Справа № 933/412/22
Провадження № 2/933/13/23
Р І Ш Е Н Н Я
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
20 березня 2023 року смт Олександрівка
Олександрівський районний суд Донецької області
у складі:
головуючого - судді Попович І.А.
за участі:
представника позивача - ОСОБА_1
представників відповідача
Олександрівської селищної ради - Лук`янчикова В.А., Трофімчука В.В.
секретаря судового засідання - Чулкової В.О.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду смт Олександрівка цивільну справу за позовом представника позивача ОСОБА_1 , який діє в інтересах ОСОБА_2 , до комунального позашкільного початкового спеціалізованого мистецького навчального закладу «Олександрівська школа мистецтв» та Олександрівської селищної ради Краматорського району Донецької області про визнання протиправним і скасування наказу про призупинення дії трудового договору та зобов`язання нарахування та виплати середнього заробітку за час вимушеного прогулу, -
ВСТАНОВИВ:
19.12.2022 року представник позивача ОСОБА_1 звернувся до Олександрівського районного суду Донецької області в інтересах ОСОБА_2 до комунального закладу Олександрівська мистецька школа Олександрівської селищної ради Донецької області, та Олександрівської селищної ради Краматорського району Донецької області, про визнання протиправним і скасування наказу про призупинення дії трудового договору та стягнення середньомісячного заробітку за час вимушеного прогулу.
20.12.2022 року судом надіслано запит щодо місця реєстрації відповідача.
30.12.2022 року судом отримана відповідь, згідно якої комунальний позашкільний початковий спеціалізований мистецький навчальний заклад "Олександрівська школа мистецтв" Олександрівської селищної ради є юридичною особою, код ЄДРПОУ 39979760 (а.с.29-30).
Ухвалою судді від 02.01.2023 року позовну заяву залишено без руху, позивачу та їїпредставнику надано строк для усунення недоліків.
09.01.2023 року представником позивача вимоги ухвали суду від 02.01.2023 року було виконано, недоліки позовної заяви усунуто шляхом подання позовної заяви представника позивача Василевича С.О. в інтересах ОСОБА_2 до комунального закладу Олександрівська мистецька школа Олександрівської селищної ради Донецької області, та Олександрівської селищної ради Краматорського району Донецької області про визнання протиправним і скасування наказу про призупинення дії трудового договору та зобов`язання нарахування та виплати середнього заробітку за час вимушеного прогулу (а.с.35-40).
В обґрунтуваннязаявлених позовнихвимог представникпозивача зазначив,що позивач,починаючи з03.09.2002року працюєв комунальному закладі «Олександрівська мистецька школа» Олександрівської селищної ради Донецької області на посаді викладача хорових дисциплін.
Відповідач є комунальним закладом, відповідно до ЗУ «Про комунальну власність» є некомерційною організацією, що фінансується з місцевого бюджету, а саме, з бюджету Олександрівської селищної ради Краматорського району Донецької області.
Відповідно до наказу КЗ «Олександрівська мистецька школа Олександрівської селищної ради» за № 22К від 10.08.2022 року було призупинено дію трудових договорів з викладачами цього закладу, в тому числі і з позивачем по справі. В обґрунтування свого наказу відповідач по справі зазначив, що призупинення дії трудових договорів здійснено з метою збереження життя і здоров`я учнів, педагогічних та інших працівників Олександрівської мистецької школи та неможливістю організувати навчальний процес в умовах відсутності доступу до початкової мистецької освіти.
Позивач вважає, що наказ № 22К від 10.08.2022 року є таким що суперечить діючому законодавству України та грубо порушує права викладачів та дітей, здобувачів позашкільної освіти. Вважає, що наказ не відповідає вимогам Закону України «Про правовий режим воєнного стану», Закону України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану», який набув чинності 24 березня 2022 року з подальшими змінами, ч. 1 ст. 57-1 Закону України «Про освіту», листу Міністерства економіки України від 09.05.2022 року № 4712-06/22838-09. Вважає, що право надане роботодавцю призупиняти дію трудового договору з працівниками, що не припиняє трудових відносин, не є абсолютним. Головною умовою призупинення трудового договору з працівником є абсолютна неможливість роботодавця надати роботу, а працівника - виконувати її. Тому за умови, що працівник бажає та може виконувати роботу, а роботодавець може надати роботу, відсутні підстави для призупинення дії трудового договору. На даний час мистецький заклад не пошкоджено, незважаючи на те, що деякі діти та викладачі виїхали з території Олександрівської ОТГ, яка знаходиться під контролем України, починаючи з моменту агресії, викладачі проводили навчання дистанційно та завершили навчальний процес у 2021-2022 роках, що підтверджується наказом відповідача № 11-од від 29.03.2022 року, звітом вокального відділення за 2 семестр та 2021-2022 навчальний рік, а також протоколом педагогічної ради Олександрівської мистецької школи № 6 від 10.06.2022 року. Перед початком нового навчального року викладачами було проведено опитування батьків та їх дітей щодо дистанційного навчання. По результатам опитування значна більшість здобувачів освіти виявила бажання навчатися дистанційно. Незважаючи на те, що під час воєнного стану педагогічні працівники можуть виконувати роботу дистанційно, з використанням інформаційно-комунікаційних технологій, що передбачено законодавством про працю, було видано наказ № 22К від 10.08.2022 року про призупинення дії трудових договорів.
Позивач вважає, що єдиною підставою для призупинення трудових договорів є відсутність фінансування Олександрівської мистецької школи Олександрівської селищної ради, про це, до речі, йдеться мова в зазначеному вище наказі, де зазначено посилання на лист начальника відділу фінансів Олександрівської селищної ради «Про зменшення планових асигнувань по закладу «Олександрівська мистецька школа» від 08.08.2022 року № 88/01-19. З огляду на викладене та враховуючи, що з позивачем не припинено трудовий договір, а призупинено його дію, ефективним способом відновлення порушеного права позивача є поновлення дії трудового договору. Внаслідок видання незаконного наказу про призупинення дії трудового договору фактично створена ситуація вимушеного прогулу, викликана протиправними діями відповідача. Тому, відповідно до ч. 1 ст. 10 ЦПК України, керуючись принципами верховенства права, з метою відновлення порушених трудових прав працівника, вважає за необхідне застосувати аналогію закону, відповідно ч. 9 ст. 10 ЦПК України, та застосувати положення ст. 235 КЗпП, якою передбачено, що при винесенні рішення про поновлення на роботі орган, який розглядає трудовий спір, одночасно приймає рішення про виплату працівникові середнього заробітку за час вимушеного прогулу. Попередній (орієнтовний) розрахунок суми судових витрат складає 992,40 грн. - сума сплаченого позивачем судового збору, та оплати на професійну правничу допомогу у розмірі 6000 гривень. Просить визнати протиправним та скасувати наказ комунального навчального закладу «Олександрівська школа мистецтв» № 22К від 10 серпня 2022 року «Про призупинення дії трудового договору з ОСОБА_2 та зобов`язати Олександрівську селищну раду Краматорського району Донецької області нарахувати та виплатити середній заробіток за час вимушеного прогулу за період з 10 серпня 2022 року по день ухвалення судом рішення по справі. Стягнути з Олександрівської селищної ради Краматорського району Донецької області на користь ОСОБА_2 витрати на професійну правничу допомогу в розмірі 6000,00 грн. та судовий збір.
Ухвалою судді Олександрівського районного суду Донецької області від 09.01.2023 року відкрито спрощене позовне провадження в справі з викликом сторін, розгляд справи призначено на 09 год. 00 хв. 09 лютого 2023 року.
23.01.2023 року на адресу суду завідувачем сектору культури, розвитку туризму та краєзнавства, сім`ї, молоді та спорту Олександрівської селищної ради надіслано відзив на позовну заяву (а.с.50), відповідно до якого, у зв`язку з відсутністю директора комунального закладу Олександрівська мистецька школа Олександрівської селищної ради Донецької області (посада є вакантною), відзив буде представляти співвідповідач Олександрівська селищна рада.
23.01.2023року досуду надійшоввідзив Олександрівськоїселищної ради(а.с.52-57), в якому представник відповідача просив відмовити у задоволенні позовних вимог з наступних підстав.
Комунальний заклад Олександрівська мистецька школа Олександрівської селищної ради Донецької області (Комунальний заклад) - є закладом системи культури, що становить початкову ланку спеціальної мистецької освіти, належить до системи позашкільної освіти.
Комунальний заклад - є юридичною особою, діє на підставі Статуту. Засновником Олександрівської мистецької школи є Олександрівська селищна рада.
Відповідно до Статуту фінансування закладу здійснюється за рахунок коштів місцевого бюджету та плати за навчання учнів.
В межах бюджетних призначень кошти спрямовуються керівником закладу на виконання робочих навчальних планів, матеріальні витрати, пов`язані з навчально-виховною роботою, підвищення кваліфікації педагогічних працівників, оплату праці, збереження і зміцнення матеріально-технічної бази, соціальний захист та матеріальне стимулювання трудового колективу.
Керівництво закладом здійснює директор, який організовує навчально-виховний процес, призначає на посади та звільняє з посад працівників закладу, створює належні умови для здобуття учнями початкової спеціальної мистецької освіти, забезпечує дотримання вимог щодо охорони дитинства, санітарно-гігієнічних та протипожежних норм, техніки безпеки.
У зв`язку з запровадженням Указом Президента Украйни від 24 квітня 2022 року № 64/2022 в Україні правового режиму воєнного стану Міністерство культури та інформаційної політики та Міністерство освіти України надали рекомендації щодо початку 2022-2023 навчального року в закладах позашкільної освіти.
Згідно листа Міністерства освіти і науки України від 27 липня 2022 р. № 1/8507-22 «Про організацію освітньої діяльності в закладах позашкільної освіти у 2022/2023 навчальному році» освітню діяльність в закладах позашкільної освіти було рекомендовано розпочати 1 вересня 2022 року. При цьому адміністрації та педагогічним колективам треба було обрати форму організації освітнього процесу (очна, змішана, дистанційна) в залежності від безпекової ситуації в кожному окремому населеному пункті, або припинення навчального процесу.
Для створення безпечних умов перебування у закладах освіти учасників освітнього процесу під час дії правового режиму воєнного стану було запропоновано користуватися інструктивно-методичними матеріалами щодо порядку підготовки закладу освіти до нового навчального року та опалювального сезону з питань цивільного захисту, охорони праці та безпеки життєдіяльності, підготовлені Міністерством освіти і науки України (лист МОН від 11.07.2022 № 1/7707-22).
Згідно вищезазначеного листа, відповідно до діючого законодавства України, керівники закладів позашкільної освіти несуть персональну відповідальність за організацію безпечних умов для здобувачів освіти та всіх працівників закладу у разі проведення освітнього процесу в очному форматі. Освітній процес в очному режимі запроваджується в приміщеннях або будівлях закладу освіти тільки в межах розрахункової місткості споруд цивільного захисту, що можуть бути використані для укриття учасників освітнього процесу в разі включення сигналу «Повітряна тривога» або інших відповідних сигналів оповіщення.
На виконання постанови Кабінету Міністрів України від 24 червня 2022 р. № 711 «Про початок навчального року під час дії воєнного стану в Україні», статей 53 та 54 Закону України «Про освіту», листа Міністерства освіти і науки України від 30 червня 2022 року № 1/7322-22, листа Донецької обласної державної адміністрації від 1 липня 2022 року № 0.6-16-1623/4-22 органам місцевого самоврядування доручено забезпечити організацію початку навчального року залежно від безпекової ситуації в кожній окремій адміністративно-територіальній одиниці.
На підставі статей 53 та 54 Закону України «Про освіту» здобувачі освіти, педагогічні, науково-педагогічні та наукові працівники мають право на безпечні та нешкідливі умови навчання, утримання і праці. Тому для їх виконання розпорядженням селищного голови від 29 червня № 71/01-07 була створена комісія з огляду (оцінки) будівель (споруд, приміщень) Комунального закладу Олександрівська мистецька школа з метою визначення можливості їх використання як найпростіших укриттів для здобувачів освіти і працівників, у тому числі для осіб з особливими освітніми потребами.
Комісією було проведено обстеження будівлі мистецької школи та визначено, що будівель (споруд, приміщень) на території Комунального закладу Олександрівська мистецька школа, у яких створені безпечні умови перебування дітей і працівників, з урахуванням збройної агресії, немає (акт обстеження додається). Тому організувати навчальний процес в очному та змішаному форматі в приміщенні мистецької школи на початок 2022-2023 навчального року неможливо, бо Олександрівська територіальна громада знаходиться у відповідній близькості від території ведення бойових дій, що несе загрозу життю і здоров`ю як дітей, так і персоналу закладу освіти.
Також на виконання розпорядження голови військової адміністрації, враховуючи складну військову обстановку, яка склалася влітку 2022 року навколо Олександрівської територіальної громади селищною радою було організовано евакуацію матеріальних цінностей закладів загальної середньої та позашкільної освіти до більш безпечних територій України.
У зв`язку з цим, матеріально-технічної бази необхідної для проведення занять у комунального закладу Олександрівська мистецька школа на 01 вересня 2022 року не було.
Трактування позивачем в позовній заяві, що будівля закладу непошкоджена, не означає можливість в ній проведення занять за відсутності необхідної матеріальної бази та можливості створення безпечних умов для викладачів та вихованців у військовий час у разі «Повітряної тривоги», тобто відсутність найпростіших укриттів, про що свідчить акт обстеження.
В позовній заяві позивач зазначає, що педагогічні працівники можуть виконувати роботу дистанційно. Стосовно організації дистанційної форми навчання у позашкільному закладі слід зазначити наступне.
Лист Міністерства освіти і науки України від 27 липня 2022 р. № 1/8507-22 «Про організацію освітньої діяльності в закладах позашкільної освіти у 2022/2023 навчальному році» рекомендує керівникам закладів під час організації дистанційного навчання використовувати методичні рекомендації щодо навчання за допомогою дистанційних технологій в позашкільній освіті (лист МОН від 19.05.2020 № 6/643-20). Керівник закладу освіти, разом з педагогічним колективом та батьками дітей, повинні організувати якісне навчання в дистанційній формі, яке передбачає наявність доступу до швидкісного Інтернету. технічного забезпечення (комп`ютер, планшет, смартфон тощо) в усіх учасників освітнього процесу. Педагоги повинні володіти технологіями та методологією навчання за допомогою дистанційних технологій. Не достатньо перенести традиційні заняття онлайн, застосовувати такі ж методи та підходи, як при очному навчанні. Для організації навчання за допомогою дистанційних технологій потрібні електронні ресурси, спеціальним чином організована самостійна робота здобувачів освіти, система контролю виконання завдань та результатів навчання. Педагоги мають володіти методами і методиками, які допоможуть організувати групу або клас, мотивувати здобувачів освіти, налагодити зворотній зв`язок.
Дистанційне навчання має здійснюватися відповідно до освітньої програми закладу освіти та має забезпечувати виконання суб`єктами дистанційного навчання державних стандартів освіти.
Статтею 16 Закону України «Про позашкільну освіту» визначено, що: Освітня програма - це єдиний комплекс освітніх компонентів, спланованих і організованих закладом позашкільної освіти для досягнення учнями, вихованцями, слухачами результатів навчання (набуття компетентностей).
Освітня програма містить вимоги до вихованців, учнів, слухачів, які можуть розпочати навчання за цією програмою; перелік освітніх компонентів та їх логічну послідовність, загальний обсяг навчального навантаження та очікувані результати навчання здобувачів освіти.
Освітня програма схвалюється педагогічною радою закладу позашкільної освіти та затверджується керівником закладу.
Освітня програма розробляється з урахуванням особливостей соціально-економічного розвитку регіону, інтересів вихованців, учнів і слухачів, потреб сім`ї, запитів інших закладів освіти, молодіжних і дитячих громадських об`єднань, має передбачати освітні компоненти для вільного вибору здобувачів освіти.
На основі освітньої програми заклад позашкільної освіти складає та затверджує річний план роботи закладу та навчальний план закладу, що конкретизують організацію освітнього процесу.
Освітня програма та план роботи закладу на навчальний рік є обов`язковими та першочерговими документами для організації навчального процесу.
З метою забезпечення в закладі освіти єдиних підходів до створення електронного освітнього середовища педагогічна рада повинна схвалити використання конкретних інформаційно-телекомунікаційних систем (електронних освітніх платформ), комунікаційних онлайн сервісів та інструментів, за допомогою яких організовується освітній процес під час дистанційного навчання.
Вищезазначені рекомендації директором закладу та педагогічними працівниками, в тому числі позивачем, не були виконані в порівнянні з педагогічними колективами закладами загальної середньої освіти, які дотримали всіх рекомендацій і забезпечили організацію дистанційної освіти на високому рівні.
Відповідно до статті 11 Закону України «Про позашкільну освіту» колегіальним органом управління закладу позашкільної освіти є педагогічна рада, повноваження якої визначаються статутом цього закладу.
Педагогічна рада створюється в усіх закладах освіти, що забезпечують позашкільну освіту, незалежно від підпорядкування, типів і форми власності.
Педагогічна рада закладу позашкільної освіти: планує роботу закладу, схвалює освітню (освітні) програму (програми) закладу та оцінює результативність її (їх) виконання. Статутом Олександрівської мистецької школи зазначено, що педагогічна рада об`єднує педагогічних працівників закладу і створюється з метою розвитку та вдосконалення навчально-виховного процесу, підвищення професійної майстерності та творчого зростання педагогічного колективу. Робота педагогічної ради проводиться відповідно до потреб закладу. Обов`язковим є проведення засідань педагогічної ради на початок та кінець навчального року, а також після кожної навчальної чверті.
Статутом Олександрівської мистецької школи також зазначено, що педагогічні працівники закладу зобов`язані брати участь у роботі педагогічної ради, методичних об`єднань, відділень, відділів, нарад, зборів, у заходах, пов`язаних з організацією навчально-виховної роботи. Відповідно до пункту 2 статті 54 Закону України «Про освіту» педагогічні працівники зобов`язані виконувати освітню програму для досягнення здобувачами освіти передбачених нею результатів навчання.
Вищезазначені норми освітнього законодавства свідчать про те, що педагогічні працівники в частині організації навчально-виховного процесу як члени педагогічної ради беруть безпосередню участь в управлінні закладом освіти, а значить створюють для себе умови для роботи.
В умовах організації навчального процесу педагогічний працівник є безпосереднім учасником організації роботи закладу позашкільної освіти та створює умови для забезпечення себе роботою. Це відображається в нормах законодавства, коли саме викладач приймає участь в розробці освітньої програми, планів роботи закладу, потім їх схвалює як член педагогічної ради.
Розробка, схвалення та затвердження освітніх програм та річних планів роботи закладу є обов`язковим для початку нового навчального року.
У відзиві зазначено, що у позовній заяві позивач посилається на те, що перед початком навчального року викладачами було проведено опитування батьків та їх дітей, щодо дистанційного навчання, за результатами якого значна більшість здобувачів освіти виявила бажання навчатися дистанційно. Хоча дана інформація нічим не підтверджена, але це означає лише те, що педагогічні працівники та позивач, отримавши такі результати, повинні були виконати зазначені у законодавчих документах обов`язки викладачів, підготувати та затвердити педагогічною радою освітню програму та план роботи закладу на новий навчальний рік, в основу яких мали лягти результати проведеного опитування. Треба було вивчити та проаналізувати технічні можливості дітей для отримання дистанційної освіти та наявність у них (в евакуації) музичних інструментів та іншого обладнання для проведення занять, надати інформацію про наявність у себе, перебуваючи в евакуації, необхідного обладнання. Цього зроблено не було.
На думкупредставника відповідача,позивач бездіяв,не виконувавсвоїх обов`язків,чим підтвердивсвою неможливістьта небажаннявиконувати роботув належнійякості відповіднодо вимогдіючого законодавства.Позивач особисто,викладач мистецькоїшколи покласу фортепіанота вокалу,на початкунавчального рокуповинен бувдовести,як,знаходячись вевакуації,буде виконуватиосвітню програму,скільки учнів,які такожзнаходилися вевакуації,мають телекомунікаційніта інструментальнізасоби дляпродовження навчання.Відсутність вищезазначеногоозначає,що позивачне мігякісно виконатисвою роботу.Мати бажанняпрацювати неозначає працюватита надаватиякісні послуги,передбачені діючимзаконодавством.Навчити викладачу класу фортепіано та вокалу здобувача музичної освіти дистанційно грі на фортепіано та вокалу - це навіть не навчити дистанційно рахувати чи писати або читати.
Дистанційна освіта - це не спілкування на відстані шляхом комунікацій по телефону, а система заходів, яка забезпечить надання якісної освіти та отримання навичок і умінь здобувачами освіти та обов`язкова присутність системи контролю.
Провівши аналіз можливостей Олександрівської мистецької школи відповідно до рекомендацій міністерств України, виконуючий обов`язки директора закладу дійшов висновку, що організувати якісний навчальний процес з дотриманням норм діючого законодавства у 2022-2023 навчальному році неможливо, тому прийняв рішення про призупинення освітнього процесу.
Спеціальна норма права передбачає право сторін призупинити дію трудового договору за умови наявності військової агресії проти України, що виключає можливість надання та виконання роботи. При цьому, роботодавець має перебувати в таких обставинах, коли він не може надати роботу працівнику, а працівник не може виконати роботу. Лише наявність правової норми, яка передбачає право сторін призупинити дію трудового договору, не є достатньою. Для сторін мають наступити відповідні наслідки за наявності обставин, що передбачає така норма права. Разом з тим законодавством не зазначено, що вважати абсолютною неможливістю закладу позашкільної освіти надати, а викладачем закладу виконати роботу.
Представник відповідача вважає, що перед початком 2022-2023 навчального року настали саме ті обставини, що абсолютно унеможливлюють закладом надати, а викладачами виконати роботу. Тому вважає, що у в. о. директора закладу Олександрівська мистецька школа були всі підстави для призупинення дії трудового договору з позивачем, оскільки була доведена абсолютна неможливість роботодавця надати роботу, а працівника виконувати її, тому наказ від 10 серпня 2022 року № 22К «Про призупинення дії трудових відносин» є таким, що не суперечить діючому законодавству.
В частині захисту прав викладачів пунктом 3 вище зазначеного наказу передбачено відшкодування заробітної плати, гарантійних та компенсаційних виплат працівникам на час призупинення дії трудового договору у повному обсязі покладається на державу, що здійснює військову агресію проти України.
Представник відповідачавважає, що трактування в позовній заяві позивачем, що єдиною підставою для призупинення трудових договорів є відсутність фінансування комунального закладу Олександрівська мистецька школа Олександрівської селищної ради є помилковим та вигідним для позивача, яким прикривається своя бездіяльність та невиконання обов`язків викладача, в частіші розроблення навчальних планів на новий навчальний рік, які повинні бути об`єктивні відповідно від кількості вихованців (здобувачів освіти) які мають можливість та бажають навчатися дистанційно.
Так, в 1 півріччі 2022 року дохідна частина місцевого бюджету виконувалась лише на 31% від планових показників. Начальник відділу фінансів направив відповідний лист з метою приведення видатків комунального закладу Олександрівська мистецька школа до об`єктивного використання, в умовах військового стану. Навчальні плани та годинне педагогічне навантаження повинні відповідати об`єктивному проведенню занять.
У разі проведення педагогічними працівниками, які є членами педагогічної ради, яким є позивач, необхідних заходів передбачених рекомендаціями та законодавством про освіту в частині підготовки та проведення засідання педагогічної ради, затвердження навчальних планів закладу на новий навчальний рік та встановлення об`єктивного педагогічного навантаження, що сприяло б своєчасному початку навчального року то селищною радою були б знайдені можливості виділення необхідних коштів на фінансування закладу.
Представник відповідача зазначає, що в позовній заяві позивач посилається, що педагогічні працівники проводили навчання дистанційно та завершили навчальний процес у 2021-2022 роках, з цього приводу слід зазначити про наступне.
2021-2022 навчальний рік розпочався вчасно, відповідно до затвердженого плану роботи та проводився в приміщені мистецької школи з використанням наявної матеріально-технічної бази. З початком 24 лютого 2022 року військової агресії, розпочатої російською федерацією виникла необхідність перевести заклади освіти на дистанційну форму навчання.
З метою збереження здоров`я учнів та педагогічних працівників, виконуючою обов`язки директора мистецької школи ОСОБА_3 було видано наказ від 29 березня 2022 року № 11-од «Про організацію роботи мистецької школи в період військового стану», згідно з яким педагогічні працівники перейшли на дистанційну форму навчання для подальшого завершення навчального року та збереження контингенту учнів. При цьому треба зазначити, що в той час необхідно було саме завершити навчальний рік та забезпечити соціальний захист педагогічних працівників у вигляді виплати заробітної плати. Але, протягом дистанційного навчання до селищної ради надходило безліч звернень та скарг від батьків учнів на якість проведення занять, що стало дзеркальним відображенням в розрахунку батьками за навчання дітей Олександрівській мистецькій школі.
Педагогічний колектив закінчив 2021-2022 навчальний рік в дистанційному режимі, бо із 10 викладачів: 2 - виїхало за кордон, 6 - у більш безпечні місця по Україні, 2 - залишилися на території громади. Але, між іншим, є багато нарікань з боку батьків учнів, щодо проведення онлайн-занять, які не надавали якісної мистецької освіти, а більшість занять - не проводилися зовсім.
Свідченням цьому є велика заборгованість по батьківській платі. Так, станом на початок 2022-2023 навчального року, заборгованість по батьківській платі по 4 викладачам склала: 20036 грн.
Судячи з того, як було закінчено минулий навчальний рік, то колектив не готовий був до викликів в період воєнного стану, і жоден з батьків не звернувся з проханням розпочати навчання в новому 2022-2023 навчальному році в дистанційній формі.
На думку представника відповідача, з боку в. о. директора мистецької школи ОСОБА_3 вівся недостатній контроль не тільки по батьківській платі, а й по організації ведення онлайн-занять. Це призвело до того, що в серпні 2022 року не організовано підготовку до початку навчального року, а саме: не було проведено засідання педагогічної ради (навіть в дистанційному форматі), не затверджено річний план роботи, який передбачає організацію освітнього процесу: дату початку та закінчення навчального року, канікулярні періоди, систему організації освітнього процесу, форми роботи, інші особливості організації навчання в мистецькій школі.
В. о. директора ОСОБА_3 не видано наказ про затвердження річного плану на 2022-2023 навчальний рік, бо він не був складений.
У зв`язку з неналежним виконанням обов`язків директора мистецької школи та на підставі заяви ОСОБА_3 (за власним бажанням) був виданий наказ від 21 серпня 2022 року №17/01-06 «Про припинення виконання обов`язків директора ОСОБА_3 ».
Представник відповідача зазначає, що у позовній заяві позивач просить суд виплатити середньомісячну заробітну плату за час вимушеного простою, починаючи з 10 серпня 2022 року.
Відповідно до статті 15 «Освітня програма» розділу XII «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про освіту» (із змінами) комунальний заклад складає та затверджує навчальний план, що конкретизує організацію освітнього процесу. Визначальним компонентом навчального плану є тарифікаційний список педагогів, який передбачає: розподіл годин педагогічного навантаження між учителями, вихователями, керівниками гуртків відповідно до навчального плану закладу з урахуванням поділу на класи, групи, тощо; установлення посадових окладів, ставок заробітної плати педагогічного персоналу закладу відповідно до їх освіти та кваліфікаційної категорії. Тарифікаційний список складається щороку до 05 вересня за встановленою формою, яка наведена у додатках Інструкції № 102, затвердженої наказом Міністерства освіти від 15.04.1993 р. У список включаються усі педагогічні працівники навчального закладу, з якими оформлені трудові відносини.
Відповідна норма законодавства зазначає, що заробітна плата педагогічних працівників, встановлюється на один навчальний рік і її розмір діє з 01 вересня по 31 серпня наступного року, якщо протягом року не було змін у кількості годин педагогічного навантаження. З початком нового навчального року з 01 вересня нараховується інший розмір заробітної плати відповідно до нової тарифікації.
Відповідно до наказу в. о. директора КЗ «Олександрівська мистецька школа» від 10 серпня 2022 року №16-од «Про призупинення освітнього процесу» тарифікаційний список на 2022 - 2023 навчальний рік не складався і не надходив до відділу фінансово-господарського забезпечення, який згідно із Положенням про відділ здійснює ведення бухгалтерського обліку закладу на підставі первинних та розпорядчих документів керівника комунального закладу «Олександрівська мистецька школа».
31.01.2023 року до суду надійшла відповідь на відзив (а.с.62), відповідно до якої починаючи з 29 березня 2022 року позивач здійснював навчання дистанційно, відповідно рекомендацій дистанційного навчання. Після закінчення 2021-2022 навчального року, 10.06.2022 року була проведена педрада, на якій були підведені підсумки навчального року (випуск випускників, які закінчили навчання, переведення учнів у наступні класи та ін.). В тому числі, було вирішено питання планування роботи класів та закладу з урахуванням вимог згідно положення «Про мистецьку освіту» та затвердити на серпневій нараді. У серпні, вчасно подати списки учнів-пільговиків для підготовки пакету документів та затвердження на виконкомі селищної ради; у разі продовження навчання в дистанційному режимі, затвердити єдину платформу для навчання та електронний журнал досягнень здобувачів освіти.
Відповідно до наказу № 17К від 14.06.2022 року позивач повинна була приступити до роботи після щорічної відпустки 10.08.2022 року, але, відповідно до наказу комунального закладу Олександрівська мистецька школа Олександрівської селищної ради за № 22К від 10.08.2022 року, в тому числі, і з позивачем було призупинено дію трудового договору, тобто, не надавши можливості навіть провести педагогічну раду, на якій вирішити питання стосовно навчального процесу у 2022-2023 році. Дане питання було вирішено за викладачів саме Олександрівською селищною радою Краматорського району Донецької області, яка 08.08.2022 року просто зменшила планові асигнування по закладу «Олександрівська мистецька школа» (лист відділу фінансів Олександрівської селищної ради «Про зменшення планових асигнувань по закладу «Олександрівська мистецька школа від 08.08.2022 року № 88/01-19).
Відповідно до ст. 57-1 Закону України «Про освіту» позивачу, як працівнику закладу освіти гарантується організація освітнього процесу в дистанційній формі або в будь-якій іншій формі, що є найбільш безпечною для його учасників; збереження місця роботи, середнього заробітку, та інших виплат, передбачених законом. Ці державні гарантії, в умовах воєнного стану у межах своєї компетенції здійснюють: в тому числі органи місцевого самоврядування. Однак, Олександрівська селищна рада замість того, щоб виступити гарантом, як того потребує закон, просто зменшила асигнування закладу Олександрівська мистецька школа, фактично припинивши його фінансування.
Стосовно неможливості навчання дітей мистецтву дистанційно позивач зазначає, що дистанційне навчання проводилось і умовах карантину і в умовах воєнного стану. Здобувачі музичної освіти, навіть в умовах військової агресії та дистанційного навчання приймали участь у онлайн конкурсах, де здобували високі результати.
03.02.2023року Олександрівськоюселищною радоюнадано запереченняна відповідьна відзив(а.с.65-66),відповідно доякого, результатом дистанційного навчання в мистецькій школі стала велика заборгованість по батьківській платі, бо батьки незадоволені якістю навчання та відмовляються сплачувати за навчання дітей. На початку 2022-2023 року від батьків не надійшло жодного звернення щодо продовження дистанційної освіти в закладі.
Перед кожним навчальним роком до надання чергової відпустки педагогічним працівникам проводиться попередня тарифікація педпрацівників на новий навчальний рік. (Галузева угода між МОН, Профспілками працівників освіти і науки та Всеукраїнським об`єднанням організацій роботодавців у галузі вищої освіти на 2021-2025 роки стаття 5.3.17). Згідно цієї статті треба повідомити працівника про введення нових, і зміну чинних умов праці, зокрема, педагогічних працівників щодо обсягу навчального (педагогічного) навантаження на наступний навчальний рік, не пізніше ніж за 2 місяці до їх запровадження.
Тарифікація педпрацівників навчальних закладів є визначальною умовою оплати праці в навчальному закладі. Саме під час тарифікації визначається обсяг педагогічного навантаження кожного педпрацівника, встановлюється доплата та надбавки і розраховується фонд оплати праці на місяць. На підставі тарифікаційного списку визначається потреба в коштах для виплати зарплати педагогічним працівникам на рік.
Розподіляється попереднє педагогічне навантаження у повній відповідності з кількістю педагогічних працівників, мережею класів, груп, майбутнього контингенту учнів, вихованців на основі освітньої програми та проекту навчального плану закладу.
Для повноцінної роботи тарифікаційній комісії потрібно мати відповідні документи: проект освітньої програми, до складу якої входить навчальний план, розроблений на підставі Типових навчальних планів; особові справи педагогічних працівників (для визначення освіти, педстажу та кваліфікаційної категорії педпрацівника); список педпрацівників із зазначенням посади, спеціальності за дипломом, інформацію про курси, категорії, звання і дати їх присвоєння; витяг з протоколу засідання профспілкового комітету про погодження попереднього розподілу годин педагогічного навантаження на новий навчальний рік; проект індивідуальних навчальних планів для організації індивідуального навчання; контингент учнів (за класами) на новий навчальний рік.
Жодного документа у червні 2022 року до бухгалтерії селищної ради не надійшло, що не дало можливості планувати видатки на заробітну плату педагогічним працівникам на 2022-2023 навчальний рік.
Враховуючи вищезазначене, на педагогічній раді у червні місяці необхідно було затвердити проект навчального плану на новий навчальний рік, орієнтовний контингент учнів та попередню тарифікацію педагогічних працівників, що не було зроблено.
Лист начальника відділу фінансів був направлений директору комунального закладу Олександрівська мистецька школа після того, як не було отримано інформації про попереднє педагогічне навантаження працівників школи на новий навчальний рік. Вище зазначений лист мав інформаційний характер про обмежену можливість місцевого бюджету фінансувати заклад в умовах військового стану. У листі також було зазначено про зменшення планових показників дохідної частини місцевого бюджету. Зменшення асигнувань не означає повне припинення фінансування. У другому півріччі 2022 року зменшення фінансування видатків відбулося також по закладам загальної середньої освіти, дошкільної освіти, позашкільної освіти, відділах та апарату селищної ради. Припинення дії трудових договорів було проведено по інших закладах селищної ради, в тому числі в апараті селищної ради. При цьому зазначені заклади переформовували роботу в рамках затверджених кошторисних призначень та забезпечили свою діяльність.
Позивач спираєтьсяна рішенняпедагогічної радивід 10червня 2022року,де урозділі «Рішення»зазначено «сплануватироботу відділівна 2022-2023навчальний рік».Але,згідно Положенняпро педагогічнураду рішенняповинно бутичітким,лаконічним,адресованим конкретному вчителеві чи групі вчителів та передбачати строки виконання. Рішення педагогічної ради закладу освіти вводяться в дію наказом директора, Голова педагогічної ради організовує систематичну перевірку виконання (невиконання) прийнятих рішень, про що інформує колектив на запланованому засіданні педагогічної ради. Рішення від 10 червня 2022 року було оформлено з порушенням вище згаданих вимог, формат навчання (очний, дистанційний, змішаний) не визначено. Якісна підготовка та проведення засідання педагогічної ради у червні місяці, перед відпускною кампанією викладачів, є запорука своєчасного початку та проведення нового навчального року.
За підсумками червневої педагогічної ради в. о. директора мистецької школи провів аналіз рівня готовності викладачів школи працювати у новому навчальному році, врахувавши неможливість створення безпечних умов для учасників освітнього процесу, матеріально-технічну базу, обмежене фінансування закладу в умовах військового стану, видав наказ про призупинення дії трудових договорів
Неможливість створення безпечних умов, відсутність матеріально-технічної бази, обмежене фінансування це обставини, які абсолютно унеможливлюють роботодавця надати роботу.
Участь у конкурсах вихованців закладу різного рівня - це позакласна та позашкільна робота викладача і учня, їх мета формування додаткових компетентностей: пізнавальної, творчої, комунікативної, що допомагає вихованцям розкрити власний потенціал, стати унікальним, знайти свій стиль. Участь у конкурсах відбувається на добровільних засадах, не є частиною освітньої програми та навчального плану.
Для роботи мистецького закладу за навчальний рік зараховується участь у обласних конкурсах, які планує, організовує та проводить Управління культури і туризму Донецької обладміністрації. Нажаль, жоден учень не взяв участь у обласних конкурсах.
Працівниками Олександрівської мистецької школи наказ № 22-К від 20 серпня 2022 року «Про призупинення дії трудових договорів» було оскаржено до східного міжрегіонального управління Державної служби України з питань праці. До Олександрівської селищної ради надходив запит на надання інформації. Після розгляду східним міжрегіональним управлінням Державної служби України з питань праці отриманих документів, скарга працівників Олександрівської мистецької школи була залишена без розгляду, до Олександрівської мистецької школи припису про скасування наказу не надходило.
Олександрівська селищна рада виступає гарантом як для надавачів так і здобувачів, в частині надання та отриманні якісної освіти.
Ухвалою Олександрівськогорайонного судуДонецької областівід 09.02.2023року задоволеноклопотання представникапозивачапровитребування доказів.
20.02.2023 року ухвала суду від 09.02.2023 року була виконана.
Ухвалою Олександрівськогорайонного судуДонецької областівід 23.02.2023року задоволеноклопотання представникапозивача ОСОБА_1 про замінуненалежного співвідповідача-комунального закладу Олександрівська мистецька школа Олександрівської селищної ради Донецької області, належним співвідповідачем - комунальний позашкільний початковий спеціалізований мистецький навчальний заклад «Олександрівська школа мистецтв» (а.с.155).
21.02.2023 року на адресу суду надійшли клопотання представника відповідача про залучення до участі у справі ОСОБА_3 в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору на стороні відповідача (а.с.105-106); про приєднання доказів до матеріалів справи та встановлення додаткового строку для подачі доказів та матеріалів (а.с.115-117); про виклик у судове засідання свідків ОСОБА_4 та ОСОБА_5 (а.с.145-146); про зменшення розміру витрат на оплату професійної правничої допомоги адвоката, що захищає інтереси позивача (а.с.148-149).
Ухвалою Олександрівського районного суду Донецької області від 10.03.2023 року у задоволенні клопотання представника відповідача було відмовлено (а.с.176-177).
Позивач в судове засідання не з`явилась, будучи належним чином повідомленою про день, час і місце розгляду справи. Про причини своєї неявки суд не повідомила.
Представник позивача у судовому засіданні підтримав позовні вимоги просив їх задовольнити на підставі обставин зазначених у позовній заяві.
Представник відповідача ОСОБА_6 у судовому засіданні позов не визнав з підстав зазначених у відзиві.
Представник відповідача ОСОБА_7 у судовому засіданні наполягав на відмові у задоволенні позовних вимог, обґрунтовуючи доводами відзиву, додавши, що оскаржувати неправомірні дії чи бездіяльність Олександрівської селищної ради позивачу необхідно було б в порядку КАСУ. Звернув увагу суду на невідповідність назви спірного наказу у позовній заяві, наявність наказу № 16-од від 10.08.2022 року, що позивачем не оскаржується, відмінність понять «дистанційна форма навчання» та «дистанційна робота», відсутність у Законі України «Про позашкільну освіту» посилань на можливість проведення дистанційної форми навчання. Вважає за неможливе застосування до даних правовідносин ст. 235, 236 КЗпП.
Представник відповідача - комунального позашкільного початкового спеціалізованого мистецького навчального закладу «Олександрівська школа мистецтв», належним чином повідомлений про час та місце розгляду справи, відповідно до вимог ст. 128 ЦПК України, до суду повторно не з`явився, та не повідомив суд про поважні причини неявки.
Суд, вислухавши пояснення учасників справи, дослідивши письмові докази по справі та надавши їм належну правову оцінку, дійшов до наступного висновку.
Згідно запису в трудовій книжці НОМЕР_1 , позивач прийнята по переводу викладачем хорових дисциплін Олександрівської дитячої школи мистецтв, наказ № 25-ос від 30.08.2002 року (а.с.13-15).
Наказом директора комунального закладу «Олександрівська мистецька школа Олександрівської селищної ради Донецької області від 10.08.2022 року за № 22К «Про призупинення дії трудових договорів», трудовий договір з викладачем КЗ «Олександрівська мистецька школа» Олександрівської селищної ради Донецької області ОСОБА_2 призупинено з 10.08.2022 року до відновлення можливості виконувати роботу, але не пізніше дня припинення або скасування воєнного стану. Наказ виданий в.о. директора - ОСОБА_3 (а.с.16,90).
Наказом директоракомунального закладу «Олександрівська мистецька школа» Олександрівської селищної ради Донецької області № 11-од від 29.03.2022 року «Про організацію роботи мистецької школи в період військового стану», з 01.04.2022 року оголошено простій не з вини працівників на період військового стану, серед яких є позивач, працівників закладу переведено в період військового стану під час простою на оплату праці у розмірі 2/3 посадового окладу (а.с.17,92).
Звіт про роботу вокального відділення за 2 семестр, та за 2021-2022 н. рік (18-20).
Протоколом № 6 засідання педагогічної ради Олександрівської школи мистецтв від 10.06.2022 року про підсумки навчально-виховної роботи за 2021-2022 н. рік та завдання на 2022-2023 н. рік, зокрема, ухвалено рішення: враховуючи аналітичний матеріал за рік, спланувати роботу відділів на 2022-2023 н.р. з урахуванням досягнень, недоліків учнів, навчальних, методичних та організаційних проблем для успішного вирішення (а.с.21-22).
За списком учнів школи (без зазначення навчального року), на навчанні перебувало 86 учнів (а.с.23-24).
Згідно актуоцінки об`єктабудівлі (споруд,приміщень) КЗ «Олександрівська мистецька школа» для визначення можливості її використання як найпростішого укриття для здобувачів мистецької освіти і працівників, у тому числі, з особливими потребами від 25.07.2022 року, при обстеженні якого приміщень, які можливо використання як найпростіше укриття для здобувачів мистецької освіти і працівників, у тому числі, з особливими потребами, не було виявлено (а.с.59).
Рішенням Олександрівської селищної ради від 23.12.2021 року № 8/17-1134 «Про перейменування комунального позашкільного початкового спеціалізованого мистецького навчального закладу «Олександрівська школа мистецтв» та затвердження Статуту в новій редакції, комунальний позашкільний початковий спеціалізований мистецький навчальний заклад «Олександрівська школа мистецтв» перейменовано в комунальний заклад «Олександрівська мистецька школа» Олександрівської селищної ради Донецької області та затверджено Статут в новій редакції. Пунктом 3 Рішення в. о. директора було доручено забезпечити внесення змін у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (а.с.94-101,103).
Відповідно до виписки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, на час розгляду справи зареєстрованим є комунальний позашкільний початковий спеціалізований мистецький заклад «Олександрівська школа мистецтв» Олександрівської селищної ради Донецької області (а.с.30).
Згідно листа відділу фінансів Олександрівської селищної ради № 88/01-19 від 10.08.2022 року, в. о. директора Носулько Л.В. було повідомлено про те, що у зв`язку з невиконанням дохідної частини бюджету громади на 60 % до планових показників, в умовах воєнного стану, було проведено зменшення планових показників дохідної частини в сумі 5900000 грн., а також буде відповідно зменшені планові асигнування по видатках вашого закладу «Олександрівська мистецька школа» з 10.08.2022 року до закінчення воєнних дій (а.с.111).
Наказом в. о. директора комунального закладу «Олександрівська мистецькашкола» Олександрівськоїселищної радиДонецької областівід 14.06.2022р. № 17 К «Про відпустки» викладачам закладу надано відпустки на підставі їх заяв від 14.06.2022 року з датою стати до роботи «10.08.2022 року» (а.с.63,104).
Наказом в. о. директора комунального закладу «Олександрівська мистецька школа» Олександрівської селищної ради Донецької області від 10.08.2022 року за № 16-од "Про призупинення освітнього процесу" тимчасово призупинено освітній процес в комунальному закладі «Олександрівська мистецька школа» Олександрівської селищної ради з 10.08.2022 року до припинення або скасування правового режиму воєнного стану та визнано неможливим організувати навчальний процес в дистанційному режимі навчання та організації простою закладу і працівників, у зв`язку з неможливістю фінансування селищною радою та зменшення планових асигнувань по КЗ Олександрівська мистецька школа (а.с.102).
Дослідженні докази суд оцінює як належні, допустимі, достовірні та достатні, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність обставин справи, які входять до предмета доказування.
Правовідносини, які склалися між сторонами, стосуються трудових правовідносин у сфері позашкільної освіти та регулюються наступними правовими нормами.
Статтею 5-1 КЗпП України передбачено, що держава гарантує працездатним громадянам, які постійно проживають на території України правовий захист від необґрунтованої відмови у прийнятті на роботу і незаконного звільнення, а також сприяння у збереженні роботи.
Основоположні права громадян, пов`язані з реалізацією права на працю передбачені статтями 43-46 Конституції України. Разом з тим відповідно до статті 64 Конституції України в умовах воєнного або надзвичайного стану можуть встановлюватися окремі обмеження прав і свобод із зазначенням строку дії цих обмежень. Не можуть бути обмежені права і свободи, передбачені статтями 24, 25, 27, 28, 29, 40, 47, 51, 52, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63 цієї Конституції.
Відповідно до п.п. 5 п. 1 ст. 6 Закону України «Про правовий режим воєнного стану», в Указі Президента України про введення воєнного стану зазначається вичерпний перелік конституційних прав і свобод людини і громадянина, які тимчасово обмежуються у зв`язку з введенням воєнного стану із зазначенням строку дії цих обмежень, а також тимчасові обмеження прав і законних інтересів юридичних осіб із зазначенням строку дії цих обмежень.
Указом Президента України від 24.02.2022 року № 64/2022 в Україні введено воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб. Згідно з пунктом 3 Указу, у зв`язку із введенням в Україні воєнного стану тимчасово, на період дії правового режиму воєнного стану, можуть обмежуватися конституційні права і свободи людини і громадянина, передбачені статтями 30-34, 38, 39, 41-44, 53 Конституції України, а також вводитися тимчасові обмеження прав і законних інтересів юридичних осіб в межах та обсязі, що необхідні для забезпечення можливості запровадження та здійснення заходів правового режиму воєнного стану, які передбачені частиною першою статті 8 Закону України «Про правовий режим воєнного стану».
Відповідно до ст. 1 Закону України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану» від 15.03.2022 року, який набув чинності 24.03.2022 року, цей Закон визначає особливості трудових відносини працівників усіх підприємств, установ, організацій в Україні незалежно від форми власності, виду діяльності і галузевої належності, а також осіб, які працюють за трудовим договором з фізичними особами, у період дії воєнного стану, введеного відповідно до Закону України "Про правовий режим воєнного стану". На період дії воєнного стану вводяться обмеження конституційних прав і свобод людини і громадянина відповідно до статей 43, 44 Конституції України. У період дії воєнного стану не застосовуються норми законодавства про працю у частині відносин, врегульованих цим Законом.
Статтею 13 Закону України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану» визначено, що призупинення дії трудового договору - це тимчасове припинення роботодавцем забезпечення працівника роботою і тимчасове припинення працівником виконання роботи за укладеним трудовим договором. Дія трудового договору може бути призупинена у зв`язку з військовою агресією проти України, що виключає можливість надання та виконання роботи. Призупинення дії трудового договору не тягне за собою припинення трудових відносин.
Відповідно до ч. 3 ст. 13 цього Закону, у разі незгоди працівника (працівників) із наказом (розпорядженням) роботодавця про призупинення дії трудового договору працівником або профспілкою за дорученням працівника (працівників) відповідний наказ (розпорядження) може бути оскаржений до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, або його територіального органу, який, вивчивши зміст наказу (розпорядження) та підстави для його видання, за погодженням з військовою адміністрацією може внести роботодавцеві припис про скасування відповідного наказу (розпорядження) або про усунення порушення законодавства про працю іншим шляхом, що є обов`язковим до виконання роботодавцем протягом 14 календарних днів з дня отримання такого припису.
Відповідно Прикінцевих положень КЗпП: 1. Під час дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), строки, визначеністаттею 233цього Кодексу, продовжуються на строк дії такого карантину.
2. Під час дії воєнного стану, введеного відповідно доЗакону України"Про правовий режим воєнного стану", діють обмеження та особливості організації трудових відносин, встановленіЗаконом України"Проорганізацію трудовихвідносин в умовах воєнного стану".
Відповідно до ч. 1 ст. 57-1 Закону України «Про освіту», здобувачам освіти, працівникам закладів освіти, установ освіти, наукових установ, у тому числі тим, які в умовах воєнного стану, надзвичайної ситуації або надзвичайного стану в Україні чи окремих її місцевостях, оголошених у встановленому порядку (особливий період) були вимушені змінити місце проживання (перебування), залишити робоче місце, місце навчання, незалежно від місця їх проживання (перебування) на час особливого періоду гарантується: організація освітнього процесу в дистанційній формі або в будь-якій іншій формі, що є найбільш безпечною для його учасників; збереження місця роботи, середнього заробітку, здійснення виплати стипендії та інших виплат, передбачених законом; місце проживання (пансіон, гуртожиток тощо) та забезпечення харчуванням (у разі потреби).
Згідно з ч. 2 ст. 57-1 цього Закону, забезпечення державних гарантій, визначених частиною першою цієї статті, в умовах воєнного стану у межах своєї компетенції здійснюють: органи виконавчої влади, військові адміністрації, органи місцевого самоврядування, керівники, органи управління у сфері освіти, заклади освіти, установи освіти, їх засновники.
Відповідно до ч. 3 ст. 57-1 ЗУ «Про освіту», зазначені вище органи приймають у межах своєї компетенції рішення, обов`язкові до виконання на відповідній території, для реалізації державних гарантій, визначених частиною першою цієї статті, в умовах воєнного стану.
За вимогами п. 1.3 Положення про дистанційне навчання, затверджене Наказом Міністерства освіти і науки України від 25.04.2013 року за№ 466, це Положення поширюється на дистанційне навчання у: загальноосвітніх навчальних закладах; професійно-технічних навчальних закладах; вищих навчальних закладах; закладах післядипломної освіти або структурних підрозділах вищих навчальних закладів, наукових і освітньо-наукових установ, що здійснюють післядипломну освіту.
Вичерпний перелік підстав виплати працівникові середнього заробітку за весь час вимушеного прогулу визначено статтями 235, 236 КЗпП України.
Середній заробіток за частиною 2 статті 235 КЗпП є зарплатою, право на отримання якої виникло в працівника, якого незаконно позбавили можливості виконувати свою трудову функцію за наявності вини власника або уповноваженого ним органу.
За вимогами ст. 81 ЦПК України, к ожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом.
Розглянувши вимоги позивача про визнання протиправним та скасування наказу комунального навчального закладу «Олександрівська школа мистецтв» № 22К від 10 серпня 2022 року «Про призупинення дії трудового договору» з ОСОБА_2 суд дійшов до наступних висновків.
Відповідно до обставин встановлених судом, наказом в.о. директора комунального закладу «Олександрівська мистецька школа» Олександрівської селищної ради Донецької області від 10.08.2022 року за № 16-од "Про призупинення освітнього процесу мистецької школи" було тимчасово призупинено освітній процес та визнано неможливим організувати навчальний процес в дистанційному режимі навчання та організації простою закладу і працівників, у зв`язку з неможливістю фінансування селищною радою та зменшення планових асигнувань по КЗ Олександрівська мистецька школа (а.с.102). Зазначений наказ, у тому числі про визнання неможливим організувати навчальний процес в дистанційному режимі навчання, на час розгляду судом даної справи є діючим та позивачем не оскаржується.
Посилання позивача на лист відділу фінансів Олександрівської селищної ради № 88/01-19 від 10.08.2022 року суд відхиляє, оскільки зазначений лист не містить відомостей про припинення фінансування, а дії відповідача Олександрівської селищної ради по зменшенню планових асигнувань, позивачем не оскаржувалися.
Суд приймаєдоводи представникавідповідача про відсутність у Законі України «Про позашкільну освіту» посилань на можливість проведення дистанційної форми навчання та відмінність понять «дистанційна форма навчання» та «дистанційна робота». Положення про дистанційне навчання, затверджене Наказом Міністерства освіти і науки України від 25.04.2013 року за№ 466 не передбачає можливість дистанційного навчання у закладах позашкільної освіти.
З огляду на викладене суд дійшов до висновку про необхідність відмовити позивачу у визнанні протиправним та скасуванні наказу комунального навчального закладу «Олександрівська школа мистецтв» № 22К від 10 серпня 2022 року «Про призупинення дії трудового договору» з ОСОБА_2 .
Позивач таїї представник не надали суду доказів на підтвердження посилань у позовній заяві про проведення опитування батьків та їх дітей, щодо дистанційного навчання, та погодження значної їх частини навчатися дистанційно.
Представник позивача не довів у судовому засіданні можливість здійснення позивачкою роботи по дистанційному навчанню здобувачів позашкільної освіти та можливість здобувачів приймати участь в навчальних заходах у дистанційному режимі.
Позивач не оспорювала неможливість через збройну агресію надання роботодавцем роботи.
Позивач нескористалася своїмправом оскаржитиспірний наказу досудовомупорядку,відповідно довимог ч.3ст.13 Закону України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану».
Розглянувши вимогу позивача про зобов`язання Олександрівської селищної ради Краматорського району Донецької області нарахувати та виплатити середній заробіток за час вимушеного прогулу за період з 10 серпня 2022 року по день ухвалення судом рішення по справі, - суд дійшов до висновку про необхідність відмовити в її задоволенні, оскільки зазначена позовна вимога є похідною від вимоги про визнання протиправним та скасування наказу комунального навчального закладу «Олександрівська школа мистецтв» № 22К від 10 серпня 2022 року «Про призупинення дії трудового договору» з ОСОБА_2 , у задоволенні якої судом відмовлено.
Щодо стягнення судових витрат, суд дійшов до наступного висновку.
Статтею 133ЦПК України визначено, що судові витрати складаються з судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи.
Відповідно до п. 2 ч. 2 ст. 141 ЦПК України судові витрати, пов`язані з розглядом справи, у разі відмови в позові покладаються на позивача.
Відповідачі не заявляли про наявність судових витрат.
На підставі викладеного, та керуючись ст. ст. 4, 12, 76-81, 89, 133, 141, 259, 263-265 ЦПК України, суд,
У Х В А Л И В:
У задоволенні позовних вимог представника позивача ОСОБА_1 , який діє в інтересах ОСОБА_2 , до комунального позашкільного початкового спеціалізованого мистецького навчального закладу «Олександрівська школа мистецтв» та Олександрівської селищної ради Краматорського району Донецької області про визнання протиправним і скасування наказу про призупинення дії трудового договору та зобов`язання нарахування та виплати середнього заробітку за час вимушеного прогулу, - відмовити.
Рішення ухвалено в нарадчій кімнаті та проголошено його вступну та резолютивну частини в судовому засіданні 20 березня 2023 року.
Повний текст рішення складено 24 березня 2023 року.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана до Дніпровського апеляційного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
Учасник справи, якому повне рішення не було вручене у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Позивач ОСОБА_2 , місце реєстрації: АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_2 .
Відповідачі:
Комунальний позашкільний початковий спеціалізований мистецький навчальний заклад «Олександрівська школа мистецтв», місце реєстрації: вул. Травнева, 17, смт Олександрівка Олександрівського (нині Краматорського) району Донецької області, ЄДРПОУ 39979760.
Олександрівська селищна рада Краматорського району Донецької області, місце реєстрації: вул. Центральна, 15-А, смт Олександрівка Краматорського району Донецької області, ЄДРПОУ 04341519.
Суддя Олександрівського
районного суду Попович І.А.
Суд | Олександрівський районний суд Донецької області |
Дата ухвалення рішення | 20.03.2023 |
Оприлюднено | 27.03.2023 |
Номер документу | 109776450 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із трудових правовідносин, з них |
Цивільне
Олександрівський районний суд Донецької області
Попович І. А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні