Постанова
від 28.06.2023 по справі 933/412/22
ДНІПРОВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД

ДНІПРОВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД

Провадження № 22-ц/803/5231/23 Справа № 933/412/22 Суддя у 1-й інстанції - Попович І.А. Суддя у 2-й інстанції - Мірута О. А.

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

28 червня 2023 року м.Кривий Ріг

Дніпровський апеляційний суд у складі колегії суддів судової палати з розгляду цивільних справ :

головуючого - МірутиО.А.,

суддів:Тимченко О.О.,Хейло Я.В.,

за участю секретаря судового засідання Тимофєєвої В.О.,

учасники справи:

позивач ОСОБА_1 ,

відповідачі Комунальний позашкільний початковий спеціалізований мистецький навчальний заклад «Олександрівська школа мистецтв», Олександрівська селищна рада Краматорського району Донецької області,

розглянувши увідкритому судовомузасіданні вприміщенні Дніпровськогоапеляційного судув м.Кривий РігДніпропетровської областіцивільну справуза апеляційноюскаргою ОСОБА_1 на рішенняОлександрівського районногосуду Донецькоїобласті від20березня 2023року уцивільній справіза позовом ОСОБА_1 доКомунального позашкільногопочаткового спеціалізованогомистецького навчальногозакладу «Олександрівськашкола мистецтв»,Олександрівської селищноїради Краматорськогорайону Донецькоїобласті провизнання протиправнимі скасуваннянаказу пропризупинення діїтрудового договорута зобов`язаннянарахування тавиплати середньогозаробітку зачас вимушеногопрогулу (суддя Попович І.А.), ухваленого в приміщенні Олександрівського районного суду Донецької області, повне судове рішення складено 24 березня 2023 року,

В С Т А Н О В И В:

КОРОТКИЙ ЗМІСТ ПОЗОВНИХ ВИМОГ

В грудні 2022 року ОСОБА_1 звернулася до суду з позовом до Комунального позашкільного початкового спеціалізованого мистецького навчального закладу «Олександрівська школа мистецтв», Олександрівської селищної ради Краматорського району Донецької області про визнання протиправним і скасування наказу про призупинення дії трудового договору та зобов`язання нарахування та виплати середнього заробітку за час вимушеного прогулу.

В обґрунтування позову посилалася на те, що починаючи з03.09.2002 року працює в комунальному закладі «Олександрівська мистецька школа» Олександрівської селищної ради Донецької області на посаді викладача хорових дисциплін.

Відповідач є комунальним закладом, яка відповідно доЗУ «Про комунальну власність»є некомерційною організацією, що фінансується з місцевого бюджету, а саме, з бюджету Олександрівської селищної ради Краматорського району Донецької області.

Відповідно до наказу КЗ «Олександрівська мистецька школа Олександрівської селищної ради» за № 22К від 10.08.2022 року було призупинено дію трудових договорів з викладачами цього закладу, в тому числі і з позивачем по справі. В обґрунтування свого наказу відповідач по справі зазначив, що призупинення дії трудових договорів здійснено з метою збереження життя і здоров`я учнів, педагогічних та інших працівників Олександрівської мистецької школи та неможливістю організувати навчальний процес в умовах відсутності доступу до початкової мистецької освіти.

Позивач вважає, що наказ № 22К від 10.08.2022 року є таким що суперечить діючому законодавству України та грубо порушує права викладачів та дітей, здобувачів позашкільної освіти. Вважає, що наказ не відповідає вимогамЗакону України «Про правовий режим воєнного стану»,Закону України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану», який набув чинності 24 березня 2022 року з подальшими змінами, ч. 1ст. 57-1 Закону України «Про освіту», листу Міністерства економіки України від 09.05.2022 року № 4712-06/22838-09. Вважає, що право надане роботодавцю призупиняти дію трудового договору з працівниками, що не припиняє трудових відносин, не є абсолютним. Головною умовою призупинення трудового договору з працівником є абсолютна неможливість роботодавця надати роботу, а працівника - виконувати її. Тому за умови, що працівник бажає та може виконувати роботу, а роботодавець може надати роботу, відсутні підстави для призупинення дії трудового договору. На даний час мистецький заклад не пошкоджено, незважаючи на те, що деякі діти та викладачі виїхали з території Олександрівської ОТГ, яка знаходиться під контролем України, починаючи з моменту агресії, викладачі проводили навчання дистанційно та завершили навчальний процес у 2021-2022 роках, що підтверджується наказом відповідача № 11-од від 29.03.2022 року, звітом вокального відділення за 2 семестр та 2021-2022 навчальний рік, а також протоколом педагогічної ради Олександрівської мистецької школи № 6 від 10.06.2022 року. Перед початком нового навчального року викладачами було проведено опитування батьків та їх дітей щодо дистанційного навчання. По результатам опитування значна більшість здобувачів освіти виявила бажання навчатися дистанційно. Незважаючи на те, що під час воєнного стану педагогічні працівники можуть виконувати роботу дистанційно, з використанням інформаційно-комунікаційних технологій, що передбачено законодавством про працю, було видано наказ № 22К від 10.08.2022 року про призупинення дії трудових договорів.

Позивач вважає,що єдиноюпідставою дляпризупинення трудовихдоговорів євідсутність фінансуванняОлександрівської мистецькоїшколи Олександрівськоїселищної ради,про це,до речі,йдеться мовав зазначеномувище наказі,де зазначенопосилання налист начальникавідділу фінансівОлександрівської селищноїради «Прозменшення плановихасигнувань позакладу «Олександрівськамистецька школа»від 08.08.2022року №88/01-19.З оглядуна викладенета враховуючи,що зпозивачем неприпинено трудовийдоговір,а призупиненойого дію,ефективним способомвідновлення порушеногоправа позивачає поновленнядії трудовогодоговору.Внаслідок виданнянезаконного наказупро призупиненнядії трудовогодоговору фактичностворена ситуаціявимушеного прогулу,викликана протиправнимидіями відповідача.Тому,відповідно доч.1ст.10ЦПК України,керуючись принципамиверховенства права,з метоювідновлення порушенихтрудових правпрацівника,вважає занеобхідне застосуватианалогію закону,відповідно ч.9ст.10ЦПК України,та застосуватиположення ст.235КЗпП,якою передбачено,що привинесенні рішенняпро поновленняна роботіорган,який розглядаєтрудовий спір,одночасно приймаєрішення провиплату працівниковісереднього заробіткуза часвимушеного прогулу.

Просить визнати протиправним та скасувати наказ комунального навчального закладу «Олександрівська школа мистецтв» № 22К від 10 серпня 2022 року «Про призупинення дії трудового договору та зобов`язати Олександрівську селищну раду Краматорського району Донецької області нарахувати та виплатити середній заробіток за час вимушеного прогулу за період з 10 серпня 2022 року по день ухвалення судом рішення по справі. Стягнути з Олександрівської селищної ради Краматорського району Донецької області витрати на професійну правничу допомогу в розмірі 6000,00 грн. та судовий збір.

КОРОТКИЙ ЗМІСТ РІШЕННЯ СУДУ ПЕРШОЇ ІНСТАНЦІЇ

Рішенням Олександрівського районного суду Донецької області від 20 березня 2023 року у задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 до комунального позашкільного початкового спеціалізованого мистецького навчального закладу «Олександрівська школа мистецтв» та Олександрівської селищної ради Краматорського району Донецької області про визнання протиправним і скасування наказу про призупинення дії трудового договору та зобов`язання нарахування та виплати середнього заробітку за час вимушеного прогулу, - відмовлено.

КОРОТКИЙ ЗМІСТ ВИМОГ АПЕЛЯЦІЙНОЇ СКАРГИ

В апеляційній скарзі, поданій до апеляційного суду, ОСОБА_1 посилається на те, що висновки суду не відповідають фактичним обставинам справи, судом порушено норми матеріального права, просить рішення суду скасувати та ухвалити нове рішення про задоволення позовних вимог.

УЗАГАЛЬНЕННЯ ДОВОДІВ ОСОБИ, ЯКА ПОДАЛА АПЕЛЯЦІЙНУ СКАРГУ

В апеляційній скарзі ОСОБА_1 зазначає, що суд першої інстанції не взяв до уваги, що наказ про призупинення дії трудового договору з позивачем по справі, у відповідності до ч.2 ст.13 ЗУ «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану» не містить інформації про причини призупинення, у тому числі про неможливість обох сторін виконувати свої обов`язки. В даному ж наказі відповідач по справі посилається на відповідні нормативно правові акти та вказує причину призупинення трудового договору - «неможливість організувати навчальний процес в умовах відсутнього доступу до початкової мистецької освіти».

Крім того, судом першої інстанції не надано оцінки п. 2 даного наказу де зазначено,що навчальний процес в дистанційному режимі навчання та організацію простою неможливо організувати в зв`язку з неможливістю фінансування селищною радою та зменшенням планових асигнувань.

Позивач працювала дистанційно, спланувала питання, які повинні були затвердити на серпневій педагогічній раді 2022 року, тому позивач довела можливість здійснення роботи по дистанційному навчанню.

УЗАГАЛЬНЕННЯ ДОВОДІВ ТА ЗАПЕРЕЧЕНЬ ІНШІХ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

У відзиві на апеляційну скаргу Олександрівська селищна рада зазначила, що спірний наказ не порушує державні гарантії, передбачені статтею 37-1 Закону України «Про освіту», у зв`язку з чим просить суд, апеляційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Олександрівського районного суду від 20.03.2023 у справі № 933/412/22 залишити без задоволення, рішення суду без змін.

У судове засідання позивач ОСОБА_1 не з`явилася, про день та час слухання справи повідомлена належним чином.

У судовому засіданні представник позивача ОСОБА_1 адвокат Василевич С.О. в режимі відеоконференції підтримав доводи апеляційної скарги та просив її задовольнити.

Представник Комунального позашкільного початкового спеціалізованого мистецького навчального закладу «Олександрівська школа мистецтв» у судове засідання не з`явився про день та час слухання справи повідомлений належним чином.

У судовому засіданні представник Олександрівської селищної ради Краматорського району Донецької області Трофімчук В.В. в режимі відеоконференції заперечував проти доводів апеляційної скарги, просив рішення суду залишити без змін.

Суд ухвалив, розглядати справу у відсутність сторін, які не з`явились, оскільки відповідно до положень частини 2 статті 372 ЦПК України неявка сторін або інших учасників справи, належним чином повідомлених про дату, час і місце розгляду справи, не перешкоджає розгляду справи.

ФАКТИЧНІ ОБСТАВИНИ СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНІ СУДОМ

Судом встановлено, та вбачається з трудової книжки, що ОСОБА_1 прийнята по переводу викладачем хорових дисциплін Олександрівської дитячої школи мистецтв, наказ № 25-ос від 30.08.2002 року (а.с.13-15).

Відповідно до наказу в.о. директора комунального закладу «Олександрівська мистецька школа Олександрівської селищної ради Донецької області Носулько В.О. від 10.08.2022 року за № 22К «Про призупинення дії трудових договорів», трудовий договір з викладачем КЗ «Олександрівська мистецька школа» Олександрівської селищної ради Донецької області ОСОБА_1 призупинено з 10.08.2022 року до відновлення можливості виконувати роботу, але не пізніше дня припинення або скасування воєнного стану. (а.с.16,90).

Наказом директора комунального закладу «Олександрівська мистецька школа» Олександрівської селищної ради Донецької області № 11-од від 29.03.2022 року «Про організацію роботи мистецької школи в період військового стану», з 01.04.2022 року оголошено простій не з вини працівників на період військового стану, серед яких є позивач, працівників закладу переведено в період військового стану під час простою на оплату праці у розмірі 2/3 посадового окладу (а.с.17,92).

Відповідно до звіту вокального відділення за 2 семестр, та за 2021-2022 навчальний рік , підведено підсумки успішності учнів та відвідин учнів та роботи вокального відділення за 2 семестр та за рік (18-20).

Відповідно до протоколу засідання педагогічної ради Олександрівської школи мистецтв № 6 від 10.06.2022 року про підсумки навчально-виховної роботи за 2021-2022 н. рік та завдання на 2022-2023 н. рік, зокрема, ухвалено рішення: враховуючи аналітичний матеріал за рік, спланувати роботу відділів на 2022-2023 н.р. з урахуванням досягнень, недоліків учнів, навчальних, методичних та організаційних проблем для успішного вирішення (а.с.21-22).

За списком учнів школи (без зазначення навчального року), на навчанні перебувало 86 учнів (а.с.23-24).

Згідно акту оцінки об`єкта будівлі (споруд,приміщень) КЗ «Олександрівська мистецька школа» для визначення можливості її використання як найпростішого укриття для здобувачів мистецької освіти і працівників, у тому числі, з особливими потребами від 25.07.2022 року, при обстеженні якого приміщень, які можливо використання як найпростіше укриття для здобувачів мистецької освіти і працівників, у тому числі, з особливими потребами, не було виявлено (а.с.59).

Рішенням Олександрівської селищної ради від 23.12.2021 року № 8/17-1134 «Про перейменування комунального позашкільного початкового спеціалізованого мистецького навчального закладу «Олександрівська школа мистецтв» та затвердження Статуту в новій редакції, комунальний позашкільний початковий спеціалізований мистецький навчальний заклад «Олександрівська школа мистецтв» перейменовано в комунальний заклад «Олександрівська мистецька школа» Олександрівської селищної ради Донецької області та затверджено Статут в новій редакції. Пунктом 3 Рішення в. о. директора було доручено забезпечити внесення змін у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (а.с.94-101,103).

Відповідно до виписки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, на час розгляду справи зареєстрованим є комунальний позашкільний початковий спеціалізований мистецький заклад «Олександрівська школа мистецтв» Олександрівської селищної ради Донецької області (а.с.30).

Згідно листа відділу фінансів Олександрівської селищної ради № 88/01-19 від 10.08.2022 року, в. о. директора Носулько Л.В. було повідомлено про те, що у зв`язку з невиконанням дохідної частини бюджету громади на 60 % до планових показників, в умовах воєнного стану, було проведено зменшення планових показників дохідної частини в сумі 5900000 грн., а також буде відповідно зменшені планові асигнування по видатках вашого закладу «Олександрівська мистецька школа» з 10.08.2022 року до закінчення воєнних дій (а.с.111).

Наказом в. о. директора комунального закладу «Олександрівська мистецькашкола» Олександрівськоїселищної радиДонецької областівід 14.06.2022р. № 17 К «Про відпустки» викладачам закладу надано відпустки на підставі їх заяв від 14.06.2022 року з датою стати до роботи «10.08.2022 року» (а.с.63,104).

Наказом в. о. директора комунального закладу «Олександрівська мистецька школа» Олександрівської селищної ради Донецької області від 10.08.2022 року за № 16-од "Про призупинення освітнього процесу" тимчасово призупинено освітній процес в комунальному закладі «Олександрівська мистецька школа» Олександрівської селищної ради з 10.08.2022 року до припинення або скасування правового режиму воєнного стану та визнано неможливим організувати навчальний процес в дистанційному режимі навчання та організації простою закладу і працівників, у зв`язку з неможливістю фінансування селищною радою та зменшення планових асигнувань по КЗ Олександрівська мистецька школа (а.с.102).

ПОЗИЦІЯ АПЕЛЯЦІЙНОГО СУДУ

Відповідно до статті 375 ЦПК України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Апеляційна скарга ОСОБА_1 підлягає залишенню без задоволення.

МОТИВИ З ЯКИХ ВИХОДИВ АПЕЛЯЦІЙНИЙ СУД, ТА ЗАСТОСОВАНІ НОРМИ ПРАВА

Відповідно до частин 1, 3 статті 367 ЦПК України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними в ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.

Відповідно до частини 1 статті 368 ЦПК України справа розглядається судом апеляційної інстанції за правилами, встановленими для розгляду справи в порядку спрощеного позовного провадження, з особливостями, встановленими цією главою.

У частині третій статті 3 ЦПК України визначено, що провадження в цивільних справах здійснюється відповідно до законів, чинних на час вчинення окремих процесуальних дій, розгляду і вирішення справи.

Згідно з частиною першою, другою та п`ятою статті 263 ЦПК України судове рішення повинно ґрунтуватись на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим.

Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права із дотриманням норм процесуального права.

Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні.

Вказаним вимогам закону рішення суду першої інстанції відповідає в повній мірі.

Відмовляючи в задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції виходив з того, що позивачем не доведено можливість здійснення роботи по дистанційному навчанню здобувачів позашкільної освіти та можливість здобувачів приймати участь в навчальних заходах у дистанційному режимі. Вимоги позивача про зобов`язання Олександрівської селищної ради Краматорського району Донецької області нарахувати та виплатити середній заробіток за час вимушеного прогулу за період з 10 серпня 2022 року по день ухвалення судом рішення по справі, є похідними від вимоги про визнання протиправним та скасування наказу комунального навчального закладу «Олександрівська школа мистецтв» № 22К від 10 серпня 2022 року «Про призупинення дії трудового договору», у задоволенні якої судом відмовлено.

Колегія суддів погоджується з такими висновками суду першої інстанції з наступних підстав.

Згідно зіст. 12 ЦПК Україницивільне судочинство здійснюється на засадах змагальності сторін. Учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених законом. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом.

Відповідно дост. 13 ЦПК Українисуд розглядає справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цьогоКодексу, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках.

Згідно з ч.1,5,6ст. 81 ЦПК Україникожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом. Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи. Доказування не може ґрунтуватися на припущеннях.

Статтями 43-46 Конституції Українивизначені основоположні права громадян, пов`язані з реалізацією права на працю.

Так, основоположні права громадян, пов`язані з реалізацією права на працю передбачені статтями 43-46 Конституції України. Разом з тим відповідно до статті 64 Конституції України в умовах воєнного або надзвичайного стану можуть встановлюватися окремі обмеження прав і свобод із зазначенням строку дії цих обмежень. Не можуть бути обмежені права і свободи, передбачені статтями 24, 25, 27, 28, 29, 40, 47, 51, 52, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63 цієї Конституції.

Відповідно до підпункту 5 пункту 1 статті 6 Закону України «Про правовий режим воєнного стану» в указі Президента України про введення воєнного стану зазначається вичерпний перелік конституційних прав і свобод людини і громадянина, які тимчасово обмежуються у зв`язку з введенням воєнного стану із зазначенням строку дії цих обмежень, а також тимчасові обмеження прав і законних інтересів юридичних осіб із зазначенням строку дії цих обмежень.

Указом Президента України від 24.04.2022 № 64/2022 в Україні введено воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб. Згідно з пунктом 3 Указу у зв`язку із введенням в Україні воєнного стану тимчасово, на період дії правового режиму воєнного стану, можуть обмежуватися конституційні права і свободи людини і громадянина, передбачені статтями 30 - 34, 38, 39, 41 - 44, 53 Конституції України, а також вводитися тимчасові обмеження прав і законних інтересів юридичних осіб в межах та обсязі, що необхідні для забезпечення можливості запровадження та здійснення заходів правового режиму воєнного стану, які передбачені частиною першою статті 8 Закону України «Про правовий режим воєнного стану».

В подальшому строк дії воєнного стану в Україні неодноразово продовжувався та воєнний стан діє і на час розгляду даної справи.

Відповідно до підпункту 5 пункту 1 статті 6 Закону України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану» в указі Президента України про введення воєнного стану зазначається вичерпний перелік конституційних прав і свобод людини і громадянина, які тимчасово обмежуються у зв`язку з введенням воєнного стану із зазначенням строку дії цих обмежень, а також тимчасові обмеження прав і законних інтересів юридичних осіб із зазначенням строку дії цих обмежень.

Згідно із пунктом 2 розділу «Прикінцеві положення» Закону України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану» главу XIX «Прикінцеві положення» Кодексу законів про працю України доповнено пунктом 2 такого змісту: «Під час дії воєнного стану, введеного відповідно до Закону України «Про правовий режим воєнного стану», діють обмеження та особливості організації трудових відносин, встановлені Законом України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану».

З огляду на вищевикладене положення Закону України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану» які регулюють деякі аспекти трудових відносин інакше, ніж Кодекс законів про працюмають пріоритетне застосування на період дії воєнного стану. Водночас, інші норми законодавства про працю, які не суперечать положенням Закону України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану» також можуть або повинні застосовуватися у відносинах між працівником та роботодавцем.

Частиною 1 статті 13 Закону України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану» визначено, що призупинення дії трудового договоруце тимчасове припинення роботодавцем забезпечення працівника роботою і тимчасове припинення працівником виконання роботи за укладеним трудовим договором. Дія трудового договору може бути призупинена у зв`язку з військовою агресією проти України, що виключає можливість надання та виконання роботи. Призупинення дії трудового договору не тягне за собою припинення трудових відносин.

Частиною 2 вказаної статті передбачено, що про призупинення дії трудового договору роботодавець та працівник за можливості мають повідомити один одного у будь-який доступний спосіб.

Згідно із частиною 3 статті 13 Закону України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану» відшкодування заробітної плати, гарантійних та компенсаційних виплат працівникам на час призупинення дії трудового у повному обсязі покладається на державу, що здійснює військову агресію проти України.

Таким чином, Закон України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану» надав право роботодавцю призупиняти дію трудового договору з працівниками, що не припиняє трудових відносин, та не виплачувати у період призупинення заробітну плату, гарантійні та компенсаційні виплати працівникам.

Разом з тим, як вбачається з аналізу положень частини 1 статті 13 Закону «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану», таке право роботодавця настає за певних умов. Такими умовами призупинення трудового договору з працівником є абсолютна неможливість через збройну агресію: роботодавцем надати роботу, а працівникомвиконувати її. До того ж побудова цієї норми закону вказує на те, що законодавець передбачив одночасне настання як неможливості роботодавцем надати роботу, так і неможливість виконувати цю роботу працівником.

Отже, спеціальна норма права передбачає право сторін призупинити дію трудового договору за умови наявності військової агресії проти України, що виключає можливість надання та виконання роботи. При цьому, роботодавець має перебувати в таких обставинах, коли він не може надати роботу працівнику, а працівник не може виконати роботу. Лише наявність правової норми яка передбачає право сторін призупинити дію трудового договору не є достатньою. Для сторін мають наступити відповідні наслідки за наявності обставин, що передбачає така норма права.

Згідно з частинами другою, третьою статті 1 Закону № 2136-ІХ на період дії воєнного стану вводяться обмеження конституційних прав і свобод людини і громадянина відповідно до статей 43, 44 Конституції України. У період дії воєнного стану не застосовуються норми законодавства про працю у частині відносин, врегульованих цим Законом.

Як вбачається з матеріалів справи позивач ОСОБА_1 є викладачем хорових дисциплін Олександрівської дитячої школи мистецтв.

Комунальний заклад Олександрівська мистецька школа Олександрівської селищної ради Донецької області (Комунальний заклад) - є закладом системи культури, що становить початкову ланку спеціальної мистецької освіти, належить до системи позашкільної освіти, яка діє на підставі Статуту, засновником якої є Олександрівська селищна рада.

Відповідно до Статуту фінансування закладу здійснюється за рахунок коштів місцевого бюджету та плати за навчання учнів.

У зв`язку з запровадженням Указом Президента Украйни від 24 квітня 2022 року № 64/2022 в Україні правового режиму воєнного стану Міністерство культури та інформаційної політики та Міністерство освіти України надали рекомендації щодо початку 2022-2023 навчального року в закладах позашкільної освіти.

Згідно листа Міністерства освіти і науки України від 27 липня 2022 р. № 1/8507-22 «Про організацію освітньої діяльності в закладах позашкільної освіти у 2022/2023 навчальному році» освітню діяльність в закладах позашкільної освіти було рекомендовано розпочати 1 вересня 2022 року. При цьому адміністрації та педагогічним колективам треба було обрати форму організації освітнього процесу (очна, змішана, дистанційна) в залежності від безпекової ситуації в кожному окремому населеному пункті, або припинення навчального процесу.

Для створення безпечних умов перебування у закладах освіти учасників освітнього процесу під час дії правового режиму воєнного стану було запропоновано користуватися інструктивно-методичними матеріалами щодо порядку підготовки закладу освіти до нового навчального року та опалювального сезону з питань цивільного захисту, охорони праці та безпеки життєдіяльності, підготовлені Міністерством освіти і науки України (лист МОН від 11.07.2022 № 1/7707-22).

Згідно вищезазначеного листа, відповідно до діючого законодавства України, керівники закладів позашкільної освіти несуть персональну відповідальність за організацію безпечних умов для здобувачів освіти та всіх працівників закладу у разі проведення освітнього процесу в очному форматі. Освітній процес в очному режимі запроваджується в приміщеннях або будівлях закладу освіти тільки в межах розрахункової місткості споруд цивільного захисту, що можуть бути використані для укриття учасників освітнього процесу в разі включення сигналу «Повітряна тривога» або інших відповідних сигналів оповіщення.

На виконанняпостанови Кабінету Міністрів України від 24 червня 2022 р. № 711 «Про початок навчального року під час дії воєнного стану в Україні», статей53та54 Закону України «Про освіту», листа Міністерства освіти і науки України від 30 червня 2022 року № 1/7322-22, листа Донецької обласної державної адміністрації від 1 липня 2022 року № 0.6-16-1623/4-22 органам місцевого самоврядування доручено забезпечити організацію початку навчального року залежно від безпекової ситуації в кожній окремій адміністративно-територіальній одиниці.

На підставі статей53та54 Закону України «Про освіту»здобувачі освіти, педагогічні, науково-педагогічні та наукові працівники мають право на безпечні та нешкідливі умови навчання, утримання і праці. Тому для їх виконання розпорядженням селищного голови від 29 червня № 71/01-07 була створена комісія з огляду (оцінки) будівель (споруд, приміщень) Комунального закладу Олександрівська мистецька школа з метою визначення можливості їх використання як найпростіших укриттів для здобувачів освіти і працівників, у тому числі для осіб з особливими освітніми потребами.

Комісією було проведено обстеження будівлі мистецької школи та визначено, що будівель (споруд, приміщень) на території Комунального закладу Олександрівська мистецька школа, у яких створені безпечні умови перебування дітей і працівників, з урахуванням збройної агресії, немає (акт обстеження додається). Тому організувати навчальний процес в очному та змішаному форматі в приміщенні мистецької школи на початок 2022-2023 навчального року неможливо, бо Олександрівська територіальна громада знаходиться у відповідній близькості від території ведення бойових дій, що несе загрозу життю і здоров`ю як дітей, так і персоналу закладу освіти.

Також на виконання розпорядження голови військової адміністрації, враховуючи складну військову обстановку, яка склалася влітку 2022 року навколо Олександрівської територіальної громади селищною радою було організовано евакуацію матеріальних цінностей закладів загальної середньої та позашкільної освіти до більш безпечних територій України.

Призупиняючи наказом № 22К від 10 серпня 2022 року дію трудового договору з позивачем ОСОБА_1 на підставі ст. 13 ЗУ №2136-ІХ, відповідач виходив з неможливості організувати навчальний процес в умовах відсутнього доступу до початкової мистецької освіти. В тексті наказу зазначено, що умовою відновлення трудового договору буде припинення або скасування правового режиму воєнного стану, про що працівників буде повідомлено за 10 календарних днів до відновлення дії трудового договору про необхідність стати до роботи. Відшкодування заробітної плати, гарантійних та компенсаційних виплат працівникам на час призупинення дії трудового договору у повному обсязі покладається на державу, що здійснює військову агресію проти України.

Крім того, наказом в.о. директора КЗ «Олександрівська мистецька школа» Олександрівської селищної ради Донецької області від 10.08.2022 року за № 16-од «Про призупинення освітнього процесу» тимчасово призупинено освітній процес в КЗ «Олександрівська мистецька школа» Олександрівської селищної ради Донецької області з 10.08.2022 року до припинення або скасування правового режиму воєнного стану та визнано неможливим організувати навчальний процес в дистанційному режимі навчання та організації простою закладу і працівникі, у зв`язку з неможливістю фінансування селищною радою та зменшення планових асигнувань по КЗ «Олександрівська мистецька школа» Олександрівської селищної ради Донецької області.

Отже, даним наказом фактично визнано неможливість для педагогічних працівників закладу, враховуючи його специфіку, виконувати трудові обов`язки в обсязі, визначеному освітніми програмами, а для роботодавця створити умови педагогічним працівникам для виконання трудових обов`язків, що виключаєможливість обохсторін трудовихвідносин виконуватиобов`язки,передбачені трудовимдоговором.

Зокрема, встановивши, що ОСОБА_1 на момент введення на території України воєнного стану перебувала у трудових з КППСМНЗ «Олександрівська школа мистецтв», яка знаходиться у відповідній близькості від території ведення бойових дій, що несе загрозу життю і здоров`ю як дітей, так і персоналу закладу освіти, відсутність найпростіших укриттів, що стало підставою для призупинення дії трудового договору із позивачем, суд першої інстанції, дійшов обгрунтованого висновку про відмову у задоволенні позову, застосувавши положення ст. 13 Закону України «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану».

Не заслуговуютьна увагуколегії суддівдоводи апеляційноїскарги, що наказ про призупинення дії трудового договору з позивачем по справі, у відповідності до ч.2 ст.13 ЗУ «Про організацію трудових відносин в умовах воєнного стану» не містить інформації про причини призупинення, оскільки відповідно до Наказу № 22К від 10.08.2022 року «Про призупинення дії трудових договорів» підставою для призупинення дії трудового договору з позивачем ОСОБА_1 стало збереження життя і здоров`я учнів, педагогічних та інших працівників Олександрівської мистецької школи за неможливості організувати навчальний процес в умовах відсутнього доступу до початкової мистецької школи.

Доводи апеляційної скарги про те,що підставою для винесення наказу про призупинення дії трудового договору є неможливість фінансування селищною радою та зменшенням планових асигнувань, не заслуговують на увагу, оскільки наказ №16-од від 10.08.2022 року «Про призупинення освітнього процесу мистецької школи», є як наслідок винесення наказу про призупинення дії трудового договору.

Посилання в апеляційній скарзі на те, що відсутні підстави для призупинення дії трудового договору, оскільки позивач довела можливість здійснення роботи по дистанційному навчанню, не заслуговують на увагу, оскільки дистанційна освіта - це не спілкування на відстані шляхом комунікацій по телефону, а система заходів, яка забезпечить надання якісної освіти та отримання навичок і умінь здобувачами освіти та обов`язкова присутність системи контролю. Не можливо навчити викладачукласу фортепіано та вокалу здобувача музичної освіти дистанційно грі на фортепіано та вокалу, узв`язку з чим дистанційний режим навчання є неможливим.

Європейський суд з прав людини вказав, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (SERYAVIN AND OTHERS v. UKRAINE, № 4909/04, § 58, ЄСПЛ, від 10 лютого 2010 року).

Суд апеляційної інстанції враховує положення практики Європейського Суду з прав людини про те, що право на обґрунтоване рішення не вимагає детальної відповіді судового рішення на всі доводи висловлені сторонами. Крім того, воно дозволяє вищим судам просто підтверджувати мотиви, надані нижчими судами, не повторюючи їх (справ «Гірвісаарі проти Фінляндії», п.32.)

Пункт 1 статті 6 Конвенції не вимагає більш детальної аргументації від апеляційного суду, якщо він лише застосовує положення для відхилення апеляції відповідно до норм закону, як такої, що не має шансів на успіх, без подальших пояснень (Burg and others v. France (Бюрг та інші проти Франції), (dec.); Gorou v. Greece (no.2) (Гору проти Греції №2) [ВП], § 41.

ВИСНОВКИ ЗА РЕЗУЛЬТАТАМИ РОЗГЛЯДУ АПЕЛЯЦІЙНОЇ СКАРГИ

Відповідно дост. 375 ЦПК Українисуд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Отже, вирішуючи спір, суд першої інстанції в достатньо повному обсязі встановив права і обов`язки сторін, що брали участь у справі, обставини справи, перевірив доводи і заперечення сторін, дав їм належну правову оцінку, ухвалив рішення, яке відповідає вимогам закону. Висновки суду обґрунтовані і підтверджуються письмовими доказами.

За таких обставин, колегія суддів вважає, що рішення суду ухвалено з дотриманням норм матеріального і процесуального законодавства, у зв`язку із чим апеляційна скарга підлягає залишенню без задоволення, а рішення суду - залишенню без змін.

РОЗПОДІЛ СУДОВИХ ВИТРАТ

Відповідно до підпунктів "б" та "в" пункту 4 частини першої статті 382 ЦПК України суд апеляційної інстанції повинен вирішити питання про розподіл судових витрат, понесених у зв`язку з розглядом справи у суді першої інстанції, у випадку скасування або зміни судового рішення та у зв`язку з переглядом справи у суді апеляційної інстанції.

Враховуючи висновки апеляційного суду за результатами розгляду справи, судові витрати новому розподілу не підлягають.

Керуючись ст.ст. 367, 374, 375, 382 ЦПК України, суд,

П О С Т А Н О В И В:

Апеляційну скаргу ОСОБА_1 залишити без задоволення.

Рішення Олександрівського районного суду Донецької області від 20 березня 2023 року залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення безпосередньо до Верховного Суду.

Повний текст постанови складено 03 липня 2023 року.

Головуючий:

Судді:

СудДніпровський апеляційний суд
Дата ухвалення рішення28.06.2023
Оприлюднено05.07.2023
Номер документу111962587
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із трудових правовідносин, з них

Судовий реєстр по справі —933/412/22

Постанова від 28.06.2023

Цивільне

Дніпровський апеляційний суд

Мірута О. А.

Постанова від 28.06.2023

Цивільне

Дніпровський апеляційний суд

Мірута О. А.

Ухвала від 26.06.2023

Цивільне

Дніпровський апеляційний суд

Мірута О. А.

Ухвала від 20.06.2023

Цивільне

Дніпровський апеляційний суд

Мірута О. А.

Ухвала від 31.05.2023

Цивільне

Дніпровський апеляційний суд

Мірута О. А.

Ухвала від 17.05.2023

Цивільне

Дніпровський апеляційний суд

Мірута О. А.

Ухвала від 26.04.2023

Цивільне

Дніпровський апеляційний суд

Мірута О. А.

Рішення від 20.03.2023

Цивільне

Олександрівський районний суд Донецької області

Попович І. А.

Рішення від 20.03.2023

Цивільне

Олександрівський районний суд Донецької області

Попович І. А.

Ухвала від 10.03.2023

Цивільне

Олександрівський районний суд Донецької області

Попович І. А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні