Справа № 420/9197/22
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
16 березня 2023 року м. Одеса
Одеський окружний адміністративний суд у складі судді Іванова Е.А., розглянувши у порядку письмового провадження в приміщенні суду в м. Одесі адміністративну справу за позовом Державної екологічної інспекції Південно-Західного округу (Миколаївська та Одеська області) до Товариства з обмеженою відповідальністю «ТД «Одеський завод кабельної арматури» про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду,-
ВСТАНОВИВ:
До Одеського окружного адміністративного суду надійшов позов Державної екологічної інспекції Південно-Західного округу (Миколаївська та Одеська області) до Товариства з обмеженою відповідальністю «ТД «Одеський завод кабельної арматури», в якому позивач просить суд зупинити (заборонити) діяльність відповідача в частині використання джерел викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря, а саме: штампувальні станки у кількості 7 штук, різальний автомат для різки труб, китайського виробництва, модель YЕ-02; автоматичний станок для зняття фаски; гідравлічний прес; автомат токарний 6 - шніпендельний 2 шт., З токарних одношніпендельних автомата; електропіч СШЗМ-10/10/10/7; два повітряних компресора; токарний верстат для нарізки різьби; 5 свердлильних станків; 1 токарно-фрезерний станок; гільйотина для різки листів металу; пост гальванічного покриття металевих виробів до отримання дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що у період з 25.01.2022 року по 07.02.2022 року Державною екологічною iнспекцією Південно-Західного округу (Миколаївської та Одеської області) було проведено планову перевірку Товариства з обмеженою відповідальністю «ТД» Одеський завод кабельної арматури» щодо дотримання ним вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища. В ході проведення перевірки посадовими особами Інспекції було встановлено ряд порушень вимог природоохоронного законодавства ТОВ «ТД» Одеський завод кабельної арматури», які зафіксовані в Акті складеному за результатами проведення планового (позапланового) заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів від 07.02.2022 року №93. Зокрема, згідно пункту 1 акту перевірки Державної екологічної інспекції Південно-Західного округу (Миколаївської та Одеської області) №93 від 07.02.2022 року посадовими особами відповідача зазначено про порушення позивачем частини 5 та 6 статті 11 Закону України «Про охорону атмосферного повітря», зокрема відповідачем у акті перевірки встановлено наступне «Товариство з обмеженою відповідальністю «ТД» Одеський завод кабельної арматури» для здійснення власної господарської діяльності використовуються: штампувальні станки у кількості 7 шт.; різальний автомат для різки труб, китайського виробництва (модель YE-02); автоматичний станок для зняття фаски; гідравлічний прес; автомат токарний 6 - шнiгiендельний 2 шт.; 3 токарних одношнiпендельних автомата; електропіч СШЗМ-10/1000/7; два повітряних компресора; токарний верстат для нарізки и 5 свердлильних станків; 1 токарно-фрезерний станок; гільйотина для різки листів металу. Окрім того, на території виявлено пост гальванічного покриття металевих виробів, вiд якого в атмосферне повітря надходять забруднюючі речовини та суміші таких речовин. При роботі вищевказаного обладнання до атмосферного повітря потрапляють забруднюючі речовини Дозвіл на викиди забруднюючих речовин н атмосферне повітря зі стаціонарних джерел у підприємства відсутній.
З урахуванням наведеного позивач звернувся до суду задля зупинення (заборони) діяльності відповідача в частині використання джерел викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря.
Відповідач відзиву на адміністративний позов не надав.
Ухвалою суду від 11.07.2022 року у справі відкрито спрощене позовне провадження.
Ухвалою суду від 25.07.2022 року позов залишено без руху після відкриття, згідно ч.13 ст.171 КАС України.
Ухвалою суду від 30.08.2022 року продовжено розгляд справи.
Ухвалою суду від 30.08.2022 року заяву відповідача про зупинення провадження у справі до вирішення іншої справи задоволено та провадження у адміністративній справі №420/9197/22 зупинено до набрання законної сили рішенням у справі №420/10423/22.
Ухвалою суду від 15.02.2023 року провадження у справі поновлено.
Статтею 258 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що суд розглядає справи за правилами спрощеного позовного провадження протягом розумного строку, але не більше шістдесяти днів із дня відкриття провадження у справі.
Відповідно до частини 2 статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України розгляд справи по суті за правилами спрощеного позовного провадження починається з відкриття першого судового засідання. Якщо судове засідання не проводиться, розгляд справи по суті розпочинається через тридцять днів, а у випадках, визначених статтею 263 цього Кодексу, - через п`ятнадцять днів з дня відкриття провадження у справі.
З огляду на завершення 30-ти денного терміну для подання заяв по суті справи, суд вважає за можливим розглянути та вирішити справу по суті у порядку письмового провадження за наявними у ній матеріалами та доказами.
Дослідивши адміністративний позов, інші письмові докази, оцінивши їх за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх всебічному, повному і об`єктивному дослідженні, проаналізувавши положення чинного законодавства, що регулює спірні правовідносини, суд доходить висновку, що позов не підлягає задоволенню з наступних підстав.
Судом під час розгляду справи встановлено наступне.
Товариство з обмеженою відповідальністю «ТД «Одеський кабельний завод кабельної арматури» зареєстроване як юридична особа 23.03.2018 року та згідно інформації, яка міститься в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, здійснює наступні види діяльності за КВЕД: 25.50 Кування, пресування, штампування, профілювання; порошкова металургія; 24.33 Холодне штампування та гнуття; 25.62 Механiчне оброблення металевих виробів; .99 Виробництво інших готових металевих виробів, н.в.і.у; 46.49 Оптова торгівля іншими товарами господарського призначення; 46.69 Оптова торгiвля іншими машинами й устаткуванням; 46.90 Неспеціалізована оптова торгівля.
Згідно положень ст.ст.5,7 Закону № 877-V, ст.202 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища», Положення про територіальні та міжрегіональні органи Держекоінспекції, затвердженого наказом Міністерства енергетики та захисту довкілля України від 07 квітня 2020 року № 230, на підставі Наказу №1717 від 31.12.2021р. у період з 25.01.2022 по 07.02.2022 посадовими особами Державної екологічної інспекції Південно-Західного округу (Миколаївська та Одеська області) проведено планову перевірку щодо дотримання законодавства у сфері охорони навколишнього вимог природного середовища Товариством з обмеженою відповідальністю «ТД» Одеський завод кабельної арматури».
За результатом проведеного планового заходу державного нагляду (контролю) ТОВ «ТД» Одеський завод кабельної арматури» встановлено ряд порушень вимог природоохоронного законодавства, які зафіксовано в Акті складеному за результатами проведення планового (позапланового) заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів від 07.02.2022 № 93.
Зокрема, згідно пункту 1 акту перевірки Державної екологічної інспекції Південно-Західного округу (Миколаївської та Одеської області) №93 від 07.02.2022 року встановлено порушення позивачем частини 5 та 6 статті 11 Закону України «Про охорону атмосферного повітря», через те, що «Товариство з обмеженою відповідальністю «ТД» Одеський завод кабельної арматури» для здійснення власної господарської діяльності використовуються: штампувальні станки у кількості 7 шт.; різальний автомат для різки труб, китайського виробництва (модель YE-02); автоматичний станок для зняття фаски; гідравлічний прес; автомат токарний 6 - шнiгiендельний 2 шт.; 3 токарних одношнiпендельних автомата; електропіч СШЗМ-10/1000/7; два повітряних компресора; токарний верстат для нарізки и 5 свердлильних станків; 1 токарно-фрезерний станок; гільйотина для різки листів металу. Окрім того, на території виявлено пост гальванічного покриття металевих виробів, вiд якого в атмосферне повітря надходять забруднюючі речовини та суміші таких речовин. При роботі вищевказаного обладнання до атмосферного повітря потрапляють забруднюючі речовини, а дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря зі стаціонарних джерел у підприємства відсутній.
08.02.2022 року Державною екологічною інспекцією Південно-Західного округу (Миколаївської та Одеської області) винесено припис №48, яким у пункті 1 зобов`язано відповідача до 07.03.2022 року отримати дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря зі стаціонарних джерел.
Також судом встановлено, що не погоджуючись з вищенаведеним пунктом у приписі від 08.02.2022 року №48, відповідач звернувся до Одеського окружного адміністративного суду з позовною заявою про визнання протиправним та скасування пункту 1 припису Державної екологічної інспекції Південно-Західного округу (Миколаївської та Одеської області) від 08.02.2022 року №48, яким зобов`язано Товариство з обмеженою відповідальністю «ТД «Одеський кабельний завод кабельної арматури» до 07.03.2022 року отримати дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря зі стаціонарних джерел (справі присвоєно номер №420/10423/22).
Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 03.10.2022 року у справі №420/10423/22 позов Товариства з обмеженою відповідальністю «ТД «Одеський завод кабельної арматури» задоволено та визнано протиправним та скасовано пункт 1 припису Державної екологічної інспекції Південно-Західного округу (Миколаївської та Одеської області) від 08.02.2022 року №48, яким зобов`язано Товариство з обмеженою відповідальністю «ТД «Одеський кабельний завод кабельної арматури» до 07.03.2022 року отримати дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря зі стаціонарних джерел.
Вказане вище рішення суду набрало законної сили 09.12.2022 року.
Частиною 2 статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно ст.55 Конституції України права і свободи людини і громадянина захищаються судом, кожному гарантується право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, судом встановлено, що згідно статей 1,2 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища» завданням законодавства про охорону навколишнього природного середовища є регулювання відносин у галузі охорони, використання і відтворення природних ресурсів, забезпечення екологічної безпеки, запобігання і ліквідації негативного впливу господарської та іншої діяльності на навколишнє природне середовище, збереження природних ресурсів, генетичного фонду живої природи, ландшафтів та інших природних комплексів, унікальних територій та природних об`єктів, пов`язаних з історико-культурною спадщиною. Відносини у галузі охорони навколишнього природного середовища в Україні регулюються цим Законом, а також земельним, водним, лісовим законодавством, законодавством про надра, про охорону атмосферного повітря, про охорону і використання рослинного і тваринного світу та іншим спеціальним законодавством.
Відповідно до статті 34 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища» завдання контролю у галузі охорони навколишнього природного середовища полягають у забезпеченні додержання вимог законодавства про охорону навколишнього природного середовища всіма державними органами, підприємствами, установами та організаціями, незалежно від форм власності і підпорядкування, а також громадянами.
Правові, організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначені Законом України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності».
Відповідно до положень ст. 1 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» від 05.04.2007 року №877-V державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.
Заходи державного нагляду (контролю) - планові та позапланові заходи, які здійснюються у формі перевірок, ревізій, оглядів, обстежень та в інших формах, визначених законом.
Відповідно до ч.ч.11,12,15 ст.4 Закону України від 05.04.2007 року №877-V плановий чи позаплановий захід щодо суб`єкта господарювання - юридичної особи має здійснюватися у присутності керівника або особи, уповноваженої керівником. Плановий чи позаплановий захід щодо фізичної особи-підприємця має здійснюватися за його присутності або за присутності уповноваженої ним особи.
Перед початком здійснення державного нагляду (контролю) посадова особа органу державного нагляду (контролю) вносить запис до журналу реєстрації заходів державного нагляду (контролю) (за наявності такого журналу у суб`єкта господарювання).
При здійсненні заходів державного нагляду (контролю) посадові особи органів державного нагляду (контролю) зобов`язані використовувати виключно уніфіковані форми актів.
Відповідно до ч.ч.1,2,3,4,5 ст.7 Закону України від 05.04.2007 року №877-V для здійснення планового або позапланового заходу орган державного нагляду (контролю) видає наказ (рішення, розпорядження), який має містити найменування суб`єкта господарювання, щодо якого буде здійснюватися захід, та предмет перевірки.
На підставі наказу (рішення, розпорядження) оформляється посвідчення (направлення) на проведення заходу державного нагляду (контролю), яке підписується керівником органу державного нагляду (контролю) (головою державного колегіального органу) або його заступником (членом державного колегіального органу) із зазначенням прізвища, ім`я та по батькові і засвідчується печаткою.
У посвідченні (направленні) на проведення заходу зазначаються: найменування органу державного нагляду (контролю), що здійснює захід; найменування суб`єкта господарювання та/або його відокремленого підрозділу або прізвище, ім`я та по батькові фізичної особи-підприємця, щодо діяльності яких здійснюється захід; місцезнаходження суб`єкта господарювання та/або його відокремленого підрозділу, щодо діяльності яких здійснюється захід; номер і дата наказу (рішення, розпорядження), на виконання якого здійснюється захід; перелік посадових осіб, які беруть участь у здійсненні заходу, із зазначенням їх посади, прізвища, ім`я та по батькові; дата початку та дата закінчення заходу; тип заходу (плановий або позаплановий); форма заходу (перевірка, ревізія, обстеження, огляд, інспектування тощо); підстави для здійснення заходу; предмет здійснення заходу; інформація про здійснення попереднього заходу (тип заходу і строк його здійснення).
Посвідчення (направлення) є чинним лише протягом зазначеного в ньому строку здійснення заходу.
Перед початком здійснення заходу посадові особи органу державного нагляду (контролю) зобов`язані пред`явити керівнику суб`єкта господарювання - юридичної особи, її відокремленого підрозділу або уповноваженій ним особі (фізичній особі - підприємцю або уповноваженій ним особі) посвідчення (направлення) та службове посвідчення, що засвідчує посадову особу органу державного нагляду (контролю), і надати суб`єкту господарювання копію посвідчення (направлення).
Посадова особа органу державного нагляду (контролю) без посвідчення (направлення) на здійснення заходу та службового посвідчення не має права здійснювати державний нагляд (контроль) суб`єкта господарювання.
Суб`єкт господарювання має право не допускати посадових осіб органу державного нагляду (контролю) до здійснення заходу, якщо вони не пред`явили документів, передбачених цією статтею.
Відповідно до абзаців 5,6 ч.1 ст.6 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» підставами для здійснення позапланових заходів є звернення фізичної особи (фізичних осіб) про порушення, що спричинило шкоду її (їхнім) правам, законним інтересам, життю чи здоров`ю, навколишньому природному середовищу чи безпеці держави, з додаванням документів чи їх копій, що підтверджують такі порушення (за наявності).
Позаплановий захід у такому разі здійснюється територіальним органом державного нагляду (контролю) за наявністю погодження центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у відповідній сфері державного нагляду (контролю), або відповідного державного колегіального органу.
У такому разі перед початком здійснення позапланового заходу державного нагляду (контролю) посадові особи територіального органу державного нагляду (контролю) зобов`язані пред`явити керівнику чи уповноваженій особі суб`єкта господарювання - юридичної особи, її відокремленого підрозділу, фізичній особі-підприємцю або уповноваженій ним особі, крім документів, передбачених цим Законом, додатково копію погодження центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у відповідній сфері державного нагляду (контролю), або відповідного державного колегіального органу на проведення такої перевірки.
Статтею 8 Закону України від 05.04.2007 року №877-V наділено орган державного нагляду (контролю) в межах повноважень, передбачених законом, під час здійснення державного нагляду (контролю) правом: вимагати від суб`єкта господарювання усунення виявлених порушень вимог законодавства; вимагати припинення дій, які перешкоджають здійсненню державного нагляду (контролю); відбирати зразки продукції, призначати експертизу, одержувати пояснення, довідки, документи, матеріали, відомості з питань, що виникають під час державного нагляду (контролю), у випадках та порядку, визначених законом; надавати (надсилати) суб`єктам господарювання обов`язкові для виконання приписи про усунення порушень і недоліків; застосовувати санкції до суб`єктів господарювання, їх посадових осіб та вживати інших заходів у межах та порядку, визначених законом.
Також, вказаною нормою покладено на органи державного нагляду (контролю) та їх посадові особи під час здійснення заходів державного нагляду (контролю) обов`язок, у тому числі: повно, об`єктивно та неупереджено здійснювати державний нагляд (контроль) у межах повноважень, передбачених законом; не допускати здійснення заходів державного нагляду (контролю) та інших заходів, що не відповідають або не встановлені цим Законом; дотримуватися встановлених законом принципів, вимог та порядку здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності.
Відповідно до ч.7-8 ст. 7 Закону України від 05.04.2007 року №877-V на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.
Припис - обов`язкова для виконання у визначені строки письмова вимога посадової особи органу державного нагляду (контролю) суб`єкту господарювання щодо усунення порушень вимог законодавства.
Як вже встановлювалось судом, 08.02.2022 року Державною екологічною інспекцією Південно-Західного округу (Миколаївської та Одеської області) винесено припис №48, яким у пункті 1 зобов`язано відповідача до 07.03.2022 року отримати дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря зі стаціонарних джерел.
Та вказаний пункт припису було скасовано рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 03.10.2022 року по справі №420/10423/22, яке набрало законної сили.
В рішення зокрема вказано, що:
«положення ст. 10 Закону України від 05.04.2007 року №877-V суб`єкт господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) має право: вимагати від посадових осіб органу державного нагляду (контролю) додержання вимог законодавства; перевіряти наявність у посадових осіб органу державного нагляду (контролю) службового посвідчення та посвідчення (направлення) і одержувати копію посвідчення (направлення) на проведення планового або позапланового заходу;
не допускати посадових осіб органу державного нагляду (контролю) до здійснення державного нагляду (контролю), якщо:
державний нагляд (контроль) здійснюється з порушенням передбачених законом вимог щодо періодичності проведення таких заходів;
посадова особа органу державного нагляду (контролю) не надала копії документів, передбачених цим Законом, або якщо надані документи не відповідають вимогам цього Закону;
суб`єкт господарювання не одержав повідомлення про здійснення планового заходу державного нагляду (контролю) в порядку, передбаченому цим Законом;
тривалість планового заходу державного нагляду (контролю) або сумарна тривалість таких заходів протягом року перевищує граничну тривалість, встановлену частиною п`ятою статті 5 цього Закону, або тривалість позапланового заходу державного нагляду (контролю) перевищує граничну тривалість, встановлену частиною четвертою статті 6 цього Закону;
органом державного нагляду (контролю) не була затверджена та оприлюднена на власному офіційному веб-сайті уніфікована форма акта, в якій передбачається перелік питань залежно від ступеня ризику;
вимагати припинення здійснення заходу державного нагляду (контролю) у разі:
перевищення посадовою особою органу державного нагляду (контролю) визначеного цим Законом максимального строку здійснення такого заходу;
використання посадовими особами органу державного нагляду (контролю) неуніфікованих форм актів.
В свою чергу, відповідно до ст.11 Закону України від 05.04.2007 року №877-V суб`єкт господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) зобов`язаний: допускати посадових осіб органу державного нагляду (контролю) до здійснення заходів державного нагляду (контролю) за умови дотримання ними порядку здійснення державного нагляду (контролю), передбаченого цим Законом; виконувати вимоги органу державного нагляду (контролю) щодо усунення виявлених порушень вимог законодавства; надавати документи, зразки продукції, пояснення в обсязі, який він вважає необхідним, довідки, відомості, матеріали з питань, що виникають під час державного нагляду (контролю), відповідно до закону.
Пунктом 1 акту перевірки Державної екологічної інспекції Південно-Західного округу (Миколаївської та Одеської області) №93 від 07.02.2022 року посадовими особами відповідача зазначено про порушення позивачем частини 5 та 6 статті 11 Закону України «Про охорону атмосферного повітря», зокрема відповідачем у акті перевірки встановлено наступне «Товариство з обмеженою відповідальністю «ТД» Одеський завод кабельної арматури» для здійснення власної господарської діяльності використовуються: штампувальні станки у кількості 7 шт.; різальний автомат для різки труб, китайського виробництва (модель YE-02); автоматичний станок для зняття фаски; гідравлічний прес; автомат токарний 6 - шнiгiендельний 2 шт.; 3 токарних одношнiпендельних автомата; електропіч СШЗМ-10/1000/7; два повітряних компресора; токарний верстат для нарізки и 5 свердлильних станків; 1 токарно-фрезерний станок; гільйотина для різки листів металу. Окрім того, на території виявлено пост гальванічного покриття металевих виробів, вiд якого в атмосферне повітря надходять забруднюючі речовини та суміші таких речовин. При роботі вищевказаного обладнання до атмосферного повітря потрапляють забруднюючі речовини Дозвіл на викиди забруднюючих речовин н атмосферне повітря зі стаціонарних джерел у підприємства відсутній.
В ході розгляду справи судом встановлено, що відповідно до договору оренди №2 нежитлового приміщення від 04 січня 2022 року, Товариство з обмеженою відповідальністю «ТД «Одеський завод кабельної арматури» як «Орендар» в особі ОСОБА_1 , прийняв у строкове платне користування нежитлові приміщення для розташування складу, виробничих потужностей та офісу загальною площею 450 м2 на строк до 31 грудня 2022 року, за адресою: місто Одеса вулиця Боровського,28 М.
Відповідно до договору оренди загальна площа нежитлових приміщень, розташованих за адресою: місто Одеса вулиця Боровського,28 М. складає -2934, 4 кв.м..
Тобто у ТОВ «ТД «Одеський завод кабельної арматури» в оренді є не всі приміщення, які знаходиться за цією адресою, тому підтверджується позиція ОСОБА_2 , що станки зазначені у акті перевірки від 07 лютого 2022 року не належать його підприємству в повному обсязі.
У постанові Малиновського районного суду м.Одеси по справі №521/4182/22 встановлено, що вiдповiдно до наданої суду довідки на балансі ТОВ «ТД «Одеський завод кабельної арматури» є наступне виробниче устаткування: автомат токарний 6 - шнiпендельний електропіч СШЗМ-10.10.10/7; установка компресорна. 2 шт.. Тобто з штампувальних станків, які зазначені в протоколі про адміністративне правопорушення на балансі у ТОВ «ТД «Одеський завод кабельної арматури» перебувають: електропіч СШЗМ-10/10/10/7, установка компресорна та автомат токарний, які були завезені до орендованих приміщень після укладення договору оренди у січні 2022 року. Доказів щодо використання вказаних станків, суду не надано.
Правові і організаційні основи та екологічні вимоги в галузі охорони атмосферного повітря врегульовано Законом України "Про охорону атмосферного повітря" від 16.10.1992 р. № 2707-XII (далі - Закон № 2707-ХІІ).
У преамбулі до Закону № 2707-ХІІ зазначено, що атмосферне повітря є одним з основних життєво важливих елементів навколишнього природного середовища.
Згідно ст.5 Закону № 2707-XIІ у галузі охорони атмосферного повітря встановлюються такі нормативи: нормативи екологічної безпеки атмосферного повітря; нормативи гранично допустимих викидів забруднюючих речовин стаціонарних джерел; нормативи гранично допустимого впливу фізичних та біологічних факторів стаціонарних джерел; нормативи вмісту забруднюючих речовин у відпрацьованих газах та впливу фізичних факторів пересувних джерел; технологічні нормативи допустимого викиду забруднюючих речовин. Законодавством можуть встановлюватися й інші нормативи в галузі охорони атмосферного повітря.
Порядок розроблення та затвердження нормативів у галузі охорони атмосферного повітря встановлюється Кабінетом Міністрів України відповідно до закону.
Зокрема, для оцінки стану забруднення атмосферного повітря встановлюються нормативи екологічної безпеки атмосферного повітря та нормативи гранично допустимих викидів в атмосферне повітря забруднюючих речовин, рівні шкідливого впливу фізичних та біологічних факторів у межах населених пунктів, у рекреаційних зонах, в інших місцях проживання, постійного чи тимчасового перебування людей, об`єктах навколишнього природного середовища з метою забезпечення екологічної безпеки громадян і навколишнього природного середовища: нормативи якості атмосферного повітря; гранично допустимі рівні впливу акустичного, електромагнітного, іонізуючого та інших фізичних факторів і біологічного впливу на стан атмосферного повітря населених пунктів (ч.1 ст.6 Закону № 2707-XIІ) .
Також, ч.1 ст.7 Закону № 2707-XI визначено, що нормативи гранично допустимих викидів забруднюючих речовин та їх сукупності, які містяться у складі пилогазоповітряних сумішей, що відводяться від окремих типів обладнання, споруд і надходять в атмосферне повітря від стаціонарних джерел, встановлюються з метою забезпечення дотримання нормативів екологічної безпеки атмосферного повітря з урахуванням економічної доцільності, рівня технологічних процесів, технічного стану обладнання, газоочисних установок.
Обов`язки підприємств, установ, організацій та громадян - суб`єктів підприємницької діяльності щодо охорони атмосферного повітря визначені у ст.10 Закону № 2707-XIІ, відповідно до якої вказані суб`єкти, що здійснюють викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря та діяльність яких пов`язана з впливом фізичних та біологічних факторів на його стан, зобов`язані, зокрема здійснювати організаційно-господарські, технічні та інші заходи щодо забезпечення виконання вимог, передбачених стандартами та нормативами екологічної безпеки у галузі охорони атмосферного повітря, дозволами на викиди забруднюючих речовин тощо.
За приписами ст.11 Закону № 2707-XIІ для забезпечення екологічної безпеки, створення сприятливого середовища життєдіяльності, запобігання шкідливому впливу атмосферного повітря на здоров`я людей та навколишнє природне середовище здійснюється регулювання викидів найбільш поширених і небезпечних забруднюючих речовин, перелік яких встановлюється Кабінетом Міністрів України.
Перелік забруднюючих речовин переглядається Кабінетом Міністрів України не менше одного разу на п`ять років за пропозицією центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони навколишнього природного середовища, і центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони здоров`я.
Порядок погодження і видачі дозволів встановлюється постановою Кабінету Міністрів України від 13.03.2002 р. № 302 "Про затвердження Порядку проведення та оплати робіт, пов`язаних з видачею дозволів на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами, обліку підприємств, установ, організацій та громадян - підприємців, які отримали такі дозволи".
Перелік типів устаткування, для яких розробляються нормативи граничнодопустимих викидів забруднюючих речовин із стаціонарних джерел, затверджено наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 16.08.2004 р. № 317, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 06.09.2004 р. за № 1102/9701.
Згідно п.13 ст.11 Закону № 2707-ХІІ порядок проведення та оплати робіт, пов`язаних з видачею дозволів на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами, обліку підприємств, установ, організацій та громадян - суб`єктів підприємницької діяльності, які отримали такі дозволи, встановлюється Кабінетом Міністрів України.
На виконання вимог ч.13 ст.11 Закону № 2707-ХІІ Кабінетом Міністрів України затверджено Порядок № 302, який встановлює єдиний механізм проведення та оплати робіт, пов`язаних з видачею дозволів на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами (п.1 Порядку № 302).
Згідно п.2 Порядку № 302 дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами (далі - дозвіл) - це офіційний документ, який дає право підприємствам, установам, організаціям (а громадянам - підприємцям (далі - суб`єкт господарювання) експлуатувати об`єкти, з яких надходять в атмосферне повітря забруднюючі речовини або їх суміші, за умови дотримання встановлених відповідних нормативів граничнодопустимих викидів та вимог до технологічних процесів у частині обмеження викидів забруднюючих речовин протягом визначеного в дозволі терміну. Дозвіл видається суб`єкту господарювання за формою, встановленою Мінприроди.
Відповідно до п.4 Порядку № 302 для отримання дозволу суб`єкт господарювання, зокрема, проводить інвентаризацію стаціонарних джерел викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря, видів та обсягів викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами, пилогазоочисного обладнання.
Методичні вказівки по змісту та оформленню необхідних документів для створення звіту по інвентаризації викидів забруднюючих речовин, які утворюються на підприємстві з урахуванням технологічного процесу та його особливостей визначені Інструкцією про зміст та порядок складання звіту проведення інвентаризації викидів забруднюючих речовин на підприємстві, затвердженою наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища та ядерної безпеки України від 10.02.1995 р. № 7, зареєстрованою в Міністерстві юстиції України 15.03.1995 р. за № 61/597 (далі - Інструкція № 7).
Згідно пп.1.14.5 п.1.14 Інструкції № 7 стаціонарне джерело забруднення атмосфери - це підприємство, цех, агрегат, установка або інший нерухомий об`єкт, що зберігає свої просторові координати протягом певного часу і здійснює викиди забруднюючих речовин в атмосферу.
Постановою Кабінету Міністрів України від 28.12.2001 р. № 1780 затверджено "Порядок розроблення та затвердження нормативів граничнодопустимих викидів забруднюючих речовин із стаціонарних джерел", у якому зазначено, що перелік типів устаткування, за якими розробляються нормативи граничнодопустимих викидів забруднюючих речовин із стаціонарних джерел, визначається Міністерством охорони навколишнього природного середовища України.
На виконання вказаного Порядку Міністерством охорони навколишнього природного середовища України видано наказ від 16.08.2004 р. № 317, яким затверджено Перелік типів устаткування для яких розробляються нормативи граничнодопустимих викидів забруднюючих речовин із стаціонарних джерел.
Таким чином, відповідачем не доведено, що обладнання яке зазначене в акті перевірки належить позивачеві чи ним використовується у виробництві та не надано доказів, що вказане майно відноситься до джерел що призводять викидів забруднюючих речовин й зазначене в акті перевірки устаткування знаходиться в приміщеннях, які за договором оренди передано позивачу.».
Таким чином, суд вказує на те, що обставини які слугували для звернення позивача з позовом у даній справі є не доведеними, враховуючи те, що пункт 1 припису від 08.02.2022 року №48 є скасований, а підстави про які вказував позивач щодо порушень з боку відповідача спростовані судом у справі №420/10423/22.
Враховуючи все вищевикладене суд вважає за необхідне відмовити у задоволенні позову Державної екологічної інспекції Південно-Західного округу (Миколаївська та Одеська області).
У п.58 Рішення Європейського суду з прав людини у справі «Серявін та інші проти України» від 10.02.2010 Суд повторює, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення. Хоча національний суд має певну свободу розсуду щодо вибору аргументів у тій чи іншій справі та прийняття доказів на підтвердження позицій сторін, орган влади зобов`язаний виправдати свої дії, навівши обґрунтування своїх рішень.
Керуючись вимогами ст.ст. 2, 6-11, 241-246 КАС України, суд, -
ВИРІШИВ:
У задоволенні адміністративного позову Державної екологічної інспекції Південно-Західного округу (Миколаївська та Одеська області) до Товариства з обмеженою відповідальністю «ТД «Одеський завод кабельної арматури» про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду відмовити.
Позивач Державна екологічна інспекція Південно-Західного округу (Миколаївська та Одеська області) (2 Лінія, 6 станція Люстдорфської дороги,22, м.Одеса, 65114, код ЄДРПОУ 43879780).
Відповідач - Товариство з обмеженою відповідальністю «ТД «Одеський завод кабельної арматури» (вул. Миколи Баровського,28-М, м.Одеса, 65031, код ЄДРПОУ 42017205).
СуддяІванов Е.А.
.
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 16.03.2023 |
Оприлюднено | 20.03.2023 |
Номер документу | 109596607 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу охорони навколишнього природного середовища, зокрема щодо забезпечення екологічної безпеки, у тому числі при використанні природних ресурсів; екологічної безпеки поводження з відходами |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Іванов Е.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні