ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД РІВНЕНСЬКОЇ ОБЛАСТІ
вул. Набережна, 26-А, м. Рівне, 33013, тел. (0362) 62 03 12, код ЄДРПОУ: 03500111,
e-mail: inbox@rv.arbitr.gov.ua, вебсайт: https://rv.arbitr.gov.ua
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"07" березня 2023 р. м. Рівне Справа № 918/109/23
Господарський суд Рівненської області у складі головуючого судді Торчинюк В.Г., при секретарі судового засідання Гупалюк О.О. розглянувши у відкритому судовому засіданні матеріали справи
за позовом: Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "ОСЕЛЯ-РІВНЕ"
до відповідача: Управління Держпраці у Рівненській області
про стягнення 85 741 грн 26 коп.
В засіданні приймали участь:
від позивача: Шендера О.М., посвідчення № 624 від 05 червня 2008 року;
Кобзєв Р.А. паспорт НОМЕР_1 від 06 червня 1996 року;
від відповідача: не з`явився.
Описова частина:
В лютому 2023 року Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "ОСЕЛЯ-РІВНЕ" звернулося у Господарський суд Рівненської області із позовною заявою до відповідача Управління Держпраці у Рівненській області про стягнення в сумі 85 741 грн 26 коп.
Ухвалою суду від 02 лютого 2023 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі № 918/109/23 за позовною Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "ОСЕЛЯ-РІВНЕ" до відповідача Управління Держпраці у Рівненській області про стягнення в сумі 85 741 грн 26 коп. Визначено здійснювати розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження з повідомленням (викликом) сторін. Судове засідання для розгляду справи по суті призначено на 21 лютого 2023 року.
21 лютого 2023 року через відділ канцелярії та документального забезпечення суду від Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "ОСЕЛЯ-РІВНЕ" надійшло клопотання, в якому останнє просить суд відкласти розгляд справи на іншу дату.
27 лютого 2023 року через відділ канцелярії та документального забезпечення суду від Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "ОСЕЛЯ-РІВНЕ" надійшла заява про зміну предмету позову, в якій останнє просить суд стягнути з Управління Держпраці у Рівненській області на свою користь збитки в розмірі 64 842 грн. 18 коп., 3% річних в розмірі 2 968 грн. 40 коп., інфляційний втрат 17 930 грн. 68 коп., судового збору в розмірі 2 684 грн. 00 коп. та 12 000 грн. 00 коп. витрат на правову допомогу адвоката.
Суд, дослідивши матеріали заяви позивача про зміну предмета позову, зазначає наступне.
Положення ч.3 ст.46 ГПК України надають позивачу процесуальну можливість до закінчення підготовчого засідання позивач має право змінити предмет або підстави позову шляхом подання письмової заяви.
Під предметом позову розуміється певна матеріально-правова вимога позивача до відповідача, стосовно якої позивач просить прийняти судове рішення. Підставу позову становлять обставини, якими позивач обґрунтовує свої вимоги щодо захисту права та охоронюваного законом інтересу.
Слід зазначити, що правові підстави позову - це зазначена у позовній заяві нормативно-правова кваліфікація обставин, якими позивач обґрунтовує свої вимоги.
Отже зміна предмету позову означає зміну матеріальної вимоги, з якою позивач звернувся до відповідача, а зміна підстав позову - це зміна обставин, на яких ґрунтується вимога позивача. Одночасна зміна і предмета, і підстав позову не допускається, оскільки у разі одночасної зміни предмета та підстав позову фактично виникає нова матеріально-правова вимога позивача, яка обґрунтовується іншими обставинами, що за своєю суттю є новим позовом. Учасник справи розпоряджається своїми правами щодо предмета спору на власний розсуд.
Предмет позову кореспондується із способами захисту права, які визначені, зокрема у статті 16 Цивільного кодексу України, статті 20 Господарського кодексу України, а відтак зміна предмета позову означає зміну вимоги, що може полягати в обранні позивачем іншого/інших, на відміну від первісно обраного/них способу/способів захисту порушеного права, в межах спірних правовідносин.
Необхідність у зміні предмету позову може виникати тоді, коли початкові вимоги позивача не будуть забезпечувати чи не в повній мірі забезпечать позивачу захист його порушених прав та інтересів.
Зміна предмету позову можлива, зокрема у такі способи:
1) заміна одних позовних вимог іншими;
2) доповнення позовних вимог новими;
3) вилучення деяких із позовних вимог;
4) пред`явлення цих вимог іншому відповідачу в межах спірних правовідносин.
Верховний Суд неодноразово звертав увагу, що заяву позивача про зміну предмета позову, можна вважати новим позовом у разі, якщо в ній зазначена самостійна матеріально-правова вимога (або вимоги) та одночасно в її обґрунтування наведені інші обставини (фактичні підстави), які не були визначені позивачем первісно підставою позову та які у своїй сукупності дають особі право на звернення до суду з позовними вимогами.
В даному випадку вбачається, що позивачем змінено матеріальну вимогу, з якою звернувся останній спочатку, обставини ж позову лишилися ті самі.
Оскільки, заява про зміну предмету позову подана у передбачений ГПК України спосіб та строки, а також є правом позивача, відтак суд приймає таку заяву, а тому має місце новий предмет позову, а саме стягнення збитків у розмірі 85 741 грн 26 коп.
06 березня 2023 року через відділ канцелярії відповідачем подано письмові пояснення, в яких останній повідомив, що Управління Держпраці у Рівненській області перебуває у стадії ліквідації. Будь яких заперечень, що стосується правомірності позову, відповідачем не вказано.
У судове засідання 07 березня 2023 року позивач підтримав позов в повному обсязі з урахуванням заяви про зміну предмету позову.
Відповідач не забезпечив явку уповноважених представників, хоча про дату, місце та час судового засідання був належним чином повідомлений.
Щодо дотримання прав відповідача під час розгляду даної справи судом, слід зазначити таке.
Відповідно до частини 3 статті 120 Господарського процесуального кодексу України виклики і повідомлення здійснюються шляхом вручення ухвали в порядку, передбаченому цим Кодексом для вручення судових рішень.
Із матеріалів справи вбачається, поштове відправлення на адресу відповідача, в якому містилася ухвала суду про порушення провадження у справі від 02 лютого 2023 року, а також про відкладення розгляду справи від 21 лютого 2023 року, було повернуто за зворотною адресою з довідкою АТ "Укрпошта" форми 20 "Адресат відмовився".
З цього приводу суд зазначає наступне.
Частиною 2 статті 17 Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців" визначено, що в Єдиному державному реєстрі містяться відомості щодо юридичної особи, зокрема, про місцезнаходження останньої.
Судом з`ясовано, що зазначена у позовній заяві адреса співпадає з тією, що міститься в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань: 33028, Рівненська область, м. Рівне, вул. Лермонтова, будинок 7.
При цьому, до повноважень господарських судів не віднесено установлення фактичного місцезнаходження юридичних осіб або місця проживання фізичних осіб - учасників судового процесу на час вчинення тих чи інших процесуальних дій. Тому відповідні процесуальні документи надсилаються господарським судом згідно з поштовими реквізитами учасників судового процесу, наявними в матеріалах справи.
Водночас законодавство України, в тому числі Господарський процесуальний кодекс України, не зобов`язує й сторону у справі, зокрема позивача, з`ясовувати фактичне місцезнаходження іншої сторони (сторін) у справі (якщо воно не співпадає з її офіційним місцезнаходженням, визначеним у відповідному державному реєстрі) та зазначати таке фактичне місцезнаходження в позовній заяві чи інших процесуальних документах.
Крім того, частиною 7 статті 120 Господарського процесуального кодексу України передбачено, що учасники судового процесу зобов`язані повідомляти суд про зміну свого місцезнаходження чи місця проживання під час розгляду справи. У разі відсутності заяви про зміну місця проживання ухвала про повідомлення чи виклик надсилається учасникам судового процесу, які не мають офіційної електронної адреси, та за відсутності можливості сповістити їх за допомогою інших засобів зв`язку, які забезпечують фіксацію повідомлення або виклику, за останньою відомою суду адресою і вважається врученою, навіть якщо відповідний учасник судового процесу за цією адресою більше не знаходиться або не проживає.
Відповідно до частини 4 статті 13 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона несе ризик настання наслідків, пов`язаних з вчиненням чи невчиненням нею процесуальних дій.
Також, судом враховано, що Управління Держпраці у Рівненській області відмовилося отримувати ухвали суду, що свідчить про належне повідомлення останнього про відкриту у господарському суді справу №918/109/23, про місце дату та час судового засідання.
Підтверджує такі висновки суду, подані через канцелярію суду Управлінням Держпраці у Рівненській області додаткові пояснення, про які зазначалося вище по тексту.
Також, суд наголошує, що за змістом статей 2, 4 Закону України "Про доступ до судових рішень" вбачається, що кожен має право на доступ до судових рішень у порядку, визначеному цим Законом. Усі судові рішення є відкритими та підлягають оприлюдненню в електронній формі. Для реалізації права доступу до судових рішень, внесених до Реєстру, користувачу надаються можливості пошуку, перегляду, копіювання та роздрукування судових рішень або їхніх частин.
З урахуванням наведеного, відповідач не був позбавлений права та можливості ознайомитись з ухвалами Господарського суду Рівненської області по даній справі у Єдиному державному реєстрі судових рішень.
Слід також зауважити, що кожна сторона несе ризик настання наслідків, пов`язаних з вчиненням чи невчиненням нею процесуальних дій (частина 3 статті 13 Господарського процесуального кодексу України).
Суд вважає, що відповідач не скористався своїм правом на надання відзиву на позовну заяву та вважає можливим розглянути справу за наявними у ній матеріалами.
Враховуючи предмет та підстави позову у даній справи, суд приходить до висновку, що матеріали справи містять достатньо документів, необхідних для вирішення спору по суті та прийняття обґрунтованого рішення, оскільки у відповідача було достатньо часу для подання як відзиву на позову заяву так і доказів погашення спірної заборгованості, у разі їх наявності, чого відповідачем зроблено не було, будь-яких заперечень чи відомостей щодо викладених у позовній заяві обставин відповідачем суду також не повідомлено.
Заслухавши представника позивача, дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді у судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору, суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог виходячи з наступного.
Мотивувальна частина:
16 лютого 2016 року створено Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "ОСЕЛЯ-РІВНЕ", що підтверджується Випискою з ЄДР юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань номер запису.
Відповідно до пункту 1 розділу II Статуту ОСББ "ОСЕЛЯ-РІВНЕ" затвердженого установчими зборами засновників Протокол № 1 від 29 листопада 2015 року метою створення об`єднання є забезпечення і захист прав співвласників, дотримання ними своїх обов`язків, належне утримання та використання спільного майна будинку, забезпечення своєчасного надходження коштів для сплати всіх платежів, передбачених законодавством та цим Статутом.
28 вересня 2016 року позивачу присвоєно статус неприбуткової організації на підставі закону, Рішення №21/17-16-12-03-18 Державної податкової інспекції у м. Рівне.
28 квітня 2016 року по Акту приймання-передачі житлового комплексу передано житловий будинок №7 по вул. Лермонтова у м. Рівне з балансу ЖКП "Західне" на утримання ОСББ "ОСЕЛЯ-РІВНЕ".
Згідно п. 1 Постанови КМУ № 100 від 11 лютого 2015 року Про утворення територіальних органів Державної служби з питань праці та визнання такими що втратили чинність, деяких Постанов КМУ утворено як юридичні особи публічного права територіальні органи Державної служби з питань праці за переліком згідно з додатком, реорганізувавши шляхом злиття територіальні органи Державної служби гірничого нагляду та промислової безпеки і Державної інспекції з питань праці.
Судом встановлено, на підставі вказаної постанови до Управління Держпраці у Рівненській області увійшли: Територіальне управління Держгірпромнагляду у Рівненській області та Територіальна державна інспекція з питань праці у Рівненській області.
06 травня 2015 року внесено запис до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, ФОП та ГФ про проведення державної реєстрації Управління Держпраці у Рівненській області, код ЄДРПОУ 39780243.
Державній службі гірничого нагляду та промислової безпеки України (код ЄДРПОУ 38012562) належить на праві спільної часткової власності 56/100 частини приміщення загальною площею 588,4 кв.м розташованих за адресою: м. Рівне, вул. Лєрмонтова, 7, Форма власності: державна.
Вказане приміщення перебуває в оперативному управлінні Держгірпромнагляду у Рівненській області. Підстава виникнення права власності: свідоцтво про право власності, САЕ № 716864, від 08.04.2012 року видане Виконавчим комітетом Рівненської міської ради.
Як свідчать матеріали справи 20 лютого 2018 року Господарський суд Рівненської області стягнув з Управілння Держпраці у Рівненській області на користь ОСББ "ОСЕЛЯ-РІВНЕ" 15 528 грн 51 коп. заборгованості за несплачені внески, справа № 918/48/18, а 26 листопада 2018 року було прийнято інше рішення № 918/653/18 яким стягнуто з відповідача на користь позивача 8 172 грн 90 коп. заборгованості за несплачені внески.
Рішенням загальних зборів (ОСББ "Оселя-Рівне", оформленим протоколом № 6 від 23.11.2017 вирішено взяти участь у проекті "Капітальний ремонт будинку № 7 по вул. Лєрмонтова в м. Рівне (Утеплення фасаду будинку]". Рішенням загальних зборів ОСББ "Оселя-Рівне", оформленим протоколом № 7 від 20.12.2017 року вирішено залучити кредитні кошти для проведення енергоефективного заходу та укласти з акціонерним банком "Укргазбанк" кредитний договір та надати повноваження голові правління ОСББ "Оселя-Рівне" Кобзєву Роману Анатолійовичу на підписання від імені ОСББ "Оселя-Рівне" кредитного договору з банком та визначення інших умов кредитного договору на власний розсуд та погодження форми кредитного договору згідно з додатком 2 до цього протоколу.
Рішенням загальних зборів ОСББ "Оселя-Рівне", оформленим протоколом № 8 від 11.02.2018 вирішено обчислювати розмір внесків на капітальний ремонт будинку (утеплення фасаду) по зовнішній площі квартири, яка утеплюється.
17.05.2018 року Товариством з обмеженою відповідальністю "Експерт проект груп" затверджено експертний звіт щодо розгляду проектної документації № РВ/13-1304-18/ЕП/КП за робочим проектом - "Капітальний ремонт житлового будинку № 7 по вул. Лєрмонтова в м. Рівне (утеплення фасадів]", замовник будівництва - ОСББ "Оселя -Рівне", генеральний проектувальник - ТОВ "Проектно - виробнича фірма "СКС", згідно з яким загальна площа стін, відкосів та цоколю, яка підлягає утепленню становить 5 136, 83 кв.м.
Рішенням загальних зборів ОСББ "Оселя-Рівне", оформленим протоколом № 9 від 10.07.2018 року встановлено внесок на капітальний ремонт в сумі 326,33 грн з квадратного метра площі, яка утеплюється.
Згідно з Довідкою про вартість виконаних будівельних робіт та витрат за листопад 2018 року загальна вартість виконаних будівельних робіт та витрат становить 3 538 122,00 грн.
Як вбачається з Акту готовності об`єкту до експлуатації від 13.12.2018 роботи по утепленню та оздобленню фасаду будинку підрядником виконані. Згідно з актом виконано "Капітальний ремонт житлового будинку № 7 по вул. Лєрмонтова в м. Рівне (утеплення фасаду)", будівництво закінчено, об`єкт готовий до експлуатації. Будівництво здійснено генеральним підрядником - Приватним підприємством "Галспецбуд", яким виконано утеплення та оздоблення фасадів будинку. Проектна документація на будівництво розроблена генеральним проектувальником ТОВ "Проектно - виробнича фірма "СКС". Проектна документація затверджена наказом ОСББ "Оселя - Рівне" від 11.06.2018 року.
Будівельні роботи виконано у строк: початок - серпень 2018 року, закінчення - грудень 2018 року. Вартість основних фондів, які приймаються в експлуатацію становить 3 538 122 грн 00 коп.
22.12.2018 року Управлінням ДАБК Рівненської міської ради виданий сертифікат серії РВ №162183560302, який засвідчує відповідність закінченого будівництва об`єкта капітального ремонту житлового будинку № 7 по вул. Лєрмонтова в м. Рівне (утепленню фасаду) проектній документації та підтверджує готовність його до експлуатації.
У серпні 2021 року Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Оселя - Рівне" звернулося до Господарського суду Рівненської області з позовною заявою до Управління Держпраці у Рівненській області про стягнення 188 451,45 грн заборгованості по внеску на капітальний ремонт (утеплення фасаду).
05 квітня 2022 року Господарський суд Рівненської області у справі № 918/1100/21 стягнув з Відповідача на користь Позивача боргу по внеску на капітальний ремонт у розмірі 188 451 грн 45 коп., 2 826 грн 77 коп. витрат по сплаті судового збору та 10 000 грн 00 коп. на відшкодування витрат на правову допомогу.
Судом встановлено, усі зазначені вище обставини щодо внеску на капітальний ремонт Управлінням Держапраці у Рівненській області встановленні у справі № 918/1100/21 що відображено у рішенні Господарського суду Рівненської області від 05 квітня 2022 року.
У відповідності до частини 4 статті 75 ГПК України обставини, встановлені рішенням суду в господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.
З огляду на зазначене не підлягають повторному доказуванню встановлені рішенням суду №918/1100/21 факти, щодо здійснення капітального ремонту (утеплення фасаду) ОСББ "ОСЕЛЯ-РІВНЕ", а також факту наявності заборгованості в Управління Держпраці у Рівненскій області перед ОСББ "ОСЕЛЯ-РІВНЕ", щодо оплати частки на капітальний ремонт (утеплення фасаду) в силу норм ч. 4 ст. 75 ГПК України.
Вбачається, на виконання вказаного рішення 12 серпня 2022 року Господарський суд Рівненської області видав наказ у справі № 918/1100/21.
В листопаді 2022 року Управління Держапраці у Рівненській області сплатило для ОСББ "ОСЕЛЯ-РІВНЕ" борг згідно рішення Господарського суду Рівненської області у справі № 918/1100/21 від 05.04.2022 року, а саме 01.11.2022 року - 12 826 грн. 77 коп., меморіальний ордер № 303473660; 03.11.2022 року - 15 204 грн 52 коп., меморіальний ордер № 304075518 та 09.11.2022 року - 173 246 грн 93 коп., меморіальний ордер № 305427011.
Також, як зазначалося вище, для проведення капітального ремонту (утеплення фасаду) позивачем було укладено кредитний договір, зокрема згідно п.1.1. кредитного договору № 800/2018/РівнОД-МСБ від 23 липня 2018 року укладеного між з АБ "Укргазбанк", Банк відкриває Позичальнику невідновлювальну кредитну лінію з загальним кредитним лімітом в сумі 3 538 122 грн 00 коп., а Позичальник зобов`язується повернути кредит та сплатити проценти за користування кредитними коштами в межах строку кредитування, встановленого в п.1.3. цього Договору.
Пунктом 1.4. даного Договору встановлено, що Позичальник зобов`язаний сплачувати Банку комісії у розмірі та в порядку, визначеному Тарифами, які наведені в Додатку 2 до цього Договору та проценти за користування кредитом в наступному розмірі: 1.4.1. За користування кредитними коштами в межах строку кредитування) визначеного в п.1.3.цього Договору з врахуванням встановленого Графіку зменшення Ліміту кредитної лінії за цим Договором, (строкова заборгованість) базова процентна ставка встановлюється в розмірі суми значення індексу UIRd12m для валюти, що відповідає валюті кредиту, станом на попередній банківський день, що передує даті укладення Договору та значення фіксованої маржі в розмірі, 3,58 процентний пункти. Значення процентної ставки змінюється щорічно згідно з процедурою, визначеною в розділі VI Договору.
Згідно умов кредитного договору плата за кредит - проценти за користування кредитними коштами та комісія за надання кредиту, розмір яких встановлюється банком та сплачується Позичальником у порядку та у строки, передбачені цим договором.
Відповідно до листа АБ "Укргазбанк" наданого ОСББ "Оселя-Рівне" у відповідності до ст. 1056 Цивільного кодексу України повідомляємо, що з 23.07.2019 року вступає в силу нова процентна ставка за Договором в розмірі 19,30 % річних.
Відповідно до листа АБ "Укргазбанк" наданого ОСББ "Оселя-Рівне" у відповідності до ст. 1056 Цивільного кодексу України повідомляємо, що з 23.07.2020 року вступає в силу нова процентна ставка за Договором в розмірі 12,78 % річних.
Відповідно до листа АБ "Укргазбанк" наданого ОСББ "Оселя-Рівне" у відповідності до ст. 1056 Цивільного кодексу України повідомляємо, що з 23.07.2021 року вступає в силу нова процентна ставка за Договором в розмірі 11,68 % річних.
Відповідно до листа АБ "Укргазбанк" наданого ОСББ "Оселя-Рівне" у відповідності до ст. 1056 Цивільного кодексу України повідомляємо, що з 23.07.2021 року вступає в силу нова процентна ставка за Договором в розмірі 11,83 % річних.
Як стверджено матеріалами справи, а також рішенням суду №918/1100/21 відповідач внесок на капітальний ремонт у добровільному порядку не сплачував.
Отже, за користування кредитними коштами АБ "Укргазбанк" нараховано відсотки, які сплачувалися позивачем.
Оскільки, позивач є неприбутковою організацією і кошти об`єднання складаються з внесків співвласників багатоквартирного будинку, де створено Об`єднання, то кожному співвласнику пропорційно до внеску на капітальний ремонт нараховуються відсотки за користування кредитними коштами. Внесок відповідача на капітальний ремонт становить 188 451 грн 45 коп.
Згідно довідки ОСББ "Оселя-Рівне" станом на 31 січня 2023 року заборгованість відповідача по відшкодуванню відсотків за користування кредитними коштами становить 64 842 грн 18 коп. за період з 30 квітня 2020 року по 30 листопада 2022 року (період несплати внеску на капітальний ремонт).
Як стверджено матеріалами справи, на відповідача покладені Законом та статутом ОСББ обов`язки зі сплати пропорційної частки внеску на капітальний ремонт (утеплення фасаду), які останній належним чином не виконав, чим в свою чергу, порушив права інших членів ОСББ власників житлових та нежитлових приміщень, які несуть додаткові витрати по сплаті відсотків за користування кредитними коштами, які нараховувалися на несплачений відповідачем внесок на капітальний ремонт (утеплення фасаду), чим завдаються збитки для ОСББ "Оселя-Рівне" та його учасникам.
Щодо зазначених обставин, слід вказати на наступні норми права.
Згідно з частиною 1 та частиною 3 статті 11 ЦК України цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки. Цивільні права та обов`язки можуть виникати безпосередньо з актів цивільного законодавства.
Відповідно до ст. 1 Закону України "Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку" об`єднання співвласників багатоквартирного будинку (надалі - об`єднання) юридична особа, створена власниками квартир та/або нежитлових приміщень багатоквартирного будинку для сприяння використанню їхнього власного майна та управління, утримання і використання спільного майна; представник співвласника - фізична або юридична особа, яка на підставі договору або закону має право представляти інтереси співвласника; співвласники багатоквартирного будинку (далі - співвласники) - власники квартир та нежитлових приміщень у багатоквартирному будинку.
Об`єднання створюється для забезпечення і захисту прав співвласників та дотримання їхніх обов`язків, належного утримання та використання спільного майна, забезпечення своєчасного надходження коштів для сплати всіх платежів, передбачених законодавством та статутними документами. Об`єднання створюється як непідприємницьке товариство для здійснення функцій, визначених законом. Порядок надходження і використання коштів об`єднання визначається цим Законом та іншими законами України. Основна діяльність об`єднання полягає у здійсненні функцій, що забезпечують реалізацію прав співвласників на володіння та користування спільним майном співвласників, належне утримання багатоквартирного будинку та прибудинкової території, сприяння співвласникам в отриманні житлово-комунальних та інших послуг належної якості за обґрунтованими цінами та виконання ними своїх зобов`язань, пов`язаних з діяльністю об`єднання (ч. 1, ч. 2, ч. 4 ст. 4 ст. 1 Закону України "Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку").
За умовами ст. 1 Закону України "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку, багатоквартирний будинок - житловий будинок, в якому розташовано три чи більше квартири. У багатоквартирному будинку можуть також бути : розташовані нежитлові приміщення, які є самостійними об`єктами нерухомого майна; допоміжні приміщення багатоквартирного будинку - приміщення, призначені для забезпечення експлуатації будинку та побутового обслуговування його мешканців (колясочні, комори, сміттєкамери, горища, підвали, шахти і машинні відділення ліфтів, вентиляційні камери та інші підсобні і технічні приміщення); нежитлове приміщенні ізольоване приміщення в багатоквартирному будинку, що не належить до житлового фонд, і є самостійним об`єктом нерухомого майна; співвласник багатоквартирного будинку (далі - співвласник) - власник квартири або нежитлового приміщення у багатоквартирному будинку власниками квартир та нежитлових приміщень у багатоквартирному будинку можуть бути фізичні та юридичні особи, територіальні громади, держава. Власники квартир та нежитлових приміщень є співвласниками спільного майна багатоквартирного будинку. Якщо квартира або нежитлове приміщення належить більш як одному співвласникові, реалізація прав та виконання обов`язків співвласниками квартири або нежитлового приміщення, включаючи участь в управлінні багатоквартирним будинком, здійснюються в порядку, передбаченому законодавством для реалізації права спільної власності (ст. 4 Закону України "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку").
Згідно з ч. 1 ст. 137 ГК України правом оперативного управління у цьому Кодексі визнається речове право суб`єкта господарювання, який володіє, користується і розпоряджається майном, закріпленим за ним власником (уповноваженим ним органом) для здійснення некомерційної господарської діяльності, у межах, встановлених цим Кодексом та іншими законами, а також власником майна (уповноваженим ним органом).
Спільне майно багатоквартирного будинку є спільною сумісною власністю співвласників (ч.1 ст. 5 Закону України "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку").
Відповідно до п. 5, п. 6, п. 10 ч, 1 ст, 7 Закону України "Про особливості здійснення права владності у багатоквартирному будинку" співвласники зобов`язані: виконувати рішення зборів співвласників; забезпечувати додержання вимог житлового і містобудівного законодавства щодо проведення реконструкції, реставрації, поточного і капітального ремонтів, технічного переоснащення приміщень або їх частин, своєчасно сплачувати за спожиті житлово-комунальні послуги.
Згідно умов ч. 1, п. 5 та п. 7 ч. 2 ст. 10 Закону України "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку" співвласники приймають рішення щодо управління багатоквартирним будинком на зборах у порядку, передбаченому цією статтею.
Частиною 1 статті 12 Закону України "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку" передбачено, що витрати на управління багатоквартирним будинком включають: витрати на утримання, реконструкцію, реставрацію, проведений поточного і капітального ремонтів, технічного переоснащення спільного майна у багатоквартирному будинку; витрати на оплату комунальних послуг стосовно спільного майна багатоквартирного будинку; витрати, пов`язані з виконанням зобов`язань за кредитним договором, укладеним за програмами Фонду енергоефективності; витрати на сплату винагороди управителю в разі його залучення; інші витрати, передбачені рішенням співвласників або законом.
Із зазначених норм права, слідує, що позивач є неприбутковою організацією, і кожен власник майна в багатоквартирному будинку, приймає участь в управлінні діяльністю такого багатоквартирного будинку, а також несе відповідальність, щодо утримання в належному стані свого майна, а також багатоквартирного будинку в цілому.
Відповідно до п. 4 ч. 1 ст. 17 Закону України "Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку" для забезпечення виконання власниками приміщень своїх обов`язків об`єднання має право звертатися до суду в разі відмови співвласника відшкодовувати заподіяні збитки, своєчасно та у повному обсязі сплачувати усі встановлені цим Законом та статутом об`єднання внески та платежі, у тому числі відрахування до резервного та ремонтного фондів,
Слід вказати, що оскільки позивач є неприбутковою організацією, яка складається із співвласників житлових та нежитлових приміщень багатоквартирного будинку, через неналежне виконання зобов`язань відповідачем, як особу, яка зобов`язана зробити внесок на капітальний ремонт, інші учасники, не мають нести додаткові витрати, через таку неправомірну бездіяльність Управління Держпраці у Рівненській області.
Згідно ч. 1 ст. 509 Цивільного кодексу України зобов`язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов`язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо) або
За частиною 1 статті 1054 ЦК України за кредитним договором банк або інша фінансова установа (кредитодавець) зобов`язується надати грошові кошти (кредит) позичальникові у розмірі та на умовах, встановлених договором, а позичальник зобов`язується повернути кредит та сплатити проценти.
Згідно частин 1-2 статті 10561 ЦК України процентна ставка за кредитом може бути фіксованою або змінюваною. Тип процентної ставки визначається кредитним договором. Розмір процентів, тип процентної ставки (фіксована або змінювана) та порядок їх сплати за кредитним договором визначаються в договорі залежно від кредитного ризику, наданого забезпечення, попиту і пропозицій, які склалися на кредитному ринку, строку користування кредитом, розміру облікової ставки та інших факторів на дату укладення договору.
Зважаючи на вищевикладене, судом встановлено, що Управлінням Держпраці у Рівненській області завдано для ОСББ "Оселя-Рівне" збитки у розмірі 64 842 грн 18 коп. як відсотки, нараховані для позивача, через неправомірну бездіяльність відповідача, у формі несплати внеску у визначені строки на капітальний ремонт (утеплення фасаду), а також додаткові нарахування передбачені статтею 625 ЦК України, 3 % річних в розмірі 2 968 грн 40 коп.; інфляційні втрати у розмірі 17 930 грн 68 коп.
Відповідно до ст. 15 ЦК України кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання. Кожна особа мас право на захист свого інтересу, який не суперечить загальним засадам цивільного законодавства.
Способом захисту цивільний прав та інтересів може бути, зокрема, відшкодування збитків та інші способи відшкодування майнової шкоди (п. 8 ч. 2 ст.16 ЦК України).
Згідно зі ст. 22 ЦК України особа, якій завдано збитків у результаті порушення її цивільного права, має право на їх відшкодування. Збитками, зокрема, є втрати, яких особа зазнала у зв`язку зі знищенням або пошкодженням речі, а також витрати, які особа зробила або мусить зробити для відновлення свого порушеного права (реальні збитки). Збитки відшкодовуються у повному обсязі, якщо договором або законом не передбачено відшкодування у меншому або більшому розмірі.
Статтею 1166 ЦК України передбачено, що майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала.
Аналогічним чином питання відшкодування збитків врегульовано Господарським кодексом України.
Статтею 224 ГК України передбачено, що учасник господарських відносин, який порушив господарське зобов`язання або установлені вимоги щодо здійснення господарської діяльності, повинен відшкодувати завдані цим збитки суб`єкту, права або законні інтереси якого порушено. Під збитками розуміються витрати, зроблені управленою стороною, втрата або пошкодження її майна, а також не одержані нею доходи, які управлена сторона одержала б у разі належного виконання зобов`язання або додержання правил здійснення господарської діяльності другою стороною.
Враховуючи припис частини четвертої статті 623 Цивільного кодексу України, на кредитора покладений обов`язок довести розмір збитків, заподіяних йому порушенням зобов`язання. При цьому кредитор повинен не тільки точно підрахувати розмір збитків, але й підтвердити їх документально. В даному випадку розмір збитків становить розмір несплачених відсотків за кредитом, адже в розмір внеску на капітальний ремонт не входили відсотки оскільки кредит видавався на пільгових умовах. Але враховуючи той факт, що відповідач не сплачував кредит, відсотки, які має сплатити позивач банку є фактично збитками ОСББ "Оселя-Рівне".
У відповідності до статті 625 ЦК України боржник, який прострочив виконання грошового зобов`язання, на вимогу кредитора зобов`язаний сплатити суму боргу з урахуванням встановленого індексу інфляції за весь час прострочення, а також три проценти річних від простроченої суми, якщо інший розмір процентів не встановлений договором або законом.
З урахування наведено, слід зазначити, що позов, в частині стягнення збитків з Управління Держпраці у Рівненській області на користь ОСББ "Оселя-Рівне" в розмірі 64 842 грн 18 коп. є обґрунтованим та доведеним, а тому судом задовольняється.
Крім того, здійснивши перерахунок 3 відсотка річних та інфляційних втрат судом встановлено що останні здійснено арифметично вірно, а тому позов в цій частині також підлягає до задоволення та стягнення із відповідача, зокрема 3 % річних в розмірі 2 968 грн 40 коп. та інфляційні втрати в розмірі 17 930 грн 68 коп.
Підсумовуючи усе зазначене вище, суд позов задовольняє в повному обсязі як обґрунтований та доведений, а тому до стягнення підлягають із Управління Держпраці у Рівненській області на користь Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "ОСЕЛЯ-РІВНЕ" підлягають збитки в розмірі 64 842 грн 18 коп., 3 % річних в розмірі 2 968 грн 40 коп. та інфляційні втрати в розмірі 17 930 грн 68 коп.
Згідно частини 1 статті 123 ГПК України судові витрати складаються з судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи.
У відповідності до статті 129 ГПК України судовий збір покладається: у спорах, що виникають при укладанні, зміні та розірванні договорів, - на сторону, яка безпідставно ухиляється від прийняття пропозицій іншої сторони, або на обидві сторони, якщо судом відхилено частину пропозицій кожної із сторін; у спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав, - на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог
По справі в якості судових витрат заявлено оплату судового збору в розмірі 2 684 грн 00 коп., оскільки позов задоволено в повному обсязі, судові витрати покладаються на відповідача у вказаному розмірі
Керуючись ст. ст. 73, 74, 76-79, 91, 120, 123, 129, 233, 238, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд -
ВИРІШИВ:
1. Позов задовольнити.
2. Стягнути з Управління Держпраці у Рівненській області (33028, м. Рівне, вул. Лєрмонтова, 7, код ЄДРПОУ 39780243) на користь Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "ОСЕЛЯ-РІВНЕ" (33028, м. Рівне, вул. Лермонтова, 7, код ЄДРПОУ 40279186) збитки в розмірі 64 842 (шістдесят чотири тисячі вісімсот сорок дві) грн 18 коп., 3 % річних в розмірі 2 968 (дві тисячі дев`ятсот шістдесят вісім) грн 40 коп., інфляційні втрати в розмірі 17 930 (сімнадцять тисяч дев`ятсот тридцять) грн 68 коп. гривень та судовий збір в розмірі 2 684 (дві тисячі шістсот вісімдесят чотири) грн 00 коп..
3. Видати наказ після набранням рішення законної сили.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення суду може бути оскаржено до Північно-західного апеляційного господарського суду протягом двадцяти днів з дня його проголошення через господарський суд, що прийняв рішення або безпосередньо до апеляційного суду. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Веб-адреса сторінки на офіційному веб-порталі судової влади України в мережі Інтернет, за якою учасники справи можуть отримати інформацію по справі, що розглядається: http://rv.arbitr.gov.ua.
Повний текст рішення складено та підписано 14 березня 2023 року.
Суддя Вадим Торчинюк
Суд | Господарський суд Рівненської області |
Дата ухвалення рішення | 07.03.2023 |
Оприлюднено | 15.03.2023 |
Номер документу | 109523703 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Інші справи |
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні