ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01051, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1 П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
м. Київ
02 листопада 2017 року № 826/7508/17
Окружний адміністративний суд міста Києва у складі: судді Келеберди В.І., при секретарі судових засідань Клименко І.В., розглянув у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "ІНТЕРПОЙНТ ДЕВЕЛОПМЕНТ" до Національної комісії з цінних паперів та фонового ринку, про визнання протиправним та скасування рішення,
ОБСТАВИНИ СПРАВИ:
Товариство з обмеженою відповідальністю "Інтерпойн Девелопмент" звернулось до Окружного адміністративного суду міста Києва з позовом до Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку про визнання протиправним та скасування рішення.
Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 16 червня 2017 року відкрито провадження в адміністративній справі №826/7508/17 та призначено справу до судового розгляду.
Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 02 листопада 2017 року визнано поважними причини пропуску строку звернення до адміністративного суду.
У призначеному судовому засіданні представник позивача позовні вимоги підтримав у повному обсязі, а представник відповідача заперечував проти задоволення позову та надав суду письмові заперечення проти позову і додаткові матеріали. Свої заперечення на адміністративний позов відповідач обґрунтовує тим, що Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку діяла в межах наданих повноважень, також, було наголошено на тому, що рішення від 08.11.2016 №1081 "Щодо зупинення внесення змін до системи депозитарного обліку цінних паперів, випущених компаніями з управління активами пайових інвестиційних фондів, крім операцій пов'язаних з викупом та спадкуванням даних цінних паперів" не є нормативно-правовим актом, оскільки воно є правовим актом індивідуальної дії, тобто актом одноразового застосування норм права, дію якого поширено на конкретних осіб.
Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, Окружний адміністративний суд міста Києва, -
ВСТАНОВИВ:
На підставі Договору №БВ1-БО53/4 купівлі-продажу цінних паперів від 30.07.2015 р. на виконання замовлення №4 до Договору на брокерське обслуговування №БО53 від 24.07.2015 р. позивач є власником цінних паперів емітента Товариства з обмеженою відповідальністю "Компанія з управління активами "Холдинг груп"(ТОВ "КУА "Холдинг груп").
16.03.2016 уповноважена особа Комісії - член Комісії ОСОБА_2 виніс розпорядження про усунення порушень законодавства про цінні папери №83-ЦА-УП-КУА, яким зобов'язав TOB "КУА "Холдинг Груп" у термін до 15.04.2016 усунути порушення законодавства та до 15.04.2016 письмово проінформувати про виконання.
19.07.2016 уповноважена особа Комісії - начальник управління правозастосування Комісії ОСОБА_3 скала акт про правопорушення на ринку цінних паперів №520-ЦА-УП-КУА про невиконання TOB "КУА "Холдинг Груп" розпорядження №83-ЦА-УП-КУА від 16.03.2016.
15.08.2016 уповноважені особи Комісії - член Комісії ОСОБА_4, член Комісії ОСОБА_5 та член Комісії ОСОБА_6 винесли постанову про накладення санкції за правопорушення на ринку цінних паперів №455-ЦА-УП- КУА, якою застосовано у відношенні TOB "КУА "Холдинг Груп" санкцію у вигляді анулювання ліцензії (серії АД №075778 від 15.08.2012) на провадження професійної діяльності на фондовому ринку - діяльності з управління активами інституційних інвесторів.
У зв'язку з анулюванням компаніям з управління активами ліцензій на здійснення професійної діяльності на фондовому ринку - діяльність з управління активами інституційних інвесторів (діяльність з управління активами), 08.11.2016 Комісією прийнято Рішення "Щодо зупинення внесення змін до системи депозитарного обліку цінних паперів, випущених компаніями з управління активами пайових інвестиційних фондів, крім операцій пов'язаних з викупом та спадкуванням даних цінних паперів" №1081, яким з 09.11.2016 зупинено внесення змін до системи депозитарного обліку цінних паперів, випущених компаніями з управління активами пайових інвестиційних фондів, крім операцій пов'язаних з викупом та спадкуванням даних цінних паперів, на термін до виконання зобов'язань, визначених у пункті 5 цього рішення.
Пунктом 5 Рішення №1081 зобов'язано компанії з управління активами прийняти рішення про ліквідацію пайових інвестиційних фондів протягом 70 днів з дня прийняття цього рішення та повідомити про це Комісію.
Листом від 10.11.2016 №11/03/23750 Комісія повідомила TOB "КУА "Холдинг Груп" про зупинення внесення змін до системи депозитарного обліку цінних паперів, випущених TOB "КУА "Холдинг Груп" та надіслала копію Рішення №1081.
У контексті викладеного суд зазначає наступне.
Згідно з ч. 2 ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Правові засади здійснення державного регулювання ринку цінних паперів та державного контролю за випуском і обігом цінних паперів та їх похідних в Україні визначено Законом №448/96-ВР від 30.10.1996 р.
Згідно зі статтею 3 Закону України "Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні" державне регулювання ринку цінних паперів здійснюється у таких формах: прийняття актів законодавства з питань діяльності учасників ринку цінних паперів; регулювання випуску та обігу цінних паперів, прав та обов'язків учасників ринку цінних паперів; видача ліцензій на здійснення професійної діяльності на ринку цінних паперів та забезпечення контролю за такою діяльністю; заборона та зупинення на певний термін (до одного року) професійної діяльності на ринку цінних паперів у разі відсутності ліцензії на цю діяльність та притягнення до відповідальності за здійснення такої діяльності згідно з чинним законодавством; реєстрація випусків (емісій) цінних паперів та інформації про випуск (емісію) цінних паперів; контроль за дотриманням емітентами порядку реєстрації випуску цінних паперів та інформації про випуск цінних паперів, умов продажу (розміщення) цінних паперів, передбачених такою інформацією; створення системи захисту прав інвесторів і контролю за дотриманням цих прав емітентами цінних паперів та особами, які здійснюють професійну діяльність на ринку цінних паперів; контроль за достовірністю інформації, що надається емітентами та особами, які здійснюють професійну діяльність на ринку цінних паперів, контролюючим органам; встановлення правил і стандартів здійснення операцій на ринку цінних паперів та контролю за їх дотриманням; пруденційний нагляд за професійними учасниками фондового ринку в межах діяльності, яка провадиться таким учасником на підставі виданої Національною комісією з цінних паперів та фондового ринку ліцензії; контроль за системами ціноутворення на ринку цінних паперів; контроль за діяльністю осіб, які обслуговують випуск та обіг цінних паперів; проведення інших заходів щодо державного регулювання і контролю за випуском та обігом цінних паперів.
Відповідно до частини першої статті 5 Закону України "Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні" державне регулювання ринку цінних паперів здійснює Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку. Інші державні органи здійснюють контроль за діяльністю учасників ринку цінних паперів у межах своїх повноважень, визначених чинним законодавством.
Основними завданнями Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку є, зокрема: здійснення державного регулювання та контролю за випуском і обігом цінних паперів та їх похідних на території України, а також у сфері спільного інвестування; захист прав інвесторів шляхом застосування заходів щодо запобігання і припинення порушень законодавства на ринку цінних паперів, застосування санкцій за порушення законодавства у межах своїх повноважень.
Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку має право, зокрема: зупиняти обіг цінних паперів емітента у зв'язку з включенням його до списку емітентів, що мають ознаки фіктивності; призначати тимчасово (до двох місяців) керівників фондових бірж, депозитаріїв та інших установ інфраструктури фондового ринку, зупиняти або припиняти допуск цінних паперів на фондові біржі або торгівлю ними на будь-якій фондовій біржі, зупиняти кліринг та укладення договорів купівлі-продажу, цінних паперів на фондових біржах на певний термін для захисту держави, інвесторів.
Отже, з метою захисту прав інвесторів від порушень учасниками ринку цінних паперів законодавства про цей ринок, Комісія наділена повноваженнями застосовувати відповідні заходи, в тому числі зупинення торгівлі цінними паперами на фондовій біржі.
Відносини, що виникають під час розміщення, обігу цінних паперів і провадження професійної діяльності на фондовому ринку, з метою забезпечення відкритості та ефективності функціонування фондового ринку регулює Закон України "Про цінні папери та фондовий ринок" № 3480-ІУ від 23.02.2006р. далі - Закон №3480).
Закон України "Про інститути спільного інвестування" від 05.07.2012 №5080-УІ визначає правові та організаційні основи створення, діяльності, припинення суб'єктів спільного інвестування, особливості управління активами зазначених суб'єктів, встановлює вимоги до складу, структури та зберігання таких активів, особливості емісії, обігу, обліку та викупу цінних паперів інститутів спільного інвестування, а також порядок розкриття інформації про їх діяльність (далі - Закон №5080).
Ліцензійні умови провадження професійної діяльності на фондовому ринку (ринку цінних паперів) - діяльності з управління активами інституційних інвесторів (діяльності з управління активами) затверджені Рішенням Комісії від 23.07.2013 № 1281, зареєстровані у Міністерстві юстиції України 12.09.2013 за № 1576/24108 (далі - Ліцензійні умови №1281).
Відповідно до ч. 1 ст. 47 Закону №3480, регулювання фондового ринку здійснює держава та саморегулівні організації.
Згідно з ч. 2 ст. 47 Закону №3480, державне регулювання ринку цінних паперів здійснює Комісія, а також інші державні органи у межах своїх повноважень, визначених законом.
Відповідно до ч. 1 ст. 78 Закону №5080, регулювання діяльності із спільного інвестування здійснюють держава та саморегулівна організація професійних учасників фондового ринку - об'єднання учасників фондового ринку, що провадять професійну діяльність на фондовому ринку з управління активами інституційних інвесторів.
Згідно з ч. 2 ст. 78 Закону №5080, державне регулювання у сфері спільного інвестування здійснює Комісія.
Відповідно до абз. 2 ч. 1 ст. 1 Закону №448, державним регулюванням ринку цінних паперів є здійснення державою комплексних заходів щодо упорядкування, контролю, нагляду за ринком цінних паперів та їх похідних та запобігання зловживанням і порушенням у цій сфері.
Положення ч. 1 ст. 5 Закону №448 встановлюють, що держави регулювання ринку цінних паперів здійснює Комісія.
Згідно із ст. З Закону №448, державне регулювання ринку цінних паперів здійснюється у таких формах, зокрема: прийняття актів законодавства з питань діяльності учасників ринку цінних паперів; видача ліцензій на здійснення професійної діяльності на ринку цінних паперів та забезпечення контролю за такою діяльністю; проведення інших заходів щодо державного регулювання і контролю за випуском та обігом цінних паперів.
Відповідно до п. 5 ч. 1 ст. 4 Закону №448, Комісія у встановленому нею порядку видає ліцензії на такий вид професійної діяльності на ринку цінних паперів, як діяльність з управління активами - професійна діяльність учасника фондового ринку - компанії з управління активами (далі - КУА), що провадиться нею за винагороду від власного імені або на підставі відповідного договору про управління активами, які належать інституційним інвесторам на праві власності.
Згідно з п. 4 ч. 1 ст. 7 Закону №448, одним з основних завдань Комісії є захист прав інвесторів шляхом застосування заходів щодо запобігання і припинення порушень законодавства на ринку цінних паперів, застосування санкцій за порушення законодавства у межах своїх повноважень.
Згідно з п. ЗО ч. 1 ст. 8 Закону №448, Комісія має право для захисту інтересів держави та інвесторів у цінні папери зупиняти на підставі рішення Комісії внесення змін до системи реєстру власників іменних цінних паперів або до системи депозитарного обліку щодо цінних паперів певного емітента або певного власника на строк до усунення порушень, що стали підставою для прийняття такого рішення.
Згідно з абз. 1 ч. 2 ст. 2 Закону №3480, учасники фондового ринку - емітенти або особи, що видали неемісійні цінні папери, інвестори в цінні папери, інституційні інвестори, професійні учасники фондового ринку, об'єднання професійних учасників фондового ринку, у тому числі саморегулівні організації професійних учасників фондового ринку.
Відповідно до абз. 8 ч. 2 ст. 2 Закону №3480, професійні учасники фондового ринку - юридичні особи, утворені в організаційно-правовій формі акціонерних товариств або товариств з обмеженою відповідальністю, які на підставі ліцензії, виданої Комісією, провадять на фондовому ринку професійну діяльність, види якої визначені законами України.
Згідно з абз. 1 ч. 1 ст. 16 Закону №3480, професійна діяльність на фондовому ринку - діяльність акціонерних товариств і товариств з обмеженою відповідальністю з надання фінансових та інших послуг у сфері розміщення та обігу цінних паперів, обліку прав на цінні папери та прав за цінними паперами, управління активами інституційних інвесторів, що відповідає вимогам, установленим до такої діяльності цим Законом та законодавством.
Відповідно до ч. 2 ст. 16 Закону №3480, на фондовому ринку здійснюються такі види професійної діяльності: діяльність з торгівлі цінними паперами; діяльність з управління активами інституційних інвесторів; депозитарна діяльність; діяльність з організації торгівлі на фондовому ринку; клірингова діяльність.
Згідно з ч. 1 ст. 18 Закону №3480, діяльність з управління активами інституційних інвесторів - професійна діяльність учасника фондового ринку - компанії з управління активами, що провадиться нею за винагороду від свого імені або на підставі відповідного договору про управління активами інституційних інвесторів.
Відповідно до абз. 1 ч. З ст. 16 Закону №3480, професійна діяльність на фондовому ринку здійснюється виключно на підставі ліцензії, що видається Комісією (крім професійної діяльності Центрального депозитарію цінних паперів та депозитарної діяльності НБУ). Перелік документів, необхідних для отримання ліцензії, порядок її видачі та анулювання встановлюються Комісією.
Згідно з ч. 1 ст. 27і Закону №3480, юридична особа набуває статусу професійного учасника фондового ринку і права на провадження певного виду професійної діяльності на фондовому ринку виключно після отримання ліцензії на провадження відповідного виду професійної діяльності на фондовому ринку. Провадження професійної діяльності на фондовому ринку без отримання зазначеної ліцензії забороняється.
Відповідно до ч. 1 ст. 27 Закону №3480, ліцензійні умови провадження професійної діяльності на фондовому ринку за її окремими видами, у тому числі вимоги до розміру статутного і власного капіталу, порядку його визначення, ліквідності, кваліфікаційні вимоги до фахівців професійного учасника фондового ринку, необхідні умови договорів, які укладаються під час провадження професійної діяльності на фондовому ринку, вимоги до приміщення, технічного та програмного забезпечення, вимоги щодо джерел походження коштів, за рахунок яких формується статутний капітал професійного учасника фондового ринку, інші вимоги та показники, що обмежують ризики професійної діяльності на фондовому ринку, встановлюються цим Законом, іншими законами України, що регулюють провадження окремих видів професійної діяльності на фондовому ринку, та нормативно-правовими актами Комісії.
Згідно з ч. 2 ст. 18 Закону №3480, діяльність з управління активами інституційних інвесторів регулюється спеціальним законодавством.
Так, дія Закону №5080 поширюється на суспільні відносини, що виникають у сфері спільного інвестування у зв'язку з утворенням та діяльністю суб'єктів спільного інвестування, з метою забезпечення гарантування права власності на цінні папери інститутів спільного інвестування та захисту прав учасників інститутів спільного інвестування, що закріплено у ч. 1 ст. 2 вказаного Закону.
Згідно з ч. 1 ст. З Закону №5080, відносини у сфері спільного інвестування регулюються цим Законом та іншими нормативно-правовими актами з питань функціонування фондового ринку.
Згідно зч. 1 ст. 41 Закону №5080, пайовий фонд - сукупність активів, що належать учасникам такого фонду на праві спільної часткової власності, перебувають в управлінні компанії з управління активами (КУА) та обліковуються нею окремо від результатів її господарської діяльності.
Відповідно до ч. 1 ст. 45 Закону №5080, учасник пайового фонду - юридична або фізична особа, яка є власником інвестиційного сертифіката такого фонду.
Відповідно до ч. 1 ст. 46 Закону №5080, пайовий фонд (Фонд) припиняється виключно шляхом ліквідації.
Згідно з п. 5 ч. 2 ст. 46 Закону №5080, компанія з управління активами (КУА) пайового фонду (Фонду) приймає рішення про його ліквідацію, зокрема у разі, якщо анульовано ліцензію, видану компанії з управління активами (КУА) на провадження діяльності з управління активами інституційних інвесторів.
Відповідно до ч. 6 ст. 46 Закону №5080, пайовий фонд (Фонд) ліквідується в порядку та у строки, що встановлені нормативно-правовими актами Комісії. Розрахунки з учасниками пайового фонду (Фонду) під час ліквідації пайового фонду (Фонду) здійснюються в порядку, встановленому Комісією.
Відповідно до ч. 1 ст. 62 Закону №5080, облік прав власності на цінні папери інституту спільного інвестування здійснюється відповідно до законодавства про депозитарну систему.
Відповідно до ч. 1 ст. 63 Закону №5080, компанія з управління активами - господарське товариство, створене відповідно до законодавства у формі акціонерного товариства або товариства з обмеженою відповідальністю, яке провадить професійну діяльність з управління активами інституційних інвесторів на підставі ліцензії, що видається Комісією. Компанія з управління активами здійснює управління активами інституту спільного інвестування.
Згідно з ч. 1 ст. 66 Закону №5080, діяльність з управління активами інституту спільного інвестування провадиться компанією з управління активами на підставі ліцензії, що видається Комісією в порядку, встановленому законодавством, за поданням відповідної саморегулівної організації професійних учасників фондового ринку - об'єднання учасників фондового ринку, що провадять професійну діяльність на фондовому ринку з управління активами інституційних інвесторів.
Відповідно до п. 1 р. І Ліцензійних умов №1281, ці Ліцензійні умови встановлюють порядок видачі, переоформлення ліцензії на провадження професійної діяльності на фондовому ринку - діяльності з управління активами інституційних інвесторів (діяльності з управління активами), порядок зупинення дії та анулювання такої ліцензії, умови отримання ліцензії та провадження зазначеного виду професійної діяльності.
Згідно з п. 2 р. І Ліцензійних умов №1281, зокрема, анулювання ліцензії - позбавлення ліцензіата Комісією права на провадження професійної діяльності на фондовому ринку - діяльності з управління активами інституційних інвесторів (діяльності з управління активами).
За таких обставин, з урахуванням наведеного суд приходить до висновку про відсутність підстав для задоволення позовних вимог.
Згідно з ч. 1 ст. 11, ч. 1 ст. 69, ч.ч. 1, 2, 6 ст. 71 КАС України, розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Доказами в адміністративному судочинстві є будь-які фактичні дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин, що обґрунтовують вимоги і заперечення осіб, які беруть участь у справі, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи. Ці дані встановлюються судом на підставі пояснень сторін, третіх осіб та їхніх представників, показань свідків, письмових і речових доказів, висновків експертів.
Кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених ст. 72 цього Кодексу.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Якщо особа, яка бере участь у справі, без поважних причин не надасть докази на пропозицію суду для підтвердження обставин, на які вона посилається, суд вирішує справу на основі наявних доказів.
Із системного аналізу вище викладених норм та з'ясованих судом обставин вбачається, що позов Публічного акціонерного товариства Товариства з обмеженою відповідальністю "ІНТЕРПОЙНТ ДЕВЕЛОПМЕНТ" до Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку про визнання протиправним та скасування рішення є безпідставним, необґрунтованим та таким, що не підлягає задоволенню повністю.
На підставі вище викладеного, керуючись ст.ст. 69-71, 86, 94, 128, 158-163, 167 КАС України, суд -
ПОСТАНОВИВ:
У задоволенні адміністративного позову Товариства з обмеженою відповідальністю "ІНТЕРПОЙНТ ДЕВЕЛОПМЕНТ"- відмовити у повному обсязі.
Постанова може бути оскаржена до суду апеляційної інстанції протягом десяти днів з дня її складення в повному обсязі за правилами, встановленими ст.ст. 185-187 КАС України, шляхом подання через суд першої інстанції апеляційної скарги.
Суддя В.І. Келеберда
Суд | Окружний адміністративний суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 02.11.2017 |
Оприлюднено | 06.11.2017 |
Номер документу | 70009925 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Окружний адміністративний суд міста Києва
Келеберда В.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні