ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
і м е н е м У к р а ї н и
22 березня 2023 року м. Дніпросправа № 160/13148/22
Третій апеляційний адміністративний суд
у складі колегії суддів: головуючого - судді Щербака А.А. (доповідач),
суддів: Баранник Н.П., Малиш Н.І.,
розглянувши в порядку письмового провадження апеляційні скарги Громадської організації «Платформа Громадський контроль», Виконавчого комітету Дніпровської міської ради та Громадської організації «Дніпровський спортивно-парусний яхт-клуб «Січ» на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 07 грудня 2022 року (суддя Бухтіярова М.М.) у справі за позовом Громадської організації «Платформа Громадський контроль» до Виконавчого комітету Дніпровської міської ради, за участі третьої особи на стороні відповідача, що не заявляє самостійних вимог на предмет спору: Громадської організації «Дніпровський спортивно-парусний яхт-клуб «Січ» про визнання протиправною бездіяльності, визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,-
ВСТАНОВИВ:
Громадська організація «Платформа Громадський контроль» звернулась з позовом до Виконавчого комітету Дніпровської міської ради, за участі третьої особи на стороні відповідача, що не заявляє самостійних вимог на предмет спору: Громадської організації «Дніпровський спортивно-парусний яхт-клуб «Січ» про визнання протиправною бездіяльності, визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії.
Позивач просив визнати протиправною бездіяльність Виконавчого комітету Дніпровської міської ради щодо неналежного інформування про благоустрій на території по вул. Набережній Перемоги у районі буд.№134, м. Дніпро (Соборний район)», зокрема, не оприлюднення планів, проектів, а також обговорення і вирішення питання проведення благоустрою;
Визнати протиправним та скасувати рішення Виконавчого комітету Дніпровської міської ради №986 від 21.09.2021 «Про надання дозволу КЛУБУ «СІЧ» на проведення благоустрою території по вул.Набережній Перемоги у районі буд.№134, м.Дніпро (Соборний район)»;
Зобов`язати Виконавчий комітет ніпровської міської ради анулювати дозвіл на проведення благоустрою, виданий на підставі рішення №986 від 21.09.2021.
Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 07 грудня 2022 року позов задоволено частково.
Суд вирішив визнати протиправною бездіяльність Виконавчого комітету Дніпровської міської ради, що виразилась у не забезпеченні інформування населення міста Дніпро про здійснення заходів благоустрою території по вул. Набережній Перемоги у районі буд. № 134 м. Дніпро (Соборний район) та можливості практичної реалізації наявних у громадян, які проживають на цій території, прав у сфері благоустрою.
Визнати протиправним та скасувати рішення Виконавчого комітету Дніпровської міської ради від 21.09.2021 №986 «Про надання дозволу КЛУБУ «СІЧ» на проведення благоустрою території по вул. Набережній Перемоги у районі буд. №134, м. Дніпро (Соборний район)».
У задоволенні іншої частини позовних вимог відмовити.
Громадською організацією «Платформа Громадський контроль» подана апеляційна скарга, просить рішення суду першої інстанції скасувати в частині відмови у задоволенні позовних вимог, в цій частині прийняти рішення, яким зобов`язати відповідача анулювати дозвіл на проведення благоустрою, виданий на підставі рішення №986 від 21.09.2021, в іншій частині рішення суду першої інстанції залишити без змін.
Апеляційна скарга обґрунтована тим, що судом першої інстанції не було зазначено жодних мотивів відхилення позовної вимоги про зобов`язання відповідача анулювати дозвіл на проведення благоустрою, виданий на підставі рішення №986 від 21.09.2021. зазначено, що позивачем було оскаржено рішення Виконавчого комітету Дніпровської міської ради №986 від 21.09.2021 Про надання дозволу КЛУБУ «СІЧ» на проведення благоустрою території по вул. Набережній Перемоги у районі буд.№134, м. Дніпро (Соборний район), а насідком прийняття оскарженого рішення було видано дозвіл на проведення благоустрою.
Виконавчим комітетом Дніпровської міської ради також подана апеляційна скарга, просить рішення суду першої інстанції скасувати в частині задоволених позовних вимог та ухвалити нове рішення, яким відмовити у задоволенні позову в повному обсязі.
Апеляційна скарга обґрунтована тим, що судом першої інстанції порушено норми матеріального та процесуального права, не враховано, що оскаржене позивачем рішення було прийнято 21.09.2021, отже кінцевим строком для звернення позивача з позовом до суду є 21.03.2022, а відтак позивачем пропущений строк звернення до суду.
Також зазначено, що враховуючи характер спірних правовідносин та предмет позову, суд першої інстанції мав розглядати справу за правилами загального позовного провадження.
Зазначено, що судом першої інстанції не було враховано надані відповідачем докази опублікування на офіційному веб-сайти Дніпровської міської ради, із зазначенням дати оприлюднення, проекту рішення щодо надання дозволу на проведення благоустрою території по вул. Набережній Перемоги у районі буд 134, м. Дніпро (Соборний район) і дати оновлення інформації.
Спірне рішення виконавчого комітету від 21ю09.2021 №986 не є місцебудівнорю документацією, не передбачає наданні місцебудівних умов та не підлягає громадським обговоренням.
Також зазначено, що спірним рішенням №986 від 21.09.2021 було надано дозвіл лише на проведення благоустрою території, та не розробляється проект нової схеми формування екологічної мережі, він затверджений згідно рішення Дніпропетровської обласної ради від 24.03.2017 №176-8/VII.
Крім того, зазначено про відсутність порушення права позивача у даному спорі.
Громадською організацією «Дніпровський спортивно-парусний яхт-клуб «Січ» також подана апеляційна скарга, просить рішення суду першої інстанції скасувати, прийняти рішення про відмову в задоволенні позову.
Апеляційна скарга обґрунтована тим, що судом першої інстанції не було враховано, що наданий відповідачем дозвіл був спрямований на дотримання закону, проведення заходів з прибирання, поліпшення санітарного стану території, утримання її у належному стані для забезпечення потреб мешканців та гостей міста.
Також зазначено, що позивачем було пропущена строк звернення до суду.
Зазначено, що судом не було враховано, що рішення виконавчого органу Дніпровської міської ради від 21.09.2021 було оприлюднено на офіційному сайті ради завчасно проект оприлюднений 06.07.2021, а оновлений 21.07.2021, що підтверджено наявним в матеріалах справи листом відповідача від 28.11.2022 №2/2-5.
Судом першої інстанції не враховано, що проведення громадських слухань передбачено лише для розроблення проектів містобудівної документації на місцевому рівні щодо генеральних планів населених пунктів, планів зонування та детальних планів територій.
Також зазначено, що рішення відповідача не є юридично значимим для позивача, не зобов`язує його та не обмежує жодним чином. Позивач не є учасником вказаний правовідносин.
Адміністративна справа розглянута апеляційним судом відповідно до пункту 3 частини 1 ст.311 КАС України в порядку письмового провадження, на підставі наявних у ній доказів.
Як було встановлено судом першої інстанції, рішенням Дніпропетровської обласної ради №176-8/VII від 24.03.2017, відповідно до статті 43 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», законів України «Про охорону навколишнього природного середовища», «Про природно-заповідний фонд України», «Про екологічну мережу України», ураховуючи подання облдержадміністрації, висновки й рекомендації постійної комісії обласної ради з питань екології та енергозбереження, з метою поліпшення умов для формування та відновлення довкілля, збереження ландшафтного та біологічного різноманіття обласна рад, вирішено затвердити проект схеми формування екологічної мережі Дніпропетровської області, згідно з якою територія «Мандриківський», що у Соборному районі міста, віднесена до найважливішої території екологічної мережі міста Дніпра.
Листом від 25.06.2021 №1, адресованого Міському голові Дніпровської міської ради Філатову Б.А. (вх.15/359 від 25.06.2021), Громадська організація «Дніпровський спортивно-парусний яхт-клуб «Січ» звернулась з проханням доручити Головному архітектурно-планувальному управлінню департаменту по роботі з активами Дніпровської міської ради підготувати проект рішення Виконавчого комітету Дніпровської міської ради про надання ГО «Дніпровський спортивно-парусний яхт-клуб «Січ» дозволу на проведення благоустрою прилеглих територій, вздовж земельної ділянки кадастровий номер 1210100000:03:149:0014, що розташована за адресою м.Дніпро вул. Набережна Перемоги в районі буд. 134, де розміщуються будівлі спортивно-парусного центру, а також примикаючих до гідроспоруд.
21.09.2021 рішенням Виконавчого комітету Дніпровської міської ради № 986 «Про надання дозволу КЛУБУ «СІЧ» на проведення благоустрою території по вул. Набережній Перемоги у районі буд.№134, м. Дніпро (Соборний район)», було вирішено:
1. Надати дозвіл Громадській організації «Дніпровський спортивно-парусний яхт-клуб «СІЧ» (код ЄДРПОУ 25725262) на проведення благоустрою території по вул. Набережній Перемоги у районі буд. № 134, м. Дніпро (схема благоустрою додається).
2. Зобов`язати Клуб «СІЧ»:
2.1. Отримати вихідні дані для проектування та здійснення проектно-вишукувальних робіт в установленому порядку;
2.2. Проектну документацію виконати на актуальній топооснові М 1:500 геофондів міста.
2.3.Проєктну документацію надати до служби містобудівного кадастру головного архітектурно-планувального управління департаменту по роботі з активами Дніпровської міської ради для внесення відповідної інформації до інформаційної бази даних містобудівного кадастру.
2.4. Під час виконання робіт з організації благоустрою дотримуватись вимог технічних умов відповідних служб.
2.5. Необхідність перевлаштування інженерних мереж визначити під час проектування за погодженням з їх власниками.
3. Установити термін виконання робіт двадцять років.
4. Після проведення благоустрою з улаштування об`єктів благоустрою (п. 1 цього рішення) вирішити питання про балансову належність цих об`єктів.
5. Контроль за виконання цього рішення покласти на секретаря Дніпровської міської ради.
Підстава: відповідно до листа Клубу «СІЧ» від 25.06.2021 вх.№15/359 (а.с.41).
Позивач звернувся до суду з даним позовом.
Задовольняючи позов частково, суд першої інстанції зазначив, що рішення Виконавчого комітету Дніпровської ради від 21.09.2021 № 986 «Про надання дозволу КЛУБУ «СІЧ» на проведення благоустрою території по вул. Набережній Перемоги у районі буд.№134, м.Дніпро (Соборний район)» прийнято не на підставі та не у спосіб, що передбачений Конституцією та законами України, тобто не відповідає критеріям, визначених частиною 2 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, тому є протиправним та підлягає скасуванню.
Щодо позовних вимог в частині зобов`язання відповідача анулювати дозвіл на проведення благоустрою, виданого на підставі рішення №986 від 21.09.2021, суд першої інстанції зазначив, що позивачем не обґрунтовано та не доведено порушення прав в цій частині позову.
Колегія суддів з висновками суду першої інстанції погоджується.
Відповідно до частин 1, 3 статті 140 Конституції України місцеве самоврядування є правом територіальної громади - жителів села чи добровільного об`єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища та міста - самостійно вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України.
Місцеве самоврядування здійснюється територіальною громадою в порядку, встановленому законом, як безпосередньо, так і через органи місцевого самоврядування: сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи.
Особливості здійснення місцевого самоврядування в містах Києві та Севастополі визначаються окремими законами України (частина друга статті 140 Конституції України).
Відповідно ст. 2 ЗУ «Про місцеве самоврядування в Україні» №280/97-ВР місцеве самоврядування в Україні - це гарантоване державою право та реальна здатність територіальної громади - жителів села чи добровільного об`єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища, міста - самостійно або під відповідальність органів та посадових осіб місцевого самоврядування вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України. Місцеве самоврядування здійснюється територіальними громадами сіл, селищ, міст як безпосередньо, так і через сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи, а також через районні та обласні ради, які представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст.
Громадяни України реалізують своє право на участь у місцевому самоврядуванні за належністю до відповідних територіальних громад. Будь-які обмеження права громадян України на участь у місцевому самоврядуванні залежно від їх раси, кольору шкіри, політичних, релігійних та інших переконань, статі, етнічного та соціального походження, майнового стану, терміну проживання на відповідній території, за мовними чи іншими ознаками забороняються (статті 3 Закону №280/97-ВР).
Стаття 4 Закону №280/97-ВР визначає, що місцеве самоврядування в Україні здійснюється на принципах, зокрема, народовладдя; законності та гласності.
Відповідно до частини першої статті 5 Закону №280/97-ВР система місцевого самоврядування включає: територіальну громаду; сільську, селищну, міську раду; сільського, селищного, міського голову; виконавчі органи сільської, селищної, міської ради; районні та обласні ради, що представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст; органи самоорганізації населення.
У розумінні частини першої статті 11 Закону №280/97-ВР виконавчими органами сільських, селищних, міських, районних у містах (у разі їх створення) рад є їх виконавчі комітети, відділи, управління та інші створювані радами виконавчі органи.
За правилами підпункту 7 пункту «а» частини першої статті 30 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать: власні (самоврядні) повноваження: організація благоустрою населених пунктів, залучення на договірних засадах з цією метою коштів, трудових і матеріально-технічних ресурсів підприємств, установ та організацій незалежно від форм власності, а також населення; здійснення контролю за станом благоустрою населених пунктів, організації озеленення, охорони зелених насаджень і водойм, створення місць відпочинку громадян.
Термін «благоустрій населених пунктів» вживається у Законі України «Про благоустрій населених пунктів» від 06 вересня 2005 року № 2807-ІV у такому значенні як комплекс робіт з інженерного захисту, розчищення, осушення та озеленення території, а також соціально-економічних, організаційно-правових та екологічних заходів з покращання мікроклімату, санітарного очищення, зниження рівня шуму та інше, що здійснюються на території населеного пункту з метою її раціонального використання, належного утримання та охорони, створення умов щодо захисту і відновлення сприятливого для життєдіяльності людини довкілля.
Дія цього Закону поширюється на відносини, що виникають у сфері благоустрою населених пунктів, і спрямовується на створення сприятливого для життєдіяльності людини довкілля, збереження і охорону навколишнього природного середовища, забезпечення санітарного та епідемічного благополуччя населення (частина друга статті 4 цього Закону).
Відповідно до пункту 3 частини першої статті 2 Закону України «Про благоустрій населених пунктів» благоустрій населених пунктів передбачає створення умов для реалізації прав та виконання обов`язків суб`єктами у сфері благоустрою населених пунктів.
За змістом статті 3 цього Закону система благоустрою населених пунктів включає, зокрема, визначення суб`єктів та об`єктів у сфері благоустрою населених пунктів; організацію благоустрою населених пунктів, а також здійснення державного, самоврядного і громадського контролю у сфері благоустрою населених пунктів.
За визначенням частини першої статті 12 Закону України «Про благоустрій населених пунктів» суб`єктами у сфері благоустрою населених пунктів є органи державної влади та органи місцевого самоврядування, підприємства, установи, організації, органи самоорганізації населення, громадяни.
Згідно із частиною першою статті 13 Закону України «Про благоустрій населених пунктів» до об`єктів благоустрою населених пунктів належать:
1) території загального користування: а) парки (гідропарки, лугопарки, лісопарки, парки культури та відпочинку, парки - пам`ятки садово-паркового мистецтва, спортивні, дитячі, історичні, національні, меморіальні та інші), рекреаційні зони, сади, сквери та майданчики; б) пам`ятки культурної та історичної спадщини; в) майдани, площі, бульвари, проспекти; г) вулиці, дороги, провулки, узвози, проїзди, пішохідні та велосипедні доріжки; ґ) пляжі; д) кладовища; е) інші території загального користування;
2) прибудинкові території;
3) території будівель та споруд інженерного захисту територій;
4) території підприємств, установ, організацій та закріплені за ними території на умовах договору.
До об`єктів благоустрою можуть належати також інші території в межах населеного пункту (частина друга статті 13 цього Закону).
При цьому, за приписами частини першої статті 14 Закону України «Про благоустрій населених пунктів» об`єкти благоустрою використовуються відповідно до їх функціонального призначення для забезпечення сприятливих умов життєдіяльності людини на засадах їх раціонального використання та охорони з урахуванням вимог правил благоустрою території населених пунктів, інших вимог, передбачених законодавством.
Органи державної влади та органи місцевого самоврядування можуть утворювати підприємства для утримання об`єктів благоустрою державної та комунальної власності. У разі відсутності таких підприємств органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах своїх повноважень визначають на конкурсних засадах відповідно до закону балансоутримувачів таких об`єктів (частина перша статті 15 цього Закону).
На об`єктах благоустрою забороняється, зокрема, виконувати роботи без дозволу в разі, якщо обов`язковість його отримання передбачена законом; самовільно влаштовувати городи, створювати, пошкоджувати або знищувати газони, самовільно висаджувати та знищувати дерева, кущі тощо; вивозити і звалювати в не відведених для цього місцях відходи, траву, гілки, деревину, листя, сніг; складувати будівельні матеріали, конструкції, обладнання за межами будівельних майданчиків; влаштовувати стоянки суден, катерів, інших моторних плавучих засобів у межах територій пляжів (частина перша статті 16 Закону).
Повноваження сільських, селищних і міських рад та їх виконавчих органів у сфері благоустрою населених пунктів визначені у статті 10 Закону України «Про благоустрій населених пунктів», відповідно пунктів 1, 5, 9, 12, 14 частини другої якої до повноважень виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належить: здійснення заходів з благоустрою населених пунктів; здійснення самоврядного контролю за станом благоустрою та утриманням територій населених пунктів, озелененням таких територій, охороною зелених насаджень, водних об`єктів тощо; залучення на договірних засадах коштів і матеріально-технічних ресурсів юридичних та фізичних осіб для здійснення заходів з благоустрою населених пунктів; інформування населення про здійснення заходів з благоустрою населених пунктів; видача дозволу на порушення об`єктів благоустрою у випадках та порядку, передбачених цим Законом.
Громадяни у сфері благоустрою населених пунктів мають право брати участь в обговоренні правил та проектів благоустрою території населених пунктів; вносити на розгляд місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій пропозиції з питань благоустрою населених пунктів (пункти 2, 3 частини першої статті 17 Закону України «Про благоустрій населених пунктів»).
Окрім цього, шляхом розгляду звернень підприємств, установ, організацій та громадян, а також участі в обговоренні проектів благоустрою територій населених пунктів, іншої технічної документації з питань благоустрою і внесення відповідних пропозицій на розгляд органів місцевого самоврядування, підприємств, установ, організацій здійснюється самоврядний контроль за станом благоустрою населених пунктів у відповідності до положень пунктів 2, 3 частини першої статті 40 Закону України «Про благоустрій населених пунктів».
У частинах першій, другій статті 35 цього ж Закону закріплено, що технічна документація з питань благоустрою територій населених пунктів (проекти, схеми, карти, атласи тощо) розробляється з метою здійснення комплексу заходів з благоустрою територій, окремих об`єктів благоустрою, їх частин і може бути включена до правил благоустрою території відповідного населеного пункту. Технічна документація з питань благоустрою населених пунктів погоджується в установленому порядку та затверджується її замовником.
Колегія суддів погоджується з судом першої інстанції, що органи місцевого самоврядування, до яких належать й виконавчі органи, зокрема, міських рад, повинні провадити свою діяльність на засадах гласності, законності та народовладдя, тобто реалізовувати наявні у них повноваження відкрито і публічно, у точній відповідності з нормами права й виключно в інтересах територіальної громади, яка є первинним суб`єктом місцевого самоврядування.
Саме до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать власні (самоврядні) повноваження щодо організації благоустрою населених пунктів і здійснення контролю за станом благоустрою населених пунктів, організації озеленення, охорони зелених насаджень і водойм, а також повноваження щодо здійснення самоврядного контролю, у тому числі, за станом благоустрою та утриманням територій населених пунктів, озелененням таких територій, охороною зелених насаджень і водойм тощо, який здійснюється цими органами (суб`єктами) шляхом, зокрема, розгляду звернень громадян, участі в обговоренні проектів благоустрою територій населених пунктів, іншої технічної документації з питань благоустрою і внесення відповідних пропозицій на розгляд органів місцевого самоврядування, підприємств, установ, організацій.
Наявність таких повноважень передбачені підпунктом 7 пункту «а» частини першої статті 30 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» і статтями 10, 40 Закону України «Про благоустрій населених пунктів».
Судом першої інстанції зроблено вірний висновок, що будучи суб`єктами у сфері благоустрою населених пунктів, громадяни України - члени територіальних громад мають закріплене у статті 17 Закону України «Про благоустрій населених пунктів» право брати участь в обговоренні правил та проектів благоустрою території населених пунктів, а також вносити на розгляд місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій пропозиції з питань благоустрою населених пунктів.
Вірно судом першої інстанції було взято до уваги, що за змістом норм пункту 3 частини першої статті 2 Закону України «Про благоустрій населених пунктів» благоустрій населених пунктів передбачає, окрім іншого, створення умов для реалізації прав та виконання обов`язків суб`єктами у сфері благоустрою населених пунктів, а пункт 12 частини другої статті 10 цього ж Закону відносить до повноважень виконавчих органів сільських, селищних, міських рад інформування населення про здійснення заходів з благоустрою населених пунктів.
Колегія суддів погоджується з судом першої інстанції, що Виконавчий комітет Дніпровської міської ради, здійснюючи свої повноваження щодо організації благоустрою, у силу викладених вимог законодавства зобов`язаний інформувати населення міста про здійснення заходів з благоустрою території населеного пункту і тим самим забезпечити можливість практичної реалізації наявних у громадян, які проживають на відповідній території, прав у сфері благоустрою, зокрема, брати участь в обговоренні правил та проектів благоустрою території населеного пункту, а також вносити на розгляд місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій пропозиції з питань благоустрою населеного пункту.
Судом першої інстанції було встановлено, що рішенням Виконавчого комітету Дніпровської міської ради № 986 від 21.09.2021 надано дозвіл Громадській організації «Дніпровський спортивно-парусний яхт-клуб «СІЧ» (код ЄДРПОУ 25725262) на проведення благоустрою території по вул. Набережній Перемоги у районі буд. № 134, м. Дніпро (Соборний район), зобов`язавши останнього отримати вихідні дані для проєктування та здійснення проєктно-вишукувальних робіт в установленому порядку; виконати проєктну документацію на актуальній топооснові М 1:500 геофондів міста та надати її до служби містобудівного кадастру головного архітектурно-планувального управління департаменту по роботі з активами Дніпровської міської ради для внесення відповідної інформації до інформаційної бази даних містобудівного кадастру.
Судом першої інстанції вірно зазначено, що вказаним рішенням № 986 від 21.09.2021 вирішено питання щодо організації благоустрою на певній території у населеному пункті, а саме: на території по вул. Набережній Перемоги у районі буд. № 134, м. Дніпро (Соборний район), проте з матеріалів справи не вбачається виконання відповідачем обов`язку щодо належного інформування населення про здійснення заходів благоустрою території по вул. Набережній Перемоги у районі буд. № 134, м. Дніпро, та забезпечення можливості практичної реалізації наявних у громадян, які проживають на цій території, прав у сфері благоустрою.
Закон України «Про благоустрій населених пунктів» не конкретизує, у який саме спосіб повинно здійснюватися інформування населення про здійснення заходів з благоустрою населених пунктів і обговорення проектів благоустрою території населених пунктів й не визначає шляхів реалізації цього права громадян.
Судом першої інстанції вірно було взято до уваги загальні норми, які регулюють питання інформації та інформування громадян, що містяться у Законах України від 02.10.1992 №2657-XII «Про інформацію», від 13.01.2011 №2939-VI «Про доступ до публічної інформації» та від 23.09.1997 №539/97-ВР «Про порядок висвітлення діяльності органів державної влади та органів місцевого самоврядування в Україні засобами масової інформації».
За приписами частини першої статті 5 Закону України «Про інформацію» кожен має право на інформацію, що передбачає можливість вільного одержання, використання, поширення, зберігання та захисту інформації, необхідної для реалізації своїх прав, свобод і законних інтересів.
Право на інформацію забезпечується обов`язком суб`єктів владних повноважень інформувати громадськість та засоби масової інформації про свою діяльність і прийняті рішення (абзаци перший, четвертий статті 6 Закону України «Про інформацію»).
Порядок всебічного і об`єктивного висвітлення діяльності органів державної влади та органів місцевого самоврядування засобами масової інформації і захисту їх від монопольного впливу органів тієї чи іншої гілки державної влади або органів місцевого самоврядування визначає Закон України «Про порядок висвітлення діяльності органів державної влади та органів місцевого самоврядування в Україні засобами масової інформації» (преамбула до цього Закону).
Відповідно до статті 21 вказаного Закону діяльність місцевих органів державної влади та органів місцевого самоврядування висвітлюється в друкованих засобах масової інформації регіональної та місцевої сфери розповсюдження на умовах, визначених у договорах між цими органами і редакціями зазначених друкованих засобів масової інформації.
При цьому, акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування підлягають обов`язковому оприлюдненню та наданню за запитом відповідно до Закону України «Про доступ до публічної інформації». Проекти актів органів місцевого самоврядування оприлюднюються в порядку, передбаченому Законом України «Про доступ до публічної інформації», крім випадків виникнення надзвичайних ситуацій та інших невідкладних випадків, передбачених законом, коли такі проекти актів оприлюднюються негайно після їх підготовки.
Порядок здійснення та забезпечення права кожного на доступ до інформації, що знаходиться у володінні суб`єктів владних повноважень, інших розпорядників публічної інформації, визначених цим Законом, та інформації, що становить суспільний інтерес, визначається Законом України «Про доступ до публічної інформації», згідно з пунктом 1 частини першої статті 13 якого до розпорядників інформації належать, зокрема, органи місцевого самоврядування.
За змістом пункту 2 частини першої статті 12 Закону України «Про доступ до публічної інформації» розпорядники інформації зобов`язані оприлюднювати, у тому числі, проекти рішень, що підлягають обговоренню.
Частинами другою, третьою вказаної правової норми також передбачено, що інформація, передбачена частиною першою цієї статті, підлягає обов`язковому оприлюдненню невідкладно, але не пізніше п`яти робочих днів з дня затвердження документа. У разі наявності у розпорядника інформації офіційного веб-сайту така інформація оприлюднюється на веб-сайті із зазначенням дати оприлюднення документа і дати оновлення інформації.
Проекти нормативно-правових актів, рішень органів місцевого самоврядування, розроблені відповідними розпорядниками, оприлюднюються ними не пізніш як за 20 робочих днів до дати їх розгляду з метою прийняття.
Колегія суддів погоджується з судом першої інстанції, що лист Департаменту забезпечення діяльності виконавчих органів Дніпровської міської ради від 28.11.2022 №2/2-50 не може бути врахований судом в якості належного та допустимого доказу.
Матеріали справи не містять інформації з офіційного веб-сайту із зазначенням дати оприлюднення проекту рішення щодо надання дозволу на проведення благоустрою території по вул. Набережній Перемоги у районі буд. № 134, м. Дніпро (Соборний район) і дати оновлення інформації.
Матеріали справи також не містять доказів того, що інформація про здійснення заходів з проведення благоустрою вказаної території міста висвітлювалась відповідачем у засобах масової інформації, зокрема, в друкованих засобах масової інформації регіональної та місцевої сфери.
Колегія суддів погоджується з судом першої інстанції, що відповідачем не доведено донесення до населення міста відомостей про здійснення заходів з проведення благоустрою території по вул. Набережній Перемоги у районі буд. № 134, м. Дніпро (Соборний район) у належний спосіб.
Доводи апеляційних скарг відповідача та третьої особи вказаних висновків суду першої інстанції не спростовують.
Положення статті 21 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» та Порядку проведення громадських слухань щодо врахування громадських інтересів під час розроблення проектів містобудівної документації на місцевому рівні не поширюють свою дію на спірні у цій справі правовідносини, позаяк унормовують питання порядку проведення громадських слухань щодо врахування громадських інтересів при розробленні в установленому порядку проектів містобудівної документації на місцевому рівні, а саме: генеральних планів населених пунктів, планів зонування територій, детальних планів територій.
Як було встановлено судом першої інстанції, спірні правовідносини виникли у процесі здійснення відповідачем владних управлінських функції з організації благоустрою території по вул. Набережній Перемоги у районі буд. № 134, м. Дніпро (Соборний район).
Вказані правовідносини урегульовані нормами Законів України «Про благоустрій населених пунктів», «Про місцеве самоврядування в Україні» та прийнятих відповідно до них нормативно-правовими актами.
Судом першої інстанції вірно було взято до уваги, що організація благоустрою населених пунктів й інформування населення про здійснення заходів з благоустрою населених пунктів належить до повноважень виконавчих органів сільських, селищних, міських рад, яким у спірних правовідносинах виступає відповідач, а благоустрій населених пунктів передбачає, окрім іншого, створення умов для реалізації прав та виконання обов`язків суб`єктами у сфері благоустрою населених пунктів, у тому числі й громадянами, які мають право: брати участь в обговоренні правил та проектів благоустрою території населених пунктів; вносити на розгляд місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій пропозиції з питань благоустрою населених пунктів.
Інформування населення про здійснення заходів з благоустрою населених пунктів повинно здійснюватися у порядку, передбаченому, зокрема, Законами України «Про інформацію», «Про доступ до публічної інформації», «Про порядок висвітлення діяльності органів державної влади та органів місцевого самоврядування в Україні засобами масової інформації». Заходи щодо інформування населення про здійснення заходів з благоустрою населених пунктів можуть бути передбачені й у правилах благоустрою території населених пунктів, затверджених відповідно до закону.
Судом першої інстанції вірно було зазначено, що лише у разі належного виконання виконавчими органами сільських, селищних, міських рад повноважень щодо інформування населення про здійснення заходів з благоустрою населених пунктів створюються передумови для можливості практичної реалізації права громадян брати участь в обговоренні проектів благоустрою території населених пунктів і вносити на розгляд органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій пропозиції з питань благоустрою населених пунктів.
Обговорення проектів благоустрою території населених пунктів може відбуватись у один з визначених Законом України «Про місцеве самоврядування в Україні» спосіб, а саме шляхом проведення загальних зборів громадян (стаття 8), через місцеві ініціативи (стаття 9), громадські слухання (стаття 13), або у інший спосіб, визначений статутом територіальної громади або підзаконними нормативно правовими актами.
Колегія суддів погоджується з судом першої інстанції, що відповідач, в силу наявних у нього повноважень, повинен був у встановленому законом порядку інформувати територіальну громаду міста Дніпра про організацію благоустрою певної території у населеному пункті, у даному випадку: території по вул. Набережній Перемоги у районі буд. № 134, м. Дніпро (Соборний район), а також у передбачений законодавством спосіб провести обговорення проекту благоустрою території по вул. Набережній Перемоги у районі буд. № 134, м. Дніпро і забезпечити право брати участь у цьому обговоренні усіх зацікавлених осіб з можливістю надання ними своїх пропозицій з вказаного питання.
Вірними є висновки суду першої інстанції, що відповідачем не було дотримано встановленої процедури прийняття оскаржуваного рішення, що свідчить про протиправність такого рішення.
Судом першої інстанції також вірно було взято до уваги, що оскаржуваним від 21.09.2021 №986 відповідачем надано дозвіл третій особі на проведення благоустрою території строком на 20 (двадцять) років. Цим же рішенням зобов`язано третю особу отримати вихідні дані для проєктування та здійснення проєктно-вишукувальних робіт в установленому порядку; виконати проєктну документацію на актуальній топооснові М 1:500 геофондів міста та надати її до служби містобудівного кадастру головного архітектурно-планувального управління департаменту по роботі з активами Дніпровської міської ради для внесення відповідної інформації до інформаційної бази даних містобудівного кадастр.
Система благоустрою населених пунктів включає: 1) управління у сфері благоустрою населених пунктів; 2) визначення суб`єктів та об`єктів у сфері благоустрою населених пунктів; 3) організацію благоустрою населених пунктів; 4) нормування у сфері благоустрою населених пунктів;5) фінансове забезпечення благоустрою населених пунктів; 6) здійснення державного, самоврядного і громадського контролю у сфері благоустрою населених пунктів; 7) встановлення відповідальності за порушення законодавства у сфері благоустрою населених пунктів (статті 3 Закону № 2807-ІV).
Згідно із частиною статті 26-1 цього Закону порушення об`єктів благоустрою, пов`язане з виконанням суб`єктами господарювання земляних та ремонтних робіт, здійснюється на підставі дозволу на порушення об`єктів благоустрою виконавчого органу сільської, селищної, міської ради (далі - дозвіл).
На об`єктах благоустрою забороняється виконувати роботи без дозволу в разі, якщо обов`язковість його отримання передбачена законом (пункт 1 частини першої статті 16 Закону № 2807-ІV).
Видача дозволу на порушення об`єктів благоустрою у випадках та порядку, передбачених цим Законом відповідно до пункту 14 частини другої статті 10 Закону № 2807-ІV віднесено до повноважень виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належить.
При цьому, строк дії дозволу визначається умовами робіт і не може перевищувати один рік (частина п`ята статті 26-1 цього Закону).
Колегія суддів погоджується з судом першої інстанції, що дозвіл на проведення благоустрою території по вул. Набережній Перемоги у районі буд. № 134, м. Дніпро (Соборний район) хоч і виданий Виконавчим комітетом Дніпровської міської ради у межах наданих повноважень, однак в порушення вимог частини 5 статті 26-1 Закону № 2807-ІV строком на 20 (двадцять) років.
Поряд з цим, Законом чітко визначено, що строк дії дозволу не може перевищувати один рік.
Судом першої інстанції також вірно було враховано, що відповідачем не зазначення в оспорюваному рішенні строку для виконання третьою особою вимог зобов`язального характеру, що зазначені у підпунктах 2.1.-2.5., та не вчинення контролю за його виконанням.
Як було встановлено судом першої інстанції, згідно із листом Головного архітектурно-планувального управління Департаменту по роботі з активами Дніпровської міської ради від 18.11.2021 №9/25-463 містобудівні умови та обмеження для проектування в межах території, розташованої у районі буд. №134 по вул. Набережній Перемоги управлінням не надавались; інформація стосовно розробленої та затвердженої проектної документації щодо благоустрою вказаної території в управлінні відсутня; проектна документація до служби містобудівного кадастру для внесення відповідної інформації до інформаційної бази даних містобудівного кадастру не надавалась (а.с.45).
У частинах першій, другій статті 35 цього ж Закону закріплено, що технічна документація з питань благоустрою територій населених пунктів (проекти, схеми, карти, атласи тощо) розробляється з метою здійснення комплексу заходів з благоустрою територій, окремих об`єктів благоустрою, їх частин і може бути включена до правил благоустрою території відповідного населеного пункту. Технічна документація з питань благоустрою населених пунктів погоджується в установленому порядку та затверджується її замовником.
Загальні положення проектування нового будівництва, реконструкції та капітального ремонту об`єктів благоустрою встановлюють ДБН Б.2.2-5:2011 «Планування та забудова міст, селищ і функціональних територій. БЛАГОУСТРІЙ ТЕРИТОРІЙ». Цих норм треба дотримуватися під час проектування, виконання та приймання робіт з благоустрою територій населених пунктів (пункт 1.1).
За змістом пункту 1.2 цих же ДБН ці Норми поширюються на об`єкти благоустрою незалежно від їх підпорядкування та форми власності.
Заходи з будівництва, реконструкції та капітального ремонту об`єктів благоустрою в населених пунктах треба виконувати тільки за наявності затвердженої у встановленому порядку проектної документації, склад та зміст якої має відповідати ДБН А 2.2-3, ДБН А.3.1-5 і ДСТУ Б А.2.4-6 (пункт 4.2 ДБН Б.2.2-5:2011).
Відповідний правовий висновок викладений у постанові Верховного Суду від 20.04.2022 у справі №804/1885/18 (адміністративне провадження №К/9901/2015/19).
Відповідно до частини 5 статті 242 КАС України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.
Разом з цим, на час розгляду справи інформації щодо вчинених дій на виконання проєктної документації щодо благоустрою території по вул. Набережній Перемоги у районі буд. № 134, м. Дніпро (Соборний район) з моменту видачі дозволу на проведення благоустрою вказаної території (21.09.2021) не надано, матеріали справи не містять.
Контроль у сфері благоустрою населених пунктів спрямований на забезпечення дотримання всіма органами державної влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами, організаціями незалежно від форм власності та підпорядкування, а також громадянами, у тому числі іноземцями та особами без громадянства, вимог цього Закону, Правил благоустрою території населеного пункту та інших нормативно-правових актів (стаття 38 Закону № 2807-ІV).
До повноважень виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належить, зокрема, здійснення самоврядного контролю за станом благоустрою, озелененням таких територій, охороною зелених насаджень, водних об`єктів тощо (частина друга статті 10 Закону № 2807-ІV).
Відповідно до частини 1, 3 статті 40 Закону № 2807-ІV самоврядний контроль за станом благоустрою населених пунктів здійснюється шляхом:1) проведення перевірок території;2) розгляду звернень підприємств, установ, організацій та громадян;3) участі в обговоренні проектів благоустрою територій населених пунктів, іншої технічної документації з питань благоустрою і внесення відповідних пропозицій на розгляд органів місцевого самоврядування, підприємств, установ, організацій;4) подання позовів до суду про відшкодування шкоди, завданої об`єктам благоустрою внаслідок порушення законодавства з питань благоустрою населених пунктів, Правил благоустрою території населеного пункту.
Судом першої інстанції вірно було зазначено, що Закон №2807-ІV наділяє виконавчі органи міських рад повноваженнями здійснювати самоврядний контроль у сфері благоустрою населених пунктів.
Судом першої інстанції вірно було взято до уваги відсутність доказів на вчинення контролю з боку відповідача щодо стану проведення благоустрою території по вул. Набережній Перемоги у районі буд. № 134, м. Дніпро (Соборний район), щодо стану виконання приписів рішення від 21.09.2021 №986, в тому числі, щодо проектної документації благоустрою вказаної території.
Колегія суддів погоджується з судом першої інстанції, що рішення Виконавчого комітету Дніпровської ради від 21.09.2021 № 986 «Про надання дозволу КЛУБУ «СІЧ» на проведення благоустрою території по вул. Набережній Перемоги у районі буд.№134, м.Дніпро (Соборний район)» прийнято не на підставі та не у спосіб, що передбачений Конституцією та законами України, тобто не відповідає критеріям, визначених частиною 2 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, тому є протиправним та підлягає скасуванню.
Доводи апеляційних скарги відповідача та третьої особи висновків суду першої інстанції не спростовують.
Судом першої інстанції вірно було враховано, що звернення до суду із цим позовом Громадська організація «Платформа Громадський контроль» обґрунтувала порушенням екологічних прав членів громади міста, членів громадської організації, порушенням конституційного права на безпечне довкілля, спираючись на реалізацію закріплених в статуті мету та завдань громадської організації, а рішення, що оскаржується, хоч і є індивідуальним актом, водночас стосується благоустрою території, що віднесена до екологічної мережі міста Дніпро.
Вірно судом першої інстанції також було зазначено про відсутність підстав для перегляду висновку про відсутність порушень строків, передбачених статтею 122 КАС України, викладеного в ухвалі від 03.10.2022.
Щодо позовних вимог в частині зобов`язання відповідача анулювати дозвіл на проведення благоустрою, виданого на підставі рішення №986 від 21.09.2021.
Колегія суддів бере до уваги, що позивачем позовних вимог про визнання протиправним та скасування дозволу на проведення благоустрою, виданого на підставі рішення №986 від 21.09.2021 не заявлялось.
Щодо зобов`язання відповідача анулювати такий дозвіл, то судом першої інстанції вірно було враховано вимоги ч. 8 статті 26-1 Закону України «Про благоустрій населених пунктів», де визначено вичерпний перелік підстави, коли дозвіл може бути анульовано виконавчим органом відповідної сільської, селищної, міської ради, а саме у разі: подання особою, яка отримала дозвіл, заяви про його анулювання; наявності відомостей про припинення юридичної особи або підприємницької діяльності фізичною особою - підприємцем, що отримали дозвіл.
Доводи апеляційної скарги позивача висновків суду першої інстанції не спростовують.
Таким чином, підстави для скасування рішення суду першої інстанції відсутні.
Керуючись ст. ст. 315, 316, 321, 322 КАС України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційні скарги Громадської організації «Платформа Громадський контроль», Виконавчого комітету Дніпровської міської ради та Громадської організації «Дніпровський спортивно-парусний яхт-клуб «Січ» залишити без задоволення.
Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 07 грудня 2022 року у справі за позовом Громадської організації «Платформа Громадський контроль» до Виконавчого комітету Дніпровської міської ради, за участі третьої особи на стороні відповідача, що не заявляє самостійних вимог на предмет спору: Громадської організації «Дніпровський спортивно-парусний яхт-клуб «Січ» про визнання протиправною бездіяльності, визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та не підлягає касаційному оскарженню, крім випадків, передбачених п. 2 ч. 5 ст. 328 КАС України.
Постанова у повному обсязі складена 22 березня 2023 року.
Головуючий - суддяА.А. Щербак
суддяН.П. Баранник
суддяН.І. Малиш
Суд | Третій апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 22.03.2023 |
Оприлюднено | 24.03.2023 |
Номер документу | 109721507 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері |
Адміністративне
Третій апеляційний адміністративний суд
Щербак А.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні