за рахунок власника цієї ділянки зберіг у себе кошти, які мав сплатити за користування нею, зобов`язаний повернути ці кошти власнику земельної ділянки відповідно до частини першої ст. 1212 ЦК України.
II. Виклад позиції відповідача.
Відповідач у своєму відзиві на позовну заяву проти позову заперечує у повному обсязі, стверджуючи про таке.
Відповідач вважає, що власник земельної ділянки (позивач) не може спонукати власника будівлі чи споруди до формування земельної ділянки для їх експлуатації та обслуговування, так і не може самостійно (за власною ініціативою) формувати земельні ділянки без подання землекористувачем відповідної заяви.
Заперечує щодо правильності визначення площі земельних ділянок, які використовуються відповідачем, оскільки вважає, що відповідач використовує земельну ділянку тільки під належним йому нерухомим майном, відтак вважає безпідставними твердження позивача про наявність обов`язку сплачувати за всі земельні ділянки.
Звертає увагу суду, що орендна плата встановлюється відповідно до умов договору, в той же час, такий договір між сторонами не укладався, у зв`язку із чим неможливо встановити необхідну суму орендних платежів. Також, що відповідач використовує тільки частину спірних земельних ділянок на яких перебуває майно у його приватній власності, відтак, відповідач не вбачає необхідності оплачувати користування тими частинами земельних ділянок, які не перебувають у його фактичному користуванні.
Зазначає, що об`єктом оренди може бути земельна ділянка, яка сформована як об`єкт цивільних прав (аналогічні правові висновки викладено у постановах Верховного Суду від 12.03.2019 по справі №916/2948/17 та від 09.04.019 по справі №922/652/18).
В той же час, у наданих відповідачем до справи запереченнях на відповідь на відзив відповідач заявив про те, що у разі, якщо суд дійде висновку, що заявлені позовні вимоги є підставними, просить застосувати строки позовної давності, адже як вбачається із розрахунку позивача, міська рада здійснює розрахунок збитків за 3 роки та 8 місяців, в той час, коли за загальним правилом позовна давність встановлюється тривалістю у три роки.
Відповідач для свого контррозрахунку вартості безпідставно збережених коштів, здійснив перерахунок грошових сум, застосувавши нормативну грошову оцінку, що наведена у позовній заяві та у наданих позивачем доказах, але виходив з того, що вартість слід вираховувати із площі земельної ділянки, що використовується відповідачем під розміщення об`єктів нерухомості.
Так, відповідач наводить розрахунки по кожній земельній ділянці та вказує, що за його методом сума відшкодування безпідставно збережених коштів на користь позивача становить не більше як 157 645,53 грн. за період користування землею протягом 3 років у межах строків позовної давності.
Окрім того, відповідач пояснює як причини неоформлення права користування та несплати коштів за користування землею, негативні наслідки карантинів, а в подальшому воєнного стану в Україні.
III. Мотивувальна частина рішення.
Судом встановлено, що Товариство з обмеженою відповідальністю «Свалява ЛХЗ 2018», відповідно до договору купівлі - продажу нерухомого майна від 25.10.2018, реєстраційний номер 2485 (а.с. 25) придбало нерухоме майно за адресою м.Свалява, вул.Менделеєва, 1, набувши право власності на об`єкти нерухомості, розташовані на чотирьох земельних ділянках, відомості про які внесено до Державного земельного кадастру, а саме:
Кадастровий номер 2124010100:02:042:0023, площею 4,6563 га;
Кадастровий номер 2124010100:02:042:0025, площею 0,7154 га;
Кадастровий номер 2124010100:02:042:0026, площею 4,5613 га;
Кадастровий номер 2124010100:02:042:0027, площею 0,0110 га;
ТОВ «Свалява ЛХЗ 2018», набувши прав власника нерухомого майна на земельних ділянках з 25.10.2018 до цього часу (березень 2023 року) належним чином не оформило та не зареєструвало речові права на ці земельні ділянки, через що користується земельними ділянками, не сплачуючи коштів за користування землею власнику землі - позивачеві.
Рішенням Виконавчого комітету Свалявської міської ради від 15.06.2022 року № 132 «Про створення комісії з визначення розміру збитків заподіяних власникам землі та землекористувачам» (а.с. 132), створено комісію з визначення розміру збитків, заподіяних, зокрема місцевій громаді, до складу якої, окрім інших, включено представників підприємств, що завдали збитки.
Комісія з визначення розміру збитків, до якої увійшли з боку ТОВ «Свалява ЛХЗ 2018» директор Мондик С.А. та бухгалтер Дідик В.В. , здійснила відповідні розрахунки, результати яких оформлені чотирма Актами, по кожній земельній ділянці окремо, які передані на затвердження виконавчого комітету.
АКТ №1 складено 04.07.2022 про визначення розміру збитків заподіяних Свалявській міській раді в сумі 955 097,70грн., затверджено рішенням Виконавчого комітету Свалявської міської ради від 12.07.2022 №152 «Про затвердження акту №1 Комісії з визначення розмірів збитків заподіяних власникам землі та землекористувачам» (а.с. 21-24).
АКТ №2 складено 04.07.2022 про визначення розміру збитків заподіяних Свалявській міській раді в сумі 143 170,07грн., затверджено рішенням Виконавчого комітету Свалявської міської ради від 12.07.2022 № 153 «Про затвердження акту №2 Комісії з визначення розмірів збитків заподіяних власникам землі та землекористувачам»(а.с. 135-138).
АКТ №3 складено 04.07.2022 про визначення розміру збитків заподіяних Свалявській міській раді в сумі 880 822,89грн., затверджено рішенням Виконавчого комітету Свалявської міської ради від 12.07.2022 №154 «Про затвердження акту №3 Комісії з визначення розмірів збитків заподіяних власникам землі та землекористувачам» (а.с. 40-43).
АКТ №4 складено 04.07.2022 про визначення розміру збитків заподіяних Свалявській міській раді в сумі 2272,94грн., затверджено рішенням Виконавчого комітету Свалявської міської ради від 12.07.2022 №155 «Про затвердження акту №4 Комісії з визначення розмірів збитків заподіяних власникам землі та землекористувачам» (а.с. 45-48).
Для розрахунку вартості збитків Комісією застосовано відомості Витягів із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок, наданих Управлінням надання адміністративних послуг ГУ Держгеокадастру у Закарпатській області по кожній окремо (а.с. 26, 39, 44, 49).
Виконавчий комітет надіслав на адресу відповідача Листа-претензію від 13.07.2022 та повторно від 18.08.2022 з пропозицією добровільно сплатити кошти в сумі 1 981 363,60грн. на користь Свалявської міської ради. Зазначені пропозиції як вимоги позивача залишені без відповіді та без задоволення, що стало підставою для звернення Свалявської міської ради як власника землі, якому завдано шкоди.
Встановлені судом обставини вказують на наявність правовідносин, що регулюються загальними нормами цивільного законодавства України, є кондикційними.
Норми права та законодавства, що підлягають застосуванню.
Згідно статті 142 Конституції України матеріальною і фінансовою основою місцевого самоврядування є рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, земля, природні ресурси, що є у власності територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах, а також об`єкти їхньої спільної власності, що перебувають в управлінні районних і обласних рад.
Відповідно до статті 41 Конституції використання власності не може завдавати шкоди правам, свободам та гідності громадян, інтересам суспільства, погіршувати екологічну ситуацію і природні якості землі.
Відповідно до ст. 12 Земельного кодексу України до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить, зокрема, розпорядження землями територіальних громад; надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності.
Згідно з ст. 80 Земельного кодексу України суб`єктами права власності на землю є, зокрема територіальні громади, які реалізують це право безпосередньо або через органи місцевого самоврядування, - на землі комунальної власності
За змістом статей 122, 123, 124 Земельного кодексу України сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб. Надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється на підставі рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування. Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними у статті 122 цього Кодексу.
Статтею 206 Земельного кодексу України використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.
Згідно з п. "д" ч. 1 ст. 156 Земельного кодексу України власникам землі відшкодовуються збитки, заподіяні внаслідок неодержання доходів за час тимчасового невикористання земельної ділянки.
Предметом регулювання глави 83 Цивільного кодексу України є відносини, що виникають у зв`язку з безпідставним отриманням чи збереженням майна і не врегульовані спеціальними інститутами цивільного права.
Згідно з ч. ч. 1-3 ст. 1212 Цивільного кодексу України особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала. Положення цієї глави застосовуються незалежно від того, чи безпідставне набуття або збереження майна було результатом поведінки набувача майна, потерпілого, інших осіб чи наслідком події. Положення цієї глави застосовуються також до вимог про: 1) повернення виконаного за недійсним правочином; 2) витребування майна власником із чужого незаконного володіння; 3) повернення виконаного однією із сторін у зобов`язанні; 4) відшкодування шкоди особою, яка незаконно набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи.
Отже, будь-який власник об`єктів нерухомого майна (будівель і споруд) зобов`язаний користуватися земельною ділянкою на принципах і законодавчих вимогах платності.
Таким чином суд висновує, що Відповідач зберіг майно (грошові кошти) у розмірі орендної плати, яка нараховується за володіння і користування земельними ділянками комунальної власності за адресою м.Свалява, вул.Менделеєва, 1.
Збереження такого майна у формі несплати Відповідачем власникові землі за її користування почалося у цих відносинах у зв`язку з набуттям у жовтні 2018 року Відповідачем права власності на будівлі і споруди, що розміщені на земельних ділянках комунальної власності, користування земельними ділянками не заперечується Відповідачем. Земельні ділянки, на яких знаходяться об`єкти нерухомого майна відповідача є сформованими як об`єкти цивільних прав, їм присвоєно відповідні кадастрові номери, щодо них визначена нормативна грошова оцінка, яка підтверджена Витягами із технічної документації.
Суд погоджується з твердженням Позивача по наявність порушеного права власника землі та наявністю підстав для їх судового захисту.
За таких обставин інтереси суспільства (місцевої громади) що полягають у захисті матеріальних і фінансових основ місцевого самоврядування, за захистом яких звернувся позивач, є порушеними Відповідачем та підлягають захисту судом.
Суд погоджується із запереченнями Відповідача щодо наявності підстав для застосування наслідків пропуску строків позовної давності, що є підставою для часткової відмови у задоволенні позову.
Правила щодо оцінки доказів закріплено у ст. 86 ГПК, згідно з ч. 1 якої суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.
Так, жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. (ч. 2 ст. 86 ГПК). Зазначене є запорукою ухвалення судом справедливого рішення, яке відповідатиме принципу верховенства права.
Суд виходить з того, що заперечення відповідача показує його загальне та стале, протягом понад 4 роки, відношення до своїх обов`язків як землекористувача, що відображає недобросовісне ставлення до обов`язку платити за користування земельною ділянкою комунальної власності, на якій знаходяться об`єкти нерухомості права власності відповідача.
За змістом положень глав 82 і 83 ЦК України для деліктних зобов`язань, які виникають із заподіяння шкоди майну, характерним є, зокрема, зменшення майна потерпілого, а для кондикційних - приріст майна в набувача без достатніх правових підстав.
Вина заподіювача шкоди є обов`язковим елементом настання відповідальності в деліктних зобов`язаннях. Натомість для кондикційних зобов`язань вина не має значення, а важливим є факт неправомірного набуття (збереження) майна однією особою за рахунок іншої. Вина відповідача у цій справі полягає у несплаті платежів на користь місцевої громади за використання земельної ділянки громади для задоволення своїх інтересів - утримання і обслуговування власних об`єктів нерухомості.
Суд зазначає, що відсутність у власника будинку, будівлі, споруди зареєстрованого права оренди на земельну ділянку, яка має іншого власника і на якій розміщено це нерухоме майно, яке набуте на законних підставах, не містить складу адміністративного чи кримінального правопорушення. Але несплата за користування землею є умисним цивільним правопорушенням (деліктом), яке вчиняється з метою уникнути плати за землю як обов`язкового платежу, що не відповідає загальним принципам цивільного законодавства України.
До моменту оформлення власником об`єкта нерухомого майна права оренди земельної ділянки, на якій розташований цей об`єкт, відносини з фактичного користування земельною ділянкою без укладеного договору оренди та недоотримання її власником доходів у виді орендної плати є за своїм змістом кондикційними. Фактичний користувач земельної ділянки, який без достатньої правової підстави за рахунок власника цієї ділянки зберіг у себе кошти, які мав сплатити за користування нею, зобов`язаний повернути ці кошти власнику земельної ділянки на підставі частини 1 статті 1212 ЦК України.
Суд звертається до правових позицій, викладених у постановах Великої палати Верховного Суду від 09.11.2021 у справі № 905/1680/20 та від 20.11.2018 по справі №922/3412/17, постанові від 04.12.2019 №917/1739/17, що обов`язковим в даній категорії спорів про стягнення коштів за кондикційними зобов`язаннями є доведення площі земельної ділянки, а також сам факт фактичного використання цієї площі, що зокрема підтверджується, складеним уповноваженим органом актом обстеження, визначення меж, площі та конфігурації земельної ділянки.
Основою для визначення розміру орендної плати для земель державної і комунальної власності є нормативна грошова оцінка земель, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати, який в будь-якому разі не може бути меншим, ніж встановлено положеннями пункту 288.5.1 статті 288 ПК України.
За змістом п. 289.1 ст. 289 Податкового кодексу України і ч. 1 ст. 13 Закону України "Про оцінку земель" для визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності обов`язково проводиться та використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок, яка являє собою капіталізований рентний дохід (дохід, який можна отримати із землі як фактора виробництва залежно від якості та місця розташування земельної ділянки), визначений за встановленими і затвердженими нормативами (ст. 1 Закону України "Про оцінку земель").
Статтею 13 Господарського процесуального кодексу України встановлено, що судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін. Учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених цим Кодексом. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом.
Частиною 4 ст. 13 ГПК України визначено, що кожна сторона несе ризик настання наслідків, пов`язаних з вчиненням чи невчиненням нею процесуальних дій.
Відповідно до ч. 1 ст. 73 ГПК України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.
Згідно з ч. 1 ст. 74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.
Статтею 76 ГПК України визначено, що належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.
За приписами ч. 1 ст. 86 ГПК України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.
Враховуючи викладене вище, проаналізувавши розрахунки суми безпідставно збережених коштів надані сторонами, дійшов висновку, що позовні вимоги слід задовольнити частково, стягнувши з відповідача на користь позивача кошти ділянками за період часу з листопада 2019 по червень 2022 року включно у розмірі 1 448 418,38грн., а також витрати на оплату судового збору пропорційно задоволеним вимогам в сумі 21 725,66 грн.
В іншій частині щодо стягнення безпідставно збережених коштів з листопада 2018 по жовтень 2019 року - у позові відмовити через пропуск строків позовної давності для захисту порушеного права.
Суд відхиляє твердження позивача, що до цих правовідносин не застосовуються наслідки пропуску строків, оскільки заявлені вимоги носять матеріальний характер, на які застосовуються загальні строки позовної давності - 3 роки.
Щодо обґрунтованості рішення.
Статтею 13 ГПК України встановлено, що судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін. Учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених цим Кодексом. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом.
Відповідно до ст. 76-79 ГПК України, належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування. Достовірними є докази, створені (отримані) за відсутності впливу, спрямованого на формування хибного уявлення про обставини справи, які мають значення для справи. Наявність обставини, на яку сторона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, вважається доведеною, якщо докази, надані на підтвердження такої обставини, є більш вірогідними, ніж докази, надані на її спростування. Питання про вірогідність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.
За приписами ч. 1 ст. 86 ГПК України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.
Стаття 74 ГПК України передбачає, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.
Європейський суд з прав людини у рішенні в справі "Серявін та інші проти України" вказав, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях, зокрема, судів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожний аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною залежно від характеру рішення.
У цій справі суд вважає достатніми обґрунтування свого рішення про часткове задоволення позову, оскільки основні заперечення відповідача щодо відсутності обов`язку платити, спростовано висновками господарського суду у цій справі.
При цьому суд висновує, що спосіб захисту прав, який обрано позивачем, є належним та ефективним засобом, що встановлений законом та договором між сторонами, який є обов`язковим для сторін.
Розподіл судових витрат.
Згідно платіжного доручення № 3053 від 21.11.2022 позивачем при поданні позовної заяви позивачем сплачено судовий збір у розмірі 29 720,46 грн.
Суд покладає на відповідача судові витрати пропорційно задоволеним вимогам на підставі приписів статті 129 Господарського процесуального кодексу України.
Керуючись статтями 236, 238, 241, 248 Господарського процесуального кодексу України, суд, -
п о с т а н о в и в:
1. Позов задовольнити частково.
2. Стягнути з боржника Товариства з обмеженою відповідальністю "Свалява ЛХЗ 2018", код ЄДРПОУ - 42522738, Закарпатська область, Мукачівський район, м. Свалява, вул. Менделеєва, 1, на користь Свалявської міської ради Закарпатської області, код ЄДРПОУ - 04053884, Закарпатська область, Мукачівський район, м. Свалява, площа Головна, 1, безпідставно збережені грошові кошти за користування земельними ділянками за період часу з листопада 2019 по червня 2022 року включно у розмірі 1 448 418,38грн. (один мільйон, чотириста сорок вісім тисяч чотириста вісімнадцять гривень 38 копійок), а також витрати на оплату судового збору пропорційно в сумі 21 725,66 грн (двадцять одна тисяча сімсот двадцять п`ять гривень 66 копійок).
Видати наказ після набрання рішенням законної сили.
3. В іншій частині щодо стягнення безпідставно збережених коштів з листопада 2018 по жовтень 2019 року - у позові відмовити.
4. Копію рішення надіслати сторонам.
Згідно з ч. 1, 2 ст. 241 ГПК України рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене протягом двадцяти днів з дня складання повного тексту рішення у порядку, передбаченому ст. 257 ГПК України.
Повний текст рішення складено та підписано 10.03.2023 року.
Суддя П.Д. Пригуза
Суд | Господарський суд Закарпатської області |
Дата ухвалення рішення | 07.03.2023 |
Оприлюднено | 13.03.2023 |
Номер документу | 109464975 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про невиконання або неналежне виконання зобов’язань |
Господарське
Західний апеляційний господарський суд
Скрипчук Оксана Степанівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні