ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
28 березня 2023 року
справа №380/11705/22
провадження № П/380/11794/22
Львівський окружний адміністративний суд у складі головуючої судді Сподарик Н.І., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «Рубчака» до Головного управління Держпраці у Львівській області про визнання протиправним та скасування припису,-
В С Т А Н О В И В:
На розгляд Львівського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «Рубчака» (79026, м. Львів, вул. Рубчака, 33; код ЄДРПОУ 40595317) до Головного управління Держпраці у Львівській області (79005, м. Львів, пл. Міцкевича, 8; код ЄДРПОУ 39778297), в якому просить суд:
- скасувати пункти 8, 9, 10, 11 Припису Головного управління Держпраці у Львівській області від 22.02.2022 «Про усунення виявлених порушень законодавства у сферах охорони праці, промислової безпеки, гігієни праці» ЛВ 0309/428/АПП/П.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що спеціалістами Головного управління Держпраці у Львівській області за результатами планової перевірки Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «Рубчака» 22.02.2022 винесено Припис про усунення виявлених порушень законодавства у сферах охорони праці, промислової безпеки, гігієни праці ЛВ 0309/428/АПП/П. Пунктами 8-11 припису виявлено наступні порушення вимог нормативно-правових актів з охорони праці - Закону України «Про охорону праці» та Правил безпеки систем газопостачання, затверджених наказом Міністерства енергетики та вугільної промисловості від 15.05.2015 №285 : в актах перевірки димовентиляційних каналів не вказані відомості про наявність кишень для очищення (п.8); не проводяться перевірки надійності ущільнень вводів і випусків підземних інженерних комунікацій житлових будинків (п.9); не призначено особу відповідальну за справний технічний стан та безпечну експлуатацію газового господарства та димовентиляційних каналів і не організовано проведення технічного обслуговування внутрішніх газопроводів і газового обладнання житлових будинків відповідно до вимог документації з експлуатації заводів - виробників газового обладнання на договірних засадах (п.11). З огляду на це, голову правління ОСББ «Рубчака» зобов`язано усунути виявлені порушення. Вказані пункти припису вважає протиправними та такими, що підлягають скасуванню. Зазначив, що ОСББ «Рубчака» не є суб`єктом господарювання в розумінні Закону України «Про охорону праці» та Правил безпеки систем Газопостачання, оскільки не використовує найману працю під час виконання робіт з підвищеною небезпекою, також не проводить у своїй діяльності роботи з підвищеною небезпекою, не має на балансі систем газопостачання, не здійснює діяльність по перевірці димовентиляційних каналів, не має працівників, які проводять такі роботи. Тому дія вказаних актів на позивача не розповсюджується. Також зазначив, що проведення робіт, щодо перевірки надійності ущільнення вводів і випусків інженерних підземних комунікацій повинен здійснювати власник (балансоутримувач, наймач) газопроводів та інженерних комунікацій, яким позивач не є. Тому зазначення у приписі вказаних порушень не відповідає вимогам закону, тобто є протиправним і вказаний пункт підлягає скасуванню.
Крім цього, вказав, що позивач не є власником газового господарства, тому не здійснює його експлуатацію, а щодо обслуговування димовентиляційних каналів позивачем укладено відповідні договори із суб`єктом господарювання, який має відповідні дозволи проводити такі роботи.
З огляду на наведене, просить суд позовні вимоги задоволити в повному обсязі.
Ухвалою суду від 31.08.2022 відкрито провадження у справі та вирішено проводити розгляд справи в порядку спрощеного позовного провадження, без повідомлення сторін та встановлено відповідачу п`ятнадцятиденний строк на подання відзиву на позовну заяву.
Відповідач позов не визнав, 14.09.2022 за вх. №59277 подав до суду відзив на позовну заяву. Зазначив, що у період з 15.02.2022 по 22.02.2022 відповідно до річного плату заходів державного нагляду (контролю) Державної служби з питань праці на 2022 рік, затвердженого наказом Державної служби з питань праці України від 29.11.2021 №183, направлення про проведення заходу державного контролю від 11.02.2022 №0279 посадовими особами Управління проводилась перевірка позивача. В ході проведення вказаної перевірки виявлено порушення вимог Правил безпеки систем газопостачання (НПАОП 0.00-1.76-15), затверджених наказом Міністерства енергетики та вугільної промисловості України 15.05.2015 №285, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 08.06.2015 за №674/27119, які відображені в пунктах 7, 8, 9, 10, 11 акту перевірки позивача від 22.02.2022 №ЛВ0309/428/АПП. Вказав, що згідно штатного розпису в позивача є наймані працівники, отже, дія Закону України «Про охорону праці» поширюється на всіх працівників позивача. Зазначив, що виходячи із діючих норм Закону України «Про житлово-комунальні послуги» та НПАОП 0.00-1.76-15 відповідальною особою за утримання внутрішньобудинкових систем газопостачання (внутрішніх газопроводів і газового обладнання) житлових будинків є власник/управитель будинку, який повинен забезпечити зазначені функції самостійно або із залученням на договірних засадах спеціалізованих організацій, які мають дозвіл на виконання робіт підвищеної небезпеки. На виконання вимоги п. 6.8 розділу V НПАОП 0.00-1.76-15 об`єднанням укладено договір на обслуговування димовентиляційних каналів житлових будинків з ФОП ОСОБА_1 про що зазначено в додатковій інформації акту перевірки від 22.02.2022 № ЛВ0309/428/АПП. Під час перевірки виявлено, що в наявних актах перевірки димовентиляційних каналів житлових будинків по АДРЕСА_1 , 31, АДРЕСА_2 , АДРЕСА_2 , АДРЕСА_3 , 37 оформлених ФОП ОСОБА_1 , не вказані відомості про наявність кишень для очищення сажі. Отже, голова правління ОСББ «Рубчака» повинен звернути увагу ФОП ОСОБА_1 щодо усунення вказаного порушення.
Стосовно пункту 9 припису, зазначив, що голова правління об`єднання повинен організувати комісійний огляд місць перетину інженерними комунікаціями зовнішніх стін будинків оформленням актів про стан ущільнень вводів і випусків інженерних комунікацій. Огляд вводів і випусків підземних інженерних комунікацій не відноситься до робіт підвищеної небезпеки та може були проведений наявними в штаті об`єднання працівниками та співвласниками багатоквартирного будинку з оформленням актів.
У ході перевірки, посадовими особами управління виявлено, що головою правління об`єднання в супереч вимогам п. 3.3, 3.6 ІІІ НПАОП 0.00-1.76-15 не призначено особу відповідальну за справний технічний стан та безпечну експлуатацію газового господарства та димовентиляційних каналів і не організовано проведення навчання і перевірки знань з питань охорони праці відповідальної особи. Також вказав, що у пункті 11 припису допущена технічна помилка в посиланні на п. 5.6 р. V НПАОП 0.00-1.76-15 замість п. 5.4 р. V НПАОП 0.00-1.76-15. Із вимог п. 5.4 р. V НПАОП 0.00-1.76-15 та ч. 4 ст. 16 Закону України «Про житлово-комунальні послуги», обов`язок щодо забезпечення готовності до надання комунальних послуг внутрішньобудинкових систем, що знаходяться в житловому будинку (у тому числі багатоквартирному) і призначені для надання комунальних послуг, покладається на власника такого будинку (співвласників багатоквартирного будинку), якщо цей обов`язок не покладено ним (ними) на управителя чи іншу особу відповідно до закону або договору.
З огляду на встановлені порушення, відповідач вважає позовні вимоги необґрунтованими та просить відмовити у задоволенні позову.
Ухвалою суду від 21.10.2022 витребувано у позивача статут Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «Рубчака», рішення загальних зборів щодо функцій з управління багатоквартирним будинком, щодо обрання голови ОСББ «Рубчака», інформацію щодо повноважень голови ОСББ.
28.10.2022 за вх.№68394 від представника позивача надійшло клопотання про долучення доказів на виконання вимог ухвали суду від 21.10.2022. Долучено до матеріалів справи копію статуту та рішення щодо обрання голови. Зазначив, що повноваження голови ОСББ «Рубчака» визначені у долученому статуті, а також, що рішеннями загальних зборів інші, не передбачені статутом функції з управлінням багатоквартирним будинком, ні голові, ні іншим особам не надавались.
07.11.2022 за вх.№70186 від представника позивача надійшло клопотання про продовження строку розгляду справи для подання додаткових доказів.
Ухвалою суду від 27.02.2023 витребувано у позивача належним чином завірені договори на обслуговування димовентиляційних каналів житлових будинків; договори щодо утримання внутрішньобудинкових систем газопостачання (внутрішніх газопроводів і газового обладнання) у разі наявності таких, а разі відсутності повідомити про таке.
17.03.2023 за вх.№18225 від представника позивача надійшло клопотання про долучення доказів на виконання вимог ухвали суду. Долучено копії договорів про надання послуг по перевірці димових та вентиляційних каналів, а також акти на їх виконання за серпень 2021 року серпень 2022 року. Щодо надання договорів про утримання внутрішньобудинкових систем газопостачання повідомив, що такі в ОСББ відсутні.
Дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі факти, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для вирішення спору по суті, суд встановив такі обставини та надав їм правову оцінку.
Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «РУБЧАКА» зареєстровано як юридична особа 23.06.2016 за юридичною адресою 79026, Львівська обл., місто Львів, Франківський район, ВУЛИЦЯ І.РУБЧАКА, будинок 33.
Основним видом діяльності позивача є 81.10 Комплексне обслуговування об`єктів (основний).
До річного плану заходів державного нагляду (контролю) Державної служби з питань праці на 2022 рік, затвердженого наказом Державної служби з питань праці України від 29.11.2021 р. №183, включено Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «РУБЧАКА», як суб`єкта господарювання з високим ступенем ризику.
На підставі наказу Державної служби з питань праці України від 29.11.2021 № 183 Головним управлінням Держпраці у Львівській області видано Направлення про проведення заходу державного контролю від 11.02.2022 №60279.
Перевірка Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «РУБЧАКА» проводилася посадовими особами відповідача в період з 15.02.2022 по 22.02.2022.
В ході проведення перевірки посадовими особами Управління виявлено порушення вимог Правил безпеки систем газопостачання (далі - НПАОП 0.00-1.76-15), затверджених наказом Міністерства енергетики та вугільної промисловості України 15.05.2015 № 285, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 08.06.2015за № 674/27119, зокрема встановлено наступні порушення (п. 8-11 акту перевірки):
- ст. 14 ЗУ №2694, п.6.8 р. V Правил безпеки систем газопостачання 0.00-1.76-15 в актах перевірки димовентиляційних каналів не вказані відомості про наявність кишень для очищення;
- ст. 14 ЗУ №2694, п. 1.14 р. V Правил безпеки систем газопостачання 0.00-1.76-15 не проводиться перевірка надійності ущільнень вводів і випусків підземних інженерних комунікацій житлових будинків;
- ст. 13 ЗУ №2694, пп. 3.3, 3.6 р. ІІІ Правил безпеки систем газопостачання 0.00-1.76-15 не призначено особу відповідальну за справний технічний стан та безпечну експлуатацію газового господарства та димовентиляційних каналів і не організовано проведення навчання і перевірки знань з питань охорони праці відповідальної особи;
- ст. 14 ЗУ №2694; п. 5.6 р IVНПАОП 0.00-1.76-15 не організовано проведення технічного обслуговування внутрішніх газопроводів і газового обладнання житлових будинків відповідно до вимог документації з експлуатації заводів-виробників газового обладнання на договірних засадах.
За результатами перевірки складено акт перевірки №ЛВ 0309/428/АПП від 22.02.2022 та припис про усунення виявлених порушень законодавства у сферах охорони праці, промислової безпеки, гігієни праці від 22.02.2022 №ЛВ 0309/428/АПП/П.
Такий вручено голові ОСББ «Рубчака» 22.02.2022, що підтверджується відміткою у вказаному приписі.
Не погоджуючись з пунктами 8, 9, 10, 11 оскаржуваного припису, позивач звернувся з вказаним позовом до суду.
При вирішенні спору суд виходить з наступного.
Відповідно до ст. 3 Конституції України людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.
Абзацом 2 статті 1 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» від 05.04.2007 № 877-V, у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин (далі Закон № 877-V) визначено, що державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.
Заходами державного нагляду (контролю) є планові та позапланові заходи, які здійснюються у формі перевірок, ревізій, оглядів, обстежень та в інших формах, визначених законом
Відповідно до ст. 4, 38 Закону України «Про охорону праці» державна політика в галузі охорони праці базується, у тому числі, на принципах пріоритету життя і здоров`я працівників, повної відповідальності роботодавця за створення належних, безпечних і здорових умов праці.
Державний нагляд за додержанням законів та інших нормативно-правових актів про охорону праці здійснює, в тому числі, центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці.
Згідно зі пунктом 1 Положення про Державну службу України з питань праці, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.02.2015 № 96 (зі змінами та доповненнями, далі - Положення), Державна служба України з питань праці (Держпраці) Державна служба України з питань праці (Держпраці) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра соціальної політики, і який реалізує державну політику у сферах промислової безпеки, охорони праці, гігієни праці, поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, здійснення державного гірничого нагляду, а також з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, зайнятість населення, загальнообов`язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності, у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності, на випадок безробіття (далі - загальнообов`язкове державне соціальне страхування) в частині призначення, нарахування та виплати допомоги, компенсацій, надання соціальних послуг та інших видів матеріального забезпечення з метою дотримання прав і гарантій застрахованих осіб.
Основними завданнями Держпраці, зокрема, є реалізація державної політики у сферах промислової безпеки, охорони праці, гігієни праці, поводження з вибуховими матеріалами, здійснення державного гірничого нагляду, а також з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, зайнятість населення, загальнообов`язкове державне соціальне страхування в частині призначення, нарахування та виплати допомоги, компенсацій, надання соціальних послуг та інших видів матеріального забезпечення з метою дотримання прав і гарантій застрахованих осіб (підпункт 1 пункту 3 Положення).
В силу приписів пункту 4 Положення, Держпраці відповідно до покладених на неї завдань: здійснює державний нагляд (контроль) за дотриманням законодавства про працю юридичними особами, у тому числі їх структурними та відокремленими підрозділами, які не є юридичними особами, та фізичними особами, які використовують найману працю; здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням законодавства у сфері охорони праці в частині безпечного ведення робіт, гігієни праці, промислової безпеки, безпеки робіт у сфері поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, у тому числі з питань: забезпечення працівників спеціальним одягом, спеціальним взуттям та іншими засобами індивідуального та колективного захисту; монтажу, ремонту, реконструкції, налагодження і безпечної експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних та інших засобів виробництва і машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки; безпеки робіт у сфері поводження з вибуховими матеріалами, проведення робіт з утилізації звичайних видів боєприпасів, ракетного палива та вибухових матеріалів військового призначення; виробництва, зберігання, використання отруйних речовин у виробничих процесах, у тому числі продуктів біотехнологій та інших біологічних агентів; організації проведення навчання (в тому числі спеціального) і перевірки знань з питань охорони праці; навчання працівників у сфері поводження з вибуховими матеріалами та перевірки їх знань.
Пунктом 7 Положення визначено, що Держпраці здійснює свої повноваження безпосередньо та через утворені в установленому порядку територіальні органи. На утворені територіальні органи Держпраці може покладати виконання завдань за міжрегіональним принципом.
Відповідно до абзаців 1-2 частини першої статті 39 Закону України «Про охорону праці» від 14.10.1992 № 2694-XII, із змінами та доповненнями, (далі - Закон № 2694-XII), посадові особи центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, мають право безперешкодно відвідувати підконтрольні підприємства (об`єкти), виробництва фізичних осіб, які відповідно до законодавства використовують найману працю, та здійснювати в присутності роботодавця або його представника перевірку додержання законодавства з питань, віднесених до їх компетенції.
Частиною 7 ст. 7 цього Закону передбачено, що на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу, а у випадках, передбачених законом, також звертається у порядку та строки, встановлені законом, до адміністративного суду з позовом щодо підтвердження обґрунтованості вжиття до суб`єкта господарювання заходів реагування, передбачених відповідним розпорядчим документом.
З огляду на викладені положення Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» та Закону України «Про охорону праці», підставою для звернення з позовом до суду про застосування заходів реагування є виявлення органом нагляду (контролю) порушення вимог законодавства, про що зазначається в акті перевірки.
Щодо виявлених порушень, зазначених у п.8-11 акту перевірки та припису, суд зазначає наступне.
Законами України «Про ринок природного газу», «Про житлово-комунальні послуги», Кодексом газорозподільних систем, який затверджений постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 30.09.2015 № 2494, зареєстрований в Міністерстві юстиції України 06.11.2015 за №1379/27824 визначено взаємовідносини суб`єктів ринку природного газу у сфері надання житлово-комунальних послуг.
Учасниками правовідносин у сфері надання житлово-комунальних послуг є: споживачі (індивідуальні та колективні); управитель; виконавці комунальних послуг.
Також законодавством визначено правові, технічні, організаційні та економічні засади функціонування газорозподільних систем, зокрема умови забезпечення надійної і безпечної експлуатації газорозподільних систем та межі експлуатаційної відповідальності сторін, а саме точок розмежування газових мереж за ознакою договірних зобов`язань з експлуатації окремих ділянок або елементів, яка встановлюється на межі балансової належності або за згодою сторін в іншій точці газових мереж.
Відповідно до вимог п. 1.1 розділу І НПАОП 0.00-1.76-15 Правила поширюються на всіх суб`єктів господарювання незалежно від форм власності та організаційноправової форми, діяльність яких пов`язана з будівництвом, ремонтом, розширенням, реконструкцією, технічним переоснащенням, експлуатацією Документ сформований в системі «Електронний суд» 14.09.2022 6 систем газопостачання (далі - експлуатація), а також роздрібною торгівлею зрідженим вуглеводним газом у балонах.
Пункт 1.2 розділу І НПАОП 0.00-1.76-15 Правил встановлюють вимоги безпеки до систем газопостачання для забезпечення споживачів природним газом з надлишковим тиском не більше 1,2 МПа, а також зрідженим вуглеводневим газом з надлишковим тиском не більше 1,6 МПа, а саме:
- розподільні зовнішні газопроводи, що забезпечують подачу природного газу від газорозподільних станцій до газорегуляторних пунктів міських і сільських поселень, територій дачних та садових поселень, газопроводи-вводи, газопроводи до підприємств, теплових електростанцій, котелень;
- газопроводи та газове обладнання промислових і сільськогосподарських підприємств, теплових електростанцій, котелень, підприємств комунального і побутового обслуговування населення, житлових і громадських будинків;
- газорегуляторні пункти, газорегуляторні пункти блокові, шафові газорегуляторні пункти, газорегуляторні установки, комбіновані будинкові регулятори тиску, установки для отримання газоповітряних сумішей;
- газонаповнювальні станції і газонаповнювальні пункти зрідженого вуглеводневого газу, проміжні склади балонів, стаціонарні автомобільні газозаправні станції і пункти, резервуарні установки, групові газобалонні установки та індивідуальні газобалонні установки, випарні та змішувальні установки.
Згідно з вимогами п. 3.2 р. ІІІ НПАОП 0.00-1.76-15 власник (балансоутримувач та/або орендар (наймач)) повинен забезпечити утримання систем газопостачання відповідно до вимог чинного законодавства України, а пунктом 3.3 розділу ІІІ НПАОП 0.00-1.76-15 передбачено, що власник (балансоутримувач та/або орендар (наймач)) відповідає за технічний стан і безпечне користування газопроводами, газовими приладами, димовими та вентиляційними каналами.
Згідно вимоги ч. 4 ст. 16 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» обов`язок щодо забезпечення готовності до надання комунальних послуг внутрішньобудинкових систем, що знаходяться в житловому будинку (у тому числі багатоквартирному) і призначені для надання комунальних послуг, покладається на власника такого будинку (співвласників багатоквартирного будинку), якщо цей обов`язок не покладено ним (ними) на управителя чи іншу особу відповідно до закону або договору.
Отже виходячи із діючих норм Закону України «Про житлово-комунальні послуги» та НПАОП 0.00-1.76-15 відповідальною особою за утримання внутрішньобудинкових систем газопостачання (внутрішніх газопроводів і газового обладнання) житлових будинків є власник/управитель будинку, який повинен забезпечити зазначені функції самостійно або із залученням на договірних засадах спеціалізованих організацій, які мають дозвіл на виконання робіт підвищеної небезпеки.
Відповідно до вимоги п. 6.8 р. V НПАОП 0.00-1.76-15 періодичній перевірці і прочищенню підлягають:
- димоходи опалювальних печей, ємкісних газових водонагрівачів і опалювальних котлів, які працюють сезонно, - не рідше ніж один раз на рік (перед початком опалювального сезону), які працюють цілий рік, - два рази на рік (навесні і восени);
- димоходи опалювально-варильних печей не рідше ніж два рази на рік: перед початком і після закінчення опалювального сезону;
- димоходи від газових проточних і ємкісних газових водонагрівачів для гарячого водопостачання, ресторанних газових плит (залежно від матеріалу) - не рідше ніж один раз на 6 місяців (цегляні, цегляні і азбестоцементні, цегляні і керамічні димоходи) і не рідше ніж один раз на рік (металеві - з товщиною стінки не менше 3 мм, азбестоцементні, керамічні та із жаростійкого бетону).
Обслуговування димоходів газового обладнання з відведенням продуктів згоряння через зовнішню стіну будинку необхідно проводити одночасно з обслуговуванням газового обладнання за документацією з експлуатації заводів-виробників.
Вентиляційні канали підлягають перевірці і прочищенню одночасно з димовими. У разі відсутності димових каналів вентиляційні канали підлягають перевірці один раз на рік.
Перевірка і прочищення димових і вентиляційних каналів комунально-побутових об`єктів, житлових та громадських будинків оформляються актом, рекомендована форма якого наведена у додатку 2 НПАОП 0.00-1.76-15.
Один примірник акта перевірки і прочищення димових каналів передається газорозподільному підприємству. Строк зберігання актів - 12 місяців.
Димові і вентиляційні канали на горищах будинків, а при суміщеній покрівлі - на оголовках повинні бути побілені і пронумеровані фарбою відповідно до номерів квартир.
У випадку виявлення несправних та непридатних до подальшої експлуатації димових і вентиляційних каналів особа, яка виконує їх перевірку, зобов`язана попередити власника (балансоутримувача та/або орендаря (наймача)) про заборону користування газовим обладнанням, невідкладно направити газорозподільному підприємству акт перевірки технічного стану димових та вентиляційних каналів для подальшого відключення газових приладів від системи газопостачання.
Відповідачем в ході перевірки встановлено, що на виконання вимоги п. 6.8 р. V НПАОП 0.00-1.76-15 Об`єднанням укладено договір на обслуговування димовентиляційних каналів житлових будинків з ФОП ОСОБА_1 про що зазначено в додатковій інформації акту перевірки від 22.02.2022 № ЛВ0309/428/АПП. Під час перевірки виявлено, що в наявних актах перевірки димовентиляційних каналів житлових будинків по АДРЕСА_1 , АДРЕСА_4 , АДРЕСА_2 , АДРЕСА_2 , АДРЕСА_3 , АДРЕСА_5 , оформлених ФОП ОСОБА_1 , не вказані відомості про наявність кишень для очищення сажі.
Ухвалою суду від 27.02.2023 витребувано у позивача належним чином завірені договори на обслуговування димовентиляційних каналів житлових будинків.
На виконання вимог вказаної ухвали суду, представником позивача долучено договір №09/08 на надання послуг по перевірці димових та вентиляційних каналів від 09.08.2021, акти №№21/08, 22/08, 23/08, 26/08, 25/08, 24/08 первинної, повторної перевірки та прочищення димових і вентиляційних каналів комунально-побутових об`єктів, житлових та громадських будинків від 16.08.2021; договір №22/08 від 22.08.2022 про надання послуг з випробування та аналізу складу і чистоти (код ДК 021.2015 71610000-7 (послуги по перевірці димових та вентиляційних каналів); акти №№111/08, 112/08, 113/08, 114/08, 115/08, 116/08 первинної, повторної перевірки та прочищення димових і вентиляційних каналів комунально-побутових об`єктів, житлових та громадських будинків від 24.08.2022.
Судом встановлено, що у вказаних актах перевірки димовентиляційних каналів житлових будинків по АДРЕСА_1 , АДРЕСА_4 , АДРЕСА_2 , АДРЕСА_2 , АДРЕСА_3 , АДРЕСА_5 , оформлених ФОП ОСОБА_1 , не вказані відомості про наявність кишень для очищення сажі, що підтверджує встановлені під час перевірки відповідачем порушення.
Правилами безпеки систем газопостачання передбачено, що правила, які затверджені наказом Міністерства енергетики та вугільної промисловості України від 15.05.2015 № 285 (далі - Правил безпеки систем газопостачання) поширюються на всіх суб`єктів господарювання незалежно від форм власності та організаційно-правової форми, діяльність яких пов`язана з будівництвом, ремонтом, розширенням, реконструкцією, технічним переоснащенням (далі - будівництво), експлуатацією систем газопостачання (далі - експлуатація), а також роздрібною торгівлею зрідженим вуглеводним газом у балонах. Ці Правила встановлюють вимоги безпеки до систем газопостачання для забезпечення споживачів природним газом з надлишковим тиском не більше 1,2 МПа, а також зрідженим вуглеводневим газом з надлишковим тиском не більше 1,6 МПа.
Пунктом 5.4 розділу V вказаних вище Правил закріплено, що технічне обслуговування внутрішніх газопроводів і газового обладнання житлових і громадських будівель, комунально-побутових об`єктів невиробничого характеру здійснюється відповідно до вимог документації з експлуатації заводів-виробників газового обладнання на договірних засадах.
Умови для технічного обслуговування забезпечуються власником (балансоутримувачем та/або орендарем (наймачем)) відповідно до вимог чинного законодавства України.
Як встановлено зі змісту п. 2.1 розділу II Правил безпеки систем газопостачання, балансоутримувач - власник або юридична особа, яка за договором з власником утримує на балансі відповідне майно, а також веде бухгалтерську, статистичну та іншу передбачену законодавством звітність, здійснює розрахунки коштів, необхідних для своєчасного проведення капітального і поточного ремонтів та утримання, а також забезпечує управління цим майном і несе відповідальність за його експлуатацію згідно із чинним законодавством України.
Відповідно до п. 3.2 та п. 3.3 розділу III Правил безпеки систем газопостачання, власник (балансоутримувач та/або орендар (наймач)) повинен забезпечити утримання систем газопостачання відповідно до вимог чинного законодавства України.
Власник (балансоутримувач та/або орендар (наймач)) відповідає за технічний стан і безпечне користування газопроводами, газовими приладами, димовими та вентиляційними каналами.
Згідно з п.1.14 розділу V Правил безпеки систем газопостачання, надійність ущільнення вводів і випусків інженерних підземних комунікацій повинен перевіряти власник (балансоутримувач та/або орендар (наймач)) щороку в осінній період і оформляти актом, в якому необхідно зазначати їх технічний стан.
Власник (балансоутримувач та/або орендар (наймач)) повинен стежити за станом будинкового ввідного газопроводу та його кріпленням, фарбувати зазначений газопровід не рідше ніж один раз на 5 років.
Відповідно до ст.1 Закону України «Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку» об`єднання співвласників багатоквартирного будинку (далі - об`єднання) - юридична особа, створена власниками квартир та/або нежитлових приміщень багатоквартирного будинку для сприяння використанню їхнього власного майна та управління, утримання і використання спільного майна.
Крім того, ст. 18 Закону України «Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку», об`єднання відповідно до цього Закону та статуту зобов`язане: забезпечувати належний санітарний, протипожежний і технічний стан спільного майна, що належить співвласникам.
Як зазначалось, згідно зі змістом акту перевірки суб`єкта господарювання від встановлено порушення статті 14 Закону України «Про охорону праці» від 14 жовтня 1992 року №2694-ХІІ, а саме: «Не проводиться перевірка надійності ущільнень вводів і випусків підземних інженерних комунікацій житлових будинків».
Позивачем не було надано жодних доказів на спростування виявлених контролюючим органом порушень.
Щодо пункту 10 припису: «Не призначено особу відповідальну за справний технічний стан та безпечну експлуатацію газового господарства та димовентиляційних каналів і не організовано проведення навчання і перевірки знань з питань охорони праці відповідальної особи».
Згідно вимог п. 3.3, 3.6 р. ІІІ НПАОП 0.00-1.76-15 правлінням об`єднання співвласників багатоквартирного будинку має бути покладена відповідальність за технічний стан і безпечне користування газопроводами, газовими приладами, димовими та вентиляційними каналами багатоквартирних будинків на відповідальну особу, яка повинна пройти навчання і перевірки знань з питань охорони праці.
Так, у ході перевірки, посадовими особами відповідача виявлено, що головою правління Об`єднання не призначено особу відповідальну за справний технічний стан та безпечну експлуатацію газового господарства та димовентиляційних каналів і не організовано проведення навчання і перевірки знань з питань охорони праці відповідальної особи.
Вказане не спростовано позивачем.
Стосовно пункту 11 оскаржуваного, суд зазначає, що згідно із вимог п. 5.4 р. V НПАОП 0.00-1.76-15 та ч. 4 ст. 16 Закону України «Про житлово-комунальні послуги», можна зробити висновок, що обов`язок щодо забезпечення готовності до надання комунальних послуг внутрішньобудинкових систем, що знаходяться в житловому будинку (у тому числі багатоквартирному) і призначені для надання комунальних послуг, покладається на власника такого будинку (співвласників багатоквартирного будинку), якщо цей обов`язок не покладено ним (ними) на управителя чи іншу особу відповідно до закону або договору.
Відповідно до вимоги п. 5.7 р. V НПАОП 0.00-1.76-15 підлягає відключенню від системи газопостачання обладнання житлових і громадських будинків із встановленням заглушки за умови:
- наявності витоків газу;
- несправної автоматики безпеки;
- несправностей оголовків димових і вентиляційних каналів;
- відсутності тяги в димових і вентиляційних каналах;
- самовільного підключення газових приладів і пристроїв споживача до системи газопостачання;
- не забезпечення власником (балансоутримувачем та/або орендарем
(наймачем)) технічного обслуговування згідно з вимогами пункту 5.4 цієї глави;
- не відповідності системи газопостачання житлового будинку проектній та виконавчо-технічній документації.
Пунктом 2.1 розділу ІІ Порядку передбачено, що балансоутримувач - власник або юридична особа, яка за договором з власником утримує на балансі відповідне майно, а також веде бухгалтерську, статистичну та іншу передбачену законодавством звітність, здійснює розрахунки коштів, необхідних для своєчасного проведення капітального і поточного ремонтів та утримання, а також забезпечує управління цим майном і несе відповідальність за його експлуатацію згідно із чинним законодавством України.
Технічне обслуговування - системи обходів (оглядів), ремонтів, які дають змогу утримувати обладнання в справному стані. При технічному обслуговуванні здійснюються контроль за технічним станом, перевірка на загазованість, виявлення місць витоку газу, очищення, змащення, регулювання та інші операції з утримання працездатності і справності системи газопостачання;
Згідно з пунктами 3.4 та 3.5 розділу V Правил розмежування ділянок обслуговування (відповідальності) зовнішніх і внутрішніх газопроводів, а також газопроводів і установок всередині підприємства повинно бути оформлене двостороннім актом з додаванням схеми граничних ділянок із зазначенням меж балансової належності. Технічне обслуговування газопроводів, поточний та капітальний ремонт забезпечуються власником (балансоутримувачем та/або орендарем (наймачем)) газових мереж.
Пунктом 5.4 розділу V Правил передбачено, що технічне обслуговування внутрішніх газопроводів і газового обладнання житлових і громадських будівель, комунально- побутових об`єктів невиробничого характеру здійснюється відповідно до вимог документації з експлуатації заводів-виробників газового обладнання на договірних засадах. Умови для технічного обслуговування забезпечуються власником (балансоутримувачем та/або орендарем (наймачем)) відповідно до вимог чинного законодавства України.
Таким чином, газові мережі внутрішнього газопостачання багатоквартирного будинку на праві спільної сумісної власності належать співвласникам багатоквартирного будинку, та повинні обслуговуватись на підставі господарсько-правових відносин (договорів) між власником (балансоутримувачем, управителем, іншою особою) та оператором ГРМ, або іншим суб`єктом господарської діяльності, який має відповідне технічне обладнання, кваліфікований персонал. Оператор ГРМ має право припиняти газопостачання споживачам у випадках, передбачених чинним законодавством, зокрема Кодексом та Правилами.
Отже, відповідно до вимог чинного законодавства України, співвласники (балансоутримувачі, управителі) багатоквартирних будинків мають укласти з Оператором ГРМ акти розмежування балансової належності та експлуатаційної відповідальності сторін та відповідно до зазначеного акта експлуатаційної відповідальності забезпечити належну їх експлуатацію згідно з чинним законодавством (у встановленому порядку укласти договір на експлуатацію складових газорозподільної системи за формою, визначеною у додатку 3 Кодексу, або, якщо зазначені газові мережі не кваліфікуються як ГРМ згідно з розділом II Кодексу, - укласти відповідний договір із суб`єктом господарювання, який має дозвіл на виконання таких робіт).
Частиною 1 ст. 9 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що суд при вирішенні справи керується принципом законності, відповідно до якого органи державної влади, органи місцевого самоврядування, їхні посадові і службові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно з нормами частин першої, другої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.
З огляду на вищевикладене, суд приходить до висновку, що відповідач, як суб`єкт владних повноважень, діяв у межах повноважень, наданих йому законодавством та довів правомірність дій, а тому у задоволенні позову слід відмовити.
Відповідно до ст.139 Кодексу адміністративного судочинства України у зв`язку із відмовою позивачу у задоволенні позову у повному обсязі, понесені ним судові витрати зі сплати судового збору, пов`язані зі зверненням до суду, не відшкодовуються.
Керуючись ст.ст. 14, 72-77, 139, 241-247, 250-251, 255, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В :
У задоволені позову Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «Рубчака» до Головного управління Держпраці у Львівській області про визнання протиправним та скасування припису - відмовити повністю.
Судові витрати покласти на позивача.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку апеляційного оскарження, а у разі його апеляційного оскарження - з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення суду може бути оскаржено до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення за правилами, встановленими ст.ст. 293, 295 - 297 КАС України.
Суддя Сподарик Н.І.
Суд | Львівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 28.03.2023 |
Оприлюднено | 31.03.2023 |
Номер документу | 109877099 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо охорони праці |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Обрізко Ігор Михайлович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Сподарик Наталія Іванівна
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Сподарик Наталія Іванівна
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Сподарик Наталія Іванівна
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Сподарик Наталія Іванівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні