Справа № 560/12253/22
РІШЕННЯ
іменем України
16 березня 2023 рокум. Хмельницький
Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Драновського Я.В. розглянувши адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Центральної військово-лікарської комісії при військово-медичному управлінні Служби безпеки України , Військово-лікарської комісії при військово-медичній службі військово-медичного управління Служби безпеки України в управління Служби безпеки України у Хмельницькій області про визнання протиправною та скасування постанови,
ВСТАНОВИВ:
Позивач звернувся до суду з позовом до Центральної військово-лікарської комісії при військово-медичному управлінні Служби безпеки України, військово-лікарської комісії при військово-медичній службі військово-медичного управління Служби безпеки України в управлінні Служби безпеки України у Хмельницькій області, в якому просить:
- визнати протиправним п. 14 свідоцтва про хворобу від 10.08.2022 №82, винесене військово-лікарською комісією при військово-медичній службі військово-медичного управління Служби безпеки України в управлінні Служби безпеки України у Хмельницькій області, в частині встановлення причинно - наслідкового зв`язку захворювання, а саме: "Захворювання, ТАК, пов`язане з проходженням військової служби";
- визнати протиправним та скасувати протокол Центральної військово - лікарської комісії при військово-медичному управлінні Служби безпеки України від 17.08.2022 №95 та постанову, якою затверджено рішення військово-лікарської комісії при військово-медичній службі військово - медичного управління Служби безпеки України у Хмельницькій області, що зазначено в п. 14 свідоцтва про хворобу від 10.08.2022 №82 в частині встановлення причинно-наслідкового зв`язку захворювання, а саме: "Захворювання, ТАК, пов`язане з проходженням військової служби";
- зобов`язати військово-лікарську комісію при військово-медичній службі військово-медичного управління Служби безпеки України в управління Служби безпеки України у Хмельницькій області встановленим порядком винести зміни до п. 14 свідоцтва про хворобу від 10.08.2022 №82 в частині встановлення причинно-наслідкового зв`язку захворювання, та викласти у такій редакції: "Захворювання, ТАК, пов`язане із захистом Батьківщини";
- зобов`язати Центральну військово-лікарську комісію при військово - медичному управлінні Служби безпеки України затвердити постановою внесені зміни військово-лікарською комісією при військово-медичній службі військово - медичного управління Служби безпеки України в управління Служби безпеки України у Хмельницькій області до п. 14 свідоцтва про хворобу від 10.08.2022 №82 в частині встановлення причинно - наслідкового зв`язку захворювання, а саме: "Захворювання, ТАК, пов`язане із захистом Батьківщини".
Позовні вимоги обґрунтовано тим, що позивач вважає, що хвороба (туберкульоз), набута ним під час перебування в районі проведення ООС, а тому прийняте рішення військово-лікарською комісією при військово-медичній службі військово-медичного управління Служби безпеки України в управління Служби безпеки України у Хмельницькій області в частині причинного зв`язку захворювання є помилковим, і п. 14 свідоцтва про хворобу від 10.08.2022 №82 має бути викладений в наступній редакції: "Захворювання, ТАК, пов`язане із захистом Батьківщини".
Відповідачі проти позовних вимог заперечили, надали до суду відзиви на позовну заяву, в яких просять відмовити у задоволенні позову у повному обсязі з огляду на те, що всупереч вимогам наказу Центрального управління СБУ від 03.01.2019 №2/ДСК позивачем будь - яких документів про захворювання (туберкульоз) в період з 11.05.2021 по 17.09.2021 (під час перебування в зоні проведення ООС) на розгляд комісії надано не було.
Зважаючи на це, не можливо встановити причинно - наслідковий зв`язок захворювання позивача із захистом Батьківщини.
Позивачем надані відповіді на відзиви відповідачів, в яких вказує про необґрунтованість їх тверджень, викладених у відзивах. Просить позовні вимоги задовольнити.
Дослідивши обставини справи та перевіривши їх доказами, суд встановив таке.
Позивач проходив службу в органах Служби безпеки України з березня 2017 року по 25.11.2022 (звільнений наказом СБУ №1620-ОС/ДСК від 25.11.2022).
30.11.2021 позивачем подано рапорт на звільнення, в якому зазначено клопотання щодо проходження ВЛК з метою визначення придатності до проходження служби в Службі безпеки України за станом здоров`я.
В січні 2022 року позивачем розпочато проходження ВЛК у військово - медичній службі військово-медичного управління Служби безпеки України в управління Служби безпеки України у Хмельницькій області.
У зв`язку із раптовим зменшенням маси тіла під час перебування у службовому відрядженні протягом травня-вересня 2021 року (в зоні проведення ООС), позивач поскаржився лікарю-терапевту ВМС Служби безпеки України на стан здоров`я та виявив бажання пройти поглиблене медичне обстеження для встановлення причин втрати ваги.
10.02.2022 позивача направлено на додаткове медичне обстеження до рентгенодіагностичного відділення КНП "Шепетівська багатопрофільна лікарня" під час якого, 14.02.2022 діагностовано хворобу "туберкульоз верхніх часток легень (інфільтративний)" та з 16.02.2022 звільнено від виконання службових обов`язків і призначено довгострокове лікування терміном на 6 місяців.
У зв`язку із введенням в Україні воєнного стану та на виконання наказу начальника 7 сектору 9 управління Департаменту військової контррозвідки Служби безпеки України, позивач приступив до виконання службових обов`язків.
27.05.2022 у зв`язку з постійною втомою, а в подальшому різким погіршенням стану здоров`я позивач за рекомендаціями лікаря-фтизіатра, звернувся до свого безпосереднього керівника щодо повторного направлення на ВЛК з метою встановлення придатності для подальшого проходження військової служби.
За результатами проходження ВЛК, 21.09.2022 позивачу військово - лікарською комісією при військово-медичній службі військово-медичного управління Служби безпеки України в управління Служби безпеки України у Хмельницькій області видано свідоцтво про хворобу від 10.08.2022 №82.
В пункті 14 вказаного свідоцтва зазначено: "Постанова ВЖ: на підставі статей 2а, 11 в, 65 в, 34в, 56в, (звільнення) графи І Розкладу хвороб Положення про медичний огляд у Службі безпеки України, затвердженого наказом Центрального управління Служби безпеки України від 03 січня 2019 року №2/ДСК визнаний: НЕПРИДАТНИЙ ДО ВІЙСЬКОВОЇ СЛУЖБИ З ВИКЛЮЧЕННЯМ З ВІЙСЬКОВОГО ОБЛІКУ. Захворювання, ТАК, пов`язане з проходженням військової служби".
Зазначене свідоцтво про хворобу затверджене постановою (протокол від 17.08.2022 №95) Центральної військово-лікарської комісії при військово-медичному управлінні Служби безпеки України.
Вважаючи свої права порушеними, позивач звернувся до суду з цим позовом.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд враховує наступне.
Відповідно до пункту 1 статті 27 розділу 7 Закону Україну "Про Службу безпеки України" від 25.03.1992 № 2229-ХІІ (далі - Закон № 2229-ХІІ) держава забезпечує соціальний і правовий захист військовослужбовців і працівників Служби безпеки України.
Відповідно до пункту 2 статті 27 розділу 7 Закону № 2229-ХІІ військовослужбовці Служби безпеки України користуються політичними, соціально-економічними та особистими правами і свободами, а також пільгами відповідно до Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" від 20.12.1991 №2011-ХІІ, цього Закону, інших актів законодавства.
Відповідно до п. 14.1 наказу Центрального управління Служби безпеки України від 03.01.2019 №2/ДСК "Про затвердження Положення про медичний огляд у Службі безпеки України" постанова ВЛК про встановлення причинного зв`язку захворювання, поранення (травми, контузії або каліцтва) з виконання обов`язків військової служби при захисті Батьківщини, участі у антитерористичній операції, забезпеченні її проведення виноситься на підставі документів, зазначених у пунктах 7.1, 7.2 розділу VII Інструкції №3.
Відповідно до п. 7.1 наказу Центрального управління Служби безпеки України від 03.01.2019 №3 "Про затвердження Інструкції про організацію медичного огляду кандидатів на військову службу в Службі безпеки України, навчання у вищих військових навчальних закладах Служби безпеки України та військових навчальних підрозділах Служби безпеки України закладів вищої освіти, членів сімей співробітників-військовослужбовців, які направляються у відрядження за кордон, та осіб, звільнених з військової служби у Службі безпеки України" для встановлення причинного зв`язку поранення (травми, контузії або каліцтва) з виконанням обов`язків військової служби при захисті Батьківщини, участі в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення, перебуваючи безпосередньо в районах антитерористичної операції у період її проведення, здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, забезпеченні їх здійснення, перебуваючи безпосередньо в районах та у період здійснення зазначених заходів, та виконанням обов`язків військової служби на території держав, де велись бойові дії, до ВЛК особою, уповноваженою нею особою (у разі надання визначених законодавством документів, що підтверджують її повноваження) або поштовим зв`язком надаються такі документи:
- витяг з особової справи про періоди проходження військової служби, у тому числі про участь у бойових діях тощо;
- акт про нещасний випадок, пов`язаний із виконанням обов`язків військової служби, про обставини отримання поранення (травми, контузії або каліцтва);
- інші медичні документи, які містять відомості про характер поранення (травми, контузії або каліцтва), їх наслідки, проведене лікування.
Пункт 7.2 вказаного наказу передбачає, що для встановлення причинного зв`язку захворювання з виконанням обов`язків військової служби при захисті Батьківщини, участі в аититерористичній операції, забезпеченні її проведення, перебуваючи безпосередньо в районах антитерористичної операції у період її проведення, здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, забезпеченні їх здійснення, перебуваючи безпосередньо в районах та у період здійснення зазначених заходів, та виконанням обов`язків військової служби на території держав, де велись бойові дії, до ВЛК особою, уповноваженою нею особою (у разі надання визначених законодавством документів, що підтверджують її повноваження) або поштовим зв`язком надаються:
- документи, що містять відомості про призов осіб на військову службу та підставу звільнення з військової служби;
- документи, що містять відомості про проходження військової служби в умовах, визначених в абзаці першому цього пункту;
- медичні документи щодо перебування на лікуванні в період проходження військової служби в умовах, визначених в абзаці першому цього пункту, та після припинення виконання обов`язків військової служби у визначених умовах протягом перших двох років: медична карта амбулаторного хворого, виписка з медичної карти стаціонарного хворого (форма №ООЗ/о, затверджена наказом Міністерства охорони здоров`я України від 14 лютого 2012 року №110 "Про затвердження форм первинної облікової документації та інструкцій щодо їх заповнення, що використовуються у закладах охорони здоров`я незалежно від форми власності та підпорядкування", зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 28 квітня 2012 року за №661/20974);
- довідки, складені підрозділом, органом, закладом, установою СБУ, де знаходяться на зберіганні матеріали особової справи, про періоди проходження військової служби;
- інші документи, які містять відомості про характер захворювання, його наслідки, проведене лікування.
Як видно з матеріалів справи, всупереч вимогам даного наказу, позивачем жодних документів про захворювання на "туберкульоз верхніх часток легень (інфільтративний)" в період з 11.05.2021 по 17.09.2021 (під час перебування в зоні проведення ООС) для військово-лікарської комісії при військово-медичній службі військово-медичного управління Служби безпеки України в управління Служби безпеки України у Хмельницькій області надано не було.
Крім того, суд враховує, що 04.10.2021 (після повернення позивача з району проведення ООС) під час звернення до сімейного лікаря у ОСОБА_1 зафіксовано індекс маси тіла - 23.45, що вказує за класифікацією маси тіла у дорослих на норму, при якому ймовірність виникнення бронхо - легеневих захворювань низька.
Також, слід зазначити, що під час огляду у сімейного лікаря ОСОБА_1 було рекомендовано виконати флюорографічне обстеження органів грудної клітини, про що свідчить запис сімейного лікаря від 04.10.2021, однак ОСОБА_1 даною рекомендацією знехтував.
Згідно з пунктом 2 вказівки заступника голови Служби безпеки України №20/1/1843/ДСК від 08.05.2020 начальникам функціональних підрозділів ЦУ СБУ наказано забезпечити взаємодію та вчасне інформування ВМУ щодо списків осіб, які заплановані до ротації в ООС, для організації попередніх медичних оглядів перед здійсненням заходів самоізоляції, медичного моніторингу стану їх здоров`я під час самоізоляції та проведення медичних оглядів після завершення самоізоляції перед направленням в ООС.
Однак, всупереч даній вказівці голови Служби безпеки України на медичний огляд перед ротацією 11.05.2021 в зону проведення ООС капітан ОСОБА_1 не з`явився.
Довідка військової частини НОМЕР_1 Міністерства оборони України №301 від 21.02.2022, на яку посилається в позовній заяві ОСОБА_1 і копія якої долучена до матеріалів адміністративного позову, відповідачем не була взята до уваги у зв`язку з тим, що в даному документі крім скарг не зазначено додаткових методів обстеження, не виставлений діагноз, вона лише вказує про те, що об`єктивно даний пацієнт не потребував додаткових методів обстеження.
Крім того, суд звертає увагу, що відповідно до ч. 5 ст. 242 КАС України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо норм права, викладені в постановах Верховного Суду.
Згідно правового висновку Верховного Суду, викладеного у постанові від 12.02.2021 у справі № 820/5570/16, при розгляді по суті спору у справах, у яких оспорюються висновки за результатами медичного огляду, суд не може здійснювати власну оцінку підставності прийняття певного висновку, оскільки суди не є спеціалізованими установами в медичній сфері і тому оцінка підставності такого висновку виходить за межі необхідного дослідження в контексті застосування норм матеріального права. Суди вправі перевіряти законність висновку щодо стану здоров`я лише в межах дотримання процедури прийняття цього висновку, зокрема на підставі Положення № 402.
Отже, суд не може самостійно на власний розсуд надавати оцінку діагнозу позивача (періоду його виникнення), оскільки означені питання є дискреційними повноваженнями військово - лікарської комісії.
Таким чином, суд не вбачає підстав для задоволення позовних вимог.
Оцінюючи правомірність дій та рішень відповідачів, суд керується критеріями, закріпленими у ч. 3 ст. 2 КАС України, які певною мірою відображають принципи адміністративної процедури, яких повинні дотримуватися суб`єкти владних повноважень при реалізації дискреційних повноважень.
Стаття 19 Конституції України визначає, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до положення ст. 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними до суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Як зазначено ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених ст. 78 цього Кодексу. Згідно з ч. 2 ст. 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Під час судового розгляду справи відповідачі, як суб`єкти владних повноважень, довели належними засобами доказування правомірність своїх дій, тому позовні вимоги не підлягають до задоволення.
Підстави для розподілу судових витрат відсутні.
Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
в задоволенні адміністративного позову - відмовити.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Позивач:ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , ідентифікаційний номер - НОМЕР_2 ) Відповідач:Центральна військово-лікарська комісія при військово - медичному управлінні Служби безпеки України (вул. Липська, буд. 11, м. Київ 21, 01021 , код ЄДРПОУ - 20000002) Військово-лікарська комісія при військово - медичній службі військово-медичного управління Служби безпеки України в управління Служби безпеки України у Хмельницькій області (вул. Героїв Майдану, буд. 19, м. Хмельницький, Хмельницька область, 29001 , код ЄДРПОУ - 20001734)
Головуючий суддя Я.В. Драновський
Суд | Хмельницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 16.03.2023 |
Оприлюднено | 20.03.2023 |
Номер документу | 109597685 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи, що виникають з відносин публічної служби, зокрема справи щодо проходження служби, з них |
Адміністративне
Хмельницький окружний адміністративний суд
Драновський Я.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні