Ухвала
від 16.03.2023 по справі 477/1588/20
ЖОВТНЕВИЙ РАЙОННИЙ СУД МИКОЛАЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ЖОВТНЕВИЙ РАЙОННИЙ СУД

Миколаївської області

Справа №477/1588/20

Провадження №6/477/7/23

УХВАЛА

про заміну сторони виконавчого провадження

16 березня 2023 року овтневий районний суд Миколаївської області

у складі: головуючого у справі судді Глубоченка С.М.,

за участі секретаря судового засідання Резуник Т.В.,

представника заявника Білогривцевої О.А.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Миколаєві заяву виконувача обов`язків керівника Миколаївської окружної прокуратури про заміну сторони виконавчого провадження,

ВСТАНОВИВ:

02 лютого 2023 року виконувач обов`язків керівника Миколаївської окружної прокуратури звернувся до суду з заявою про заміну стягувача у виконавчому провадженні з виконання рішення Жовтневого районного суду Миколаївської області від 04 березня 2021 року у справі №477/1588/20 з Головного управління Держгеокадастру у Миколаївській області на Воскресенську територіальну громаду в особі Воскресенської селищної ради Миколаївської області.

В обґрунтування заяви посилається на те, що рішенням Жовтневого районного суду Миколаївської області від 04 березня 2021 року задоволено позов першого заступника керівника Миколаївської місцевої прокуратури №2 Костянтина Чуйкова в інтересах держави до Головного управління Держгеокадастру у Миколаївській області, ОСОБА_1 про визнання незаконними та скасування наказу, скасування запису в Державному реєстрі речових прав, повернення земельної ділянки. У листопаді 2022 року з метою примусового виконання рішення суду отримано виконавчі листи.

Необхідність виконання рішення суду, зумовлена, в тому числі, необхідністю внесення відповідних записів до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, та відповідно реєстрація права власності на нового власника, яким в силу змін у Земельному Кодексі України є саме Воскресенська селищна рада, яка у встановленому законом порядку набула право розпорядження землями, що розташовані в межах території Грейгівської сільської ради Воскресенської громади. У свою чергу, оскільки повноваження щодо розпорядження землями комунальної власності передано від Головного управління Держгеокадастру у Миколаївській області органам місцевого самоврядування, то в силу статті 55 ЦПК України має місце процесуальне правонаступництво та Головне управління Держгеокадастру у Миколаївській області позбавлене можливості виконати судове рішення.

Зазначає, що дана обставина є підставою для заміни сторони виконавчого провадження та залучення Воскресенської селищної ради Миколаївської області у якості стягувача у виконавчому провадженні з виконання рішення Жовтневого районного суду Миколаївської області від 04 березня 2021 року №477/1588/20.

У судовому засіданні прокурор Білогривцева О.А. повністю підтримала подану заяву та просила суд її задовольнити з підстав вказаних у ній.

Інші учасники справи, будучи належним чином повідомленими про час та місце розгляду справи, в судове засідання не з`явилися, про причини неявки судне повідомили.

Згідно частини третьої статті 442 ЦПК України неявка учасників справи та інших осіб не є перешкодою для вирішення питання про заміну сторони виконавчого провадження.

Заслухавши позицію представника заявника, дослідивши матеріали справи, в межах поданої заяви, суд установив наступне.

Рішенням Жовтневого районного суду Миколаївської області від 04 березня 2021 року задоволено позов першого заступника керівника Миколаївської місцевої прокуратури №2 Костянтина Чуйкова в інтересах держави до Головного управління Держгеокадастру у Миколаївській області, ОСОБА_1 про визнання незаконними та скасування наказу, скасування запису в Державному реєстрі речових прав, повернення земельної ділянки. Визнано незаконним та скасовано наказ Головного управління Держгеокадастру в Миколаївській області від 28 серпня 2019 року №6026/0/14-19-СГ «Про затвердження документації із землеустрою та надання земельної ділянки у власність без зміни цільового призначення»; скасовано в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно реєстрацію за ОСОБА_1 права власності на земельну ділянку площею 2,00 га з кадастровим номером 4823380700:01:000:0060 для ведення особистого селянського господарства, що розташована в межах території Грейгівської сільської ради Вітовського району Миколаївської області (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 1963554348248); зобов`язано ОСОБА_1 повернути у власність держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Миколаївській області земельну ділянку площею 2,00 га з кадастровим номером 4823380700:01:000:0060 для ведення особистого селянського господарства, що розташована в межах території Грейгівської сільської ради Вітовського району Миколаївської області, вартістю 106893,00 грн; вирішено питання про розподіл судових витрат.

Зі змісту рішення суду вбачається, що спірна земельна ділянка, що була об`єктом спору у вказаній справі розташована в межах території Грейгівської сільської ради Вітовського (на даний час Миколаївського) району Миколаївської області

На виконання рішення суду від 04 березня 2021 року, Жовтневим районним судом 28 листопада 2022 року видано виконавчі листи для примусового виконання рішення суду.

Згідно із частиною першою статті 129-1 Конституції України судове рішення є обов`язковим до виконання.

У статті 1 Закону України «Про виконавче провадження» (далі - Закон №1404-VIII) виконавчим провадженням як завершальною стадією судового провадження і примусового виконання судових рішень та рішень інших органів (посадових осіб) (далі - рішення) вважається сукупність дій визначених у цьому Законі органів і осіб, що спрямовані на примусове виконання рішень і проводяться на підставах, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією України, цим Законом, іншими законами та нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до цього Закону, а також рішеннями, які відповідно до цього Закону підлягають примусовому виконанню.

Згідно із частинами першою та другою статті 15 Закону №1404-VIII сторонами у виконавчому провадженні є стягувач і боржник. Стягувачем є фізична або юридична особа чи держава, на користь чи в інтересах яких видано виконавчий документ.

Відповідно до абзацу першого частини п`ятої статті 15 Закону №1404-VIII у разі вибуття однієї зі сторін виконавець за заявою сторони, а також заінтересована особа мають право звернутися до суду із заявою про заміну сторони її правонаступником. Для правонаступника усі дії, вчинені до його вступу у виконавче провадження, є обов`язковими тією мірою, якою вони були б обов`язковими для сторони, яку правонаступник замінив.

Відповідно до частини першої статті 442 ЦПК України у разі вибуття однієї із сторін виконавчого провадження суд замінює таку сторону її правонаступником.

З наведеного нормативного визначення слідує, що виконавче провадження є однією зі стадій судового провадження, яка його завершує. Ця стадія розпочинається з набранням судовим рішенням законної сили або за інших умов, установлених законом. Сторони судового провадження на стадії виконавчого провадження набувають відповідної процесуальної якості, користуються правами та несуть певні обов`язки, зумовлені статусом сторони. За законом на стадії виконавчого провадження можлива заміна сторони виконавчого провадження. Така заміна є прийнятною, зокрема, у правовідносинах, що допускають правонаступництво. При цьому законодавством установлено головну умову, за якої права стягувача може бути перекладено на іншу особу - це вибуття сторони виконавчого провадження.

За приписами статті 55 ЦПК України, у разі смерті фізичної особи, припинення юридичної особи, заміни кредитора чи боржника у зобов`язанні, а також в інших випадках заміни особи у відносинах, щодо яких виник спір, суд залучає до участі у справі правонаступника відповідної сторони або третьої особи на будь-якій стадії судового процесу.

Процесуальним правонаступництвом є заміна сторони у разі переходу прав і обов`язків від однієї особи до іншої (правонаступник) у відносинах, щодо яких виник спір.

З огляду на зміст наведеної норми процесуальне правонаступництво передбачено не лише у зв`язку зі смертю (оголошенням померлою) фізичної особи та реорганізацією суб`єкта господарювання, а й в інших передбачених законом випадках, у тому числі в разі заміни кредитора або боржника в зобов`язанні. Процесуальне правонаступництво в розумінні статті 55 ЦПК України допускається на будь-якій стадії судового процесу, включаючи стадію виконання судового рішення.

Отже, ухвала про здійснення процесуального правонаступництва на стадії виконання судового рішення є документом, що забезпечує виконання рішення та фактично є його невід`ємною частиною, а тому заміна сторони в зобов`язанні (правонаступництво) на стадії виконавчого провадження є зміною судового рішення, передбаченою чинним законодавством, що оформлюється ухвалою. Оскарження такої ухвали варто розуміти як оскарження судового рішення.

Аналогічну правову позицію висловила Велика Палата Верховного Суду в постанові від 26 червня 2019 року (справа № 905/1956/15).

Публічне правонаступництво органів державної влади є окремим, особливим видом правонаступництва, під таким терміном розуміється перехід в установлених законом випадках прав та обов`язків одного суб`єкта права іншому. При цьому обов`язок щодо відновлення порушених прав особи покладається на орган, компетентний відновити такі права. Такий підхід про перехід до правонаступника обов`язку відновити порушене право відповідає принципу верховенства права, оскільки метою правосуддя є ефективне поновлення порушених прав, свобод і законних інтересів.

У спорах, які виникають з публічних правовідносин та які пов`язані зі здійсненням функції від імені держави, стороною є сама держава в особі того чи іншого уповноваженого органу. Функції держави, які реалізовувалися ліквідованим органом, не можуть бути припинені та підлягають передачі іншим державним органам, за винятком того випадку, коли держава відмовляється від таких функцій взагалі.

Аналогічну правову позицію висловив Верховний Суд у постановах від 13 березня 2019 року (справа № 524/4478/17), від 20 лютого 2019 року (справа № 826/16659/15).

Отже, правонаступництво у сфері управлінської діяльності органів державної влади (публічне правонаступництво) передбачає повне або часткове передання (набуття) адміністративної компетенції одного суб`єкта владних повноважень (суб`єкта публічної адміністрації) до іншого або внаслідок припинення первісного суб`єкта, або внаслідок повного чи часткового припинення його адміністративної компетенції.

Аналогічну правову позицію висловив Верховний Суд у постанові від 12 червня 2018 року у справі № 2а-23895/09/1270.

У такому разі також відбувається вибуття суб`єкта владних повноважень із публічних правовідносин.

Особливістю публічного правонаступництва є те, що подія переходу прав та обов`язків, що відбувається із суб`єктами владних повноважень, сама собою повинна бути публічною та врегульованою нормами права.

При цьому можна виділити дві форми публічного правонаступництва: 1) фактичне (або компетенційне адміністративне правонаступництво), тобто таке, де вирішуються питання передачі фактичних повноважень від одного до іншого органу, посадової особи (або повноважень за компетенцією) та 2) процесуальне публічне правонаступництво.

Фактичне (компетенційне) адміністративне (публічне) правонаступництво - це врегульовані нормами адміністративного права умови та порядок передання адміністративної компетенції від одного суб`єкта владних повноважень (суб`єкта публічної адміністрації) до іншого, який набуває певні владні повноваження внаслідок ліквідації органу чи посади суб`єкта владних повноважень, припинення первісного суб`єкта, або внаслідок повного чи часткового припинення компетенції органу публічної адміністрації чи припинення повноважень посадової особи.

Під публічним правонаступництвом слід розуміти повне або часткове передання (набуття) адміністративної компетенції одного суб`єкта владних повноважень (суб`єкта публічної адміністрації) до іншого або внаслідок припинення первісного суб`єкта, або внаслідок повного чи часткового припинення його адміністративної компетенції; це вступ у чинні адміністративно - правові відносини нового суб`єкта владних повноважень (суб`єкта публічної адміністрації) на місце суб`єкта, що або припинив своє існування або повністю чи частково позбувся адміністративної компетенції.

Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин» № 1423-IX від 28 квітня 2021 року, який набрав чинності 27 травня 2021 року, розділ X Перехідні положення Земельного кодексу України доповнено пунктом 24, відповідно до якого з дня набрання чинності цим пунктом до державної реєстрації права комунальної власності на земельні ділянки державної власності, що передаються у комунальну власність територіальних громад, органи виконавчої влади, що здійснювали розпорядження такими земельними ділянками, не мають права здійснювати розпорядження ними. Надані до дня набрання чинності цим пунктом рішеннями Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органів виконавчої влади дозволи на розроблення документації із землеустрою щодо земельних ділянок державної власності, які відповідно до цього пункту переходять у комунальну власність, є чинними. Особи, які отримали такі дозволи, а також органи, що їх надали, зобов`язані повідомити про це протягом місяця відповідні сільські, селищні, міські ради з дня набрання чинності цим пунктом. Рішення про затвердження такої документації, що не була затверджена на день набрання чинності цим пунктом, приймають сільські, селищні, міські ради.

З аналізу вищевикладеного випливає, що з 27 травня 2021 року Головне управління Держгеокадастру у Миколаївській області втратило право розпоряджатися земельними ділянками державної власності, що передаються у комунальну власність, у тому числі вирішувати питання про набуття земельних ділянок у власність.

У випадку, що розглядається, заявник просить замінити стягувача в цивільній справі, посилаючись на те, що внаслідок передачі повноважень щодо розпорядження землями з державної у комунальну власність Головне управління Держгеокадастру у Миколаївській області як стягувач втратило повноваження щодо розпорядження цією земельною ділянкою, а відтак позбавлено можливості виконати судове рішення. Однак правом розпорядження спірною земельною ділянкою нині наділена Воскресенська селищна рада Миколаївського району Миколаївської області.

На підтвердження своїх доводів заявник надав рішення Воскресенської селищної ради Миколаївського району Миколаївської області від 08 грудня 2020 року, за яким остання є правонаступником майна, прав та обов`язків Грейгівської сільської ради.

Отже, земельна ділянка, площею 2,00 га з кадастровим номером 4823380700:01:000:0060, відносно якої судом 04 березня 2021 року ухвалено рішення, підлягає витребуванню та поверненню у комунальну власність особі, яка втратила право розпорядження відповідними землями.

Таким чином, оскільки вказана вище земельна ділянка розташована в межах Воскресенської сільської ради та підлягає передачі (поверненню) до земель комунальної власності, то Головне управління Держгеокадастру у Миколаївській області на даний час не є розпорядником бажаної позивачем земельної ділянки і не може приймати жодних рішень стосовно розпорядження нею, а відтак й вчиняти дії на виконання рішення суду.

На переконання суду, у даному випадку наявні ознаки публічного правонаступництва, оскільки із передачею земельних ділянок у комунальну власність відбулось часткове передання (набуття) адміністративної компетенції (щодо передачі земельних ділянок у власність чи користування) одного суб`єкта владних повноважень (суб`єкта публічної адміністрації) внаслідок часткового припинення адміністративної компетенції Головного управління Держгеокадастру у Миколаївській області та передані до Воскресенської селищної ради Миколаївського району Миколаївської області.

При цьому, права по відновленню порушених прав особи покладається на орган, який набув такі права. У даному випадку таким органом є Воскресенської селищної ради Миколаївського району Миколаївської області.

З огляду на викладене, суд дійшов висновку про наявність підстав для заміни сторони у виконавчому провадженні, а саме стягувача Головне управління Держгеокадастру у Миколаївській області його правонаступником Воскресенською територіальною громадою в особі Воскресенської селищної ради Миколаївської області.

Керуючись статтями 258-260, 442 ЦПК України,

ПОСТАНОВИВ:

Заяву задовольнити повністю.

Замінити стягувача у виконавчому провадженні з виконання рішення Жовтневого районного суду Миколаївської області від 04 березня 2021 року у справі №477/1588/20 з Головного управління Держгеокадастру у Миколаївській області на Воскресенську територіальну громаду в особі Воскресенської селищної ради Миколаївської області (код ЄДРПОУ 04376682).

Ухвала може бути оскаржена в апеляційному порядку безпосередньо до Миколаївського апеляційного суду протягом п`ятнадцяти днів з дня одержання її копії.

СУДДЯ С.М. ГЛУБОЧЕНКО

СудЖовтневий районний суд Миколаївської області
Дата ухвалення рішення16.03.2023
Оприлюднено24.03.2023
Номер документу109736069
СудочинствоЦивільне
КатегоріяІнші скарги та заяви в процесі виконання судових рішень та рішень інших органів (посадових осіб)

Судовий реєстр по справі —477/1588/20

Ухвала від 16.03.2023

Цивільне

Жовтневий районний суд Миколаївської області

Глубоченко С. М.

Рішення від 15.03.2021

Цивільне

Жовтневий районний суд Миколаївської області

Глубоченко С. М.

Рішення від 04.03.2021

Цивільне

Жовтневий районний суд Миколаївської області

Глубоченко С. М.

Ухвала від 25.09.2020

Цивільне

Жовтневий районний суд Миколаївської області

Глубоченко С. М.

Ухвала від 04.09.2020

Цивільне

Жовтневий районний суд Миколаївської області

Глубоченко С. М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні