Рішення
від 28.08.2010 по справі 13/180-10
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

19.08.10 р. Справа № 13/180-10

За позовом Суб'єкта п ідприємницької діяльності - фізичної особи ОСОБА_1, м . Дніпропетровськ

до Департаменту трансп орту та зв' язку Дніпропетро вської міської ради,

м. Дніпропетровськ

про визнання недійсним окремих положень договору

Суддя Первушин Ю.Ю.

Представники:

від позивача: ОСОБА_2-п редставник , довіреність від 14.05.2010р.

від відповідача : не з'явивс я;

СУТЬ СПОРУ:

Суб' єкт підприємниць кої діяльності - фізична особ а ОСОБА_1 (далі - позивач) зв ернувся до господарського су ду Дніпропетровської област і із позовом до Департаменту транспорту та зв' язку Дніп ропетровської міської ради ( далі - відповідач) про визнанн я недійсними окремих положен ь договору від 30 грудня 2009 року №024ПА про організацію експлуа тації платної автостоянки (д алі - договір).

В обґрунтування позовних в имог позивач посилався на не відповідність спірних полож ень договору діючому законод авству України. Із суті заявл ених позовних вимог випливає , що позивач наполягає на том у, що він не повинен збирати та сплачувати збір за паркуван ня, оскільки, він не займаєтьс я паркуванням автотранспорт у, а здійснює діяльність з ор ганізації автостоянки.

Позивач, з урахуванням змін позовних вимог від 27.07.2010 р. (а.с. 27- 30) наполягає на визнанні недій сним п.2.8. Договору від 30.12.2009 р. №024П А, визнанні недійсним додатк у від 30.12.2009 р. до договору від 30.12.2009 р. №024ПА з моменту укладення до говору.

Відповідач забезпечив явк у повноважного представника до судового засідання, надав відзив на позов (а.с.31-33). Відпові дач заперечував проти позовн их вимог, наполягаючи на тому , що позивач є уповноваженою о рганізацією, та відповідно д о вимог Декрету Кабінету Мін істрів України «Про місцеві податки і збори», Рішення Дні пропетровської міської Ради від 07.10.2009 року №45/50 «Про внесення змін до рішення міської ради від 25.04.2007 р. №32/14 «Про Положення пр о порядок організації, функц іонування та експлуатації мі сць паркування автотранспор ту і справляння збору за прип аркування на території міста Дніпропетровськ»та договор у повинен справляти відповід ний збір за паркування.

Клопотання про застосуван ня засобів технічної фіксаці ї судового процесу (аудіо зап ис) при розгляді справи предс тавником позивача не заявлял ось.

За згодою представника поз ивача, в судовому засіданні 1 9.08.2010р. оголошено вступну та рез олютивну частини судового рі шення, згідно ст. 85 Господарсь кого процесуального кодексу України.

Розглянувши матеріали спр ави, заслухавши представникі в сторін, дослідивши надані д окази, господарський суд, -

ВСТАНОВИВ:

30.12.2009 р. між Департаментом транспорту зв'язку Дніпропет ровської міської ради (депар тамент) та приватним підприє мцем ОСОБА_1 (виконавець) б уло укладено договір №024 ПА пр о організацію експлуатації п латної автостоянки. Також 30.12.20 09 року сторонами підписано до даткову угоду до Договору пр о організацію експлуатації п латної автостоянки №024 ПА.

Предметом Договору є орган ізація експлуатації платної автостоянки за адресою: м. Дні пропетровськ, вул. Братів Тро фімових, 111.

Пунктом 2.4 Договору встанов лено, що Департамент доводит ь фінансове завдання щодо су ми збору за припаркування. Ві дповідно до п.2.8. Договору, Вико навець забезпечує надходжен ня визначеного місцевого збо ру за припаркування автотран спорту до міського бюджету.

Згідно вимог п.2.9. Договору, в иконавець щомісяця повинен н адавати департаменту звіт пр о діяльність автостоянки за встановленою формою. Звіт на дається протягом 5 календарн их днів, наступних за останні м календарним днем звітного місяця. До звіту надається ко пія документу, який свідчить про сплату збору за припарку вання автотранспорту. Відпов ідно до п.3.1. Договору Виконаве ць повинен перераховувати зб ір за припаркування автотран спорту у сумі 6,12 грн. за одне ма шино-місце до районного казн ачейства за місцем реєстраці ї платника податків, код плат ежу 16010400, з приміткою в платіжни х документах «збір за припар кування автотранспорту відп овідно до договору від 30.12.09 рок у №024 ПА. Оплата здійснюється п ротягом 5 календарних днів, на ступних за останнім календар ним днем звітного місяця. Роз рахункова сума збору за міся ць може змінюватись по резул ьтату обстеження платної сто янки, яка вказується в додатк у до договору.

Відповідно до п.2 додаткової угоди до договору від 30.12.2009 р. ст авка збору за припаркування автомобілів здійснюється ві дповідно до фактично припарк ованої середньоденної кільк ості автомобілів за місяць з розрахунку 6,12 грн. за одне маши но-місце, сума сплати щомісяч но складає 232,56 грн. Сума збору з а припаркування сплачується до місцевого бюджету відпов ідно до п.3.1 Договору.

З наданих суду матеріалів с уд встановив, що позивач вико ристовує земельну ділянку за адресою: м. Дніпропетровськ, в ул. Братів Трофімових, 111 за акт ом на право постійного корис тування землею від 29 липня 1997 р . на підставі рішення Дніпроп етровської міської ради наро дних депутатів від 17 липня 1997 р оку №1070.

За договором оренди цільов е призначення земельної діль ники визначено як - обслугову вання автостоянки.

Як встановлено п. 2 ч. 2 ст. 15 Зак ону України «Про систему опо даткування»збір за припарку вання автотранспорту належи ть до місцевих зборів. Частин ною 3 названої статті Закону п ередбачено, що механізм спра вляння місцевих податків і з борів та порядок їх сплати вс тановлюється сільськими, сел ищними, міськими радами відп овідно до переліку і в межах г раничних строків розмірі ста вок, встановлених законами У країни.

Відповідно до ст. 3 Декрету К абінету Міністрів України ві д 20.05.1993 р. №56-93 "Про місцеві податки і збори" платниками збору за п арковку автотранспорту є юри дичні особи та громадяни, які паркують автомобілі в спеці ально обладнаних або відведе них для цього місцях.

Постановою Кабінету Мініс трів України від 22 січня 1996 рок у №115 затверджено правила збер ігання транспортних засобів на автостоянках. Ці правила р егламентують організацію та порядок надання послуг щодо зберігання транспортних зас обів, вони поширюються на авт остоянки, що охороняються, не залежно від форм власності. П ункт 15 Правил передбачає, що н а автостоянках стягується пл ата за зберігання транспортн их засобів.

Саме на Постанову Кабінету Міністрів України від 22 січня 1996 року №115 посилаються сторон и в Договорі №024 ПА про організ ацію експлуатації платної ав тостоянки, а саме у п. 2.6. зазнач ено, що Виконавець (Позивач) за безпечує експлуатацію автос тоянки.

В матеріалах справи містит ься Свідоцтво про реєстрацію платної автостоянки щодо зб ерігання транспортних засоб ів у м. Дніпропетровську, в яко му зазначено, що свідоцтво ви дане Позивачу на підставі до говору від 30.12.2009 р. №024 ПА про орга нізацію експлуатації платно ї автостоянки.

Виходячи з наведеного, пози вач вмотивовано наполягає на тому, що він здійснює діяльні сть з надання послуг автосто янки, а не припаркування.

Постановою Кабінету Мініс трів України від 03.12.2009 року №1342 б уло затверджено «Правила пар кування транспортних засобі в»(далі за текстом - Правила па ркування). За Правилами парку вання передбачено, що вони ре гулюють організацію та поряд ок паркування транспортних з асобів на вулицях і дорогах н аселених пунктів. Також Прав илами паркування (п. 3) зазначе но, що вони не регламентують п итання надання послуг із збе рігання транспортних засобі в, які віднесені до компетенц ії Правил зберігання транспо ртних засобів на автостоянка х затверджених Постановою Ка бінету Міністрів України від 22 січня 1996 року №115.

Правила паркування у п. п. 29, 30 визначають порядок здійснен ня сплати збору за паркуванн я та вартості послуг з утрима ння майданчиків для платного паркування.

Дніпропетровська міська р ада, з метою впровадження пар кування автотранспорту на ву лицях і площах міста, відпові дно до ст. 3 Декрету Кабінету М іністрів України від 20.05.93 р. №56-93 «Про місцеві податки і збори », керуючись законодавством України «Про систему оподатк ування» та «Про місцеве само врядування в Україні» винесл а рішення від 25.04.2007 р. №32/34, яким за твердила Положення про поря док організації, функціонува ння та експлуатації місць па ркування автотранспорту і сп равляння збору за припаркува ння на території міста Дніпр опетровська (далі за текстом рішення - Положення).

Зазначеним рішенням Дні пропетровської міської ра ди комунальне підприємств о "Міськавтопарк" призначено уповноваженою організац ією за справляння збору за припаркуваня автотранс порту в спеціально обладнани х або відведених для цього мі сцях на стоянках таксі на тер иторії міста. Пунктом 2.19 вищев казаного Положення передбач ено, що уповноважена організ ація - визначена рішенням міс ької ради організація (Підпр иємство), яка наділена повнов аженнями зі справляння збору за припаркування на усіх міс цях для платного паркування у місті - може залучати інших с уб'єктів підприємницької дія льності (операторів) для вико нання цих функцій на умовах д оговорів. Відповідно до п.3.1 По ложення функціонування парк овок на території міста забе зпечують уповноважена орган ізація та оператори, на підст аві договору з виконавчим ор ганом міської ради за функці ональним призначенням та тех нічних паспортів парковок. П унктом 2.19 вищевказаного Полож ення передбачено, що уповнов ажена організація - визначен а рішенням міської ради орга нізація (підприємство), яка на ділена повноваженнями зі спр авляння збору за припаркуван ня на усіх місцях для платног о паркування у місті може зал учати інших суб'єктів підпри ємницької діяльності (операт орів) для виконання цих функц ій на умовах договорів. Відпо відно до п.3.1 Положення функці онування парковок на територ ії міста забезпечують уповно важена організація та операт ори, на підставі договору з ви конавчим органом міської рад и за функціональним призначе нням та технічних паспортів парковок.

Рішенням Дніпропетровсько ї міської ради від 07.10.2009 року №45/5 0 «Про внесення змін до рішенн я міської ради від 25.04.2007 року №32/1 4", визначено що парковка - це частина території, яка тимча сово використовується для па ркування автотранспорту зі с правляння збору з припаркува ння і може мати різний режим роботи.

В Рішенні Дніпропетровськ ої міської ради від 07.10.2009 року № 45/50 «Про внесення змін до рішен ня міської ради від 25.04.2007 року № 32/14", платниками збору за припар кування є юридичні особи та г ромадяни, які паркують автот ранспортні засоби в спеціаль но обладнаних або відведених для цього місцях. Відповідно до п.2.1 Рішення Дніпропетровс ької міської ради від 07.10.09 №45/50 «П ро внесення змін до рішення м іської ради від 25.04.07 №32/14 «Про пол оження про порядок організац ії, функціонування, експлуат ації місць паркування автотр анспорту і справляння збору за припаркування на територі ї міста Дніпропетровська пар кування автотранспорту - тим часова стоянка автотранспор ту у відведених або спеціаль но обладнаних місцях для пар кування автотранспорту, визн ачених міською радою і викон авчим органом міської ради б ез відповідальності за збере ження транспортного засобу. При організація місць для пл атного паркування здійснюєт ься в рядку передбаченому ро зділи Положення. Відповідно п. п. 3.2.1 та 3.2.2. після проведення р еєстрації парковки Виконавч ий орган місцевої влади вида є уповноваженій організації витяг з реєстру платної парк овки та погоджує технічний п аспорт парковки, та укладає додаткову угоду до договору уповноваженою організацією та (або) оператором на функціо нування парковки.

Сторонами не було надано су ду зазначених у Положенні до кументів - витяг з реєстру пла тної парковки, технічний пас порт парковки, договір на фун кціонування парковки з додат ком.

З огляду на той факт, що спір ний Договір стосується автос тоянки, технічний паспорт па рковки та витяг з реєстру пла тної прковки ні позивачем ні відповідачем суду не надані суд вважає, що доказів того, щ о позивач здійснює діяльніст ь з паркування транспортних засобів надано не було.

Тарифи затверджені рішенн ям міської ради, зазначені ро зділом 7 Положення та в підпун ктах 7.1.1 -7.1.3 та інших. При цьому зб ір за припаркування справляє ться з розрахунку за одну год ину паркування автомобіля.

З огляду на вказане ставки з бору зазначені сторонами в п . 3.1 Договору та п. 2 спірної дода ткової угоди які визначені в ід встановленої суми 6,12 гриве нь за одне машино-місце та виз начено у сумі 440,60 гривень щоміс ячно - не відповідають вимога м Положення та Рішення міськ ої ради від 07.10.09 №45/50 «Про внесенн я змін до рішення міської рад и від 25.04.07 №32/14, оскільки, визначе ні самостійно сторонами Дого вору виходячи лише з кількос ті місць на автостоянці.

Як вбачається з матеріалів справи департаментом здійсн ено реєстрацію платної автос тоянки і видано свідоцтво пр о реєстрацію платної автосто янки щодо зберігання транспо ртних засобів у м. Дніпропетр овську.

В той час п.п. 2,4, 2.8, 2.9, 3.1, п.2 додатку до Договору встановлено збі р за припаркування автотранс порту.

Згідно з ч.3 ст. 24 Закону Украї ни «Про місцеве самоврядуван ня в Україні», органи місцево го самоврядування та їх поса дові особи діють лише на підс таві, в межах повноважень та у спосіб, передбачений Консти туцією і законами України, та керуються у своїй діяльност і Конституцією та законами У країни, актами Президента Ук раїни, Кабінету Міністрів Ук раїни.

Відповідач в своєму відзив і зазначає, що чинним законод авством не передбачено звіль нення будь-яких автостоянок від справляння збору за прип аркування автотранспорту.

Відповідач, з посиланням на Закон України «Про плату за з мелю»зазначає, що використан ня землі в Україні є платним. Н аявний в матеріалах справи д оговір оренди землі позиваче м вказує на платність корист ування землею позивачем.

Заперечуючи проти позову в ідповідач вказав наступне.

У п.2.1. Рішення, паркування ав тотранспорту - це тимчасова с тоянка автотранспорту у відв едених або спеціально обладн аних місцях для паркування а втотранспорту, визначених Мі ською радою та виконавчими о рганами міської ради без від повідальності за збереження транспортного засобу або з т акою відповідальністю, якщо можливе оснащення місць для паркування необхідним облад нанням. В свою чергу, у п.п. 2.3. Ріш ення надані роз'яснення терм іну «відведені місця»- части на території міста, яка тимча сово використовується для ці лей маркування згідно з відп овідним розпорядчим актом а бо відповідним документом н а право землекористування. Т ож п.2.7 Рішення визначено, що з бір за при паркування автотр анспорту - обов' язкова спл ата, яка згідно із законодавс твом запроваджується і зупин яється в порядку визначеному міською радою на території м іста та зараховується до бюд жету міста. У п. 2.8 визначено пла тників збору за припаркуванн я - юридичні особи та громад яни, які паркують автотрансп ортні засоби у відведених аб о спеціально обладнаних для цього місцях. Ставка збору за парковку автотранспорту вст ановлюється з розрахунку за одну годину парковки, її г раничний розмір не пови нен перевищувати рахунок кош тів юридичних осіб, відносят ься на собівартість продукці ї (робіт, послуг) згідно частин и другої статті 23 Декрету.

Таким чином, відповідач нап олягає на тому, що уповноваже ні організації повинні справ ляти вказаний збір з моменту набуття чинності зазначеним Рішенням, а Договір відповід ає вимогам законодавства Укр аїни. Але таке твердження від повідача не відповідає обста винам справи та вимогам наве деного вище законодавства. З огляду на вказане суд вважає міркування та доводи відпов ідача не обґрунтованими та с тавиться до них критично.

Відповідно до вимог ч. 1 ст. 215 Ц ивільного кодексу України ви значено, що підставою недійс ності правочину є недодержан ня в момент вчинення правочи ну стороною (сторонами) вимог , які встановлені частинами п ершою - третьою, п'ятою та шост ою статті 203 цього Кодексу.

Відповідно до ч. 1 ст. 203 Цивіль ного кодексу України зміст п равочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам ци вільного законодавства, а та кож моральним засадам суспіл ьства.

В частині 3 ст. 215 Цивільного к одексу України зазначено, як що недійсність правочину пря мо не встановлена законом, ал е одна із сторін або інша заін тересована особа заперечує його дійсність на підставах , встановлених законом, такий правочин може бути визнаний судом недійсним (оспорювани й правочин).

Спірний договір та додатко ва угода від 30.12.2009 р. фактично на правлені на узгодження дій п озивача та відповідача стосо вно організації експлуатаці ї автостоянки та забезпеченн я надходження місцевого збор у за припаркування автотранс порту до міського бюджету. З о гляду на той факт, що забезпеч ення надходження місцевого з бору за припаркування автотр анспорту до міського бюджету випливає із діяльності з пар кування транспортних засобі в, а позивач займається надан ням послуг з автостоянки, то в цій частині спірний Договір та додаткова угода від 30.12.2009 р. н е відповідають вимогам закон одавства.

Згідно ст.217 Цивільного коде ксу України недійсність окре мої частини правочину не має наслідком недійсності інших його частин і правочину в ціл ому, якщо можна припустити, що правочин був би вчинений і бе з включення до нього недійсн ої частини.

Суд не має повноважень вихо дити за межі позовних вимог, б ез відповідної заяви тому ро зглядає позов лише виходячи із заявлених позовних вимог.

Згідно вимог встановлених ч. 1 ст. 236 Цивільного кодексу Ук раїни правочин, визнаний суд ом недійсним, є недійсним з мо менту його вчинення.

На підставі викладеного, су д відхиляє доводи та міркува ння відповідача та вважає за можливе задовольнити позовн і вимоги повністю.

В порядку передбаченому ст . 49 Господарського процесуаль ного кодексу України, виходя чи з того, що спірний договір було укладено сторонами за в ласним волевиявленням, суд в важає що спір виник з вини обо х сторін та неправильних дій сторін, тому судові витрати с уд вирішив покласти на відпо відача та позивача в рівних ч астках пропорційно.

Керуючись ст. ст. 11, 16, 203, 215, 217, 236 Цив ільного кодексу України, ст. ст. 12, 32, 33, 34, 49, 82-85, 116-117 Господарського процесуального кодексу Укра їни, господарський суд, -

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити.

Визнати недійсним пункт 2.8 д оговору від 30.12.2009 р. №024 ПА про орг анізацію експлуатації платн ої автостоянки укладеного мі ж суб' єктом підприємницько ї діяльності - фізичною особо ю ОСОБА_1 (49108, АДРЕСА_1; ід ентифікаційний код НОМЕР_1 ) та Департаментом транспор ту та зв'язку Дніпропетровсь кої міської ради (49000, м. Дніпроп етровськ, пр. К. Маркса, 75; код ЄД РПОУ 25927548).

Визнати недійсним додаток до договору від 30.12.2009 р. №024 ПА пр о організацію експлуатації п латної автостоянки укладени й між суб' єктом підприємниц ької діяльності фізичною осо бою ОСОБА_1 (49108, АДРЕСА_1 ; ідентифікаційний код НОМЕ Р_1) та Департаментом трансп орту та зв'язку Дніпропетров ської міської ради (49000, м. Дніпр опетровськ, пр. К. Маркса, 75; код ЄДРПОУ 25927548).

Стягнути з Департаменту тр анспорту та зв'язку Дніпропе тровської міської ради (49000 м. Д ніпропетровськ, пр. К. Маркса, 75; код ЄДРПОУ 25927548) на користь суб ' єкта підприємницької діял ьності - фізичної особи ОСО БА_1 (49108, АДРЕСА_1; ідентифі каційний код НОМЕР_1) 42,50 грн . (сорок дві гривні 50 копійок) - д ержавного мита та 118,0 (сто вісім надцять гривень 00 копійок) - ви трат на інформаційно-технічн е забезпечення судового проц есу.

Видати наказ.

Рішення суду набирає закон ної сили після закінчення де сятиденного строку з дня йог о підписання і може бути оска рженим протягом цього строку до Дніпропетровського апеля ційного господарського суду .

Суддя Ю.Ю. Первушин

Повний текст рішення п ідписано-

27.08.2010 р.

СудГосподарський суд Дніпропетровської області
Дата ухвалення рішення28.08.2010
Оприлюднено06.09.2010
Номер документу10953685
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —13/180-10

Ухвала від 07.04.2011

Господарське

Харківський апеляційний господарський суд

Пелипенко Н.М.

Судовий наказ від 22.06.2011

Господарське

Господарський суд Сумської області

Лиховид Борис Іванович

Судовий наказ від 22.06.2011

Господарське

Господарський суд Сумської області

Лиховид Борис Іванович

Судовий наказ від 22.06.2011

Господарське

Господарський суд Сумської області

Лиховид Борис Іванович

Судовий наказ від 22.06.2011

Господарське

Господарський суд Сумської області

Лиховид Борис Іванович

Постанова від 20.05.2011

Господарське

Харківський апеляційний господарський суд

Пелипенко Н.М.

Рішення від 14.03.2011

Господарське

Господарський суд Сумської області

Лиховид Борис Іванович

Ухвала від 10.03.2011

Господарське

Господарський суд Сумської області

Лиховид Борис Іванович

Ухвала від 28.02.2011

Господарське

Господарський суд Сумської області

Лиховид Борис Іванович

Ухвала від 28.02.2011

Господарське

Господарський суд Одеської області

Панченко О.Л.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні