Постанова
від 13.03.2023 по справі 826/7508/17
КАСАЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД ВЕРХОВНОГО СУДУ

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

13 березня 2023 року

м. Київ

справа № 826/7508/17

адміністративне провадження № К/9901/25190/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючий - Стародуб О.П.,

судді - Кравчук В.М., Єзеров А.А.

розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "ІНТЕРПОЙНТ ДЕВЕЛОПМЕНТ" на постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 02.11.2017 (суддя - Келеберда В.І.) та постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 23.01.2018 (судді - Федотов І.В., Ганечко О.М., Мельничук В.П.)

у справі за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "ІНТЕРПОЙНТ ДЕВЕЛОПМЕНТ" до Національної комісії з цінних паперів та фонового ринку про визнання протиправним та скасування рішення,

КОРОТКИЙ ЗМІСТ ПОЗОВНИХ ВИМОГ

Товариство з обмеженою відповідальністю "ІНТЕРПОЙНТ ДЕВЕЛОПМЕНТ" звернулось до суду з позовом, в якому просило визнати протиправним, нечинним та скасувати рішення Національної комісії з цінних паперів та фонового ринку від 08.11.2016 №1081 "Щодо зупинення внесення змін до системи депозитарного обліку цінних паперів, випущених компаніями з управління активами пайових інвестиційних фондів, крім операцій пов`язаних з викупом та спадкуванням даних цінних паперів".

ВСТАНОВЛЕНІ СУДАМИ ПОПЕРЕДНІХ ІНСТАНЦІЙ ОБСТАВИНИ СПРАВИ

Судами попередніх інстанцій встановлено, що на підставі Договору купівлі-продажу цінних паперів №БВ1-БО53/4 від 30.07.2015 на виконання замовлення №4 до Договору на брокерське обслуговування №БО53 від 24.07.2015 позивач є власником цінних паперів емітента Товариства з обмеженою відповідальністю "Компанія з управління активами "Холдинг груп"(ТОВ "КУА "Холдинг груп").

16.03.2016 уповноважена особа Комісії - член Комісії Буца Ю.Б. виніс розпорядження про усунення порушень законодавства про цінні папери №83-ЦА-УП-КУА, яким зобов`язав TOB "КУА "Холдинг Груп" у термін до 15.04.2016 усунути порушення законодавства та до 15.04.2016 письмово проінформувати про виконання.

19.07.2016 уповноважена особа Комісії - начальник управління правозастосування Комісії Москаленко C.B. склала акт про правопорушення на ринку цінних паперів №520-ЦА-УП-КУА про невиконання TOB "КУА "Холдинг Груп" розпорядження №83-ЦА-УП-КУА від 16.03.2016.

15.08.2016 уповноважені особи Комісії - член Комісії Назарчук І.Р., член Комісії Панченко О.С. та член Комісії Тарабакін Д.В. винесли постанову про накладення санкції за правопорушення на ринку цінних паперів №455-ЦА-УП- КУА, якою застосовано щодо TOB "КУА "Холдинг Груп" санкцію у вигляді анулювання ліцензії (серії АД №075778 від 15.08.2012) на провадження професійної діяльності на фондовому ринку - діяльності з управління активами інституційних інвесторів.

У зв`язку з анулюванням компаніям з управління активами ліцензій на здійснення професійної діяльності на фондовому ринку - діяльність з управління активами інституційних інвесторів (діяльність з управління активами), 08.11.2016 Комісією прийнято Рішення "Щодо зупинення внесення змін до системи депозитарного обліку цінних паперів, випущених компаніями з управління активами пайових інвестиційних фондів, крім операцій пов`язаних з викупом та спадкуванням даних цінних паперів" №1081, яким з 09.11.2016 зупинено внесення змін до системи депозитарного обліку цінних паперів, випущених компаніями з управління активами пайових інвестиційних фондів, крім операцій пов`язаних з викупом та спадкуванням даних цінних паперів, на термін до виконання зобов`язань, визначених у пункті 5 цього рішення.

Пунктом 5 Рішення №1081 зобов`язано компанії з управління активами прийняти рішення про ліквідацію пайових інвестиційних фондів протягом 70 днів з дня прийняття цього рішення та повідомити про це Комісію.

Листом від 10.11.2016 №11/03/23750 Комісія повідомила TOB "КУА "Холдинг Груп" про зупинення внесення змін до системи депозитарного обліку цінних паперів, випущених TOB "КУА "Холдинг Груп" та надіслала копію Рішення №1081.

Вважаючи протиправним зазначене рішення відповідача в частині включення до переліку доданого до рішення - переліку пайових інвестиційних фондів та компаній з управління активами, яким з 08.09.2016 зупинено внесення змін до системи депозитарного обліку цінних паперів, крім операцій, пов`язаних з викупом та спадкуванням даних цінних паперів - компанії під №2 ТОВ КУА "Холдинг Груп", позивач звернувся до суду.

В обгрунтування позовних вимог покликався на те, що спірне рішення впливає на його право вільно користуватися та розпоряджатися власним майном у вигляді цінних паперів.

КОРОТКИЙ ЗМІСТ РІШЕНЬ СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

Постановою Окружного адміністративного суду міста Києва від 02.11.2017, залишеною без змін постановою Київського апеляційного адміністративного суду від 23.01.2018, у задоволенні позову відмовлено.

Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, суди попередніх інстанцій виходили з того, що з метою захисту прав інвесторів від порушень учасниками ринку цінних паперів законодавства про цей ринок, Комісія наділена повноваженнями застосовувати відповідні заходи, в тому числі зупинення торгівлі цінними паперами на фондовій біржі.

Враховуючи викладене, суди дійшли висновку, що при винесенні спірного рішення Комісія діяла на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законодавством України.

Суди дійшли висновку, що позивач, як в позовній заяві, так і апеляційній скарзі, посилається виключно на норми чинного законодавства, які жодним чином не вказують на протиправність оскаржуваного рішення Нацкомфінпослуг.

ДОВОДИ ОСОБИ, ЯКА ПОДАЛА КАСАЦІЙНУ СКАРГУ ТА ІНШИХ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

В обґрунтування касаційної скарги позивач покликається на порушення судами попередніх інстанцій норм матеріального та процесуального права, що призвело до ухвалення судових рішень, які, на його думку, підлягають скасуванню.

Доводи касаційної скарги є аналогічними доводам позовної заяви та апеляційної скарги.

У відзиві на касаційну скаргу відповідач просив у її задоволенні відмовити, а рішення судів попередніх інстанцій залишити без змін.

ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ

Повноваження Нацкомісії у спірних правовідносинах визначені, зокрема Законом України «Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні» від 30.10.1996 №448/96-ВР (далі - Закон №448/96-ВР, в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин), який визначає правові засади здійснення державного регулювання ринку цінних паперів та державного контролю за випуском і обігом цінних паперів та їх похідних в Україні.

Відповідно до статті 2 Закону №448/96-ВР державне регулювання ринку цінних паперів здійснюється, зокрема, з метою створення умов для ефективної мобілізації та розміщення учасниками ринку цінних паперів фінансових ресурсів з урахуванням інтересів суспільства; гарантування прав власності на цінні папери; захисту прав учасників фондового ринку; контролю за прозорістю та відкритістю ринку цінних паперів.

Згідно з положеннями статті 3 Закону №448/96-ВР державне регулювання ринку цінних паперів здійснюється у таких формах:

-прийняття актів законодавства з питань діяльності учасників ринку цінних паперів;

-регулювання випускута обігу цінних паперів, прав та обов`язків учасників ринку цінних паперів;

-видача ліцензій на здійснення професійної діяльності на ринку цінних паперів та забезпечення контролю за такою діяльністю;

-заборона та зупинення на певний термін (до одного року) професійної діяльності на ринку цінних паперів у разі відсутності ліцензії на цю діяльність та притягнення до відповідальності за здійснення такої діяльності згідно з чинним законодавством;

-реєстрація випусків (емісій) цінних паперів та інформації про випуск (емісію) цінних паперів;

-контроль за дотриманням емітентами порядку реєстрації випуску цінних паперів та інформації про випуск цінних паперів, умов продажу (розміщення) цінних паперів, передбачених такою інформацією;

-створення системи захисту прав інвесторів і контролю за дотриманням цих прав емітентами цінних паперів та особами, які здійснюють професійну діяльність на ринку цінних паперів;

-контроль за достовірністю інформації, що надається емітентами та особами, які здійснюють професійну діяльність на ринку цінних паперів, контролюючим органам;

-встановлення правил і стандартів здійснення операцій на ринку цінних паперів та контролю за їх дотриманням;

-пруденційний нагляд за професійними учасниками фондового ринку в межах діяльності, яка провадиться таким учасником на підставі виданої Національною комісією з цінних паперів та фондового ринку ліцензії; -контроль за системами ціноутворення на ринку цінних паперів;

-контроль за діяльністю осіб, які обслуговують випуск та обіг цінних паперів;

-проведення інших заходів щодо державного регулювання і контролю за випуском та обігом цінних паперів.

Відповідно до пункту 5 частини першої статті 4 Закону №448/96-ВР, Комісія у встановленому нею порядку видає ліцензії на такий вид професійної діяльності на ринку цінних паперів, як діяльність з управління активами - професійна діяльність учасника фондового ринку - компанії з управління активами (далі - КУА),що провадиться нею за винагороду від власного імені або на підставі відповідного договору про управління активами, які належать інституційним інвесторам на праві власності.

Відповідно до частини першої статті 63 Закону України "Про інститути спільного інвестування" від 05.07.2012 №5080-УІ (далі Закон №5080-УІ в редакції на час виникнення спірних правовідносин), компанія з управління активами - господарське товариство, створене відповідно до законодавства у формі акціонерного товариства або товариства з обмеженою відповідальністю, яке провадить професійну діяльність з управління активами інституційних інвесторів на підставі ліцензії, що видається Комісією. Компанія з управління активами здійснює управління активами інституту спільного інвестування.

Згідно частини першої статті 66 зазначеного закону діяльність з управління активами інституту спільного інвестування провадиться компанією з управління активами на підставі ліцензії, що видається Комісією в порядку, встановленому законодавством, за поданням відповідної саморегулівної організації професійних учасників фондового ринку - об`єднання учасників фондового ринку, що провадять професійну діяльність на фондовому ринку з управління активами інституційних інвесторів.

Статтею 7 Закону №448/96-ВР передбачено, що основними завданнями Нацкомісії є, у тому числі: захист прав інвесторів шляхом застосування заходів щодо запобігання і припинення порушень законодавства на ринку цінних паперів, застосування санкцій за порушення законодавства у межах своїх повноважень.

Повноваження Нацкомісії визначені у статті 8 Закону №448/96-ВР, відповідно до пункту 30 частини першої якої, Нацкомісія має право для захисту інтересів держави та інвесторів у цінні папери зупиняти на підставі рішення Комісії внесення змін до системи реєстру власників іменних цінних паперів або до системи депозитарного обліку щодо цінних паперів певного емітента або певного власника на строк до усунення порушень, що стали підставою для прийняття такого рішення.

За наведеного правового регулювання Нацкомісія є органом, що здійснює державне регулювання ринку цінних паперів, та органом, уповноваженим приймати рішення щодо зупинення внесення змін до системи депозитарного обліку, зокрема, для захисту інтересів держави та інвесторів.

Під час розгляду справи судами першої та апеляційної інстанцій встановлено, що зупинення відповідачем внесення змін до системи депозитарного обліку цінних паперів, випущених ТОВ «КУА «Холдинг Груп», пов?язане з анулюванням ліцензії останнього на провадження професійної діяльності на фондовому ринку - діяльності з управління активами.

За таких обставин, суди першої та апеляційної інстанцій обґрунтовано дійшли висновку щодо правомірності оскаржуваного рішення відповідача та прийняли рішення про відмову у задоволенні позову.

Покликання позивача в обґрунтування касаційної скраги на те, що оскаржуване рішення порушує його права як власника цінних паперів емітента ТОВ "КУА "Холдинг груп є безпідставним і висновки судів попередніх інстанцій не спростовує, оскільки приймаючи оскаржуване рішення відповідач діяв з метою захисту інтересів держави та інвесторів у цінні папери, що відповідає його завданням відповідно до статті 7 Закону №448/96-ВР.

Доводи касаційної скарги не спростовують правильність висновків судів попередніх інстанцій, а їх зміст зводиться до цитування норм чинного законодавства, які визначають поняття права власності, водночас не містять обґрунтувань неправильного застосуванням норм матеріального права або порушенням норм процесуального права, які за правилами статті 35 КАС України могли б бути підставою для скасування судових рішень.

За правилами статті 341 КАС України суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.

Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази.

Відповідно до частини 1 статті 350 КАС України суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо рішення, переглянуте в передбачених статтею 341 цього Кодексу межах, ухвалено з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Враховуючи викладене, касаційну скаргу слід залишити без задоволення, а рішення судів першої та апеляційної інстанції у цій справі - без змін.

Керуючись статтями 341, 345, 349, 350, 356, 359 Кодексу адміністративного судочинства України,

постановив:

Касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "ІНТЕРПОЙНТ ДЕВЕЛОПМЕНТ" залишити без задоволення, а постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 02.11.2017 та постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 23.01.2018 у цій справі залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною та оскарженню не підлягає.

Судді:

О.П. Стародуб

А.А. Єзеров

В.М. Кравчук

СудКасаційний адміністративний суд Верховного Суду
Дата ухвалення рішення13.03.2023
Оприлюднено14.03.2023
Номер документу109503692
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо державного регулювання ринків фінансових послуг, з них операцій із цінними паперами

Судовий реєстр по справі —826/7508/17

Постанова від 13.03.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стародуб О.П.

Ухвала від 27.02.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стародуб О.П.

Ухвала від 01.03.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Стародуб О.П.

Постанова від 23.01.2018

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Федотов І.В.

Постанова від 23.01.2018

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Федотов І.В.

Ухвала від 22.12.2017

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Федотов І.В.

Ухвала від 22.12.2017

Адміністративне

Київський апеляційний адміністративний суд

Федотов І.В.

Ухвала від 02.11.2017

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Келеберда В.І.

Постанова від 02.11.2017

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Келеберда В.І.

Ухвала від 16.06.2017

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Келеберда В.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні