ПОСТАНОВА
Іменем України
28 лютого 2023 року м. Кропивницький
справа № 391/294/21
провадження № 22-ц/4809/175/23
Кропивницький апеляційний суд у складі колегії суддів судової палати у цивільних справах:
головуючий суддя - Дьомич Л. М. (суддя - доповідач),
судді Головань А.М., Письменний О.А.,
за участю секретаря судового засідання Сорокіної Н. В.,
учасники справи:
позивач ОСОБА_1 ;
відповідач 1 ОСОБА_2 ;
відповідач 2 - Головне управління Держгеокадастру у Кіровоградській області;
відповідач 4 - Компаніївська селищна рада Кіровоградської області,
розглянув у відкритому судовому засіданні цивільну справу за позовом ОСОБА_1 до ОСОБА_2 , Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області та Компаніївської селищної ради Кіровоградської області про визнання незаконним та скасування наказів за апеляційною скаргою ОСОБА_2 на рішення Компаніївського районного суду Кіровоградської області від 06 липня 2022 року (суддя Мумига І.М.),-
В С Т А Н О В И В:
Короткий зміст позовних вимог, відзиву на позов
ОСОБА_1 в червні 2021 року звернулась з позовом до ОСОБА_2 , Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області та Компаніївської селищної ради Кіровоградської області, в якому просить визнати незаконним та скасувати наказ Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області за № 11-5573/14-20-СГ від 06.04.2020 року про надання ОСОБА_2 дозволу на розроблення проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки за рахунок сільськогосподарських земель із них сільськогосподарських угідь (ріллі), яка розташована по АДРЕСА_1 , кадастровий номер 3522884300:02:000:5111 та визнати незаконним і скасувати наказ Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області за № 11-15573/14-20-СГ від 06.04.2020 року про затвердження документації із землеустрою та передачі земельної ділянки площею 1,0309 га у власність ОСОБА_2 за вищевказаною адресою.
В обґрунтування вимог вказала, що 18 жовтня 2018 року звернулась до Першотравенської сільської ради Компаніївського району Кіровоградської області з заявою про надання дозволу на виготовлення проєкту землеустрою, щодо відведення земельної ділянки у власність, площею до 2,00 га, для ведення особистого селянського господарства із земель комунальної власності Першотравенської сільської ради.
Рішенням № 179 від 11 грудня 2018 року, Першотравенської сільської ради Компаніївського району Кіровоградської області, їй надано дозвіл на виготовлення проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки за рахунок сільськогосподарських земель, із них сільськогосподарських угідь (ріллі), площею 0,8753 га, яка розташована по АДРЕСА_1 .
На підставі вищевказаного рішення, нею замовлено та розроблено проєкт землеустрою щодо відведення у власність для ведення особистого селянського господарства вищевказаної земельної ділянки.
При зверненні до державного реєстратора з питанням реєстрації земельної ділянки, їй було відмовлено, так як дана земельна ділянка зареєстрована за відповідачем ОСОБА_2 .
Як з`ясувалося, наказом Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області від 06 квітня 2020 року за №11-5572/14-20-СГ «Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою», ОСОБА_2 надано дозвіл на розроблення документації на земельну ділянку та відповідно до наказу Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області №11-15570/14-20-СГ від 5 листопада 2020 року «Про затвердження документації із землеустрою та передачу земельної ділянки у власність» затверджено проєкт землеустрою щодо відведення земельної ділянки у приватну власність та передано ОСОБА_2 у власність земельну ділянку площею 1,0309 га.
Компаніївською селищною радою № 2 Кіровоградської області, ОСОБА_2 відмовлено в погодженні проєктів землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства кадастровий номер: 3522884300:02:000:5111 у приватну власність, у зв`язку з тим, що на дану земельну ділянку видано два рішення у 2018 році Першотравенською сільською радою (після об`єднання Компаніївська селищна рада № 2) та виготовляються проєкти землеустрою.
Також, 10 серпня 2020 року, до Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області Компаніївською селищною радою Кіровоградської області надіслано клопотання, так як відповідно до проєкту формування території Першотравенської сільської ради, вищевказана земельна ділянка відноситься до земель комунальної власності в межах населеного пункту села Вишнівка, на даний час Компаніївської ОТГ. Цю ділянку помилково проінвентаризовано та сформовано як земельну ділянку державної власності. У зв`язку з чим Компаніївська ОТГ просила передати вказану земельну ділянку до земель комунальної власності Компаніївської селищної ради.
14 серпня 2020 року за № 02-30/733/1 Компаніївською селищною радою Кіровоградської області до Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області направлено ще одне клопотання, про те, що відповідно до розпорядження Кабінету Міністрів України від 31 січня 2018 року №60 «Питання передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності у комунальну власність об`єднаних територіальних громад», рішення Компаніївської селищної ради від 28 грудня 2018 року за №396 «Про початок реорганізації Першотравенської сільської ради Компаніївського району Кіровоградської області шляхом приєднання до Компаніївської селищної ради» припинено діяльність Першотравенської сільської ради 15 квітня 2019 року Компаніївська селищна рада в клопотанні просила скасувати наказ в.о. начальника Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області від 6 квітня 2020 року за №11-5572/14-20-СГ «Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою» в зв`язку з відсутністю погодження Компаніївської селищної ради на вказану земельну ділянку в зв`язку з тим, що вказана земельна ділянка відноситься до земель комунальної власності в межах населеного пункту села Вишнівка, на даний час Компаніївської селищної ради (ОТГ). Відповіді не надійшло.
Відповідно до листів, надісланих ПП «Земля Новгородківщини» ОСОБА_3 та ОСОБА_4 , які є власниками суміжних земельних ділянок, вбачається, що Акт приймання-передачі межових знаків на зберігання, власниками суміжних ділянок підписаний не був. Цей факт суперечить вимогам вищезгаданого розпорядження, Держгеокадастр має здійснювати розпорядження землями сільськогосподарського призначення державної власності за погодженням з ОТГ, на території яких розташовані ці землі. У разі відсутності погодження з боку ОТГ, Держгеокадастр не може здійснити таку передачу. На момент звернення ОСОБА_2 із заявою про надання йому спірної земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства вже було видано рішення №179 від 11.12.2018 року про надання дозволу позивачці на розроблення проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки.
Видачею наказів №11-5572/14-20-СГ від 6 квітня 2020 року та №11-15570/14-20-СГ від 05 листопада 2020 року про надання дозволу на розроблення документації, затвердження документації та передачу земельної ділянки у власність відповідачу, Головне управління Держгеокадастру у Кіровоградській області порушило право ОСОБА_1 на отримання земельної ділянки у власність в межах норм безоплатної приватизації.
Головним управлінням Держгеокадастру у Кіровоградській області, видачею наказів №11-5572/14-20-СГ від 06.04.2020, №11-15570/14-20-СГ від 05.11.2020 року на ім`я ОСОБА_2 , порушено порядок надання земельної ділянки в межах норм безоплатної приватизації, позбавлено права позивача на завершення процедури передачі земельної ділянки їй у власність.
13.10.2021року позивачкоюподано уточненнядо позовноїзаяви вчастині номерута датинаказів Головногоуправління Держгеокадаструу Кіровоградськійобласті (а.с.81-82).
В уточненихпозовних вимогах сторона просить суд:
-визнати незаконним та скасувати наказ Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області за №11-5572/14-20-СГ від 06.04.2020 року про надання ОСОБА_2 дозволу на розроблення проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки за рахунок сільськогосподарських земель, із них сільськогосподарських угідь (ріллі), яка розташована по АДРЕСА_1 , кадастровий номер: 3522884300:02:000:5111;
-визнати незаконним таскасувати наказГоловного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області за №11-15570/14-20-СГ від 05.11.2020року про затвердження документації із землеустрою та передачі земельної ділянки площею 1,0309 га, у власність ОСОБА_2 , яка розташована по АДРЕСА_1 , кадастровий номер:3522884300:02:000:5111 та скасувати державну реєстрацію права власності ОСОБА_2 на земельну ділянку з кадастровим номером 3522884300:02:000:5111.
Представником Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області подано до суду відзив, яким просить відмовити в задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 .
Зазначено, що наказ від 06.04.2020 року №11-5573/14-20-СГ не стосується ОСОБА_2 , а дата наказу №11-15570/14-20-СГ не відповідає дійсності. Відповідачу ОСОБА_2 наказом Головного управління від 06.04.2020 року № 11-5572/14-20-СГ надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у власність, земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, розташованої на території Першотравенської сільської ради Компаніївського району Кіровоградської області (зараз Компаніївська ОТГ), а наказом від 05.11.2020 року № 11-15570/14-20-СГ затверджено проєкт землеустрою та передано у власність земельну ділянку площею 1,0309 га (кадастровий номер 3522884300:02:000:5111) із земель сільськогосподарського призначення державної власності на території Першотравенської сільської ради Компаніївського району Кіровоградської області. Вказана земельна ділянка на час видачі зазначених наказів відповідно до даних Державного земельного кадастру, в тому числі відповідно до викопіювання з кадастрової карти (плату) № НВ-3511046502020 від 11.03.2020 року, виданого Державним кадастровим реєстратором відділу у Компаніївському районі Головного управлінння, відносилася до земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної форми власності. Крім того, відповідно до Державного акту на право колективної власності на землю серії КР 0000012 від 27.03.1996 року спірна земельна ділянка відносилася до земель запасу (№ 9 в плані зовнішніх меж земель, переданих у колективну власність), а на час видання зазначених оспорюваних наказів відносилися до земель державної форми власності. Головне управління діяло в рамках чинного законодавства, як належний розпорядник земельної ділянки (а.с.44-46).
Короткий зміст рішення суду
Рішенням Компаніївського районного суду Кіровоградської області від 06.07.2022 року позовну заяву ОСОБА_1 до ОСОБА_2 , Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області та Компаніївської селищної об`єднаної територіальної громади Кіровоградської області про визнання незаконними та скасування наказів, задоволено повністю.
Визнаний незаконним та скасований наказ Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області за №11-5572/14-20-СГ від 06.04.2020 року про надання ОСОБА_2 дозволу на розроблення проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки за рахунок сільськогосподарських земель, із них сільськогосподарських угідь (ріллі), яка розташована по АДРЕСА_1 , кадастровий номер: 3522884300:02:000:5111.
Визнаний незаконним та скасований наказ Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області за №11-15570/14-20-СГ від 05.11.2020 року про затвердження документації із землеустрою та передачі земельної ділянки площею 1,0309 га, у власність ОСОБА_2 , яка розташована по АДРЕСА_1 , кадастровий номер: 3522884300:02:000:5111 та скасовано державну реєстрацію права власності ОСОБА_2 на земельну ділянку з кадастровим номером 3522884300:02:000:5111.
Задовольняючи позовні вимоги суд дійшов висновку, що Головним управлінням Держгеокадастру у Кіровоградській області, видачею наказів №11-5572/14-20-СГ від 06.04 2020, №11-15570/14-20-СГ від 05.11.2020 року на ім`я ОСОБА_2 , порушений порядок надання земельної ділянки в межах норм безоплатної приватизації, порушено права, свободи та інтереси позивачки, позбавлено права на завершення процедури передачі земельної ділянки їй у власність.
Короткий зміст доводів та вимог апеляційної скарги
Не погоджуючись із рішенням суду першої інстанції ОСОБА_2 подав апеляційну скаргу. Просить скасувати судове рішення та ухвалити нове, яким відмовити в задоволенні позовних вимог повністю.
В підставу скасування рішення вказує, що 16 вересня 2008 року прийнято Закон України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо сприяння будівництву" № 509-УІ, який набрав чинності з дня його опублікування 14 жовтня 2008 року (далі - Закон України № 509-УІ).
Відповідно до вимог частини 7 статті 118 ЗК України, якою було регламентовано порядок безоплатної приватизації земельних ділянок громадянами (в редакції Закону України № 509-УІ) врегульовано, що вибір місця розташування земельної ділянки та надання дозволу і вимог на розроблення проекту її відведення здійснюються у порядку, встановленому статтею 151 цього Кодексу.
Водночас законродавством передбено, що строк дії дозволу на розроблення проекту відведення земельної ділянки та вимог щодо її відведення становить один рік і може бути продовжено одноразово на такий самий строк. У разі якщо протягом встановленого строку проєкт відведення земельної ділянки не подано на затвердження до відповідного органу, дозвіл на розроблення проекту відведення земельної ділянки та вимоги щодо її відведення вважаються анульованими.
Таким чином, з дня набрання чинності Законом України № 509-УІ, тобто з 14 жовтня 2008 року, новою редакцією статті 151 ЗК України запроваджено строк дії дозволу на розроблення проєкту відведення земельної ділянки, виданого відповідним органом державної влади або органом місцевого самоврядування, та наслідки пропущення цього строку.
Разом з тим, пунктом 3 Розділу II "Прикінцеві положення" Закону України № 509-VІ було передбачено, що прийняті і не виконані до набрання чинності цим Законом рішення відповідних органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування про погодження місця розташування об`єкта або про надання дозволу на розроблення проекту відведення земельної ділянки зберігають чинність протягом двох років з дня набрання чинності цим Законом.
Відтак, рішенням №179 від 11 грудня 2018 року Першотравенської сільської ради Компаніївського району Кіровоградської області, позивачу надано дозвіл на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки за рахунок сільськогосподарських земель, із них сільськогосподарських угідь (ріллі), яка розташована в АДРЕСА_1 , кадастровий номер 3522884300:02:000:5111, але позивачка не використала термін 2 роки для затвердження такої проєктної документації. Тому її позовні вимоги є безпідставними.
Виходячи з зазначеного, строк дії вказаного рішення сплив 11 грудня 2020 року. Вказаний строк є присічним і поновленню не підлягає. Право та/чи законний інтерес ОСОБА_1 припинилось 11 грудня 2020 року, тобто до моменту звернення до суду за захистом вже неіснуючого права.
Також звертає увагу апеляційного суду, що суд першої інстанції безпідставно не прийняв до уваги доводи, викладені у відзиві Головним управлінням Держгеокадастру у Кіровоградській області.
Та в порушення вимог ЦПК України у даній справі не було призначено судову земельно-технічну експертизу.
Судом допущені процесуальні порушення, ним не отримувалася ухвала про відкриття провадження у справі разом з позовною заявою та додатками до неї, судові виклики та судове рішення.
Крім того, судом першої інстанції не виконані вимоги ЦПК при розміщенні судових викликів ОСОБА_2 до суду через оголошення на офіційному веб-сайті судової влади України.
Рух справи в суді апеляційної інстанції
Апеляційна скарга на рішення суду першої інстанції подана 20 жовтня 2022 року.
Ухвалою суду від 20 жовтня 2022 року витребувано матеріали даної цивільної справи з Компаніївського суду Кіровоградської області.
15 листопада 2022 року апеляційну скаргу ОСОБА_2 залишено без руху; встановлено строк для усунення недоліків.
Оскільки недоліки апеляційної скарги усунуто відповідачем у встановлений судом строк, ухвалою суду від 15 грудня 2022 року відкрито провадження у даній справі, встановлено строк для подачі відзиву.
21 грудня 2022 року закінчено підготовчі дії, справу призначено до розгляду в Кропивницькому апеляційному суді на 07 лютого 2023 року, про що постановлено відповідну ухвалу.
Протокольною ухвалою від 07 лютого 2023 року розгляд справи відкладено на 28 лютого 2023 року.
Учасників справи належним чином повідомлено про дату, час та місце розгляду справи (а.с.226-230).
Ухвалою суду від 27 лютого 2023 року відзив ОСОБА_1 на апеляційну скаргу ОСОБА_2 залишено без розгляду.
28 лютого 2023 року строк розгляду справи за апеляційною скаргою ОСОБА_2 нарішення Компаніївськогорайонного судуКіровоградської областівід 06липня 2022року продовжено на п`ятнадцять днів, про що постановлено відповідну ухвалу.
Обставини справи встановлені судами
18 жовтня 2018 року ОСОБА_1 звернулась до Першотравенської сільської ради Компаніївського району Кіровоградської області з заявою про надання дозволу на виготовлення проєкту землеустрою, щодо відведення земельної ділянки у власність, площею до 2,00 га, для ведення особистого селянського господарства із земель комунальної власності Першотравенської сільської ради, що підтверджується заявою від 18.010.2018 року, інформацією про земельну ділянку з публічної кадастрової карти України та викопіюванням з кадастрової карту про розміщення земельної ділянки. (а.с. 16-19).
Рішенням від 11.12.2018 року №179 Першотравенської сільської ради Компаніївського району Кіровоградської області двадцять сьомого скликання ОСОБА_1 надано згоду на виготовлення проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, що передається у власність для ведення особистого селянського господарства площею до 2 га за рахунок сільськогосподарських земель, із них сільськогосподарських угідь (ріллі), яка розташована в АДРЕСА_1 (а.с. 20).
На підставі вищевказаного рішення позивачкою замовлено та розроблено проєкт землеустрою про відведення їй у власність для ведення особистого селянського господарства вищевказаної земельної ділянки (а.с. 21-24).
Як в виходить з наказу №11-15570/14-20-С1 від 05.11.2020 Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області Головне управління Держгеокадастру у Кіровоградській області затвердило проєкт землеустрою щодо відведення земельної ділянки у приватну власність для ведення особистого селянського господарства за рахунок категорії земель сільськогосподарського призначення, що перебувають у землях запасу державної власності на території Першотравенської сільської ради Компаніївського району Кіровоградської області та передано ОСОБА_2 у власність земельну ділянку площею 1,0309 га, в тому числі рілля площею 1,0309 га (а.с. 25).
Рішенням № РВ-7301314802021 від 30.03.2021 державним реєстратором з питань реєстрації земельної ділянки ОСОБА_1 відмовлено у внесенні відомостей до Державного земельного кадастру, у зв`язку з тим, що дана земельна ділянка вже зареєстрована за відповідачем (а.с. 30).
Протоколом № ПП-7300435462021 від 30.03.2021 та висновком щодо перевірки електронного документа встановлено, що відповідно до порядку ведення Державного земельного кадастру перетин з ділянкою 3522884300:02:000:5111, площа співпадає на 84,7186 % (а.с. 31).
Листом № 66 від 11.06.2020 року Компаніївська селищна рада №2 Кіровоградської області повідомила ОСОБА_2 та ОСОБА_5 про відмову в погодженні проєктів землеустрою щодо відведення земельних ділянок для ведення особистого селянського господарства в приватну власність в зв`язку з тим, що на земельну ділянку кадастровий номер 3522884300:02:000:5111, площею 1,2556 га у 2001 році був заключений договір тимчасового користування терміном на 25 років та видано 2 рішення у 2018 році Першотравенською сільською радою, згідно яких виготовляються проєкти землеустрою (а.с. 32).
Листом за № 02-30/716/1 від 10 серпня 2020 року Компаніївською селищною радою Кіровоградської області до Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області надіслано клопотання про те, що відповідно до проєкту формування території Першотравенської сільської ради, вищевказана земельна ділянка відноситься до земель комунальної власності в межах населеного пункту села Вишнівка, на даний час Компаніївської ОТГ. Вказану ділянку було помилково проінвентаризовано та сформовано як земельну ділянку державної власності. У зв`язку з вищевикладеним, Компаніївська ОТГ просила передати вказану земельну ділянку до земель комунальної власності Компаніївської селищної ради (а.с. 34).
Листом за № 02-30/733/1 від 14.08.2020 року Компаніївською селищною радою Кіровоградської області до Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області направлено ще одне клопотання, про те, що відповідно до розпорядження Кабінету Міністрів України від 31 січня 2018 року №60 «Питання передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності у комунальну власність об`єднаних територіальних громад», рішення Компаніївської селищної ради від 28 грудня 2018 року за №396 «Про початок реорганізації Першотравенської сільської ради Компаніївського району Кіровоградської області шляхом приєднання до Компаніївської селищної ради», припинення діяльності Першотравенської сільської ради 15 квітня 2019 року, Компаніївська селищна рада просить скасувати наказ в.о. начальника Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області від 6 квітня 2020 року за №11- 5572/14-20-СГ «Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою» у зв`язку з відсутністю погодження Компаніївської селищної ради на вказану земельну ділянку та що вказана земельна ділянка відноситься до земель комунальної власності в межах населеного пункту села Вишнівка, на даний час Компаніївської селищної ради (ОТГ) (а.с. 35).
Узагальнені доводи і заперечення учасників справи
У судовому засіданні 28 лютого 2023 року представник позивача заперечувала щодо задоволення апеляційної скарги, просила залишити без змін рішення суду першої інстанції.
21 лютого 2023 року на електронну адресу суду від Компаніївської селищної ради надійшла заява про розгляд справи без участі представника Компаніївської селищної ради (а.с.224-225).
28 лютого 2023 року на електронну адресу суду від представника апелянта, адвоката Іващенка І.Ю. надійшла заява про розгляд справи без участі відповідача ОСОБА_2 та його представника (а.с.237).
Відповідно дост.372ЦПК Українинеявка сторінабо іншихучасників справи,належним чиномповідомлених продату,час імісце розглядусправи,не перешкоджаєрозгляду справи.
Заслухавши доповідь судді-доповідача, пояснення представника позивача, дослідивши матеріали справи та перевіривши законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги, колегія суддів дійшла висновку, що апеляційна скарга задоволенню не підлягає за наступного.
Мотиви ухваленого апеляційним судом рішення
Згідно ч. 1 ст.15, ч. 1 ст.16 ЦК Україникожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання. Кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу.
Статтею 55 Конституції Українивстановлено, що кожному гарантується право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб.
Відповідно до ч. 1ст. 2 ЦПК Українизавданням цивільного судочинства є справедливий, неупереджений та своєчасний розгляд і вирішення цивільних справ з метою ефективного захисту порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб, інтересів держави.
Статтею 10 ЦПК Українивизначено, що суд при розгляді справи керується принципом верховенства права. Суд розглядає справи відповідно доКонституції України, законів України, міжнародних договорів, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України. Суд застосовує при розгляді справКонвенцію про захист прав людини і основоположних свобод1950 року і протоколи до неї, згоду на обов`язковість яких надано Верховною Радою України, та практику Європейського суду з прав людини як джерело права.
Цивільне судочинство здійснюється на засадах змагальності сторін (ч. 1 ст. 12 ЦПК України).
Суд розглядає справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках (ч. 1 ст. 13 ЦПК України).
Відповідно до статті 116 Земельного кодексу України, громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень,визначених цим Кодексом або за результатами аукціону. Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.
Безоплатна передача земельних ділянок у власність громадян провадиться у разі:
а)приватизації земельних ділянок, які перебувають у користуванні громадян;
б)одержання земельних ділянок внаслідок приватизації державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій;
в)одержання земельних ділянок із земель державної і комунальної власності в межах норм безоплатної приватизації, визначених цим Кодексом.
Статтею 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. ЗакономУкраїни «Про центральні органи виконавчої влади» визначено, що діяльність міністерств та інших центральних органів виконавчої влади, в тому числі і відповідача, грунтується на принципах верховенства права, забезпечення дотримання прав і свобод людини і громадянина, безперервності, законності, забезпечення єдності державної політики, відкритості та прозорості, відповідальності.
Відповідно до п. 34 ч. 1 ст. 26 ЗУ «Про місцеве самоврядування» до виключної компетенція сільських, селищних, міських рад належить вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.
За статтею 83 Земельногокодексу Україниземлі,які належатьна правівласності територіальнимгромадам сіл,селищ,міст,є комунальноювласністю. Укомунальній власностіперебувають: усіземлі вмежах населенихпунктів,крім земельнихділянок приватноїта державноївласності; земельні ділянки, на яких розташовані будівлі, споруди, інші об`єкти нерухомого майна комунальної власності незалежно від місця їх розташування.
Відповідно до статті 59 ЗУ «Про місцеве самоврядування» рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.
Як виходить із спірних правовідносин, 18 жовтня 2018 року ОСОБА_1 звернулась до Першотравенської сільської ради Компаніївського району Кіровоградської області з заявою про надання дозволу на виготовлення проєкту землеустрою, щодо відведення земельної ділянки у власність із земель комунальної власності Першотравенської сільської ради, що підтверджується заявою (а.с. 16).
Рішенням від 11.12.2018 року № 179 Першотравенської сільської ради Компаніївського району Кіровоградської області двадцять сьомого скликання ОСОБА_1 надано згоду на виготовлення проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, яка передається у власність: 01,03 ведення особистого селянського господарства площею до 2 га за рахунок сільськогосподарських земель, із них сільськогосподарських угідь (ріллі), яка розташована в АДРЕСА_1 . При встановленні меж земельної ділянки будуть виявлені розбіжності в даних про розмір земельної ділянки з фактичними розмірами, остаточний розхмір площі такої ділянки буде визначено рішенням сесії додатково (а.с. 20).
На підставі вищевказаного рішення позивачкою замовлено та розроблено проєкт землеустрою щодо відведення у власність для ведення особистого селянського господарства вищевказаної земельної ділянки, договір на замовлення від 08.05.2019 року (а.с. 21-24) .
При зверненні до державного реєстратора з питань реєстрації земельної ділянки, ОСОБА_1 відмовлено в реєстрації, так як дана земельна ділянка зареєстрована за відповідачем ОСОБА_2 , на підставі рішенням № РВ-7301314802021 від 30.30.2021 року (а.с. 30). Сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі. Земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера. Формування земельних ділянок здійснюється за проєктами землеустрою щодо відведення земельних ділянок.
Згідно ч.3-5,8-9ст.24Закону України«Про Державнийземельний кадастр»особа,якій зарішенням органувиконавчої влади,органу місцевогосамоврядування наданодозвіл нарозроблення документаціїіз землеустрою,що єпідставою дляформування земельноїділянки припередачі їїу власністьчи користуванняіз земельдержавної чикомунальної власності,або уповноваженанею особаз метоюздійснення державноїреєстрації земельноїділянки Державномукадастровому реєстратору,який здійснюєтаку реєстрацію,подає:заяву;оригінал документаціїіз землеустрою,яка єпідставою дляформування земельноїділянки;документація ізземлеустрою,яка єпідставою дляформування земельноїділянки уформі електронногодокумента. Протоколом № ПП-7300435462021 від 30.03.2021 року та висновком щодо перевірки електронного документа виходить про перетин з ділянкою 3522884300:02:000:5111, площа співпадає на 84,7186 % (а.с. 31)
Наказом №11-15570/14-20-С1 від 05.11.2020 року Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області, затверджений проєкт землеустрою щодо відведення земельної ділянки у приватну власність для ведення особистого селянського господарства за рахунок категорії земель сільськогосподарського призначення, що перебувають у землях запасу державної власності на території Першотравенської сільської ради Компаніївського району Кіровоградської області та передано ОСОБА_2 у власність земельну ділянку площею 1,0309 га, в тому числі рілля площею 1,0309 га (а.с. 25).
.
Інформацією з листа № 66 від 11.06.2020 року засвідчено, що Компаніївською селищною радою № 2 Кіровоградської області відповідачу ОСОБА_2 відмовлено в погодженні проєктів землеустрою про відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства, кадастровий номер: 3522884300:02:000:5111, в приватну власність у зв`язку з тим, що на дану земельну ділянку видано два рішення у 2018 році Першотравенською сільською радою (після об`єднання - Компаніївська селищна рада № 2) та виготовляються проєкти землеустрою (а.с. 32).
Післяцього відповідач3листом за№ 02-30/716/1від 10серпня 2020року надіслав клопотанняГоловному управліннюДержгеокадастру уКіровоградській області, заяким відповідно допроєкту формуваннятериторії Першотравенськоїсільської ради, спірназемельна ділянкавідноситься доземель комунальноївласності вмежах населеногопункту селаВишнівка,на данийчас КомпаніївськоїОТГ.Цю ділянкупомилково проінвентаризованота сформованояк земельнуділянку державноївласності,тому Компаніївська ОТГ просила передати зазначену ділянку до земель комунальної власності Компаніївської селищної ради (а.с. 34).
Компаніївською селищною радою Кіровоградської області листом за № 02-30/733/1 від 14.08.2020 року скероване до Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області ще одне клопотання, яким вказано, що відповідно до розпорядження Кабінету Міністрів України від 31 січня 2018 року № 60 «Питання передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності у комунальну власність об`єднаних територіальних громад», рішення Компаніївської селищної ради від 28 грудня 2018 року за № 396 «Про початок реорганізації Першотравенської сільської ради Компаніївського району Кіровоградської області шляхом приєднання до Компаніївської селищної ради», припинення діяльності Першотравенської сільської ради 15 квітня 2019 року, Компаніївська селищна рада просить скасувати наказ в.о. начальника Головного управління Держгеокадастру у Кіровоградській області від 6 квітня 2020 року за № 11-5572/14-20-СГ «Про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою», у зв`язку з відсутністю погодження Компаніївської селищної ради на вказану земельну ділянку та у зв`язку з тим, що вказана земельна ділянка відноситься до земель комунальної власності в межах населеного пункту села Вишнівка, на даний час Компаніївської селищної ради (ОТГ) (а.с. 35).
Держгеокадастр має здійснювати розпорядження землями сільськогосподарського призначення державної власностіза погодженням з ОТГ,на території яких розташовані ці землі. Рада ОТГ приймає рішення про погодження на сесійному засіданні. Це погодження здійснюється у формі прийняття радою рішення на сесійному засіданні. У разі відсутності погодження з боку ОТГ Держгеокадастр не може здійснити таку передачу.
Відповідно до законодавства щодо формування ОТГ передачі у комунальну власність підлягають всі земельні ділянки державної власності, як сільськогосподарського, так і несільськогосподарського призначення, крім земельних ділянок, на яких розташовані будівлі, споруди, інші об`єкти нерухомого майна державної власності, а також земельні ділянки, які перебувають у постійному користуванні органів державної влади, державних підприємств, установ, організацій (частина друга статті 117 Земельного кодексу України).
На моментзвернення ОСОБА_2 із заявоюпро наданняйому земельної ділянкидля веденняособистого селянськогогосподарства вжебуло виданорішення №179від 11.12.2018року пронадання дозволу ОСОБА_1 нарозроблення проєктуземлеустрою щодовідведення земельноїділянки.Видачею наказів№ 11-5572/14-20-СГвід 6квітня 2020року та№ 11-15570/14-20-СГвід 05листопада 2020року про надання дозволуна розробленнядокументації,затвердження документаціїта передачуземельної ділянкиу власність ОСОБА_2 , порушені правапозивача наотримання земельноїділянки увласність вмежах нормбезоплатної приватизації,відповідач 2діяв позамежами встановленого законодавствомпорядку.
Статтею 122 Земельного кодексу України визначені повноваження органів виконавчої влади щодо передачі у власність або користування земельних ділянок за межами та в межах населеного пункту, а саме:
Сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.
Щодо доводів апеляційної скарги про закінчення дії рішення про надання позивачці дозволу на виготовлення проекту землеустрію щодо відведення земельної ділянки, то відповідно до ст. 22 Закону України "Про землеустрій" рішення про надання дозволу на розробку документації із землеустрою надається безоплатно та маєнеобмежений строк дії.
Відносно недоведенняспівпадання земельнихділянок виділених ОСОБА_1 , ОСОБА_2 ,зазначається наступне. ОСОБА_1 рішенням відмовлено увнесенні відомостей(зміндо них)до Державногоземельного кадаструвід 24.03.2021(реєстраційнийномер ЗВ-9703514812021).Протоколом №ПП-7300435462021від 30.03.2021року тависновком перевірки електронногодокумента виходить проперетин зділянкою 3522884300:02:000:5111кадастровий номерземельної ділянкипереданої увласність ОСОБА_2 ,площа співпадаєна 84,7186%
Щодо доводів апеляційної скарги з приводу неналежного повідомлення відповідача ОСОБА_2 про судовий розгляд.
Як встановлено з матеріалів справи, судом першої інстанції скеровано запити про місце реєстрації ОСОБА_2 до Компаніївської селищної ради Кіровоградської області (а.с.116), Компаніївського сектору УДМС у Кіровоградській області (а.с.117) та відділу адресно-довідкової роботи УДМС України в Кіровоградській області (а.с.118).
З відповіді Компаніївської селищної ради Кіровоградської області виходить, що за наявними обліками адресної картотеки Компаніївської селищної ради, яка ведеться з 2013 року відомості щодо проживання (реєстрації) ОСОБА_2 відсутні (а.с.119).
У відповіді Компаніївського сектору УДМС у Кіровоградській області зазначено, що ОСОБА_2 за обліками АДК не значиться (а.с.121).
За даними відділу обліку та моніторингу інформації про реєстрацію місця проживання УДМС України в Кіровоградській області вбачається, що ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 зареєстрований в АДРЕСА_2 (а.с.128).
ОСОБА_2 за адресою по АДРЕСА_3 судом першої інстанції надсилалась кореспонденція, яка не отримана та повернута до суду з відміткою «адресат відсутній за вказаною адресою» (а.с.130).
Вказану адресу зазначено представником відповідача, як адресу відповідача при подачі апеляційної скарги (а.с.162), а також при подачі інших процесульних заяв до апеляційного суду (а.с. 219, 238).
Розміщення судових викликів ОСОБА_2 до суду через оголошення на офіційному веб-сайті судової влади України, не є свідченням порушення процесуальних прав сторони, тим більше про одночасний виклик до суду повістками.
За вказаного порушень процесуального законодавства пов`язаного з повідомленням сторони про судовий розгляд, не встановлено.
Загальний висновок суду за результатами розгляду апеляційної скарги
Частиною першою статті 367 ЦПК України передбачено, що суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними в ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.
Згідно зі статтею 375 ЦПК України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Керуючись ст. ст. 367, 368, 374, 375,381,382,383,384 ЦПК України, Кропивницький апеляційний суд,-
П О С Т А Н О В И В :
Апеляційну скаргу ОСОБА_2 залишити без задоволення, а рішення Компаніївського районного суду Кіровоградської області від 06 липня 2022 року, - без змін.
Постанова апеляційного суду набирає законної сили з дня її прийняття і може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Головуючий суддя Л. М. Дьомич
Судді А.М. Головань
О.А. Письменний
Суд | Кропивницький апеляційний суд |
Дата ухвалення рішення | 28.02.2023 |
Оприлюднено | 22.03.2023 |
Номер документу | 109651550 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин, з них: визнання незаконним акта, що порушує право власності на земельну ділянку |
Цивільне
Кропивницький апеляційний суд
Дьомич Л. М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні