Справа № 345/3167/22
Провадження № 22-ц/4808/261/23
Головуючий у 1 інстанції Юрчак Л. Б.
Суддя-доповідач Фединяк В.Д.
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
16 березня 2023 року м. Івано-Франківськ
Івано-Франківський апеляційний суд в складі колегії суддів:
головуючого Фединяка В.Д. (суддя-доповідач)
суддів: Василишин Л.В., Максюти І.О.,
секретаря Кузів А.В.
з участю представників: ІНФОРМАЦІЯ_7 Шевчук І.А.;
ОСОБА_1 і ОСОБА_2 адвоката Розганюк Т.Є.;
ОСОБА_3 - Сеник Г.М,
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційні скарги ОСОБА_4 , начальника ІНФОРМАЦІЯ_7 ОСОБА_6 та представника Міністерства оборони України Шведи Олени Богданівни на рішення Калуського міськрайонного суду від 30 листопада 2022 року у справі за заявою ОСОБА_3 , ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , заінтересована особа: ІНФОРМАЦІЯ_7 про встановлення юридичного факту спільного проживання однією сім`єю із загиблим військовослужбовцем,
ВСТАНОВИВ:
У жовтні 2022 року ОСОБА_2 , ОСОБА_1 , ОСОБА_3 звернулися в суд з заявою, заінтересована особа: ІНФОРМАЦІЯ_7 про встановлення юридичного факту спільного проживання однією сім`єю із загиблим військовослужбовцем.
Заява обґрунтована тим, що ІНФОРМАЦІЯ_1 в с. Новогригорівка, Миколаївського району, Миколаївської області під час виконання бойового завдання загинув ОСОБА_5 ІНФОРМАЦІЯ_2 , який є братом ОСОБА_2 та внуком ОСОБА_1 та ОСОБА_3 . Батьки покійного ОСОБА_5 у 1998 року загинули внаслідок чого покійний з сестрою ОСОБА_2 мали статус дітей-сиріт та фактично до повноліття проживали з заявниками. Довідавшись про загибель ОСОБА_5 вони звернулись до ІНФОРМАЦІЯ_7 щодо можливості призначення та виплати одноразової грошової допомоги, відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України «Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану» від 28.02.2022 року №168 за загиблого військовослужбовця ОСОБА_5 . Листом ІНФОРМАЦІЯ_9 від 12.08.2022 року зазначено, що за поданими заявниками документами неможливо встановити, що вони з загиблим спільно проживали, вели спільне господарство та мали взаємні права та обов`язки. У зв`язку із цим виникла необхідність встановлення юридичного факту проживання з загиблим братом та внуком, для отримання державної допомоги. Просять встановити факт проживання однією сім`єю загиблого ОСОБА_5 з рідною сестрою ОСОБА_2 , дідусем ОСОБА_1 , та бабусею ОСОБА_3 .
Рішенням Калуського міськрайонного суду Івано-Франківської області від 30 листопада 2022 року заяву задоволено.
Встановлено факт спільного проживання однією сім`єю рідних: сестри ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , РНОКПП: НОМЕР_1 , зареєстроване місце проживання: АДРЕСА_1 та брата ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , з 2009 року по день смерті ОСОБА_5 - ІНФОРМАЦІЯ_4 .
Встановлено факт спільного проживання однією сім`єю діда ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_5 , РНОКПП: НОМЕР_2 , зареєстроване місце проживання: АДРЕСА_2 та внука ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , з 2009 року по день смерті ОСОБА_5 - ІНФОРМАЦІЯ_4 .
Встановлено факт спільного проживання однією сім`єю баби ОСОБА_3 , ІНФОРМАЦІЯ_6 , РНОКПП: НОМЕР_3 , зареєстроване місце проживання: АДРЕСА_2 та внука ОСОБА_5 ІНФОРМАЦІЯ_2 , з 2009 року по день смерті ОСОБА_5 - ІНФОРМАЦІЯ_4 .
Не погоджуючись з рішенням суду, ОСОБА_4 подала апеляційну скаргу, в якій ставиться питання про скасування оскаржуваного рішення з ухваленням нового, яким заяву залишити без розгляду. Зокрема, вказує, що задовольняючи заяву про встановлення юридичного факту, суд першої інстанції не перевірив, чи перебував покійний ОСОБА_5 у зареєстрованому шлюбі, чи не мав дітей, оскільки наявність таких осіб: дружини, дитини безпосередньо впливатиме на отримання державної допомоги повзаної з загибелю військовозобовзаного. Також вказує, що 11.05.2022 року між нею, ОСОБА_4 та ОСОБА_5 було зареєстровано шлюб, що підтверджується, копією свідоцтва про шлюб виданим відділом державної реєстрації актів цивільного стану у м. Ужгороді Південно-Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Івано-Франківськ). Згідно акту про спільне проживання осіб на день смерті від 23.12.2022 року прокійний ОСОБА_5 проживав за адресою АДРЕСА_3 з квітня по липень 2022 року. З огляду на викладене, враховуючи, що рішенням Калуського міськрайонного суду Івано-Франківської області від 30.11.2022 року порушено її право як спадкоємця першої черги після смерті ОСОБА_5 , а також те, що у цій справі існує спір про право на отримання державної допомоги та на спадкове майно, просила рішенням Калуського міськрайонного суду Івано-Франківської області від 30 листопада 2022 року скасувати та задовольнити подану нею скарну.
В апеляційній скарзі начальника ІНФОРМАЦІЯ_7 ОСОБА_6 ставиться питання про скасування оскаржуваного рішення з ухваленням нового, яким у задоволенні заяви відмовити. Зокрема, вказує, що юридичні факти можуть бути встановлені для захисту, виникнення, зміни або припинення особистих чи майнових прав самого заявника за умови, що вони не стосуються прав чи законних інтереси інших осіб. У випадку останнього між цими особами виникає спір про право. Відповідно до частини четвертої статті 315 ЦПК України суддя відмовляє у відкритті провадження у справі, якщо з заяви про встановлення факту, що має юридичне значення, вбачається спір про право, а якщо спір про право був виявлений під час розгляду справи, залишає заяву без розгляду.
Не погоджуючись з рішенням суду, представник Міністерства оборони України Шведа О.Б. макож подала апеляційну скаргу, в якій ставиться питання про скасування оскаржуваного рішення з ухваленням нового, яким у задоволенні заяви відмовити. Зокрема, вказує, що визначальною обставиною під час розгляду заяви про встановлення певних фактів у порядку окремого провадження є те, що встановлення такого факту не пов`язане з наступним вирішенням спору про право. Факт спільного проживання або реєстрації місця проживання без доведення факту ведення спільного господарства, наявності спільного бюджету та взаємних прав і обов`язків, не може свідчити про те, що мали місце усталені відносини, які притаманні сім`ї та що вони проживали однією сім`єю і заявники були членами сім`ї ОСОБА_5 . Поряд із цим, не зазначено у заяві та не наведено належних і допустимих доказів наявності взаємних прав та обов`язків у заявників із ОСОБА_5 . Одночасно із заяви вбачається, що загиблий ОСОБА_5 одружився в травні 2022 року із ОСОБА_4 , однак, фактично жодного дня не проживав із дружиною, оскільки проходив військову службу. Проте, суд першої інстанції з не зрозумілих причин не залучив ОСОБА_4 до участі у справі. Оскільки належних, допустимих і достатніх доказів проживання ОСОБА_2 , ОСОБА_1 , ОСОБА_3 разом зі ОСОБА_5 однією сім`єю та на підтвердження спільного проживання, пов`язаності спільним побутом, наявності взаємних прав та обов`язків заявником не надано, відповідно, відсутні підстави для визнання такого факту доведеним.
У січні 2023 року ОСОБА_2 , ОСОБА_1 , ОСОБА_3 , подали відзив на апеляційну скаргу, в якому заперечують доводи подані ОСОБА_4 , просять відмовити у задоволенні скарги, рішення Калуського міськрайонного суду від 30 листопада 2022 року залишити без змін. Вказують, що хоч загиблий ОСОБА_5 одружився в травні 2022 року із ОСОБА_4 , однак, фактично жодного дня не проживав із дружиною, оскільки проходив військову службу, що може бути підтверджено шляхом витребування інформації із військової частини, в якій служив загиблий. Разом з тим, встановлення факту спільного проживання однією сім`єю не пов`язувалося з вирішенням спору, оскільки заявники не заперечують право апелянта та сина загиблого на отримання одноразової грошової допомоги, а було необхідним для подальшого подання заявниками з метою призначення і виплати їм одноразової грошової допомоги за загиблого військовослужбовця - брата та внука, документа, що засвідчував би наявність сімейних відносин між заявниками і загиблим станом на день загибелі останнього. ОСОБА_7 не заперечувала проти встановлення факту спільного проживання однією сім`єю загиблого разом із дідусем, бабусею та сестрою та не заперечує їхнє право на отримання одноразової грошової допомоги у зв`язку із загибеллю ОСОБА_5 , про що нею буде надіслана відповідна заява на адресу суду.
Також у березні 2023 року ОСОБА_2 , ОСОБА_1 , ОСОБА_3 , подали відзив на апеляційну скаргу, в якому заперечують доводи подані представником Калуського районному територіальному центру комплектування та соціальної підтримки просять відмовити у задоволенні скарги, рішення Калуського міськрайонного суду від 30 листопада 2022 року залишити без змін. Вказують, що при розгляді цієї справи Калуським міськрайонним судом Івано- Франківської області, ІНФОРМАЦІЯ_7 не подавалося відзиву на заяву, апелянт не заперечував проти задоволення заяви про встановлення факту проживання однією сім`єю. Згідно ст. 367 Цивільного процесуального кодексу України, суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними в ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги. Докази, які не були подані до суду першої інстанції, приймаються судом лише у виняткових випадках, якщо учасник справи надав докази неможливості їх подання до суду першої інстанції з причин, що об`єктивно не залежали від нього.
У судовому засіданні представник ІНФОРМАЦІЯ_7 підтримала доводи зазначені в апеляційній скарзі просить задовольнити її у повному обсязі.
Представники ОСОБА_2 , ОСОБА_1 та ОСОБА_3 відповідно адвокат Розганюк Т.Є. та ОСОБА_10 заперечили доводи апеляційних скарг ОСОБА_8 , ІНФОРМАЦІЯ_7, Міністерства оборони України, просить залишити їх без задоволення, а рішення суду першої інстанції без змін.
Заслухавши доповідь судді-доповідача, пояснення учасників процесу, перевіривши законність та обґрунтованість рішення суду в межах доводів заяви та вимог апеляційної скарги, колегія суддів дійшла наступних висновків.
Згідно вимог ч. 1 ст. 367 ЦПК України суд апеляційної інстанції перевіряє справу за наявними в ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.
Відповідно до ч. ч. 1, 2, 5 ст. 263 ЦПК України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права із дотриманням норм процесуального права. Обгрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні.
Ухвалюючи рішення про задоволення заяви ОСОБА_2 , ОСОБА_1 , ОСОБА_3 суд першої інстанції виходив з того, що в матеріалах справи містяться документи, які підтверджують факт спільного проживання заявників та загиблого ОСОБА_5 .
Ухвалене судом першої інстанції рішення не відповідає вимогам закону та матеріалам справи.
Відповідно до частини першої статті 352 ЦПК України учасники справи, а також особи, які не брали участі у справі, якщо суд вирішив питання про їхні права, свободи, інтереси та (або) обов`язки, мають право оскаржити в апеляційному порядку рішення суду першої інстанції повністю або частково.
Підставами апеляційного оскарження є неправильне застосування судом норм матеріального права чи порушення норм процесуального права.
Як вбачається з матеріалів справи і встановлено судом, що ІНФОРМАЦІЯ_1 в с. Новогригорівка, Миколаївського району, Миколаївської області під час виконання військового обов`язку загинув військовослужбовець ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_2 (причина смерті - кульове поранення грудної клітки із пошкодженням внутрішніх органів), який є братом ОСОБА_2 та внуком ОСОБА_1 та ОСОБА_3 .
Батько ОСОБА_2 та ОСОБА_5 - ОСОБА_9 помер ІНФОРМАЦІЯ_8 , тому діти мали статус дітей-сиріт та з повноліття фактично проживали з бабусею і дідусем за адресою АДРЕСА_2 .
ОСОБА_2 разом із дідусем ОСОБА_1 та бабусею ОСОБА_3 звернулись до ІНФОРМАЦІЯ_7 щодо можливості призначення та виплати одноразової грошової допомоги, відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України «Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану» від 28.02.2022 року № 168 за загиблого військовослужбовця ОСОБА_5 ІНФОРМАЦІЯ_2 .
Листом ІНФОРМАЦІЯ_9 від 12.08.2022 року № 9/1/1311 зазначено, що за наданими документами неможливо встановити, що вони із братом спільно проживали, вели з ним спільне господарство та мали взаємні права та обов`язки. Тому немає підстав для оформлення висновку щодо призначення одноразової грошової допомоги та направлення документів на комісію Міністерства оборони України з розгляду питань, пов`язаних із призначенням та виплатою одноразової грошової допомоги для прийняття рішення щодо можливості виплати одноразової грошової допомоги, відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України «Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану» від 28.02.2022 року № 168. Також заявникам рекомендовано надати судове рішення про встановлення факту, що має юридичне значення, зокрема, факт спільного проживання, ведення спільного господарства та наявності взаємних прав та обов`язків.
У підтвердження факту спільного проживання заявників із загиблим ОСОБА_5 надано:
- копією акту обстеження матеріально-побутових умов і сімейних обставин від 12.07.2022 року, складеного депутатом Калуської міської ради Боднарчуком Романом Михайловичем в присутності свідків.
- копією довідки, виданої виконкомом Кропивницької сільської ради від 29.08.2018 року № 1118.
На підставі наведеного, заявники вважали, що виникла необхідність встановити юридичний факт - проживання з братом та внуком однією сім`єю. Факт спільного проживання однією сім`єю необхідний заявникам для отримання одноразової державної допомоги у зв`зку із загибелью військовослужбовця.
Порядок розгляду справ про встановлення фактів, що мають юридичне значення, в порядку окремого провадження визначений главами 1 і 6 розділуIV ЦПК України.
Окреме провадження є видом непозовного цивільного судочинства, в порядку якого розглядаються цивільні справи про підтвердження наявності або відсутності юридичних фактів, що мають значення для охорони прав, свобод та інтересів особи або створення умов здійснення нею особистих немайнових чи майнових прав або підтвердження наявності чи відсутності неоспорюваних прав (частина перша статті 293 ЦПК України).
Відповідно до пункту 5 частини другої статті 293 ЦПК України суд розглядає в порядку окремого провадження справи про встановлення фактів, що мають юридичне значення.
Суд розглядає справи про встановлення факту: 1)родинних відносин між фізичними особами; 2)перебування фізичної особи на утриманні; 3)каліцтва, якщо це потрібно для призначення пенсії або одержання допомоги по загальнообов`язковому державному соціальному страхуванню; 4)реєстрації шлюбу, розірвання шлюбу, усиновлення; 5)проживання однією сім`єю чоловіка та жінки без шлюбу; 6)належності правовстановлюючих документів особі, прізвище, ім`я, по батькові, місце і час народження якої, що зазначені в документі, не збігаються з прізвищем, ім`ям, по батькові, місцем і часом народження цієї особи, зазначеним у свідоцтві про народження або в паспорті; 7)народження особи в певний час у разі неможливості реєстрації органом державної реєстрації актів цивільного стану факту народження; 8)смерті особи в певний час у разі неможливості реєстрації органом державної реєстрації актів цивільного стану факту смерті; 9)смерті особи, яка пропала безвісти за обставин, що загрожували їй смертю або дають підстави вважати її загиблою від певного нещасного випадку внаслідок надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру (частина перша статті315 ЦПК України).
Визначений у частині першій статті 315 ЦПК України перелік фактів, які можуть встановлюватися судом, не є вичерпним, оскільки згідно з частиною другою зазначеної статті у судовому порядку можуть бути встановлені також інші факти, від яких залежить виникнення, зміна або припинення особистих чи майнових прав фізичних осіб, якщо законом не визначено іншого порядку їх встановлення.
При цьому суд розглядає в порядку окремого провадження справи про встановлення фактів, якщо:
згідно із законом такі факти породжують юридичні наслідки, тобто від них залежить виникнення, зміна або припинення особистих чи майнових прав;
чинне законодавство не передбачає іншого порядку їх встановлення;
заявник не має іншої можливості одержати або відновити загублений чи знищений документ, який посвідчує факт, що має юридичне значення;
встановлення такого факту не пов`язується з подальшим вирішенням спору про право.
Правова природа відносин, що виникли між учасниками справи.
Відповідно до Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей», пункту 2-1 постанови Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 року № 168 «Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану» наказом Міністерства оборони України від 25.01.2023 №45, зареєстрованого в Міністерстві України 30 січня 2023 р. за №176/39232 затверджено Порядок і умови призначення та виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті) військовослужбовців Збройних Сил України в період дії воєнного стану.
Згідно п.1.3, 1.4 вказаного Порядку сім`ям загиблих військовослужбовців відповідно до пункту 2 постанови Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 року № 168 «Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану» виплачується одноразова грошова допомога (далі ОГД), яка розподіляється рівними частками на всіх отримувачів, передбачених у статті 16-1 Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей», крім громадян Російської Федерації або Республіки Білорусь та осіб, які постійно проживають на територіях
Особи, які мають право на отримання одноразової грошової допомоги можуть реалізувати це право з дня його виникнення. Днем виникнення такого права є дата загибелі (смерті) особи, зазначеної у пункті 1 постанови Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 року № 168 «Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану», що вказана у свідоцтві про смерть. Право осіб на отримання одноразової грошової допомоги визначається станом на дату загибелі (смерті) військовослужбовця.
Отже, наказом МОУ № 45 від 25.01.2023 «Про затвердження Порядку і умов призначення та виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті) військовослужбовців Збройних Сил України в період дії воєнного стану», Постанова КМУ № 168 від 28.02.2022 «Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану», Законом України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» врегульовано право на отримання одноразової грошової допомоги метою оримання якої Є заява ОСОБА_3 , ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , заінтересована особа: ІНФОРМАЦІЯ_7 про встановлення юридичного факту спільного проживання однією сім`єю із загиблим військовослужбовцем.
За приписами зазначеного законодавства, одноразова грошова допомога (далі - ОГД) призначається та виплачується у разі загибелі військовослужбовця Збройних Сил України під час дії воєнного стану, а також смерті осіб, які померли внаслідок поранення (контузії, травми, каліцтва), отриманого на військовій службі в Збройних Силах України у період дії воєнного стану під час захисту Батьківщини, участі у бойових діях або забезпеченні здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії, перебуваючи безпосередньо в районах їх ведення (здійснення), зокрема, на тимчасово окупованій Російською Федерацією території України, на території між позиціями сил оборони та позиціями військ держави-агресора у період здійснення зазначених заходів, не пізніше ніж через один рік після поранення (контузії, травми, каліцтва).
Право на призначення та отримання одноразової грошової допомоги мають батьки, один із подружжя, який не одружився вдруге, діти, які не досягли повноліття, утриманці загиблого (померлого).
Особи, які мають право на отримання ОГД, можуть реалізувати це право з дня його виникнення. Днем виникнення такого права є дата загибелі (смерті) особи, що вказана у свідоцтві про смерть. Право осіб на отримання ОГД визначається станом на дату загибелі (смерті) військовослужбовця. Особи, які мають право на отримання одноразової грошової допомоги, можуть реалізувати його протягом трьох років з дня виникнення у них такого права.
Члени сім`ї звертаються до районного (міського) Територіального центру кмплектування та соціальної підтримки (далі ТЦКСП) незалежно від місця реєстрації.
Районний (міський) ТЦКСП приймає від заявника (незалежно від місця його реєстрації) документи, завіряє копії цих документів та не пізніше 7 робочих днів після надходження всіх документів надсилає їх обласному (Київському міському) ТЦКСП за підпорядкуванням. У разі відсутності документів, які підтверджують загибель військовослужбовця районний (міський) ТЦКСП здійснює розшук відсутніх документів шляхом направлення запитів до військової частини (лікувального закладу), обласного ІНФОРМАЦІЯ_10, підрозділу персоналу Командування Сухопутних військ Збройних Сил України.
Обласний (Київський міський) ТЦКСП перевіряє отримані документи, визначає осіб, які документально підтвердили своє право на одержання ОГД а також осіб, які звернулися (можуть звернутися) за її одержанням, але не надали (надали не всі) документи. Результати опрацювання документів обласним (Київським міським) ТЦКСП зазначаються у висновку та доповіді, які разом з іншими документами, надсилаються до Департаменту соціального забезпечення.
Департамент соціального забезпечення після отримання від обласного ІНФОРМАЦІЯ_10 документів, надсилає запит до Кадрового центру Збройних Сил України щодо військовослужбовців, які загинули.
Після прийняття головним розпорядником бюджетних коштів рішення щодо призначення ОГД (відмови у призначенні, повернення документів на доопрацювання - у разі коли документи подано не в повному обсязі, потребують уточнення чи подано не за належністю) Департамент соціального забезпечення не пізніше 3 робочих днів доводить його до фінансово-економічного управління Командування Сухопутних військ Збройних Сил України для інформування обласних ІНФОРМАЦІЯ_10, та, у разі її призначення,- готує проєкти розподілів відкритих асигнувань для виплати допомоги в порядку черговості відповідно до дати надходження документів з обласного ІНФОРМАЦІЯ_10.
Районні (міські) ТЦКСП, які здійснювали оформлення документів для призначення ОГД повідомляють заявників (з дотриманням вимог чинного законодавства щодо захисту персональних даних) про прийняте головним розпорядником коштів рішення щодо призначення ОГД (відмови у призначенні, повернення документів на доопрацювання).
Командування Сухопутних військ Збройних Сил України не пізніше 5 робочих днів з дня відкриття асигнувань для виплати ОГД готує та надає Державній казначейській службі України розподіли відкритих асигнувань у розрізі розпорядників бюджетних коштів нижчого рівня.Виплата ОГД здійснюється обласним (Київським міським) ТЦКСП на підставі наказу не пізніше 5 робочих днів з дня відкриття асигнувань шляхом перерахування коштів на рахунок в установі банку державного сектору, зазначений отримувачем допомоги у своїй заяві.
Отже, законодавством, чинним на момент звернення ОСОБА_3 , ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , заінтересована особа: ІНФОРМАЦІЯ_7 про встановлення юридичного факту спільного проживання однією сім`єю із загиблим військовослужбовцем передбачено позасудовий порядок отримання одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті) військовослужбовців Збройних Сил України в період дії воєнного стану, а відмова у виплаті вказаної допомоги підлягає оскарженню у встановленому законом порядку.
У зв`язку із наведеним, суд першої інстанції зробив помилковий виснов про задоволення вимог заяви ОСОБА_3 , ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , оскільки зазначений спір не підлягає розгляду в порядку цивільного судочинства, його належить розглянути виключно у порядку адміністративного судочинства у межах справи про оскарження рішення (дій) Збройних Сил України про відмову у виплаті одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті) військовослужбовця Збройних Сил України в період дії воєнного стану.
Враховуючи, що у цій справі заявники звернулись до суду із заявою про встановлення юридичного факту, не виклавши вимоги з приводу оскарження дій (рішень) суб`єкта владних повноважень, тому оскаржуване рішення не може вважатись законним та обгрунтованим.
Подібний правовий висновок викладений Верховним Судом у складі Об`єднаної палати Касаційного цивільного суду в постанові від 23 травня 2022 року у справі № 39/4118/19 (провадження № 61-10777сво20), який відповідно ч.4 ст.263 ЦПК України суд враховує при вирішенні спору у цій справі.
Статтею 124 Конституції України закріплено, що правосуддя в Україні здійснюють виключно суди. Юрисдикція судів поширюється на будь-який юридичний спір та будь-яке кримінальне обвинувачення. У передбачених законом випадках суди розглядають також інші справи.
Відповідно до положень статті 19 ЦПК України суди розглядають у порядку цивільного судочинства справи щодо захисту порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи інтересів, що виникають, із цивільних, трудових, а також з інших правовідносин, крім випадків, коли розгляд таких справ проводиться за правилами іншого судочинства.
Частиною другою статті 2 КАС України передбачено, що до адміністративних судів можуть бути оскаржені будь-які рішення, дії чи бездіяльність суб`єктів владних повноважень, крім випадків, коли щодо таких рішень, дій чи бездіяльності Конституцією чи законами України встановлено інший порядок судового провадження.
Адміністративна справа - це переданий на вирішення адміністративного суду публічно-правовий спір (пункт 1 частини першої статті 4 КАС України).
Публічно-правовий спір - це, зокрема спір, у якому хоча б одна сторона здійснює публічно-владні управлінські функції, в тому числі на виконання делегованих повноважень, і спір виник у зв`язку із виконанням або невиконанням такою стороною зазначених функцій (пункт 2 частини першої статті 4 КАС України).
Суб`єкт владних повноважень - це орган державної влади (у тому числі без статусу юридичної особи), орган місцевого самоврядування, їх посадова чи службова особа, інший суб`єкт при здійсненні ними публічно-владних управлінських функцій на підставі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень, або наданні адміністративних послуг (пункт 7 частини першої статті 4 КАС України).
Отже, до юрисдикції адміністративного суду належить спір, який виник між двома чи більше суб`єктами стосовно їх прав та обов`язків у правовідносинах, в яких хоча б один суб`єкт законодавчо вповноважений владно керувати поведінкою іншого (інших) суб`єкта (суб`єктів), а останній (останні) відповідно зобов`язаний (зобов`язані) виконувати вимоги та приписи такого суб`єкта владних повноважень.
Вирішуючи спір, суд першої інстанції, залишили поза увагою, що в обґрунтування заявлених вимог заявники посились на порушення їх прав та гарантій, які є складовою системи соціального захисту військовослужбовців відповідно до приписів Конституції України та Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей».
Відтак, Держава забезпечує членів сім`ї військовослужбовця, який загинув при захисті Вітчизни пільгами та гарантіями передбаченими Конституції України, Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» та іншими законами, в порядку передбаченому наказом МОУ № 45 від 25.01.2023 «Про затвердження Порядку і умов призначення та виплати одноразової грошової допомоги у разі загибелі (смерті) військовослужбовців Збройних Сил України в період дії воєнного стану», Постанова КМУ № 168 від 28.02.2022 «Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та їх сім`ям під час дії воєнного стану», що не було враховано при вирішенні спору у цій справі.
Відповідно до пункту четвертого частини першої статті 374 ЦПК України судове рішення, яким закінчено розгляд справи, підлягає скасуванню в апеляційному порядку повністю або частково з закриттям провадження у справі або залишенням позову без розгляду у відповідній частині з підстав, передбачених статтями 255 та 257 цього Кодексу.
Суд закриває провадження у справі, якщо справа не підлягає розгляду в порядку цивільного судочинства (пункт 1 частини першої статті 255 ЦПК України).
Порушення правил юрисдикції загальних судів, визначених статтями 19-22 цього Кодексу, є обов`язковою підставою для скасування рішення незалежно від доводів касаційної скарги (частина друга статті 374 ЦПК України).
Згідно частини п`ятої ст. 367 ЦПк України якщо поза увагою доводів апеляційної скарги залишилася очевидна незаконність або необґрунтованість рішення суду першої інстанції у справах окремого провадження, суд апеляційної інстанції переглядає справу в повному обсязі.
Ураховуючи вищенаведене, колегія суддів дійшла висновку, що апеляційні скарги щодо скасування оскаржуваного рішення обгрунтовані іншими підставами, ніж передбачені законом, тому підлягають частковому задоволенню, а рішення суду першої інстанцій - скасуванню з закриттям провадження у справі.
Керуючись пунктом 1 частини першої статті 255, частиною першою статті 256, пунктом 5 частини першої статті 367, пунктом четвертим частини першої статті 374, статтею 382 ЦПК України, апеляційний суд,
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційні скарги ОСОБА_4 , начальника ІНФОРМАЦІЯ_7 ОСОБА_6 та представника Міністерства оборони України Шведи Олени Богданівни задовольнити частково.
Рішення Калуського міськрайонного суду Івано-Франківської області від 30 листопада 2022 року скасувати.
Провадження у справі за заявою ОСОБА_3 , ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , заінтересована особа: ІНФОРМАЦІЯ_7 про встановлення юридичного факту спільного проживання однією сім`єю із загиблим військовослужбовцем, закрити.
Роз`яснити ОСОБА_3 , ОСОБА_1 , ОСОБА_2 право звернутися з відповідним позовом до суду адміністративної юрисдикції.
Постанова набирає законної сили з дня прийняття, однак може бути оскаржена в касаційному порядку безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту постанови.
Повний текст постанови складено 22 березня 2023 року.
Судді: В.Д.Фединяк
Л.В.Василишин
І.О.Максюта
Суд | Івано-Франківський апеляційний суд |
Дата ухвалення рішення | 16.03.2023 |
Оприлюднено | 27.03.2023 |
Номер документу | 109731310 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи окремого провадження Справи про встановлення фактів, що мають юридичне значення, з них: |
Цивільне
Івано-Франківський апеляційний суд
Фединяк В. Д.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні