Справа № 183/5658/21
№ 2/183/537/23
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
10 лютого 2023 року м. Новомосковськ
Новомосковський міськрайонний суд Дніпропетровської області в складі:
головуючого судді Городецького Д.І.
секретаря судового засідання Пономаренко О.О.
за участю:
представника позивача ОСОБА_1
відповідача ОСОБА_2
представника відповідача ОСОБА_3
третьої особи ОСОБА_4
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Новомосковську в порядку спрощеного позовного провадження цивільну справу за позовом Управління праці та соціального захисту населення м. Новомосковська до ОСОБА_2 , треті особи Новомосковська окружна прокуратура Дніпропетровської області, ОСОБА_4 про стягнення сум надміру сплаченої адресної допомоги, -
в с т а н о в и в :
17 серпня 2021 року Управління праці та соціального захисту населення м. Новомосковська звернулося до суду з позовом до ОСОБА_2 , третя особа Новомосковська окружна прокуратура про стягнення сум надміру сплаченої адресної допомоги.
1.Стислий виклад позиції позивача
На обґрунтування позову Управління праці та соціального захисту населення м. Новомосковська посилалося на те, що з 03.09.2015 року ОСОБА_2 ( на момент звернення прізвище ОСОБА_5 ) 1984 р.н., зареєстрована як внутрішньо переміщена особа відповідно до Закону України «Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб» від 20.10.2014 № 1706-VII та Порядку оформлення і видачі довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України «Про облік внутрішньо переміщених осіб» від 01.10.2014 року № 505.
03 вересня 2015 року Відповідач надала до управління праці та соціального захисту населення м. Новомосковська заяву та необхідні документи для призначенням щомісячної адресної допомоги особам, які переміщуються з тимчасово окупованої території України та районів проведення антитерористичної операції, для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг.
Рішенням управління праці та соціального захисту населення м. Новомосковська від 04.09.2015 року відповідачеві призначено грошову допомогу на заявницю, її чоловіка та двох неповнолітніх дітей на період з 03.09.2015 року по 02.11.2015 року у розмірі 2 400 грн.; з 03.11.2015 року по 02.01.2016 року 1933 грн., та з 03.01.2016 року по 02.03.2016 року 1316 грн.
Відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України від 01 жовтня 2014 року № 505 «Про надання щомісячної адресної допомоги внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг» ( в редакції станом на момент виникнення спірних правовідносин, далі Постанова № 505) грошова допомога надається внутрішньо переміщеним особам, які перемістилися з тимчасово окупованих територій у Донецькій та Луганській областях, Автономній Республіці Крим і м. Севастополі, населених пунктів, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, та населених пунктів, розташованих на лінії зіткнення, а також внутрішньо переміщеним особам, житло яких зруйновано або стало непридатним для проживання внаслідок проведення антитерористичної операції або заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації, їх дітям, які народилися після дати початку проведення антитерористичної операції, тимчасової окупації або заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації та взяті на облік у структурних підрозділах з питань соціального захисту населення районних, районних у м. Києві держадміністрацій, виконавчих органах з питань соціального захисту населення міських, районних у містах (у разі утворення) рад (далі - уповноважені органи), з дня звернення за її призначенням по місяць зняття з такого обліку включно, але не більше ніж на шість місяців.
Відповідно до п.3 вищезазначеної постанови грошова допомога внутрішньо переміщеним особам призначається на сім`ю та виплачується одному з її членів за умови надання письмової згоди у довільній формі про виплату йому грошової допомоги від інших членів сім`ї (далі - уповноважений представник сім`ї).
Також, пункт 10 Постанови № 505 вказує, що уповноважені органи мають право перевіряти обґрунтованість видачі та достовірність документів, поданих для призначення грошової допомоги, а також здійснювати запити та безоплатно отримувати відомості від підприємств, установ та організацій усіх форм власності, необхідні для призначення грошової допомоги та контролю за правильністю її надання.
Разом з тим, виплата грошової допомоги припиняється з наступного місяця у разі виявлення уповноваженим органом факту подання недостовірної інформації або неповідомлення про зміну обставин, які впливають на призначення грошової допомоги.
Відповідач, надала до управління заяву від 04.03.2016 року, в якій просила зняти з виплати її чоловіка ОСОБА_6 , 1980 р.н., оскільки він виїхав за межі Дніпропетровської області, та вони перебувають в стані розлучення.
20 липня 2016 року Відповідач надала до управління заяву, в якій просила видати нову довідку про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи на ОСОБА_2 , в зв`язку з реєстрацією шлюбу з ОСОБА_4 , 1983 р.н., який зареєстрований за адресою: АДРЕСА_1 .
На підставі поданої Відповідачем заяви та копії рішення Новомосковського міськрайонного суду Дніпропетровської області від 08 квітня 2016 року по справі № 183/729/16 про розірвання шлюбу з ОСОБА_6 , 20 липня 2016 року відповідачу видано нову довідку про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи ОСОБА_2 .
Згідно п. 5 Постанови № 505, у заяві про призначення грошової допомоги внутрішньо переміщена особа обов`язково зазначає про наявність у будь-кого з членів сім`ї у власності житлового приміщення, розташованого в регіонах, інших ніж тимчасово окупована територія України, райони проведення АТО та населені пункти, що розташовані на лінії зіткнення.
У відповідності з п.11 Постанови № 505 уповноважений представник сім`ї, якому призначено грошову допомогу, зобов`язаний повідомляти уповноваженому органу, яким є Управління, про зміну обставин, які впливають на призначення грошової допомоги, протягом трьох днів з дня настання таких обставин.
В свою чергу, пунктом 6 Постанови № 505 передбачено, що грошова допомога не призначається у разі, коли будь-хто з членів сім`ї має у власності житлове приміщення, розташоване в регіонах, інших ніж тимчасово окупована територія України, райони проведення АТО та населені пункти, що розташовані на лінії зіткнення.
Згідно з нормами Постанови № 505, на підставі наданих Відповідачем заяв про призначення грошової допомоги Управлінням приймалися рішення про призначення допомоги:
- за заявою від 04.03.2016 на період з 04.03.2016 по 02.09.2016 ( рішення від 04.03.2016);
- за заявою від 04.09.2016 на період з 04.09.2016 по 03.03.2017 (рішення від 30.11.2016);
- за заявою від 06.03.2017 на період з 06.03.2017 по 05.09.2017 (рішення від 15.03.2017);
- за заявою від 06.09.2017 на період з 06.09.2017 по 05.03.2018 (рішення від 21.09.2018);
- за заявою від 13.03.2018 на період з 13.03.2018 по 12.09.2018 (рішення від 27.03.2018).
- за заявою від 14.09.2018 на період з 14.09.2018 по 13.03.2019 (рішення від 25.09.2018);
- за заявою від 15.03.2019 на період з 15.03.2019 по 14.09.2019 (рішення від 19.03.2019).
У заявах про призначення допомоги ОСОБА_2 зазначала, що у неї та у членів її сім`ї немає у власності житлового приміщення, розташованого в регіонах, інших ніж тимчасово окупована територія України, райони проведення АТО та населені пункти, що розташовані на лінії зіткнення. У заявах, які Відповідач підписувала особисто, остання попереджалася про відповідальність за надання недостовірної інформації щодо наявності у неї та у будь-кого з членів сім`ї у власності житлового приміщення, розташованого в регіонах, інших ніж тимчасово окупована територія України, райони проведення АТО та населені пункти, що розташовані на лінії зіткнення.
Постановою Кабінету Міністрів України від 08.06.2016 № 365 «Деякі питання здійснення соціальних виплат внутрішньо переміщеним особам» затверджений Порядок здійснення контролю за проведенням соціальних виплат внутрішньо переміщеним особам за місцем їх фактичного проживання/перебування (далі - Порядок контролю). Відповідно до п. 2 цього Порядку, контроль за проведенням соціальних виплат внутрішньо переміщеним особам здійснюють структурні підрозділи з питань соціального захисту населення, яким є Управління.
Відповідно до п.п. 1 п. 12 Порядку контролю Управління зобов`язане приймати рішення про припинення виплати грошової допомоги внутрішньо переміщеній особі у разі наявності підстав, передбачених законодавством щодо умов призначення відповідного виду соціальної виплати.
В свою чергу, 18.09.2019 року, на виконання п. 10 Порядку № 505 державним соціальним інспектором з метою перевірки достовірності поданих документів була проведена вибіркова перевірка особових справ отримувачів щомісячної адресної допомоги особам , які переміщуються з тимчасово окупованої території України та районів проведення антитерористичної операції, для покриття витрат на проживання , в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг, в результаті якої встановлено: за інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна стосовно ОСОБА_4 , чоловіка ОСОБА_2 , було встановлено, що він має у власності квартиру розташовану за адресою: АДРЕСА_2 (дата прийняття рішення про державну реєстрацію 30.07.2012, форма власності - приватна, підстава виникнення права власності договір дарування № 1241, від 12.07.2012, приватного нотаріусу Бесараб А.О. Васильківського районного нотаріального округу).
У зв`язку з встановленням вищезазначеного факту, 24.09.2019 року Позивачем прийнято рішення про відмову у наданні допомоги переміщеним особам на проживання за заявою від 16.09.2019 щодо подовження щомісячної адресної допомоги, оскільки сім`я має у володінні житлове приміщення, розташоване в інших регіонах, ніж тимчасово окуповані території.
30.09.2019 Відповідач отримала повідомлення про відмову у наданні допомоги переміщеним особам на проживання ОСОБА_2 , про що свідчить напис на копії повідомлення, з зазначенням дати та підписом Відповідача.
Так, на виконання п.6 «Порядку надання щомісячної адресної допомоги внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання , в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг», затвердженого постановою КМУ від 01.10.2014 № 505 комісією було винесено рішення (протокол № 42 від 22.10.2019 року) про відмову в призначенні адресної допомоги ОСОБА_2 та її неповнолітнім донькам ОСОБА_7 2005 р.н., ОСОБА_8 2009 р.н. та ОСОБА_9 2017 р.н., у зв`язку з тим, що у власності чоловіка, ОСОБА_4 , знаходиться житлове приміщення, розташоване в регіонах, інших ніж тимчасово окуповані території України, райони проведення антитерористичної операції та населені пункти, що розташовані на лінії зіткнення.
Згідно з п. 11 Порядку уповноважений представник сім`ї, якому призначено грошову допомогу, зобов`язаний повідомляти уповноваженому органу про зміну обставин, які впливають на призначення грошової допомоги, протягом трьох днів з дня настання таких обставин. Суми грошової допомоги, виплачені надміру внаслідок подання документів з недостовірними відомостями, повертаються уповноваженим представником сім`ї на вимогу уповноваженого органу. У разі відмови добровільного повернення надміру перерахованих сум грошової допомоги вони стягуються у судовому порядку.
Таким чином ОСОБА_2 приховала інформацію щодо наявності житлового будинку (на підконтрольній території України) у чоловіка, ОСОБА_4 , внаслідок чого незаконно отримала нараховані та виплачені кошти з Державного бюджету України адресної допомоги переміщеним особам на проживання за період з 01.06.2016 року по 30.09.2019 року в розмірі 107852,37 грн. (сто сім тисяч вісімсот п`ятдесят дві гривні 37 копійок), чим завдала збитку державі в особі управління праці та соціального захисту населення м.Новомосковська.
Виходячи з вищевикладеного сім`я ОСОБА_2 з 01 червня 2016 року не мала права на отримання щомісячної адресної допомоги внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг .
Крім того, ОСОБА_2 04.09.2016 р., 06.03.2017 р., 06.09.2017 р., 13.03.2018 р., 14.09.2018 р., 15.03.2019 р., подавала заяви на отримання допомоги з недостовірними відомостями до управління праці та соціального захисту населення м. Новомосковська, приховуючи інформацію щодо наявності у володінні житлового приміщення (на підконтрольній території України) у чоловіка ОСОБА_4 .
05.11.2019 року відділом автоматизованої обробки інформації та контролю за призначенням соціальних виплат Управління праці та соціального захисту населення м. Новомосковська, здійснено перерахунок та визначено переплату допомоги за вищезазначений період в сумі 107852,37 грн.
Таким чином відповідач ОСОБА_2 , свідомо надаючи недостовірну інформацію, приховуючи наявність у власності її чоловіка квартири, незаконно отримала державні кошти в сумі 107 852,37 грн., чим завдала збитку державі в особі управління праці та соціального захисту населення м. Новомосковська.
Відповідно до п. 11 Порядку призначення допомоги, суми грошової допомоги, виплачені надміру внаслідок подання документів з недостовірними відомостями, повертаються уповноваженим представником сім`ї на вимогу Управління.
З метою досудового врегулювання спору, Управління праці та соціального захисту населення м. Новомосковська направило лист від 11.11.2019 року № 3106 з проханням повернути добровільно до державного бюджету України надлишково виплачені кошти переміщеній особі у розмірі 107 852,37 грн. (сто сім тисяч вісімсот п`ятдесят дві гривні 37 копійок).
Згодом, Управління двічі, 17.12.2019 вих. № 3428 та 10.02.2020 вих. № П-20/0/24-20 направляло листи ОСОБА_2 з визначеною сумою переплачених коштів та з зазначенням нового розрахункового рахунку за міжнародним стандартом ІВАN, пропонувало повернути ці кошти на рахунок Управління праці та соціального захисту населення м. Новомосковська.
В той же час, ОСОБА_2 кошти надміру сплаченої щомісячної адресної допомоги не повернула.
Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Управління праці та соціального захисту населення м. Новомосковська змушене було звернутися до керівника Новомосковської місцевої прокуратури (назва організації на момент звернення) з заявою про вчинення кримінального правопорушення, а саме - завдання майнової шкоди державному бюджету, особою, яка шляхом зловживання довіри заволоділа грошовими коштами та з проханням внести відповідні відомості до Єдиного реєстру досудових розслідувань (додаток 8 - копія заяви УПСЗН від 08.05.2020р. № 936 з додатками на 38 аркушах.).
В свою чергу, керівник Новомосковської місцевої прокуратури відповідно до вимог ч.7 ст.214 КПК України, надав доручення слідчому органу, для подальшого досудового розслідування та матеріали кримінального провадження направлено до слідчого відділу Новомосковського ВП ГУНП у Дніпропетровській області (додаток 3 - копія листа № 04/41-243 вих. 20-18 від 21.05.2020 р.).
Так, на виконання листа від № 04/41-243 вих. 20-18 від 21.05.2020 р., за результатами розгляду заяви, щодо неправомірних дій громадянки ОСОБА_2 Новомосковським ВП ГУНП в Дніпропетровській області відомості внесені до ЄРДР №42020041500000040 від 19.05.2020 за ч.2 ст.190 Кримінального кодексу України, на теперішній час триває досудове розслідування (додаток 3 копія витягу з ЄРДР від 19.05.2020р.)
Враховуючи наведене, позивач, посилаючись на вимоги ст. 131-1 Конституції України, ст. 1212 Цивільного кодексу України, ст.ст. 175, 184 Цивільного процесуального кодексу України, просив суд, -
-стягнути з ОСОБА_2 ІНФОРМАЦІЯ_1 на користь Управління праці та соціального захисту населення м. Новомосковська надміру сплачені грошові кошти адресної допомоги в розмірі 107852 грн. 37 коп.
2.Стислий виклад позиції та заперечень відповідача.
Відповідач ОСОБА_2 позов не визнала, посилалася на те, що вона не є належним відповідачем, позов необхідно пред`являти до дітей, які отримували адресну допомогу, оскільки вона, як законний представник дітей, зверталася до управління праці та соціального захисту за призначенням адресної допомоги. Крім того, їй не було відомо взагалі, що її чоловік є власником житла. Після того, як управлінням праці та соціального захисту було прийняте рішення про припинення виплати грошової допомоги, їй стало відомо, що її чоловік, ОСОБА_4 має у власності квартиру, розташовану за адресою: АДРЕСА_2 , в той же час, зазначене житло має аварійний стан, не придатне для проживання.
3. Рух справи та процесуальні дії у справі.
17 серпня 2021 року Управління праці та соціального захисту населення м. Новомосковська звернулося до суду з позовом до ОСОБА_2 , заінтересована особа Новомосковська окружна прокуратура про стягнення сум надміру сплаченої адресної допомоги
Ухвалою суду від 20 серпня 2021 року позовну заяву залишено без руху, позивачу надано строк для усунення недоліків позовної заяви.
03 вересня 2021 року Управління праці та соціального захисту населення м. Новомосковська звернулося до суду з позовом в новій редакції до ОСОБА_2 , третя особа Новомосковська окружна прокуратура Дніпропетровської області про стягнення сум надміру сплаченої адресної допомоги, в якій усунуло недоліки первісної заяви..
Ухвалою суду від 22 вересня 2021 року відкрите провадження у справі, судом визначено, що розгляд справи належить проводити у порядку спрощеного позовного провадження з повідомленням (викликом) сторін.
Ухвалою суду від 11 травня 2022 року до участі у справі у якості третьої особи залучено ОСОБА_4 .
Ухвалою суду від 11 травня 2022 року забезпечено докази у цивільній справі, зобов`язано Балківську сільську раду Василівського району Запорізької області (ЄДРПОУ 04351819, місцезнаходження юридичної особи: Запорізька область, Василівський район, с. Балки, вул.. Каховська, будинок 26) надати на адресу суду акт технічного стану житлового приміщення, розташованого за адресою: АДРЕСА_2 із зазначенням придатності для проживання та відповідності його встановленим санітарним і технічним вимогам.
06 червня 2022 року третя особа ОСОБА_4 звернувся до суду з письмовими поясненнями.
4.Судовий розгляд
В судовому засіданні представник позивача Управління праці та соціального захисту населення м. Новомосковська підтримала позов у повному обсязі, посилалася на підстави звернення до суду, викладені у позовній заяві, просила суд задовольнити вимоги позивача.
В судовому засіданні відповідач ОСОБА_2 позов не визнала, просила відмовити у задоволенні позовних вимог, на заперечення позову посилалася на підстави, викладені судом вище у п.2.
Представник відповідача ОСОБА_2 в судовому засіданні позов не визнав, просив суд відмовити у задоволенні позову, посилаючись на те, що ОСОБА_2 не є особою, яка отримує соціальну допомогу, тому, не є належним відповідачем. Відповідачу не було відомо про те, що її чоловік, ОСОБА_4 має у власності квартиру, розташовану за адресою: АДРЕСА_2 , в той же час, зазначене житло має аварійний стан, не придатне для проживання. Абзацем 2 пункту 6 Порядку № 505 визначено, що грошова допомога не призначається у тому разі, коли будь-хто із членів сім`ї має у власності житлове приміщення, розташоване в регіонах інших, ніж тимчасово окупована територія України, райони проведення АТО та населені пункти, що розташовані на лінії зіткнення, крім житлових приміщень, які не придатні для проживання, що підтверджується відповідним актом технічного стану. Житло, власником якого є ОСОБА_4 має аварійний стан, не придатне для проживання, житлове приміщення не має водопостачання, не газифіковане, має 1 житлову кімнату, стан будинку незадовільний. Крім того, просив суд застосувати наслідки пропуску строку позовної давності.
Третя особа ОСОБА_4 в судовому засіданні висловив свою позицію щодо позову, посилався на те, що вважає позов не обґрунтованим, будучи допитаним у судовому засіданні в якості свідка, повідомив, що 13.05.2016 р. він зареєстрував шлюб з ОСОБА_2 . Він на той період був зареєстрований у гуртожитку у м. Запоріжжя, проходив військову службу за контрактом у Збройних силах України. У 2012 році він став власником житлового приміщення квартири, загальною площею 30 кв.м., житловою площею 19 кв.м., він не повідомляв дружини про наявність у його власності жилого приміщення. Житло має аварійнийстан,не придатнедля проживання,квартира немає водопостачання,в квартирівідсутнє газопостачання,стан будинку,в якійзнаходиться квартиранезадовільний.
В судове засідання представник третьої особи Новомосковська окружна прокуратура Дніпропетровської області не з`явився, належним чином повідомлений про місце, дату і час проведення судового засідання.
5.Фактичні обставини, встановлені судом.
З 03.09.2015 року ОСОБА_10 1984 р.н., зареєстрована як внутрішньо переміщена особа відповідно до Закону України «Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб» від 20.10.2014 № 1706-VII та Порядку оформлення і видачі довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України «Про облік внутрішньо переміщених осіб» від 01.10.2014 року № 505.
03 вересня 2015 року ОСОБА_10 надала до Управління праці та соціального захисту населення м. Новомосковська заяву та необхідні документи для призначенням щомісячної адресної допомоги особам, які переміщуються з тимчасово окупованої території України та районів проведення антитерористичної операції, для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг.
Рішенням управління праці та соціального захисту населення м. Новомосковська від 04.09.2015 року ОСОБА_10 призначено грошову допомогу на заявницю, її чоловіка ОСОБА_6 та двох неповнолітніх дітей: ОСОБА_7 2005 р.н., ОСОБА_8 2009 р.н. на період з 03.09.2015 року по 02.11.2015 року у розмірі 2 400 грн.; з 03.11.2015 року по 02.01.2016 року у розмірі 1933 грн., та з 03.01.2016 року по 02.03.2016 року у розмірі 1316 грн.
04.03.2016 року ОСОБА_10 звернулася з заявою, в якій просила зняти з виплати її чоловіка ОСОБА_6 , 1980 р.н., оскільки він виїхав за межі Дніпропетровської області, та вони розлучаються.
13 травня 2016 року ОСОБА_10 (після розірвання шлюбу ОСОБА_11 ), уклала шлюб ОСОБА_4 , актовий запис № 43, складений Новомосковським міськрайонним відділом державної реєстрації актів цивільного стану Головного територіального управління юстиції у Дніпропетровській області, після реєстрації шлюбу, після реєстрації шлюбу їй було присвоєне прізвище ОСОБА_12 , що підтверджується свідоцтвом про шлюб.
20 липня 2016 року ОСОБА_2 звернулася до управління праці з заявою, в якій просила видати нову довідку про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи на ОСОБА_2 , в зв`язку з реєстрацією шлюбу з ОСОБА_4 , 1983 р.н., який зареєстрований за адресою: АДРЕСА_1 .
На підставі заяви ОСОБА_2 та копії рішення Новомосковського міськрайонного суду Дніпропетровської області від 08 квітня 2016 року по справі № 183/729/16 про розірвання шлюбу з ОСОБА_6 , 20 липня 2016 року було видано нову довідку про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи ОСОБА_2 .
В подальшому, на підставі заяв ОСОБА_2 , Управлянням праці та соціального захисту населення м. Новомосковська приймалися рішення про призначення допомоги:
- за заявою від 04.03.2016 на період з 04.03.2016 по 02.09.2016 (рішення від 04.03.2016);
- за заявою від 04.09.2016 на період з 04.09.2016 по 03.03.2017 (рішення від 30.11.2016);
- за заявою від 06.03.2017 на період з 06.03.2017 по 05.09.2017 (рішення від 15.03.2017);
- за заявою від 06.09.2017 на період з 06.09.2017 по 05.03.2018 (рішення від 21.09.2018);
- за заявою від 13.03.2018 на період з 13.03.2018 по 12.09.2018 (рішення від 27.03.2018).
- за заявою від 14.09.2018 на період з 14.09.2018 по 13.03.2019 (рішення від 25.09.2018);
- за заявою від 15.03.2019 на період з 15.03.2019 по 14.09.2019 (рішення від 19.03.2019).
Встановлено, що у заявах про призначення допомоги ОСОБА_2 зазначала, що у неї та у членів її сім`ї немає у власності житлового приміщення, розташованого в регіонах, інших ніж тимчасово окупована територія України, райони проведення АТО та населені пункти, що розташовані на лінії зіткнення. У заявах, які ОСОБА_2 підписувала особисто, остання попереджалася про відповідальність за надання недостовірної інформації щодо наявності у неї та у будь-кого з членів сім`ї у власності житлового приміщення, розташованого в регіонах, інших ніж тимчасово окупована територія України, райони проведення АТО та населені пункти, що розташовані на лінії зіткнення.
У відповідності до Інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо суб`єкта від 18.09.2019 р., сформованої за запитом Управління праці та соціального захисту населення міста Новомосковська, ОСОБА_4 є власником нерухомого майна, квартири, розташованої за адресою: АДРЕСА_2 , право власності виникло у відповідності до договору дарування від 12.07.2012 року.
24.09.2019 року Управлянням праці та соціального захисту населення м. Новомосковська прийнято рішення про відмову у наданні допомоги переміщеним особам на проживання за заявою від 16.09.2019 щодо подовження щомісячної адресної допомоги, оскільки встановлено, що сім`я має у володінні житлове приміщення, розташоване в інших регіонах, ніж тимчасово окуповані території.
На виконання п.6 «Порядку надання щомісячної адресної допомоги внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання , в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг», затвердженого постановою КМУ від 01.10.2014 № 505 комісією Управлянням праці та соціального захисту населення м. Новомосковська було винесено рішення (протокол № 42 від 22.10.2019 року) про відмову в призначенні адресної допомоги ОСОБА_2 та її неповнолітнім донькам ОСОБА_7 2005 р.н., ОСОБА_8 2009 р.н. та ОСОБА_9 2017 р.н., у зв`язку з тим, що у власності чоловіка, ОСОБА_4 , знаходиться житлове приміщення, розташоване в регіонах, інших ніж тимчасово окуповані території України, райони проведення антитерористичної операції та населені пункти, що розташовані на лінії зіткнення.
30.09.2019 ОСОБА_2 отримала повідомлення про відмову у наданні допомоги переміщеним особам.
05.11.2019 року відділом автоматизованої обробки інформації та контролю за призначенням соціальних виплат Управління праці та соціального захисту населення м. Новомосковська, здійснено перерахунок та визначено переплату допомоги за вищезазначений період в сумі 107852,37 грн. (сто сім тисяч вісімсот п`ятдесят дві гривні тридцять сім копійок).
Згодом, Управлінням праці та соціального захисту населення м. Новомосковська, 17.12.2019 вих. № 3428 та 10.02.2020 вих. № П-20/0/24-20 направлялися листи ОСОБА_2 з визначеною сумою переплачених коштів та з зазначенням нового розрахункового рахунку за міжнародним стандартом ІВАN, пропонувало повернути ці кошти на рахунок Управління праці та соціального захисту населення м. Новомосковська. До цього часу ОСОБА_2 кошти надміру сплаченої щомісячної адресної допомоги не повернула.
За результатами розгляду заяви Управління праці тасоціального захистунаселення м.Новомосковськащодо неправомірних дій громадянки ОСОБА_2 Новомосковським ВП ГУНП в Дніпропетровській області 19.05.2020 до Єдинього реєстру досудових розслідувань внесено відомості за №42020041500000040 за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч.2 ст.190 Кримінального кодексу України.
6.Зміст спірних правовідносин, з посиланням на докази, на підставі яких встановлені відповідні обставини
Враховуючи позовні вимоги, предмет позову, суд приходить до висновку, що між сторонами виникли правовідносини з приводу надання щомісячної адресної допомоги внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг.
7.Норми права, які застосував суд, та мотиви їх застосування.
Спірні правовідносини регулюються Законом України «Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб», Постановою Кабінету Міністрів України від 01 жовтня 2014 року № 505 «Про надання щомісячної адресної допомоги внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг» (далі за текстом Постанова № 505), Главою 83 Цивільного кодексу України (Набуття, збереження майна без достатньої правової підстави.).
Оскільки ставиться питання про стягнення сум надміру сплаченої адресної допомоги за період з 01.06.2016 р. по 30.09.2019 р., суд застосовує норми наведених вище законодавчих актів в редакції, станом на момент виникнення правовідносин.
У відповідності до статті 1 Закону України «Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб», внутрішньо переміщеною особою є громадянин України, іноземець або особа без громадянства, яка перебуває на території України на законних підставах та має право на постійне проживання в Україні, яку змусили залишити або покинути своє місце проживання у результаті або з метою уникнення негативних наслідків збройного конфлікту, тимчасової окупації, повсюдних проявів насильства, порушень прав людини та надзвичайних ситуацій природного чи техногенного характеру.
На підставі ст. 4 Закону України «Про забезпечення прав і свобод внутрішньо переміщених осіб»,
1. Факт внутрішнього переміщення підтверджується довідкою про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи, що діє безстроково, крім випадків, передбачених статтею 12 цього Закону.
Кожна дитина, у тому числі яка прибула без супроводження батьків, інших законних представників, отримує довідку про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи.
2. Підставою для взяття на облік внутрішньо переміщеної особи є проживання на території, де виникли обставини, зазначені в статті 1 цього Закону, на момент їх виникнення.
3. Для отримання довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи така особа звертається із заявою до структурного підрозділу з питань соціального захисту населення районних, районних у місті Києві державних адміністрацій, виконавчих органів міських, районних у містах (у разі утворення) рад за місцем проживання у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Форма заяви затверджується центральним органом виконавчої влади з формування та забезпечення реалізації державної політики у сферах зайнятості населення та трудової міграції, трудових відносин, соціального захисту, соціального обслуговування населення, волонтерської діяльності, з питань сім`ї та дітей, оздоровлення та відпочинку дітей, а також захисту прав депортованих за національною ознакою осіб, які повернулися в Україну.
4. Заява подається внутрішньо переміщеною особою, у тому числі неповнолітніми дітьми, особисто, а малолітніми дітьми, недієздатними особами або особами, дієздатність яких обмежено, - через законного представника (далі - заявник).
Від імені малолітньої дитини, яка прибула без супроводження законних представників, таку заяву може подати її родич (баба, дід, прабаба, прадід, повнолітні брат або сестра, тітка, дядько) або вітчим, мачуха, у яких проживає (перебуває) дитина.
Від імені малолітньої дитини, яка прибула без супроводження законних представників або осіб, зазначених в абзаці другому цієї частини, таку заяву подає представник органу опіки та піклування за місцем перебування такої дитини.
Від імені дитини, влаштованої до дитячого закладу, закладу охорони здоров`я або закладу соціального захисту дітей на повне державне забезпечення, таку заяву подає керівник відповідного закладу.
Заява підписується заявником або особою, зазначеною в абзацах другому - четвертому цієї частини, яка дає згоду на обробку, використання, зберігання його персональних даних та персональних даних особи, від імені якої подається заява.
Відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України від 01 жовтня 2014 року № 505 «Про надання щомісячної адресної допомоги внутрішньо переміщеним особам для покриття витрат на проживання, в тому числі на оплату житлово-комунальних послуг», грошова допомога надається внутрішньо переміщеним особам, які перемістилися з тимчасово окупованих територій у Донецькій та Луганській областях, Автономній Республіці Крим і м. Севастополі, населених пунктів, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, та населених пунктів, розташованих на лінії зіткнення, а також внутрішньо переміщеним особам, житло яких зруйновано або стало непридатним для проживання внаслідок проведення антитерористичної операції або заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації, їх дітям, які народилися після дати початку проведення антитерористичної операції, тимчасової окупації або заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації та взяті на облік у структурних підрозділах з питань соціального захисту населення районних, районних у м. Києві держадміністрацій, виконавчих органах з питань соціального захисту населення міських, районних у містах (у разі утворення) рад (далі - уповноважені органи), з дня звернення за її призначенням по місяць зняття з такого обліку включно, але не більше ніж на шість місяців.
Відповідно до п.3 Постанови № 505, грошова допомога внутрішньо переміщеним особам призначається на сім`ю та виплачується одному з її членів за умови надання письмової згоди у довільній формі про виплату йому грошової допомоги від інших членів сім`ї (далі - уповноважений представник сім`ї).
Відповідно до п. 5 Постанови № 505, у заяві про призначення грошової допомоги внутрішньо переміщена особа обов`язково зазначає про наявність у будь-кого з членів сім`ї у власності житлового приміщення, розташованого в регіонах, інших ніж тимчасово окупована територія України, райони проведення АТО та населені пункти, що розташовані на лінії зіткнення.
В свою чергу, пунктом 6 Постанови № 505 передбачено, що грошова допомога не призначається у разі, коли будь-хто з членів сім`ї має у власності житлове приміщення, розташоване в регіонах, інших ніж тимчасово окупована територія України, райони проведення АТО та населені пункти, що розташовані на лінії зіткнення.
Також, пункт 10 Постанови № 505 вказує, що уповноважені органи мають право перевіряти обґрунтованість видачі та достовірність документів, поданих для призначення грошової допомоги, а також здійснювати запити та безоплатно отримувати відомості від підприємств, установ та організацій усіх форм власності, необхідні для призначення грошової допомоги та контролю за правильністю її надання.
Разом з тим, виплата грошової допомоги припиняється з наступного місяця у разі виявлення уповноваженим органом факту подання недостовірної інформації або неповідомлення про зміну обставин, які впливають на призначення грошової допомоги.
Крім того, згідно з п.11 Постанови № 505, уповноважений представник сім`ї, якому призначено грошову допомогу, зобов`язаний повідомляти уповноваженому органу про зміну обставин, які впливають на призначення грошової допомоги, протягом трьох днів з дня настання таких обставин. Суми грошової допомоги, виплачені надміру внаслідок подання документів з недостовірними відомостями, повертаються уповноваженим представником сім`ї на вимогу уповноваженого органу. У разі відмови добровільного повернення надміру перерахованих сум грошової допомоги вони стягуються у судовому порядку.
Постановою Кабінету Міністрів України від 08.06.2016 № 365 «Деякі питання здійснення соціальних виплат внутрішньо переміщеним особам» затверджений Порядок здійснення контролю за проведенням соціальних виплат внутрішньо переміщеним особам за місцем їх фактичного проживання/перебування (далі - Порядок контролю). Відповідно до п. 2 цього Порядку, контроль за проведенням соціальних виплат внутрішньо переміщеним особам здійснюють структурні підрозділи з питань соціального захисту населення, яким є Управління.
На підставі п.п. 1 п. 12 Порядку контролю Управління зобов`язане приймати рішення про припинення виплати грошової допомоги внутрішньо переміщеній особі у разі наявності підстав, передбачених законодавством щодо умов призначення відповідного виду соціальної виплати.
Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Главою 83 Цивільного кодексу України врегульовані правовідносини щодо набуття, збереження майна без достатньої правової підстави.
Так, відповідно до положень ч. 1 ст. 1212 ЦК України особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала.
На підставі ст. 1215 ЦК України, 1. Не підлягає поверненню безпідставно набуті:
1) заробітна плата і платежі, що прирівнюються до неї, пенсії, допомоги, стипендії, відшкодування шкоди, завданої каліцтвом, іншим ушкодженням здоров`я або смертю, аліменти та інші грошові суми, надані фізичній особі як засіб до існування, якщо їх виплата проведена фізичною або юридичною особою добровільно, за відсутності рахункової помилки з її боку і недобросовісності з боку набувача;
2) інше майно, якщо це встановлено законом.
8.Висновки суду.
У відповідності до вимог наведених вище норм законодавства України, після реєстрації 13 травня 2016 року шлюбу з ОСОБА_4 , відповідач ОСОБА_2 , як уповноважений член сім`ї, та як законний представник неповнолітніх дітей, яким виплачувалася грошова допомога як внутрішньо переміщеним особам, була зобов`язана повідомити Управління праці та соціального захисту населення м. Новомосковська про наявність у її чоловіка на праві власності житлового приміщення, розташованого в регіонах, інших ніж тимчасово окупована територія України, райони проведення АТО та населені пункти, що розташовані на лінії зіткнення.
Як зазначалося вище, пунктом 6 Постанови № 505 передбачено, що грошова допомога не призначається у разі, коли будь-хто з членів сім`ї має у власності житлове приміщення, розташоване в регіонах, інших ніж тимчасово окупована територія України, райони проведення АТО та населені пункти, що розташовані на лінії зіткнення.
Оскільки ОСОБА_2 не повідомила Управління праці та соціального захисту населення м. Новомосковська про зазначені обставини, які впливають на призначення грошової допомоги, суми отримані нею у період з 01.06.2016 р. по 30.09.2019 р. в розмірі 107852,37 грн. є безпідставно отриманими грошовими коштами.
Враховуючи недобросовісність ОСОБА_2 , у відповідності до приписів ст.ст. 1212, 1215 ЦК України, безпідставно отримані нею грошові кошти підлягають поверненню на користь позивача.
Як зазначалося вище, представником відповідача заявлено про застосування наслідків спливу позовної давності, у зв`язку з чим, суд приходить до наступного.
Згідно до ст. 256 ЦК України, позовна давність - це строк, у межах якого особа може звернутися до суду з вимогою про захист свого цивільного права або інтересу.
Статтею 257 ЦК України визначено, що загальна позовна давність встановлюється тривалістю у три роки.
У відповідності до ч. 1 ст. 261 ЦК України, перебіг позовної давності починається від дня, коли особа довідалася або могла довідатися про порушення свого права або про особу, яка його порушила.
На підставі ч.4 ст. 267 ЦК України, сплив позовної давності, про застосування якої заявлено стороною у спорі, є підставою для відмови у позові.
Враховуючи те, що Управлінню праці та соціального захисту населення м. Новомосковська стало відомо про наявність у власності ОСОБА_4 жилого приміщення 18.09.2019 р. (дата надання витягу з реєстру прав власності), перебіг позовної давності почався з зазначеної дати, та закінчується 18.09.2022 р.
Враховуючи те,що позовподаний 17.08.2021р.,відсутні підставидля застосуваннянаслідків спливупозовної давності.
9.Розподіл судових витрат
У відповідності до ст. 141 ЦПК України, 1. Судовий збір покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог. 2. Інші судові витрати, пов`язані з розглядом справи, покладаються: 1) у разі задоволення позову - на відповідача; 2) у разі відмови в позові - на позивача;
Оскільки суд прийшов до висновку про задоволення позову, судові витрати, які складаються з витрат по сплаті судового збору в розмірі 2270,00 грн. належить стягнути з відповідача на користь позивача.
Керуючись ст. ст.4,12,13,76-78,81,89,141,142, 200, 259,263-265,273, 354 ЦПК України, суд, -
у х в а л и в :
Позов Управління праці та соціального захисту населення м. Новомосковська до ОСОБА_2 , треті особи Новомосковська окружна прокуратура Дніпропетровської області, ОСОБА_4 про стягнення сум надміру сплаченої адресної допомоги задовольнити.
Стягнути з ОСОБА_2 на користь Управління праці та соціального захисту населення м. Новомосковська надміру сплачені грошові кошти адресної допомоги за період з 01.06.2016 р. по 30.09.2019 р. в розмірі 107852,37 грн. (сто сім тисяч вісімсот п`ятдесят дві грн. 37 коп.).
Стягнути з ОСОБА_2 на користь Управління праці та соціального захисту населення м. Новомосковська судові витрати, які складаються з витрат по сплаті судового збору в розмірі 2270,00 грн. (дві тисячі двісті сімдесят грн. 00 коп.).
Учасники справи:
-позивач:Управління праціта соціальногозахисту населенням.НовомосковськаЄДРПОУ 03192394, р/р. НОМЕР_1 , місцезнаходження юридичної особи: 51200, Дніпропетровська область, м. Новомосковськ, вул. Горького, будинок 2а.
-відповідач: ОСОБА_2 ,РНОКПП НОМЕР_2 ,зареєстрована заадресою: АДРЕСА_3 ;
-третя особа: ОСОБА_4 , зареєстрований за адресою: АДРЕСА_4
-третя особа: Новомосковська окружна прокуратура Дніпропетровської області, ЄДРПОУ 02909938, місцезнаходження юридичної особи: 51200, Дніпропетровська область, м. Новомосковськ, вул. Гетьманська, будинок 4.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення суду може бути оскаржено в апеляційному порядку безпосередньо до Дніпровського апеляційного суду. Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Повне судове рішення складене 15 лютого 2023 року.
Суддя Д.І. Городецький
Суд | Новомосковський міськрайонний суд Дніпропетровської області |
Дата ухвалення рішення | 10.02.2023 |
Оприлюднено | 22.03.2023 |
Номер документу | 109650448 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи у спорах про недоговірні зобов’язання, з них |
Цивільне
Новомосковський міськрайонний суд Дніпропетровської області
Городецький Д. І.
Цивільне
Новомосковський міськрайонний суд Дніпропетровської області
Городецький Д. І.
Цивільне
Новомосковський міськрайонний суд Дніпропетровської області
Городецький Д. І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні